Edo de Waart oogstte zijn eerste boe-geroep Tom Robinson terug naar de basis Zang George Webb 'hartveroverend' Ruim 3000 bezoekers Bru-pop 'LOHENGRIN' IN BA YREUTH PIJNLIJK PZC/kunst Italiaanse opera zoekt een sponsor Tentoonstelling Johan Mekkink bij Van Geyt 'Explosies' Hans Koetsier niet welkom in Nijmegen KEES HERMANS EXPOSEERT IN HET ZKC MAANDAG 13 AUGUSTUS 1979 6 I Door Paid Kor en hof) BAYREUTH - Voor de eerste maal in zijn carrière is dirigent Edo de Waart geconfronteerd met boe-geroep. Dat gebeurde tijdens de Bayreuther Festspiele na afloop van de première van „Lo hengrin". Voor de befaamde dirigent, die in het afgelopen seizoen met het Concertgebouworkest nog een éclatant succes behaalde in de „Tannhauser", óók een opera van Richard Wagner, een uiterst pijnlijke ervaring. Edo de Waart: „Het was de eerste keer In mijn leven dat tk boe-geroep te horen kreeg. Nu is me verteld dat er sinds 1963 ln Bayreuth eigenlijk geen enkele eerste produktie is geweest, waarbij zoiets niet gebeurde. Maar je bent na- turlyk toch geschokt Je zet je voor honderd procent in en onwillekeurig vraag je je dan af: waarom reageren die mensen zo? Vinden ze het te langzaam, vinden ze het te mat. of te nerveus? Wie zijn die mensen die boe roepen? Zijn zij nooit nerveus? Als het mensen zijn die alleen maar honderd procent verwach ten. kunnen ze natuurlijk heel erg lang wachten, want er is altijd op iedereen wat aan te merken. Maar het irriteert je de eerste keer wel en het doet ook pijn. Pijn meer dan irritatie" Bravo's Bij de tweede voorstelling bleken de kaarten overigens beter te liggen. Een deel van het boe-geroep was nu ver vangen door luide bravo's. Van een be- leefdheidsapplaus was ditmaal geen sprake meer. Een kennelijk emotio neel bij de uitvoering betrokken pu bliek had een kwartier nodig om zowel zijn positieve als negatieve reacties te luchten. Edo de Waart: „Bij die tweede uitvoering had ik dat gevoel van pijn en irritatie totaal niet. Ik wist dat het binnen de mogelijkheden goed was ge gaan. En als ze zeggen dat er geen dra matische impulsen zijn, dan spijt me dat verschrikkelijk, want dan weet ik het ook niet meer. Nog dramatischer dan zoals wij het hebben uitgevoerd kan niet Dan wordt het een lachertje. ..Lohengrin" is tenslotte geen „Tosca", maar heel erg op traditie gestoelde muziek, die het toch ook van prachtig zingen moet hebben". Ter verklaring van de mislukking in MILAAN iAPi - De Italiaanse opera, die te kampen heeft met groetende kosten en steeds groter wordende tekorten, zoekt een sponsor om uit de problemen te komen Veel operaliefhebbers zien dit als een ontheiliging var. de opcratempels maar volgens de di recteur van de Scala. Carlo Maria Badini, is dit de enige mogelijkheid om de artistieke activiteiten te kunnen voortzetten De wereld beroemde Scala in Milaan heeft reeds besprekingen gevoerd met een fabrikant van melkprodukten. die ook al een formule-I racing- team sponsort Het regio-theater van Turijn heeft zich tot de Italiaanse autofabrikant Fiat en tot enkele andere bedrijven en banken gewend in een poging om de 220 miljoen lire 500.000 gulden/ los te krijgen die noodzakelijk zijn om het volgende winterseizoen te kunnen blijven draaien De operastichtingen hebben de verzekering gegeven dat de pu bliciteit discreet verwerkt zal wor den om er zeker van te zijn dat de zangers en orkestlieden geen le vende reclamezuilen zullen worden zoals dat het geval ts in de iprofes sionelewielersport, aldus een functionaris van de Scala. Een dergelijke sponsering is met nieuw voorde Scala wiens rondtrip door de Verenigde Staten driejaar geleden,gefinancierd werddooreen sigarettenfirma. Dezelfde maatschappij zal dit na jaar opnieuw een dergelijke reis mogelijk maken. In Italië echter kan zo n com- merctêle inmening rekenen op poli tiek verzet. Dc theaters uorden namelijk