CURSUS VIDEO IN DE KUIPERSPOORT Oniro gooit hoge ogen ■■gnHBi gÉfefe Beeld en spel onder één noemer Ko de Jonge: 'Stempelwerk' GEBOEKT Wie wat bewaart die heeft wat, wisten we allang. Dat gaat in deze dagen zeker op voor de verzamelaars van zilveren guldens en zilveren rijksdaalders. Die kunnen hun collectie nu voor een leuke prijs van de hand doen Wie de advertenties erop naslaat, constateert echter al meteen dat er wel enig verschil is in de bedragen, die de opkopers er voor over hebben. In de PZC van gisteren meldt H. Vis uit Oostburg: „Wij blijven kopen van iedereen: zilveren guldens, 5,- per stuk, zilveren rijksdaalders 10,- per stuk, zilveren tientjes 20,- per stuk". MevrouuElenbaas met haar prijswinnende kater Aspro Oniro. Hans van Poliander weegt de zilveren munten. Maar elders in de krant tref je dan een kleine annonce aan. waarin adverteer ders uit Vlissmgen 6.50 zelfs 7,50 ge ven voor een zilveren gulden. En voor een zilveren rijksdaalder heeft men vijftien gulden over. Hans van Pallander uit de Paul Krü- gerstraat in Vhssingen is nu zelfs be reid om 8.- voor een zilveren gulden neer te tellen. Een zilveren rijksdaal der brengt bij Hans 17,- op. „En daarmee ben ik nog niet de hoog ste bieder in Nederland", zegt de Vlis- singer. „Die meneer in Oostburg meent een enorme winst te moeten tnaken. Een winst van veel meer dan honderd procent. Dat is veel te veel. Bovendien: bij de Nederlandse Mid- denstandsbank kun je al dagenlang 7 - krijgen voor een zilveren gulden en 16,- voor een zilveren rijksdaal der". Dit bedrag kan overigens inmid dels alweer zijn aangepast aan de nieu we omstandigheden. Leuk genoegen Van Pallander vindt de winst die hij als contactpersoon onstriikt al leuk genoeg. Hij krijgt zelf ƒ23,- voor een zilveren rijksdaalder en 11.- voor een gulden. Maar hij moet dat zilver geld dan wel ergens in Duitsland gaan afleveren. Daar worden de rijksdaal ders en de guldens gesmolten. Van Pallander is niet geïnteresseerd in gouden tientjes. De prijs die men daarvoor geeft lijkt hem niet aantrek kelijk. „De mensen kunnen die gou den tientjes beter nog maar vasthou den", meent hij. Uit de reacties, die de Vlissingse opkoper krijgt leidt hij af, dat er nog veel van dat oude geld on der de mensen zit. Ze brengen het in grote en kleine hoe veelheden bij hem binnen. „Van de ,week kwam er nog een jongetje aan de deur", vertelt Van Pallander. „Metéén gulden. Die Was helemaal zwart. Is-ie van van zilver, vroeg hij nog. Ik heb de munt daarop gewogen. En het klopte: 7 gram. Daar heb ik 'm toen 6,50 voor betaald. Allemaal kwartjes". Dezer dagen kwam er nog iemand een hele verzameling inleveren bij Van Pallander. Hij kreeg er een flinke duit voor terug. „Daar ga ik meteen van op vakantie", zo liet de man glunderend weten. J.k weet niet hoe het bij u zit, maar voor mij hebben de woorden 'kater' en 'Aspro' een andere inhoud en sa menhang dan blijkt uit het bericht uit de krant van dinsdag, waarin wordt gemeld, dat de kater Aspro uit Hein- kenszand een hoge waardering heeft gekregen op een grote internationale tentoonstelling in Brussel. Voluit heet het exemplaar, dat er volgens de honorering 'uitmuntend één en beste variëteit' best wezen mag Aspro Oni ro, wat uit het Griekse vertaald zo veel wil zeggen als "Witte droom'. De achternaam de Kadmeia heeft betrek king op de cattery van mevrouw J. J. Elenbaas, eigenaresse van het prijs winnende beest. Onira. we houden het voor het gemak maar even bij de roepnaam heeft een vader om trots op te zijn. Dat is een internationaal kampioen, vertelt me vrouw Elenbaas. die bij elkaar zes Per zen beheert Angorakatten, zoals de volksmond