wemles
UMANISME
wie 1st mi
ik denk niet dat humanisten
betere mensen zijn, hoewel.
OOSTBURGSE BEJAARDEN
HALEN HUN 'SCHADE' IN
^/stischV^
-iPZC/i
en^
super pasvorm Romïka
gebreid,
platte muil, met hak
Oostburg tel. 2814
Noordstraat Terneuzen
NOVEMBER 1979
ZEEUWSCH-VLAANDEREN 5
ïddag tussen
We uur in het
bad in Oost
1 z'jn ogen uit.
tijd een drukte
J® het warme wa-
'wrhoek' wordt er
^or ouderen
11 he zwemkunst
«orden. De vijf
tien nu 'hun
Vroeger, toen zij
M V*n- was er geen
1 en bovendien
j°P jonge leeftijd
he mouwen ste
ken. Tijd voor zwemmerij was
er niet zoveel.
Maar nu is in Oostburg de mogelijkheid
om alsnog de eerste zwemslagen mach
tig te worden Acht weken geleden werd
er gestart met het zwemmen voor oude
ren. Het initiatief ging uit van de stich
ting 'Welzijn voor ouderen'. Na een
eerste begin met zes deelnemers bleek
dat het idee enorm aansloeg: nu zijn er
al meer dan vijftig ouderen die op vrij
dagmiddag onder leiding van drie
badmeesters oefenen De grootte van
de groep maakte het noodzakelijk dat
er gesplitst werd
Dne kwartier mag een groep in het wa
ter. Daarna gaan de meesten echter
niet onmiddellijk naar huis. Zij grijpen
de kans om nog wat metleeftijdgenoten
te kletsen onder het genot van een
kopje koffie of Iets sterkers aan de bar
van 'De Veerhoek'. Tijdens het zwe-
muurtje van de ouderen, afkomstig uit
de hele gemeente Oostburg. komt er
niemand anders in het. bad Dat bete
kent dat de zwemmers en zwemsters (zij
zijn in de ruime meerderheid) geen last
hebben van spetterende en stoeiende
jeugd. Mochten er zwemmers en zwem
sters zijn die op den duur voldoende
vaardigheid hebben om het A-diploma
te behalen dan wordt er tijdens een
vrijdagmiddag-uurtje examen afgeno
men. Maar dat kan nog wel even duren,
want de ouderen leren minder vlug om
al zwemmend het water de baas te blij
ven dan de jonge kinderen die les krij
gen
..Alles gaat gemoedelijk", is zowel de
mening van badpersoneel als van
zwemmers. Het betekent in elk geval
dat er voor de ouderen weer een moge
lijkheid meer is om in beweging te
blijven. Al langer is or de mogelijkheid
om op maandagmiddag mee te doen
aan bejaardengymnastiek onder lei
ding van een fysiotherapeute
van mens tol mens. Buiten de mens is
er geen werkelijkheid". Een andergaat
daar tegenin: „We moeten niet sug
gereren dat het Humanisme beweert
dat er niets is buiten de mens zelf. Het
Humanisme laai dal terzijde". Ha
Schoutsen beslecht de woordenwisse
ling: „Multatuli zei al: Je hebt gods
dienst en hebt menselijke waarden.
Die twee worden dikwijls op een hoop
gegooid, maar het is niet hetzelfde.
Humanisten hebben geen godsdienst,
maar wel menselijke waarden".
