Michel Cardena SIGNALEMENT thermo-dynamiek in de Vleeshal 'IK BLIJF DICHT BIJ MEZELF...' warming etc.etc etc. company Theatergroep Perspekt: de teloorgang van een oude circusfamilie Michel Cardena (44) exposeert in de Middelburgse Vleeshal. 'Fotografische projecten' staat waar ook 'gloeipunten' had kunnen staan. Warmte en gloed bepalen deze tentoonstelling in het teken van de 'thermo-dynamiek'. Het gaat Cardena om wat hij noemt 'warmte en de meest actieve zin'. De relatie met zijn eigen leven is overal en op elk moment als strikte voorwaarde aanwezig. Cardena: „Ik zie en plaats mensen te genover mensen, hun verhoudingen, de warmtewerking onderling. Het gaat niet om de warmte op zich maar om de warmte als intermediair in de ontwik keling van personen. Voordatje aan die gloeipunten toekomt, heb je facades moeten wegwerken, hindemissen moe ten nemen, schermen moeten doorbre ken en afsluitende vliezen moeten doorprikken. Dan is er het gloeipunt. de kern, dan kun je de ervaringspunten in ruimte, tijd en gevoel benoemen en zie je de weerspiegeling van het leven: mensen tegenover mensen" Klankbord Binnen dat proces, dat voortdurend bezig zijn, geeft Cardena zich over aan •rekenen met zichzelf. „Een dergelijke manier van werken kan natuurlijk nooit vrijblijvend zijn. Ik re ken voortdurend met mezelf. Dat eigen leven, de eigen verhouding en ontwik kelingen, de eigen warmtelijnen zijn uitgangspunten. Ik ben mijn klank bord, registreer de tonen, de verande ringen. Ik ben nooit op grote afstand bezig, ik blijf dichtbij mezelf'. De vaan zeer verrassende registraties Ivan warmteprocessen waarin groei, op-en neergang een bepalende rol spe- len, plaatsen Cardena ook zeer dichtbij de natuur. Cardena: „Warmte heeft altijd iets van verteren, opbranden, inklinken, ver wijden en vernauwen ln zich. Ik pak de natuur. Dat is mijn materiaal. Ik vind die natuur gesublimeerd in het men selijk lichaam en dat is meteen ook de meest eigen en nabije warmtebron die ik ken. De kracht, de kern, kan ik in brengen in wat ik als koel, koud of kil in mijn omgeving ervaar. Die inbreng duidt op een ontwikkeling die onmid dellijk kan leiden tot een herwaarde ring van die omgeving. Er verandert iets in de condities' Erotiek lichaam tegenover lichaam. Erotiek0 Cardena „Mijn werk is zeker erotisch. Daar is veel over gezegd en daar valt tot in alle eeuwigheid wel wat over te zeg gen, Homo-erotisch, zonder twijfel. In het geval van de man-man-stelling kómt de rèchauffage-idee in mijn werk heel sterk tot uiting, in het geval van een man-vrouw-beleving blijft dat alles uiters vlak. Daar valt weinig aan toe te 'oegen of het zou moeten zijn dat ik herhaal dat mijn eigen ik zeer sterk spreekt.. Diezelfde directe relatie met net eigen bestaan. Ik herinner, nee ik wéét heel precies, hoe ik tot dat li- 'Uit elkaar' van Herman van Veen naar Amerika DEN HAAG Dc spee|film .U5t Elkaar' an Herman van Veen gaat naar Ame- 1 wordt in mei voor het eerst rioond 0p het intcrnationaei film festival dat in Seattle, Verenigde Sta ten, wordt gehouden. j Harlekijn Holland Filmprodukties beeft dit meegedeeld De eerste acht tien dagen dat de film in ons land is l^rtoond is hij bezocht door bijna Ir0 000 personen. Van deze toeschou- wers had meer dan de helft nooit voor den een theatervoorstelling van Her man van Veen bezocht chamelijke, die pure vorm van body-art gekomen ben. Dat was toen ik samen met een jongen was die mij 'een soort verwarming' noemde. Dat idee heb ik later heel rechtstreeks verwerkt, op zeer verschillende manieren maar altijd vanuit hetzelfde vertrekpunt". Het idee ten opzichte van de vorm? Cardena: „Die warmtedraad Is eigen