Verantwoorde groei kan nodig
zijn in belang eigen bevolking
bcrcc
Ongecontroleerd parkeren
Veerse Meer aan banden
Ongelukken niet alleen
schuld van tractoren
[PZC/ provincie
HERZIENING STREEKPLAN MIDDEN-ZEELAND:
WIJZIGING ALGEMENE POLITIEVERORDENING
Presentiegeld
gemeentelijke
commissies
Commando-overdracht
bij OCMA-Middelburg
ZA. ,DAG 13 OKTOBER 1979
De voorzitter vande stichting koorschool de heer G. E, M van Waes aan het woord in de rk Maria MagdalenaM i f
B
RAMONDT VIT SCHOONDIJKE:
SCHOONDUKE - Het feit dat er ongelukken gebeuren
waarbij tractoren betrokken zijn is niet alleen de
schuld van die bestuurders van de landbouwvoertui
gen. Dat is de mening van de beer J. Ramondt uit
Schoondijke. Ramondt is onder meer lid van de (lan
delijke) commissie wegenverkeersvraagstukken van
het landbouwschap en lid van de raad van bestuur van
de stichting 'Inschrijving Eigen Vervoer'. „Als de au
tomobilisten wat minder hard zouden rijden dan kwa
men ze ook niet zo snel op de tractoren ar', is de mening
van Ramondt.
Volgens hem mogen de mensen er in een gebied als West-
Zeeuwsch-Vlaanderen best rekening mee houden dat er,
doordat de streek nu eenmaal een landbouwgebied is,
bietenvervoer op de weg zit. Niet alle landbouwers ma
ken gebruik van vrachtwagenbedrijvren, omdat ze zelf
geld kunnen verdienen als ze met de tractor heen en weer
naar Sas van Gent rijden. De bezwaren die Roman He-
melsoet eerder deze week in de PZC opnoemde over de
verkeersonveiligheid bij Driekwart in de tijd van het
bietenvervoer houden volgens Ramondt niet helemaal
steek. „Het voorstel om via polderwegen te rijden met de
tractoren is op dit moment ook niet helemaal uitvoer
baar. Die ewegen zijn bijvoorbeeld te smal. Net zoals de
ventweg langs de rijksweg tussen Oostburg en Schoon
dijke".
De snelheid van de tractoren, die ook volgens Ramondt
vaak boven de toegestane 16 km per uur ligt, hoeft geen
grotere onveiligheid als gevolg te hebben. „Die snelheid
verhoogt de verkeersdoorstroming. Bovendien zijn de
remsystemen zeker bij de nieuwe machines goed", zo
redeneert Ramonai. Dat er hier en daar nog al eens wat
aan de verlichting mankeert onderschrijft hij ten volle.
Een strenge controle hierop is volgens hem op zijn
plaats.
Herkenbaarheid
De kern van de moeilijkheden is volgens Jan Ramondt
dat tractoren met aanhangers niet als zodanig herken
baar zijn. „In de commissie zijn we daar al lang mee
bezig. We denken aan een merkering met een
driehoekig bord, alleen voor landbouwwerktuigen.
Maar de minister van verkeer en waterstaat is nog
moeilijker bereikbaar dan die van landbouw".
Als de situatie overigens zo gevaarlijk is als men wil
doen voorkomen dan vindt Ramondt het onbegrijpelijk
dat er geen waarschuwingsborden langs de gewraakte
route staan waarmee de aandacht op de zware bieten-
transporten worden gevestigd.
Inmiddels is het dan in de visie van Ramondt ook nog zo
dat de langzamere tractors minder gevaar leveren dan
de snellere vrachtwagens die langs Driekwart rijden,
terwijl Hemelsoet met name tegen de tractoren uithaal
de.
„Volgens het reglement verkeersregels en verkeerste
kens (RVV, artikel 1) is het zo dat ieder in gelijke mate
aanspraak heeft op een veilig gebruik van de weg. Iede
re weggebruiker dient zich zodanig te gedragen dat hij
het overige verkeer niet in gevaar brengt of onnodig
hindert. Laten we daar eens aan denken. En laten we als
weggebruikers allemaal onze mentaliteit eens aanpas
sen in de goede zin des woords".
