GARY
NUMAN
l
Even puzzelen
COMBINA TIETANG
W-K PROBLEEM
M
A
VERSCHILLEN KLEINER
snel succes met
opvallende single
geriiïa
Wu,
w.
-
D,
jerdag
13 OKTOBER 1979
-|PZC/zaterdagkrant
33
ijeland heeft een nieuw popidool: Gary Numan. Drie maanden geleden kende deze pas
jarige zanger nog slechts de bescheiden roem en bekendheid van zijn groep Tube way Army.
voormalige punkband echter een hit scoorde met het futuristische „Are friends
ïtric?". volgde een razendsnelle ontwikkeling voor de man wiens stemgeluid en verschijning
rk geassocieerd wordt met David Bowie. Een nieuwe langspeelplaat en single van Gary
nan werden in een week tijd nummer één op de hitparade. Een gebeurtenis die zich sinds de
,envan de Beatles niet meer had voorgedaan in Engeland.
Tubeway Army in feite niet men respectievelijk vlereneenhalve
en elf jagen in beslag. Numan fun
geerde zelf als producer. „Het is mijn
muziek en ik wil zelf uitmaken hoe de
nummers op de plaat komen. Boven
dien hoeft niemand met mijn muziek
zo'n hoop geld te verdienen"
feite niet
Jwasdan een verzamelnaam voor
coep studiomuzikanten rondom
SSoman, werd dit etiket - met het
r grote succes - resoluut verban-
jjjj de eeuwige jachtvelden van
3:/y rock Gary Numan heeft
'4 J5& goed in de gaten waar het in
bos gaat en hoe zijn kansen lig-
Tjiuaek heeft een duidelijk image
fis een van zijn statements. Dat
ts Numan zelf. Met zijn donker
[Mfhaar, opgemaakte ogen en de
nn een robot, beweegt de in het
Sgeklede Numan statisch over de
Met veel succes, hetgeen valt af
n uit de recente tournee door
fltund Alle zalen waren in de voor-
uop uitverkocht, wat in de prak-
K joéd is voor 55.000 toeschouwers
I «lucratieve handel in kaartjes op
■^mrte markt.
Jfflimanis een popartiest met een
merkwaardige achtergrond. Een
k overte Londenaar, die een moeily-
I yeugd doormaakte. Op school werd
I uur psychiaters gestuurd, omdat
r zijn sterk wisselende ge-
Wjstoestanden niet helemaal kon
"*sen. Numan - de naam is opge-
nult de telefoongids - kreeg va-
voorgeschreven als kalmerend
fel „De uitwerking was vreselijk.
Bsakte wel een eind aan sommige
Bsfes, maar het brak ook ieder
gevoel af'. Numan heeft de ta-
10 Inmiddels afgezworen en is
ten in de popscene opvallende
(tothouder geworden. Voor het
sa van de stembanden is een
ge cola een steevaste toevlucht.
lid Bowie
nuriek is nauw verwant aan die
David Bowie. „Toen ik zestien
heb ik eens een hele serie num-
ipisukt, allemaal gebaseerd op
p Stardust". Ik was erg onder de
ik van Bowie. Momenteel
ijft hij niet zulke goede teksten
f, Gary Numan ontkent dat hij
klakkeloos imiteert. „We
vel gemeenschappelijke
Science-fiction-schrijvers
William Burroughs en Philip K.
Door Bowie ben ik geinteres-
j geraakt in die mensen. Boeken
«rdoflhe Rings en dat soort din-
ontleen je teksten aan. Ik
ijf bepaalde zinnetjes op in mijn
ieboekje. Als er dan een nieuw
muziek klaar is, ligt er voldoen-
Istmsteriaal".
Naman werkt erg snel aan zijn
De drie elpees, waarvan twee
de naam Tubeway Army. na-
Het onverwacht grote succes schrijft
Gary Numan toe aan de gedaantewis
seling van de groep en zijn muziek:
„Tubeway Army had het image van
een punkband en dat schrok de men
sen af. De platenmaatschappijen
weigerden ons zelfs toe te laten voor
een gesprek. Nu zijn we veel meer op
de elektronische muziek overgegaan.
