BEZETTING verhoudingen hier wel goed verziekt. het sacrament van de biecht PZC/ zaterdagkrant ZATERDAG 20 OKTOBER 1979 Voor het eerst in Zeeland is afgelopen maandagochtend een gemeentelijk overheidsgebouio enkele uren bezet gehouden. Boze leden van de SC Veere deden dit uit onvrede met het beleid dat het college van benw inzake de verbetering van de voetbalac'comodaties in de ge meente voert. De bezetting was na vier uur opgeheven, de opschudding over het gebeurde is nog lang niet voor bij. De bezetting ligt bij een aantal belanghebbenden uiterst gevoelig en men wil aan verschillende kanten genoegdoening, bijvoorbeeld via de rechter of via de KNVB. De partijen staan tegenover elkaar als kemphanen en een aantal persoonlijke verhoudingen in de kleine stadskern lijkt voorlopig behoorlijk beschadigd. Sport verbroedert, maar momenteel niet in Veere. Enkele stamgasten lezen die dinsdagochtend na de bezetting van de Veerse gemeentesecretarie de krantenberichten met meer dan gewone aandacht: de secretarie bezet door de jongens van de voetbal, wie had dat ooit kunnen denken. Vrijwel direct ontstaat er een discussie over een gebeuren dat het oude stadje flink in beroering heeft gebracht. Er zijn er, die nippend aan de koffie of een jong borreltje, knipogend opmerken dat 'die jonge gasten' de gemeente toch maar mooi voor aap hebben gezet. Maar er zijn er ook die vinden dat de acht bezetters hun actie veel te ver hebben doorgedreven en dat het niet aangaat om door ontwrichting van het plaatselijk bestuurscentrum een snellere aanleg van een nieuw voetbalveld af te dwingen. Veere is. de dagen na de bezetting, in twee kampen verdeeld. De bezetters hebben zich van de nodige steun onder de bevolking weten te verzekeren: worden ze. zoals b en w dat graag wil len voor de rechter gesleept, dan komt er geld op tafel om boete of schadever goeding te betalen. En een vliegtuigje dat maandagmiddag laat op initiatie! van de bezetters over Veere vloog met de leus 'SC Veere wil nu sportveld' is ook door spontane bijdragen uit de bevolking betaald Aan de andere kant weten b en w zich in hun gevoerde beleid gesteund door de gemeente raad, die woensdag heel weinig goede woorden voor het gebeurde over had. Bij veel Veerenaren blijft dan ook een wat katterig gevoel over. omdat de verhoudingen tussen een deel van de sportbeoefenaars en het gemeentebe stuur door de bezetting voorgoed be dorven lijken. Het bestuur van de SC Veere. dat niets van de bezetting ai wist. betreurt de bezetting, maar kan het ongeduld van de jongelui wel be grijpen. Tenslotte gaat het, zeggen de bestuursleden J. Tax en H. Papegaay, om een zaak die al vele jaren speelt en die erg emotioneel is gaan liggen. slechtste veldje Objectief gezien is het veld van de SC Veere ook bijzonder slecht. Men be hoeft niet iedere week een voetbal veld te betreden om dat te kunnen vaststellen. De kwaliteit van het gras in menige tuin in Veere is beter dan het gras op dat ene voetbalveld van het stadje, dat door elftallen wordt bespeeld. 'Als wij voetballen moeten we eigenlijk het middenveld over slaan' zegt voorzitter afdeling voetbal van SC Veere Jo Tax mis troostig. 'Het slechtste voetbalveld in Zeeland ligt in Veere' zegt Jos Cevaal, voorzitter van de afdeling Zeeland van de KNVB. 