TONEEL HET LATE GELIJK pzcTÉSSï transfiguratie hulst speelt 'daar moet je een vrouw voor zijn' Aardenburgs raadslid als dichter Films in Zeeuwsch-Vlaanderen HULST - De amateurtoneel vereniging de Transfiguratie in Hulst is bezig de laatste hand te leggen aan de voorbe- Twee weken geleden verscheen in de Zeeuwsch-Vlaanderen Extra onder de titel "Dagelijkse Kost' een verhaal over burgemeester drs \V. L. A. Lockefeer van Aardenburg. De strekking van dat verhaal ontlokte de heer W. van Hel den. raadslid van Aardenburg, het volgende rijmpje. BOS APPETIT Het Klokkenspel speelt een vaderland se wijs, en hoog op het bordes van zijn paleis, blikt Willibrordus, Levinus, Amelia Lockefeer, met trots op zijn gemeente neer. In zijn omwalde residentie, was er deze morgen een belangrijke conferentie, gespekt met Franse citaten bleef de burgemeester aldoor maar praten. Maar ondertussen was er veel tijd ver streken, zijn gemalin had al op de pendule ge keken, zij belde de bode in zijn comptoir: 'Zeg. zit mijn gemaal nog steeds daar?'. De burgemeester zei: 'Hallo, ja mijn liefde ik. kom zo. ik heb hier een journalist van de PZC, die breng ik mee voor het diner'. Op het Engelse servies, prijkte een maaltijd zeer exquis en vliegen, onvertogen kwamen van de paarden aangevlogen. De burgemeester sprak'Weg met dat bekakte', en sloeg ze met een mepper tegen de vlakte 'Ja, dat heb ja als je niet wilt spuiten', zei zijn vrouw afgietend, doppertjes en spruiten. Na dit stevige Bourgondische maal, kwam het gezelschap weer ivat op ver haal. 's Avonds in een restaurant na de be spreking over TV-kanalen zat de eerste burger opnieuw achter dampende schalen. W. van Helden Zuidstraat 7 Aardeoburg reiding van de uitvoering van het blijspel 'Daar moet je een vrouw voor zijn' (Trust a wo man) van Terence Dudley, dat begin december op de planken zal worden gezet. 'Daar moet je een vrouw voor zijn' is een van de twee stukken die de Trans figuratie dit seizoen wil instu deren. Voor het tweede wordt gedacht aan een middeleeuws wagenspel, dat in het ka der van het 800-jarig bestaan van de stad Hulst in 1980 zou moeten worden opgevoerd. Welk stuk gekozen zal wor den is nog niet zeker, maar wel zal het een stuk met een vrolijk karakter wor den, zo vertelde regisseur Charles Heirman deze week. In het blijspel dat door de Transfigura tie is gekozen spelen wantrouwen en argwaan een figuurlijke hoofdrol. Het draait om een schrijver van detective verhalen (Simon Murray) die beschikt over een wel zeer rijke fantasie. Hij wordt bij zijn schrijfwerkzaamheden geassisteerd door Carol Anderson, een jonge vrouw. Samen toetsen zij letter lijk dè ideeCn die Simon voor zijn ro mans bedenkt. Een dienstmeisje legt de riet is toch eigenlijk onbegrijpelijk dat die dikke Bud Spencer nog steeds zo dik is. Die man moet. als je de bioscoopprogramma's erop naleest, toch dag en nacht bezig zijn met fil mopnamen? Er gaat geen maand voorbij of er draait wel een nieuw produkt met Spencer en Terence Hill in de hoofdrollen in een van de Zeeuws-Vlaamse bioscopen. Goed, de kwaliteit is niet altijd om over naar huis te schrijven (haastwerk?), maar de zaal zit vol en gelachen wordt er ook De komende dagen is het duo (de dikke en de dunne van de zeventiger jaren) te zien in het 'Luxortheater' in Temeuzen, waar de film 'Watch out. we're mad' draait. In een spectaculaire stock-carrace winnen Spencer en Hill de eerste prijs: een splinternieuwe bug gy. De voldende dag wordt de wagen bij de garage van een van belde heren af geleverd en ziedaar, direct is er ruzie ('ik wil eerst!' - 'nee. laat mij nou...'). De handlangers van gangsterkeizer Atilla lossen dat meningsverschil ori gineel op: ze blazen het leuke wagentje op. Het begin van een strijd van twee tegen allen, met leuke achtervolgingen, massagevechten en van die typische Spencer/Hill-grapjes. 