wemles UMANISME wie 1st mi ik denk niet dat humanisten betere mensen zijn, hoewel. OOSTBURGSE BEJAARDEN HALEN HUN 'SCHADE' IN ^/stischV^ -iPZC/i en^ super pasvorm Romïka gebreid, platte muil, met hak Oostburg tel. 2814 Noordstraat Terneuzen NOVEMBER 1979 ZEEUWSCH-VLAANDEREN 5 ïddag tussen We uur in het bad in Oost 1 z'jn ogen uit. tijd een drukte J® het warme wa- 'wrhoek' wordt er ^or ouderen 11 he zwemkunst «orden. De vijf tien nu 'hun Vroeger, toen zij M V*n- was er geen 1 en bovendien j°P jonge leeftijd he mouwen ste ken. Tijd voor zwemmerij was er niet zoveel. Maar nu is in Oostburg de mogelijkheid om alsnog de eerste zwemslagen mach tig te worden Acht weken geleden werd er gestart met het zwemmen voor oude ren. Het initiatief ging uit van de stich ting 'Welzijn voor ouderen'. Na een eerste begin met zes deelnemers bleek dat het idee enorm aansloeg: nu zijn er al meer dan vijftig ouderen die op vrij dagmiddag onder leiding van drie badmeesters oefenen De grootte van de groep maakte het noodzakelijk dat er gesplitst werd Dne kwartier mag een groep in het wa ter. Daarna gaan de meesten echter niet onmiddellijk naar huis. Zij grijpen de kans om nog wat metleeftijdgenoten te kletsen onder het genot van een kopje koffie of Iets sterkers aan de bar van 'De Veerhoek'. Tijdens het zwe- muurtje van de ouderen, afkomstig uit de hele gemeente Oostburg. komt er niemand anders in het. bad Dat bete kent dat de zwemmers en zwemsters (zij zijn in de ruime meerderheid) geen last hebben van spetterende en stoeiende jeugd. Mochten er zwemmers en zwem sters zijn die op den duur voldoende vaardigheid hebben om het A-diploma te behalen dan wordt er tijdens een vrijdagmiddag-uurtje examen afgeno men. Maar dat kan nog wel even duren, want de ouderen leren minder vlug om al zwemmend het water de baas te blij ven dan de jonge kinderen die les krij gen ..Alles gaat gemoedelijk", is zowel de mening van badpersoneel als van zwemmers. Het betekent in elk geval dat er voor de ouderen weer een moge lijkheid meer is om in beweging te blijven. Al langer is or de mogelijkheid om op maandagmiddag mee te doen aan bejaardengymnastiek onder lei ding van een fysiotherapeute van mens tol mens. Buiten de mens is er geen werkelijkheid". Een andergaat daar tegenin: „We moeten niet sug gereren dat het Humanisme beweert dat er niets is buiten de mens zelf. Het Humanisme laai dal terzijde". Ha Schoutsen beslecht de woordenwisse ling: „Multatuli zei al: Je hebt gods dienst en hebt menselijke waarden. Die twee worden dikwijls op een hoop gegooid, maar het is niet hetzelfde. Humanisten hebben geen godsdienst, maar wel menselijke waarden". Een van dc andere aanwezigen ziet het nog niet. zo zitten „Het lijkt wel of je binnen het Humanisme niets mag gelo ven!" zegt ze op een toon waaruit, blijkt dat zij het geloof niet a priori afwijst Zij wordt gerustgesteld door een vrouw naast haar met. de woorden „Er is vrij heid van denken, maar er is ook intuï tie Er is een geest, en daar kun je over denken je kunt zoeken En dat mag binnen het Humanistisch Verbond" Een heer uit de Nederlands Hervormde hoek doet daar nog een schepje boven op: „Je kunt niet ontkennen dat gods dienst een functie hoeft, want geen mens is in staat geheel op zichzelf te staan. Men zoekt altijd naar zekerhe den. helemaal zonder kan een mens niet" Hier komt onmiskenbaar het Christelijk Humanisme even om de hoek kijken, maar aangezien de doelstelling van het Humanistisch Verbond hiermee niet in overeenstem ming zijn, kan de spreekster van deze avond het hier niet bt) laten zitten Ha Schoutsen ..Die negatieve houding van 'het lukt toch met om als mens he lemaal op je zelf te staan', daar staan wij niet achter (Haastig: i Ik zeg niet dat. u een negatieve houdingheb t. hoor! Maar wij willen juist een positieve houding stimuleren: het lukt will, een mens kan op zichzelf staan. Humanisne. dat heeft te maken met, een positieve kijk op de menselijke mógelijkheden op de men selijke creativiteit" Activiteiten Deze positieve houding van het Hu manistisch Verbond uit zich ook in de vele maatschappelijke activiteiten die sinds de oprichting in 1946 ontplooid worden. Zo is er de humanistische stichting Socrates voor wetenschap en cultuur, met een eigen tijdschrift, nl. "Rekenschap'. Er is een Humanistisch opleidingsinstituut voor de opleiding tot geestelijke raadsman of docent voor het vormingsonderwijs. Er is een Centrum voor Humanistische vor ming. Het Humanistische Verbond werkt samen met de vereniging Hu- manitas mee aan de Humanistische Stichting voor Huisvesting van be jaarden en de Centrale Stichting Bu reaus voor Levens- en gezinsmoeilijk heden op Humanistische Grondslag. En dan zijn er natuurlijk de radio- en Drs lla Schoutsen. kaderlid van het verbond uil-Amsterdam TV-uitzendingcn van het Humanisti sche Verbond. Van de niet traditionele levensbe