DeE
13 oktober
Biddag treedt in café 'De Poort'
Hdelburg Wannes Raps met zijn
top Deze Vlaamse volksmuzi-
tmngt een gevarieerd program
mamuziek met veel eigen werk.
»ng 16.00 uur
if 19 oktober
It Schotse folk-zanger Dick
fan geeft een concert in het Vlis-
t Vestzaktheater. Gaughan is
ad geworden als lid van onder
five Hand Reel en Boys of the
t Het concert begint om 20.30
e Engelse groep Devo heeft met de
tweede elpee 'Duty now for the future'
heel consequent de lijn van hun de
buutalbum 'Are we not men? (No, we
are Devo)' voortgezet. Voor een groep
als Devo betekent dat een com
pliment. De Engelse 'futuristen' ver
rasten vorig jaar namelijk zodanig
met hun zeer eigenzinnige muziekde-
buut, dat het alleen maar jammer zou
zijn als ze niet verder zouden gaan op
hun orginele muziekpad.
'Duty now, for the future' bevat der
tien. grotendeels korte, nummers, die
samen een vrij hecht geheel vormen
Het geluid van Devo is nu niet meteen
toegankelijk te noemen. De bizarre
effecten (Brian Eno's invloed op de
eerste plaat is ook hier terug te vinden)
en wisselende tempo maken de mu
ziek op het eerste gehoor misschien
nogal wat rommelig en een beetje te
stormachtig. Bovendien heeft het
veelvuldig gebruik van synthesiser-
effecten het gevaar van een te mecha
nisch geluid in zich. Vooral op de elpee
was dat, mede door het bijna staalach-
tige stemgeluid, nogal eens het geval.
Het is dan ook positief te zien dat op
deze plaat een beter evenwicht tussen
synthesisers en stem bereikt is. In
nummers als 'Devo corporate anthem"
en 'Triumph of the will', trouwens
langgerekt gespeelde wat folkachtige
nummers, is een duidelijk menselijker
stem te horen. Dat werkt verademend
tussen al het. Weliswaar dynamische,
maar wel erg mechanische zware ge
luid Af en t.oe stept Devo even af van
de, redelijk gecompliceerde composi
ties, en blijkt dan in staat tot naar de
punk-kant neigende heel snelle num
mers als 'Blockhead', 'srange pursuit',
'Sib' en 'Red eye'. Nummers overigens,
die minder indruk maken. Deson
danks zjjn ze. in het geheel van de
plaat, erg functioneel. Uitschieters
kent deze plaat nauwelijks, hoewel de
nummers "The day my baby gave me a
surprize' en 'Secret agent man' op mij
de meeste indruk maken. Het zijn. iets
meer dan de andere, ware popsongs.
Redelijk, kort, krachtig en ook melo
dieus. Het zou best eens kunnen dat
het derde Devo-produkt meer die kant
uitgaat. Dat zou toch wel goed zyn.
Devo is nu iets te elitair bezig. Prima
werk, maar voor een te kleine groep
mensen.
Devo-'Duty now for the future' - Vtrgin-re-
'Put on your leather jacket and your
faded-jeans, all you have left of your
rock-and-roll-dreams. Put your
leather jacket on, now it's time to be
movin'on", zingt ex-Rolling Stone
Mick Taylor op het eerste nummer
Science-fiction kun je het niet noe-
van zijn soloplaat. Een introductie
die veel doet beloven. De belofte
wordt helaas maar gedeeltelijk inge
lost. Deze eerste echte soloelpee van
Taylor (hij schreef alle nummers en
produceerde het album zelf) telt om te
beginnen namelijk maar twee echte
rock-and-roil-nummers. De rest be
staat uit een mengeling van oude in
vloeden (blues) eji-minder geslaagde
pogingen-tot nieuwe muzikale ge
zichten. Mick Taylor lijkt nogal ver
strikt te zijn geraakt in zijn pogingen
om een plaat te maken met een meer
gevarieerde, eigen stijl.
