liet van Vlaanderen
'uitwisselingsdag'
Hauser Orkater: zeer
geslaagd totaaltheater
GUNST IN YERSEKE
DIEMIDDAG IN ZUIDLANDTHEA TER
Uitnodiging voor een
voorlichtingsavond
over aandeïenopties
He
Daarom:
Films
Csardasfiirstin
De Vrek
Werktheater
ge
J.
i i
Donderdag
Zuidlandtheater
2C en de culturele uit-
jag tussen Oost-
aait n en Zeeland geftou-
elegenheid daarvan
ito^onds het Ballet van
op.
jmr J. P Boersma opent
iagom 14 30 uur waarna
,311 de koningin dr. C.
jcorte toespraak houdt,
or drie houdt de heer Jef
aftncht die - ambtelijk -
soverschnjdende eontac-
heeft. een inleiding die
door een discussie in
i leiding van drs. M. C.
an de raad van state. De
er lijuyper, bestendig gedepu-
llturele aangelegenheden
anderen, spreekt daarna
(ondmanifestatie die om
int treedt het befaamde
aandcren op met
dilAimé de Lignicre/An-
i
Suite (John Cranko/Ed-
Irale Engloutie (Jiri Ky-
kbussy)
(Andre Lcclair/Em-
rier)
in Vlaanderen werd op 2
19 opgericht op initiatief
isvanMechelen, toen mi-
lederlandse cultuur. De
la aan mogelijkheden
beleggers
/ertsen 4 om 20.00 uur
i van te voren even van uw
cogte stelt dan kunnen we
rung houden, of vraag naar de
ïtmgsbrochure.
Europese Optiebeurs
Postbus 19164 1000 GD Amsterdam
teL 020- 262721. tst 121
Yerseke, hervormde kerk
Orgelconcert door Stoffel Gunst met com
posities van o a Langlais. Walther en Bach.
Ooi
beide steden 1971). Zijn internationale faam ls sinds
dien via talloze optredens in binnen- en
Reeds op het einde van het eerste buitenland (ook aan de andere zijde van
seizoen trok het gezelschap - met sue- de Atlantische Oceaan) sterk toegeno-
ces - naar het buitenland (Athene, men.
"ok in Yerseke probeert men het
muziekleven wat te stimuleren door
een aantal orgelconcerten te organise
ren. Dat pogen heeft zeker waardering.
De hervormde kerk was de plaats van
handeling. De bewoners van deze
plaats waren nog niet massaal opge
komen naar dit concert (dan zou de
ruime kerk ook overvol geweest zijn),
maar met de steun en de mondelinge
recklame van diegenen, die er zater
dagavond wel waren, trekt een vol
gend concert misschien weer ineer be
zoekers.
Stoffel Gunst was zaterdagavond te
gast in deze kerk en hij opende zijn pro
gramma met 'Toccata sesta terza
tuono' van Merulo. Deze 16de eeuwer.
die aan de Venetiaanse orgelschool
roem verwierf, schreef vele Toccata's.
Zij hadden met dit werk gemeen, dat
naast de akkoorden vele snelle figura
ties plaatsvinden. Het was jammer, dat
deze speelse elementen, door de or
ganist was opgeslokt door te weinig
nuanceverschil, minder reliëf kregen
dan wenselijk was. Stoffel Gunst ken-
ri (eflerli
r leuwe ensemble werd ge
el'corps de ballet' van de
lasmse Opera (KVO).
werd Jeanne Brabants
benoemd en meteen wer-
InjrecMen gegeven voor de
Et;ezelschap, het sa-
repertoire en de or-
itelllngen.
kern van een der-
is uitgegroeid tot een ge-
met dansers, cho-
ix aglalres, administratieve
technici ruim honderd
atie
cember 1976 'Koninklijk'
anderen omvat naast de
ms een Antwerpse en se-
een Gentse vleugel, die
de divertimenti in de
TERNEUZEN, ZUIDLANDTHEATER
Hauser Orkater: 'Zie de mannen vallen'.
Hauser Orkater is: Dick Hauser Ibasgitaar
Rob Hauser (tenor-, alt-en baritonsax), Chris
Bolczek trompetzang), Edward B. Wahr
(drums), Thijs van der Poll (gitaren, zang).
Vincent van Warmerdam (sologüaar), Ge
rard Atema (piano) en acteurs Peer Mascini,
Jim van der Woude, Alex van Warmerdam,
Marc van Warmerdam. Dicky Schuttel (ge
luid), Reinier Tweebeke (licht).