'Een bar slecht voetbalveld' zeggen ook burgemees ter A. Hack en wethouder van sport zaken B. Huijbrecht. Een voetbalveld dat letterlijk groen ziet van ellende, daarover zijn de experts het eens. "Veere gaat aan zijn eigen veld ten gronde' waarschuwde de toenmalige trainer van SC Veere al op 15 mei 1976 in een interview op één van de PZsportpagina's. 'Veere gaat aan zijn eigen veld naar de sodemieter. Er gaan bij ons jongens weg voor de accommo datie. Dat geldt vooral voor de lagere elftallen Als je op zo'n veld blijft voetballen moet je een trouw clublid zijn, want het is levensgevaarlijk'. Na dat voorzitter Jo Tax op de leden vergadering van 25 september an dermaal heeft moetcr. ver. tellen dat een nieuw veld er voorlopig weer niet in zit, is bij een aantal leden van de SC Veere de maat meer dan vol. acties 'We pikken het niet langer, er moeten harde acties komen'. Met deze duide lijk van de 'zachte sector' geleende leuzen gaan ze aan het werk. De actie wordt minutieus voorbereid en slaat in die vroege uren in als een bom. Tot lichamelijk geweld komt het niet, zoals duidelijk was afgesproken en ook zien de bezetters er zorgvuldig op toe dat niets uit de gemeentelijke bu reaus wordt verwijderd of zelf maar verplaatst. Vermist wordt er na het beëindigen van de actie dan ook niets. B en w zijn die maandagochtend, noodgedwongen, bijeen in het oude stadhuis. Burgemeester en wethouders hebben zich met opzet niet bij de secretarie laten zien, de gemeentesecretaris kwam aanvankelijk wel even kijken. Bij het Veerse college is er hevige ont stemming over het gebeurde. Tijdens een gesprek met allerhaast opge trommelde bestuursleden van de SC Veere laten b en w dat duidelijk blij ken. Dc irritaties nemen toe, als blijkt dat de bezetters niet zo makkelijk de voorwaarden van b en w om tot een gesprek te komen voldoen. Weinig had het gescheeld, of de secretarie was met behulp van de rijkspolitie ontruimd. Twee bezetters mogen gaan praten met b en w, bijgestaan door hun be stuur. Wij als bestuursleden, zegt Jo Tax na afloop, zaten in een erg moeilijk par ket, omdat we de actie als zodanig moesten afkeuren maar het met de standpunten van de bezetters volledig eens waren 'Het heeft gewoon al veel te lang geduurd', meent Tax. 'Op. die manier vraagje gewoon om acties. Dat die acties er zouden komen, dat had den we wel een beetje verwacht, maar dat het op die manier zou gaan, daar was ik wel even beduusd van. Ik loop al heel wat jaartjes mee in de voetbal en ben al lang bestuurslid, maar ik had van mijn leven niet gedacht ooit nog in zo'n situatie terecht te komen. De ver houdingen zijn nu wel behoorlijk ver ziekt. B en w hebben laten weten dat ze nu strikt volgens het boekje zullen gaan werken bij de aanleg van voetbalvelden en dus kun je inspraak wel helemaal vergeten. Er zal heel wat voor nodig zijn om deze wond te dich ten en ik geloof niet dat we daar op korte termijn in zullen slagen'. De bezetters zelf zijn - na enkele dagen - best tevreden over him actie. Ze heb ben het gevoel heel duidelijk te heb ben gekregen waarom ze hebben ge vraagd. En inderdaad ziet het er naar uit dat in januari 1980 gaat worden be gonnen met de aanleg van de dringend noodzakelijke accommodatie, al is dat niet door de bezetting gekomen b en w kregen die toezegging pas vorige week vrijdag los. De wetenschap van het college dat hpt karwei in DACW-ver- band kan worden opgeknapt en de ac tie van de bezetters overlapten elkaar dus duidelijk. Wel was 2lh week lang het plan voor de gemeentesecretarie ongeveer het best bewaarde geheim van Veere, want niemand buiten de twaalf 'samenzweerders' heeft iets naar buiten verraden. Het merendeel van de bezetters moest aan de baas een vrije dag vragen. Woordvoerder Piet de Meester* in het dagelijks leven vormingsleider in Middelburg, blikt mede daarom te vreden terug op de actie. 