L'UOMO VOLANTE JUBILEUMCONCERT GOES GESLAAGD Marinus Boezem HOOKER EN 'KOOIEN', GEBREK AAN EVENWICHT Zeeuwse Koorschool in het zilver Schenking kunstwerk gemeente Vlissingen MAANDAG 17 SEPTEMBER 1979 PZC/streek /kunst GOES - RK-KERK fromenadeconcert ter gelegenheid van het -jana jubileum van de Zeeuwse Koor schooldoor het fanfareorkest 'Euphonia'. het Katholiek Mannenkoor, het Jongenskoor nyi de koorschool en Peter Priem, orgel De haar 25-jarig jubileum vierende Zeeuwse Koorschool zette zaterdag de reeks van feestelijke optrendens in met een 'promenade-concert' in de Rooms-Katliolieke kerk te Goes. De talrijke toehoorders, die de kerk niet geheel, maar toch vrij goed bezetten, konden luisteren naar het jongenskoor van de koorschool en het Rooms-Ka- tholiek Mannenkoor, die in combina tie zongen, gedirigeerd door Evert Heijblok, en aan het orgel begeleid door Peter Priem. Gastorkest was de Tentoonstelling Grote Kerk Veere afgesloten VEERE - De Stichting Delta Cultureel heeft zaterdag de tentoonstelling 'Er onder en er op' in de Grote Kerk te Vee- re afgesloten. De tentoonstelling, die jaarlijks door de stichting wordt inge richt tijdens het zomerseizoen, heeft ongevèer 35.000 bezoekers gehad. De stichting probeert door de tentoonstel lingen de Grote Kerk meer dienstbaar te maken. Op de tentoonstelling was een stand ingericht van de restauratiewerkzaam heden aan de toren, informatiehoeken over de monumenten van Veere en de historie van de kerk, de ontwikkeling in de loop der eeuwen van de dijken, een miiieustand, een stand over de Delta werken met informatie over de Ooster- schelde, bruggen en een stand voor de actie Rwanda. Het middenschip van de kerk is gedurende het zomerseizoen ge bruikt voor een aantal muziekavonden en een drietal lezingen, waaraan onder meer meewerkten het kamerkoor Stet tin, het gemengd koor uit Hulst, een muziekgroep van het conservatorium uit België en Stoffel Gunst. Het bezoek tijdens deze avonden bleef beneden de verwachtingen van de stichting. Het bezoek aan de tentoonstelling en de -weer opengesteldegerestaureerde to ren, overtrof het verwachte aantaL Op de laatste dag van de tentoonstelling werd door de cordlnatrice van de stich ting Delta Cultureel, mevrouw M. van Heel-Loeff, aan de 35.000ste bezoeker een geschenk overhandigd. De stand'Zeeland helpt Rwanda' bracht in de kerk één waterput op. GOES - Ziekenhuis De Bevelanden, 15,30-16.30 uur: uitzending Nomen Nes- clo. MIDDELBURG - Gasthuis. 20-21.15 uur: uitzending Rawa. VLISSINGEN - Bethesda/St.-Joseph- ziekenhuis. 20-21.30 uur: uitzending Rawa Strandhotel, 20 uur: modeshow. ZAAMSLAG - 'De Poort'. 20 uur: mo deshow. Goese fanfare 'Euphonia' onder lei ding van Peter de Rooy. Om maar met de jubilaresse. de koor school. te beginnen: dit bekende jon genskoor was wel bijzonder goed in vorm. Samen met het mannenkoor was er een ensemble gevormd, dat over een goede balans tussen de stemmen be schikte. Vooral de techniek van het jongenskoor is weer verbeterd, vergele ken met een aantal jaren geleden. In de gezongen werken gaf dit koor blijk van een grote trefzekerheid en zuiverheid, met name in het hoge register en in vrij moeilijke modulaties. Evert Heijblok is er ook in geslaagd zijn zangertjes (en zangers) nog meer gevoel voor muzikale beleving bij te brengen. Hoogtepunt van het optreden van de gecombineerde koren was naar onze mening het a capella uitgevoerde Lo cus iste' van Anton Bruckner