PARALLELLEN Carter-Roosevelt STATENLID EN KAMERLID DE DAG VAN HET BROOD hoe (on)verenigbaar zijn politieke 'dubbelingen'? Ov, ZATERDAG 13 OKTOBER 1979 PZC/opinie en achtergrond (Door Don McLeod) Wanneer de Newyorkers zo'n veertig jaar geleden een tankauto met benzine zagen aanfcomen, vormden ze met hun auto's een file die achter de tankauto aan reed om op die manier achter zijn bestemming te komen en wat benzine te bemachtigen. Dat was tijdens de Tweede Wereldoorlog. Vandaag hebben we te maken met wat president Carter een „moreel soort oorlog" noemt. Carter staat nu voor hetzelfde probleem als zijn voorganger Franklin D. Roosevelt tijdens de Tweede Wereldoorlog: hoe krijg je de grootste energieconsumen ten ter wereld zo ver dat ze wat zuiniger gaan omspringen met energie? Wanneer iemand tijdens de Tweede Wereldoorlog in Amerika niet werk zaam was in de oorlogsindustrie, op medisch gebied dan wel op een andere manier in een uitzonderingspositie verkeerde, kreeg hij - als 'ie geluk had - zeven liter benzine per week. Had iemand een hekel aan lopen en par keerde hij zijn auto vlak voor de bioscoop, dan liep hij een grote kans gearresteerd te worden wegens .joyri ding". Een vast onderdeel van de straf was het ongeldig maken van 's mans benzinebonnen. Zelfs een fiets was niet zo maar te koop; twee paar schoenen per jaar was de „limit". Autobanden? Vergeet het maar"Alles werd op geofferd aan de oorlogsinspanning. Carter staat nu voor het zelfde pro bleem als Roosevelt toen: hoe een ein de te maken aan de „liefde" van de Amerikaan voor zijn auto. Geen een voudige opgave, al was het maar van wege de politieke verdachtmakingen door de tegenpartij, de machtige au- toindustne die dwars ligt, een Congres dat op z'n tenen loopt, werkloosheid, vermindering van de belastingopb rengst en niet te vergeten de ambtena rij. Strategische goederen Tijdens de Tweede Wereldoorlog kre gen de Amerikanen voor het eerst te horen dat ze hun „way of life" zouden moeten veranderen; zich met minder zouden moeten behelpen. Zo ongeveer alles, van moeders nylons tot vaders tuinslang, ging vallen onder „strategi sche goederen". Daarnaast ontston den tekorten aan de meest uiteenlo pende zaken als tabak, suiker, vlees en icecream. Tegen het einde van de oor log werd zo ongeveer 40 procent van de groenten verbouwd in achtertuinen; de zogenaamde „Victory Gardens". Niet iedereen had het even gemakke lijk met de beperkende maatregelen. Jan en alleman kwam aandragen met een hele reeks argumenten voor meer benzine, een groter vleesrantsoen of een eigen telefoonaansluiting. De Tweede Wereldoorlog was wel onge veer het beste wat de onderwereld sinds de drooglegging kon overko men. De zwarte markt kwam tot grote bloei. Het vervalsen van bonboekjes bleek zelfs zo lucratief dat de georga niseerde misdaad eraan begon. In 1943, toen de oorlog in een kritieke fase kwam, werd de regering gedwon gen alle privé-autogebruik te verbie den om brandstof te besparen. De reactie van het Amerikaanse publiek was zo heftig dat de maatregel nog voor het jaar om was, werd ingetrok ken. Dit op een moment dat de gealli eerden waren begonnen met het aan leggen van voorraden voor de invasie In Normandiê. Mobiel Als gevolg van het verlies aan tankers door Duitse U-Boote moest in 1942 aan de Amerikaanse oostkust worden overgegaan op rantsoenering, Niet minder dan 200 leden van het Congres eisen - en kregen - een speciaal pasje, op vertoon waarvan ze ongelimiteerd konden tanken. Om het land te kun nen bestieren moesten ze immers mo biel zijn... Hoewel de rantsoenering van zowel brandstof als rubber in verband met de oorlog voor het gehele land van vi taal belang was, duurde het tot na de verkiezingen van 1942- bijna een jaar na Pearl Harbor - voor de maatregel door Roosevelt werd afgekondigd. Leon Henderson, directeur van het speciale Bureau voor de Stabilisering van Prijzen, werd al snel de meest im populaire man van Amerika. Hij