H„
t André Rieu
era Leipzig
IT (ANP) - André Rieu
jang van volgend seizoen
rifent van de opera in
il ook meewerken aan de
i dehet Gewandhaus-or-
leOostduitse stad.
van het Limburgs sym-
efthem als vaste dirigent
'recteur eervol ontslag
_i Rieu werd 62 jaar gele
ngeboren, volgde de R-K
hooi in Utrecht, het con-
i Amsterdam en studeer-
ranOtterloo. Hij was ver-
n het Omroep Kameror-
itember 1949 volgde hij
ta in Maastricht, op als
tvan het Limburgs sym-
Lauser Orkater vat het begrip 'to
taaltheater' ruim op, dat blijkt al uit
de samenstelling van de groep, en de
productie: twee elpees, één filmen vier
theaterproducties. Hauser Orkater is
een popgroep en een theatergroep in
één, zonder dat een van de twee de bo
ventoon voert. Misici worden to
neelspelers, toneelspelers worden mu
sici. Popmuzikale intermezzi spelen
een even grote rol in het totaal, als de
puur theatrale bijdragen.
'Zie de mannen vallen' is niet con
ventioneel opgebouwd. Geen 'verhaal',
maar allerlei losstaande, maar aan el-
•kaar gesmede scenes, muziek, mono- en
dialogen en sketches. Het enige 'ver
band' werd gelegd in een reeks scenes,
waarin de 'wereld' achter de muur op
het toneel de hoofdrol speelt. Een rode
draad, maar alleen voor diegenen die
hem (willen) vinden. Gêèn verplichting.
Een absurde scene: een man, de armen
geketend aan twee zware zakken komt
moeizaam lopend op het podium,
maakt een halve cirkel en loopt dan te
gen een elastische draad die op ge
zichtshoogte over het toneel is gespan
nen. Hij laat zich erdoor 'beetnemen',
de draad 'vangt' hem, totdat hij er bijna
door wordt gewurgd. Met een aansteker
schroeit hij uiteindelijk de draad door.
en bevrijd loopt hij (Jim van der Woude)
weg. Woordeloos, maar met een gewel
dige expressie.
Dan gebeurt er iets aan de andere kant
van de meer dan manshoge muur, die
een deel van het toneel aan het oog ont
trekt. Het aanzwellend geronk van een
vliegtuig hapert, en stopt. Een klap en
een lichtflits volgen. De gewonde piloot
klautert over de muur. „Hoe heet jij?",
vraagt hij aan een toeschietende Jon
gen, die zoéven nog met zijn step op het
toneel rondreed. „Potter, meneer".
„Da's een mooie naam, boy", zegt de
piloot.
Dit is het begiij van een reeks scenes,
waarbij Potter (Alex van Warmerdam)
en de piloot (Peer Mascini) om beurten
een blik werpen op de wereld achter de
muur. Elke nieuwe observatie verschilt
van de vorige. Eén keer kijken ze tege
lijk over de muur. Ze zien allebei wat
anders. De werkelijkheid is datgene
watje ziet, en iedereen ziet verschillen
de dingen.
„Ik wilde je beschrijven, wat ik dacht
dat je graag zou willen zien", zegt een
wanhopige Potter tegen de boze piloot,
die vindt dat hij wordt belazerd. Anton,
een 'autoriteit', gespeeld door Mark van
Warmerdam, kijkt ook over de muur.
Hij wil zijn visie aan de anderen opdrin
gen. „Ik zie dingen die jullie niet kun
nen zien", claimt hij en praat de ande
ren met handige argumpnten in een
hoekje. Zijn mening is evenveel waard
als elke andere, maar hij ontleent zijn
autoriteit aan het vermogen, z'n visie
beter te 'verkopen'.
Deze 'rode draad' wordt veelvuldig en
langdurig onderbroken door een reeks
van scenes, sketches, monologen en
muziek, 'happenings', volgestopt met
ongelooflijke vondsten en briljante ac
teerprestaties, aangevuld door sterke
muzikale begeleiding, pop met uitlo
pers naar filmmuziek Een nauwelijks
na te vertellen acrobatische scene met
één heer en twee vierkante houten
raamwerken waarmee hij de meest on
gelooflijke toeren uithaalt, was zonder
twijfel een van de hoogtepunten In de
korte scenes, voortgekomen uit de in
dividuele talenten van de groepsleden
en al improviserend uitgewerkt tot een
vloeiende stroom van 'happenings' op
het podium, speelde de verbale en vi
suele humor een grote rol.
De verbluffende uitdrukkingsvaardig
heid - zowel verbaal als fysiek - van
Hauser Orkater werd zo vanzelfspre
kend gepresenteerd, dat je bijna zou
vergeten dat er in Nederland maar héél
weinig acteurs van dit kaliber rondlo
pen.
'Zie de mannen vallen' is een avondje
onbekommerd genieten van goede mu
ziek en een onwaarschijnlijk grote
hoeveelheid briljante vondsten, thea
trale hoogstandjes en schitterende
dialogen.