ze hardnekkig blijft betite len. Die balen wol vormen een kostelijk en kostbaar bezit. Mevrouw Elenbaas fokt overigens niet uit winstbejag. Ik doe het voor m'n plezier", meldt ze. „En ik fok meer op een lief karakter dan op schoonheid. Zijn ze daarnaast dan nog beeldschoon, dan is dat na tuurlijk wel mooi meegenomen". De 'droppies' en 'schatjes' en hoe de troeteldieren nog maar meer worden genoemd door de eigenaresse, krijgen een speciale voeding. „Op tijd kalk en vitamine is enorm belangrijk", zegt de fokster. „En je kunt ze niet met depot laten mee eten. De langharige huisge noten van mevrouw Elenbaas krijgen als dagelijkse voeding paardenvlees, hart en rundvlees. En ook een bordje Brinta fietst er op z'n tijd best in. Daarnaast vraagt ook de verzorging van het vacht veel aandacht. Vóór een wedstrijd - mevrouw Elenbaas loopt al een jaar of veertien allerlei shows af - gaan haar lievelingen eerst uitgebreid in bad. om vervolgens met ongeparfur- meerde talk te worden bewerkt om de vacht zo los mogelyk te maken. Daar na moet ze goed uitkyken dat, wat eer der gebeurde, zo n gesoigneerde witte droom niet even een wandelingetje maakt door de open haard van huizen Elenbaas... „Ze zijn eigenlijk te lief vindt de fok ster. Het zijn wel zulke akelige knuffel dieren. Eigenlijk zijn het levende speelgoedbeesten". Tot zover Heinkenszand. Bij terugkeer op de krant tref ik een bij de secreta resse achter gelaten notitie aan. Af komstig van het Souburgs echtpaar Bouwman, dat wel even wil reageren op dat bericht in de krant. „Die waar dering van Aspro stelt eigenlijk prac- tisch niks voor" meldt mevrouw Bouwman, die ook katten fokt Onze poes is pas nog de beste van de ten toonstelling geworden. Nog even contact opgenomen met me vrouw Elenbaas. „Oh zegt die me vrouw dat. Nou in mijn ogen stelt het wel wat voor. Onira is hoogste in zijn klasse geworden. Daarna krijg je nog uitmuntend 2,3 en 4, dan heb je 'ge woon uitmuntend' en daar weer on der heb je nog een paar 'zeer goedjes'. Afgunst van die mevrouw? Ik zou niet weten wat het anders kan zijn. Trou wens wie twijfelt aan de schoonheid mag bij mij langs komen om het met eigen ogen te zien". MIDDELBURG - Het Zeeuws Instituut voor Kunstzinnige Vorming geeft in I samenwerking met het Zeeuws centrum voor amateurtoneel een cursus video voor beginners. De cursus die elke dinsdag gehouden wordt in het Kuiperspoort- jebouw te Middelburg heeft het karakter van een 'workshop' op basis van spe- limprovisaties. De samenstellers van de cursus. Dlck lampe. laatste-jaarsstudent aan de Academie voor Woord en Gebaar te Utrecht, en Ad van Noort, provinciaal toneeladviseuse in dienst van het Ne derlands Centrum voor Amateurto neel, houden er rekening mee dat ze er In die acht weken niet helemaal uitko men en hebben alvast vier zaterdagoch tenden als 'uitloop' gereserveerd. Volgens de samenstellers, die al gerui me tijd met dit plan rondlopen en het Instituut voor Kunstzinnige Vorming bereid vonden om er medewerking aan te verlenen, is het niet de bedoeling de deelnemers met teveel technische ken nis op te zadelen. Dick Lampe zegt hier over: „We proberen de mensen te leren hoe ze met het apparatuur kunnen spe len. Twee jaar geleden is er ook zo'n cursus geweest maar daar werd meer over de technische kant van het werken met vldeo-apparatuur gedoceerd, zoals kennis over scherptediepte en lenzen. In deze cursus ligt veel meer de nadruk op manipulaties met de camera: de ver schillende wijzen waarop je naar iets kunt kijken en dus in beeld kunt bren gen. De taal van de camera of de beeld taal kun je leren, net zoals je het alfabet leert". Ad van Noort