'Watch out, we're mad': vanavond 20.00, zaterdag 14.00 en 19.30. zondag 13 45. en 16.00. maandag 20.00 uur. fantasie van beiden enigszins aan ban den, wat niet geheel overbodig is. Dat Simon getrouwd is speelt nauwelijks een rol, aangezien zijn echtgenote Ro samund gezegend is met een terecht doch bijna bovenmenselijk gebrek aan jalouzie. Helaas - aan de voor de detectiveschrij ver zo gelukkige situatie komt alras een eind als hij en zijn vrouw een tante te logeren krijgen. Tante heeft ccn hekel aan Simon (het huwelijk van haar nicht heeft zij nooit zien zitten) en krijgt rap door hoe het staat tussen Simon en zijn assistente. Zij vindt dan ook dat het zo niet langer kan en waarschuwt de wet tige echtgenote, die dat zeer serieus op vat: binnen de kortste keren is jalouzie, argwaan en ellende troef in het gezin Murray en volgt de ene echtelijke ruzie de andere op. Dat kan zo niet langer, besluit de verwende detective-schrijver enhjj neemtpassende maatregelen. Via een reeks listen, die het publiek in de zaal rillingen moeten bezorgen, ziet hij kans van tante af te komen. De politie kan hij daar bij niet missen. Uiteinde lijk pakt tapte haar koffers en vallen de beide echtelieden elkander zielsgeluk kig in de armen. Eind goed al goed in een blijspel dat zich afspeelt in een be schaafd Engels milieu. Burt Reynolds speelt de hoofdrol in 'Hooper', een film over stuntmannen. Hooper is de top-stuntman van Hol lywood. die tijdens een liefdadigheids- stuntshow (dat kan alleen maar in Amerika....) wordt geconfronteerd met een jonge, ambitieuze collega. Hooper heeft het al een tijdje in z'n rug, maar neemt de uitdaging aan en wint een stunttweekamp op grandioze wijze. Maar ja, die rugDe jonge en de oude stuntman besluiten de zaken samen aan te pakken. Het hoogtepunt: de sprong met een ra ketauto over een ravijn... (Vanavond 20.00, zaterdag 14 00 en 21.45. zondag 13.45 en 16.00 en maandag en dinsdag 20.00 uur). Verder in 'Luxor' nog steeds 'Het China Syndroom' (problemen met een kern centrale) ën de nieuwe film van de ma kers van de 'Kentucky Fried Movie': 'National Lampoon's Animal House'. Een film over een groepje falende stu denten. overgeleverd aan drank, vrou wen en andere vormen van.genot. Van avond 22.30. zaterdag 19.30 en 21.45. zondag ën dinsdag 20.00 uur). 'Kort Amerikaans' is nu te zien in het Ledel-thcater in Oostburg (vanavond 20.00, zaterdag 19.15, zondag 14.00 en 20.00 en maandag 20.00 uur). Daar draait ook nog steeds de porno-film 'Baby Face' (zaterdag 21.30, zondag 16.30 en dinsdag 20.00 uur). Regisseur Charles Heirman (hij is al meer dan vijftig jaar aan de Hulster toneelclub verbonden) is voor een groot deel verantwoordelijk voor de repertoirekeuze van de vereniging. De leden hebben uiteraard daarbij wel in spraak, maar de mening van Heirman is de laatste jaren van doorslaand be lang geweest. Dat gekozen