GOED LEVEN EN VROLIJK ZIJN Prof.mr.de la Fontaine Verwey: Herman de la Fontaine Verwey werd in 1903 geboren in Hilversum. Hij ging er ook naar het gymnasium, waarna hij in Amsterdam rechten ging stude ren. Na zijn studie werd hij conservator aan de Groningse universiteitsbi bliotheek. In 1941 keerde hij terug naar Amsterdam, ivaar hij tot 1968 biblio thecaris is geweest van de universiteitsbibliotheek Vanaf 1954 tot 1974 bezette hij als eerste de leerstoel voor de wetenschap van het boek. Van zijn hand verschenen twee bundels met ops tellen over de geschiedenis van het boek in de 16e en 17e eeuw. In een vraaggesprek vertelt hij over zijn vak en over zijn levenover de geschiedenis van het boek en over zijn studententijd, de vrolijke jaren ticintig en de oorlogsjaren in Amsterdam. Redactie en administratie: Terneuzen, Nieuwstraat 22, tel. 01150-94457. Hulst, Steenstraat 6, tel. 01140-4058. VRIJDAG 7 SEPTEMBER 1979 Zeeuwsch-Vfaanderen Extra koerier verstuurd naar Londen" in een dubbele bodem van een lucifersdoosje. Pas na lange tijd kwam over de radio het codesignaal dat de zending in goede handen aangekomen was. Wat ik wel griezelig vind is dat kort daarna Wal cheren gebombardeerd is. (haastig) Maar ik wil daar helemaal geen verband tussen leggen, hoor". Waarom met? ..Dat zijn dingen waar je toch het fijne niet van weet. En dat hoeft ook niet". Mr De la Fontaine Verwey schijnt deze affaire als een historisch gegeven te aanvaarden, zoals het een man van de wetenschap betaamt. Vindt hy zichzelf een echte wetenschapsmens? Mr De la Fontaine Verwey: ..Dat dacht ik met. Je hebt van die lieren met éên snaar, men sen die hun hele leven met hetzelfde be zig zijn Zo ben ik niet Ik kan lang aan iets werken, en het dan weer een hele tijd laten rusten. Daarom heb ik ook nooit dikke boeken geschreven. Mijn boeken zijn verzamelingen van korte opstellen over diverse historische on derwerpen". Over een aantal maanden verschijnt het derde boek van De la Fontaine Verwey. Het gaat over de 17e eeuw en het heet: 'In en om de vergulde zon newijzer" Daarna wil hy nog een bundel samenstellen over de 16e eeuw. en nog een algemeen werk met een bibliografie en een index. Mr De la Fontaine Verwey heeft nog een hoop te doen. „Ja. ik ben te laat begonnen. Ik heb tot mijn 71e gewerkt, en pas daarna had ik eigenlijk mijn handen vrij voor dit werk. Dat ik nog zóveel te doen heb. dat benauwt me wel eens. Het wordt wel eens wat zwaar maar ik doe het toch met plezier" Bijbel Aan een man die alles van de geschie denis van het boek afweet, moet het interessant zijn om iets over de bijbel te vragen. Wat vindt mr De la Fontaine van de bijbel? „Tja. het eerste gedrukte boek was een bijbel. De bijbel is altijd een uitdaging geweest omdat het een lange tekst is. Bovendien is het een sacrale tekst, wat extra zorgvuldigheid vereist. Hoewel er maar èën bijbel is, waren er natuur lijk toch protestante en katholieke uitgaven. Het verschil zat hem in de toelichting en de interpretatie. Van daar dat in de 16e eeuw de drukkers ook in de geloofsstrijd betrokken wa- Wat vindt u van de bijbel in religieus of persoonlijk opzicht „Ik ben met kerkelijk. maar het is na tuurlijk een uitermate belangrijke tekst. Zo had je in de 16e eeuw twee stromingen. Luther heeft geprobeerd om de bijbel naar het volk te brengen, en maakte dus een vertaling in hele eenvoudige taal. De Calvinisten daar entegen wilden het volk naar de bijbel brengen, en probeerden in hun verta ling zoveel mogelijk de oorspronkelijke tekst, te benaderen. Vandaar de ver schillende vertalingen". U omzeilt persoonlijke vragen met we tenschappelijke antwoorden. (stilte) Doet u dat bewust of leeft u alleen voor uw vak „Misschien allebei" Hebt u plezier in iets builen uw vak Een hobby misschien? „Nee. dat kan ik niet zeggen. Mijn vak is altijd mijn hobby geweest en omge keerd. Maar wilt u misschien nog iets over Zeeland horen? We kregen eens uit Engeland een verzoek om een schilderij te identificeren Het betrof een afbeel ding van een 17de eeuwse drukkerij, waarop naast diverse andere details ook een beeld te zien was dat op een binnenplaatsje stond. Daardoor kon den we het schilderij identificeren, het was de