heeft bij de cursus de taak het spel of de expressie in goede banen te leiden. Over de wijze waarop beide grootheden onder één noemer gebracht kunnen worden, zegt hij: „Op de plaats is er de video als controlemiddel op het spel van de mensen en op de tweede plaats stuit je, achteraf naar jezelf kij kend. op de vraag: hoe functioneer ik in de groep? Manipulatie van de camera en de manipulatie van jezelf dus. Wat kies je als maker voor beelden, vanuit welke hoek laatje het publiek kijken?". Confrontatie De cursus is bestemd voor ongetrainde mensen. Een moeilijke situatie waar van Van Noort zich voorstelt de deel nemers direct met het gegeven te con fronteren. „De cursisten worden direct in het water gesmeten", zegt de toneel- adviseur. „Hierdoor weten ze meteen hoe de poel aanvoelt en leren ze sparte lend welke kant ze op moeten en welke eigen mogelijkheden ze moeten aan wenden om zich in de gegeven situatie prettig te Voelen". Voor de uit Middelburg afkomstige Lampe is dit het laatste stage-project. Waarom hij nu juist Middelburg koos. zegt hijNiet alleen omdat ik naar deze stad terugkeer na mijn studie, maar ook omdat er zoveel ongebruikte video apparatuur in Zeeland ligt. is het nood zakelijk zo'n cursus te geven. Een aan tal jaren geleden woei er een ware vi deo-hoos over het land en in Zeeland deden de scholen, buurt- en clubhuizen en anderssoortige Instellingen niet voorelkaar onder bij de aanschaf van kostbare apparatuur Na verloop van tijd kregen de mensen die eens enthousiast begonnen vanwe ge de teleurstellende resultaten een soort knoppenvrees. Niet dat deze cur sus nou speciaal bedoeld is voor eige naars van video-materiaal, maar het zou jammer zijn als dat apparatuur on gebruikt blijft liggen" Om ook de mensen uit Zeeuwsch- Vlaanderen in de gelegenheid te stellen aan deze cursus deel te nemen, wordt om half acht begonnen. AMSTERDAM - Van 22 tot 28 maart 1980 geeft 'Stempelplaats' in Amster dam een overzicht van het mail-art projekt 'Directions for use'. Dit project kwam tot stand - op initia tief van Ko de Jonge - in samenwer king met kunstenaars uit binnen- en buitenland. De tentoonstelling maakt deel uit van de serie 'Stempelkunst in Nederland', die de eerste vier maanden van dit jaar te zien is in 'Stempelplaats. St -Oucièn- steeg 25. Amsterdam. Medewerkende kunstenaars zijn o.a. Woody van Amen. Bernard Amiard. Anna Banana. Vittore Baroni, Gianni Becciani, Joseph Beuys, Julien Blaine, Camega. robin Crozier. Deisier. L F Duch. Hervé Fischer. Kees Francke. Frangione. Johan van Geljwe. Klaus Groh, Davi det Hampson, Miroslav Kli- var, Leissl. Christoph Machert. Brian Muldoon. J. K Musser, Muriel Olesen, Pawel Petasz Schulz, Lon Spiegelman. Chuck Steke. Rod Summers. BAlint 8zoihbathy. Endre Tót. Janos Urban, Andrezej Wielgosz, Hoacio Zabala. Stempelwerk van Ko de Jonge werd te vens opgenomen in de collectie 1979 van de Nederlandse Kunstenaarsstich ting. ROTTERDAM - De Engelse dirigent Simon Rattle is benoemd tot vaste gastdirigent van het Rotterdams Phil- harmonisch Orkest. Rattle, die binnen kort 25 jaar wordt, is volgens het or kest dan de jongste dirigent die ooit aan het Philharmonisch Orkest ver bonden is geweest. Edo de Waart was bij zijn benoeming indertijd 'al' 26 jaar. Johanna Kruit Er n boek over Dr Mesu verschenen, een Walcherse boerenjongen die een pionier werd in de cultuurtechniek en baanbrekend werk heeft ver richt bij de verkaveling van landbouwgronden. Dr Mesu, die leefde van 1889 tot 1978, heeft zelf zijn herinneringen genoteerd en Ir M. A. Geuze heeft die mémoires bewerkt en ingeleid voor dit boek 'Het leven van een pionier' Op het eerste