NA TUURLIJKE WEG de natuurbeurs in gent totaalvisie op beter leven in belgië ZATERDAG 27 OKTOBER 1979 PZC/2ate»"dagkrant 24 Het. hoofdkwartier van De Natuurlijke Weg, een -pand in de bizarre Belgische badplaatsstijl. Boudewijn de Graeve' door relationeel denkennaar een beter bestaan. Bü veel Nederlanders leeft sterk de gedachte dat Belgen beter leven dan wij. Boudewijn de Graeve, zelf een Belg, denkt daar anders over. Onze pintjespakkende zuiderbuur zit al even zeer verstrikt in de spiraal van steeds meer en steeds mooier als wij. Boudewijn de Graeve probeert daar op drie manieren iets aan te doen: door het geven van voorlichting in het maandblad De Natuurlijke Weg, door het geven van levenslessen in zijn Planetair College en door het organise ren van beurzen. Vooral naar aanleiding van laatsgenoemde activiteit zocht ik hem op in de badplaats De Haan, even buiten Wenduine en niet ver van Oostende. Op 3,4 en 5 november a.s. organiseert De Natuurlijke Weg in het Gentse Floraliapaleis een Internationale Natuurbeurs, die als niotto heeft meegekregen: „Festival voor natuurlijk leven en spirituele groei". Een beurs dus voor mensen die beter en bewuster willen leven. Er worden duizenden bezoekers verwacht, ook uit Nederland, want het zoeken naar een alternatief is wijd verbreed en heeft indrukwekkende vormen aangenomen. Mijn zoeken naar De Natuurlijke Weg blijkt op deze sombere oktoberdag een moeizame onderneming. De Belgische kuststrook biedt de aanblik van een troosteloze leegheid, waarin alleen de neerplenzende regen voor enige afwis seling zorgt door beurtelings hard en zacht op de voorruit van de auto te kletteren. In Knokke wonen nog wat mensen, maar verderop is het een en al verlatenheid, althansop straat. De verkeerslichten lijken volstrekt over bodig. Een prachtig nulpunt voor het beginnen van een beter leven. Nauwe lijks ben ik De Haan binnengereden of ik ben er ook al weer uit. Geen kip op straat en alle restaurants langs de weg gesloten Gelukkig is de redding nabij êên van de laatste villa's langs de weg blijkt leven te bevatten. In een leeg kozijn van de eerste verdieping staat een doe-het-zelvende bewoner. Met de verfkwast wijst hij de weg naar de Leopoldlaan. Het bolwerk van Boudewijn de Graeve blijkt een villa in de bizarre Belgische badplaatsenstijl, een pompeus appartementengebouw met pseudovakwerk en de allures van een chalet. Een aparte deur geeft toe gang tot een agentschap van de 'Club Mediterranéè'. De zonnige annonces van het reisbureau symboliseren de wereld van duur vertier die De Na tuurlijke Weg zo graag wil veranderd zien. Ik verwacht een villa vol tegen stellingen, maar kom bedrogen uit De dubbele voordeur van het huis blijkt open te zijn, wat goed uitkomt, want op mijn bellen volgt geen reactie In een kamer achterin het huis zitten twee tieners ijverig te studeren. ZU verwijzen me naar de verdieping, langs een leeg kamertje met opschrift: 'Boekhouding - Rita de Graeve'. weer een stukje trap. een hoek om, naar de glazen deur van een ruim vertrek waar de stichter en inspirator van De Na tuurlijke Weg aan een rustieke houten tafel in druk overleg is gewikkeld met twee van zijn medewerkers. Het inte rieur is sober: aan de tafel een paar stoelen, een kast in de hoek, een klein kastje bij de tafel voor kantoorbeno digdheden en twee zitjes voor be zoekers. Een schemerlamp met per kamenten kap op de tafel verspreidt een zacht geel licht. Het kale peertje in het plafond brandt niet. Het begin Boudewijn de Graeve werkte acht jaar lang bij de Bank van Brussel in Brugge. Op bladzijde drie van het septembernummer van het maandblad De Natuurlijke Weg, dat op de omslag een waarschuwing draagt: „het lezen van dit maandblad kan je je baan kosten", herdenkt de uitgever het overlijden op 11 augus tus in Gent van dr. Maurits Meganck, pionier van de natuurbeweging in Vlaanderen. Op die bladzijde leggen Rita en Boudewijn de Graeve tevens uit hoe het allemaal is gekomen: „Op een dag in november 1974 zaten we te wachten in een donkere voorplaats van een oud herenhuis te Gent dat dienst deed als wachtkamer. Wij