ik ben geen mens om politiek te doen MEVROUW VAN DE BROECKE-DE MAN: Redactie en administratie: Terneuzen, Nieuwstraat 22, tel. 01150-94457. Hulst, Steenstraat 6, tel. 01140- 4058. VRIJDAG 24 AUGUSTUS 1979 Zeeuwsch-VHaanderen Extra Zeeus-Vlaamse boek. We hadden een veel beter contract met de uitgever moeten hebben. Stel je voor. bijna zes tig gulden voor zo n boek! En het was toch nog in een paar weken zo goed als uitverkocht. Maar de volgende boeken moeten echt zo goedkoop mogelijk blij- De goeie dingen eruit „Ik ben op het ogenblik ook bezig met een boek vol Zeeuwse volksliedjes en kinderversjes. Er is een tekenwed strijd geweest voor leerlingen van de lagere scholen, om er de illustraties bij te krijgen". Hoe kwam u aan die liedjes? „Ja. je hoorde van deze en gene wel eens wat. Vaak zei iemand mijn grootvader zong dat als ik bij hem op de knie zat. Nou, dan belde ik die man op. en dan stond er aan de andere kant van de telefoon een oude heer van in de negen tig en die zong dan een schattig kin derliedje voor me. ontzettend leuk. Soms krijg ik een liedje waarvan het slot ontbreekt. Dat intrigeert me zo. dan blijk ik zoeken tot ik dat slot ge vonden heb". Vroeger werden dialecten geweerd uit het onderwijs. „Ja, ik heb mensen gesproken om hen te vragen over hun dialect, en dan zei den ze. „O mevrouw, ik heb zoveel moeite gedaan om het af te leren! Moet ik er nou weer aan beginnen?" „Waar om het kind toch zijn eigen dialect niet gelaten. Waarom het Nederlands met als tweede taal aangeleerd0 Kinderen leren vreselijk gemakkelijk een nieuwe taal. Gelukkig is er tegenwoordig een tendens in het onderwijs om de dialec ten weer te accepteren. Op sommige la tere scholen worden alweer oude volks liedjes in het dialect gezongen Dat is erg leuk" Het begint schemerig te wroden in de kamer. Op het raam vallen de eerste voorzichtige druppels van een zomerse bui. De boulevard is verlaten. Binnen hangt, bijna tastbaar, een nog onuitge sproken vraag: waar is het allemaal om te doen geweest? Mevrouw Van den Broecke-De Man vertelt, nu tot slot „Bij de Internationale Vrouwenraad zaten natuurlijk vrouwen van alle soor ten religies. Dan werd er beken: wat kun je nou met al die verschillende godsdiensten doen? Hoe kun je samen vrede bereiken in de wereld? Nou. vol gens mij alleen maar door begrip voor elkaar en eikaars opvattingen De kem van alle godsdiensten, dat komt eigen lijk toch allemaal op hetzelfde neer. Het christendom is absoluut niet de enige ware godsdienst, zoals sommigen wel beweren. Ik respecteer ieders geloof, mits dat geloof niet een voetangel wordt voor een ander' „Ik geloof absoluut in leiding in ons leven. Daarvoor heb ik teveel meege maakt waartegen ik op het moment zelf opstandig w as, maar w aarvan je later het goeie toch inziet. Neem maar die oorlog. Daar was je toch zo opstan dig tegen. Dat wij daar zes weken als machteloos vee maar in de kelders la gen. dat all«» kapot gebombardeerd werd. en ik weet niet hoeveel doden, allemaal onschuldige mensen. Daar word je ontzettend opstandig tegen. Maar daarna: dan komt die mooie tijd van wederopbouw. Ik zeg niet: laat er maar weer oorlog komen, dan krijgen we daarna weer zo'n mooie tijd. Maar toch haal je achteraf de goeie dingen eruit, en kun je zeggen: het heeft zo moeten zijn. Tenminste, ik geloof dat zo". Tekst: Jan Geurtz. Foto's: Peter Verdurmen. meer inzit. Dat politieke geharrewar, dat ligt mij gewoon niet. Ik ben helemaal geen mens om zo politiek te doen. Bij mij is politiek altijd middel geweest, geen doel. Misschien is dat het verschil met de politiek van nu. En toen was natuurlijk de tijd van opbouw, van samenwerking, en dat is het mooiste dat je in je leven kunt doen". want ik zei: stel je voor dat Germaine, waar we zoveel aan hebben, nu eens gaat trouwen. Dan kunnen we haar toch niet ontslaan omdat ze trouwt! Zo ging dat toen in de politiek". Hoewel ze de indruk wekt nog uren te kunnen vertellen over haar politieke loopbaan, laten we dit onderwerp rus ten. Met evenveel enthousiasme praat