lijk niets nieuws. Toen ik tekende, et ste, schilderde, werd er al gesproken van een gloed, van hete kunst. De vorm is natuurlijk belangrijk, in tijd en ruimte, maar voor de kern van het werk niet alles-bepalend. Ik heb binnen de mogelijkheden een eigen uitbouw van de vorm verwezenlijkt in film. in mouvementen, performance, theater, en - wat ik nu heel belangrijk vind - vi deo-presentatie. Wat er al zat is hoogstens uitgebouwd, de kern is ge bleven wat ze was". Tolerantie Michel Cardena kreeg in zijn jeugd die hij doorbracht in zijn geboorteland Colombia, af te rekenen met ernstige tegenstand van 'het natuurlijk milieu' toen hij zei dat hij danser wilde wor den. Het werd wél academiewerk maar dan op het gebied van de ar chitectuur. Tuberculose stond een on gestoorde weg naar het bouwmeester schap in de weg. Twee jaar sanatorium werden gretig gebruikt om te tekenen en - na het ontsl ag - volgde de academie voor beeldende kunsten te Bogota. Cardena: „Het ging goed maar ik zat er met met mijn zin. Ik was blij dat ik naar Europa kon. Ik kreeg een studiebeurs voor Barcelona, grafische kunsten, en wilde mij in Florence in het fresco ver diepen. Toen kwam in 1962. de ont moeting met Nederland via een Frans Hals-tentoonstelling in Haarlem en daarna 'Dynamisch labyrinth' van Sandberg in het Stedelijk Museum van Amsterdam. Daar ben ik gebleven. Je kunt hier heel veel zeggen, vinden, doen. er naar leven, tegenstand krijgen maar de zaken toch laten doorgaan. Dat vind ik veel waard. In Colombia lag dat heel anders. De mensen zijn er an ders. Wezenlijke tolerantie ontbreekt, dus is het onmogelijk om jezelf te zijn. Mijn homo-sexualiteit. Dat stond er heel beroerd voor, twintig jaar geleden. Daar kun je nu nog niet over praten, hier wel. Hier kan ik in mijn werk stop pen wat ik wil en moet". „Ja. ik ben Nederlander geworden" Andrè Oosthoek. Michel Cardena: Foto-projecten in de Middelburgse Vleeshal tot en met 10 september. Open: dinsdag tot en met zaterdag van 10 tot 17 uur en des zondags van 14 tot 17 uur. Mét catalogus. £jo'n kleine vijftien jaar geleden zag ik voor het eerst werk van Michel Car dena; sterk erotisch bepaalde vierkan ten. een soort collages waarin het ver schijnsel rits een stevige rol speelde. Cardena gaf er zijn zoeken naar de reali teit treffend direct gestalte in. doordat hij meteen ook de kans op het in let- terlijke zin 'ontdekken van die wer kelijkheid gaf. Cardena zei namelijk niet dat die ritsen ook dicht moesten blijven, zodat wat verhuld maar 'voor spellend' aanwezig was, op zijn beloften gecontroleerd kon worden. Ik herinner me dat over deze uitingen in 'hot art' indertijd enige commotie ont stond. met name bij dat deel van de bevolking dat meent dat ritsen er bij voorkeur zijn om gesloten te blijven. Cardena exposeert nu - 1979 - in de Vleeshal van het Middelburgse stad huis en het is niet moeilijk parallellen te trekken als het al niet beter zou zijn het grootste deel van dit werk op een 'doorgaande lijn' te plaatsen. Opnieuw dat duidelijk emotionele, sterk erotische element, de spanning tussen verhulling en ontdekking, dat intense 'relatie-geschenk dat tussen mensen kan groeien en bestaan. Op het moment dat men de lust voelt opkomen maar weer eens van 'kunst en magie' te gaan spreken, is er in dit werk zoveel directe realiteit naai' voren ge komen. dat men de bezweringen kan laten voor wat ze zijn. Cardena's hot art is heat art geworden en dat duidt in meer dan écn opzicht op beweging en het uitvlakken van stati sche elementen: van warmte-zegmaar hitte - tot verwarming. Het is een ont wikkeling binnen de thermo-dvna- miek. waarbij - in bijna alle gevallen - de