GARY NUMAN l Even puzzelen COMBINA TIETANG W-K PROBLEEM M A VERSCHILLEN KLEINER snel succes met opvallende single geriiïa Wu, w. - D, jerdag 13 OKTOBER 1979 -|PZC/zaterdagkrant 33 ijeland heeft een nieuw popidool: Gary Numan. Drie maanden geleden kende deze pas jarige zanger nog slechts de bescheiden roem en bekendheid van zijn groep Tube way Army. voormalige punkband echter een hit scoorde met het futuristische „Are friends ïtric?". volgde een razendsnelle ontwikkeling voor de man wiens stemgeluid en verschijning rk geassocieerd wordt met David Bowie. Een nieuwe langspeelplaat en single van Gary nan werden in een week tijd nummer één op de hitparade. Een gebeurtenis die zich sinds de ,envan de Beatles niet meer had voorgedaan in Engeland. Tubeway Army in feite niet men respectievelijk vlereneenhalve en elf jagen in beslag. Numan fun geerde zelf als producer. „Het is mijn muziek en ik wil zelf uitmaken hoe de nummers op de plaat komen. Boven dien hoeft niemand met mijn muziek zo'n hoop geld te verdienen" feite niet Jwasdan een verzamelnaam voor coep studiomuzikanten rondom SSoman, werd dit etiket - met het r grote succes - resoluut verban- jjjj de eeuwige jachtvelden van 3:/y rock Gary Numan heeft '4 J5& goed in de gaten waar het in bos gaat en hoe zijn kansen lig- Tjiuaek heeft een duidelijk image fis een van zijn statements. Dat ts Numan zelf. Met zijn donker [Mfhaar, opgemaakte ogen en de nn een robot, beweegt de in het Sgeklede Numan statisch over de Met veel succes, hetgeen valt af n uit de recente tournee door fltund Alle zalen waren in de voor- uop uitverkocht, wat in de prak- K joéd is voor 55.000 toeschouwers I «lucratieve handel in kaartjes op ■^mrte markt. Jfflimanis een popartiest met een merkwaardige achtergrond. Een k overte Londenaar, die een moeily- I yeugd doormaakte. Op school werd I uur psychiaters gestuurd, omdat r zijn sterk wisselende ge- Wjstoestanden niet helemaal kon "*sen. Numan - de naam is opge- nult de telefoongids - kreeg va- voorgeschreven als kalmerend fel „De uitwerking was vreselijk. Bsakte wel een eind aan sommige Bsfes, maar het brak ook ieder gevoel af'. Numan heeft de ta- 10 Inmiddels afgezworen en is ten in de popscene opvallende (tothouder geworden. Voor het sa van de stembanden is een ge cola een steevaste toevlucht. lid Bowie nuriek is nauw verwant aan die David Bowie. „Toen ik zestien heb ik eens een hele serie num- ipisukt, allemaal gebaseerd op p Stardust". Ik was erg onder de ik van Bowie. Momenteel ijft hij niet zulke goede teksten f, Gary Numan ontkent dat hij klakkeloos imiteert. „We vel gemeenschappelijke Science-fiction-schrijvers William Burroughs en Philip K. Door Bowie ben ik geinteres- j geraakt in die mensen. Boeken «rdoflhe Rings en dat soort din- ontleen je teksten aan. Ik ijf bepaalde zinnetjes op in mijn ieboekje. Als er dan een nieuw muziek klaar is, ligt er voldoen- Istmsteriaal". Naman werkt erg snel aan zijn De drie elpees, waarvan twee de naam Tubeway Army. na- Het onverwacht grote succes schrijft Gary Numan toe aan de gedaantewis seling van de groep en zijn muziek: „Tubeway Army had het image van een punkband en dat schrok de men sen af. De platenmaatschappijen