'We zijn na afloop een beetje overweldigd door de overstelpende reacties. We wisten niet dat dit zo onder de bevolking leefde. Jullie hebben het als voetbal lers gedaan, zo kregen we te horen, maar het hadden ook jeugdsoosleden of leden van de muziek kunnen zijn. Het werd tijd dat de zaak eens op deze wijze aan het licht kwam, waren de meeste reacties'. De Meester heeft inmiddels bij de Rechtswinkel in Breda geïnformeerd naar de mogelijkheid, of het achttal i derdaad voor een gerechtelijke proce dure wordt opgesteld. 'Die in Breda hebben nogal wat ervaring met dit soort zaken. En er zijn er al genoeg ontslagen van vervolging omdat ze een ideeël doel dienden Nou dan. Wij hebben het toch niet gedaan om er zelf rijker van te worden?'. Voorlopig vallen er, de dagen na de be zetting, geharnaste standpunten te beluisteren. Niet alleen bij b en w, maar ook bij de KNVB-voorzitter af deling Zeeland Jos Cevaal. De heer Cevaal werd in het door de bezetters verspreide pamflet danig de oren ge wassen. Het verwijt aan de KNVB- voorzitter was dat hij zich als CDraadslid in Veere 'slechts bezig houdt met dorpspolitiek op zijn smalst'. De heer Cevaal werd verweten dat hij zich tegen een groenstrook in Veere opstelde omdat deze in zijn ei gen woonplaats Serooskerke ontbrak. De bezetters hebben inmiddels laten weten deze passage uit. hun pamflet terug te nemen, omdat die niet juist is. Het verwijt dat de heer Cevaal zijn taak als KNVB-voorzitter niet goed zou vervullen houden ze evenwel staande. geen schorsing De heer Cevaal: 'Hoe komen die men sen daar nou toch bij. Als er in de ge meente één is die actief is voor de voetballerij ben ik het toch wel. Ik neem dit dan ook niet. Ik heb al con tact gehad met het bestuur, want ik wil de zaak zo snel mogelijk doorpra ten. Ik vind dat op deze wijze de KNVB als organisatie een slechte naam wordt bezorgd. Toch wil ik de bezetters niet voor schorsing in aan merking laten komen. Als KNVB- voorzitter vind ik duidelijk dal ze hun boekje te buiten zijn gegaan. Ik ben echt van mening dat deze zaak niet zo maar kan blijven rusten'. De al evenzeer aangevallen gemeente secretaris L. van der Hiele van Veere, die zich als ambtenaar niet direct kan verd digen, houdt eventuele stappen in nauw overleg met het college in be raad. Burgemeester Hack houdt het voor zeer waarschijnlijk, dat het col lege wel degelijk gerechtelijke stappen gaat ondernemen. 'Als ze dat doen maken ze zich pas goed belachelijk' zegt woordvoerder Piet de Meester namens de bezetters. En zo zitten de standpunten aan beide zyden voorlopig muurvast, Er is aan beide zijden argwaan en irritatie en voorlopig heel weinig bereidheid weer in het redelijke te praten. Daarvoor ligt de bezetting van de Veerse secre tarie te zwaar op de maag. Tekenend is, dat de beide partijen - bezetters en college - geen handdruk voor elkaar over hadden na afloop van hun ge sprek. Wederzijds gesprek is er voorlo pig niet meer. Overigens zou er alle tijd voor een afkoelingsperiode kunnen zijn, want het ziet er niet naar uit dat een nieuw voetbalveld te Veere voor de zomer van 1982 kan