en het 'Ave Maria' van dezelfde componist. Niet alleen de reeds eerder genoemde technische eigenschappen van de vo calisten vielen hierbij op. ook de dyna mische nuances kwamen hier goed tot hun recht. De koren waren him optre den begonnen met het 'Alleluja' van Gabrieli - met overtuiging gezongen - en het ontroerend gebrachte 'Kyrie' en 'Gloria' van Schubert. Peter Priem be geleidde de zangers hierbij aan het or gel. Eveneens met orgelbegeleiding zongen de jeugdige en oudere zangers het 'Magnificat' van Andriessen en het in drukwekkende, majestueuze Rejoice' van Rathbome: werken, die 'de koor school' al wat langer op haar program ma heeft, maar die het door hun frisse, muzikale aanpak het nu ook weer 'de den'. 'DE RUYTER' NEDERLANDS KAMPIOEN SLOEPROEIEN VLISSINGEN - Een team van het Mari tiem Instituut De Ruyter in Vlissingen is zaterdag kampioen van Nederland geworden bij de nationale sloepenwed strijden voor roeiers van de hogere zee vaartscholen in Nederland Hel was de derde maal, dat een ploeg uit Vlissingen met de eerste prijs ging strijken. Vong jaar werd de Vlissingse bemanning tweede, waardoor de wisselbeker bui ten het bereik bleef. De ploeg onder lei ding van stuurman D Glerum won ditmaal alle voorwedstrijden met een bootlengte voorsprong. Ook in de finale tegen een ploeg van de Hogere Zee vaartschool uit Utrecht wisten de Vlis singse roeiers hun tegenstanders op een ruime afstand te houden. De afstand van 380 meter werd afgelegd in 2.27.05. hetgeen tevens de beste tijd op deze wedstrijden was. De wedstrijden wer den gehouden in de Delfhaven in Rot terdam. Alcoholcontrole in Vlissingen VLISSINGEN - De gemeentepolitie van Vlissingen hield in de nacht van vrijdag op zaterdag een alcoholcontro le. Bij drie automobilisten werd eeen bloedproef afgenomen. Zij kregen een proces-verbaal. Zoals gezegd kon men ook luisteren naar het fanfareorkest 'Euphonia' dat onder leiding van zijn dirigent Peter de Rooy in afwisseling met de koren op trad. Bij elk optreden speelde het or kest een compositie met een 'gedragen' karakter en een meer marciaal gestruc tureerd werk. Het orkest begon met een klankvolle vertolking van het koraal uit de 'Suite Gotique' van de Franse componist Boellmann. Oorspronkelijk werd dit werk voor orgel geschreven. 'Eupho nia' wist goed raad met het vermoede lijk door Eric Ball geschreven ar rangement voor blaasorkest. Het or kest bracht ook een frisse, goed in tem po gehouden versie van de 'Trumpet tune and Air' van Purcell. De cornet- en bugelsectie kon men vanwege hun fraaie heldere klank be wonderen in een stemmingsstukje van de Engelse brassbandcomponist Wil liam Rimmer. 'Sunday' getiteld, en op gebouwd rond het bekende koraal 'Oh, du Fröhliche'. Handei's Where ever you walk' klonk fraai ais trombone-solo met orkestbegeleiding. Het fanfareorkest speelde ook een werk van Nederlandse bodem: Henk van Lijnschooten's Cho ral Figuré' (niet zijn sterkste composi tie) en besloot zijn optreden met een ritmisch en dynamisch pittige weerga ve van Verdi's 'Triomfmars' uit 'Aida'. Een aardige climax vormde het slot van dit promenadeconcert: het gezamenlijk optreden van koren en blaasorkest on der leiding van Peter de Rooy. Het 'Ave Vërum' van Mozart beleefde een zeer aanvaardbare vertolking met een goe de balans tussen zangers en instrumen taal ensemble. Een aardige vondst was hetspelen van de 'Graf Waidersee Mars' door 'Euphonia'. De koren zongen daarbij unisone het trio - het bekende koraal 'U zij de glorie' - mee. De dirigent slaagde er zelfs in het publiek het laatste couplet te laten meezingen. Na de ovatie, die de uitvoerenden - te recht - van het publiek kregen, schre den de koren plechtig en onder muziek de kerk uit. Ze waren bij het begin de kerk binnen gekomen onder orgelspel. 