mevrouw Van den Broecke-De Man over andere aspecten van haar leven, zoals haar jeugd, die evenmin zonder moeilijkheden verlopen is. „Als kind van drie jaar ontdekten de doktoren een afwijking aan mijn heup. Ik heb ne gen maanden voorover gelegen op een plan. Bedenk eens wat dat voor mijn moeder betekend heeft. Zij was lerares Nederlands en zeer vooruitstrevend voor die tijd. Ik heb van haar leren re kenen en schrijven en lezen, want tot mij achtste jaar heb ik in een wagentje gezeten. Ik ben nooit naar de lagere school geweest". „Op een goeie dag laten kinderen mijn wagentje van een helling afrijden en ik val eruit en ik zeg: ik wil nooit meer in dat wagentje. Ik wil op een fiets. De dokter weigerde maar mijn moeder zet' te door en ik kreeg een fiets. Mijn vader en moeder samen hebben me opgeleid voor de derde klas hbs". Na de hbs ging mevrouw Van den Broecke-De Man wis- en natuurkunde studeren. Haar ouders verhuisden naar Aardenburg. en na de studie ging zjj daar ook wonen. Zij trouwde met een telg van het oude Aardenburgse ge slacht Van den Broecke. „Ik voelde me erg bevoorrecht boven andere jonge meisjes. Ik had hbs gedaan en kunnen studeren, en wat hadden zij? Ik ben al heel gauw begonnen met clubwerk, ik had dat tijdens mij studie ook al ge daan. Ik organiseerde een club voor jonge meisjes, die brachten dan hun handwerk mee. Op zo'n avond werd er een tuk voorgelezen, en daar werd over gepraat. Langzamerhand werden de meisjes daarin meegetrokken Een-oog koning „Van het een kwam het ander. Ik kreeg allerlei clubwerk te doen. Ik heb ook zangspelen geschreven voor de meisjesclub. Later zijn die zelfs ge drukt en uitgegeven en door diverse gezelschappen in Nederland gebruikt. En dan het gemeenteraadswerk. Ben ook nog wethouder geweest. Het is al lemaal zo vanzelfsprekend in een streek als deze. Ik heb wel eens gezegd: in Zeeuwsch-Vlaanderen is een-oog koning. Dat is nou eenmaal zo. Je bent maar met weinig mensen en het zijn altijd dezelfden waar ze iets aan vra gen. En ik nam het meestal wel aan. Achteraf lijkt het zo opschepperig, maar dat kan niet anders. Het zijn ge woon feiten". Ook buiten 'het land der blinden' heeft mevrouw Van den Broecke haar sporen verdiend. Zoals met haar voordrachten. „In mijn studententijd had ik af en toe al eens voorgedragen. Toen ik in Aar denburg woonde, werd ik elk jaar ge vraagd om op 11 november (vredesdag 1918) voor te dragen in Middelburg. Van het een kwam weer het ander Ik werd gevraagd om een paar avonden te ver zorgen als vervanger van Willem van Capelle. die het toen in de begintijd van de radio erg durk had. Daarna vroegen de huisvrouwen van Middelburg me vooreen avond, en ik moest iets van Ina Boudier-Bakker doen. Toevallig was net van haar een nieuw boek verschenen, 'De klop op de deur", en ik kreeg van de uitgever het alleen recht om het voor te dragen Daarna kwam ik op uitnodiging van Albert Vo gel op het Jubileutn van de Maat- schappij van Woordkunst. Dat was toen het neusje van de zalm ln Neder land. Vanaf dat moment ging het rollen als een sneeuwbal Ik heb van De klop op de deur' meer dan 500 voorstellingen gegeven Ik gaf eerst een korte levens beschrijving van de schrijfster, dan een inleiduig, en dan droeg ik fragmenten uit het boek voor, aaneengeregen met eigen woorden, maar zoals de schrijf ster zelf die gekozen zou hebben. Zo werd het een soort eenpersoons to neelstuk. Ik heb dat daarna met veel boeken gedaan, zo'n kleine vyftig jaar lang Ook in de vrouwenbeweging is me vrouw Van den Broecke-De Man actief geweest. Naast haar clubwerk in Aar denburg werd ze gekozen in het provin ciaal bestuur van de Onderlinge Vrouwenbescherming. Daarna kwam ze in het landelijke bestuur, en tenslot te bekleedde ze een bestuursfunctie in de Nationale Vrouwenraad. Ze vertelt hierover: „Als bestuurslid van de Nationale Vrouwenraad werd ik geregeld uitgezonden naar internatio nale congressen, zoals in Istanboel. Rome. Ankara. Ik werd gekozen in het uitvoeringsorgaan van het hoofdbe stuur van de Internationale Vrouwen