is voor 'Daar moet je vrouw voor zijn' heeft veel te maken met het feit. dat de Transfiguratie dit stuk momenteel goed kan bezetten. Het seizoen 1979-1980 wordt de eerste keer sinds jaren dat de Hulster toneel- amateurs weer meer dan êë'n stuk ho pen te kunnen spelen. Tijden lang hield men het op êên stuk. maar het 800-Jarig bestaan heeft daarin verandering ge bracht. Heirman: „Wij wilden toch ook wel wat extra aandacht geven aan dat evenement en stelden daarom de stich ting 800 jaar Hulst! voor dat wij een wa genspel zouden verzorgen. Dat viel in de smaak en we kregen dan ook vlot subsidie". De Transfiguratie is ook van plah om mee te doen aan het Landjuweel (een wedstrijd tussen toneelverenigingen) dat in 1980 in Nederland gehouden zal worden. Het is de bedoeling daarvoor een serieuzer stuk in te studeren. In 'De Koning van Engeland' in Hulst zes films: 'The Warriors' (over jeugdbenden in New York - vanavond 20.00. zaterdag 21.15. zondag 16.00 en 18.45 en maandag 20.00 uur), 'De Duivel hale je' (vanavond 20.00. zaterdag 19.00 en 21.15. zondag 13.45,18.45 en 21.00 en maandag en dinsdag 20.00 uur.), 'The Sting' (vanavond 20.15, zaterdag 21.15. zondag 16.00 en 21.00 en dinsdag 20.00 uurj, 'Fierepower' (vanavond 22.15, za terdag 19.00, zondag 21.00. maandag 20.15.en dinsdag 20.15 uur) en de blote films 'Jack en Jill' (vanavond 22.30, za terdag 23.15, zondag 16.30 en 19.00, maandag 14.30 en dinsdag 22.15 uur) en 'Kostschool voor ontucht' (vanavond 22.30, zaterdag 19.30 en 23.15, zondag 14.30, maandag 14,30 en dinsdag 22.15 uur). In het Zuidlandpodiumtheater ver toont 'Kiekkot' volgende week don derdag 'De Boom der Wensen' van Drewo Shelanija en Natvris Khe, een Russische film naar de vertellingen van George Leonidse. Thema van de film is 'hoe schoonheid ten gronde gaat aan meedogenloosheid en onvrijheid'. De personages die voor de camera verschijnen peinzen stuk voor stuk over het leven, 'dat morgen anders zal zijn'. Rebellen tegen het al ledaagse dus. De voorstelling begint om 20 00 uur. OP OE PONTENEUI Eer Jens was ik een ketter die het alleen zaligmakend geloof in de roeping van de huisvrouw verloochende. Soms had ik de euvele moed er rond voor uit te komen dat de volcontinu dienst van de huisvrouw me niet aanstond Dat deze de kansen benam tot ontplooiing van andere, wellicht sluimerende gaven. 't Is de bestemming der vrouw, heette het in de refor matorische kring waar ik uit voortsproot en waar bidt en werkt het protocol was. Ja, maar dan toch niet mijn bestemming, wierp ik argeloos en openhartig tegen Met deze uitspraak doodverfde ik. mezelf tot het zwarte schaap van aanvenvante relaties. Wat niet zo erg was want ice zagen elkaar alleen bij familiereünies op hoogtijdagen. Sommige leeftijdgenootjes trachtten me een min derwaardigheidsgevoel aan te praten door uit te wei den over de genoegens van bezigheden die op de huis houding betrekking hadden en die ze gedaan hadden en nog gingen doen. Het deed me niets, werkelijk niets. „Als je trouwt, kun je niets" zeiden ze. „Ik trouw nooit", antwoordde ik en heb dat heel lang volgehouden. He laas waren de samenlevingsnormen toen nog zo streng geprofileerd, dat wie a had gezegd ook b moest zeggen. Het echtpaar Wibaut- Berdenis van Berlekom, heel bekend in vooroorlogse socialistische kringen, schreef een boek: 'Wordend Huwelijk', waarin een samen