liet van Vlaanderen 'uitwisselingsdag' Hauser Orkater: zeer geslaagd totaaltheater GUNST IN YERSEKE DIEMIDDAG IN ZUIDLANDTHEA TER Uitnodiging voor een voorlichtingsavond over aandeïenopties He Daarom: Films Csardasfiirstin De Vrek Werktheater ge J. i i Donderdag Zuidlandtheater 2C en de culturele uit- jag tussen Oost- aait n en Zeeland geftou- elegenheid daarvan ito^onds het Ballet van op. jmr J. P Boersma opent iagom 14 30 uur waarna ,311 de koningin dr. C. jcorte toespraak houdt, or drie houdt de heer Jef aftncht die - ambtelijk - soverschnjdende eontac- heeft. een inleiding die door een discussie in i leiding van drs. M. C. an de raad van state. De er lijuyper, bestendig gedepu- llturele aangelegenheden anderen, spreekt daarna (ondmanifestatie die om int treedt het befaamde aandcren op met dilAimé de Lignicre/An- i Suite (John Cranko/Ed- Irale Engloutie (Jiri Ky- kbussy) (Andre Lcclair/Em- rier) in Vlaanderen werd op 2 19 opgericht op initiatief isvanMechelen, toen mi- lederlandse cultuur. De la aan mogelijkheden beleggers /ertsen 4 om 20.00 uur i van te voren even van uw cogte stelt dan kunnen we rung houden, of vraag naar de ïtmgsbrochure. Europese Optiebeurs Postbus 19164 1000 GD Amsterdam teL 020- 262721. tst 121 Yerseke, hervormde kerk Orgelconcert door Stoffel Gunst met com posities van o a Langlais. Walther en Bach. Ooi beide steden 1971). Zijn internationale faam ls sinds dien via talloze optredens in binnen- en Reeds op het einde van het eerste buitenland (ook aan de andere zijde van seizoen trok het gezelschap - met sue- de Atlantische Oceaan) sterk toegeno- ces - naar het buitenland (Athene, men. "ok in Yerseke probeert men het muziekleven wat te stimuleren door een aantal orgelconcerten te organise ren. Dat pogen heeft zeker waardering. De hervormde kerk was de plaats van handeling. De bewoners van deze plaats waren nog niet massaal opge komen naar dit concert (dan zou de ruime kerk ook overvol geweest zijn), maar met de steun en de mondelinge recklame van diegenen, die er zater dagavond wel waren, trekt een vol gend concert misschien weer ineer be zoekers. Stoffel Gunst was zaterdagavond te gast in deze kerk en hij opende zijn pro gramma met 'Toccata sesta terza tuono' van Merulo. Deze 16de eeuwer. die aan de Venetiaanse orgelschool roem verwierf, schreef vele Toccata's. Zij hadden met dit werk gemeen, dat naast de akkoorden vele snelle figura ties plaatsvinden. Het was jammer, dat deze speelse elementen, door de or ganist was opgeslokt door te weinig nuanceverschil, minder reliëf kregen dan wenselijk was. Stoffel Gunst ken- ri (eflerli r leuwe ensemble werd ge el'corps de ballet' van de lasmse Opera (KVO). werd Jeanne Brabants benoemd en meteen wer- InjrecMen gegeven voor de Et;ezelschap, het sa- repertoire en de or- itelllngen. kern van een der- is uitgegroeid tot een ge- met dansers, cho- ix aglalres, administratieve technici ruim honderd atie cember 1976 'Koninklijk' anderen omvat naast de ms een Antwerpse en se- een Gentse vleugel, die de divertimenti in de TERNEUZEN, ZUIDLANDTHEATER Hauser Orkater: 'Zie de mannen vallen'. Hauser Orkater is: Dick Hauser Ibasgitaar Rob Hauser (tenor-, alt-en baritonsax), Chris Bolczek trompetzang), Edward B. Wahr (drums), Thijs van der Poll (gitaren, zang). Vincent van Warmerdam (sologüaar), Ge rard Atema (piano) en acteurs Peer Mascini, Jim van der Woude, Alex van Warmerdam, Marc van Warmerdam. Dicky Schuttel (ge luid), Reinier Tweebeke (licht). H„ t André Rieu era Leipzig IT (ANP) - André Rieu jang van volgend seizoen rifent van de opera in il ook meewerken aan de i dehet Gewandhaus-or- leOostduitse stad. van het Limburgs sym- efthem als vaste dirigent 'recteur eervol ontslag _i Rieu werd 62 jaar gele ngeboren, volgde de R-K hooi in Utrecht, het con- i Amsterdam en studeer- ranOtterloo. Hij was ver- n het Omroep Kameror- itember 1949 volgde hij ta in Maastricht, op als tvan het Limburgs sym- Lauser Orkater vat het begrip 'to taaltheater' ruim op, dat blijkt al uit de samenstelling van de groep, en de productie: twee elpees, één filmen vier theaterproducties. Hauser Orkater is een popgroep en een theatergroep in één, zonder dat een van de twee de bo ventoon voert. Misici worden to neelspelers, toneelspelers worden mu sici. Popmuzikale intermezzi spelen een even grote rol in het totaal, als de puur theatrale bijdragen. 