Onrust over reorganisatie personeel rijkswaterstaat Bliksemaankoop houdt236huizen in Middelburg in de huursector Problemen met berging specie bij verbreding Kanaal Zuid-Bevelai Cao's rond bij bedrijven in havengebied Terneuzen GE VOL GEN VOOR PERSONEEL RIJKSHA VENDIENSTEN Auto bij botsing vernield met vrachtauto almanak Bejaarde fietser omgekomen Minder mosselpercelen Oosterschelde uitgeven WONINGBOUWVERENIGING MIDDELBURG KOOPT 236 WONINGEN ZATERDAG 13 OKTOBER 1979 MIDDELBURG - Een discussienota van de directie Zeeland van rijkwaterstaat heeft bij het personeel van een aantal diensten grote onrust veroorzaakt. In de nota worden de gevolgen van de instelling van een directoraat-generaal Scheepvaart- en Maritieme Zaken, per 1 januari 1980, op een rij gezet. Het nieuwe directoraat-generaal gaat de nautische taken van rijkswaterstaat op de Westerschelde en het Kanaal Gent-Terneuzen overnemen en dat heeft gevolgen voor het personeel van met name de rijkshavendiensten Westerschelde en Terneuzen. De discussienota staat dinsdagmiddag centraal tijdens een bijeenkomst van het betrokken rijkswaterstaatperso- neel in het directiekantoor in Middel burg Van de kant van de directie zal dan een toelichting worden gegeven. Vrijdagmiddag behandelde de dienstcommissie van rijkswaterstaat Zeeland de nota tijdens het vooroverleg voor de vergadering van dinsdag. De dienstcommissie keurde de inhoud van de nota af In de nota wordt erop gewezen dat dooi de Instelling van een nieuw directoraat generaal voor een aantal functionaris sen van de rijkshavendiensten geen taak meer beschikbaar zal zijn bij rijkswaterstaat Zeeland. „Voor deze functionarissen zal in de eerste plaats moeten worden nagegaan of er een passende functie beschikbaar is binnen de organisatie van het direc toraat-generaal Scheepvaart- en Mari tieme Zaken (1). Er wordt van uitge gaan dat er uiteindelijk een verschui ving van rijkswaterstaatpersoneel naar de nieuwe organisatie zal plaatsvinden. Men zou kunnen spreken van een her- groepering binnen het ministerie van Verkeer en Waterstaat", aldus de nota. De instelling van een directoraat-gene raal Scheepvaart-en Maritieme Zaken (DGSM) heeft, volgens de discussieno ta die nu op tafel ligt. in ieder geval gevolgen voor 16 medewerkers van de rijkshavendienst Westerschelde en 17 medewerkers van de havendienst Ter- neuzen (in totaal 33 man) Omdat DGSM de activiteiten op de Ooster- schelde aan rijkswaterstaat laat. kun- nen 8 mensen worden toegevoegd aan het aantal personeelsleden dat op de af te sluiten zeearm werkzaam is. Uit- eindelijk worden door de verhuizing van de nautische taken van rijkswater- staat naar DGSM 25 medewerkers bij rijkswaterstaat 'overcompleet'. liet gaat daarbij om: twee hoofdscheep- HULST - Donderdag omstreeks kwart over vijf is een personenauto vernield bij een frontale botsing op de kruising Rijksweg 60 - Absdaalseweg in Hulst. De botsing werd veroorzaakt door de vrachtautobestuurder H. V. uit Kapel- ldbrug. Hij reed met zijn vrachtauto over de Rijksweg in de richting van Terhole. Hij moet vermoedelijk door het rode licht zijn gereden. Mevrouw M. F. A. S. uit Hulst, die met haar per sonenauto bovengenoemde kruising naderde en deze overstak, omdat het sein voor haar op groen stond, botste frontaal op de vrachtauto. Vanwege de grote snelheid kon V. zijn voertuig niet tijdig meer stilzetten. De vrachtauto werd slechts licht beschadigd. Er deden zich geen persoonlijke ongelukken voor. Vandaag BOS SONIA-ROZEN 2,45 Florado Vlissingen, Goes, Middelburg ZEEUWSE Pijn 't Gebeurde in 's Heer Arends- kerke, waar een bejaarde man na tuurlijk in het holst van de nacht last kreeg van een stekende tand- pijn Na veel asperientjes en aanver wante tabletten, die in hel geheel niet hielpenbegaf de man zich tob bend naar de buren om de tandarts van dienst te bellen. De buurman bleek wel bereid hem even met de auto te brengen. De tandartsdie de lijdende be jaarde te woord stond, wilde de be handeling liefst ?naar uitstellen tot de volgende ochtend. 