le ven als proefhuwelijk werd gepropageerd, maar het werd niets. Het vooruitstrevende echtpaar heeft er veel hoon voor moeten verdragen. Ze hebben gelijk gekregen, het proefhuwelijk is er gekomen, al hebben ze het niet meer beleefd. Daar was ik dan. mijn onvermogen voor huisvrouwe- hjke taken schrijnend aan het licht gebracht, laag ge taxeerd door professionele medezusters. Versmaad in de liefde door heren die slechts een wezen als levensge zellin wensten dat doordrenkt was van een superieur huisvrouwenextract. Het moet er maar eens uit, nu, na al die jaren. Dat sommige vrouwen aan grenzeloze zelfover schatting leden en helemaal geen keien in de huishou ding waren maar dit alleen zo deden voprkomen om dat ze een man aan de haak wilden slaan, kwam niet in me op Ik geloofde het, als me verteld werd, dat ze alles tot m de perfectie konden, van naaien af tot koken en zeker tot aan boenen en wrijven toe. Erg minbedeeld in vergelijking stond ik erónthutst bij. Ik geloofde alles, ook al omdat het me geen zier inte resseerde en dus meer uit beleefdheid. Een lieve vriendin zei me dezer dagen dat ik goedgelo vig ben Ja. mijn beste A.,je was niet de eerste die deze opmerking maakte. Tot aan het eind van mijn levenzal ik het vertrouwen in de medemens niet verliezen en in een eventueel tweede leven, ook niet. Ook als blijkt dat een aanvankelijk verwanteziel een miserabel schepsel is dat in geen geval beantwoordt aan het beeld dat men zich van de Schepper voorstelt. Want naast deze be roerdeling is er altijd weer iemand anders, misschien even beroerd, maar dan zien we wel weer. In de om gang met menspn is faalangst me vreemd. Uw conside ratie lezer, voor deze afdwaling s.v.p. Wat me nooit ontging ondanks mijn goedgelovigheid, was dat perfecte huisvrouwelijke eigenschappen niet altijd hand in hand gingen met hygiëne van allerlei aard. Aardappels en groente wassen in een afwasteil heb ik nooit fris gevonden, om maar eens iels te noe men. Afgezien hiervan, wat zien we gebeuren, wat ver andert er aan het geijkte rolpatroon van de vrouw? De totale huisvrouw is in aantal geweldig verminderd. De grondvesten onder het patriarchaal dusver gekerkerde huisvrouwen brekk nen ook weinig fiduciegeen levensvol het pure huishoudelijke bedrijf. Bijdité ze 's morgens de voordeur achter aï foetsie, het sociale contact in een iceru huis tegemoet. Ketters moeten enkelingen blijven, alsl den zijn het geen ketters meer.zcworin erkend. Ik krijg mijn late medestt niemand vindt nog bevrediging m Doch - hoe staat het gezinsleven erm ii slot van deze column: Wat dunkt i ven? Ook daarom: Wordt vervolgd. VRIJDAG 16 NOVEMBER 1979 THEATER Gent Area: 'Eindspel', van 8? ckett, een must voor) van het absurdistisch?) terdag, donderdag enr vang 20.00 uur. NTG: 'Bedrog', vanHs eveneens een klasse moderne toneelstuk^ tot en met vrijdag 3) behalve dinsdag es aanvang 20,00 uur NTG. Sint-PitersatQ van Henrik Ibsen, raja dag 17 november, zcö vember aanvang 20 NTG: 'De Strijd'. voorstelling van het j tomimetheater Tonai woensdag 21 novemfe 20.00 uur. Antwerpen Koninklijke Nederlands wei burg: 'De schepping..) j aast trips' tnneelchiV zaakjes', toneelstuk Miller, vrijdag 16 tol ai derdag 22 november.té ,3D| dag en woensdag, an uur. Zondag aanvangll 'PH Fakkeltheater: 'Johnsj D. Freeman, vrijdag, zondag en dondente 20.30 uur. Cartoon's. Kaasstraat! door de Britse Jtj veyors. vnjdag 16. donderdag 22 20.30 uur. Opera/Ballel Antwerpen Zaal Roma: Bisfcal door het Kon. Balie; sjiii ren. zaterdag 17 ra vang: 20.00 uur. Koningin Elisabeths Cygnes', door 'Lets! de Paris'. Maandag li aanvang: 20.15 uur Koninklijke Vlaamaö terdammerung', i Wagner, vrijdag 16nra vang: 20.00 uur, zond.