'Zie de mannen vallen' is niet con ventioneel opgebouwd. Geen 'verhaal', maar allerlei losstaande, maar aan el- •kaar gesmede scenes, muziek, mono- en dialogen en sketches. Het enige 'ver band' werd gelegd in een reeks scenes, waarin de 'wereld' achter de muur op het toneel de hoofdrol speelt. Een rode draad, maar alleen voor diegenen die hem (willen) vinden. Gêèn verplichting. Een absurde scene: een man, de armen geketend aan twee zware zakken komt moeizaam lopend op het podium, maakt een halve cirkel en loopt dan te gen een elastische draad die op ge zichtshoogte over het toneel is gespan nen. Hij laat zich erdoor 'beetnemen', de draad 'vangt' hem, totdat hij er bijna door wordt gewurgd. Met een aansteker schroeit hij uiteindelijk de draad door. en bevrijd loopt hij (Jim van der Woude) weg. Woordeloos, maar met een gewel dige expressie. Dan gebeurt er iets aan de andere kant van de meer dan manshoge muur, die een deel van het toneel aan het oog ont trekt. Het aanzwellend geronk van een vliegtuig hapert, en stopt. Een klap en een lichtflits volgen. De gewonde piloot klautert over de muur. „Hoe heet jij?", vraagt hij aan een toeschietende Jon gen, die zoéven nog met zijn step op het toneel rondreed. „Potter, meneer". „Da's een mooie naam, boy", zegt de piloot. Dit is het begiij van een reeks scenes, waarbij Potter (Alex van Warmerdam) en de piloot (Peer Mascini) om beurten een blik werpen op de wereld achter de muur. Elke nieuwe observatie verschilt van de vorige. Eén keer kijken ze tege lijk over de muur. Ze zien allebei wat anders. De werkelijkheid is datgene watje ziet, en iedereen ziet verschillen de dingen. „Ik wilde je beschrijven, wat ik dacht dat je graag zou willen zien", zegt een wanhopige Potter tegen de boze piloot, die vindt dat hij wordt belazerd. Anton, een 'autoriteit', gespeeld door Mark van Warmerdam, kijkt ook over de muur. Hij wil zijn visie aan de anderen opdrin gen. „Ik zie dingen die jullie niet kun nen zien", claimt hij en praat de ande ren met handige argumpnten in een hoekje. Zijn mening is evenveel waard als elke andere, maar hij ontleent zijn autoriteit aan het vermogen, z'n visie beter te 'verkopen'. Deze 'rode draad' wordt veelvuldig en langdurig onderbroken door een reeks van scenes, sketches, monologen en muziek, 'happenings', volgestopt met ongelooflijke vondsten en briljante ac teerprestaties, aangevuld door sterke muzikale begeleiding, pop met uitlo pers naar filmmuziek Een nauwelijks na te vertellen acrobatische scene met één heer en twee vierkante houten raamwerken waarmee hij de meest on gelooflijke toeren uithaalt, was zonder twijfel een van de hoogtepunten In de korte scenes, voortgekomen uit de in dividuele talenten van de groepsleden en al improviserend uitgewerkt tot een vloeiende stroom van 'happenings' op het podium, speelde de verbale en vi suele humor een grote rol. De verbluffende uitdrukkingsvaardig heid - zowel verbaal als fysiek - van Hauser Orkater werd zo vanzelfspre kend gepresenteerd, dat je bijna zou vergeten dat er in Nederland maar héél weinig acteurs van dit kaliber rondlo pen. 