TONEEL
HET LATE GELIJK
pzcTÉSSï
transfiguratie hulst speelt
'daar moet je een vrouw voor zijn'
Aardenburgs
raadslid
als dichter
Films in Zeeuwsch-Vlaanderen
HULST - De amateurtoneel
vereniging de Transfiguratie
in Hulst is bezig de laatste
hand te leggen aan de voorbe-
Twee weken geleden verscheen in de
Zeeuwsch-Vlaanderen Extra onder de
titel "Dagelijkse Kost' een verhaal over
burgemeester drs \V. L. A. Lockefeer
van Aardenburg. De strekking van dat
verhaal ontlokte de heer W. van Hel
den. raadslid van Aardenburg, het
volgende rijmpje.
BOS APPETIT
Het Klokkenspel speelt een vaderland
se wijs,
en hoog op het bordes van zijn paleis,
blikt Willibrordus, Levinus, Amelia
Lockefeer,
met trots op zijn gemeente neer.
In zijn omwalde residentie,
was er deze morgen een belangrijke
conferentie,
gespekt met Franse citaten
bleef de burgemeester aldoor maar
praten.
Maar ondertussen was er veel tijd ver
streken,
zijn gemalin had al op de pendule ge
keken,
zij belde de bode in zijn comptoir:
'Zeg. zit mijn gemaal nog steeds daar?'.
De burgemeester zei: 'Hallo,
ja mijn liefde ik. kom zo.
ik heb hier een journalist van de PZC,
die breng ik mee voor het diner'.
Op het Engelse servies,
prijkte een maaltijd zeer exquis
en vliegen, onvertogen
kwamen van de paarden aangevlogen.
De burgemeester sprak'Weg met dat
bekakte',
en sloeg ze met een mepper tegen de
vlakte
'Ja, dat heb ja als je niet wilt spuiten',
zei zijn vrouw afgietend, doppertjes en
spruiten.
Na dit stevige Bourgondische maal,
kwam het gezelschap weer ivat op ver
haal.
's Avonds in een restaurant na de be
spreking over TV-kanalen
zat de eerste burger opnieuw achter
dampende schalen.
W. van Helden
Zuidstraat 7
Aardeoburg
reiding van de uitvoering van
het blijspel 'Daar moet je een
vrouw voor zijn' (Trust a wo
man) van Terence Dudley, dat
begin december op de planken
zal worden gezet. 'Daar moet je
een vrouw voor zijn' is een van
de twee stukken die de Trans
figuratie dit seizoen wil instu
deren.
Voor het tweede wordt gedacht aan een
middeleeuws wagenspel, dat in het ka
der van het 800-jarig bestaan van de
stad Hulst in 1980 zou moeten worden
opgevoerd. Welk stuk gekozen zal wor
den is nog niet zeker, maar wel zal het
een stuk met een vrolijk karakter wor
den, zo vertelde regisseur Charles
Heirman deze week.
In het blijspel dat door de Transfigura
tie is gekozen spelen wantrouwen en
argwaan een figuurlijke hoofdrol. Het
draait om een schrijver van detective
verhalen (Simon Murray) die beschikt
over een wel zeer rijke fantasie. Hij
wordt bij zijn schrijfwerkzaamheden
geassisteerd door Carol Anderson, een
jonge vrouw. Samen toetsen zij letter
lijk dè ideeCn die Simon voor zijn ro
mans bedenkt. Een dienstmeisje legt de
riet is toch eigenlijk onbegrijpelijk
dat die dikke Bud Spencer nog steeds
zo dik is. Die man moet. als je de
bioscoopprogramma's erop naleest,
toch dag en nacht bezig zijn met fil
mopnamen?
Er gaat geen maand voorbij of er draait
wel een nieuw produkt met Spencer en
Terence Hill in de hoofdrollen in een
van de Zeeuws-Vlaamse bioscopen.
Goed, de kwaliteit is niet altijd om over
naar huis te schrijven (haastwerk?),
maar de zaal zit vol en gelachen wordt
er ook De komende dagen is het duo
(de dikke en de dunne van de zeventiger
jaren) te zien in het 'Luxortheater' in
Temeuzen, waar de film 'Watch out.
we're mad' draait. In een spectaculaire
stock-carrace winnen Spencer en Hill
de eerste prijs: een splinternieuwe bug
gy. De voldende dag wordt de wagen bij
de garage van een van belde heren af
geleverd en ziedaar, direct is er ruzie ('ik
wil eerst!' - 'nee. laat mij nou...').