raad. Zo ben ik heel de wereld door ge weest. Dat was een drukke tijd Na een ogenblik stilte, voegt ze eraan toe: „Thuis had ik een zieke man. dat kwam er ook nog bij. Ik heb een ontzettend goed huwelijk gehad en dan moet je zo'n ziekte maar op de koop toe nemen. Hij had de ziekte van Parkinson, en dat is een afschuwelijk iets. Ze takelen he lemaal af. hé Gelijk zijn Hoe speelde u het klaar om zoveel te reizen, met een gezin van vier kinde ren? „In het begin dacht ik: je kan met ge mist worden. Maar ik had het grote ge luk dat twee meisjes van de club bij ons in huis waren als hulp. Die deden het werk als ik van huis was. En ik had wer kelijk een ideale man. die had nooit be zwaar tegen mijn afwezigheid De kin deren hebben al vroeg geleerd zelf standig te zijn. En ze vonden het altijd weer heerlijk als ik weer thuis was. Ik vind dat iedere vrouw de gelegenheid moet hebben om dingen buitenshuis te doen. Maar ik had het wel bijzonder ge troffen Het hedendaagse feminisme'' „Nou. dat gaat mij soms te ver Ik heb erg veel gedaan in de vrouwengewe- ging. Ik vind dat de vrouw dezelfde kansen moet hebben als de man. Maar ze moeten zich niet tegen de man keren. Dat vind ik ook onzin. Je moet het sa men doen. Je moet gelijke kansen heb ben. gelijke waarde Maar gelijk zijn. nee. dat hoeft voor mij niet Kijk, dat een man in het huwelijk de baas speelt, dat vind i nonsens. Voor mij is het hu welijk een band van samenwerking. Mijn kleinkinderen die wonen allemaal samen, er is er nog geen een getrouw Toch vind ik dat heel wat meer waard dan een huwelijk dat hals-over-kop ge sloten wordt, en na een of twee jaar uit elkaar valt. Daar worden vaak kinderen de dupe van" Ze stopt even met praten en staart naar buiten, waar donkere wolken zich sa mengepakt hebben boven de grijze Schelde. In haar hoofd moet het warre len van beelden en herinneringen De vermoeidheid van een paar uur over zichzelf praten is haar niet aan te zien. Haar stem blyft krachtig, zij laat zich niet in de rede vallen. Zij vertelt. Over het West-Zeeuws-Vlaamse dialectboek. en de voorgeschiedenis ervan. „Kijk, de Zeeuwse Vereniging voor Dialectenon- derzoek, die bestaat ik oktober trouwens 50 jaar. maar die vereniging had een werkgroep in West-Zeeuwch- Vlaanderen. en die had al een heleboel materiaal verzameld. Omdat ik zelf ook nog een heleboel uitdrukkingen kende, besloot ik om er een dialectboek van te maken. Daarbij vond ik dat je die uit- drukkingen niet zomaar alphabetisch kon rangschikken. Ik heb alles in rubrieken onderge bracht. zoals kleding, eten en drinken, wonen, werken, kerk cn geloof en nog meer. Ik dacht toen al: als dit lukt dan gebruik ik het West-Zeeuws-Vlaamse dialectboek als basis voor boeken over andere Zeeuwse dialecten; dan moet er voor elke streek zo'n boek komen. Al die dialectboeken vormen dan weer de basis voor een aanvulling van het woordenboek der Zeeuwse dialecten van juffrouw Ghijsen Op het ogenblik ben ik bezig aan Oost-Zeeuwch-Vlaan deren en Overflakkee De dialectboe ken die nog komen, die willen we echt zo goedkoop houden als maar kan. We hebben zo'n les geleerd met het West- „Ue politiek van vroeger was veel vriendelijker dan tegen woordig. Vooral na de oorlog, de periode van opbouw, dat is de mooiste periode van mijn leven geweest. Toen konden de par tijen het zich gewoon niet permitteren om onder elkaar te gaan kissebissen. Ik heb 20 jaar in provinciale staten gezeten, en het is altijd prettig werken geweest. En ik ben blij dat ik er nu niet Mevrouw Van den Broecke-De Man. 81 jaar, politicus, voorvechtster van de vrouwenemancipatie. voordrachts- kunstemares. en de vrouw van de Zeeuwse dialecten. Ze loopt een beetje moeilijk en haar handen zijn stijf en doen pijn. En ze vertelt Ze vertelt aan een stuk door, over het vele dat ze ge daan en meegemaakt heeft. Over de politiek: „Op mijn 23e kwam ik in de gemeenteraad van Aardenburg. Ze hadden eerst mijn man gevraagd, maar die was voorzitter van de gast- en wees huisgoederen. en dat was niet te com bineren met het