GOES - De direc teur van de Zeeuwse koorschool Evert Hei jblok heeft vrijdag de
culturele prijs Goes 1979 ontvangen. Tijdens een kerkconcert in de r.-k. Maria
Magdalena te Goes in het kader van het zilveren jubileum van de koorschool
werd de bij de prijs behorende legpenning door de secretaris van de culturele
raad Goes, dr. G. H. Buijssen aan de koorschooldirecteur overhandigd.
neer Heijblok, heeft dat kunnen aan-
Even later ontving de heer Heijblok nog
een onderscheiding. En wel de gouden
medaille voor muziek (bisdom Breda)
van de Gregoriaanse vereniging. De
voorzitter van de vereniging de heer P
Kantrijn spelde hem de insignes op.
De secretaris van de culturele raad ver
telde in zijn toespraak dat de Zeeuwse
koorschool met als belangrijkste rep
resentant de heer Heijblok ruimschoots
aan de criteria voldoet welke de cul
turele raad aan de prijs stelt' ,,U bereikt
een zeer hoog artistiek niveau, zowel
nationaal als internationaal. Maar wat
wij vooral belangrijk vinden is dat u
voor de Goese samenleving van grote
betekenis bent. De koorschool bete
kent niet alleen zingen, maar ook het
bijbrengen van karakter, discipline en
verantwoordelijkheidsbesef. En u, me-
passenet veranderde tijdsbeeld".
De feestvierende koorschool werd
door een rij sprekers gefeliciteerd.
Pastoor Bastiaensen was van mening
dat bij de koorschool vooral het
geestelijk-, religieus- en menselijk
vormen steeds hand in hand zijn ge
gaan. Hij noemde dat een geweldige
belevenis. Oud-deken en pastoor C. P.
M. Holtkamp vond dat de koorschool
alle kerkelijke diensten altijd uitste
kend had begeleid. De heer F. Kusters
sprak namens het gemeentebestuur
van het St.-Willibrordcollege. Hij gaf
een positief oordeel over de prestatief
van de koorknapen binnen de school:
„Zij tonen vaak wat meer initiatieven
dan de gemiddelde leerling".
Ook burgemeester mr. F. G. A. Huber
ZEEGAANDE
JACHTEN
DEN HAAG - Zeegaande jachten zul
len binnen afzienbare tijd aan strenge
eisen moeten voldoen met betrekking
tot de veiligheid alsmede de geoefend
heid van de bemanningen. Op het mi
nisterie van verkeer en waterstaat
wordt gewerkt aan het opstellen van
een nieuwe Scheepvaartwet, waar alle
zeegaande schepen aan zullen moeten
voldoen.
Bovendien worden in de ontwerp-Bin-
nenschepenwet soortgelijke eisen ge
steld aan jachten met een lengte van 15
meter of meer die sneller kunnen varen
dan 20 km per uur. Deze wet beperkt
zich tot de binnenwateren, inclusiel
Waddenzee en IJsselmeer,
Dat antwoordt minister Tuijnman van
verkeer en waterstaat op vragen van de
CDA-Tweede-Kamerleden De Boer,
Frinking en Couprie en de SGP'er Van
Dis, naar aanleiding van de catastrofe
rond de Fastnet-zeilrace ten zuiden van
Engeland, waarbij in augustus 15 men
sen omkwamen en vijf jachten zonken.
Omdat de totstandkoming van deze
wettelijke bepalingen nog wel enige tijd
vergt, wordt, momenteel onderzocht oi
niet in overleg met de watersportor
ganisaties gekomen kan worden tot een
uitgebreidere, betere voorlichting aan
zeezeilers, alsmede informatie over uit
rusting en constructie van hun sche
pen. Ook wordt de mogelijkheid van
een navigatieopleiding voor beman
ningen onderzocht.