weigerden ons zelfs toe te laten voor een gesprek. Nu zijn we veel meer op de elektronische muziek overgegaan. DeE 13 oktober Biddag treedt in café 'De Poort' Hdelburg Wannes Raps met zijn top Deze Vlaamse volksmuzi- tmngt een gevarieerd program mamuziek met veel eigen werk. »ng 16.00 uur if 19 oktober It Schotse folk-zanger Dick fan geeft een concert in het Vlis- t Vestzaktheater. Gaughan is ad geworden als lid van onder five Hand Reel en Boys of the t Het concert begint om 20.30 e Engelse groep Devo heeft met de tweede elpee 'Duty now for the future' heel consequent de lijn van hun de buutalbum 'Are we not men? (No, we are Devo)' voortgezet. Voor een groep als Devo betekent dat een com pliment. De Engelse 'futuristen' ver rasten vorig jaar namelijk zodanig met hun zeer eigenzinnige muziekde- buut, dat het alleen maar jammer zou zijn als ze niet verder zouden gaan op hun orginele muziekpad. 'Duty now, for the future' bevat der tien. grotendeels korte, nummers, die samen een vrij hecht geheel vormen Het geluid van Devo is nu niet meteen toegankelijk te noemen. De bizarre effecten (Brian Eno's invloed op de eerste plaat is ook hier terug te vinden) en wisselende tempo maken de mu ziek op het eerste gehoor misschien nogal wat rommelig en een beetje te stormachtig. Bovendien heeft het veelvuldig gebruik van synthesiser- effecten het gevaar van een te mecha nisch geluid in zich. Vooral op de elpee was dat, mede door het bijna staalach- tige stemgeluid, nogal eens het geval. Het is dan ook positief te zien dat op deze plaat een beter evenwicht tussen synthesisers en stem bereikt is. In nummers als 'Devo corporate anthem" en 'Triumph of the will', trouwens langgerekt gespeelde wat folkachtige nummers, is een duidelijk menselijker stem te horen. Dat werkt verademend tussen al het. Weliswaar dynamische, maar wel erg mechanische zware ge luid Af en t.oe stept Devo even af van de, redelijk gecompliceerde composi ties, en blijkt dan in staat tot naar de punk-kant neigende heel snelle num mers als 'Blockhead', 'srange pursuit', 'Sib' en 'Red eye'. Nummers overigens, die minder indruk maken. Deson danks zjjn ze. in het geheel van de plaat, erg functioneel. Uitschieters kent deze plaat nauwelijks, hoewel de nummers "The day my baby gave me a surprize' en 'Secret agent man' op mij de meeste indruk maken. Het zijn. iets meer dan de andere, ware popsongs. Redelijk, kort, krachtig en ook melo dieus. Het zou best eens kunnen dat het derde Devo-produkt meer die kant uitgaat. Dat zou toch wel goed zyn. Devo is nu iets te elitair bezig. Prima werk, maar voor een te kleine groep mensen. Devo-'Duty now for the future' - Vtrgin-re- 'Put on your leather jacket and your faded-jeans, all you have left of your rock-and-roll-dreams. Put your leather jacket on, now it's time to be movin'on", zingt ex-Rolling Stone Mick Taylor op het eerste nummer Science-fiction kun je het niet noe- van zijn soloplaat. Een introductie die veel doet beloven. De belofte wordt helaas maar gedeeltelijk inge lost. Deze eerste echte soloelpee van Taylor (hij schreef alle nummers en produceerde het album zelf) telt om te beginnen namelijk maar twee echte rock-and-roil-nummers. De