'Ja, dat had ik wel verwacht, maar het is echt niet zoveel werk. De pijn zit helemaal voor in m'n mond'. vaartmeesters, 9 medewerkers op de verkeersposten Hansweert en Terneu zen, 9 medewerkers op de dienstvaar- tuigen, 2 man administratief personeel en 3 scheepvaartregelaars. Vermoede lijk kan een groot aantal rijkswater- staatsmensen mét de taken meever huizen naar DGSM. De vraag is alleen of zij bij de nieuwe dienst dezelfde func tie zullen kunnen vervullen. Ook zijn overplaatsingen niet uitgesloten. Uitvloeisel De discussie, die nu binnen rijkswa terstaat op gang komt, is een uitvloei sel van de beslissing die de minis terraad op 14 september nam. De mi nisterraad ging akkoord met de instel ling van een directoraat-generaal Scheepvaart en Maritieme Zaken, waarin het rijksloodswezen, het direc toraat-generaal van Scheepvaart en een aantal bij de scheepvaart betrok ken onderdelen van rijkswaterstaat zouden worden opgenomen. De regering Van Agt had al in februari Personeel van rijkshavendiensten bespreekt nota MIDDELBURG - Dinsdag verga- derthet personeel van de rijksha vendiensten Westerschelde en Terneuzen over de discussienota, die isopgeteld door de directie Zeeland van rijksaterstaat. In de nota wordt uitvoerig stilgestaan bij de consequenties die de over heveling van de nautische taken naar het nieuwe directoraatp-ge- neraal Scheepvaart- en Maritieme zaken heeft. Dinsdagmiddag zullen vijf ge spreksgroepen worden geofrmeerd, die de problemen die eventueel kleven aan de 'verhuizing' van per soneel en materieel, moeten be spreken. Begin november moet iedere gespreksgroep een twee kantjes tellende nota bij de directie van rijswaterstaat Zeeland inleve ren. De directie wil op 15 november opnieuw met het personeel om de tafel gaan zitten. Dan komen de personele en materiële gevolgen en de samenwerking tussen water staat en het ieuwe directoriraat- generaal uitvoerig ter sprake. een principe-besluit genomen, Toen was er overigens nog slechts sprake van een directoraat-generaal Maritieme Zaken. Later is daar ook 'scheepvaart' aan toegevoegd. Direct na het bekend worden van de reorganisatieplannen trokken de Ambtenarenbonden ver ontwaardigd aan de bel. Zij maakten zich in eerste instantie vooral druk om de wijze waarop het loodswezen - nu nog ondergebracht bij het ministerie van defensie - in z'n geheel zou worden overgeheveld naar 'Verkeer en Water staat'. Nü komt ook de discussie binnen rijkswaterstaat op gang. In de discussienota, die begin oktober aan het personeel van de rijkshaven diensten is toegezonden, wordt ook het loodswezen terloops genoemd. Het loodswezen stoot de taken op de Oos- terschelde af. Die gaan weer over naar rijkswaterstaat, De nota: „Er moet in dit stadium niet worden uitgesloten dat in verband met het afstoten van taken personeel van het loodswezen naar rijkswaterstaat wordt overgebracht. Deze mogelijkheid wordt nu echter door gebrek aan inzicht in het totale takenpakket van het betrokken per soneel en materieel verder buiten be schouwing gelaten". Havenschap Nog een terloopse mededeling: „Rijkswaterstaat zal zijn