ver dween dan ook alras van het politieke toneel. Voor Pearl Harbor werden al Roos- evelts voorstellen geblokkeerd door het Congres. Zelfs na de onverwachte Japanse aanval op deze Amerikaanse basis duurde het een vol jaar voor de eerste oorlogsbegroting werd goedgekeurd. Het wekt dan ook weinig verbazing dat Carter - in vre destijd - nogal wat moeilijkheden ondervindt bij zijn voorbereidingen voor een eventuele rantsoenering van benzine. Maar ook Carters voorstel de successierechten te verhogen, wordt door het Congres tegengehouden. Topjaar Tot nu toe heeft Carter voorstellen in gediend voor drie coördinerende in stanties om zijn energie-oorlog voor te bereiden. Roosevelt had er bijna der tig nodig, waarvan de Raad voor de Oorlogsproduktie wel het belangrijkst was. Deze had tot taak een economie die de malaise nog maar nauwelijks te boven was om te bouwen tot een grote oorlogsmachine. Na de krach van 1929 was voor de autoindustrie 1941 het eerste topjaar. Het zelfde gold voor andere takken van industrie Net toen het Amerikaanse publiek zich iets meer kon permitteren en ook inder daad begon te kopen, vroeg Uncle Sam hiermee te stoppen. Uiteindelijk was het Henry L. Stimson, Roosevelts republikeinse minister van oorlog, die kwam aandragen met de oplossing: „Wanneer je in een kapita listisch land voorbereidingen treft voor een oorlog of er een voert, moet de industrie hiervan profiteren. Doe je dat niet, dan kan de industrie niet draaien, worden er geen winsten ge maakt en kan de staat op zijn beurt geen belastingen heffen". Vandaag horen we een soortgelijk ar gument: laat de oliemaatschappijen geld verdienen, dan zorgen zij voor on ze energie. Carter is begonnen met het geleidelijk los laten van de olieprijzen. Dit zou moeten resulteren in verho ging van produktie en exploratie door de oliemaatschappijen. Snelle beslissingen Een ander plan van Carter is de op richting van een speciale Energieraad. Deze zou, volgens Carters idee, net als de Raad voor de Oorlogsproduktie tij dens de Tweede Wereldoorlog, de au toriteit moeten bezitten dwars door alle bureaucratie en daardoor veroor zaakte vertragingen heen snelle be slissingen te nemen om belangrijke energieprojecten van de grond te krij gen. Deze raad zou bijvoorbeeld ge machtigd moeten z\jn eventuele pro cedurekwesties terzijde te schuiven wanneer zij denkt dat het nationaal belang in het geding is. Ook de voormalige Raad voor de Oor logsproduktie - met 15.000 ambtena ren en honderden bijkantoren en (sub)comité's - beschikte over vrijwel onbeperkte macht. Op baar bevel konden fabrieken worden gesloten of juist uit de grond gestampt, prioritei ten worden gesteld, werd overgegaan op distributie, werden arbeiders aan genomen of juist ontslagen, werden produktiequota gesteld en werd de aanmaak van luxe-goederen beperkt. Een ander onderdeel van Carters energieplannen is de instelling van een Roosevelt speciale raad voor de veiligstelling van de energievoorziening. Volgens Car ters plannen zou deze raad voor vijf miljard dollar aan obligaties moeten uitgeven. Dit geld zou moeten worden gebruikt voor de opzet van een noodprogramma voor de fabricage van synthetische brandstof. Maximumsnelheid Veertig jaar later ziet Carter zich ge plaatst voor dezelfde problemen als zijn voorganger Roosevelt. Rant soenering vormde onder Roosevelt een belangrijk onderdeel van het energiebeleid. Hij was het ook die voor het gehele land een maximumsnelheid van 35 mijl per uur afkondigde. De huidige Amerikaanse automobilist trapt met een gerust geweten het gas pedaal nog wat verder in als de naald van de snelheidsmeter de grens van 55 mijl heeft bereikt. Terwijl door het hele land de aircon ditioningapparaten staan te loeien, heeft Carter opdracht gegeven de thermostaten in openbare gebouwen lager af te stellen. Roosevelt pakte het met fermere hand aan: hij liet gewoon minder huiisbrandolie bezorgen. Met een tamelijk ingewikkelde formule