GOES - Een verantwoorde groei, gro
ter dan de natuurlijke toename, van de
bevolking in Midden-Zeeland moet
mogelijk zijn. Zeker wanneer dit ge
zien de belangen van de eigen bevol
king naar aard en omvang wenselijk af
aanvaardbaar is. De intergemeentelij
ke overleggroep herziening streekplan
Midden-Zeeland schrijft dit in een
reactie op de discussienota met uit
gangspunten en doelstellingen voor de
herziening van het streekplan. Onder
een verantwoorde groei verstaat de
overleggroep naast natuurlijke groei
ook vestigingsoverschotten.
De groep wil hier de nadruk op leggen
omdat een tweetal doelstellingen in de
discussienota aanleiding kunnen geven
tot een eenzijdige benadering Deze
twee doelstellingen pleiten voor het te
gengaan van vestigingsoverschotten
van mensen die wel in Midden-Zeeland
komen wonen, maar er niet werken en
voor het geleidelijk terugbrengen van
de huidige vestigingsoverschotten.
Onvoldoende komt hier naar het oor
deel van de overleggroep tot uiting dat
juist in het belang van de eigen bevol
king een verantwoorde groei nodig kan
zijn.
De Intergemeentelijke overleggroep
herziening streekplan Midden-Zeeland
bestaat uit vertegenwoordigers van de
verschillende colleges van burgemees
ter en wethouders die zich met de
ruimtelijke ordening in hun gemeente
bezighouden. Ze hebben van gedachten
gewisseld over de discussienota op ba
sis van hun persoonlijke inbreng. De
conclusies die ze hebben getrokken en
de kanttekeningen die ze hebben ge
maakt kunnen niet worden beschouwd
als reacties van de verschillende ge
meentebesturen. De brief met de reac
ties van de overleggroep is naar de
stuurgroep voor de herziening van het
streekplan Midden-Zeeland gestuurd.
Afschriften zijn verzonden naar de ge
meentebesturen. Deze kunnen de con
clusies en opmerkingen van de overleg
groep als handvat gebruiken bij hun el-
gen reacties op de discussienota.
Bedrijfsvestiging
De overleggroep is het eens met het
uitgangspunt dat grotere bedrijven
zich in het Sloegebied dan wel op een
van de industrieterreinen bij Vlissin-
gen, Middelburg en Goes behoren te
vestigen. Maar dit mag niet als een ab
soluut gegeven gehanteerd worden.
Bij de beoordeling van een aanvraag
voor een bedrijfsvestiging dient vol
gens de overleggroep de voorkeur van
het bedrijf zelf een rol te spelen. Na
tuurlijk moeten ook factoren zoals de
belasting van de wegen erbij betrok
ken worden. De bedrijven in het
Sloegebied worden als een gegeven
aanvaard. Wel wordt geconstateerd
dat de aanwezigheid van deze bedrij
ven gevolgen heeft voor de omringen
de woonkernen, iets wat aangepaste
maatregelen noodzakelijk maakt. De
overleggroep vindt dat er uitermate
weinig kans van slagen is om de werk
gelegenheid in de dienstensector te
bevorderen en voldoende vestigings
mogelijkheden voor kantoren te
scheppen. Wil er enig succes op dit
punt zijn, dan is de inbreng van de pro
vincie noodzakelijk.
Bij het toestaan van recreatieve ont
wikkelingen in gebieden waar land
bouw en natuurbehoud op de eerste
plaats staan, moet volgens de overleg
groep worden opgepast dat de zaak niet
uit de hand loopt. Vooral geldt dit voor
het kamperen bij de boer. In een van de
doelstellingen in de nota wordt gepleit
voor handhaving en eventueel uitbrei
ding van de belangrijke vogelbroedter-
reinen en -kolonies in het streekplan-
gebied. De overleggroep vindt dat met
het oog op de landbouwkundige belan
gen eerder naar beperking dan naar
uitbreiding gestreefd dient te worden,
De stelling dat er een oppervlakte
grasland van voldoende grootte be
houden moet blijven, wordt in strijd
geacht met de wet op de ruimtelijke or
dening, omdat hiermee wordt ingegre
pen in de agrarische structuur. De
deelnemers aan de overleggroep waren
het met de samenstellers van de discus
sienota eens dat het autoverkeer in
woonwijken zoveel mogelijk beperkt
moet worden, Ze meenden echter dat
dit een onderwerp is dat niet in het
streekplan thuishoort. Beperking van
het autoverkeer is een zaak van de ge
meenten, die er middels hun bestem
mingsplannen wat aan kunnen doen.