gefinancierd door de re gering en de politieke partijen Op deze wijze hebben zij Inspraak in de programmakeuze, maar wanneer de theaters geld uit andere fondsen kunnen betrekken zouden zij die macht wel eens kunnen kwijtra ken Bayreuth met .Lohengrin" kan worden aangevoerd, dat het, orkest waarmee Edo de Waart moest werken onvol doende getraind was in het echte Wag- ner-ldioom Bovendien bleek het zowel tijdens de repetities als tydens de uit voeringen voortdurend van samen stelling te wisselen. De oorzaak daar van heeR te maken meteen gebeurtenis in Bayreuth drie jaar geleden. Toen leidde de jubileum-uitvoering (100 jaar Festspiele) van Richard Wagner's Der Ring des Nibelungen" in de enscene ring van de jonge Franse regisseur Pa trice Chéreau en onder muzikale lei ding van Pierre Boulez tot een storm van tegengestelde reacties: de ene helft van het publiek ervoer de voorstelling als een aanslag op Wagner en de andere helft als een verfrissende vernieuwing. De grote storm is inmiddels wat be daard. maar de gevolgen worden met het jaar duidelijker voelbaar en mogen voor een groot deel verantwoordelijk worden geacht voor het feit dat een groot aantal ervaren orkestleden Bayreuth de rug heeft toegekeerd, waardoor De Waart het inderdaad moest stellen met mindere musici Regi ie Een andere handicap was de macht spositie van regisseur Gotz Friedrich. die behalve een statische en over de gehele linie weinig overtuigende en scenering ook een paar solisten mee naar Bayreuth had gebracht die wel voldeden aan zijn verlangens op to neelgebied. maar die muzikaal nauwe lijks of in het geheel niet tegen hun taak opgewassen bleken. Zo was er een Elsa van Kar an Arm strong die er wel beeldschoon uitzag, maar zich moeizaam vibrerend door haar partij heen sloeg en van de weer omstuit niet meer voldoende zelf- GROTE KERK, VEERE Zangrecital door de tenor George Webb in het kader van Delta Cultureel De 'e organisatoren van 'Delta Cul tureel' hadden voor het concert van za terdagavond in de Grote Kerk te Veere een artiest van klasse geëngageerd: De Westindischc. uit Trinidad afkomstige (en met een Zeeuwse vrouw gehuwde) zanger George Webb. Webb genoot zijn muzikale opleiding in Londen, trad onder meer op met de Duke Ellington Band, en bezocht onsriand - waar hij than: woont - met de Porgy and Bess Compagnie. In het eerste deel van het programma deed hij zich al kennen als een zanger met een fraai, licht tenor geluid, niet groot van volume, maar een tenor met een goede stembebeer- sing, trefzekerheid, en vooral zuiver heid, ook in bet hoge en hoogste regis ter. Ook zijn dictie mocht er zijn. Maar zijn interpretatie, zijn voordracht bleek zeer wisselend. Vóór de pauze bracht Webb - op een bescheiden, maar uitstekende wijze op de piano begeleid door Bram Stel lingwerf - eerst een drietal volksliedjes uit Ierland, Schotland en Engeland, die zeer aanvaardbaar werden vertolkt. Hierna zong hy een tweetal liederen van Schubert An die Musik' en Ave Maria'. Het waren technisch uitsteken de. maar qua opvatting wat matte ver tolkingen. met alleen even een vonkje van inspiratie in het 'Ave Mana' Wat meer overtuiging klonk er in de liederen van de Engelse componist Vaughan Williams (The Vagabond' en 'Let beauty awake' en Sweet en Twen ty' van Peter Warlock op tekst van Schakespeare. George Webb raakte eigenlijk pas goed in vorm na de pauze. Toen zong hij liederen uit de Afro-Amerikaanse en aanverwante muzieksfeer. Na een mooie piano-improvisatie van Bram Stellingwerf kon men achtereenvol gens 'highlights' uit Gershwins nege ropera 'Porgy and Bess' beluisteren, zoals 'Summertime'. 