Het resultaat is een rommelige aan
eenschakeling van losse nummers. Af
en toe zeker de moeite waard, maar te
brokkelig om van een goed geheel te
spreken. Veruit de beste nummers op
de plaat zijn die. waarin Taylor knap
maar erg veilig doorborduurt op het
'Stones-patroon'. Het al eerder ge
noemde 'Leather jacket' en 'Broken
Hands' zijn wat dat betreft veelzeg
gend. Technisch meer begaafd, maar
zo weinig verrassend zijn de
bluesnummers 'Alabama' en 'Slow
Blues'. De rest van de plaat heeft
Taylor ingeruimd voor zijn gestoei met
nieuwe eigen muzikale wegen. HIJ
waagt zich aan twee ballads, die dan
zijn romantische zijde moeten laten
zien. Romantisch zijn ze misschien
wel. overtuigend echter niet. Dat komt
dan vooral door erg zwakke teksten
zoals op 'Baby I want you', waar de
titel, met de toevoeging 'and I need
you more each day' de hoofdmoot van
de song vormen. Drie Instrumentale
werken maken de elpee vol en zijn door
kundige begeleiding van toetsenman
Jean Roussell (vroeger met Cat Ste
vens), drummer Pierre Moerlen en Mi
ke Driscoll en gitarist Lowel George
(op 'Giddy-Up') erg verzorgd en wel de
moeite van het luisteren waard. Het
evenwicht tussen deze drie en de ande
re nummers is echter zo ver te zoeken,
dat ze uit de toon vallen. Mick Taylor
men. maar het is wel sterk futuris
tisch".
Numans muziek is herkenbaaar aan
de zeer eenvoudige structuur Alle
nummers kennen maar één basis
ritme. Voor solo's is in dit concept
nauwelijks plaats. De teksten zijn
doorgaans kort: op de elpee „The
pleasure principle" bestaan de titels
van de nummers slechts uit één woord.
Als ik me prettig voel. kan ik geen tek
sten maken. Pas als het niet zo goed
met me gaat. begin ik weer Dan ko
men er ook veel tekorten in één keer te
voorschijn". Voor synthesizers heeft
Gary een passie: ..In een synthesizer
zit meer gevoel dan in een gitaar. Het
zijn waarschijnlijk de meest mense
lijke machines die er op aarde be
staan".
heeft de ruimte om naar eigen inzich
ten muziek te maken, duidelijk nog
niet gevonden Jammer
Mick Taylor - 'Mick Taylor' - (CBS 82600)
PvH.
illie en Leon hebben een plaat
gemaakt. Een dubhelelpee zelfs. Twee
swingende heren die al aardig op leef
tijd beginnen te komen. De van twee
guitige vlechtjes voorziene country-
zanger en - schrijver Willie Nelson en
Leon Russell, wiens naam voor
eeuwig verbonden blijft met Joe Coc
ker's Mad Dogs and Englisman Band.
Zijn haar is inmiddels aardig grijs
geworden, zodat hij sterk aan Vader
Abraham doet denken.
Willie Nelson heeft in zijn ruim 25-jari-
ge country-carrière een naam als
liedjesschrijver gekregen. Daar is op
'One for the road" echter weinig van te
merken. De vier kanten van het album
worden gevuld door een twintigtal min
of meer bekende songs. Slechts een
klein deel ervan bestaat uit het echte
country-werk. De rest is een groep uit
Het Betere Lied met evergreens als
Danny Boy, You are my Sunshine,
Stormy Weather. Summertime en One
more for my baby and one more for the
road. Russell zorgt weliswaar voor
aardige bewerkingen, maar veel meer
dan twee heren die liedjes uit de oude
doos zingen levert het toch niet op.
Vermeldenswaard is nog dat Russell
op de kanten drie en vier alle instru
menten zelf hanteert, waarbij een
vakbekwaam technicus de bandjes
met de verschillende intrumenten
netjes samen heeft gevoegd. Jammer
alleen dat Russell nogal vaak heeft ge
grepen naar de mellotron, de kast met
ingeblikte vioolgeluiden. Dat maakt
alles suikerzoet en Nelson's stem
combineert daar nu eenmaal niet mee.