Wie de behoefte had, 'achter de muur' te
kijken om de diepere symboliek van
'Zie de mannen vallen' te ontdekken,
kon zijn gang gaan, maar noodzakelijk
was het niet.
Het 'totaaltheater' van Hauser Orkater
speelt zich af op verscheidene niveaus
waaruit de toeschouwer zijn keuze kon
maken
De nauwelijks te overschatten presta
tie van de Amsterdamse groep is dat
'Zie de mannen vallen' op al die niveaus
(muziek, theater, cabaret) grensverleg
gend in de weer is. zonder daarmee 'het
grote publiek' de zaal uit te jagen.
nende als een organist die niet over een
nacht ;;s gaat. zal er. achter het orgel
zittend, beslist minder hinder van heb
ben ondervonden.
De verrassende tegenstelling was er in
de 'Toccata prima" van Scarlatti, die
door de concertgever in een licht, luch
tig en helder doorschijnend regi
stratiepatroon werd neergezet. Een
werk dat ook na het concert bleef na
werken Het 'Concerto del Sïgr. Tag-
liatti" van Walther bleek een praktisch
probleemloos stuk te zijn, waar men
met een klein schematisch gegeven, de
'antwoorden' zelf kan invullen. Het
kreeg een rustige en goede vertolking.
Een anoniem gebleven stuk vormde het
middendeel. 'Batalla Famossa' geti
teld Het was een marsachtig gege
ven. waarbij men in de eerste drie ma
ten het bekende 'Lang zal hij leven' zo
kon bijschrijven en dat een fanfare-
kenmerk m het middendeel bezat. Het
was leuk om er kennis van te nemen.
En toen kwam Bach! Zonder alle ande
re voorgaande componisten onrecht
aan te doen. krijg je dan toch het gevoel
van als er gevraagd zou worden: „Wil de
echte componist opstaan', dat Joh.
Seb Bach dit dan zou doen. Met de
'Fantasia in C' (fraai gespeeld door
Stoffel Gunst) en 'Jesu meine Freude'
belandde men in het slotdeel van dit
concert 'Huit chants de Bretagne' van
Langlals stelde zowel voor de uitvoer
der als voor het publiek hoge eisen. Die
eisen werden door de organist, zeker
volledig ingewilligd, al werden de aan
wezigen door de lange reeks onderdelen
wel op de proef gesteld, want luisteren
is een moeilijke bezigheid. Jean Lang-
lais, in 1907 geboren, heeft vaak verras
sende registercombinaties en zijn cöm-
poneertrant, niet tot de zeer modernen
behorend, heeft zeker iets aparts.
Van de delen die zeker na afloop van dit
concert bleven hangen was het wazige,
omfloerste en mistieke 'Le Paradis' en
het statige, mooi uitgevoerde 'Angelus'.
Applaus voor Stoffel Gunst aan het
einde van dit geslaagde concert, een
applaus dat ik volledig kan onderstre
pen.
A. L.
Koffieconcert IJzendijke
IJZENDIJKE - In het streekmuseum in
IJzendijke wordt zondag 18 november
een koffieconcert gegeven. Medewer
king verlenen het Hervormd Kerkkoor
Cadzand, het Barok Ensemble van de
Terneuzense Muziekschool onder lei
ding van Arie Karreman, de celliste Pe
tra Neele, de tenor Jan Willem van Bar-
neveld en de clavecinisten Kia en Arie
Karreman. Het concert begint om 12.00
uur
LONDON- ln Ierland, zijn meer pla
ten van paus Johannes Paulus II
verkocht dan van popster John
Travolta. De grammofoonplaat
met hoogtepunten van het bezoek,
dat de paus eind september aan
Ierland bracht is bbestseller in de
platenwinkels. Men verwacht, dat
de verkoop van de gram
mofoonplaat volgende week de
100.000 zal overtreffen.
Let moeilijke van 't politievak
is het inschatten van situaties.
Ieder probleem is altijd weer 'n uniek
probleem. En vereist daarom altijd
weet 'n eigen aanpak. Doe jij dat even?
Vergeet 't maar. Niemand doet dat
zomaar even. Je hebt er, hoe oud
je ook bent, begrip en mensenkennis
voor nodig. En niet iedereen heeft
dat meteen.
In hel filmhuis van Jeugd en Muziek draait vanavond - maandag - in de
Piek te Vlissingen (21.00 uur) en woensdag in De Zwaan te Souburg (20.30
uur) 'Les Rendez-vous d'Anna' van Chantal Akerman.