drukkerij van de gebroeders Van de Venne in Middelburg, want die had zo'n beeld op zijn binnenplaats staan" Sint -.4 n na-h u wel ijk Mr H. de Ia Fontaine Verwey. histori cus, een man van 75 jaar. Hoe kijkt hij tegen deze tijd aan, wat voor beeld heeft hij zich gevormd van het heden? Of heeft hij het te druk met zijn werk? Mr De Ia Fontaine. „Hoe ik tegen deze tijd aan kijk, ja. daar kan ik niet veel origineels over vertellen. Er verandert meer dan je denkt en er verandert ook weer minder dan je denkt. Mijn devies is hetzelfde als wat Coornhert zei: 'goed leven en vrolijk zijn'. Er is ook een 15e eeuwse versie van: 'weest vro- lijck wil die lange leeven; leeft wel, wil die altijd vrolijck weezen'. Zoiets was het tenminste". En doodgaan danEn na de dood? „Tja. ik moet daar wel eens aan denken. Ik hou me er wel eens mee bezig, maar ik weet het niet. Een van mijn lieve lingsauteurs is Malreaux. en dat is ook een agnosticus, net als ik", leen ag nosticus is iemand die vindt dat het onmogelijk is om Iets te weten van God of van het wezen der dingen) Sint-Anna ter Muiden en mr De la Fon taine Verwey. Een dorpje waar het ver leden nog leeft, en een man die leeft in het verleden. Er moet een speciale band bestaan tussen de twee. De his toricus vertelt: „Ik ben voor het eerst in Sint-Anna geweest in 1913. met mijn vader. Toen heeft dat silhouet van die dikke toren met dat kleine kerkje zich al in mijn geheugen verankerd. Na de oorlog werd het stadhuis van Sint-An na gebruikt als vakantieoord voor Amsterdamse studenten. Ik ken heel wat mensen die elkaar in Sint-Anna ontmoet hebben, en later getrouwd zijn. Wij spraken in Amsterdam van zogenaamde Sint-Anna-huwclijken. In het begin van de jaren zestig heb ik hier dit huisje gekocht. Ik hou erg van Sint-Anna. van hel groene pleintje en het wijde polderland. En van de his torische achtergrond, dat geeft het ook een zekere bekoring". „Vooral als je veel met geschiedenis be zig bent. zoals ik. Het leuke is datje hier de geschiedenis van het land kunt afle zen uit de grond, uit de ligging van het water, de verdeling van de polders Al les heeft geschiedenis. En dat vind ik leuk" Tekst: Jan Geurtz. Foto's Peter Verdurmen. Onbezorgde tijd Een merkwaardige tijd, die begin periode van de boekdrukkunst. Mr De la Fontaine vertelt dat er toen zelfs boeken met de hand overgeschreven werden, omdat drukwerk nog zo duur was. Het arbeidsloon telde in die da gen niet zo zwaar, kennelijk. De in vloed van de hand-geschreven letters °P de drukletters was in die begin periode niet gering. öint-Anna ter Muiden. Een stille zomerse dag. Slechts een paar toeristen wandelen langzaam langs de schilderachtige gevels rond het pleintje. In de schaduw van dc bomen liggen de huisjes, tegen elkaar aangeleund, als in gedachten verzonken. Gedachten aan een ver verleden. De ge schiedenis is hier tastbaar, nog niet vervlogen of vermengd met uitlaatgassen. Een ideale woonplaats voor een man die het grootste deel van zijn leven in oude boeken en paperassen gesnuffeld heeft. Onder de zware balken in zijn woonkamertje vertelt mr H. de Ia Fontaine Verwey over de geschiedenis van het boek, en vooral over de beginperiode van de druktechniek. werd er een klein paardje bij afgedrukt, „Van de intrede van de boekdrukkunst, zo rond 1450, zou je verwachten dat dat een enorme onwenteling teweeg zou brengen, dat het een weg zou banen voor nieuwe ideeën. Het tegendeel is echter waar. De eerste drukkers namen alleen teksten waarvan ze zeker wisten dat ze goed verkocht zouden worden. En dat waren vooral de traditionele re ligieuze teksten en de oude ridder verhalen, In feite is de boekdrukkunst begonnen met de middeleeuwen te verlengen. Het duurde tot het begin van de 16e eeuw, de tijd van Humanisme en Hervorming, voordat er actuele teksten gedmkt werden. Tijdens de hervorming ging men inzien dat de drukpers een geweldige macht heeft. De hervorming van Luther zou nooit doorgezet hebben als de drukpers er niet geweest was. om snel en goedkoop een groot publiek te bereiken. Luther heeft voor het eerst gemerkt wat een machtig wapen de drukpers is. En vergeet met dat er in die tijd een internationale taal was: het La tijn, De drukkerij