Ga eens
over op
COMBINATIE
MODE
verrassende resulk^
kijk eens bn
Goes-Middelburg-VI
k'
van de gemeente Goes k«i:j
rende stichting de hand sets; yt
De heer Kantrijn van df jr'
voor Gregoriaanse liedereni »l
pleidooi voor het in stand ta i:
(kerk)muziek. Hij noemde a p
band enkele regels van de y
schrijver Godfried Bomans m
derstem in een hoge kerk lak! fcn
wat er bestaat". Met dezer;,
hij een lans voor de koorschoSJ m
later dankbaar door de vooit m
de stichting koorschool, Qk.[ |r
W.AES EN DE GEÉREira ion
opgenomen. De Zeeuwse b ja
verdient een definitief bestac #ir
tekent dat zowel de flnaneï k)
aanwezig moet zijn als hetjt h(
aan koorknapen, zo merkte^ w
Het kerkconcert dat aan df lts r(*
vooraf ging, raakte doorhtlf gg
een beetje op de achte
was de belangstelling voort |j
uitvoering in het kader vul jji:
leum groot.
Uitgevoerd werden de werkt: >ni
da Fidelis (orgel) van P.Whlil* tv
temus Domino van D. Bruin ïr,
verum van G. Fauré; Ave At xl
Cor Jesu van H. Strategies Ett
de Lamb van B. Britten;Mipfll
G van H. Sumsion en GauderJlj
gel) van S. Campbell. r*
REIMERSWAAL q
Zeggenschap ïiiL
gemeenten bij F;
inrichting van P
Oosterschelde c
KRUININGEN - In het bfbte
stormvloedkering in de moil
de Oosterschelde moeten dt|
ten die aan de zeearm liggen.ee
portie medezeggenschap 1(1
inbreng van de gemeenten bi
zo groot zijn als die van depr
Zeeland. De medezeggen!
noodzakelijk, gelet op het te
óok de gemeenten hebben bi|i
en zorgvuldig beheer van it
vloedkering.
Dit uitgangspunt heeft heti
bestuur van de gemeente Rfï
vrijdag voorgelegd aan desltï
van de PvdA, die zich liet ra
over het gebeuren op en omi*i
schelde. Burgemeester H Bz
drukte dat er ten aanzien va
heer van de Oosterschelöt-2
'pZEM-sltuatle' mag ontsta
gemeenten vanwege het ra»
saandeel van de provincie a
een Inbreng („we mogenÜJda
deringen een kopje koffie ken
gen," zei burgemeester Boek)
Het beheer van de Oosta
stormvloedkering kwamnieti
dens het overleg met de ixS
van Reimerswaal aan de orde.
dens gesprekken met verteas
gers van de visserijorganisiï
en de stichting Zeeuws
tieorgaan voor natuur- lanésl
milieubescherming werd f®
gedachten gewisseld. Van de»
Zevibel werd onder meerW
gebracht dat sluiting van dei
In de stormvloedkering w
moet gebeuren bij (extra) W
maar ook wanneer dat inM
kan zijn van bepaalde visserj-*
ten. De vertegenwoordigd'
coördinatieorgaan vertolk®
stuk van zaken een andere t
PvdA-statenlid H. VenesaS
klaarde dat de fractie er ras
vanuit gaat dat de stormvloe®
de Oosterschelde alleen ni*
gesloten In geval van hoge»»
den.