bemoeiingen op nautisch gebied ten behoeve van het havenschap Terneuzen beëindi gen". Een woordvoerder van het ha venschap: „Tot nu toe was het zo dat de rijkshavenmeester en enkele van zijn mensen onbezoldigd werkzaamheden voor ons verrichtten. Vermoedelijk zullen die zaken ook wel worden over genomen door het nieuwe directoraat- generaal, maar duidelijkheid daar over hebben we nog niet. Wij wachten rustig af'. TERNEUZEN - Vrijdagmiddag om streeks half vijf is de 80-jarige Terneu- zenaar M. A. Koster bij een botsing om het leven gekomen. Hij reed op zijn fiets over de Nieuw Neuzen weg rich ting Westsluis in Terneuzen. Toen de fietser werd gepasseerd door een bus je, bestuurd door M. L. T. V. uit Sluiskil, sloeg hij plotseling linksaf. Kort na de botsing overleed de fietser aan zijn verwondingen. DGSM gaat zich vanaf volgend jaar be zighouden met zaken als: begeleiden bijzondere/gevaarlijke transporten, controle nautisch gedrag en vaaraan- wijzingen, aanwijzen ligplaatsen, op stellen vaarregels, preventie milieuver ontreiniging door schepen, opmaken proces verbaal bij ongevallen en over tredingen, bekendmakingen op het ge bied van nautisch gedrag, preventie milieuverontreiniging, ligplaatsen, ge vaarlijke transporten en gegevensver zameling scheepvaartverkeer. Rijkswaterstaat zijn de volgende taken toebedacht, sluisplanning en -bedie ning plus brugbediening, controle en afgeven vergunningen, verstrekken aanwijzingen met betrekking tot veiligheid infrastructuur, opstellen en uitvoeren politiereglement, bestrijding en controle waterverontreiniging, af wikkeling schadevaringen, vergunnin gen bijzondere transporten door slui zen en bruggen, bekendmakingen (stremmingen en dergelijke), oprui ming wrakken, verlichting en bebake- ning kanaal Gent-Terneuzen, plan studies en onderhoud. Een woordvoerder van personeelsza ken van Rijkswaterstaat Zeeland vrijdagochtend: „Ik kan me best voor stellen dat er enige onrust heerst, maar de mensen moeten gewoon dinsdag even afwachten. Dan wordt er ver moedelijk al heel wat meer duidelijk". Een luchtfoto van het kanaal door Zuid-Beveland met op de achtergrond Hansweert. (luchtfoto Wim Riememi PRINSENPLAAT IN OOSTERSCHELDE TE DUUR GOES - Rijkswaterstaat in Zeeland zit in zijn maag met de specie die vrijkomt bij de graafwerkzaamheden voor de verbetering van het kanaal door Zuid-Beve land. Het plan om de specie te bergen op de Prinsenplaats in de Oosterschelde tussen Wemeldinge en Yerseke blijkt te duur. Deze kink in de kabel betekent geen bedreiging voor de uitvoering van de kanaalverbetering. We! is er mogelijk sprake van vertraging of hogere kosten. Rijkswaterstaat onderzoekt momenteel andere mogelijkheden om de specie kwijt te raken. Bij grondmechanisch onderzoek is vast geraamd, zouden daardoor met enkele komen te staan dat de structuur van de ondergrond van de Prinsenplaat slech ter is dan aanvankelijk werd aangeno men. Daarom kan er minder specie op worden geborgen of er moet een grotere oppervlakte van de plaat voor worden gebruikt. Dit laatste betekent dat er meer graafwerk op de plaat moet wor den verricht en dat er meer kaden moe ten worden aangelegd, waarbinnen de specie kan worden gespoten. De kosten van de kanaalverbetering, die medio 1977 op ruim 300 miljoen gulden werden TERNEUZEN - Enkele grote bedrij ven in het havengebied van Terneuzen hebben - met terugwerkende kracht tot 1 januari '79 - een nieuwe cao. Het gaat om het sleepvaart- en bergi ngsbedrijf Willem Muller, het Over slagbedrijf Terneuzen (OVET) en Aug. de Meijer. De arbeidsvoorwaarden zijn