Willie and LeonlOne for the road
CDS 88461
R. S~
Horizontaal: 1 bezittelijk vnw.; 4 be
drijver. 7 niet vroeg: 10 stuurin
richting. 12 eerste mens. 14 boom: 16
hevig; 17 plaats in Argentinië; 19 in
houdsmaat; 20 stilte; 22 uitroep; 22
dwaas, 24 lokspljs; 26 vriend; 27 duw;
28 nummer; 29 sluis; 31 groente; 33 ko
pers keus; 36 doorpje in Overijssel; 39
nagerecht; 40 vroomheid; 41 gemeente
in Gelderland; 43 bevel; 45 toverfi-
guur; 47 vogel; 49 maanstand; 50
vreemde titel; 52 onderwijzen; 53 be
vel; 55 vlaktemaat; 56 pers. vnw.; 57
vaartuig; 59 groet; 61 miesjesnaam; 63
Europeaan; 64 jongensnaam; 66 aan
spreektitel; 68 vlinder; 69 plaats in
Hongarije; 70 zandheuvel; 71 plaats in
Algeriê.
Vertikaal: 1 zandplaat; 2 strijdperk; 3
strafwerktuig. 4 titel. 5 telwoord; 6
zonnegod; 7 stuk stof; 8 gevangenis; 9
zin; 11 boom; 13 mannetjesby; 15 golf;
18 bloembed; 21 stapel; 22 vrucht; 25
vaartuig; 27 vader: 28 door de behoefte
vereist; 30 plaats in België; 32 ii
dig orgaan; 34 stilstaand water; 35
boom: 36 onhielsgodln; 37 plaats in
utmcaiiu, 38 gravure. 42 zon
nescherm; 44 wezen. 45 muzieknoot,
46 ieder 47 meisjesnaam; 48 verbran
dingsrest; 49 bergplaats: 51 spook; 54
babbelaar: 55 mestvocht; 56 Euro
peaan; 58 schop; 60 roemen; 62
meisjesnaam; 65 ik; 67 voegwoord; 68
per expresse
Uitslag vorige puzzel:
lïMBHKK*
Ais
Lis onderdeel van zijn training
voor de strijd om de wereldtitel
speelde Harm Wiersma een vijftal
partijen tegen de in ons land ver
blijvende oud-wereldkampioen ir.
Iser Koeperman, die evenals
Wiersma uitkomt voor de damclub
Lent. In officiële ontmoetingen
hadden beide spelers 17 keer tegen
elkaar gespeeld. Van krachtsver
schil bleek weinig, want naast 14
remises stonden slechts 2 winsten
voor Wiersma en 1 voor Koeper
man. Nu wordt van Koeperman
gezegd, dat hij in kracht zou heb
ben ingeboet. Zo dit al waar mocht
zijn, hiervan is in de recente match
niet veel aan het licht gekomen.
Beiden wonnen zij een partij en
speelden zij driemaal remise. Bei
de winstpartijen mochten er zijn.
Eerst werd Koeperman volkomen
verrast door een vondst van
Wiersma in de opening; vervol
gens nam Koeperman op zijn beurt
zijn tegenstander op spectaculaire
wijze in de combinatietang.
Ir I. Koeperman-H. Wiersma 0-2.
2e p.dd. 18-9-'79, Rljssen).
1 32-28 18-22; 37-32 12-18; 41-37 7-12;
34-30 1-7; 40-34 18-23; 6 30-25 12-18;
46-41 7-12; 34-30 20-24; 31-26 2-7; 37-
31 22-27; 11 31x22 18x27; 32x21
16x27; 42-37 23x32; 37x28 17-21;
26x17 12x21; 16 44-40 15-20; 39-34
11-16; 47-42 27-31; 36x27 21x23. 34-
29 23x34; 21 40x29 13-18; 38-32 18-
22; 42-37 7-11; 41-36 22-28; 33x22
24x33; 26 50-44 8-12. 43-39 33-38;
32x43 12-17: 43-38 17x28; 49^43 11-
17.