De handlangers van gangsterkeizer
Atilla lossen dat meningsverschil ori
gineel op: ze blazen het leuke wagentje
op. Het begin van een strijd van twee
tegen allen, met leuke achtervolgingen,
massagevechten en van die typische
Spencer/Hill-grapjes. 'Watch out, we're
mad': vanavond 20.00, zaterdag 14.00 en
19.30. zondag 13 45. en 16.00. maandag
20.00 uur.
fantasie van beiden enigszins aan ban
den, wat niet geheel overbodig is. Dat
Simon getrouwd is speelt nauwelijks
een rol, aangezien zijn echtgenote Ro
samund gezegend is met een terecht
doch bijna bovenmenselijk gebrek aan
jalouzie.
Helaas - aan de voor de detectiveschrij
ver zo gelukkige situatie komt alras een
eind als hij en zijn vrouw een tante te
logeren krijgen. Tante heeft ccn hekel
aan Simon (het huwelijk van haar nicht
heeft zij nooit zien zitten) en krijgt rap
door hoe het staat tussen Simon en zijn
assistente. Zij vindt dan ook dat het zo
niet langer kan en waarschuwt de wet
tige echtgenote, die dat zeer serieus op
vat: binnen de kortste keren is jalouzie,
argwaan en ellende troef in het gezin
Murray en volgt de ene echtelijke ruzie
de andere op. Dat kan zo niet langer,
besluit de verwende detective-schrijver
enhjj neemtpassende maatregelen. Via
een reeks listen, die het publiek in de
zaal rillingen moeten bezorgen, ziet hij
kans van tante af te komen. De politie
kan hij daar bij niet missen. Uiteinde
lijk pakt tapte haar koffers en vallen de
beide echtelieden elkander zielsgeluk
kig in de armen. Eind goed al goed in
een blijspel dat zich afspeelt in een be
schaafd Engels milieu.
Burt Reynolds speelt de hoofdrol in
'Hooper', een film over stuntmannen.
Hooper is de top-stuntman van Hol
lywood. die tijdens een liefdadigheids-
stuntshow (dat kan alleen maar in
Amerika....) wordt geconfronteerd met
een jonge, ambitieuze collega. Hooper
heeft het al een tijdje in z'n rug, maar
neemt de uitdaging aan en wint een
stunttweekamp op grandioze wijze.
Maar ja, die rugDe jonge en de oude
stuntman besluiten de zaken samen
aan te pakken.
Het hoogtepunt: de sprong met een ra
ketauto over een ravijn... (Vanavond
20.00, zaterdag 14 00 en 21.45. zondag
13.45 en 16.00 en maandag en dinsdag
20.00 uur).
Verder in 'Luxor' nog steeds 'Het China
Syndroom' (problemen met een kern
centrale) ën de nieuwe film van de ma
kers van de 'Kentucky Fried Movie':
'National Lampoon's Animal House'.
Een film over een groepje falende stu
denten. overgeleverd aan drank, vrou
wen en andere vormen van.genot. Van
avond 22.30. zaterdag 19.30 en 21.45.
zondag ën dinsdag 20.00 uur).
'Kort Amerikaans' is nu te zien in het
Ledel-thcater in Oostburg (vanavond
20.00, zaterdag 19.15, zondag 14.00 en
20.00 en maandag 20.00 uur). Daar
draait ook nog steeds de porno-film
'Baby Face' (zaterdag 21.30, zondag
16.30 en dinsdag 20.00 uur).
Regisseur Charles Heirman (hij is al
meer dan vijftig jaar aan de Hulster
toneelclub verbonden) is voor een
groot deel verantwoordelijk voor de
repertoirekeuze van de vereniging. De
leden hebben uiteraard daarbij wel in
spraak, maar de mening van Heirman
is de laatste jaren van doorslaand be
lang geweest. Dat gekozen is voor
'Daar moet je vrouw voor zijn' heeft
veel te maken met het feit. dat de
Transfiguratie dit stuk momenteel
goed kan bezetten.
Het seizoen 1979-1980 wordt de eerste
keer sinds jaren dat de Hulster toneel-
amateurs weer meer dan êë'n stuk ho
pen te kunnen spelen. Tijden lang hield
men het op êên stuk. maar het 800-Jarig
bestaan heeft daarin verandering ge
bracht. Heirman: „Wij wilden toch ook
wel wat extra aandacht geven aan dat
evenement en stelden daarom de stich
ting 800 jaar Hulst! voor dat wij een wa
genspel zouden verzorgen. Dat viel in
de smaak en we kregen dan ook vlot
subsidie".