^l ber, aanvang: 15.00ue 'L'Italiana in Algéri'. Rossini, zaterdag li aanvang: 20.00 uur. 'My fair lady', donS vember, aanvang: 20! Gent KOG: 'II Trovatorê'.i vrijdag 16 novemos 20.00 uur. zondag!! aanvang: 15.00 uur. netvi las!!: 05511 CONCERTE\ Brussel, Ancienne bert Palmer, vnjdag: Brussel. Vorst 1' Kinks'. zaterdag 17 a Brussel, Ancienne Na Hillage', woensdag!!: Brussel, P. E. JanS donderdag 22 noveni®,.;. KeVin Coyne en exellence Bob Ware vrijdag 16 tot en rr.?l november een toenag, België. Optredens: Westmalle, Parochisfl dag 16 november,Ata zaterdag 17 novemte Zolder, Jefa, zondaglï Gent, bovenzaal VoM 19 -november, Antw Auditorim Ruca, dn Vember, Brugge, burg, woensdag 21 irf ven, grote Aula. dtó f? vember, Poperinge.Fi 23 november, EsseaS 24 november. De deuren gaan ra avonds open. Films Gent Capitole: 'Escape from Alcatraz' met Clint Eastwood en Patrick Mogoohan. Dagelijks: 15.10-18.05- 21 uur. Calypso 1: 'Moonraker' met Roger Moore en Lois Chiles. Vijfde week. Dagelijks: 14.50-17.50-20 50 uur. Calypso 2: 'Luna', de nieuwste film van Bertolucci. Met Jill Clayburh en Matthew Barry. Dagelijks: 14.40-17.35-20.30 uur. Calypso 3: 'The Main Event' met Barbara Streisand en Ryan O'Neal. Derde week. Dagelijks 14.25-16 40- 18.55-2110 uur. Century: 'The love Bug'. Walt Dis- neyfilm met Dean Jones. Dagelijks: 15.05-17.55-20.50 uur. Majestic Club: 'Who is killing the great chefs of Europe', met Jac queline Bisset. Phillipe Noiret, Jean-Pierre Cassel en Jean Ro- chefort. Dagelijks: 15.10-18.05-21 uur. Majestic 2000: 'The Wild Angels' met Peter Fonda en Nancy Sinatra. Dagelijks 14 55-17-19.05-21.10 uur. Cine Rex: 'Death on the Nile' met Peter Ustinov, David Niven en Mia Farrow. Nieuwe film naar Agatha Christie. Dagelijks: 14.45-17.40- 20.35 uur. Savoy: "The Last Savage', film van Alfredo Castoglioni. Dagelijks 14.15-16.30-16.45-21 uur. Brugge Memlinc: 'Ashanti', derde week. Vrijdag, zaterdag en woensdag: 14.30-20 uur. Zondag: 14.30-17.15-20 uur. Maandag, dinsdag en don derdag 20 uur. Memlinc: 'Zo lief een klein meisje', vrijdag, zaterdag en zondag 22.30 uur. Zwart Huis: 'Kentucky Fried Mo ve', derde week. Vrijdag en zater dag: 20-22.30 uur. Zondag: 14.30- 17.15-20-22.30 uur. Overigen dagen 20 uur. Rembrandt: 'Le Pion'. Vrij dag, zaterdag en woensdag: 14.30- 20 uur. Zondag: 14.30-17.15-20 uur. Overige dagen 20 uur. Antwerpen Rex: 'Tess', vierde week. Dagelijks: 14-15.15-20.30 uur. Film van Roman Polanski met Natasja Kinski, Peter Firth en Leigh Lawson. Een jong meisje wordt heen en weer geslin gerd tussen twee liefdes. Rex club: 'Die ehe der Maria Braun' van Rainer Wemer Fas- sblnder. Met Hanna Schygulla en Klaus Lowitsen. Dagelijks: 12- 14.20-16.40-19-21.20 uur. Odeon: 'Shame of the jungle', vijfde week. Animatiefilm van Picha. Da gelijks: 14-16-18-20-22 uur. Astrid: 'Les Bidasses Aux Grendes manoeuvres' met Sylvain Green, Jean Marc Longval en Anne Cano- vas. Dagelijks: 12-14-16-18-20-22 uur. Vendome: 'The Main Event', met Babra Streisand en Ryan O'Neil. Dagelijks: 