ontmoetten toen voor de eerste maal dr. Maurits Meganck. Enkele maan den later verwisselden we ons huis, onze carrière en onze politieke aktivi- teiten met een zoektocht naar de weg om van ons ideaal ons beroep te ma ken, de natuurlijke weg". Rita en Boudewijn de Graeve waren ln 1974, zoals zovelen toen en ook nu nog, niet tevreden over de wijze waarop zij leefden en werkten. De ontmoeting met dr. Meganck was het duwtje dat zij nodig hadden om daarin verandering te brengen. Zij begonnen aan De Na tuurlijke Weg, en vormden een stich ting van die naam, een 'VZW' oftewel 'vereniging zonder winstoogmerk' zoals dat in België wordt genoemd. Vla hun stichting probeerden zij. anderen ervan te overtuigen dat er een betere, natuurlijkere manier van leven is, die de gehele gemeenschap van mensen ten goede kan komen Daarmee had den zij tegelijkertijd een nieuwe be- staansbron gevonden, want van de opbrengst van de abonnementsgelden voor het maandblad probeerden zij te leven. Nog steeds ontvangt 'De Na tuurlijke Weg' geen subsidie van over heid of bedrijfsleven en worden ad vertenties geweigerd. „Gemakkelijk was het niet, die eerste tijd", vertrouwt oud-gemeenteraadslid Boudewijn de Graeve me toe. wanneer hij' zijn me dewerkers instructies heeft meegege ven voor de organisatie van de ko mende beurs in Gent en het gesprek alleen nog maar wordt onderbroken door telefoontjes van onder anderen een Nederlandse die haar zoon wil op geven voor een cursus aan, het Plane tair College. Even daarna geeft hij de telefqon mee aan zijn vrouw, zodat we ongestoord kunnen praten. „Ik heb tot voor een jaar herhaalde malen op het punt gestaan om er mee op te hou den". Nu is het zover dat de drie activi teiten van de stichting zichzelf terug betalen en het echtpaar De Graeve en een tweede echtpaar in staat stellen er sober van te kunnen leven, Soberheid blijft het uitgangspunt van De Na tuurlijke Weg Voor alle medewerkers tesamen is er slechts éën auto be schikbaar en die wordt alleen gebruikt wanneer het strikt noodzakelijk is. Ruim een jaar geleden kreeg De Na tuurlijke Weg in De Haan de be schikking over een cafë-restaurant, dat het niet meer kon bolwerken. „We kregen dat restaurant aan aantrek kelijke voorwaarden", zegt Boudewijn de Graeve. De stichting besloot de ex ploitatie als restaurant voort te zetten, maar de menukaart aan te passen aan de idealen van De Natuurlijke Weg. Ook het hotel is in ere hersteld. Men kan er nu tegen gematigde hotelprij- zen logeren en er dan tegelijk een cur sus volgen. De zaak loopt als een trein en heeft de gehele zomer vol gezeten. Bijtanken Vooral filosofisch ingestelde Neder landers komen er graag spiritueel bij tanken. Zowel exterieur als interieur ademen er nog de sfeer van het ver fijnde specialiteitenrestaurant van weleer. De garderobe is onderge bracht in een antieke kast. De eetzaal met boerengroene lambrizering en mahoniestoelen met lederen zitting en rug wordt door schemerlampen en kandelabers beschaafd verlicht. De menukaart is in bruin leer gebonden en zachte muziek - veel klassiek - om spoelt de dinerende gasten. Aline van Crombrugge voert het ma nagement over hotel-restaurant- vormingscentrum 'De Zevende He mel'. In de keuken geeft zij leiding bij de bereiding van gerechten als seitan, een smakelijke hamaakschnitzel van sojagrondstoffen, tempura, in een deegje gefrituurde stuKJes groenten of Hotel-restaurant-vormingscentrum De Zevende Hemel: klassieke muziek omspoelt de dinerende gasten. Aan de internationale Na tuurbeurs op 3,4 en 5 november a.s in Gentnemen rond de honderd exposanten deel uit België, Ne derland, Engeland. Frankrijk, Duitsland, Portugal en de Verenig de Stalen. De deelname uit Neder- - land is relatief gering. De Stichting Mens- en Milieuvriendelijk Onder nemen (MEMO), die zelf volgend jaar weer een kleinschaligheids- beurs organiseert in Hilversum, zal er niet zijn. Memo-oprichter Sietz Leeflang: „we wilden gewoon een gelijk aantal vierkante meters slandmimte ruilen met De Na tuurlijke Weg, maar dat wilden de Belgen niet. Ruimte huren is ons tè duur De prijzen voor een