TJjd: wit 1 15 uur; zwart: 1.10 uur
Stand na 1512x21
f ereldkampioenschap pro
bleem oplossen? Bestaat dat? Ja,
dat bestaat. In juli werd het in Fin
land reeds voor de derde keer ge
houden. Het is zeker nog geen we
reldomvattende manifestatie,
want er deden slechts negen lan
den mee. De teams bestonden uit
twee personen. Alle deelnemers
moesten dezelfde problemen bin
nen een vastgestelde tijd oplossen.
In zes ronden werden zes ver
schillende probleemsoorten afge
werkt. Op het programma stonden
twee zetten, driezetten, studies,
helpmats, meerzittige problemen
en zelfmats.
Verrassend voor de insiders was,
dat niet Finland, dat al twee keer
de titel had veroverd, eerste werd.
maar West Duitsland. Het krachts
verschil was echter uiterst mini
maal. De Duitsers gebruikten 547
minuten, de Finnen 548 minuten,
terwyi beiden teams 24,5 punt
scoorden.
Hoe bracht Nederland het er af?
Niet best. Onze landgenoten
Goldschmeding en Koldijk eindig
den op de laatste plaats, wat vooral
kwam, doordat Koldijk volkomen
faalde. Na de 1 andenwedstrijd werd
ook een individueel toernooi ge
houden. Winnaar werd volgens
verwachting het Finse oplosfeno
meen Perkonoja, die voor de 12 op
gaven slechts 71 minuten nodig
had. Goldschmeding werd tiende.
Er was ook een kompositiewed
strijd. Binnen drie uur moesten de
deelnemers twee problemen In el
kaar knutselen, volgens een opge
geven thema. Goldschmeding won
bij de tweezetten de eerste prijs.
Het oplossen van schaakproble
men en het komponeren daarvan is
een zeer individuele bezigheid
waarbij toch het wedstrijdelement
blijkbaar niet gemist kan worden.
Het geven van prijzen en eervolle
vermeldingen stimuleert het
kreatieve vermogen van de mens.
Dat is in onze prestatiegerichte
maatschappij natuurlijk niet ver
rassend. Wie iets moois heeft ge
maakt. wil dat aan een ander laten
zien, wil beloond of op z8n minst
geprezen worden.
Zeer geprezen werd Frank Healey
met het probleem, dat hij in 1861
Inzond naar het komposi-
tletoemooi van Bristol. Geen enkel
51
rif a
1
i
4
s
1
1
i
tii
a
i
1
H
Nog steeds brengt de sleutelzet de
oplossers tot verrukking. De on
waarschijnlijke eerste zet is l.Thl!
Wat doet die toren in hemelsnaam
op hl? (Niets, helemaal niets),
zwart heeft een zeer beperkte
keuze. Hij kan alleen met zijn loper
spelen, want een paardzet wordt
bestraft met Dd6 mat. Op bijvoor
beeld 1.Le8 (of een andere loper
zet) volgt 2.Dbl, met de dreiging
3.Db4. Zwart moet 2....Lb5 spelen.
Daarop volgt 3.Dgl mat en alles
wordt ineens duidelijk. De toren op
dl stond in de weg. Hij moest de
dame doorgang verschaffen naar
gl. er moest ruimte gemaakt wor
den. In de vakliteratuur heet een
dergelijke zet een ruimingszet, of
nog beter een Bristolruiming. In de
problematiek kent men vele the
ma's. Als men daar meer van wil
weten, kan men het uitstekende
boekje P. en H.le Grand, getiteld
'Schaakproblemen' (uitg. Kosmos)
aanschaffen. Daarin worden glas
helder alle (nu ja. bijna alle) facet
ten van het probleemschaak aan de
orde gesteld. Als wedstrijdschaker
krijgt men by het lezen van het
boekje de neiging om het wed-
stnjdschaak er maar aan te geven
en zich volledig in de problematiek
te storten.