gezicht lijkt dit boekje alleen vakmensen aan te spreken, maar dat is niet het geval: 'Het leven van een pionier' geeft een boeiend beeld van de tijd waarin Mesu werkzaam was. Hij moet een opgewekt man geweest zijn; de herinneringen zijn soms erg vermakelijk. Wat de Zeeuwse lezer vooral zal interesseren is de Jeugd van dr Mesu. Hij werd geboren in Nieuw- en St. Joosland. en beschrijft onder meer het 'kakhuis' van de boerderij waar hij woonde. Wanneer je je behoefte gedaan had. kwam die terecht op de mestvaalt, waar de varkens lie pen. Zodra deze dieren het deurtje van het 'kakhuis' hoorden, gingen ze naar de plaats waar de uitwerp selen terecht kwamen. „Zij knor den dan vol verwachting en verlan gen bij de opening. Voor ons was dat geknor een vertrouw geluid. Niet echter voor vreemde bezoe kers". De domineesvrouw bijvoor beeld kwam een keer zeer ge schrokken het huisje uit. Stroperij was in die dagen een nor male zaak. ook werden wide gan zen gevangen - iets wat Fernand Mesu nooit lukte - en eieren ge raapt. Toen Mesu veertien jaar was ging hij naar de HBS In Middel burg; hij moest elke dag naar school lopen vanuit Nleuwland. Eens kreeg hij de opdracht een op stel te schrijven over 'De luie zon dagmiddag'. Hij leverde zijn papier blanco indat was het resultaat van die zondagmiddag Zijn belangstelling voor cultuur techniek en waterbouwkunde is ge wekt door zijn werkzaamheden op de boerderij en doordat hij het her stel aan de dijken na de overstro- mingm 1906 meemaakte, schrijft Ir M A. Geuze. Na zijn opleiding in Wageningen raakt Mesu betrokken bij werkverschaffingsprojecten in Overijssel. De arbeiders mochten naar huis als er te veel luizen in het kamp waren, maar ze namen de dieren mee uit de stad en lieten ze los in het kamp te Staphorst. Een collega van Mesu. die weer eens met klachten over luizen van de te werk gestelden geconfronteerd werd. bekeek een wandluis en zei „Mannen, dit is geen Staphorster. dit is een meegebrachte Amster dammer" „Maar meneer, het is een Staphorster" „Waar zien jullie dat aan?" „Och meneer, dat horen we aan het dialekt" In 1929 werd dr Mesu belast met. het in cultuur brengen van de Wierin- germeerpolder. De drooglegging stuitte op veel tegenstand, en de regering was zwak. zodat alles mo gelijk van de grond kwam. Prins Hendrik is bij het werk in de nieuwe polder op bezoek geweest; hij en Mesu zaten naast elkaar in de auto „Opeens zei de Prins: „Hé, daar zie ik een familielidOngelovig keek Mesu hem aan. „Ja", zei hij. „Kijk, daar staat een stoomgemaal en ik ben een Prinsgemaal In 1935 werd Mesu directeur van de Cultuur technische Dienst; het vreemde is dat deze dienst juist in de crisistijd toen bijna geen enkele ruilverkave- ling werd uitgevoerd en de regering sterk bezuinigde, tot stand kwam. Een enkele maal zijn er vergissin gen in 'Het leven van een pionier geslopen. Op pag. 35. waar verteld wordt over een difterie-epldemie in Nieuw- en St. Joosland, staat: „De kerkelijken lieten de kinderen inenten, de anderen niet". Dat zal vermoedelijk juist andersom moe ten zijn. Op pagina 72. als over de opstand tegen de broodrantsoene ring in 1918 wordt gesproken, is de woordkeus mogelijk onbedoeld grappig, als je bedenkt dat de on rust om brood ging: „Als gevolg van ernstige gisting onder de bevol king...". Maar al met al vormen de levensherinneringen van dr Mesu een belangwekkend boek. Het leven van een pionter, door Dr. Me su. bewerking ir M A Geuze, f 18,50, uit geverij Merlijn, Damplein 23, Middel burg. Gedichten De nieuwe bundel van Johanna Kruit heet: 'De nacht, een watervo gel'. Zoals reeds vaker opgemerkt: haar gedichten hangen nog al eens tegen voorbeelden (Lodeizen, Neeltje Ma ria Min) aan. en dat is ook in deze bundel weer het geval, als 'Het hart van mijn vader...' 