schouwelijke stromingen in Nederland is het Verbond op maatschappelijk ter- rem verreweg het actiefst. Hel is tevens de stroming die zich hel minst gelegen laat liggen aan de beantwoording van vragen betreffende zin. herkomst en doel van het leven, die zich het minst bezig houdt, met vragen over het.ont staan van een god of een bovenna tuurlijke macht. De vraag dringt, zich op of er misschien in het algemeen een omgekeerde evenredigheid bestaat tussen maatschappelijk engagement en de hang naar spirituele ontwikke ling Maar ook dat is misschien een vraag die humanisten liever terzijde la ten liggen Er is tenslotte ai genoeg menselijke ellende op de wereld h is een cultuurstro- raitrkt wordt door de e die zijn aanhangers i de verstandelijke en ni?ens van dc mondige Secretaris J Tramper van afdeling Zeeutvs-Vlaanderen Humanistisch Verbond. opgericht. Dat stelde zich o.m ten doel op te komen voor de rechten van buitenkerkelijke humanisten Terug naar het gezellige bovenzaaltje, waar lla Schoutsen bezig is haar be toog af te ronden: „Mensen die pas bij het Humanistisch Verbond zijn. den ken daarmee van de godsdienst af te zijn. Maar dat gaat niet zomaar. Om je los te maken van het kerkeli jk gezag en van dogma's, en om te leren leven met de twijfel, dat is een proces dat jaren kan duren. Humanisme is oer-nien- selijk, bet is een voortdurend eman cipatie-proces. Je kan je mens-zijn pas ervaren door om te gaan met je mede mensen, door mede-menselijk te zijn. door humaan te zijn". Na de lezing is cr gelegenheid voor de aanwezigen om vragen te stellen. De eerste vraag gaat direct naar de kern van de zaak: .Wat zijn nou eigenlijk de grondslagen van het Humanisme, welk houvast geeft het de mensen?" Drs Ha maaltje van een café in Oostburg. De tafels, bedekt met tafelkleedjes in een verkleurd jtfzijn tegen elkaar geschoven. Er omheen zitten ongeveer twintig mannen en vrou- wleels van middelbare leeftijd of ouder. Dc meesten zwijgen, en luisteren naar een het woord voert. Dat moet drs lla Schoutsen zijn, die hier vanavond een lezing geeft jsHumanisme?'. Zij is net begonnen, want ze heeft het over de titel van haar lezing. manisme? Tja, ik moet u zeggen dat ik dat ook niet weet. Ik kan u wel vertellen wat het ivoor mij betekent. Het is een voortdurende worsteling met mezelf, het kost veel lisme is een levensovertuiging die gericht is op het individu, het werpt de mens >lf. Dat in tegenstelling tot de meeste godsdiensten en andere levensovertuigingen, iidu onderwerpen aan een gezag of aan dogma's". jgBan er nog eens goed iLwl duidelijk dat een „van hen reeds de huma- ir.uiging toegedaan is. snook bepaald met ge- door een uitspraak te- KMg of dogma's. Een Ito voor de spreekster. Jk ontspannen door- ipaar aspecten van het ïsten gaan vaak mensen. Maarrede- .enige, en mag geen «lacht krijgen Ook in je eoties moet je het Hu- iUgeven. Ik denk met Ïe betere mensen zijn.„. nee. dat lijkt me ijlatistiek uitwijst dat lacr tolerante mensen imisschien omdat. Hu il redelijker opstellen, tod en redelijkheid r. v.v! afstandelijkheid meel voor Humanisme jalle menselijke aspec- \»rbeeld de gezond- [Ulicnten zijn gewoon cttn. Er moet in de ge winteer menselijkheid wr humane instelling, jaivoor vecht het Hu- rtond" tl lis 111 mens. De humanistische beweging be gon in de.steden van Italië, op het einde van de 13c eeuw. maar had zijn aan knopingspunten bij de wijsgeren van de klassieke oudheid. In ons land was Erasmus (1496-1536> de belangrijkste vertolker van de huma nistische gedachte, zij het dat zijn hu- veeleer een synthese tussen christendom en wereldlijk denken in hield. Het moderne Humanisme heeft zich afgewend van het godsdienstige, maar wil daarmee niet anti-godsdien stig zijn. Dit zou immers indruisen te gen het uitgangspunt dat elke mense lijke denkrichting geaccepteerd dient te worden. Om het modern Humanisme verder te ontwikkelen, wend in 1946 in Nederland het Humanistisch Verbond damenten. houvast, de waarheid, maar dat zijn allemaal schijnzekerheden, il lusies. Wij hebben geen programma, geen zekerheden De enige zekerheid is dat wat. je in je zelf kunt vinden. Het Christendom heeft zijn bloeitijd gehad De periode van sub-culturen en groepe ringen is voorbij Nu komt de tijd van het individu, van het persoonlijke De tragiek der kerken is dat men de reli giositeit heeft laten ontaarden in dog matiek en regels uitdelen. Het Huma nisme ontkent met dat er méér is. ont kent niet het bestaan van iets Hogers Wy accepteren ieders opvatting daar over. maar wij laten zelf dergelijke vra gen in het midden" Absurd Deze laatste uitspraak schiet een van de aanwezige leden van het Humanis tisch Verbond toch enigszins in het verkeerde keelgat: „Ieder godsbegrip is voor mij ahsurd". roept hij uit. „Je 'Advertentie i GESCHENK MET WARMTE

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1979 | | pagina 41