rest be staat uit een mengeling van oude in vloeden (blues) eji-minder geslaagde pogingen-tot nieuwe muzikale ge zichten. Mick Taylor lijkt nogal ver strikt te zijn geraakt in zijn pogingen om een plaat te maken met een meer gevarieerde, eigen stijl. Het resultaat is een rommelige aan eenschakeling van losse nummers. Af en toe zeker de moeite waard, maar te brokkelig om van een goed geheel te spreken. Veruit de beste nummers op de plaat zijn die. waarin Taylor knap maar erg veilig doorborduurt op het 'Stones-patroon'. Het al eerder ge noemde 'Leather jacket' en 'Broken Hands' zijn wat dat betreft veelzeg gend. Technisch meer begaafd, maar zo weinig verrassend zijn de bluesnummers 'Alabama' en 'Slow Blues'. De rest van de plaat heeft Taylor ingeruimd voor zijn gestoei met nieuwe eigen muzikale wegen. HIJ waagt zich aan twee ballads, die dan zijn romantische zijde moeten laten zien. Romantisch zijn ze misschien wel. overtuigend echter niet. Dat komt dan vooral door erg zwakke teksten zoals op 'Baby I want you', waar de titel, met de toevoeging 'and I need you more each day' de hoofdmoot van de song vormen. Drie Instrumentale werken maken de elpee vol en zijn door kundige begeleiding van toetsenman Jean Roussell (vroeger met Cat Ste vens), drummer Pierre Moerlen en Mi ke Driscoll en gitarist Lowel George (op 'Giddy-Up') erg verzorgd en wel de moeite van het luisteren waard. Het evenwicht tussen deze drie en de ande re nummers is echter zo ver te zoeken, dat ze uit de toon vallen. Mick Taylor men. maar het is wel sterk futuris tisch". Numans muziek is herkenbaaar aan de zeer eenvoudige structuur Alle nummers kennen maar één basis ritme. Voor solo's is in dit concept nauwelijks plaats. De teksten zijn doorgaans kort: op de elpee „The pleasure principle" bestaan de titels van de nummers slechts uit één woord. Als ik me prettig voel. kan ik geen tek sten maken. Pas als het niet zo goed met me gaat. begin ik weer Dan ko men er ook veel tekorten in één keer te voorschijn". Voor synthesizers heeft Gary een passie: ..In een synthesizer zit meer gevoel dan in een gitaar. Het zijn waarschijnlijk de meest mense lijke machines die er op aarde be staan". heeft de ruimte om naar eigen inzich ten muziek te maken, duidelijk nog niet gevonden Jammer Mick Taylor - 'Mick Taylor' - (CBS 82600) PvH. illie en Leon hebben een plaat gemaakt. Een dubhelelpee zelfs. Twee swingende heren die al aardig op leef tijd beginnen te komen. De van twee guitige vlechtjes voorziene country- zanger en - schrijver Willie Nelson en Leon Russell, wiens naam voor eeuwig verbonden blijft met Joe Coc ker's Mad Dogs and Englisman Band. Zijn haar is inmiddels aardig grijs geworden, zodat hij sterk aan Vader Abraham doet denken. Willie Nelson heeft in zijn ruim 25-jari- ge country-carrière een naam als liedjesschrijver gekregen. Daar is op 'One for the road" echter weinig van te merken. De vier kanten van het album worden gevuld door een twintigtal min of meer bekende songs. Slechts een klein deel ervan bestaat uit het echte country-werk. De rest is een groep uit Het Betere Lied met evergreens als Danny Boy, You are my Sunshine, Stormy Weather. Summertime en One