14.15-16.30-18.55-21.20 uur. Savoy: 'Emanuelle reist rond de wereld', de handel in ontucht kent geen grenzen. Met Laura Gemser en Karin Schubert. Dagelijks: 12- 14-16-18-20-22 uur. Toegang 18 jaar. Astra: 'Le Gendarme a New York'. Lachfilm met Louis de Funes en Jean Lefebre. Regie Jean Girault. Tweede week. Dagelijks: 12-14-16- 18-20-22 uur. Rubens: They call me trinity' met Terence Hill en Bud Spencer. Re gie: E. B. Clucher. Derde week. Da gelijks: 12-14-16.30-19-21.30 uur. Capitole: 'The Love Bug', met Dean Jones, Michele en David Tomlinson. Regie: Robert Ste- veonson. Dagelijks: 12-14-16-18-20 uur. Vierde week. Metro: 'De nacht van de griezels' met Donald Paesance en Jamie Lee Curtis. Dagelijks: 12-14-16-18-20-22 uur. Ambassades: 'Casotto' (Strand- verlangens) met Jodie Foster. Udo Tognazzi en Paolo Stoppa en Cat harine Deneuve. Dagelijks: 14.10- 16.35-19-21.45 uur. Quellin: 'Oliver's story' met Ryan O'Neil en Candice Bergen. Vervolg op Love Story. Dagelijks: 14-16-18- .20-22 uur. Quadrophenia. Sinjoor: 'Quadrophenia', film naar the Wo. Dagelijks: 12-14-16.30-19- 21.30 uur. Nachtvertoningen Metro: 'Somebody killed her hus band' met Farrah Fawcett-Majors en Jeff Bridges, 24 uur. Ambassades: 'Hardcore'met Fiona Richmond en Anthony Steel. 24 uur. Stadrandzalcn Festa: 'Island of the Fismen' met Barbara Bach en Richard Johnson. Dagelijks 13-15-17-19-21 uur. Roma: 'The Unglorious Bastards' met Bo Svenson en Fred William son. Dagelijks 20 uur, zondag doorlopend vanaf 18 uur. Roma: jeugdprogramma 'De zwar te piraat', met Carol Andre en Mel Ferrer. Zondag 14-16 uur, woensdag 14 uur. Palace: 'Alien, de achtste pas sagier', met Tom Skerrit. Dage lijks: 20 uur zondag doorlopend vanaf 18 uur. Palace: jeugdprogramma 'Een ge nie' twee partners en een sukkel' met Terence Hill en Miou-Miou. Zondag 14-16 uur. Woensdag 14 uur. Brugge Kennedycinécomplex: 'Iphiginia' van M. Cacoyannis. donderdag 22 november, aanvang 20.30 uur. Gent Studio Skoop: zaal I: 'Lenz', film van George Moorse naar een ver haal van Georg Büchner over de schizofrenie en zelfmoordpogingen van een geestelijk labiele Sturm und Drano-ditter. gestileerd in een reeks van onsamenhangende tafe relen. Dagelijks 20.00 uur. The Texas chain saw massacre' van Tobe Hooper naar een novelle van Robert Bloch, een lange tijd verboden horror-film over bees tachtige moordpartijen in een ver laten Texaanse boerderij.^ Dage lijks 22.30 uur. Zaal II: 'Elisa vida mia', van Carlos Saura met Geraldine Chaplin en muziek van Erik Satie, een on tiegelijk mooie film met als thema: 'we bouwen onze persoonlijkheid op de ruines van onze voorgangers' (Aaura). Dagelijks 22.00 uur. Antwerpen Filmhuis, Lange Brilstraat: 'Wa terloo', van Serge Bondartchouk, met Rod Steiger en Orson Welles, een peperdure reconstructie van de meest beroemde veldslag aller tij den (20.00 sowjetsoldaten als figu ranten!), vrijdag 16 november, aan vang 20.00 uur. 'The far horizons', van Rudolph Maté. vrijdag 16 november, aan vang 22.00 uur. 'De verwording van Herman Dü- rer', Belgische première van deze Nederlandse speelfilm, zaterdag tot en met woensdag, aanvang 20.00 uur. Jeux interdits', van René Clement, zaterdag tol en met donderdag, aanvang 22.00 uur. 'Baxter. Vera Baxter',g 'Marguerite Duras', dcc november, aanvangen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1979 | | pagina 38