Verder behandelt de Veerse gemeente
raad nog voorstellen die ondermeer be
trekking hebben op de uitbreiding van
de straatverlichting in het zomer
woningenterrein Breezand en aan de
Fort den Haakweg, alsmede tot het
plaatsen van een bari voor busreizigers
aan de Veersegatdam.
Kamervragen
over situatie
bij 'Diepvries
Breskens'
(Van onze Haagse redacteur)
DEN HAAG - Het Zeeuwse VVD-twee-
de kamerlid J. D. de Voogd vraagt zich
af hoe het mogelijk is, dat er onder de
personeelsleden van het visfileerbe-
drijf'Diepvries Breskens' - voorname
lijk Turkse vrouwen - een bijzonder
hoog ziekteverzuim is. Hij heeft er
vragen over gesteld aan staatssecreta
ris De Graaf van sociale zaken. In een
toelichting zegt de Voogd:„Het is een
blamage dat de Turkse vrouwen als
een soort moderne slavinnen daar naar
Breskens worden vervoerd om zéér
onaangenaam werk te doen".
De Voogd basseerde zich op woensdag
in de PZC gepubliceerde gegevens: het
ziekteverzuim bij 'Diepvries Breskens',
dat 170 personeelsleden telt, ligt zo
rond de 43 procent, gemiddeld is dus
leder personeelslid zo'n vier van de tien
werkdagen ziek.
Het WD-kamerlid vraagt de staatsse
cretaris of dit ziekteverzuim inderdaad
moet worden toegeschreven aan de ar
beidsomstandigheden in het visfileer-
bedrljf. Als dat zo is, welke maatregelen
kan het ministerie dan nemen om wat
aan die situatie te doen, vraagt De
Voogd zich af. Hij wil ook weten of er in
het recente verleden al overleg is ge
weest met het ministerie om te komen
tot een verbetering van het arbeids
klimaat.
Als het niet aan de arbeidsomstan
digheden ligt, maar als de oorzaken van
het ziekteverzuim elders moeten wor
den gezocht, dan wil De Voogd ook we
ten waar die oorzaken liggen en wat er
aan gedaan kan worden.
VEERE - Met een wijziging van de Algemene Politieverordening willen b en w van Veere het
steeds toenemend verschijnsel van het voor anker gaan en blijven liggen van een groot aantal
vaartuigen bij de officiële lig- en ankerplaatsen in het Veerse Meer de kop indrukken. In een
voorstel daartoe aan de gemeenteraad deelt het Veerse college mee dat de rijkspolitie te water de
laatste tijd heeft geconstateerd dat het steeds meer voorkomt dat eigenaren van scheepjes zomaar
ergens een plaatsje op het Veerse Meer kiezen om daar voor anker te gaan en vervolgens hun
vaartuig daar onbeheerd achterlaten. Met het wijzigen van een artikel uit de APV hoopt het
college dit 'ongecontroleerd parkeren te water' te kunnen tegengaan. Het dagelijks bestuur van
het Recreatieschap Het Veerse Meer had de gemeenten rondom het meer om een dergelijke stap
verzocht.
Mocht de Veerse gemeenteraad met het
voorstel van b en w, dat in de vergade
ring die woensdag om twee uur in het
stadhuis begint aan de orde komt, ak
koord gaan dan zal het in het vervolg
verboden zijn om langer dan 24 uur lig-
of ankerplaats te hebben op die gedeel
ten van het meer die daarvoor in aan
merking komen, terwijl bovendien het
verschijnsel zal worden tegengegaan
dat de eigenaar yan een vaartuig zijn
boot even verplaatst en vervolgens de
oude ligplaats inneemt en er weer voor
24 kan blijven liggen. B en w denken
deze vorm van 'langparkeren' zo tegen
te gaan: 'Wanneer met enig vaartuig
binnen 24 ankerplaats wordt ingeno
men of ligplaats wordt ingenomen op
een plaats gelegen op minder dan 150
meter van de vorige ankerplaats of lig
plaats, wordt het geacht niet te zijn
verplaatst'.