Een van dc andere aanwezigen ziet het
nog niet. zo zitten „Het lijkt wel of je
binnen het Humanisme niets mag gelo
ven!" zegt ze op een toon waaruit, blijkt
dat zij het geloof niet a priori afwijst Zij
wordt gerustgesteld door een vrouw
naast haar met. de woorden „Er is vrij
heid van denken, maar er is ook intuï
tie Er is een geest, en daar kun je over
denken je kunt zoeken En dat mag
binnen het Humanistisch Verbond"
Een heer uit de Nederlands Hervormde
hoek doet daar nog een schepje boven
op: „Je kunt niet ontkennen dat gods
dienst een functie hoeft, want geen
mens is in staat geheel op zichzelf te
staan. Men zoekt altijd naar zekerhe
den. helemaal zonder kan een mens
niet" Hier komt onmiskenbaar het
Christelijk Humanisme even om de
hoek kijken, maar aangezien de
doelstelling van het Humanistisch
Verbond hiermee niet in overeenstem
ming zijn, kan de spreekster van deze
avond het hier niet bt) laten zitten
Ha Schoutsen ..Die negatieve houding
van 'het lukt toch met om als mens he
lemaal op je zelf te staan', daar staan wij
niet achter (Haastig: i Ik zeg niet dat. u
een negatieve houdingheb t. hoor! Maar
wij willen juist een positieve houding
stimuleren: het lukt will, een mens kan
op zichzelf staan. Humanisne. dat heeft
te maken met, een positieve kijk op de
menselijke mógelijkheden op de men
selijke creativiteit"
Activiteiten
Deze positieve houding van het Hu
manistisch Verbond uit zich ook in de
vele maatschappelijke activiteiten die
sinds de oprichting in 1946 ontplooid
worden. Zo is er de humanistische
stichting Socrates voor wetenschap en
cultuur, met een eigen tijdschrift, nl.
"Rekenschap'. Er is een Humanistisch
opleidingsinstituut voor de opleiding
tot geestelijke raadsman of docent
voor het vormingsonderwijs. Er is een
Centrum voor Humanistische vor
ming. Het Humanistische Verbond
werkt samen met de vereniging Hu-
manitas mee aan de Humanistische
Stichting voor Huisvesting van be
jaarden en de Centrale Stichting Bu
reaus voor Levens- en gezinsmoeilijk
heden op Humanistische Grondslag.
En dan zijn er natuurlijk de radio- en
Drs lla Schoutsen. kaderlid van het verbond uil-Amsterdam
TV-uitzendingcn van het Humanisti
sche Verbond.
Van de niet traditionele levensbe
schouwelijke stromingen in Nederland
is het Verbond op maatschappelijk ter-
rem verreweg het actiefst. Hel is tevens
de stroming die zich hel minst gelegen
laat liggen aan de beantwoording van
vragen betreffende zin. herkomst en
doel van het leven, die zich het minst
bezig houdt, met vragen over het.ont
staan van een god of een bovenna
tuurlijke macht. De vraag dringt, zich
op of er misschien in het algemeen een
omgekeerde evenredigheid bestaat
tussen maatschappelijk engagement
en de hang naar spirituele ontwikke
ling Maar ook dat is misschien een
vraag die humanisten liever terzijde la
ten liggen Er is tenslotte ai genoeg
menselijke ellende op de wereld
h is een cultuurstro-
raitrkt wordt door de
e die zijn aanhangers
i de verstandelijke en
ni?ens van dc mondige
Secretaris J Tramper van afdeling Zeeutvs-Vlaanderen Humanistisch Verbond.
opgericht. Dat stelde zich o.m ten doel
op te komen voor de rechten van
buitenkerkelijke humanisten
Terug naar het gezellige bovenzaaltje,
waar lla Schoutsen bezig is haar be
toog af te ronden: „Mensen die pas bij
het Humanistisch Verbond zijn. den
ken daarmee van de godsdienst af te
zijn. Maar dat gaat niet zomaar. Om je
los te maken van het kerkeli jk gezag en
van dogma's, en om te leren leven met
de twijfel, dat is een proces dat jaren
kan duren. Humanisme is oer-nien-
selijk, bet is een voortdurend eman
cipatie-proces. Je kan je mens-zijn pas
ervaren door om te gaan met je mede
mensen, door mede-menselijk te zijn.
door humaan te zijn".