worden bespeeld. De eerste spa gaat hoogstens begin ja nuari 1980 de grond in, dan moet gras worden gezaaid dat pas na een lange 'rusttijd' kan worden bespeeld. De nu nog hevig opgewonden gemoederen zijn misschien tegen de zomer van 1982 wat bedaard en misschien kan er uit de openingsplechtigheid dan nog iets moois groeien. Een collegelid en een ex-bezetter bijvoorbeeld die samen het lint doorknippen-. Het wachten is op de eerste spa en op het opkomen van het gras. De natuur gaat ook in Veere haar gang en laat zich door ge rechtelijke procedures of onderlinge conflicten niet beinvloeden. Zomer '82 heeft iedereen zijn zin: dan is het fel begeerde nieuwe veld gereed voor ge bruik. Er resten dus nog dik twee- eneenhalf jaar om alle strijdbijlen te begraven. FOTO's: DICK FABER Voorzitter Jo Tax (derde van rechts) kort na aankomst bij het bezette ge bouw: 'De actie keuren we af, de ar gumenten begrijpen we...' liet is mij eens een keer overkomen in een gesprek met een rooms-kaih «aarbij natuurlijk de kerk ter sprake kwam. dat mij werd toegevoegd'! kerk hebben we meer dan in uw kerk. Daarbij werd voornamelijk gedacht' meer zekerheid. AI doorpratende kwam al spoedig voor dc dag dat hij dn de sacramenten. Zijn kerk had er zeven en de mijne slechts twee, Te j spitste dit gesprek zich toe op het sacrament van de biecht. Toen heb Ik 'J lijk voor het eerst begrepen van welk een grote betekenis dil sacrament een rooms-katholick kan zijn en vooral voor mijn gesprekspartner.Almw e' "Ni kb Ik I 'attleni, Almoeb 1 l'e' kent dan zeggen dat men in de protestantse kerken de biecht ook wei gemeenschappelijke biecht in de kerkdienst en ook wel de persoodllfe dat was niet wat de biecht voor hem en in zijn kerk betekende. Daar wash'!1 heilig sacrament. Tot goed verstaan van het hierboven vermelde gesprek er wel bij worden gezegd dat het plaats vond vóór het tweede VaticaaJ cilie. Sindsdien is er nogal het een cn ander veranderd in de R, K.Kerk land. Er heefteen verschuiving van waarden plaatsgevonden en daaraani" de biecht niet ontkomen. Zelden zie je tegenwoordig een biechtstoel Su is. Trouwens, de kerken zijn ook altijd niet meer open, zoals dat vroeee geval was. Dat is te riskant geworden, omdat er van alles wordt weggerji pastoor van OLV van Lombeek, in Oost-Vlaanderen, waar in dekerkeenvo mooiste uit hout gesneden altaarstukken is die ik ken. liet mij zien hoeeen van die beeldjes gewoon waren afgebroken. De voeten stonden De kerk van Rome heeft dan 7 sac ramenten en wij hebben er maar 2. En bij die 7 behoort dan ook de biecht. Wat is een sacrament? Voor mij is nog steeds het beste antwoord op deze vraag de definitie van de kerkvader Augustinus die schreef dat een sac rament een heilige handeling is als zichtbare vorm van een onzichtbare genade. Daarmee kunnen, lijkt mij, zowel rooms- als protestants-katho lieken het eens zijn. De reformatoren hebben er aan toegevoegd als voor waarde, dat deze heilige handeling door Christus zelf moet zijn ingesteld. En zo zijn er bij hen maar twee overge bleven. De andere zijn afgevallen, waaronder de biecht. Nu kom je nogal eens de gedachte te gen dat de reformatoren een heel an dere. een nieuwe kerk hebben ge maakt. We hebben er in deze rubriek al eens meer op gewezen dat- dit een foutieve gedachte is. Zij hebben de kerk willen zuiveren van allerlei inge slopen misstanden waarvan we in de H. Schrift niet lezen. Daaraan hebben