lidmaatschap van de raad. Toen zeiden ze: (in plat Aarden- burgsi „Z'n vrouwe kan't oek wè zeg'n" Zo werd ik gekozen als raadslid, nog voor ik zelf mocht kiezen' Over haar werk als raadslid: „Het is een veelbewogen tijd geweest, een tijd van veel strijd in Aardenburg. Ik had hele maal niet zoveel plezier in politiek maar je zag dingen die naar je vaste overtui ging niet deugden, en daar probeerde je dan iets aan te doen". K'dfee dingen? •Nou, de strijd tussen katholieken en Protestanten in de jaren twintig bij voorbeeld. Dat ging er niet altijd eer lijk aan toe". De protestanten •Kijk, Aardenburg was toen in meer derheid protestant. Maar er kwamen steeds meer katholieken, voorname lijk landarbeiders uit België. En die lieten hun kinderen ook weer lan darbeider worden. Maar geen enkele protestante arbeider liet zijn kind op het land w erken. De protestanten lie ten hun kind altijd iets meer worden. Een arbeider stuurde zijn kind naar de ambachtschool, een ambachtsman liet rijn kind onderwijzer worden. En de boeren: éên zoon kwam er op de boerderij, maar hoeveel boerezoons rijn niet dokter geworden. En dat trok allemaal weg uit de streek, terwijl de katholieken allemaal bleven, en nog «ns grote gezinnen hadden ook. We •agen dat van te voren aankomen, die aanwas van katholieken. Nu hadden We in Aardenburg enorm rijke gast- en tVMshuisgoederen, en die waren alle maal van protestanten. De katholie ken wilden graag de meerder heid in de tuneenteraad om zodoende het beheer >an dc gast- en weeshuisgoederen in banden te krijgen. En toen er weer ge- ■wnteraadsverkiezingen waren <192€) zijn op een van de stembureaus •1 protestants uitgebrachte stemmen «geldig gemaakt. uitzicht over de Schelde. De boulevard ligt er nat en troosteloos bij. Waarom bent u bij de Partij van de Ar beid gegaan? „Voor de oorlog was lk Vrijzinnig De mocraat. Ik heb toen nog kandidaat ge staan voor de tweede kamer, hoewel lk er helemaal niet in wilde, maar ja. Een bekende naam op de lijst, dat wekt ver trouwen. Na de oorlog werd de PvdA opgericht en wat ik daar over las, dat was nou precies wat wy als Vrijzinnig Democraten wilden. Ik moest alleen eventjes wennen aan de I mei-dag. Daar moest je natuurlijk ook aan mee doen. En als je in Zeeuwsch-Vlaanderen woont, moetje het nog organiseren ook. maar goed. Je moest van beide kanten wat geven en nemen. Het was plezierig samenwerken met de socialistefr. En de politiek was toen veel vriendschappe- lijker, ook in provinciale staten. Alleen met de vertegenwoordiger van de Staatkundig Gereformeerden kreeg ik het wel eens aan de stok. Vaak kon bij hem iets niet omdat het ook op zondag gebeurde en dat mcoht niet. Hij kwam ook altijd met teksten uit de bijbel aan zetten. nou. dan deed ik dat ook. Maar er was nooit nare ruzie". Wennen aan 1 mei „Ieder kwam natuurlijk met zijn prin cipes naar voren. En je was het ook niet altijd eens. Zoals over mijn voorstel om vrouwelijke gemeenteambtenaren niet meer te ontslaan als ze gingen trouwen. Maar het kwam er door, on danks de Staatkundig Gereformeer den. Wist u trouwens dat Aardenburg een van de eerste gemeentes in Nederland was waar een vrouwelijke ambtenaar niet meer ontslagen werd als ze ging trouwen? Het voorstel kwam van mij en iedereen ging mee. terwijl de katho lieken er indertijd helemaal niet voor waren. Maar dit vonden ze prachtig. Toen ls direct de officier van justitie ^ar Aarden burg gekomen om de zaak onderzoeken. Die man logeerde bij ®y,en prompt werden er ruiten bij me ®gegooid en mijn fietsband doorge iden, Toevallig vertelde laatst 'Wiand me dat het zijn broer geweest is, ®f die fietsband heeft doorgesneden, «daarvoor thuis twee weken in het kot "«ft gezeten. In elk geval zijn er nieuwe Toezingen geweest, en er is zelfs iets «randerd in de kieswet het raam glijdr een reusachtig Jjtop voorbij. Het gesprek verstomt. JJevrouw Van den Broecke-De Man *oont drie hoog aan de Vlissingse boulevard. met een indrukwekkend

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1979 | | pagina 31