'koeienhuiden op de bodem HET 'AFFE' VAN DE OOSTERSCHELDE KERING Eoen onlangs het gigantische verdichtingsschip „Mytilus" in de monding van de Oosterschelde as aangekomen, was daar enig feestelijk vertoon. En er was een bijeenkomst, waarop het hoofd in de bouw stormvloedkering, ir. T. Visser, inlichtingen Verstrekte over de activiteiten, die zoal nde monding van de Oosterschelde worden ondernomen. Hij deed dat nogal on-orthodox. Een ileiding hield hij niet. „Vraagt u maarar wat u weten wilt", zei hij tot het gezelschap. Waarbij hij to aardige beperking aanbracht: geen vragen van beren, alleen de dames konden aan bod omen. n Van de dames wees op de maquet- die de Oosterscheldewerken op itformaat toont. ..Wat zijn dat voor inghekken". wilde ze weten, wij- sa op een obstakel tussen Schou- n-DuiVeland en het werkeiland eitje Jans. Visser loste het handig l„Dat zijn geen dranghekken, dat is Dwerkbrug", Verklaarde hij glim- L.En hij zette uiteen, hoezeer de 'kers in de monding van de Ooster- ielde het gebruik van dranghekken ïfoeien. Dat zijn namelijk dingen, e je gebruikt om mensen op een af- and te houden. De bouwers Van de öimvloedkerjng hebben geenszins tneiging om belangstellenden bui- si de deur te houden Integendeel, zo «oogde Visser. Men laat aan wie in- wsse heeft gaarne zien. waar men j-e doende is. Wem lienü komt kijken naar de werken in kmonding van de zee-arm, treft de «rken aan het begin van wat altijd is Khouwd als het meest kritieke oo rdeel van de stormvloedkering: het aken van een bodem, die zo hecht is, ade immense hoeveelheden beton ■staal, die straks de kering vormen. op de plaats wordt gehouden. De bouwers zijn overgegaan van een af ronding Van het ontwerp naar de uit voering. Goed zichtbaar is, hoe ge bouwd wordt aan de eerste negentien pijlers, die in aanbouw zijn. Zeker zo belangrijk is, wat niet te zien Valt, omdat het in de diepte gebeurt: het maken van die hechte bodem. Visser: ..Technici zullen het beeld mis schien wat te eenvoudig Vinden, maar wat we aan het doen zijn. dat is zoiets als wat onze voorouders deden om een gebouw netjes op de plaats te houden. Ze maakten een ondergrond van koei enhuiden. De toren Van Zïerikzee staat daarop. Wij doen. ofc grote schaal hetzelfde. We maken een ondergrond van 'gigantische ..koeienhuiden" om de bodem vast te houden. De pijlers dragen daar ook niet op. het gaat om het vasthouden van de ondergrond". De verbetering van de bodem vergt een serie activiteiten. In een eerder stadium is de bodembescherming, die al was aangebracht voor de bouw van de geheel gesloten Oosterscheldedam verwijderd, omdat die onvoldoende was voor de nieuwe oplossing met de stormvloedkering. Dat is ruw gebeurd. Het materiaal moest uit de bodem ge scheurd worden, waardoor aan weerszijden van de as van de kering rafelige randen ontstonden In no vember wordt een begin gemaakt met het in orde brengén van die randen. Dat gebeurt met behulp van asfalt. In tussen worden aan weerszijden van de as van de kering tot over een afstand van 650 meter uit die as blokkenMat- ten gelegd: over een oppervlakte van ruim vier miljoen vierkante meter komt die bodembescherming te lig gen. Echt men Die ponton moet op de plaats waar de stormvloedkering komtr de „koeienhuiden" leggen, grote fil- termatten, die zijn opgebouwd uit la gen zand, grind, steenslag en beton blokjes. De filtermatten wordt aan gemaakt in een speciaal te bouwen fa briek. waarvoor op 1 oktober de eerste paal is geslagen. De fabriek is in maart 1981 klaar Dan moet ook de ponton „Cardium" gereed zijn om te matten op te pikken en uit te rollen. Ze komen te liggen onder de hele kering. Op de plaatsen, waar de 66 pijlers komen te staan zal steeds een tweede mat wor den gelegd. De ponton ..Cardium wordt op dit moment ontworpen Derde vaartuig Als de bodem klaargemaakt is om er de kering op te gaan bouwen, is een derde buitengewoon vaartuig nodig. In maart 1982 zullen de eerste pijlers worden geplaatst met behulp van bet Vaartuig „Ostrea", dat de betonnen In het begin van 1980 gaat de „Myti lus" echt aan het werk. In de komende drie maanden zal het verdichtings schip worden beproefd en worden de kinderziektes opgespoord. Daarna zal het schip via een uiterst ingewikkel de dienstregeling van het ene sluitgat naar het andere Varen om buizen in de grond te drijven, die door trilling voor Verdichting van de bodem zor gen. De „mytilus" volgt een zuiger, die slechte stukken bodem wegbaggert en die voor aanvulling van de bodem met zand en grind zorgt. "Achter de „Mytilus" aan