zij zich willen houden en daaraan al leen. Zij hebben de nadruk gelegd op de verkondiging van het Woord. Het gevolg is geweest dat je daarmee een kerk krijgt die andere accenten legt dan de kerk van Rome. Zij achtten dit nodig, Zij hebben gestreefd naat een kerk zoals die eenmaal door de apos telen was gevestigd, een kerk die een gemeenschap van gelovigen rondom Christus Jezus moest zijn. Maar die reformatoren hebben veel meer van de kerk der Middeleeuwen overgenomen dan wij gewoon zijn te denken Die vijf sacramenten, zijn niet zomaar afge schaft. Om een voorbeeld te nemen: het sacrament van de priesterwijding. In de protestantse kerken wordt een kandidaat als hij in zijn eerste ge meente komt, met handoplegging in zijn ambt bevestigd. Dit is geen. sac rament, slechts een heilige handeling, maar er is een verband met de priesterwijding. Zelfs in de Gerefor meerde en Oud-Gereformeerde ge meenten kent men dit. Dat deze twee kerkgenootschappen gescheiden naast elkaar staan, kwam mede voort uit wat men de 'linie' noemde/ Met dit woord duidde men aan het ingezegend zijn van een predikant door ds Lede- boer, die oP zijn beurt weer een ander kon inzegenen. Terug naar de biecht. Op het redac tiebureau van de PZC kwam binnen een 'werkstuk' van mevr. drs W. H. Buissing-van Beers, dat zij heeft opge steld voor haar proponentexamen theologie en dat zij de titel heeft mee gegeven: Het sacrament van de boetvaardigheid. „Als "rooms-katho- liek „van huis uit" is de schrijfster van deze scriptie bekend en vertrouwd met de biecht, maar ook met het verweer daartegen van protestantse zijde, zo danig zelfs dat ik niet beter wist of Luther en Calvijn hadden de biecht geheel afgeschaft". Aldus de inleiding van dit werkstuk, waarin de schrijfster vertelt dat de studie van de theologie haar ook deze mening heeft doen herzien. Op haar heeft veel indruk gemaakt het boekje van de' lutherse hoogleraar C. Riemers: „Luther en het sacrament van de boetvaardigheid". De kerk van de eerste eeuwen heeft gekend de' openbare belijdenis van zonden. Zij heeft ook gekend de persoonlijke be lijdenis van schuld. Of deze een sac ramenteel karakter droeg, is een strijdvraag tussen protestants- en rooms-katholieken. In ieder geval is in de R K. Kerk persoonlijke biecht steeds meer uitgegroeid tot een sac rament, met daarbij de verplichting om te biechten, zeker eens per jaar. Het meest interessante van het theologisch werkstuk van Mevr. Buis- sing is natuurlijk wanneer de schrijf ster het heeft over de reformatoren, in het bijzonder over Luther en Calvijn. Van Luther kunnen we zeggen dat hij de biecht gehandhaafd wil zien. Deze omvat, volgens hem, twee dingen: „ten eerste dat men de zonden belijdt, ten tweede dat men de vergeving van hem, aan wie men de zonden belijdt, verge ving ontvangt als van God zelf. en er volstrekt niet aan twijfelt, maar vast gelooft, dat de zonden daardoor bij God in de hemel vergeven zijn". Na tuurlijk had ook Luther zijn ernstige bezwaren tegen de biecht zoals die ge groeid was in de R. K. Kerk. Voor Lut her is het helemaal niet nodig dat men biecht bij een geroepen ambtsdrager. Vanwege het priesterschap van gelovigen kan iedere christen g; pen worden 'biechtvader' tc zijn. I gaat niet om het optellen vanzor, maar om het geloof in de waatafl heid van Gods beloften. Wij blij 'Sünder und doch Kinder', zonii en toch kinderen. Dat is voor hm blijdschap en de