gelijk aan die in Rotterdam. Dat vertelde vrijdag distnets- bestuurder Nico Sannes van de Ver- voersfederatie FNV Bij Muller kregen de bonden hun zin niet op het punt van de rusttijden. Zij wilden, dat er na 16 uur varen een rust pauze van tenminste 12 uur zou worden ingesteld, in plaats van de 8 uur die momenteel gelden, De kwestie is terugverwezen naar de personeelscommissie, die uiterlijk 1 de cember met voorstellen moet komen. De commissie houdt zich op dit mo ment overigens ook bezig met het op stellen van een nieuw dienstrooster. De werknemers bij Ovet en Aug. de Meijer kunnen profiteren van een rege ling vervroegd uittreden vanaf 62 jaar, 1 dag vakantie extra en een loonsverho ging van 28,50 per 1 januari '80. miljoenen stijgen. Ir. B. de Hoop van rijkswaterstaat ver telde vrijdagavond desgevraagd dat momenteel twee alternatieven in on derzoek zijn: verwerking van de specie in de dijken langs het kanaal of storting ervan in de Westerschelde. De kanaal dijken worden in verband met de be perkte getijbeweging (de sluizen bij Wemeldinge komen immers te verval len) een stuk hoger en breder dan de huidige, zodat er heel wat specie in ge borgen kan worden. Probleem is echter dat een aanzienlijk deel van de specie uit slap materiaal (veen, klei en slib- houdend zand) bestaat. De slappe spe cie is moeilijk te verwerken in een dfjk. Deze mogelijkheid kost dan ook meer tijd. Een snellere methode om de specie kwijt te raken is berging in de Wester schelde, waarbij het dan de bedoeling is dat een deel ervan door de ebstroom naar de Noordzee wordt meegevoerd. De plaats waar de specieberging in de Westerschelde moet gebeuren dient zorgvuldig te worden vastgesteld om te voorkomen dat geulen dichtslibben. Naar geschikte plaatsen stelt de stu diedienst van rijkswaterstaat in Zee land momenteel een onderzoek in. Ir. De Hoop verwacht overigens dat uit eindelijk ook voor een combinatie van mogelijkheden gekozen kan worden. Met het oog op de bezuiningingsmaat- regelen van de rijksoverheid wordt er alles aan gedaan om de kosten van de kanaalverbreding zo laag mogelijk te houden. De heer De Hoop ontkende dat overwogen zou worden de kanaalver breding als gee volg van de tegenvaller met betrekking tot de specieberging niet uit te voeren. Hij wees erop dat de kanaalverbetering een onderdeel vormt van de Oosterscheldeplanne. De moeilijkheden rond de speciebe rging kwamen vrijdag ook aan de orde tijdens het bezoek dat de PvdA-staten- fractie aan Reimerswaal bracht. Bur gemeester H. Boer wees erop dat, on geacht wat er besloten wordt over de kanaalverbreding, de aankopen in en de ontruiming van Hansweert-Oost door moeten gaan. „De gemeente Rei merswaal heeft zich steeds verzet te gen de kanaalplannen orodalu direct gemeentelijk belang f diend wordt. Wanneer een jaiif ons de vraag zou zijn gcsttlll over eventueel uitstel ofmoji; stel van de kanaalverbetemn r denken, dan hadden we daaip I gezegd", aldus burgemetslu „Maar nu is de onttakeling ,JI( sweert-Oost op gang gekoire daarom moet met de ontruim; iVa; gegaan worden. Er zijn al vijfti zen leeg en aan de plannenw igj nieuw bejaardenhuis wordt al gewerkt". ZE VIBEL TEGEN P VDA -STA TENLEDB, KRUININGEN - Met de uitgifte van mosselpercelen in de Oosterschelde dient een pas op de plaats te worden gemaakt. De mosselvissers uit Bruinisse raken als gevolg van de bouw van de Philipsdam hun percelen in het Volkerak kwijt en willen als het zo ver is compensatie in de Ooster schelde. Bovndien moet nog maar worden afgewacht of alle huidige per celen in de Oosterschelde na de