'Zie de mannen vallen' is een avondje onbekommerd genieten van goede mu ziek en een onwaarschijnlijk grote hoeveelheid briljante vondsten, thea trale hoogstandjes en schitterende dialogen. Wie de behoefte had, 'achter de muur' te kijken om de diepere symboliek van 'Zie de mannen vallen' te ontdekken, kon zijn gang gaan, maar noodzakelijk was het niet. Het 'totaaltheater' van Hauser Orkater speelt zich af op verscheidene niveaus waaruit de toeschouwer zijn keuze kon maken De nauwelijks te overschatten presta tie van de Amsterdamse groep is dat 'Zie de mannen vallen' op al die niveaus (muziek, theater, cabaret) grensverleg gend in de weer is. zonder daarmee 'het grote publiek' de zaal uit te jagen. nende als een organist die niet over een nacht ;;s gaat. zal er. achter het orgel zittend, beslist minder hinder van heb ben ondervonden. De verrassende tegenstelling was er in de 'Toccata prima" van Scarlatti, die door de concertgever in een licht, luch tig en helder doorschijnend regi stratiepatroon werd neergezet. Een werk dat ook na het concert bleef na werken Het 'Concerto del Sïgr. Tag- liatti" van Walther bleek een praktisch probleemloos stuk te zijn, waar men met een klein schematisch gegeven, de 'antwoorden' zelf kan invullen. Het kreeg een rustige en goede vertolking. Een anoniem gebleven stuk vormde het middendeel. 'Batalla Famossa' geti teld Het was een marsachtig gege ven. waarbij men in de eerste drie ma ten het bekende 'Lang zal hij leven' zo kon bijschrijven en dat een fanfare- kenmerk m het middendeel bezat. Het was leuk om er kennis van te nemen. En toen kwam Bach! Zonder alle ande re voorgaande componisten onrecht aan te doen. krijg je dan toch het gevoel van als er gevraagd zou worden: „Wil de echte componist opstaan', dat Joh. Seb Bach dit dan zou doen. Met de 'Fantasia in C' (fraai gespeeld door Stoffel Gunst) en 'Jesu meine Freude' belandde men in het slotdeel van dit concert 'Huit chants de Bretagne' van Langlals stelde zowel voor de uitvoer der als voor het publiek hoge eisen. Die eisen werden door de organist, zeker volledig ingewilligd, al werden de aan wezigen door de lange reeks onderdelen wel op de proef gesteld, want luisteren is een moeilijke bezigheid. Jean Lang- lais, in 1907 geboren, heeft vaak verras sende registercombinaties en zijn cöm- poneertrant, niet tot de zeer modernen behorend, heeft zeker iets aparts. Van de delen die zeker na afloop van dit concert bleven hangen was het wazige, omfloerste en mistieke 'Le Paradis' en het statige, mooi uitgevoerde 'Angelus'. Applaus voor Stoffel Gunst aan het einde van dit geslaagde concert, een applaus dat ik volledig kan onderstre pen. A. L. Koffieconcert IJzendijke IJZENDIJKE - In het streekmuseum in IJzendijke wordt zondag 18 november een koffieconcert gegeven. Medewer king verlenen het Hervormd Kerkkoor Cadzand, het Barok Ensemble van de Terneuzense Muziekschool onder lei ding van Arie Karreman, de celliste Pe tra Neele, de tenor Jan Willem van Bar- neveld en de clavecinisten Kia en Arie Karreman. Het concert begint om 12.00 uur LONDON- ln Ierland, zijn meer pla ten van paus Johannes Paulus II verkocht dan van popster John Travolta. De grammofoonplaat met hoogtepunten van het bezoek, dat de paus eind september aan Ierland bracht is bbestseller in de platenwinkels. Men verwacht, dat de verkoop van de gram mofoonplaat volgende week de 100.000 zal overtreffen. Let moeilijke van 't politievak is het inschatten van situaties. Ieder probleem is altijd weer 'n uniek probleem. En vereist daarom altijd weet 'n eigen aanpak. Doe jij dat even? Vergeet 't maar. Niemand doet dat zomaar even. Je hebt er, hoe oud je ook bent, begrip en mensenkennis voor nodig. En niet iedereen heeft dat meteen. In hel filmhuis van Jeugd en Muziek draait vanavond - maandag - in de Piek te Vlissingen (21.00 uur) en woensdag in De Zwaan te Souburg (20.30 uur) 'Les Rendez-vous d'Anna' van Chantal Akerman. Aurore Clement speelt ChantaJ Akerman. Een cineaste op reis. Een leven dat voert van de ene hotel kamer naar de andere vla taxi's, bussen, treinen en van Essen naar Keulen, naar Brussel, naar Parijs Onderweg heeft ze ontmoetingen die meerendeels