troost. Tegenhelt van de 18e eeuw raakt in vele luibj kerken de biecht steeds meer in va Ook Calvijn heeft de biecht nis maar terzijde geschoven. Hij had! veel waardering voor de persoon!; biecht, die voor hem deel ultma van het gesprek met de predlla „Sterker dan Luther legde hij fe een accent op het ambt, al kani naar zijn oordeel, in principe id christen biechtvader zijn," Het werkstuk van mevr. Burning!, zoals zij zelf schrijft, zonder emgep tentie. Maar zij heeft getracht de dachten die er zo in de loop va eeuwen over de biecht zijn geweest een rijtje te zetten. Meermagooïi 05 worden verwacht van een srnpt j Wanneer ik hiervoor enige aands vraag, is het om twee redenen. In eerste plaats omdat in het prei tantisme (dit dan in de ruimstean nomen) in de laatste vijftig jaar re aandacht voor de biecht is gekon Ik wil niet zeggen dat dit zo algeaj J; is, maar er zijn in de laatste halvee verschillende groeperingen gest n Eenre heeft gewezen dat het belijden zonden die zijn begaan, reeds val sing kan inhouden. Ik denk bijv.; de Oxford-groep-beweging. Eenre heb ik zo'n bijeenkomst meegem* maar die ene keer was voldoende® niet weer terug te komen. Er wad deeld' én daarbij kwamen heel p jj soonliike dingen voordedag.Da er eenkastje open dat tot dan vallig gesloten is gehouden. Dat biecht, maar zo iets kan niet i groep. Bij een biecht moet men heid hebben dat een geheim bewaard. Mevr. Buissing haaltlnl werkstuk aan hoe Bonhoeffer In studenten-seminarie de persoon biecht handhaafde. Ik kanmijfcó e' ken dat dit een sterke persoon! binding geeft in een gemeenst Maar daarbij is dan w'el een'bleed* 1 der' nodig die een centrale figuur dat was Bonhoeffer zonder enige fel. De tweede reden waarom ik op werkstuk over het sacrament vu boetvaardigheid iets meer ben ii gaan, heeft zijn oorzaak inhetftil dit mij aan het denken heelt [t over de vraag hoe het bij onsstaai die persoonlijke biecht. Dc tt matoren hebben deze dan niet schaft. Zij hebben er zelfs nadruk op gel Voor Luther was ieder christeng pen 'biechtvader' te zijn CalvIJnl in dezen meer nadruk op het ambt ons land staan wij in de calvinistl traditie. Nu werd het mijn vraag, komt er bij ons van die biechttm En een tweede, daarbij aansluiten zijn onze ambtsdragers, en dö denken we vooral aan de predlka biechtvaders? Zij kunnen natt niet door hun gemeente gaans leus: ik ben jullie biechtvader Zijl ten daarvoor gezocht worden, D8 gen ervaring moet ik eerlijk erkeff dat het mij echt niet dikwijls men is de 'biechtvader' te mot van een van mijn gemeenteleden biechtvader, wanneer een mens nodig heeft, kiest hijzelf uit. Datm iemand zijn waarin hij het volle trouwen heeft, Zelf zoekt een w kant ook zijn eigen 'biechtvadn waarom zouden zijn gemeente' het dan niet mogen doen' Hetiew zich voor dat ik meer 'biechtvader mogen zijn van mensen buiten' gemeenten en dat dit getal is nomen toen ik helemaal geengeo te meer had. Ik vertel dit, omdat c uit blijkt hoe voorzichtig wij biecht moeten omgaan en hoe mensen in dezen hun eigen gangr ten laten gaan. Van enige dwang hier geen sprake zijn. Hoe dltbP re predikanten ligt, weetik nieut in hun kring nog nooit een bespre over de biecht meegemaakt waar dingen openlijk voor de dag P™1 Het zou misschien wel eensgow dat er aan het 'sacrament boetvaardigheid', zeker door p kanten, meer aandacht wem schonken.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1979 | | pagina 24