stand in België zijn hoger dan bij ons. Boudewijn de Graeve: „We voelen niet voor een expositie in Hil versum, omdat we niet geloven dat daar de juiste mensen zullen ko men. We zien dat als een te mar ginale manifestatie. Als Memo in Amsterdam iets had georgani seerd, dan hadden ioe wel stand- ruimte willen ruilen". De Natuur lijk Weg stelt twee eisen aan deel nemers aan de Gentse beurs: 1. de exposanten moeten zoveel moge lijk informatie verstrekken over hun produkt voor wat- herkomst en samensielling betrefl, zodat de be zoeker zelf een verantwoorde keus kan doen. 2. Er mag in geen enkel produkt suiker zitten. „Suiker ta boe" wordt het motto van de na tuurbeurs. Iedere dag om drie uur is er op de beurs een podiumprog- ramma over onderwerpen als 'voeding op school', 'alternatieve politiek' en 'economische verwach tingen voor de jaren tachtig'. De Natuurlijke Weg is als stichting lid van de Vlaamse Koördinatie Raad, een organisatie waarin or ganisaties, personen en bedrijven zitting hebben die actief zijn op de terreinen van natuurlijk leven en milieubehoud. Voor 1980 heeft De Natuurlijke Weg een ambitieus programma: een natuurfestival in juli en augustus ln De Haan. waar aan de gemeentelijke overheid, de VVV en Hei plaatselijk bedrijfsle ven zullen deelnemen, in november in Gent een nieuwe natuurbeurs en alternatieve technologïebeurs. In 1981 zal een grote natuurbeurs in Brussel worden georganiseerd. Volgend jaar reist Boudewijn de Graeve naar landen als Brazilië, de VS, Canada, Australië en Zuid- Afrika om daar met. aanverwante organisaties beurzen op te zetten. Het getoonde op de beurs in no vember a.s. in het Gentse Flora liapaleis omvat zaken als voeding, dranken, boeken, alternatieve technologie, koken, cosmetica, kleding en biologisch-dynamische tuinbouw. Er zal een stand zijn met een echte composthoop en de be zoeker zal een heuse indiaan aan het werk kunnen zien, terwijl hij zilveren sieraden maakt. De Na tuurlijke Weg heeft een stand in het centrum tegenover het podium dal omringd zal worden door eetstands, waar men terecht kan voor een gezonde hap. Voor de geestelijke voeding zorgen deel nemers die voorlichting geven over filosofie, yoga en parapsychologie. De kleuters uit de crèche zullen iets opvoeren op het podium in samen- werking met de bond van jonge en grote gezinnen. vis, misosoep. eveneens op sojabasis en linzenschotels. De menukaart be vat een aantrekkelijke reeks vis gerechten en het is zelfs mogelyk om een gebakken tong te bestellen. Ook alcohol mag in beperkte mate: er is een aperitief van het huis en de wijnkaart biedt een keus uit diverse wijnen, ter wijl men ook een echte Vlaamse na- tuurbier kan drinken. Vlees wordt niet geserveerd, niet om dat De Natuurlijke Weg alle vleesge bruik zou willen verbieden, maar om dat men meent dat er al veel te veel vlees wordt genuttigd. De Natuurlijke Weg streeft naar har monie in het bestaan en wil geen strenge beperkingen opleggen aan het leven van zijn volgelingen. Boudewijn de Graeve: „Wij zijn voor klein schaligheid zonder groot schaligheid uit te bannen. Bepaalde zaken, zoals auto's, kunnen niet kleinschalig wor den gefabriceerd. Wel moeten we het gebruik van de auto zoveel mogelijk beperken. Grootschaligheid kan zijn goede kanten hebben". Die opvatting van De Natuurlijke Weg is al heel wat puriteinse alternatieve lingen in Nederland in het verkeerde keelgat geschoten. Zo wensen een aantal Nederlandse groepen perse-niet deel te nemen aan de komende na tuurbeurs in Gent. omdat daar geen stringente toelatingseisen met be trekking tot kleinschaligheid en voedingsvoorschriften worden ge steld. Filosofie Om een indruk te geven van wat De Natuurlijke Weg wil, lijkt het mij het beste te citeren uit het nulnummer van het maandblad, een blad dat vo rige maand voor de vijfentwintigste maal verscheen: „De filosofie 'van ons blad is die van onze vereniging en kan als volgt wor den uitgedrukt: Het geloof in de kansen op een gelukkige samenleving, waarvan de kern wordt gevormd door het gezin. Het inzicht dat een herziening van onze persoonlijke levenswijze