toevallig zijn. Een ontgoochelde Duitse onderwijzer die zij n vrouw en zijn beste vriend is kwijt geraakt. Een romantische idealist die. moe gestreden in Zuidamerikaanse guerrilla's in vrij- Frankrijk domicilie hoopt te vin den De moeder van een vroegere verloofde, die probeert alsnog An na in de familie te krijgen Allemaal hebben ze hun gedesillusioneerde verhalen waarmee wordt ingepraat od Anna, die voornamelijk luistert en alleen antwoorden geeft met 'misschien' of 'niet onmogelijk" Anna verkeert in ballingschap. Akerman schildert haar af als een zoekende in de woestijn omgeven door signalen van een cultuur die zijn zin is kwijt geraakt. Uiterst frappant is de beeldopbouw waar mee keer op keer is aangestuurd op een svmmetrle die de volmaakt- heid van lnktvlekkentests dicht benadert. Of de beeldwisselingen die doen denken aan de strakheid waarmee een exercitiesergeant zijn peloton uit de flank laat marche ren: na een pal frontaal shot volgt steevast een negentig graden ge keerd profiel-shot enz Het zijn po gingen tot ordeningen die con trasteren met de melancholie van de landschappen en de beelden van steden en perrons in de nacht (Foto: Antta Heins en Jacco van Renesse). Moreenavond (20.00 uur) in de schouwburg te Middelburg en woensdag avond (20.00 uur) in de (hernieuwde) Prins van Oranje te Goes een optre den van de Hoofdstadoperette met 'Die Csardasfürstin' van Emmerich Kalman. De regie is in de vertrouwde handen van Alexander Pichler van de Weense Opera, John Kapper dirigeert en de solisten zijn Antonl Wink. Lily Loerkens, Aad Jans, Anita Heins, Jacco van Renesse, Marga de Boer. Jan Handerson. Nora Zoon en Johan van der Zalm. „Die Csardasfürstin' speelt ook donderdagavond, eveneens om 20.00 uur in de Concertzaal te Zierikzee. Donderdag speelt het Reizend Volkstheater (Antwerpen) in de schouw burg te Middelburg 'De Vrek', komedie van Molière. (20.00 uur). Artistiek leider Walter Tillemans: „Net zoals in Assepoester of Hansje en Grietje, wordt. tn. de Vrek van Molière de jeugd gevangen gehouden, gekooid, door een boze macht die zich ken merkt door hebzucht, jaloersheid en egoisme. Net als in een sprookje treedt op het einde een verlosser op, en is er een 1happy-end'Daartussen hebben we gelachen en gehuiverd om het ma niakale gearag van de boosheid. Is het dit irreële karakter niet dat vele vragen deed rijzen omtrent dit, naar men zegt. in der haast geschreven werk? Was Harpagon tragisch of komisch? Bezondigde Molière zich niet aan oppervlakkige trucs? Waren de karakters niet te vaag getekend, het einde onwaarschijnlijk? Het was Molière er niet om te doen het portret te schilderen van een welbepaalde, gierige Parijse Burger, noch een zeden schets te maken. Molière is hier op en top de speler, die zich spiegelde aan de Italiaanse, commedia. Hij kent'de kracht van het komische. Zonder reserve ridiculiseert hij de schraperigheid met een frenesie die doet vermoeden dat er een afrekening schuil gaat. Hij gaat de geldmaniakken en de woekeraars te lijf in een spelwaarin de jeugd één en-al charme verwachting onzekerheid en belofte is: en de vader tnaar eigen ervaringeen zielige, boosaardige hoestende duivel". (Fotot: Anita Koninckx en Vic de Wachter). Werktheater speelt donderdagavond <20.30 uuri in De Veste te Goes 'Eti ketten Plakken". Spelers; Olga Zuiderhoek. Rense Roovaards, Hclmert Woudenberg en Frits Lambrechts. Etiketten Plakken gaat over werk en geen werk Arie en Bert werken samen op de fabriek, hun relatie is kameraadschappe lijk, tot Arie ontslagen wordt. Bert weet zich geen houding te geven ten opzichte van zijn vriend, begrijpt hem niet, is bang voor z'n eigen hachje, en laat hem vallen. Totdat hij zelf ontslagen wordt Daarbij zien we hoe het huwelijk van Bert en Annie door de veranderde omstandigheden wordt beïnvloed.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1979 | | pagina 7