lichamelijke warmtewaarden be palend zijn. Waar ze,' tussen mensen, als con tactpunten' fungeren, worden ze gloei punten met alle uitstralingseffecten die Michel Cardena, Espinal-Coiombia 1934, studeert aan de academie van Bogota, exposeert in zijn geboorteland met groot succes vanaf 1957, krijgt in 1962 een studiebeurs en - opdracht voor grafiek in Barcelona, bezoekt datzelfde jaar Nederland en blijft er in Amsterdam - wonen. Houdt zich nadien bezig met: happenings, performances, symphonieën, toneelstukken en ontwikkelt experimenten met het element 'warmte' als beeld beeldend middel Daarna - vanaf - 1972 vullen films en video-screenings zijn lijst van activiteiten aan. Michel Cferdena ls de stichter van Cardena Warming Up etc. etc. etc. Company. Exposities in Bogota. Cali, Barcelona. Gemeente museum Den Haag. Galerie Orez Den Haag. Bodenseemuseum Fiied- richshpfen, Museum des 20-en Jahrhundeits Wenen. Plan Gans Amsterdam. Paleis voor Schone Kunsten Brussel. Landskrona. Le Zodxaque Brussel. Musèe d art moderne de la Villede Pans. Orebro landmuseum. Konstmuseum Boras. Stedelijk museum Amsterdam. Centraal museum Utrecht. Museum Caracas. Lima en Roma. Voorts in galerieën, ver spreid over een groot deel van de wereld. er bij ikunnen) horen. Vanxiit die dy namische volheid, dat 'branden naar de ander', herwaardeert Cardena zijn omgeving die in een andere gloed komt te staan Die omgeving kan op velerlei wijze be paald zijn: de mens tegenover of zy-aan- zij met Cardena, de al te kille muur van het kasteel Drakensteyn. de (mijns in ziens ten onrechte maar dat dient hier niet) als 'Kalte Kunst bestempelde werken van Mondrian en Malewitch, de zon. de Mont Blanc. musea en andere wereldpodia waar iets aan mensen ge daan zou moeten worden. De manier waarop Cardena een en ander laat gebeuren heeft iets buiten kerks scaraals, iets van het machtige ritueel dat het 'samen aanzitten' is. In deze vorm van communicatie wint het innerlijk aspect het van alle uiter lijkheden De materie verbrandt, ver teert, vergloeit en wat overblijft is de kern. Men is terug bij het punt van uit gang. wat ervaringsfeiten rijker, 'ge louterd' heette dat vroeger. Met alle respect voor de wijze waarop deze tentoonstelling in de Vleeshal wordt gepresenteerd, moet ik toch wijzen op een voor Middelburg gemis te kans. De expositie op zich doet vrij statisch aan en geeft daarmee Cardena niet alles mee waar hij en zijn werk recht op hebben. Michel Cardena had - bijvoorbeeld in een performance of video-presentatie tijdens de tentoonstelling - mëèr facet ten van zijn bezig-zijn in het licht kun nen zetten en dat had wellicht een nog duidelijker - althans completer - beeld opgeleverd Dat neemt niet weg dat er nu voldoende ruimte wordt gegeven of verwarmd het spanningsveld - Vleeshal en Loute ringsberg belde - te verlaten. Performances o.a. in kasteel Drakeusieyn. muw nu» vj<u- lery in Luik. De Lantaren Rotterdam, Agora Studio Maas tricht, In-Out Centre Amsterdam, Princessehof Leeuwar den. Stedelijk museum Amsterdam, Th Twenthe, Künst- lerhaus Wenen. Sonesta Amsterdam. De Appel Amsterdam HOT Den Haag, Fodor Amsterdam. Pierre Cardin Parijs. Palazzo dei Diamanti Ferrara, ICC Antwerpen. Bonnefan- tenmuseum Maastricht. Fundatie Joan Miro Barcelona. CayC Buenos Aires. Biennale di Venezia. Beursschouwburg Brussel. Centre Georges Pompidou (Beaubourg) Parijs, 't Hoogt Utrecht, National Film Theatere London, en voorts in Tokio, Toronto, Vancouver. New York en Rome Michel Cardena werd in 1972 benoemd.tot docent aan de academie voor beeldende kunsten te Enschede, in 1974 aan de Rietveldacademie in Amsterdam. In 1978 maakte hij op