RECONSTRUCTIE
Na twee jaar voorbereiding
kan grote werk beginnen
pzc/rat*xi
VRIJDAG 7 SEPTEMBER 1979
ZEEUWSCH VLAANDEREN 4
TERNEUZEN - Bijna twee jaar wordt er nu alweer gewerkt aan
de reconstructie van de Terneuzense middensluis, de oude zee
sluis. Het oude bedieningsgebouw aan de noorderbrug is vorige
week door een slopershamer tot puin geslagen en grote pompen
hebben de sluis drooggezet. Een kistdam, die voor de sluis, in de
buitenhaven is geslagen, houdt het Westerscheldewater tegen.
De eigenlijke reconstructie kan nu beginnen.
Op 1 november 1977 begon rijkswater- ven. volledig te worden opgeknapt. Dat
staat aan de herstelwerkzaamheden
aan de oude zeesluis, die sedert 1 ok
tober 1970 buiten bedrijf was. Jaren
lang werd er gewerkt aan de plannen,
de oude sluis zou voor de zoveelste maal
worden opgeknapt.
In de loop der jaren heeft de sluis heel
wat veranderingen ondergaan. Begin
deze eeuw werd de sluis in gebruik ge
nomen en nog voor de oorlog verving
rijkswaterstaat de oorspronkelijke
rolbruggen op het buitenhoofd door
rolbasculebruggen. In het begin van de
zestiger jaren onderging de sluis op
nieuw een face-lift. De rolbasculebrug
gen maakten plaats voor nieuwe, bre
dere bruggen en op beide sluishoofden
werden bovendien nieuwe brugkelders
gebouwd. Het buitenhoofd werd met
één meter verhoogd tot plus 6.00 meter
NAP en ook de bedieningsgebouwen
werden opgeknapt. Maar eigenlijk
diende de sluis, wilde ze bruikbaar blij-
gaat nu dan eindelijk gebeuren.
De oude zeesluis krijgt een gloednieuw
buitenhoofd. Alle deuren en schuiven
met bewegingswerken worden vervan
gen en de puntdeuren verdwijnen. Aan
de Scheldezijde wordt een buitenhoofd
met woeldrempel gebouwd, voorzien
van twee roldeuren met een water-
kerende hoogte van plus 6.00 meter
NAP. De vier huidige puntdeuren van
het binnenhoofd worden vervangen
door twee stel eb- en vloeddeuren. Bo
vendien krijgt de sluis een moderne
vaste fuikconstructie aan de Schelde-
én de kanaalzijde. Op bet buitenhoofd
wordt verder een nieuw bedieningsge
bouw geplaatst.
De afmetingen van de sluis blijven on
gewijzigd. De sluis blijft een tijsluis, zo
dat schutten mogelijk blijft tot een
buitenwaterstand van min 0,50 NAP.
De diepgang wordt, door het weghalen
van de drempel van het huidige buiten
hoofd, wel vergroot met 0,43 meter.
De opgeknapte middensluis kan gaan
dienen als 'overloopsluis' voor de bin
nenvaart- en de zeesluis. Is het erg
druk in een van beide grote sluizen,
dan kan een deel van de scheepvaart
via de middensluis schutten. Boven
dien is de nieuwe sluis van belang voor
de afvoer van het overtollige opper
vlaktewater.
De reconstructie van de middensluis
kost 38 miljoen gulden. In het voorjaar
van 1981 draaien de sluisdeuren voor
het eerst open. Er rest rijkswaterstaat
en andere overheidsinstanties dan nog
slechts één vraagstuk: dat van de lig
plaatsen voor de binnenvaart. De afde
ling Temeuzen van de koninklijke
schippersvereniging 'Schuttevaer'
vreest het verlies van vele tientallen
ligplaatsten aan de kanaalzijde van de
sluis als in mei 1981 het recon-
structiewerk afgerond is. 'Schuttevaer'
heeft zelf een alternatief gelanceerd in
de vorm van een speciale 'kom' tegen
over de voormalige Terneuzense werf.
Rljkswswaleistaat en het havenschap
Temeuzen hebben die oplossing echter
als te duur van de hand gewezen. De
instanties maken weinig haast met het
zoeken naar alternatieve ligplaatsen en
dat zint de schippers niet. In mei 1981
barst wat dat betreft de bom