Een zeer oud thema is de Grlms-
haw. De ontwerper was een kom-
ponlst uit de vorige eeuw. die in
1850 voor het eerst met het naar
hem genoemde thema voor de dag
kwam By het volgende probleem,
ontleend aan 'schaakproblemen',
kan men zien hoe een Grimshaw er
uit ziet. Het is een tweezet
dammen/1, anderson
39x30 1-6; 40-34 29x40: 26 35x44 15-
20; 30-25 20-24, 44-39 7-11. 41-36 17-
22 28x17 11x31; 31 36x27 23-28;
32x23 19x28; 38-33 6-11; 33x22 12-17;
42-38 17x28; 36 38-32 18-23. 43-38
8-12; 45-40 13-18, 38-33 9-13: 33x22
12-17; 41 40-35 17x28; 39-33 28x39;
48-43 39x48 35-30 48x22 30x6 18-22;
46 6-1 13-19; 1-6 22-27, 32x21 16x27;
6-1. Tijd: Wit; 1.18 uur; zwart: 1.59
uur
Stand na 38....13-18
Wiersma
Koeperman
De voortzetting 17-21x21 was voor
iedereen een verrassing. Analyses
wyzen uit, dat wit nu altyd een
schyf zal verliezen, zy het met posi
tionele compensatie. De clou is dat
28-23. 33x31 niet kan wegens 21-26
en dat 41-37 belet wordt door het
zetje van Lochtenberg: 24-29,15-20
en 19-24. Koeperman was zich ui
teraard van deze nare situatie be
wust en dacht over zyn 16e zet byna
een half uur na en koos volgens
commentator Rob Clerc wel de be
ste. maar toch geen perspectief
biedende, voortzetting. Een
saillant detail is nog. dat 1615-20
nodig was om 25-20 te verhinderen,
dat wit geiyk spel zou hebben ge
bracht.
Ir. I. Koeperman-H. Wiersma 2-0
4e p.d.d. 20-9-'79, Rijssen)
1 32-28 20-25; 37-32 14-20; 41-37 10-
14; 46-41 5-10: 31-27 19-23; 6 28x19
14x23:33-289-14; 28x1914x23; 38-33
10-14; 33-28 4-10:1129x1914x23; 39-
33 13-19; 33-28 17-22; 28x17 11x31.
36x27 8-13; 16 43-38 3-9: 44-39 10-14.
39-33 6-11: 33-28 11-17; 50-44 2-8, 21
49-43 20-2444-39 24-29:34-30 25x34
m o
I u i
a
'0 m
probleem heeft zoveel publiciteit
gehad. Ontelbaar zyn de oplossers,
die tevergeefs hun hersenen ermee
gepijnigd hebben.
Mat in drie zetten.
Koeperman
De tekstzet was de beslissende fout
van zwart. Koeperman kon hier
door de combinatie uitvoeren, die
hem enkele zetten daarvoor reeds
voor ogen stond. Wiersma ge
bruikte in deze party enorm veel
tyd, een teken, dat hy zich positio
neel minder voelde staan. Vanaf de
26e zet was hy genoodzaakt byzon-
der snel te spelen. Koeperman deed
dit - na eerst een grondige analyse
van de positie te hebben gemaakt,
uit tactische overwegingen even
eens. Ook de voorbereiding tot de
combinatie en de uitvoering ervan
vond in yltempo plaats....Een
fraaie prestatie!
schaken/c. jansen
J. Hartong 1952, Jaarboek N.B.P.
is'
4
11
j
i
i
V
I
De sleutelzet is 1 .De2. Er dreigt dan
2.Dg4. Zwart kan op verschillende
manieren dit mat pareren, o.a. door
een stuk op f3 te zetten. Op 1 Tf3
volgt 2.De4 mat. Deze matzet is
mogelyk doordat de zwarte toren
de lijn van Lg2 onderbreekt, inter
fereert zeggen de vaklui. Zwart kan
ook de loper op f3 zetten Dan is het
echter mat door 2.Tf4 Nu staat de
loper op de lyn van Tfl, andermaal
interferentie. De toren interfereert
de loper, of de loper interfereert de
toren. Een wederkerige interferen
tie dus. en dat noemt men een
Grimshaw. Er zit trouwens nog een
Grimshaw in de stelling en wel op
d4. Met 1. Td4 kan zwart ook de
matdreiging op g4 pareren. Dan
volgt 2.Pg7 (loperUjn onderbro
ken). Op 1Ld4 (toreniyn onder
broken) komt 2.Pf6 mat. In het
probleem zijn twee Grimshaws
verwerkt en dat dit met slechts elf
stukken is gebeurd, is een byzon-
dere prestatie.