more for my baby and one more for the road. Russell zorgt weliswaar voor aardige bewerkingen, maar veel meer dan twee heren die liedjes uit de oude doos zingen levert het toch niet op. Vermeldenswaard is nog dat Russell op de kanten drie en vier alle instru menten zelf hanteert, waarbij een vakbekwaam technicus de bandjes met de verschillende intrumenten netjes samen heeft gevoegd. Jammer alleen dat Russell nogal vaak heeft ge grepen naar de mellotron, de kast met ingeblikte vioolgeluiden. Dat maakt alles suikerzoet en Nelson's stem combineert daar nu eenmaal niet mee. Willie and LeonlOne for the road CDS 88461 R. S~ Horizontaal: 1 bezittelijk vnw.; 4 be drijver. 7 niet vroeg: 10 stuurin richting. 12 eerste mens. 14 boom: 16 hevig; 17 plaats in Argentinië; 19 in houdsmaat; 20 stilte; 22 uitroep; 22 dwaas, 24 lokspljs; 26 vriend; 27 duw; 28 nummer; 29 sluis; 31 groente; 33 ko pers keus; 36 doorpje in Overijssel; 39 nagerecht; 40 vroomheid; 41 gemeente in Gelderland; 43 bevel; 45 toverfi- guur; 47 vogel; 49 maanstand; 50 vreemde titel; 52 onderwijzen; 53 be vel; 55 vlaktemaat; 56 pers. vnw.; 57 vaartuig; 59 groet; 61 miesjesnaam; 63 Europeaan; 64 jongensnaam; 66 aan spreektitel; 68 vlinder; 69 plaats in Hongarije; 70 zandheuvel; 71 plaats in Algeriê. Vertikaal: 1 zandplaat; 2 strijdperk; 3 strafwerktuig. 4 titel. 5 telwoord; 6 zonnegod; 7 stuk stof; 8 gevangenis; 9 zin; 11 boom; 13 mannetjesby; 15 golf; 18 bloembed; 21 stapel; 22 vrucht; 25 vaartuig; 27 vader: 28 door de behoefte vereist; 30 plaats in België; 32 ii dig orgaan; 34 stilstaand water; 35 boom: 36 onhielsgodln; 37 plaats in utmcaiiu, 38 gravure. 42 zon nescherm; 44 wezen. 45 muzieknoot, 46 ieder 47 meisjesnaam; 48 verbran dingsrest; 49 bergplaats: 51 spook; 54 babbelaar: 55 mestvocht; 56 Euro peaan; 58 schop; 60 roemen; 62 meisjesnaam; 65 ik; 67 voegwoord; 68 per expresse Uitslag vorige puzzel: lïMBHKK* Ais Lis onderdeel van zijn training voor de strijd om de wereldtitel speelde Harm Wiersma een vijftal partijen tegen de in ons land ver blijvende oud-wereldkampioen ir. Iser Koeperman, die evenals Wiersma uitkomt voor de damclub Lent. In officiële ontmoetingen hadden beide spelers 17 keer tegen elkaar gespeeld. Van krachtsver schil bleek weinig, want naast 14 remises stonden slechts 2 winsten voor Wiersma en 1 voor Koeper man. Nu wordt van Koeperman gezegd, dat hij in kracht zou heb ben ingeboet. Zo dit al waar mocht zijn, hiervan is in de recente match niet veel aan het licht gekomen. Beiden wonnen zij een partij en speelden zij driemaal remise. Bei de winstpartijen mochten er zijn. Eerst werd Koeperman volkomen verrast door een vondst van Wiersma in de opening; vervol gens nam Koeperman op zijn beurt zijn tegenstander op spectaculaire wijze in de combinatietang. Ir I. Koeperman-H. Wiersma 0-2. 2e p.dd. 18-9-'79, Rljssen). 1 32-28 18-22; 37-32 12-18; 41-37 7-12; 34-30 1-7; 40-34 18-23; 6 30-25 12-18; 46-41 7-12; 34-30 20-24; 31-26 2-7; 37- 31 22-27; 11 31x22 18x27; 32x21 16x27; 42-37 23x32; 37x28 17-21; 26x17 12x21; 16 44-40 15-20; 39-34 11-16; 47-42 27-31; 36x27 21x23. 34- 29 23x34; 21 40x29 13-18; 38-32 18- 22; 42-37 7-11; 41-36 22-28; 33x22 24x33; 26 50-44 8-12. 