was toen veel inter- nationaler georiënteerd dan tegen woordig". schreef hij wel eens filmkritieken en dat was toen iets ne nieuws. Ter Braak heeft veel bijgedragen aan Propria Cu res. maar hij heeft er ook wel veel aan te danken, dunkt mij. Propria Cures was een volkomen onafhankelijk blad, en er kwamen dan ook vaak boze reacties binnen, terwijl het toch niet onze be doeling was om mensen te beledigen. Toen hebben we het doordraversteken uitgevonden: een klein paardje Als er dus iets niet serieus bedoeld was. dan ten teken datje er niet boos om hoefde te worden". Mr De la Fontaine Verwey over Merino ter Braak: „Het heeft me toch wel een beetje verbaasd dat Ter Braak zo'n gro te naam is geworden. Niet ten onrechte hoor. maar hij is groter geworden dan hij voor mij toen was. eigenlyk" Na zijn studententijd ging mr De la Fontaine Verwey naar Groningen, een stad die hij omschrijft als 'een kleine, levendige universiteitsstad'. Toen in 1941 de bibliothecaris van de universi teitsbibliotheek in Amsterdam ont slag nam, omdat hij niet meer opge wassen was tegen de oorlogsomstan digheden, werd De la Fontaine Verwey zijn opvolger. De bibliotheek was na tuurlijk in handen van de Duitsers, maar heeft weinig van dc bezetting te lijden gehad. Behalve de Joodse afde ling. die door de Duitsers verzegeld was. Mr De la Fontaine: „We slaagden er toen in de belangrijkste handschrif ten en boeken naar schuilkelders over te brengen, voordat de bezetter alles wat restte naar Duitsland overbracht. Na de bevrijding is deze collectie terug gevongen, zij het alleen niet onbe schadigd". Heel merkwaardig is De la Fontaines verhaal over de strategische plannen betreffende Walcheren. „Op een dag. kort na de slag bij Arnhem, kregen we een pakje binnen, dat door ons verzon den zou zijn. en terug gestuurd werd omdat de verbinding verbroken was. Maar onze bibliotheek had dat pakje helemaal niet verzonden. Ik heb het opengemaakt en er zat een theologi sche dissertatie in. gebonden in een kartonnen kaft En dat was merkwaar dig want dissertaties worden of heel mooi ingebonden, of helemaal niet. Het geheim moest dus in de kartonnen kaft zitten. Toen ik daarin ging peuteren bleken er tussen de 500 en de 1000 mic rofoto's in te zitten. Ik had een fotogra fisch atelier en na vergroting bleek het een uitermate belangrijke zending do cumenten te zijn voor Londen. Daarin zaten brieven voor de koningin, maar ook strategische plannen betreffende Walcheren en andere delen van Zee land. Ik heb de heleboel per geheim Mr De la Fontaine: „Aanvankelijk pro beerde men de drukletters zoveel mo gelijk te laten lijken op de schrijfletters. Daaruit ontstond de Gotische dru kletter. Pas later ontwikkelde men een nieuw druklettertype dat men Romein noemde, omdat het vanuit Rome naar het noorden overwaaide. Er ontstond een hele strijd tussen beide lettertypes, waarbij de Romein de letter van de Humanisten was, en de Gotische letter vooral gebruikt werd voor religieuze teksten. De bijbel is nog heel lang ge drukt in Gotische letters, zelfs tot op heden toe. zoals voor orthodoxe groeperingen in Zeeland. Maar de Ro meinse letter heeft toch de strijd ge wonnen en is ook tegenwoordig het meest gebruikte lettertype". Mr H. de la Fontaine Verwey leunt ach terover in een stoel van het type waar mee doorgaans tweede woningen ge meubileerd worden De professor woont dan ook in Amsterdam, maar verblijft een groot deel van het jaar in ajn huisje in Sint-Anna ter Muiden Hier werkt hij aan zijn boeken over de geschiedenis van het boek. Mr De la Fontaine Verwey is oud op een manier dat Je je niet kunt voorstellen dat hij ook jong geweest is. Hoe heeft hij nou ajn studententijd ervaren? ..Mijn studententijd, dat was in de jaren twintig. The gay twenties. Tja. dat was een vrij onbezorgde tijd", vzat samen met Mennoter Braak in de eaactie van het studentenblad Prop- na Cures? Ja. inderdaad Ter Braak heeft eigen- Jk bij Propria Cures leren schrijven. «U kon er zijn kritieken in kwijt. Zo Het echtpaar De la Fontein Fontaine wandelt door rustiek Sint-Anna ter Muiden. Een Gotische letter Het klassieke Romeinse lettertype

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1979 | | pagina 35