vol tooiing van de stormvloedkering nog gebruikt kunnen worden. Vertegen woordigers van Zeeuwse vis serijorganisatie Zevibel hebben vrij dag de aandacht van de statenfractie van de Partij van de Arbeid in Zeeland hierop gevestigd. Zevibel wil dat er voorlopig geen MIDDELBURG - Met de 'bliksemaan koop' van 236 woningen in de huursec tor die op de particuliere huizenmarkt dreigden terecht te komen is de Wo ningbouwvereniging Middelburg er in geslaagd complexen woningen aan de Arnelaan in de Middelburgse Stro- menwijk en de Statenlaan in Middel burg-Zuid in de sociale sector te be houden. De woningbouwvereniging, die pas drie weken geleden bij geruch te van de voorgenomen verkoop door het Mijnwerkerspensioenfonds te Heerlen aan een belegger had verno men, slaagde er volgens voorzitter ir. J. Mol in met deze belegger, Hemmes Vastgoed International te Rotterdam, tot een koopovereenkomst te komen. Ir. Mol wilde vrijdagavond niet mee delen om welk aankoopbedrag het gaat, al bevestigde hij dat de aankoop van de 236 woningen en nog eens 42 garages in de miljoenen loopt. Naast de woningbouwvereniging waren voorts nog een aantal particuliere beleggers in de markt, die volgens ir. Mol duide lijk als 'kapers op de kust' fungeerden. 'Daarom moesten we wel zo snel tot een beslissing komen, anders hadden we achter het net gevist', stelde hij. Het pensioenfonds van de mijnwerkers is overigens al geruime Ujd bezig een groot aantal van haar in onroerend goed belegde eigendommen kwijt te raken. In de praktijk gebeurt het nogal eens, dat de verkoop aan particuliere beleggers plaats heeft, die eventueel weer tot doorverkoop overgaan, waar door de complexen woningen die aan vankelijk met rijssubsldle in de sociale woningsector werden gebouwd, een behoorlijk particulier winstobject kun nen worden. Bestuur en directie van de Woning bouwvereniging Middelburg waren om twee redenen van oordeel dat de wo ningen aan Statenlaan en Arnelaan in de wonlngwetwector behoorden te blij ven: de woningen hebben redelijk lage hu ren en zijn daarom bij de bewoners zeer in trek, waarby komt dat bij de wo ningbouwvereniging nog 600 mensen staan ingeschreven die voor een derge lijke woning in aanmerking willen ko men; de woningen - over het algemeen on geveer tien Jaar oud - zijn indertijd duidelijk met rijkssubsidie tot stand gekomen, zodat het nu niet zou aan gaan, dat ze op de particuliere markt met de mogelijkheid dat particuliere beleggers er winst uit maken terecht komen. De Woningbouwvereniging Middel burg zal de 236 woningen en 42 garages met ingang van 1 november officieel overnemen. De bewoners zijn inmid dels van het feit op de hoogte gesteld dat ze een andere 'huisbaas' krijgen. Volgens ir. Mol is het nadrukkelijk de bedoeling dat de relarief lage huren van de woningen aan de lage kant zul len blijven. Overigens wil de woning bouwvereniging met haar gloednieuwe huurders aan Statenlaan en Arnelaan binnenkort een gesprek voeren over een aantal praktische za ken. Gevraagd naar de onderhoudssituatie van de woningen zei ir Mol dat deze zo op het eerste gezicht redelijk lijkt. Om dat de koop van de woningen in zeer korte tijd moest plaatshebben en ook de bewoners er aanvankelijk nog niet van op de hoogte waren gesteld dat de verkoop zou gebeuren was het voor de technische dienst van de woningbouw vereniging erg moeilijk zich ter plaatse nauwkeurig op de hoogte te stellen. Maar een algemene eerste Indruk leer de wel dat het met de staat van onder houd nogal meevalt. Zoals gezegd grijpt de plotselinge aankoop van de 236 woningen