Aurore Clement speelt ChantaJ
Akerman. Een cineaste op reis. Een
leven dat voert van de ene hotel
kamer naar de andere vla taxi's,
bussen, treinen en van Essen naar
Keulen, naar Brussel, naar Parijs
Onderweg heeft ze ontmoetingen
die meerendeels toevallig zijn. Een
ontgoochelde Duitse onderwijzer
die zij n vrouw en zijn beste vriend is
kwijt geraakt. Een romantische
idealist die. moe gestreden in
Zuidamerikaanse guerrilla's in vrij-
Frankrijk domicilie hoopt te vin
den De moeder van een vroegere
verloofde, die probeert alsnog An
na in de familie te krijgen Allemaal
hebben ze hun gedesillusioneerde
verhalen waarmee wordt ingepraat
od Anna, die voornamelijk luistert
en alleen antwoorden geeft met
'misschien' of 'niet onmogelijk"
Anna verkeert in ballingschap.
Akerman schildert haar af als een
zoekende in de woestijn omgeven
door signalen van een cultuur die
zijn zin is kwijt geraakt. Uiterst
frappant is de beeldopbouw waar
mee keer op keer is aangestuurd op
een svmmetrle die de volmaakt-
heid van lnktvlekkentests dicht
benadert. Of de beeldwisselingen
die doen denken aan de strakheid
waarmee een exercitiesergeant zijn
peloton uit de flank laat marche
ren: na een pal frontaal shot volgt
steevast een negentig graden ge
keerd profiel-shot enz Het zijn po
gingen tot ordeningen die con
trasteren met de melancholie van
de landschappen en de beelden van
steden en perrons in de nacht
(Foto: Antta Heins en Jacco van Renesse).
Moreenavond (20.00 uur) in de schouwburg te Middelburg en woensdag
avond (20.00 uur) in de (hernieuwde) Prins van Oranje te Goes een optre
den van de Hoofdstadoperette met 'Die Csardasfürstin' van Emmerich
Kalman.
De regie is in de vertrouwde handen van Alexander Pichler van de Weense
Opera, John Kapper dirigeert en de solisten zijn Antonl Wink. Lily
Loerkens, Aad Jans, Anita Heins, Jacco van Renesse, Marga de Boer. Jan
Handerson. Nora Zoon en Johan van der Zalm. „Die Csardasfürstin' speelt
ook donderdagavond, eveneens om 20.00 uur in de Concertzaal te Zierikzee.
Donderdag speelt het Reizend Volkstheater (Antwerpen) in de schouw
burg te Middelburg 'De Vrek', komedie van Molière. (20.00 uur).
Artistiek leider Walter Tillemans:
„Net zoals in Assepoester of Hansje en Grietje, wordt. tn. de Vrek van Molière
de jeugd gevangen gehouden, gekooid, door een boze macht die zich ken
merkt door hebzucht, jaloersheid en egoisme.
Net als in een sprookje treedt op het einde een verlosser op, en is er een
1happy-end'Daartussen hebben we gelachen en gehuiverd om het ma
niakale gearag van de boosheid. Is het dit irreële karakter niet dat vele
vragen deed rijzen omtrent dit, naar men zegt. in der haast geschreven
werk? Was Harpagon tragisch of komisch? Bezondigde Molière zich niet
aan oppervlakkige trucs? Waren de karakters niet te vaag getekend, het
einde onwaarschijnlijk? Het was Molière er niet om te doen het portret te
schilderen van een welbepaalde, gierige Parijse Burger, noch een zeden
schets te maken. Molière is hier op en top de speler, die zich spiegelde aan de
Italiaanse, commedia. Hij kent'de kracht van het komische. Zonder reserve
ridiculiseert hij de schraperigheid met een frenesie die doet vermoeden dat
er een afrekening schuil gaat. Hij gaat de geldmaniakken en de woekeraars
te lijf in een spelwaarin de jeugd één en-al charme verwachting onzekerheid
en belofte is: en de vader tnaar eigen ervaringeen zielige, boosaardige
hoestende duivel".
(Fotot: Anita Koninckx en Vic de Wachter).
Werktheater speelt donderdagavond <20.30 uuri in De Veste te Goes 'Eti
ketten Plakken". Spelers; Olga Zuiderhoek. Rense Roovaards, Hclmert
Woudenberg en Frits Lambrechts.
Etiketten Plakken gaat over werk en geen werk
Arie en Bert werken samen op de fabriek, hun relatie is kameraadschappe
lijk, tot Arie ontslagen wordt. Bert weet zich geen houding te geven ten
opzichte van zijn vriend, begrijpt hem niet, is bang voor z'n eigen hachje, en
laat hem vallen. Totdat hij zelf ontslagen wordt Daarbij zien we hoe het
huwelijk van Bert en Annie door de veranderde omstandigheden wordt
beïnvloed.