43-39 33-38; 32x43 12-17: 43-38 17x28; 49^43 11- 17. TJjd: wit 1 15 uur; zwart: 1.10 uur Stand na 1512x21 f ereldkampioenschap pro bleem oplossen? Bestaat dat? Ja, dat bestaat. In juli werd het in Fin land reeds voor de derde keer ge houden. Het is zeker nog geen we reldomvattende manifestatie, want er deden slechts negen lan den mee. De teams bestonden uit twee personen. Alle deelnemers moesten dezelfde problemen bin nen een vastgestelde tijd oplossen. In zes ronden werden zes ver schillende probleemsoorten afge werkt. Op het programma stonden twee zetten, driezetten, studies, helpmats, meerzittige problemen en zelfmats. Verrassend voor de insiders was, dat niet Finland, dat al twee keer de titel had veroverd, eerste werd. maar West Duitsland. Het krachts verschil was echter uiterst mini maal. De Duitsers gebruikten 547 minuten, de Finnen 548 minuten, terwyi beiden teams 24,5 punt scoorden. Hoe bracht Nederland het er af? Niet best. Onze landgenoten Goldschmeding en Koldijk eindig den op de laatste plaats, wat vooral kwam, doordat Koldijk volkomen faalde. Na de 1 andenwedstrijd werd ook een individueel toernooi ge houden. Winnaar werd volgens verwachting het Finse oplosfeno meen Perkonoja, die voor de 12 op gaven slechts 71 minuten nodig had. Goldschmeding werd tiende. Er was ook een kompositiewed strijd. Binnen drie uur moesten de deelnemers twee problemen In el kaar knutselen, volgens een opge geven thema. Goldschmeding won bij de tweezetten de eerste prijs. Het oplossen van schaakproble men en het komponeren daarvan is een zeer individuele bezigheid waarbij toch het wedstrijdelement blijkbaar niet gemist kan worden. Het geven van prijzen en eervolle vermeldingen stimuleert het kreatieve vermogen van de mens. Dat is in onze prestatiegerichte maatschappij natuurlijk niet ver rassend. Wie iets moois heeft ge maakt. wil dat aan een ander laten zien, wil beloond of op z8n minst geprezen worden. Zeer geprezen werd Frank Healey met het probleem, dat hij in 1861 Inzond naar het komposi- tletoemooi van Bristol. Geen enkel 51 rif a 1 i 4 s 1 1 i tii a i 1 H Nog steeds brengt de sleutelzet de oplossers tot verrukking. De on waarschijnlijke eerste zet is l.Thl! Wat doet die toren in hemelsnaam op hl? (Niets, helemaal niets), zwart heeft een zeer beperkte keuze. Hij kan alleen met zijn loper spelen, want een paardzet wordt bestraft met Dd6 mat. Op bijvoor beeld 1.Le8 (of een andere loper zet) volgt 2.Dbl, met de dreiging 3.Db4. Zwart moet 2....Lb5 spelen. Daarop volgt 3.Dgl mat en alles wordt ineens duidelijk. De toren op dl stond in de weg. Hij moest de dame doorgang verschaffen naar gl. er moest ruimte gemaakt wor den. In de vakliteratuur heet een dergelijke zet een ruimingszet, of nog beter een Bristolruiming. In de problematiek kent men vele the ma's. Als men daar meer van wil weten, kan men het uitstekende boekje P. en H.le Grand, getiteld 'Schaakproblemen' (uitg. Kosmos) aanschaffen. Daarin worden glas helder alle (nu ja. bijna alle) facet ten van het probleemschaak aan de orde gesteld. Als wedstrijdschaker krijgt men by het lezen van het boekje de neiging om het wed- stnjdschaak er maar aan te geven en zich volledig in de problematiek te storten. Een zeer oud thema is de Grlms- haw. De ontwerper was een kom- ponlst uit de vorige eeuw. die in 1850 voor het eerst met het naar hem genoemde thema voor de dag kwam By het volgende probleem, ontleend aan 'schaakproblemen', kan men zien hoe een Grimshaw er uit ziet. Het is een tweezet dammen/1, anderson 39x30 1-6; 40-34 29x40: 26 35x44 15- 20; 30-25 20-24, 44-39 7-11. 