vanuit een positieve levensvisie noodzakelijk De behoefte aan relativering van de materiële aspecten van het leven. De herwaardering van kleine leef- en werkgemeenschappen. De onverbreekbare samenhang van alles en iedereen in dit universum. Boudewijn de Graeve hanteert bij het uiteenzetten van zijn filosofie graag de aan de macrobiotiek ontleende spiraal als grafische voorstelling. Die spiraal past hij toe op economische, filosofi sche en sociale modellen, In het hart van de spiraal passen woorden als 'sal' en 'salaris', zout en geldelijke beloning - Boudewijn de Graeve zegt graag met woorden te spelen - en naar zijn me ning hebben we van beide zaken te veel. Om van het hart van de spiraal en het teveel naar de buitenste ring te komen, waar men genoegen neemt met minder, is (her)vorming nodig Planetair college De vorming geeft hij sinds begin deze maand in zijn Planetair College, dat is gevestigd in de villa aan de Leopold laan. Twintig studenten kunnen er gedurende zeven maanden een cursus volgen, die hen niet aan een diploma helpt, maar de mogelijkheid biedt om in zelf te vormen plaatselijke vor mingscentra de opgedane kennis ver der te verspreiden. Daarmee dienen zij de goede zaak en zichzelf, want ze kunnen er een soberbelegde tarwebo- terham mee verdienen. De cursus kost zo'n 500,- per maand (inclusief kost en inwoning), is gestart onder belang stelling van vijf ministers en heeft nog maar voor twee gegadigden plaats. Een keuze uit het studieprogramma: relationeel denken, voeding, Shiatsu (massage op basis van de acupunc tuurmeridianen), diagnose, onderwijs, gezin, maatschappij-analyse en alter natieve werkgelegenheid. Het laatste onderwerp moet de cursist inzicht ge ven in de mogelijkheden die er zijn om iets te doen wat nuttig is en vol vol doening geeft. Alle lessen zijn geba seerd op rèlationeel denken. Boude wijn de Graeve bedoelt daarmee, dat universele banden moeten worden aangebracht en onderkend Geen stu die-onderwerp staat op zichzelf. De samenhang binnen de maatschappij mag nooit uit het oog worden verloren. Ik citeer opnieuw: „De maatschappij bevindt zich in een vicieuze cirkel Dj1 voordelen (comfort, sociale zekertal all communl catiemiddelen, enz.) weg: niet op tegen de nadelen (werklc-s heid. vervuiling, inflatie, stress env« ioi eenzaming). Om hun gebrek aan levensvreugden 1 arbeidsmotivatie te compenseren,te ginnen de mensen nog meer le roo;ar sumeren. En het resultaat? VerhoKJer31 produktie natuurlijk, nog verte economische expansie en verstastj- s ing. Dat alles leidt tot nog ergere geestelijke en materiële pollutie,zond op individueel als op maatschappelijk vlak De gevestigde machten zijn rirt f meer in staat dit op te lossen. De middelen die zij gebruiken besnij den hoogstens symptomen. Wij stag voor de keuze (in het Grieks: krisis Ofwel worden we vernietigd door Md a log of milieurampen, ofwel zetten* een stap uit die vicieuze cirkel drast een bewustwordingsactie, die alles Kt vanuiteen totaalvisie een diepgaande, fundamentele oplossing brengt". K Relaties Het leggen van relaties brengt DeN» tuurlijke Weg zelf op een doeltrcffH de wijze tot stand. Hoe is het mojs lijk, dacht ik, dat twee echtparenil lil leen een maandblad uitgeven, tt h vormingscentrum annex hotel en re taurant runnen, een college bcliert voor 20 intern levende studentent dan ook nog talrijke seminaries» ganiseren en leiden en beurzen ia richten? Het antwoord lag voord) hand. Aline van Crombrugge geeft kookseminarïes en -lessen en de cur sisten voorzien tijdens hun prak- tijkoefeningen het restaurant vanje- rechten. De cursisten van het Plane tair College lopen een drietal urenptr dag college, studeren een aantal ure» en zijn zo'n vier uur per dag praktistl bezig. Dat laatste houdt in dat zijia het restaurant werken en de villa au de Leopoldlaan schoon houden. Op maandag wordt er de hele boel opiija kop gezet. „Dan trek ik zelf ook eta schort aan om te gaan kuisen", zetf Boudewijn de Graeve. Dat is pas relt tianeel denken in dc praktijk Jt bracht.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1979 | | pagina 24