'Euphonia' begeleidde hun uittocht met de Britse hymne 'Blaenwern'. Een waardig slot van een alleszins geslaagd promenade-concert door ensembles, die uitstekend in vorm waren. G. van L. Tweesprakenfestival in Middelburg MIDDELBURG - Voor een volle zaal in het Kuiperspoorttheater in Middelburg werd zaterdag een tweesprakenfestival - Belgie-Nederland gehouden, waaraan een negen toneelgezelschappen uit beide landen deelnamen. Ieder van de negen, vier Belgische en vijf Nederland se. toneelgroepen speelde uit ver schillende toneelstukken een dialoog van ongeveer 10 tot 15 minuten. Deze fragmenten werden daarna door Ad van Noord, provinciaal toneeladviseur, besproken en voorzien van kantteke ningen. De fragmenten varieerden van stukken van Shakespeare tot de door Ans Schilders geschreven Heks van Kwadendamme. die door de Zeeuwse Comedie werd vertolkt. Het tweesprakenfestival werd georga niseerd door het Comité Amateurto neel Belgiê-Nederland Juist op dat punt sluiten de per formance en dat wat er van resteert - videoband, fotoreportage én het spiegelmateriaal zelf - nauw aan bij de tentoonstelling. Ook de expositie houdt illusies gevangen. Boezem bedient er zich van hetzelfde basismateriaal' touw en spiegels. In zijn 'Space Sculpture' touw en spiegels. In zijn 'Space Sculpture' (1978) houden de manillatrossen, in de vloer van de Vleeshal verankerd, twee grote spiegels in evenwicht De spiegelkanten zijn te gen elkaar gedrukt, zodat de illusie van het opheffen van de ruimte wordt ver kregen: een illusoir soort nulpunt, een getuigenis van de aanwezigheid van 'niets', immaterieel. Het Is en blijft een droombeeld want het materiële aspect van dat al is zeer do minant, brutaal zelfs, aanwezig in de achterkanten van de spiegels die als een onoverkoombare en niet te door breken scheidsmuur tastbaar midden in een ruimte staan die door het project geëlimineerd, althans ontkend, wordt. Het is - in tegenstelling tot wat Veca in zijn inleiding bij de expositie zegt - be paald wél zo dat de twee binnenvlakken elkaar tot in het eeuwige weerspiege len. We kunnen - en dat is juist het spanningsmoment van deze construc tie - slechts vermoeden hoe immens groot en diep die tot nul verklaarde ruimte is. VESTZAKTHEATER. VLISSINGEN Toneelgroep Hookerin deproduktte Kooien van Lewis John Carlino. Met: Louise Robben en LexdeRegt. Regie Louise Robben. Eenak ters 'Sneeuwengel' en Epifanie'. De Amerikaanse toneelschrijver Lewis John Carlino wordt wel gere kend tot de 'Albee-groep', het losse verband van wie een tiental jaren ge leden nog als 'jonge auteurs' werden aangeduid. Wat al die individuen - Schisgal, Simon, Richardson, McClu- re. Albee, Donleavy, Carlino - iets ge meenschappelijks gaf, was hun relati vering van het met name door de 'En gelse school' geïntroduceerde en uit gebouwde nieuwe absurdisme in de toneelkunst. Men behield een aantal van die ongewone, naar het absurde neigende elementen, maar plaatste ze in een veel breder, realistischer en (dus) voor een groter publiek herken baar kader. Carlino die grote bekendheid verwierf met Telemachos