werd berekend dat ook als ieder gezin eenderde minder olie kreeg, de tem peratuur in huis toch op 18,5 graad Celsius kon worden gehandhaafd. In tegenstelling tol Carter nu had Roosevelt het voordeel van grote oliereserves. Na daartoe door de rege ring te zijn aangemoedigd, verhoog den de oliemaatschappijen tussen 1940 en 1944 hun produktie met 25 procent. In het eerste oorlogsjaar kostten de oorlogsinspanningen de Amerikaanse schatkist 300 miljoen dollar per dag. Een goede schatting is dat de hele tweede wereldbrand de Amerikanen zo'n 300 miljard dollar heeft gekost. Wordt Carters energieprogramma aangenomen, dan zal het over de loop tijd van tien jaar 142 miljard gaan kos ten. Dat is nog geen kwart van wat Roosevelt moest uitgeven - zonder re kening te houden met inflatie. De toenmalige Amerikaanse regering kon een dergelijke oorlog alleen (ge deeltelijk) financieren door het heffen van zeer hoge belastingen. Zo moesten bedrijven een overwinstbelasting van 90 procent opbrengen. Om dreigende energietekorten het hoofd te kunnen bieden, heeft Carter gevraagd om 50 procent. Roosevelt zag zich genood zaakt de loonbelasting te introduce ren. Daarnaast werd over vrijwel ieder salaris inkomstenbelasting geheven. Voor de hogere inkomens kwam hier bovenop nog eens een progressieve belasting tot maximaal 82 procent. Van ieder Amerikaans salaris werd bovendien nog eens 5 procent zoge naamde Victory Tax ingehouden. Niettemin kon uit al deze belastingen slechts 40 procent van de kosten van de oorlog worden gedekt. Deze werden vooral „bestreden" door het laten vallen van steeds grotere gaten in de nationale begroting. Tijdens de Twee de Wereldoorlog schoot de Ameri kaanse schuldenlast omhoog van 43 naar 269 miljard dollar. In deze periode zaten echter de persoonlijke inkomens sterk in de lift. Gemiddeld stegen de lonen met maar liefst 47 procent. Werkloosheid bestond niet meer. Problemen Carter en zijn team moeten echter niet alleen strijd leveren tegen een drei gend energietekort, daarnaast zijn er nog problemen met het innen van be lastingen, een zeer hoge inflatie, een kwakkelende dollar en een verontrus tend toenemende werkloosheid. Car ter heeft zich uitgesproken tegen het bevriezen van zowel lonen als prijzen. Diverse politieke pressiegroepen zul len hem waarschijnlijk houden aan zijn woord. Terwijl de VS op het punt staan even afhankelijk te worden van buiten landse olie als ze dat in 1941 waren van ingevoerde rubber, hebben de re cente lange rijen bij de tankstations aangetoond dat de Amerikaanse au tomobilist er niet over piekert af stand te doen van zijn heilige koe. Carter moet dan ook de politieke hef bomen ontberen waarop Roosevelt wel kon drukken. Met aan beide zijden de bomluiken open, kon Roosevelt appelleren aan het chauvinisme van de Amerikaan. Maar ondanks zijn handig politiek inspelen op de trots Amerikaan te zijn, heeft Roosevelt het moeilijk genoeg gehad. Moet Carter ook tot iets dergelijks in stat worden geacht - zonder Pearl Harbor? X oen ik één dezer dagen het huis binnenstapte, struikelde ik over een ballon, die door de opengaande deur een soort langzame fladderbeweging maakte. Wat geïrriteerd gaf ik het ding een oplawabber, zodanig dal het een paar meter verderop enigszins ir ritant voort ging met liggen deinen. Niet weinig verbolgen ontfermde mijn dochtertje zich over de ballon, er mij bij voorduur op wijzend, dat ik door tegen dat geelbruine opblaas- ding te schoppen, regelrecht de (warme) bakker beledigde, van wie ze hem gekregen had. Tot nu toe niet gewoon aan ballonnen-schenkende bakkers (wél bij de schoenhandel e.a., waarom eigenlijk?) zag ik bij nadere beschouwing dat des bakkers bolle gift getooid was met het opschrift: 'dag van het brood'. O ja, dacht ik, begin oktober is het sinds enige jaren niet alleen dierendag en Leidens ont zet, maar ook de dag van het brood. Trouwens ook het ontzet van Leiden staat sinds 1574 in het teken van