en 42 ga rages nogal diep in in de financiële po sitie van de woningbouwvereniging, die diep in de kas moet grijpen om de aankoop te kunnen financieren. Ir. Mol daarover: 'We hebben natuurlijk wel de nodige fondsen en reserves, maar die zullen we nu ook hard nodig heb ben. Maar dat hebben we er graag voor over om de woningen in deze sector te kunnen houden. We hebben in deze ook de volledige steun van gemeente en hoofdingenieur-directeur voor de volkshuisvesting gekregen. Maar het grijpt wel heel erg diep in in onze re serves, vooral ook omdat het allemaal op zo'n korte termijn moet'. Hoewel ir. Mol zich niet wil uitlaten over de hoogte van de koopsom wil hij wel kwijt dat bij zijn vereniging de in druk bestaat dat die koopsom door de verkoper aan de redelijke kant is ge houden. 'Maar er waren zeker kapers op de kust, dus we hebben toch wel hard moeten onderhandelen' meent hij. Dat de woningen voor de sociale sector be houden zijn dankt lr. Mol aan het feit dat er in de Zeeuwse hoofdstad maar één woningbouwvereniging werkzaam is, waardoor naar zijn mening een slag vaardig beleid kon worden gevoerd. 'Het heeft de directie en de medewer kers heel wat avondlijke en nachtelijke uurtjes werk gekost, maar we zijn alle maal blij met dit resultaat' aldus voor zitter Mol. De woningbouwvereniging heeft overi gens voorlopig geen financiële steun van het rijk te verwachten om de aan koop financieel wat lichter te maken. Daarover zullen nog wel onderhande lingen worden gevoerd. 'Omdat we er voorlopig helemaal alleen voor staan is het niet uit te sluiten dat we een enkele van die 236 woningen zullen moeten verkopen om de exploitatie rond te krijgen. Maar dat doen we alleen als het niet anders kan. We hebben deze stap tenslotte niet gedaan om de zaak weer door te verkopen. En als we al tot ver koop van een woning of garage zouden overgaan, dan alleen aan wie van de bewoners die dat graag wil. Maar onze intentie is en blijft; niet verkopen'. nieuwe mosselpercelen words geven. En ook de percelen diecs reden ook door mosselvissers' ingeleverd, moeten achter óf worden gehouden voor later I). belvertegenwoordlgers plelttt: gaande van hun belangen mogelijk beperking van de reet het Oosterscheldegebied. Ooi ten ze nog eens de noodzaakt groot mogelijke doorlaatopen stormvloedkering onder de i Statenlid H Venekamp vonód op inderdaad nog eens gehane worden. De PvdA-statenfractie w Reimerswaal om zich voor telri ten over de Oosterschelde. 's waren de socialistische staten) nd gast in het Delta instituut w Nb robiologisch onderzoek li Daar werd ingegaan op hetsaa: l;( van natuur-, visserij- tiefuncties in de Oosterscheltl natuurwaarde van de wz. y PvdA'ers bezochten in YersokW p| oester- en mosselbedrt)f Illl m, meentehuis te Kruiningcn spii statenleden met het collegen gemeester en wethouders, woordigers van het coördinatie voor natuur-, landschaps- ensi scherming in Zeeland, van b roep Oosterschelde Open en er vibel. Fractievoorzitter A J.fr vertelde aan het eind van dee: dat de PvdA van plan is ooka) met de waterschappen rondom! terschelde te gaan praten. DaaF bij de samenstelling van het pü ma voor vrijdag bewust afg©'' er onvoldoende tijd voor bf was. Namens de statenleden die genwoordigers van de actief terschelde Open gepraat hstëW telde mevrouw C. van Hoorn-W der de indruk te zijn ge argumenten die de actiej gedragen voor open h< Oosterschelde. Ze meende cussie erover in de fractie san Advertentiei Restaurant 'La I STRANDHOTEL VLISSINGEN

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1979 | | pagina 2