Clay', ^pont zich ook in Cages' een goed en sterk vertegen woordiger van die werkwijze. Kooien' heeft alle kenmerken van wat men zo'n vijftien jaar geleden als 'nieuw' kon pre senteren; een desolate omgeving vol tegenstrijdigheden, een mengeling van harde taal en pure poèzio, de kloof en de bruggen en een beetje theater in het theaterstuk. Met - wie zal dat verbazen? - de een zaamheid als uitgangspunt werkt Car lino via ver en verdergaande verwijde ring naar een zekere toenadering, één wording. In die ontwikkelingsgang krijgt de persoonlijke ontluistering gro te kansen, Carlino stopt dat proces evenwel net vóór het voor zijn mensen fataal wordt. Op dat keerpunt komt hij met een sterke, poëtische 'oplossing' die de sferen van het absurdisme haalt en tevens iets van een weldadige warm te overbrengt. D„ eenzaamheidsstelling is ajler- minst vreemd of spectaculair. Het re cept schrijft zowel in De Sneeuwengel als in Epifanie twee personen voor die elkaar 'van nature' niet liggen, mensen die door hun simpele lichamelijke aanwezigheid een totale scheiding der geesten in stand houden. Carlino bouwt dat uit. Er komt geen begrip, de verwijdering groeit, de individuen ontwikkelen zich naast elkaar, kruisen elkanders pad daarbij voortdurend en op het punt dat een crisis onvermijde lijk lijkt, is er de 'oplossing' vanuit het ongerijmde. De vragen blijven evenwel, zogoed als de twijfels, maar er Is toch even 'iets' getoond dat sterk genoeg was om het 'niets' te verdringen. Mensen die op zoek zijn naar zichzelf, vinden iets daarvan in de ander. Het is een oud thema, zó opgesierd met vaak minder aansprekende variaties, dat - wil het nog of opnieuw dienen - hoge eisen stelt aan de wijze van pre sentatie. De opvatting die de jonge, niet-gesub- sidieerde groep 'Hooker' zaterdag avond een goed bezet Vlissings Vest zaktheater voorhield, leed een beetje aan de zucht naar het overspelen van de situatie. Er werd te zwaar en dik gekra keeld en ook in de in wezen zo prachtig geserreerde slotscènes werd Hooker niet bepaald gehinderd door een sterk gevoel voor subtiliteit. Deze produktle komt duidelijk evenwicht tekort: er wordt - soms - zeer goed geacteerd en er zijn verschillende al te zwakke momen ten. Het gevolg is dat cr van de voor stelling te weinig kracht uitgaat om het uitgangspunt van Carlino afdoend aan de orde te stellen. De bedoelingen lijken met een minder forse aanpak meer en beter gediend. Nu komen twee dramatisch voortreffelijke eenakters niet verder dan een plaats in de grote rij van vervlakte produktles. Het evenwicht bij Hooker" eist boven dien - vrees ik - naast actrice/regisseuse Louise Robben een meer gelijkwaar dige toneelpersoonlijkheid dan Lex de Regt zaterdagavond kon presenteren. O. BiOSCOPEN bergen OP ZOOM - Roxy, 20 uur: El kaar. 12 jaar. GOES - Grand. 20 uur: Moonraker, a.l. HULST - 'De Koning van Engeland', 14.30 uur: l'Acte d'amour. 18 jaar. 14.30 uur Intieme pronospelletjes, 18 jaar; 20 uur Moonraker, a.l. 20 uur: Uit elkaar. 12 jaar. 20.15 uur: Ilsa de wolvin van de SS, 16 jaar. MIDDELBURG - City. 20 uur: Nosfera- tu de vampier. OOSTBURG - Ledel, 20 uur: Moonra ker. al. TERNEUZEN - Luxor, 20 uur: Moon raker. al., 20 uur: The silent, partner. 12 jaar. VLISSINGEN - Alhambra 120 uur: Uit elkaar. 