41-36 17- 22 28x17 11x31; 31 36x27 23-28; 32x23 19x28; 38-33 6-11; 33x22 12-17; 42-38 17x28; 36 38-32 18-23. 43-38 8-12; 45-40 13-18, 38-33 9-13: 33x22 12-17; 41 40-35 17x28; 39-33 28x39; 48-43 39x48 35-30 48x22 30x6 18-22; 46 6-1 13-19; 1-6 22-27, 32x21 16x27; 6-1. Tijd: Wit; 1.18 uur; zwart: 1.59 uur Stand na 38....13-18 Wiersma Koeperman De voortzetting 17-21x21 was voor iedereen een verrassing. Analyses wyzen uit, dat wit nu altyd een schyf zal verliezen, zy het met posi tionele compensatie. De clou is dat 28-23. 33x31 niet kan wegens 21-26 en dat 41-37 belet wordt door het zetje van Lochtenberg: 24-29,15-20 en 19-24. Koeperman was zich ui teraard van deze nare situatie be wust en dacht over zyn 16e zet byna een half uur na en koos volgens commentator Rob Clerc wel de be ste. maar toch geen perspectief biedende, voortzetting. Een saillant detail is nog. dat 1615-20 nodig was om 25-20 te verhinderen, dat wit geiyk spel zou hebben ge bracht. Ir. I. Koeperman-H. Wiersma 2-0 4e p.d.d. 20-9-'79, Rijssen) 1 32-28 20-25; 37-32 14-20; 41-37 10- 14; 46-41 5-10: 31-27 19-23; 6 28x19 14x23:33-289-14; 28x1914x23; 38-33 10-14; 33-28 4-10:1129x1914x23; 39- 33 13-19; 33-28 17-22; 28x17 11x31. 36x27 8-13; 16 43-38 3-9: 44-39 10-14. 39-33 6-11: 33-28 11-17; 50-44 2-8, 21 49-43 20-2444-39 24-29:34-30 25x34 m o I u i a '0 m probleem heeft zoveel publiciteit gehad. Ontelbaar zyn de oplossers, die tevergeefs hun hersenen ermee gepijnigd hebben. Mat in drie zetten. Koeperman De tekstzet was de beslissende fout van zwart. Koeperman kon hier door de combinatie uitvoeren, die hem enkele zetten daarvoor reeds voor ogen stond. Wiersma ge bruikte in deze party enorm veel tyd, een teken, dat hy zich positio neel minder voelde staan. Vanaf de 26e zet was hy genoodzaakt byzon- der snel te spelen. Koeperman deed dit - na eerst een grondige analyse van de positie te hebben gemaakt, uit tactische overwegingen even eens. Ook de voorbereiding tot de combinatie en de uitvoering ervan vond in yltempo plaats....Een fraaie prestatie! schaken/c. jansen J. Hartong 1952, Jaarboek N.B.P. is' 4 11 j i i V I De sleutelzet is 1 .De2. Er dreigt dan 2.Dg4. Zwart kan op verschillende manieren dit mat pareren, o.a. door een stuk op f3 te zetten. Op 1 Tf3 volgt 2.De4 mat. Deze matzet is mogelyk doordat de zwarte toren de lijn van Lg2 onderbreekt, inter fereert zeggen de vaklui. Zwart kan ook de loper op f3 zetten Dan is het echter mat door 2.Tf4 Nu staat de loper op de lyn van Tfl, andermaal interferentie. De toren interfereert de loper, of de loper interfereert de toren. Een wederkerige interferen tie dus. en dat noemt men een Grimshaw. Er zit trouwens nog een Grimshaw in de stelling en wel op d4. Met 1. Td4 kan zwart ook de matdreiging op g4 pareren. Dan volgt 2.Pg7 (loperUjn