uitnodiging van het ministerie van erm een studiereis naar Canada en de VS. Zijn werk is te vinden in de collecties van onder meer het Rijk. het Haags Gemeentemuseum. Stedelijk museum te Am sterdam, Museo de Arte Contemporaneo in Barcelona, Bo denseemuseum te Fnedrichshafen. Konstmuseum te Boras. Modema Museet te Stockholm en het Princessehof in Leeuwarden. VRIJDAG 7 SEPTEMBER 1979 |PZC/kunst E'Door Cees Straxisi en morsige tent. die onderdak biedt aan een circusgezelschap dat duidelijk betere tijden heeft ge kend, beheerst door de rond borstige matrone Mama Ida, die ondanks haar Zuideuropees klin kende naam afkomstig is uit de kop van Noord-Holland. Onder de artiesten een drietal clowns van internationale afkomst, dat jaren geleden voor het laatst zijn best deed. Als bijzondere gasten de le den van een mobiel varietegezel- schap dat de rest van de circusfa milie graag de loef wil afsteken. Dat alles, gelardeerd met flink wat acrobatiek, dans. magie, cascade en petomanie. levert de technische theatergroep Perspekt in Per- spettacolo Pericoloso. Na een klein halfjaar van previews en try-outs is Perspekts nieuwste toneelproject gereed om donderdag 6 september m de Haarlemse Stadsschouwburg in première te gaan. Perspettacolo Pericoloso gaat een circus-melodrama worden met elementen van de grand-guignol. de crazy show en de road show. maar in de eerste plaats een echte Perspekt-voorstelling. En wie ooit een avond bij Perspekt heeft door gebracht. weet dat hij ook in dit ge val op iets bijzonders mag rekenen Een voorstelling bij Perspekt levert immers altijd de meest uiteenlo pende technische theatereffecten op. die met bijzonder veel inventi viteit m het totaal van de produktie zijn geïntegreerd. De val van Ra- benshalle, Met moer en vork. Shorts en Shit and Die en recente lijk nog De Bolhoedenmaanen, zijn allemaal voorbeelden van datgene dat Perspekt in de theaterwereld wil voorstaan: een totaal geïnteg reerd samengaan van theater techniek en mime. c.q. acteren. Ook in Perspettacolo Pericoloso is de specifieke Perspèkt^humor niet vergeten, die net als in De Bol hoedmannen - ook in het nieuwe seizoen nog op het repertoire - tot in het absurdistische kan worden opgevoerd. Een vergelijk met het op Magritte s werk geënte stuk kan echter niet veel verder gaan, daar voor is Perspekt met het spek takelstuk een andere koers inge gaan. Lag namelijk b(j De Bolhoedman nen een heel sterk accent op de technische inbreng, in het nieuwe stuk wordt meer ruimte aan de ac teurs overgelaten. Er is nu meer gelegenheid vooi Improviseren, de techniek heeft minder te dicteren. Perspettacolo Pericoloso kent geen doorlopende dramatische lijn. net publiek valt als het ware bij de circusfamilie met de deur in huis. Het is meer een schets, een momen topname van de "an iets dat zich allang heeft aange diend: de laatste reusachtige stuiptrekking van een oud circus. Bepalend voor de inhoud van deze voorstelling zijn de typeringen van drie soorten clowns. Daar is de Ita liaanse clown Gupo Minore (ge speeld door Joep Kruyver) die staat voor de tramp, het zwer verstype. Hij vindt in het circus zijn evenknie in de August, de Duitse clown, met een nukkig en bokkig karakter (in het stuk heet deze clown Mikhail, gespeeld door Mi chael Helmerhorst). En daar is ten slotte Inglese (Mark Kingsford), de Britse pantomime-clown, het be kende zwart-wlt type Zij zijn de artiesten van een circus dat aan de rand van een faillis sement staat, maar dat ooit in staat was een aantal verschrikkelijk mooie spektakelnummers ten to nele te voeren Uit die tijd is het plan overgebleven om een lichtspel op te voeren dat nog eens goed de aandacht