De Transfiguratie is ook van plah om
mee te doen aan het Landjuweel (een
wedstrijd tussen toneelverenigingen)
dat in 1980 in Nederland gehouden zal
worden. Het is de bedoeling daarvoor
een serieuzer stuk in te studeren.
In 'De Koning van Engeland' in Hulst
zes films: 'The Warriors' (over
jeugdbenden in New York - vanavond
20.00. zaterdag 21.15. zondag 16.00 en
18.45 en maandag 20.00 uur), 'De Duivel
hale je' (vanavond 20.00. zaterdag 19.00
en 21.15. zondag 13.45,18.45 en 21.00 en
maandag en dinsdag 20.00 uur.), 'The
Sting' (vanavond 20.15, zaterdag 21.15.
zondag 16.00 en 21.00 en dinsdag 20.00
uurj, 'Fierepower' (vanavond 22.15, za
terdag 19.00, zondag 21.00. maandag
20.15.en dinsdag 20.15 uur) en de blote
films 'Jack en Jill' (vanavond 22.30, za
terdag 23.15, zondag 16.30 en 19.00,
maandag 14.30 en dinsdag 22.15 uur) en
'Kostschool voor ontucht' (vanavond
22.30, zaterdag 19.30 en 23.15, zondag
14.30, maandag 14,30 en dinsdag 22.15
uur).
In het Zuidlandpodiumtheater ver
toont 'Kiekkot' volgende week don
derdag 'De Boom der Wensen' van
Drewo Shelanija en Natvris Khe, een
Russische film naar de vertellingen
van George Leonidse.
Thema van de film is 'hoe schoonheid
ten gronde gaat aan meedogenloosheid
en onvrijheid'. De personages die voor
de camera verschijnen peinzen stuk
voor stuk over het leven, 'dat morgen
anders zal zijn'. Rebellen tegen het al
ledaagse dus.
De voorstelling begint om 20 00 uur.
OP OE PONTENEUI
Eer
Jens was ik een ketter die het alleen zaligmakend
geloof in de roeping van de huisvrouw verloochende.
Soms had ik de euvele moed er rond voor uit te komen
dat de volcontinu dienst van de huisvrouw me niet
aanstond Dat deze de kansen benam tot ontplooiing
van andere, wellicht sluimerende gaven.
't Is de bestemming der vrouw, heette het in de refor
matorische kring waar ik uit voortsproot en waar bidt
en werkt het protocol was. Ja, maar dan toch niet mijn
bestemming, wierp ik argeloos en openhartig tegen
Met deze uitspraak doodverfde ik. mezelf tot het zwarte
schaap van aanvenvante relaties. Wat niet zo erg was
want ice zagen elkaar alleen bij familiereünies op
hoogtijdagen.
Sommige leeftijdgenootjes trachtten me een min
derwaardigheidsgevoel aan te praten door uit te wei
den over de genoegens van bezigheden die op de huis
houding betrekking hadden en die ze gedaan hadden
en nog gingen doen. Het deed me niets, werkelijk niets.
„Als je trouwt, kun je niets" zeiden ze. „Ik trouw nooit",
antwoordde ik en heb dat heel lang volgehouden. He
laas waren de samenlevingsnormen toen nog zo streng
geprofileerd, dat wie a had gezegd ook b moest zeggen.
Het echtpaar Wibaut- Berdenis van Berlekom, heel
bekend in vooroorlogse socialistische kringen, schreef
een boek: 'Wordend Huwelijk', waarin een samen le
ven als proefhuwelijk werd gepropageerd, maar het
werd niets. Het vooruitstrevende echtpaar heeft er
veel hoon voor moeten verdragen. Ze hebben gelijk
gekregen, het proefhuwelijk is er gekomen, al hebben
ze het niet meer beleefd.
Daar was ik dan. mijn onvermogen voor huisvrouwe-
hjke taken schrijnend aan het licht gebracht, laag ge
taxeerd door professionele medezusters. Versmaad in
de liefde door heren die slechts een wezen als levensge
zellin wensten dat doordrenkt was van een superieur
huisvrouwenextract. Het moet er maar eens uit, nu, na
al die jaren.
