RECONSTRUCTIE Na twee jaar voorbereiding kan grote werk beginnen pzc/rat*xi VRIJDAG 7 SEPTEMBER 1979 ZEEUWSCH VLAANDEREN 4 TERNEUZEN - Bijna twee jaar wordt er nu alweer gewerkt aan de reconstructie van de Terneuzense middensluis, de oude zee sluis. Het oude bedieningsgebouw aan de noorderbrug is vorige week door een slopershamer tot puin geslagen en grote pompen hebben de sluis drooggezet. Een kistdam, die voor de sluis, in de buitenhaven is geslagen, houdt het Westerscheldewater tegen. De eigenlijke reconstructie kan nu beginnen. Op 1 november 1977 begon rijkswater- ven. volledig te worden opgeknapt. Dat staat aan de herstelwerkzaamheden aan de oude zeesluis, die sedert 1 ok tober 1970 buiten bedrijf was. Jaren lang werd er gewerkt aan de plannen, de oude sluis zou voor de zoveelste maal worden opgeknapt. In de loop der jaren heeft de sluis heel wat veranderingen ondergaan. Begin deze eeuw werd de sluis in gebruik ge nomen en nog voor de oorlog verving rijkswaterstaat de oorspronkelijke rolbruggen op het buitenhoofd door rolbasculebruggen. In het begin van de zestiger jaren onderging de sluis op nieuw een face-lift. De rolbasculebrug gen maakten plaats voor nieuwe, bre dere bruggen en op beide sluishoofden werden bovendien nieuwe brugkelders gebouwd. Het buitenhoofd werd met één meter verhoogd tot plus 6.00 meter NAP en ook de bedieningsgebouwen werden opgeknapt. Maar eigenlijk diende de sluis, wilde ze bruikbaar blij- gaat nu dan eindelijk gebeuren. De oude zeesluis krijgt een gloednieuw buitenhoofd. Alle deuren en schuiven met bewegingswerken worden vervan gen en de puntdeuren verdwijnen. Aan de Scheldezijde wordt een buitenhoofd met woeldrempel gebouwd, voorzien van twee roldeuren met een water- kerende hoogte van plus 6.00 meter NAP. De vier huidige puntdeuren van het binnenhoofd worden vervangen door twee stel eb- en vloeddeuren. Bo vendien krijgt de sluis een moderne vaste fuikconstructie aan de Schelde- én de kanaalzijde. Op bet buitenhoofd wordt verder een nieuw bedieningsge bouw geplaatst. De afmetingen van de sluis blijven on gewijzigd. De sluis blijft een tijsluis, zo dat schutten mogelijk blijft tot een buitenwaterstand van min 0,50 NAP. De diepgang wordt, door het weghalen van de drempel van het huidige buiten hoofd, wel vergroot met 0,43 meter. De opgeknapte middensluis kan gaan dienen als 'overloopsluis' voor de bin nenvaart- en de zeesluis. Is het erg druk in een van beide grote sluizen, dan kan een deel van de scheepvaart via de middensluis schutten. Boven dien is de nieuwe sluis van belang voor de afvoer van het overtollige opper vlaktewater. De reconstructie van de middensluis kost 38 miljoen gulden. In het voorjaar van 1981 draaien de sluisdeuren voor het eerst open. Er rest rijkswaterstaat en andere overheidsinstanties dan nog slechts één vraagstuk: dat van de lig plaatsen voor de binnenvaart. De afde ling Temeuzen van de koninklijke schippersvereniging 'Schuttevaer' vreest het verlies van vele tientallen ligplaatsten aan de kanaalzijde van de sluis als in mei 1981 het recon- structiewerk afgerond is. 'Schuttevaer' heeft zelf een alternatief gelanceerd in de vorm van een speciale 'kom' tegen over de voormalige Terneuzense werf. Rljkswswaleistaat en het havenschap Temeuzen hebben die oplossing echter als te duur van de hand gewezen. De instanties maken weinig haast met het zoeken naar alternatieve ligplaatsen en dat zint de schippers niet. In mei 1981 barst wat dat betreft de bom

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1979 | | pagina 38