Na de lezing is cr gelegenheid voor de
aanwezigen om vragen te stellen. De
eerste vraag gaat direct naar de kern
van de zaak: .Wat zijn nou eigenlijk de
grondslagen van het Humanisme, welk
houvast geeft het de mensen?" Drs Ha
maaltje van een café in Oostburg. De tafels, bedekt met tafelkleedjes in een verkleurd
jtfzijn tegen elkaar geschoven. Er omheen zitten ongeveer twintig mannen en vrou-
wleels van middelbare leeftijd of ouder. Dc meesten zwijgen, en luisteren naar een
het woord voert. Dat moet drs lla Schoutsen zijn, die hier vanavond een lezing geeft
jsHumanisme?'. Zij is net begonnen, want ze heeft het over de titel van haar lezing.
manisme? Tja, ik moet u zeggen dat ik dat ook niet weet. Ik kan u wel vertellen wat het
ivoor mij betekent. Het is een voortdurende worsteling met mezelf, het kost veel
lisme is een levensovertuiging die gericht is op het individu, het werpt de mens
>lf. Dat in tegenstelling tot de meeste godsdiensten en andere levensovertuigingen,
iidu onderwerpen aan een gezag of aan dogma's".
jgBan er nog eens goed
iLwl duidelijk dat een
„van hen reeds de huma-
ir.uiging toegedaan is.
snook bepaald met ge-
door een uitspraak te-
KMg of dogma's. Een
Ito voor de spreekster.
Jk ontspannen door-
ipaar aspecten van het
ïsten gaan vaak
mensen. Maarrede-
.enige, en mag geen
«lacht krijgen Ook in je
eoties moet je het Hu-
iUgeven. Ik denk met
Ïe betere mensen zijn.„.
nee. dat lijkt me
ijlatistiek uitwijst dat
lacr tolerante mensen
imisschien omdat. Hu
il redelijker opstellen,
tod en redelijkheid
r. v.v! afstandelijkheid
meel voor Humanisme
jalle menselijke aspec-
\»rbeeld de gezond-
[Ulicnten zijn gewoon
cttn. Er moet in de ge
winteer menselijkheid
wr humane instelling,
jaivoor vecht het Hu-
rtond"
tl
lis
111
mens. De humanistische beweging be
gon in de.steden van Italië, op het einde
van de 13c eeuw. maar had zijn aan
knopingspunten bij de wijsgeren van
de klassieke oudheid.
In ons land was Erasmus (1496-1536> de
belangrijkste vertolker van de huma
nistische gedachte, zij het dat zijn hu-
veeleer een synthese tussen
christendom en wereldlijk denken in
hield. Het moderne Humanisme heeft
zich afgewend van het godsdienstige,
maar wil daarmee niet anti-godsdien
stig zijn. Dit zou immers indruisen te
gen het uitgangspunt dat elke mense
lijke denkrichting geaccepteerd dient
te worden. Om het modern Humanisme
verder te ontwikkelen, wend in 1946 in
Nederland het Humanistisch Verbond
damenten. houvast, de waarheid, maar
dat zijn allemaal schijnzekerheden, il
lusies. Wij hebben geen programma,
geen zekerheden De enige zekerheid is
dat wat. je in je zelf kunt vinden. Het
Christendom heeft zijn bloeitijd gehad
De periode van sub-culturen en groepe
ringen is voorbij Nu komt de tijd van
het individu, van het persoonlijke De
tragiek der kerken is dat men de reli
giositeit heeft laten ontaarden in dog
matiek en regels uitdelen. Het Huma
nisme ontkent met dat er méér is. ont
kent niet het bestaan van iets Hogers
Wy accepteren ieders opvatting daar
over. maar wij laten zelf dergelijke vra
gen in het midden"
Absurd
Deze laatste uitspraak schiet een van
de aanwezige leden van het Humanis
tisch Verbond toch enigszins in het
verkeerde keelgat: „Ieder godsbegrip
is voor mij ahsurd". roept hij uit. „Je
'Advertentie i
GESCHENK MET WARMTE