zal de mat- tenrolponton. de „Cardium" aanko- gevaarten in de bouwputten moet op- pikkken om ze naar hun plaats in de kering te brengen. De „Ostrea" zal be gin volgend jaar in aanbouw worden genomen en moet in het midden van 1981 in de Oosterschelde aankomen om te kunnen proefvaren met een pij ler. Aanvankelijk is overwogen een reserve-pijler te bouwen, maar die gedachts is vrijwel verlaten. Visser: „We neigen er nu toe, dat toch niet te doen. Zo'n ding kost drie en een half miljoen gulden. Het moet wel hard nodigwijl je hem waarschijnlijk niet nodig zult hebben". Visser beaamt, dat het werk op de bo dem de rijkswaterstaat voor de groot ste vraagstukken heeft gesteld, die er zijn rond de bouw van de kering. En hij erkent, dat enig risico wordt genomen ..Wie bouwt in de natuur neemt en aanvaardt enig risiso Het is het risico Van het leven zégt hij „We zitten met een heel nieuwe werkmethode. In te genstelling tot de gangbare practijk.. waarbij in een bouwput wordt ge werkt. brengen we nu geprefabriceerd materiaal naar de bodem van de zee Als je het Vergelijkt met woningbouw, dan zul je vaststellen, dat het eerste prefa-huis bij montage ook wat pro blemen heeft gegeven. Maar de risico's zijn niet groter dan gebruikelijk Ik ben er zeker van, dat we een object bouwen, dat er over tweehonderd jaar nog staat. Alle materiaal is volgens die maatstaf beproefd Het gaat tenslotte niet op een koopje Er is eerder teveel, dan te weinig onderzoek gedaan. Dat teveel geeft niets, het is van groot be lang voor het opdoen van kennis". De standvastigheid van de storm vloedkering komt ook en vooral aan de orde als wordt nagedacht over het ge bruik: wanneer moeten de schuiven dicht Binnenkort zal daar over in een brede kring van belanghebbenden van gedachten gewisseld worden Mogelijk zullen belangen tegenstrijdig zijn Maar op welk moment men de schui ven in de .stormvloedkering ook zai willen sluiten, men zal het in iedere situatie kunnen doen Visser:.,De ont- werpfïlosofie is gebaseerd op de vrij heid van beheer Dat houdt in. dat het werk zo wordt gebouwd, dat je er alles mee kunt doen. Ook tijdens een storm kun je de kering sluiten Er is zelfs re kening gehouden met de mogelijk heid. dat op het moment Van sluiten éen of meer schuiven niet functione ren. Dat zou de kering kunnen hebben Bij de keuze van een sluitingsstrate gie. is men niet beperkt door'dé con structie van de kering" Overiens wijst Visser erop. dat de waardering: Voor bepaalde belangen kan veranderen Kiest men nu voor een sluitingsstrate- gei. waarbij aan eén bepaald belang het meest ïS gedacht, in de loop der jaren kan een ander belang gaan over heersen Zonder gehinderd te worden door dranghekken zullen belangstellenden in de komende jaren kennis kunnen nemen van het project. En van de bi zar uitziende schepen, die speciaal voor verschillende onderdelen van het project zijn ontworpen en ge bouwd: de „Mytilus" - mossel -, voor zien van trilbuizen om de ondergrond te verdichten de gigantische rol- lenponton „Cardium" - kokkel - die filtermatten in de as van de keringzal uitrollen: de „Ostrea" - oesterdie de pijlers naar hun plaats voor ten minste tweehonderd jaar moet bren gen. De zee gehoorzaamt niet altijd de rijkswaterstaat; het is ook wel eens andersom. In de afgelopen tijd heeft de- stroming in de geul Schaar zich wat verplaatst naar zuidelijke richting. Daarmee deed de zee een aanval op de Neellje Jans. terwijl aan de noordelij ker gelegen Roggenplaat enige aan- zanding optrad. De rijksioaterstaat helpt de zee nu een handje Van de Neeltje Jans wordt een paar honderd meter weggegrapen en bij de Rog genplaat komt er wat terrein bij. Het deel van de kenng. dat in de geul Schaar zal worden gebouwd blijft daarmee even lang - de doorstroom- opening wordt niet groter. Het land wordt aangepast aan wat de zee wil Visser rekent erop. dat de activiteiten in de monding van de Oosterschelde internationaal respect zullen afdwin gen ..Als je praat over het belang van het werk. dan is dat niet Zeeuws of Ne derlands'stelt hij vast..,Het gaat om een wereldbelang. Tegen die achter grond moetje ook naar de kosten kij ken. De marktwaarde van de storm vloedkering zai veel groter zijn, dan men zich wel gerealiseerd heeft We hebben hier een eerste klas water bouwkundige etalage. Het is niet al leen de zekerheid, die er geschapen wordt voor het milieu en de veiligheid, de werken vormen ook een onderdeel van de Nederlandse exportmogelijk heden Dat exportbelang kan wel eens een heel groot deelbelang van de ke ring