12 jaar. n 20 uur: Moonraker. al. tentoonstellingen AXEL - Jeugdherberg Bleye Haghe: werken Luik Wilem. DOMBURG - Zeeuws biologisch mu seum, 10-18 uur: 'Oosterschelde'. GOES - Magdalenakerk, 14 uur: mani festatie missie en zending HEILLE - Landbouwmuseum, 10-12 en 13-17 uur- oude landbouwwerktuigen. MIDDELBURG - Zeeuws Museum, 10- 17 uur: 'Over de Zeeuwse wandtapij ten'. Artshop Six and Six, 10-18 uur: oliever ven Gera Dauvilller en Wim Vader. NISSE - Galerie 'De mooie staak', 9-20 uur: werken Messemaker. OOSTBURG - Gemeentehuis, 9-12 en 14-16 uur: werken cursisten kunst ige vorming. OOSTKAPELLE - 'Molenwijk'. 10-12 uur fossielen. JERNEUZEN - 'Artikof 8-18 uur. wer ken Anny Ble«"inus. VEERE-Gr». -- -<erk, 10-17 uur: 'Eron der en er op, om een beveiligd bestaan ui Zeeland' HULPCENTRA nml?"en Midden"zeeland - Goes, tel. ,100-14444, (ook voor milieuklachten). Zeeuwsch-Vlaanderen - Terneuzen, ,°1150-94444, (ook voor milieuklach ten). Telefonische hulpdienst Zeeland, tel. UU80-15551, dag en nacht bereikbaar, ur. hulpdienst Zeeland voor mensen mn°od. tel. 01180-36251van 10.00-24.00 utir, weekends van 20.00-24.00 uur keeuwsch-Vlaanderen - Hulpgroep bij drankprobleem (AA), tel. 01172-2168. «Uchting 'Blijf van m'n lijf Zeeland, teL 01184-14645, dag en nacht be reikbaar. IV^et de performance 'L'uomo volante' heeft Marinus Boezem zaterdagmiddag in de Middelburgse Vleeshal zijn tentoonstelling van installaties ingeleid en aangevuld. L' Uomo volante', de vliegende mens Boezem, bleek een man die grotere waarden hecht aan het punt van vertrek, het spanningsvolle moment van balans vóór het vrijkomen van de grond, dan aan het vliegen zélf. Dat vliegen, de droom van de vogelman, viel aan stukken. De scherven leiden - in het geheel van de tentoon stelling - hun eigen leven. De geschiedenis kent veel verhalen van vogelmensen die in hun drang naar 'de volkomen vrijheid', het zweven boven de dingen die van de aarde zijn, steeds driester vliegpogmgen ondernamen. Een 'vlucht' voor de soms drukkende werkelijkheid van alledag? Een com petitie met de natuur, de wetten van de zwaartekracht? Een poging wellicht om tot een volmaakt evenwicht te ko men. en een ontkenning van de tijd in de ruimte te genieten. Gelukkig heeft het in de natuurlijke voorzieningen nimmer aan voldoende rotspieken ontbroken die de vogel mannen tot springplank konden die nen. Zo af en toe richtte de mensheid bovendien hoge bouwsels op die ook al konden fungeren als startpunten voor de haast vrije val. We hebben er fraaie verhalen aan over gehouden. Zo fladderde Daedalus, wat jaren gele den. keurigjes boven zijn eigen Laby rinth en bracht zijn eveneens beveder de zoon Icarus het in zijn drang naar zonnige hoogten niet verder dan een doodsmak nabij het wijnrankenrijke eiland Samos. Koning Bladud. de Brit. stortte neer op de tempel van Apollo en zelfs sinds men alles weet van de theorieën van Borelli, springen nog hier en daar met doeken en latten getooide personen van torens naar de roem die met zelden de totale afgang blijkt te zijn. Me, len vindt deze kennelijk diep-men- selijke drang naar vliegen op zeer ver schillende plaatsen en manieren weerspiegeld in de kunst, vanaf de vroegste tijden via Da Vinei tot Pan- amarenko en verder. Boezem hoort bij 'verder'. Hij heeft in zijn performance niet aan de werkelijkheid van het 'vliegen of vallen' gedokterd, hij heeft gebouwd aan de illusie. De vogelman die - gelukkig - op geen enkel moment een acteur werd. heeft met zijn spiegelbeeld ais contrage wicht, de balans gezocht en - even. één moment - gevonden. Op dat moment waarop de inmiddels