Dat sommige vrouwen aan grenzeloze zelfover
schatting leden en helemaal geen keien in de huishou
ding waren maar dit alleen zo deden voprkomen om
dat ze een man aan de haak wilden slaan, kwam niet in
me op Ik geloofde het, als me verteld werd, dat ze alles
tot m de perfectie konden, van naaien af tot koken en
zeker tot aan boenen en wrijven toe.
Erg minbedeeld in vergelijking stond ik erónthutst bij.
Ik geloofde alles, ook al omdat het me geen zier inte
resseerde en dus meer uit beleefdheid.
Een lieve vriendin zei me dezer dagen dat ik goedgelo
vig ben Ja. mijn beste A.,je was niet de eerste die deze
opmerking maakte. Tot aan het eind van mijn levenzal
ik het vertrouwen in de medemens niet verliezen en in
een eventueel tweede leven, ook niet. Ook als blijkt dat
een aanvankelijk verwanteziel een miserabel schepsel
is dat in geen geval beantwoordt aan het beeld dat men
zich van de Schepper voorstelt. Want naast deze be
roerdeling is er altijd weer iemand anders, misschien
even beroerd, maar dan zien we wel weer. In de om
gang met menspn is faalangst me vreemd. Uw conside
ratie lezer, voor deze afdwaling s.v.p.
Wat me nooit ontging ondanks mijn goedgelovigheid,
was dat perfecte huisvrouwelijke eigenschappen niet
altijd hand in hand gingen met hygiëne van allerlei
aard. Aardappels en groente wassen in een afwasteil
heb ik nooit fris gevonden, om maar eens iels te noe
men. Afgezien hiervan, wat zien we gebeuren, wat ver
andert er aan het geijkte rolpatroon van de vrouw? De
totale huisvrouw is in aantal geweldig verminderd. De
grondvesten onder het patriarchaal
dusver gekerkerde huisvrouwen brekk
nen ook weinig fiduciegeen levensvol
het pure huishoudelijke bedrijf. Bijdité
ze 's morgens de voordeur achter aï
foetsie, het sociale contact in een iceru
huis tegemoet.
Ketters moeten enkelingen blijven, alsl
den zijn het geen ketters meer.zcworin
erkend. Ik krijg mijn late medestt
niemand vindt nog bevrediging m
Doch - hoe staat het gezinsleven erm ii
slot van deze column: Wat dunkt i
ven?
Ook daarom: Wordt vervolgd.
VRIJDAG 16 NOVEMBER 1979
THEATER
Gent
Area: 'Eindspel', van 8?
ckett, een must voor)
van het absurdistisch?)
terdag, donderdag enr
vang 20.00 uur.
NTG: 'Bedrog', vanHs
eveneens een klasse
moderne toneelstuk^
tot en met vrijdag 3)
behalve dinsdag es
aanvang 20,00 uur
NTG. Sint-PitersatQ
van Henrik Ibsen, raja
dag 17 november, zcö
vember aanvang 20
NTG: 'De Strijd'.
voorstelling van het j
tomimetheater Tonai
woensdag 21 novemfe
20.00 uur.
Antwerpen
Koninklijke Nederlands wei
burg: 'De schepping..) j
aast trips' tnneelchiV
zaakjes', toneelstuk
Miller, vrijdag 16 tol ai
derdag 22 november.té ,3D|
dag en woensdag, an
uur. Zondag aanvangll 'PH
Fakkeltheater: 'Johnsj
D. Freeman, vrijdag,
zondag en dondente
20.30 uur.
Cartoon's. Kaasstraat!
door de Britse Jtj
veyors. vnjdag 16.
donderdag 22
20.30 uur.
Opera/Ballel
Antwerpen
Zaal Roma: Bisfcal
door het Kon. Balie; sjiii
ren. zaterdag 17 ra
vang: 20.00 uur.
Koningin Elisabeths
Cygnes', door 'Lets!
de Paris'. Maandag li
aanvang: 20.15 uur
Koninklijke Vlaamaö
terdammerung', i
Wagner, vrijdag 16nra
vang: 20.00 uur, zond.^l
ber, aanvang: 15.00ue
'L'Italiana in Algéri'.
Rossini, zaterdag li
aanvang: 20.00 uur.
'My fair lady', donS
vember, aanvang: 20!