Het oneigenlijk gebruik van de openba
re verpozings- en aanlegsteigers langs
het meer was het recreatieschap al lan
ger een doorn in het oog. Het schap had
b en w dan ook verzocht om passende
maatregelen in deze te nemen
DEN HAAG (ANP) - De gemeenteraad
krijgt de bevoegdheid zelf aan te geven
van welke gemeentelijke commissie
de leden, die geen raadslid zijn, een
recht op een presentiegeld zullen heb
ben.
Dat is de kern van een wetsontwerp,
door minister Wiegel van binnenlandse
zaken bij de tweede kamer aanhangig
gemaakt. Het voorstel betekent een
wijziging van het thans geldend sys
teem waarbij gemeenten genoodzaakt
werden aan een ruim scala van com
missies met niet-raadsleden een pre
sentiegeld uit te keren. Een en ander
betekende een zware en gedeeltelijk
ongewenste financiële belasting, waar
aan door de nu voorgestelde wijziging
kan worden tegemoet gekomen.
CBTB praat over
ruilverkaveling
Oost-Zeeuwsch-
Vlaanderen
TERNEUZEN - De kring Oost-
Zeeuwsch-Vlaanderen van de Chris
telijke Boeren en Tuinders Bond
(CBTB) gaat de leden binnenkort voor
lichten over de mogelijkheden en wen
selijkheden van een ruilverkaveling
ten oosten van het kanaal Temeuzen-
Gent. Dat zal vermoedelijk gebeuren
in de eerste ledenvergadering, die eind
november wordt gehouden.
Overigens verkeren de besprekingen
over de ruilverkaveling nog in een zeer
pril stadium. In het voorjaar hebben de
besturen van de drie boerenorganisa-
ties (ZLM, CBTB en NCB) zich in alge
mene zin over ruilverkaveling laten
voorlichten. Daarbij werd afgesproken
dat iedere organisatie met de eigen le
den om tafel zou gaan zitten om over de
ruilverkaveling van gedachten te wis
selen.
REGELS VOOR
VEILIGHEID
De recreanten langs en op het Veerse
Meer zullen verder rekening moeten
houden met de omstandigheid dat een
zeer recreatieve bezigheid als het bar
becuen in de toekomst aan banden zal
worden gelegd. De reden voor deze be
perkende bepaling is dat het recrea
tieschap Het Veerse Meer heeft laten
weten dat ten gevolge van het bar
becuen door recreanten brandplekken
zijn ontstaan in de bodembegroeiing
van het Aardbeieneiland. Vuurtje sto
ken, bakken en braden is, als de raad
met een voorgestelde wijziging van de
brandveiligheidsverordening in de
gemeente instemt, straks op dat Aard-
beienland zal worden voorkomen. De
Dienst der Domeinen, die het be-
heersrecht over het Aarbeienciland
heeft, kan door het plaatsen van bord
jes met 'Verboden Toegang' in principe
mensen van het eiland weren, maar b
en w van Veere achten dit in overleg
met het recreatieschap niet voldoende.
Daarom zal ook de brandbeveiligings
verordening worden aangepast.
OVERSTE STEFFERS OPVOLGER
MIDDELBURG - Tijdens een bijeen
komst in de GeneraalMajoor Berg-
huijskazerne te Middelburg heeft
luitenant-kolonel der militaire ad
ministratie M. Sturm vrijdagmiddag
het commando over het Opleidings
centrum Militaire Administratie, het
Kazernecommando Middelburg en het
Centraal Betaaibureau Koninklijke
Landmacht/Koninklijke Luchtmacht
overgedragen aan zijn opvolgers,
luitenantkolonel drs. H. Steffcrs.
Overste Sturm heeft ruim drie jaar in
Middelburg als commandant van het
OCMA gewerkt. Bij de commando
overdracht waren de leden van de staf
van het OCMA en de in Middelburg en
Ossendrecht in opleiding zijnde mili
tairen aanwezig.