Ter oplossing:
Palatz 1934
i
X
3
nj
4
a
H:
Mat in 5 zetten.
bridge/
t. schipperheyn
krachtsverschillen in de meesterklasse
viertallencompetitie lijken dit jaar kleiner dan ooit.
Na 3 wedstrijden leidt het Haagse Studiecentrum,
overigens uitkomend met vrijwel hetzelfde team
dat vorig jaar nog ABC 2 heette, direct gevolgd door
Star (Utrecht), met van Hoof-Wintermans als an-
kerpaar. en het Rotterdamse Bridgekring waar Sla
venburg weer op het oude nest is terug gekeerd.
Bridgekring had van de koplopers verreweg het las
tigste programma en het lijkt dan ook waarschijn
lijk dat dit team - Hans Kreyns met Hans Vergoed en
Bob Slavenburg met Tjerk Sjoerds - hoge ogen gaat
gooien. Hans Vergoed legde dit technische
hoogstandje op tafel:
Sch. 9 8 6 5 2
Ha. 10 9 8 3
Ru. geen
KI. B 9 4 2
Sch.10
Sch. 7 4 3
Ha. 6 5 4
Ru. A H V 8 7 6
KI. 5
w O
Ha. A B 7 2
Ru. B 9 4 3
KI. V 10 7 6
vrouw vlei zou iedere west onmiddellijk schoppen
hebben gevolgd, aldus zyn introevers veilig stellend,
waarna het contract wordt gemaakt. Hans Vergoed
evenwel zag dieper.
Hij schatte zuid op Ha HV sec eri was bang voor het
volgende vervolg: zuid komt vroeg of laat aan slag,
incasseert Ha H. brengt noord aan slag via b.v een
hoge klaverhonneur (die noord in de praktijk dus niet
had) en troeft nog een harten voor één down. Hij
speelde in de tweede slag troef en hield even de adem
in toen noord niet bekende. Schoppen was voor de
heer en troef na voor de boer Nu volgde een briyante
coup. West speelde van tafel een kleine klaveren en
daar zat zuid. Wie had de boer? Zuid durfde het niet
aan en nam de heer. Troef na was voor de heer. waar
na west harten speelde, klein op tafel', zodat zuid
wederom aan slag kwam Sch. A werd op tafel ge
troefd en nu volgde de kroon op het werk: KL V van
tafel, gedekt door het aas en getroefd. Dit bleef over
(west is drie slagen kwyt):
Sch. geen
Ha. 9 8
Ru. geen
Sch. A H V B
Ha. H V
Ru. 10 5 2
KI. A H 8 3
Zuid gever, O-W kwetsbaar. Zuid, ABC's Bisht,
opende 1 kl (sterk), west (Hans Vergoed) 1 Ru, noord
(Jouko Renqvtst) pas. oost (Hans Kreyns) 3 Ru. zuid
doublet (toont extra kracht), west 4 Ru, einde en ge
doubleerd door zuid.
West was er aardig in geslaagd N-Z uit de bieding te
praten maar stond nu wel voor de opdracht niet te
veel punten in te leveren. De vooruitzichten ïyken
weliswaar niet slecht maar er zyn communicatiepro
blemen.
Noord kwam uit met harten, waarop de leider van
tafel het aas speelde. Op het moment dat by zuid de
Sch. 7
Ha, 6
Ru. V 8
Kl. geen
Kl. B 9
Sch geen
Ru. geen
Kl. 10 7
Sch. V B
Ha. geen
Ru. geen
Kl. 8 3
Het ongeloofiyke was gebeurd. Noord's armzalige
ene boer was plotseling getransformeerd tot de
sleutelkaart waar alles om draaide. Op Ru V kon
noord nog een klavertje missen (op tafel ook klaveren
weg), maar op de laatste troef moest noord dan wel de
dekking in harten, dan wel in klaveren opgeven.
Op de moeliyke toer, maar wel degelijk een knap
stukje vakmanschap.