onderbro ken). Op 1Ld4 (toreniyn onder broken) komt 2.Pf6 mat. In het probleem zijn twee Grimshaws verwerkt en dat dit met slechts elf stukken is gebeurd, is een byzon- dere prestatie. Ter oplossing: Palatz 1934 i X 3 nj 4 a H: Mat in 5 zetten. bridge/ t. schipperheyn krachtsverschillen in de meesterklasse viertallencompetitie lijken dit jaar kleiner dan ooit. Na 3 wedstrijden leidt het Haagse Studiecentrum, overigens uitkomend met vrijwel hetzelfde team dat vorig jaar nog ABC 2 heette, direct gevolgd door Star (Utrecht), met van Hoof-Wintermans als an- kerpaar. en het Rotterdamse Bridgekring waar Sla venburg weer op het oude nest is terug gekeerd. Bridgekring had van de koplopers verreweg het las tigste programma en het lijkt dan ook waarschijn lijk dat dit team - Hans Kreyns met Hans Vergoed en Bob Slavenburg met Tjerk Sjoerds - hoge ogen gaat gooien. Hans Vergoed legde dit technische hoogstandje op tafel: Sch. 9 8 6 5 2 Ha. 10 9 8 3 Ru. geen KI. B 9 4 2 Sch.10 Sch. 7 4 3 Ha. 6 5 4 Ru. A H V 8 7 6 KI. 5 w O Ha. A B 7 2 Ru. B 9 4 3 KI. V 10 7 6 vrouw vlei zou iedere west onmiddellijk schoppen hebben gevolgd, aldus zyn introevers veilig stellend, waarna het contract wordt gemaakt. Hans Vergoed evenwel zag dieper. Hij schatte zuid op Ha HV sec eri was bang voor het volgende vervolg: zuid komt vroeg of laat aan slag, incasseert Ha H. brengt noord aan slag via b.v een hoge klaverhonneur (die noord in de praktijk dus niet had) en troeft nog een harten voor één down. Hij speelde in de tweede slag troef en hield even de adem in toen noord niet bekende. Schoppen was voor de heer en troef na voor de boer Nu volgde een briyante coup. West speelde van tafel een kleine klaveren en daar zat zuid. Wie had de boer? Zuid durfde het niet aan en nam de heer. Troef na was voor de heer. waar na west harten speelde, klein op tafel', zodat zuid wederom aan slag kwam Sch. A werd op tafel ge troefd en nu volgde de kroon op het werk: KL V van tafel, gedekt door het aas en getroefd. Dit bleef over (west is drie slagen kwyt): Sch. geen Ha. 9 8 Ru. geen Sch. A H V B Ha. H V Ru. 10 5 2 KI. A H 8 3 Zuid gever, O-W kwetsbaar. Zuid, ABC's Bisht, opende 1 kl (sterk), west (Hans Vergoed) 1 Ru, noord (Jouko Renqvtst) pas. oost (Hans Kreyns) 3 Ru. zuid doublet (toont extra kracht), west 4 Ru, einde en ge doubleerd door zuid. West was er aardig in geslaagd N-Z uit de bieding te praten maar stond nu wel voor de opdracht niet te veel punten in te leveren. De vooruitzichten ïyken weliswaar niet slecht maar er zyn communicatiepro blemen. Noord kwam uit met harten, waarop de leider van tafel het aas speelde. Op het moment dat by zuid de Sch. 7 Ha, 6 Ru. V 8 Kl. geen Kl. B 9 Sch geen Ru. geen Kl. 10 7 Sch. V B Ha. geen Ru. geen Kl. 8 3 Het ongeloofiyke was gebeurd. Noord's armzalige ene boer was plotseling getransformeerd tot de sleutelkaart waar alles om draaide. Op Ru V kon noord nog een klavertje missen (op tafel ook klaveren weg), maar op de laatste troef moest noord dan wel de dekking in harten, dan wel in klaveren opgeven. Op de moeliyke toer, maar wel degelijk een knap stukje vakmanschap.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1979 | | pagina 33