het (witte) brood. Wat is er voor ons vanzelfsprekender dan meermalen per dag brood te eten Brood begeleidt de mens bijna van de wieg tot het graf. Brood is het symbool van het voedsel en dus van leven op aarde. Het vignet van de landbouw organisatie waarvoor ik werk, bestaat uit een paar korenaren. De FAO in Rome heeft een dergelijk vreedzaam wapen. Tarwe en graan in het alge meen zijn het belangrijkste voedings middel op aarde. Voor de gemiddelde krantelezer die deze maanden voor namelijk over de land- en tuinbouw leest in verband met overschotten voor sommige produkten (vooral zuivel) is het goed te vernemen, dat zo'n genoeg of zo'n teveel lang niet vanzelfsprekend is. De huidige situatie op de wereld graanmarkt is er een bewijs van. Zon der dat er nu direct sprake is van alar merende tekorten is het wel zo, dat de graanoogsten dit jaar bijna overal ter wereld beduidend lager zijn dan vorige jaren. Dat betekent op wereldniveau dalende voorraden en stijgende prij zen. Het betekent ook een nogal grote verstoring van de toch al precaire we reldvoedselsituatie. Ho, Loe kan het nu, dat er ineens zoveel minder graan geproduceerd wordt? Laten de boeren of laat de grond het afweten? Geen van beiden. De boos doener is als zo vaak in de landbouw het klimaat. De barre winter die ons Nederlanders een tijdje tot Poolbewo- ners maakte, beperkte zich niet be paald tot ons land alleen Bijna overal ter wereld en zeker op de Noordelijke helft was er sprake van extreme kou de, van een lange en ongehoord stren ge winter. Het voorjaar dat erop volg de kwam laat, was vrij koud en regen rijk. Daarna volgde vooral in Oost- Europa, Rusland en grote delen van Amerika in mei en begin juni een hit tegolf - zonder regen - die leidde tot een te snelle rijping van het graan. Weken eerder dan normaal moest worden geoogst, maar de opbrengsten lagen natuurlijk ver beneden het normale peil. Toen ik in juni in Oost-Europa was, heb ik inderdaad veel van die percelen 'nood-rijp' graan gezien. Om nog even terug te gaan: de strenge winter heeft ervoor gezorgd, dat nogal wat win tertarwe is doodgevroren - wederom vooral in OostASuropa en Rusland. Het resultaat van dit geheel is kleinere graanoogsten in Canada, de USA, Ar gentinië, Australië en Oost-Europa, om maar eens een aantal belangrijke graanlanden te noemen. Rusland, vanouds éën van de grootste tarwe- producenten ter aarde laat het dit jaar volledig afweten. Zijn tegenvallende graanoogsten in deze communistische gigant zo zachtjes traditioneel aan het worden de laatste 20 jaar, ditmaal is daar regelrecht sprake van een grote misoogst. Het wordt langzamerhand maar beter dat de sikkel die de vlag van de Sowjets tooit (samen met de hamer) aan de wilgen gehangen wordt - in ieder geval als symbool dan de landbouw maar beter kan verdwijnen. Rusland, vanouds een grote graanex- porteur. is de laatste decennia een graanimporterend land geworden. De graanramp dit jaar is zo ongehoord groot, dat men plusminus 50 miljoen ton graan tekort komt. Men zal dus op geweldig grote schaal moeten im porteren - daar is men al mee bezig. Een voordeeltje voor de veelgeplaagde Carter, die naast energietroebelen en Cubaanse moeilijkheden, wellicht via graanexporten naar Rusland enigs zins een vuist kan maken. "ver de USA gesproken, Amerika is verreweg de grootste graanproducent ter wereld (plusminus 270 miljoen ton per jaar). Ondanks de iets kleinere oogst dit jaar loopt de export uit de USA geen enkel gevaar. In feite fun geert Amerika als graanschuur van de wereld, zodanig dat in dit verband wel eens gesproken wordt van agri-power. Dat wil zeggen een macht op het ge bied van voedsel, als tegenhanger van de macht van de Arabische oliestaten op het gebied van energie. Ons dageüjks brood en de woelige ge beurtenissen op het wereldtarwefront kun je niet los van elkaar zien. Tekor ten elders kunnen - in prijs of hoeveel heid - doorwerken tot bij ons in de straat. In