verbruikte eigen krachten overgingen op en in het spiegelbeeld, ontsteeg dat alter ego aan zichzelf en waren spanning en illusie gebroken. Boezem heeft met geen andere midde len dan twee touwen, een grote spiegel (gelijk aan het eigen lichaamsgewicht) en een lichtbepluimde outfit naar dat uiterste moment toegewerkt. Zijn vliegende mens is opgegaan in brokken en splinters die met elkaar een prachtig verspringend beeld opleveren van het gewelfde plafond van de Vlees hal. Hoe mooi zou het. trouw aan deze en andere illusies, zijn als men er de lucht in kon vangen. dpace Sculpture' vervult in zijn 'ge slotenheid' in het totaal van de ten toonstelling de rol van het negatief. 'ii Canto dell'Allodola' (1979), de Leeuwe rikszang, staat daar - als positief - te genover. Boezem bedient zich in een groot deel van zijn werk dat sterk met vervreem ding, nieuwe en andere grenzen aan conceptie, gedachte én beeld te maken heeft, gedurig van die twee polen Het positief levert een beeld op dat veel meer eist. Opnieuw als basismateriaal manillatouw en spiegels met als aan vulling landeüjk-rustiek aandoende takken en - op tape - het gezang van de leeuwerik op zijn wondervolle vlucht. De spiegels zijn hier open. de lucht is groots en weids, de vogel kan tot duize lingwekkende hoogten stijgen en er van het vooijaar gewagen. De leeuwerik, de vogelman Alauda Arvensis. krijgt bo vendien met het 'verruimde' bodem- vlak alle kans op zijn 'vrije val', met het versterven van de jubel naar de stille laatste meters. Boezem doorbreekt met dit project de grenzen van ruimte, op- en neenvaarts in repetities van beeld en geluid: de op gaande lijn van de vogel aan de wand (in foto) en het geluid (op band) met - in en door de spiegels -het openbreken van het gewelf en de tegelvloer, een di rect verruimend spel met de architec tuur en de omgeving. Wie er zich in begeeft, zal ook hier con cluderen dat het ruimtelijk avontuur in wezen begoocheling en droom beeld is. Voordat er sprake is van die conclusie, heeft men - ln negatief en positief - méêgekeken achter de werkelijkheid van alle dag en kunnen ervaren dat de grenzen anders mogen liggen dan die zichtbare werkelijkheid gewoonlijk aangeeft. Conclusies öp de grond en toch éven vrij van die grond: de vliegende mens-' Andrë Oosthoek (De Vleeshal, Middelburg-stadhuis, Markt Dinsdag tot en met zaterdag van 10 tot 17 uur, zondag 14 tot 17 uur. maandag gesloten, tot 8 oktober, met catalogus). s in de Middelburgse Vleeshal (foto's Wim Riemens). Boezem, II Canto dell'Allodola. VLISSINGEN - In Galerie Marquis te Vlissingen zal weihouder F. G. Smit donderdagmiddag te 16.00 uur namens de gemeente Vlissingen het kunst werk 'overnemen' dat de eigenaars van de galerie bij de opening (23 mei van 'dit jaar) aanboden. Het werkstuk is gemaakt door de kunstenaar Dies de Jonge (Brouwersha ven 1948) en bestaat uit een houtsculptuur. Bij de opening van de galerie sloeg de Vlissingse wethouder van culturele zaken D. Bruinooge indertijd, 'de eerste spijker'. Sinds die tijd heeft Dies de Jonge aan de voltooiing van het object gewerkt. Zondagmiddag 30 september wordt in galerie Marquis een tentoonstelling van het werk van De Jonge houtsculptures en etsen) en Diet Wiegman keramische objecten) geopend. Deze tentoonstelling duurt tot 29 oktober en zal te zien zijn van woensdag tot en met zondag van 13 tot 18 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1979 | | pagina 5