zijn". Luchtfoto Delta-Phot Middelburg mytilus. foto Johan Berrevoets V/aaierkokerworm Het nieuwste boek over de Oosterschelde. waarvan de ze weck het eerste exemplaar w erd overhandigd aan prins Claus, is zo'n werk dal begeerte oPwekt. Wie het in de komende tijd in de boekhandel zal zien, zal moeite hebben die zaak zonder „Oosterschelde, het leven in en om het watei" te nerlaten. De biologen Wins Wolff en Jankees Post hebben dat le ven van de Oosterschelde voortreffelijk beschreven en gefotografeerd. Op een zorgvuldige manier, die indruk -maakt Een eerste beschouwing van het boek geeft het gevoel, dat een kind heeft als het naar vuurwerk kijkt ergens in de ruimte gebeurt iets. waaraan je niet kunt raken, waarover je je -alleen kunt verbazen. Maar „Ooster schelde is meer dan een zeer geslaagde vertoning van schoonheid Wolff en Post hebben in hun werkstuk haar scherp vastgelegd wat kan worden aangeduid als de fase van de honderd pprocent. Zij laten zien hoe rijk het huis Oosterschelde op dit moment is ingericht. Eerder uitgevoerde onderdelen van het Deltaplan heb ben bijgedragen tot het rijke leven van de zee-arm. Doordal mensen, door de eeuwen,heen. alle mogelijke ingrepen hebben verricht, ontstond een uniek na tuurgebied. dat vooralin de afgelopen tientallen jaren de optimale rijkdom verkreeg De wetenschap, dat het om iets unieks gaat. heeft overheerst bij de beslissing om in -de monding van de zee-arm geen gesloten dam. maar een stormvloedkering te bouwen Het „affe van de Ooster schelde. de fase Van de honderd procent, die nu is be reikt. daaraan zou zo min mogelijk afbreuk meer mogen worden gedaan Die stormvloedkering wordt nu gebouwd: het menselijk ingrij pen is nog niet beëindigd Want de Oosterschelde is niet uitsluitend een uniek natuurgebied. De zee-arm vormt ook nog altijd een bedreiging Van de veiligheid. De zee sloeg in 1953 bressen in dit gewest. Het letsel vroeg om een ingreep. In eerste instantie ieek het erop. dat de Oosterschelde zonder meer buiten gevecht zou moeten worden ge steld. Maar staande aan de operatietafel kwam het „medisch team", dat zich met de Oosterschelde bezig hield. tot de slotsom, dat een 'pace-maker' kon worden aangebracht. Door de bouw van de stormvloedkering zou het orgaan blijven pompen: eb en vloed zouden blijVen. De biologen in Nederland zijn met'die stormvloedkering zeker niet onverdeeld gelukkig, maar ze lijken zich erbij te hebben neergelegd. Ook Wolff en Post wekken de in druk er zo over te denken: die laatste ingreep zal dan wel onvermijdelijk zijn. En daar precies begint de waarschuwing, die het boek in zich bergt. De bouw van de stormvloedkering maakt, zo tonen Wolff en Posthet evenwicht wankeler. De fase van de honderd procent is er in ieder geval mee voorbij, er zullen ver anderingen optreden Wat overblijft, is vol gens de twee biologen nog zeer de moeite waard, maar verdere ingrepen zijn naar hun inzicht levensgevaarlijk. „Oosterschelde" is waarschijnlijk een door velen be geerd boek oV'er een zéker door Velen begeerd gebied. Recreanten zullen op en rond de Oosterschelde aflei ding willen zoeken en er zullen meer claims gelegd worden. Er zal om voorzieningen gevraagd worden. En soms zullen die rond de Oosterschelde wonen, eisen, dat de stormvloedkering wordt gesloten. De waarschuwing van Wolff en Post houdt vooral in. dat men zich door begeerte niet moet laten leiden Zijj laten -zien hoe de Oosterschelde er. vooral ook onder het op pervlak, nu uit ziet en meteen zetten ze uiteen, hoe broos die is. Ze houden de lezer en de kijker óók voor. dat het toch niet om fraai Vuurwerk gaat. waarvan men na het uiteenspatten nieuWe patijen in een fabriek kan laten aanmaken. De makers Van „Oosterschelde" willen zoveel mogelijk van de honderd procents-Oosterschelde van nu behou den. Hun boek kan voor wie met de inrichting van de Oosterschelde van doen heeft, dienen als een soort graadmeter, ook In de Verdere toekomst. Belangengroeperingen, vanuit welke hoek die ook ko men, zullen met de Oosterschelde iets willen onderne men. Wolff en Post gaan met hun werkstuk op voorhand in tegen overspannen Verlangens. Wie het daar niet mee eens is zal het niet makkelijk vallen zulk overtuigend materiaal te presenteren als zij doen in „Oosterschelde Oosterschelde. hel leven m en om het water". Tekst: Wim Wolff. Foto's: Jankees Post. A W. Sijthoffs itgever- smaatschappijen Prijs f52.50. Voor leden „Natuurmo numenten" f 42.501 A. J. Snel Oosterschelde

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1979 | | pagina 25