Gent
KOG: 'II Trovatorê'.i
vrijdag 16 novemos
20.00 uur. zondag!!
aanvang: 15.00 uur.
netvi
las!!: 05511
CONCERTE\
Brussel, Ancienne
bert Palmer, vnjdag:
Brussel. Vorst 1'
Kinks'. zaterdag 17 a
Brussel, Ancienne Na
Hillage', woensdag!!:
Brussel, P. E. JanS
donderdag 22 noveni®,.;.
KeVin Coyne en
exellence Bob Ware
vrijdag 16 tot en rr.?l
november een toenag,
België. Optredens:
Westmalle, Parochisfl
dag 16 november,Ata
zaterdag 17 novemte
Zolder, Jefa, zondaglï
Gent, bovenzaal VoM
19 -november, Antw
Auditorim Ruca, dn
Vember, Brugge,
burg, woensdag 21 irf
ven, grote Aula. dtó f?
vember, Poperinge.Fi
23 november, EsseaS
24 november.
De deuren gaan ra
avonds open.
Films
Gent
Capitole: 'Escape from Alcatraz'
met Clint Eastwood en Patrick
Mogoohan. Dagelijks: 15.10-18.05-
21 uur.
Calypso 1: 'Moonraker' met Roger
Moore en Lois Chiles. Vijfde week.
Dagelijks: 14.50-17.50-20 50 uur.
Calypso 2: 'Luna', de nieuwste film
van Bertolucci. Met Jill Clayburh
en Matthew Barry. Dagelijks:
14.40-17.35-20.30 uur.
Calypso 3: 'The Main Event' met
Barbara Streisand en Ryan O'Neal.
Derde week. Dagelijks 14.25-16 40-
18.55-2110 uur.
Century: 'The love Bug'. Walt Dis-
neyfilm met Dean Jones. Dagelijks:
15.05-17.55-20.50 uur.
Majestic Club: 'Who is killing the
great chefs of Europe', met Jac
queline Bisset. Phillipe Noiret,
Jean-Pierre Cassel en Jean Ro-
chefort. Dagelijks: 15.10-18.05-21
uur.
Majestic 2000: 'The Wild Angels'
met Peter Fonda en Nancy Sinatra.
Dagelijks 14 55-17-19.05-21.10 uur.
Cine Rex: 'Death on the Nile' met
Peter Ustinov, David Niven en Mia
Farrow. Nieuwe film naar Agatha
Christie. Dagelijks: 14.45-17.40-
20.35 uur.
Savoy: "The Last Savage', film van
Alfredo Castoglioni. Dagelijks
14.15-16.30-16.45-21 uur.
Brugge
Memlinc: 'Ashanti', derde week.
Vrijdag, zaterdag en woensdag:
14.30-20 uur. Zondag: 14.30-17.15-20
uur. Maandag, dinsdag en don
derdag 20 uur.
Memlinc: 'Zo lief een klein meisje',
vrijdag, zaterdag en zondag 22.30
uur.
Zwart Huis: 'Kentucky Fried Mo
ve', derde week. Vrijdag en zater
dag: 20-22.30 uur. Zondag: 14.30-
17.15-20-22.30 uur. Overigen dagen
20 uur. Rembrandt: 'Le Pion'. Vrij
dag, zaterdag en woensdag: 14.30-
20 uur. Zondag: 14.30-17.15-20 uur.
Overige dagen 20 uur.
Antwerpen
Rex: 'Tess', vierde week. Dagelijks:
14-15.15-20.30 uur. Film van Roman
Polanski met Natasja Kinski, Peter
Firth en Leigh Lawson. Een jong
meisje wordt heen en weer geslin
gerd tussen twee liefdes.
Rex club: 'Die ehe der Maria
Braun' van Rainer Wemer Fas-
sblnder. Met Hanna Schygulla en
Klaus Lowitsen. Dagelijks: 12-
14.20-16.40-19-21.20 uur.
Odeon: 'Shame of the jungle', vijfde
week. Animatiefilm van Picha. Da
gelijks: 14-16-18-20-22 uur.
Astrid: 'Les Bidasses Aux Grendes
manoeuvres' met Sylvain Green,
Jean Marc Longval en Anne Cano-
vas. Dagelijks: 12-14-16-18-20-22
uur.
Vendome: 'The Main Event', met
Babra Streisand en Ryan O'Neil.
Dagelijks: 14.15-16.30-18.55-21.20
uur.
Savoy: 'Emanuelle reist rond de
wereld', de handel in ontucht kent
geen grenzen. Met Laura Gemser
en Karin Schubert. Dagelijks: 12-
14-16-18-20-22 uur. Toegang 18 jaar.