'Ik zag mijn moe der. en 'Liefste die mijn naam ver stond' Soms ontaarden de gedich ten in rijmelarij; op stil moet gil vol gen, op schuiven volgt wuiven en op noem...noem (p. 15), De meeste verzen in deze bundel van Johanna Kruit zijn liefdesgedichten; vervul ling is er niet. of nauwelijks. Liefde is eenvoudig, „en verder mets en meer is er niet nodig", schrijft ze ergens, maar meestal is er enkel weemoed. Een van haar beste ge dichten is dat over hoe de maat schappij over haar dichterschap denkt „mijn dorp is spaarzaam met woorden/ de mensen zuinig met warmte/ zij rapen stug de zin nen op die/ ik soms nog laat vallen/ zij denken mij verkwister". De nacht, een watervogel, door Johanna Kruit f 5.50. WEL. postbus 624. Bergen op Zoom. Documentair Voor 'Zeeland Documentair' zul len oude documenten over Zee land worden gereproduceerd en waar nodig worden toegelicht, zo dat ieder die belang stelt in de ge schiedenis van onze provincie, de bronnen altijd bij de hand zal kun nen hebben. De serie zal zes maal per jaar in losbladige vorm ver schijnen. Wie intekent, ontvangt een opbergmap om de afleverin gen in te bewaren. De eerste afle vering van 'Zeeland Documentair' is inmiddels uitgekomen en ziet er keurig uit. Het belangwekkendste document is het, enigszins Ingekorte, verslag uit 1850 van het proces tegen Jean Baptiste de Loeil. heelmeester te Koewacht. De Loeil heeft een gru welijke misdaad begaan en voor ons is dit document mogelijk nog verbazingwekkender dan voor de tijdgenoten. Gedurende lange tijd heeft deze arts zijn vrouw op zolder gevangen gehouden, gemarteld en geketend tot zij tenslotte van hon ger en door mishandeling stierf. De koele, juridische taal van het pro ces maakt de werkelijkheid niet milder dan zij was, zoals dat in een verhaal onvermijdelijk wel gebeu ren zou Vreemd voor ons is dat in heel de rechtszaak nergens over motieven wordt gesproken, De Loeil moet die toch gehad hebben, zoiets doe je niet zomaar. Zelfheeft hij beweerd dat zijn vrouw krank zinnig was. altfoor viel en zichzelf de verwondingen toebracht, zodat hij haar wel vast moest binden. Het allervreemdste van de kwestie is wel dat veel inwoners van Koe wacht wisten wat er gaande was - sommigen hebben de uitgehonger de vrouw eten gebracht en hebben haar gezien toen ze naakt aan een hondeketting lag op de vervuilde zolder - maar niemand heeft er in gegrepen. De president van de rechtbank ein digde de redevoering, waarin hij de doodstraf tegen De Loeil uitsprak met de woorden: „Een ieder spiege le zich aan dezen man des doods. Die staat, zie toe. dat hij niet vallei Op 10 feb. 1850 wordt De Loeil aan de galg in Middelburg terechtge steld. De Loeil staat ook vermeld in het stuk over de gezondheidszorg in Zeeland in 1827 Verder is er in deze eerste 'Zeeland-Documentair' een artikel uit 1911 over Zierikzee te vinden, een artikel uit het blad 'Ei gen Haard' van 1876 over de haven van Vlissingen. 'de stad der Toe komst'. die eigenlijk nooit de ver wachtingen heeft waargemaakt. „Iets over molens te Koudekerke" en tenslotte een reproductie van een pamflet uit 1645. waarin een veldtocht van FTederik Hendrik en de inname van Hulst wordt be schreven. Dit pamflet is fraai in fac simile gedrukt en aardig om te le zen. 'Zeeland Documentair' is hiermee goed van start gegaan Zeeland Documentair, prijs per afleve ring j 28.50 I verschgnt zes maal per jaam. Uitgeverij Marlijn. Damplein 23. Middelburg H. W.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1980 | | pagina 11