op het circus moet vesti gen. Helaas is het gezelschap niet compleet: de spreekstalmeester is enige tijd geleden overleden en men heeft in het vakblad een ad vertentie voor deze vacature ge plaatst. We maken een repetitie mee als juist op dat moment een sollici tant zijn intrede bij het gezelschap doet. In een later stadium dient zich die dag een tweede sollicitant aan, de heer Johannes Hendrikus Hondsdraf (een rol van W'igbold Kruyver) van het groot reizend va riété Hondsdraf. Hij is een inter nationaal welbespraakt man, be dreven in hypnose, petomanie. Spaanse dans en acrobatiek. Kor tom, geknipt voor de taak van spreekstalmeester. Hondsdraf, wiens zoon al eerder heeft gesol liciteerd. dringt zich volledig in en krijgt met zijn gezelschap binnen de circusfamilie zelfs de overhand. Er ontstaat een situatie waarin men elkaar met steeds gekkere op tredens probeert te overtroeven. Tussen Mama Ida en de oude Hondsdraf, die net ais zij uit het noordelijke deel van Noord-Hol land afkomstig is, bloeit een spran kelende relatie op die onder meer tot uiting komt in een liefdesduet. Deze idylle wordt ten slotte wreed verstoord door Hondsdrafs men senschuwe aapje, met als vreselijke apotheose de teloorgang van het circus. Ide van Heiningen heeft Perspetta colo Pericoloso samengesteld van uit een opzet die tot stand was ge komen in de clowns-workshop van Sjoerd Schwibettus De meeste ideeën van Van Heiningen bleken in deze workshop aan te slaan, zo dat er voor een avondvullende voorstelling meer uitgebracht kon worden. Behalve ln de samenstelling en re gie voorziet Ide van Heiningen ook in een der hoofdrollen. Oorspron kelijk zou Mama Ida «waarbij we moeten denken aan het model Bertha van Antwerpen van de schilder Pijke Koch) gespeeld wor den door Cecilia van den Boogert een stagiaire van de theaterschool in Arnhem. Zij gaf echter vlak voor de vakantie te kennen naar een an der toneelgezelschap te willen gaan, wat reden was voor Van Hei ningen de rol zelf te spelen. Ide van Heiningen: „Perspettacolo Pericoloso past precies in de ont wikkeling die Perspekt eigenlijk al vanaf het begin heeft doorge maakt. Het is de consequentie van de spelmogelijkheden die we heb ben gekoppeld aan de techniek. Dit stuk vormt voor ons een belangrij ke spelfase: het confronteert de spelers met zichzelf. Ze zijn geen onderdeel van de technische con ceptie zoals in De Bolhoedmannen het geval was. ze staan nu in een puur spelproject, dat uitgaat van de acteurs. Het stuk dwingt de speler zich te richten naar de imp rovisatie-techniek, om zich in zijn rol te bouwen". Discipline Joep Kruyven „Je moet als acteur balanceren tussen twee uitersten, de clown en de contra-clown. Dat vereist een hee! consequente trainingslijn en een strenge disci pline". De spelontwikkellng bij Perspekt heeft als consequentie al een nieuw stuk opgeleverd. In januari gaat in de Toneelschuur in Haarlem Spin and Marty's Chlckencellar in pre mière. waarin de rollen worden ge speeld door Michael Helmerhorst en Mark Kingsford. Ide van Heiningen „Het was nodig om spelverstarring te voorkomen. De technische inbreng werd een al te nauw keurslijf, bood geen kans op improvisatie In De Bolhoed mannen was improviseren vol strekt onmogelijk: als je dat deed. liepen de geprojecteerde beelden niet meer synchroon. We blijven zoeken naar een tussenvorm, waarin optimaal acteren en een op timaal gebruik van de techniek samengaan. Perspettacolo Peri coloso is een aanzet daartoe" Michel Cardena in De Vleeshal te Middelburg, waar zijn tentoonstelling tot en met 10 september te zien is

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1979 | | pagina 17