Astra: 'Le Gendarme a New York'.
Lachfilm met Louis de Funes en
Jean Lefebre. Regie Jean Girault.
Tweede week. Dagelijks: 12-14-16-
18-20-22 uur.
Rubens: They call me trinity' met
Terence Hill en Bud Spencer. Re
gie: E. B. Clucher. Derde week. Da
gelijks: 12-14-16.30-19-21.30 uur.
Capitole: 'The Love Bug', met
Dean Jones, Michele en David
Tomlinson. Regie: Robert Ste-
veonson. Dagelijks: 12-14-16-18-20
uur. Vierde week.
Metro: 'De nacht van de griezels'
met Donald Paesance en Jamie Lee
Curtis. Dagelijks: 12-14-16-18-20-22
uur.
Ambassades: 'Casotto' (Strand-
verlangens) met Jodie Foster. Udo
Tognazzi en Paolo Stoppa en Cat
harine Deneuve. Dagelijks: 14.10-
16.35-19-21.45 uur.
Quellin: 'Oliver's story' met Ryan
O'Neil en Candice Bergen. Vervolg
op Love Story. Dagelijks: 14-16-18-
.20-22 uur.
Quadrophenia.
Sinjoor: 'Quadrophenia', film naar
the Wo. Dagelijks: 12-14-16.30-19-
21.30 uur.
Nachtvertoningen
Metro: 'Somebody killed her hus
band' met Farrah Fawcett-Majors
en Jeff Bridges, 24 uur.
Ambassades: 'Hardcore'met Fiona
Richmond en Anthony Steel. 24
uur.
Stadrandzalcn
Festa: 'Island of the Fismen' met
Barbara Bach en Richard Johnson.
Dagelijks 13-15-17-19-21 uur.
Roma: 'The Unglorious Bastards'
met Bo Svenson en Fred William
son. Dagelijks 20 uur, zondag
doorlopend vanaf 18 uur.
Roma: jeugdprogramma 'De zwar
te piraat', met Carol Andre en Mel
Ferrer. Zondag 14-16 uur,
woensdag 14 uur.
Palace: 'Alien, de achtste pas
sagier', met Tom Skerrit. Dage
lijks: 20 uur zondag doorlopend
vanaf 18 uur.
Palace: jeugdprogramma 'Een ge
nie' twee partners en een sukkel'
met Terence Hill en Miou-Miou.
Zondag 14-16 uur. Woensdag 14
uur.
Brugge
Kennedycinécomplex: 'Iphiginia'
van M. Cacoyannis. donderdag 22
november, aanvang 20.30 uur.
Gent
Studio Skoop: zaal I: 'Lenz', film
van George Moorse naar een ver
haal van Georg Büchner over de
schizofrenie en zelfmoordpogingen
van een geestelijk labiele Sturm
und Drano-ditter. gestileerd in een
reeks van onsamenhangende tafe
relen. Dagelijks 20.00 uur.
The Texas chain saw massacre'
van Tobe Hooper naar een novelle
van Robert Bloch, een lange tijd
verboden horror-film over bees
tachtige moordpartijen in een ver
laten Texaanse boerderij.^ Dage
lijks 22.30 uur.
Zaal II: 'Elisa vida mia', van Carlos
Saura met Geraldine Chaplin en
muziek van Erik Satie, een on
tiegelijk mooie film met als thema:
'we bouwen onze persoonlijkheid
op de ruines van onze voorgangers'
(Aaura). Dagelijks 22.00 uur.
Antwerpen
Filmhuis, Lange Brilstraat: 'Wa
terloo', van Serge Bondartchouk,
met Rod Steiger en Orson Welles,
een peperdure reconstructie van de
meest beroemde veldslag aller tij
den (20.00 sowjetsoldaten als figu
ranten!), vrijdag 16 november, aan
vang 20.00 uur.
'The far horizons', van Rudolph
Maté. vrijdag 16 november, aan
vang 22.00 uur.
'De verwording van Herman Dü-
rer', Belgische première van deze
Nederlandse speelfilm, zaterdag
tot en met woensdag, aanvang
20.00 uur.
Jeux interdits', van René Clement,
zaterdag tol en met donderdag,
aanvang 22.00 uur.
'Baxter. Vera Baxter',g
'Marguerite Duras', dcc
november, aanvangen