In zijn afscheidstoespraak maakte
overste Sturm melding van een aantal-
veranderingen die de laatste jaren bij
het opleiden van de leden van de mili
taire administratie zijn doorgevoerd en
waarbij hij als commandant van het
OCMAnauw was betrokken. In de drie
Diefstal radio uit
gebouw Loodswezen
VL1SSINGEN - In het hotel van het
Belgisch Loodswezen aan de Boule
vard De Ruyter te Vlissingen is tussen
donderdagmiddag en vrijdagmorgen
een radio gestolen.
De radio heeft een waarde van 189,-.
De inbreker kon binnenkomen via een
deur die vermoedelijk was blijven
openstaan.
jaar van zijn commando werd ook aan
de huisvesting in de Middelburgse ka
zerne heel wat verbeterd. Zijn ervarin
gen uit de Middelburgse periode sa
menvattend kwam overste Sturm tot
de conclusie dat die 'één van de mooi
ste, zo niet dé mooiste periode uit mijn
militaire loopbaan is geweest. Ik zal de
ze tijd hier in de Generaal-M&joor
Berghuljskazerne niet snel vergeten'
aldus de overste Sturm, die vervolgens
zijn opvolger gelukwenste met zijn
nieuwe functie en hem daarbij een
spreuk van Jean de Bolsson in overwe
ging gaf: 'De beste leraar is hij, die het
meest van zijn leerlingen opsteekt'.
Overste Steffers wees in zijn toespraak
op de maatschappelijke veranderin
gen, waaraan men ook binnen het OC
MA niet is voorbijgegaan en die ook
doorwerken in het opleidingssysteem.
Hij prees de sfeer die er binnen en bui-]
ten de diensturen bij de 'bakermat' van
de militaire administratie is geschapen
en meende dat de overste Sturm daar
op centraal stelde 'dat de mens de or
ganisatie bepaalt en niet omgekeerd'.
Voor de periode waarin overste Steffens
commandant van het OCMA is wees hij
de militairen op de spreuk die in de
raadszaal van het Middelburgse stad
huis staat vermeld: 'Wie zal maken, dat
niemand t zal laken?
Later volgde in de kazerne nog een zeer
druk bezochte receptie, waarbij gele
genheid bestond afscheid te nemen
van overste Sturm en kennis te maken
met diens opvolger.
Belgisch schip vast
in Nauw van Bath
RILLAND-BATH - Sleepboten van de
Unie van Reddings- en Sleepdiensten
(UNION) hebben vrijdagavond kort
voor middernacht op de Westerschelde
bij Bath het Belgische vrachtschip
'Fabiola Ville' vlotgetrokken.
De 'Fabiola Vllle' 13.481 brt) eigen
dom van de 'Compagnie Maritime Bei
ge'. liep om 21.25 uur aan de grond In de
Westketel net buiten het vaarwater.
Eerder vrijdagavond was het schip,
geladen met stukgoed, uit Antwerpen
vertrokken. Aanvankelijk zag het er
naar uit dat met pogingen om het schip
vlot te trekken gewacht moest worden
tot hoog watervanochtend, zaterdag.
De Union-sleepboten Schelde 4, Presl-
dent Gerling, Laurent Letzer, Annick
Gerling, Marg Gerling en Jerome Let
zer slaagden er echter al omstreeks
kwart voor twaalf in de 'Fabiola Vllle'
los te trekken. Het schip ging vervoL
gens voor anker in het Middelgat bij
Hansweert. Daar zal worden bekeken of
het schip is beschadigd.
Advertentie
Enkele minuten van het
centrum 800 mZ
kantoor-efficiency met een
compleet overzicht van ons
uniek assortiment
KANTOORMACHINES,
MEUBELEN, PLAN- en
OPBERGSYSTEMEN,
TEKENMACHINES en vele
kleine kantoorartikelen.
U bent van harte welkom
aan de
Dampoortweg 29 te
Middelburg.
(Altijd parkeerruimte
voor de deur).