dit licht gezien is het streven naar zelfvoorziening in de EG voor graan van grote waarde voor de brood etende consumenten. Dat die zelf voorziening binnenkort een feit gaat worden is een pluim op de hoed van alle graanboeren in de EG. Eën keer in het jaar ccn 'dag van het brood' is toch niet zo gek. Want de inspanning en de moeite van producent en verwerker van de gulle tarwekorrels, mogen best eens in het zonnetje gezet worden. Mr Gerard W. Smallegange. IDoor C. van der Maas) Van tijd tot tijd wordt er iets zicht baar van het spanningsveld waarin politici met een dubbelfunctie zich bevinden. Wethouders en burgemees ters, die tegelijk lid van provinciale staten zijn. Leden van provinciale staten die tegelijkertijd parlemen tariër in het Haagse zijn. Doorlopend is daarbij dc vraag aan de orde in hoever de functies met elkaar zijn te verenigen zonder dat politici, die van pet en stoel verwisselen met zichzelf in de knoei komen. De meeste politieke partijen hebben er niet zoveel problemen mee. Ze laten hun gekozen vertegenwoordigers de volledige vrijheid. Een enkele partij heeft voor zichzelf beperkingen aan gelegd, Zo heeft de PvdA de regle mentaire maatregel genomen dat dubbelfuncties, als boven genoemd, voor eigen leden niet meer mogelijk zijn. tenzij er om heel bijzondere rede nen ontheffing wordt verleend. Bij an dere partijen is de tendens waar te nemen dat de 'dubbelingen' minder vaak voorkomen dan vroeger het ge val was. De hoeveelheid werk die een raadslidmaatschap. een staten lidmaatschap of een kamerlidmaat schap meebrengt is doorgaans zo groot dat er ook fysiek grenzen zijn aan dergelijke combinaties. Er zijn in het Zeeuwse politieke land schap voorbeelden uit een verder en uit een kortelings verleden, die op hun minst van de kanttekening kunnen worden voorzien dat er bij politieke dubbelfunctionarissen een zekere krampachtigheid in opvattingen en benaderingen optreedt, wanneer de behandeling van éën en hetzelfde vraagstuk bijvoorbeeld in provinciale staten vanuit een ander vertrekpunt verloopt dan in het parlement De Oosterscheldekwestie gold destijds als zodanig. Vraagstukken op het ge bied van de bevordering van de indu strialisatie leverden soms voor Zeeuw se statenleden in de bankjes van het tweede kamergebouw een conflict van plichten en opdrachten op. Nu juist een week geleden gaf ook het CDA- statenlid en -kamerlid drs M. Beinema er blijk van dat hem in Den Haag de handen waren gebonden waar het erom ging in de Middelburgse staten zaal tot een duidelijke uitspraak te komen over de meest wenselijke vorm van financiering van een regionale omroep in Zeeland. In een toelichting op zijn Middelburgse optreden in deze zaak (zie de PZC van gisteren, opiniepagina) versterkt drs Beinema deze indruk alleen nog maar Waar ging het om? De minister van erm heeft de provincies gevraagd naar hun mening over de manier van financie ring van regionale omroepen en daar bij nogal nadrukkelijk haar eigen standpunt uiteengezet. Haalbaarheid Drs Beinema zegt nu dat de Zeeuwse staten bij hun standpunt in deze zaak er rekening mee hebben te houden dat het hier niet om een uitsluitend Zeeuws belang gaat, maar om een zaak die in het hele land aan de orde is. Met andere woorden: als de staten willen laten weten hoe ze over de mo gelijkheden voor een regionale om roep (en de financiering daarvan) den ken, moeten ze zich ook kunnen ver plaatsen in de problemen die daarbij in Utrecht en in Drente opduiken. Een bijzonder gekunstelde redenering. De Zeeuwse staten hebben een maatregel van de minister in deze kwestie te we gen op het belang van een regionale omroep in Zeeland en niet op de toe vallige politieke haalbaarheid in Den Haag. Drs Beinema komt nu met de constructie dat het politiek wat onfris is om een landelijk partijpolitiek pro grammapunt te laten botsen met een eventueel afwijkende benadering van dezelfde zaak in de regio. Wanneer hij met een dergelijke werkelijkheid - die hij nog vaak zal tegenkomen - in de problemen raakt is het probleem van de (on)verenigbaarheid van politieke functies zeker iets om dieper over na te denken. zijn allemaal Nederlandse, arc dn zullen er genoeg bi) zijn diew\. buitenland gangbaar ztjn pisch buitenlandse gebare.nl niet gebruiken zitten er niet min als de onbewuste gebaren «s geluidloze jargon, de gebaren,, He bij beroepen hoort. Denk aanii in ren van kraandrijvers, booir en achtervangers L Herman Pieter de Boer en Pm/. hebben zich bewust beperkltan zettelijke gebaren, waarmees landers communiceren wm,- spreekafstand te groot is, glas tussen hen zit, umm heimhouding gewenst is en men te lui is om te praten Of: wanneer het gebaar mevr, maakt dan het woord, als biiii waarschuwing, bespotting,grtr, vel. Een lange neus maken, i zwijgend de deur wijzen Oorschelpen Ik geef één voorbeeld uil hei lands gebarenboekje", stukje "Wat?": „De oorschelpen worden tncli y gertoppen naar voren geiM kan hierbij een vragend genclJa met opengesperde ogen ent,., wenkbrauwen - maar ook ti pijnlijk gezicht, met gekneja jj" opgetrokken konen en half go, y mond. In beide gevallen seint men i y niks. Of ik versta het nietgoet; 1 graag. Desgewenst kan men met ift schelp volstaan. Het is zuiver toeval dat deptm dit plaatje gelijkenis vertw. Pieter van Vollenhoven. Hellip, een gezichtvormig gezicht r.' brilvormige bril". Kapmes Herman Pieter de Boer en Pel At jj (voortaan te noemen: Andmei houden zich aanbevolen vooin, geten gebaren van Nedertorö. Dat laat ik me natuurlijk gta l(j keer zeggen. Als ik 's ochterUsh i uitga en het hekje tussendek[c passeer, maak ik met opgehac kapmesachtige bewegingen ci me in een oerwoud door Mc een weg baan. Vanochtend deed ik het m_ „Nederlands gebarenboekje"1) hand! Op die marnier voorkomt: met mijn hoofd verstrikt raak: nachts gevlochten spinnembY Is die misschien te particulier?5 dat duizenden plattelander.it herfstdagen op dezelfde mm woning verlaten. Andrea de Boer heeft al enkele,* voetbalwereld ontleende getm mij in het boekje verwerkt, A weet er nog meer. Tot hetjmj». hoort waarschijnlijk de ene cf( ken vinger van de scheldm H waarmee hij aa n de grensrecht weten dat er nog één minuti!" spelen. Maar binnen hel Mi' 1 ongetwijfeld het gebaar mom speler aan de scheidsrechter (so maakt dat. hij voortaan beier i I" doppen moet kijken: dewijl"'. denvinger gericht op de beid ÖE ogen. Scheidsrechters geven m waardig genoeg nooit een géi' voor, terwijl zij dat onmidde zouden doen als de spelerif voorhoofd tikte. Naast de vreugdesprong meti de lucht na het maken ra doelpunt (opgenomen in hel I lands gebarenboekje") mg het grondstompen vergelen t van de keeper, die zojuist ft! (t\ hoek lag waar de bal vanaf dl! tystip iverd ingeschoten. Sterke hij raakte de bal nogevenaar onvoldoende, en daarom ,fo' goocheling, xoat zeg ik: verblik', groot, dat hij zijn onvrede door liggend op de grondwet51 op de grasmat te beuken Verder heb je natuurlijk nogü pélleren van de ausputeer S meent dat het buitenspel is, vlaggebaar dat hy vervolger" richting van de grensrechter* als de sukkel verzuimd heef" gen hoewel het bijna buil' Ik mis ook het gebaar di trainer Cor Brom een keerW in de richting van de bank vow Madrid: hy balde de UnkerrM onderarm en bovenarm In van 90 graden, en sloeg vefo met de rechterhand hard opu nenkant van zijn bovenarm -#j de indruk dat het betekent', spelen veel te hard, ik pik hei ger, jullie kunnen de pot of.' gaat nu ook de beuk erin1 Invoegen Als er een vermeerderde komtmag ook de even of. hand niet vergeten worde»,Wj de automobilist, zodraMjvm en weer rechtstandig voortij ligger rijdt zodat deze het sw» kan zien. zijn dank uitspreiW verleende voorrang op een dat hij daar. strikt genom recht op kon doen gelden de tien manlijke automw* twee van de elf vrouwelijke®: listen verzuimen nooit dd d<m te maken.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1979 | | pagina 4