'A woman is a somtime thing' en 'I got plenty of nut tin'. Webb droeg deze werkjes spran kelend, en uiteraaard met een tikkeltje swing voor. Ontroerend en aangrijpend waren zyn vertolkingen van een viertal negro-spi- rituals, waarvan 'Were you There?' wel het hoogtepunt was. George Webb trakteerde zyn publiek ook op enkele volksliedjes uit zyn geboorteland Tri nidad: liedjes waarin het Calypso-ritme reeds goed te bespeuren was. Van 'No- body's business' maakte hy zelfs een 'meezinger'. Dat gebeurde ook met het laatste nummer van het programma, de spiritual I'm gonna ride up In a char- riot'. De soms wat geremde spontaniteit van het Zeeuwse publiek in aanmerking genomen slaagde Webb er vrij aardig ln van de vrij talrijke toehoorders ln de kerk een koor te maken, dat het refrein meezong. Na de ovatie, die hij - welver diend - voor zyn optreden kreeg len waarin hy zyn begeleider liet delen i kwam hy nog met de toegift Jossuah fought the battle of Jericho'een fas cinerend slot van een hartveroverend optreden. G. van L. vertrouwen scheen te hebben om al thans haar uitbeelding overtuigend te laten zyn Dit laatste was nog wel het geval met de demonische Ortrud van de mezzo-sopraan Ruth Hesse, maar ook haar stem bleek door de grote eisen die deze rol stelt zwaar overbelast te zyn. wat tot menig pynlljk moment aanlei ding gaf De muzikale catastrofe werd compleet doordat Peter Hofrnann. momenteel een van de sterren van het Bayreuther ensemble, in de lyrische titelrol zijn ba- ritonale tenor niet kon ontplooien en daardoor tot een matte en geremd klin kende vertolking kwam. Goede presta ties van Hans Sotin (Koning Heinrichi, Leif Roar (Telramund) en Bemd Welkl (Heerrufer) konden het evenwicht niet meer herstellen, en Edo de Waart stond voor de onmogeiy ke opgave om met dit ensemble toch tot een voorstelling op festivalniveau te komen. Een zeer kort beleefdheidsapplausje kon er nog net af na die première op 25 juli. maar direct daarna gaf het publiek op niet mis te verstane manier uiting aan zyn onge noegen. Zwak Zoals gezegd was het met dc tweede voorstelling iets beter gesteld. De zwakke samenstelling van het solis tenteam maakte dat de eerste akte nog steeds mat klonk, ondanks het grote aandeel van het Bayreuther koor o.l.v. Norbert Balatseh. dat momenteel be schouwd moet worden als het beste operakoor ter wereld en dat voor de indrukwekkendste ogenblikken in de ze „Lohengrin" zorgde. Tijdens de tweede akte bleek echter dat De Waart inmiddels een sterke greep op de mate rie had gekregen en werd er vanuit de orkestbak gemusiceerd met een voor treffelijke klankkleur, een grote mate van alertheid en zoveel dramatische spanning als met deze solisten moge lijk was. Bovendien was het publiek by deze tweede voorstelling gevoeliger voor het grote theatrale raffinement dat zelfs de minder geslaagde produkties van re gisseur Gotz Friedrich tot een bele venis kan maken. De statische opstel ling van het koor zorgde in ieder geval voor ..mooie plaatjes", maar daarnaast waren er toch ook enkele schitterende momenten, zoals de opkomst van Lo hengrin in een zilveren lichtkegel en diens weglopen na de „Gralserzahlung' in de laatste akte. waarby de schaduw van zyn mantel het trage klapwieken van een zwaan suggereerde Minder gelukkig was Friedrich in de slotscène, waar hij de verloren' ge waande hertog Gottfried liet opkomen als een klein jongetje in een ruim te- vaartkostuum. Naast een aantal bra vo's was het boe-geroep dan ook wel sprekend. Ook Edo de Waart was weer middelpunt van gejuich en sterk nega tieve reacties. De Waart ..We stonden aan het eind van die tweede voorstelling allemaal maar een beetje te lachen Ik. zei tegen Gotz Friedrich kom. nu gaan wij sa men een keer, want ik unlde laten zien dat ik mij niet van de produktie wilde distantiëren Als dat zo was, had ik er halverwege uit moeten stappen. Dus ik heb het overleefd. Ik zal het zelfs mis sen, dat boe-en. te meer daar de bravo's toch minstens net zo sterk waren Charley Morgan 'drums Tom Robinson 'bas-zangi. Danny Kustow igitaar/. tan Parker torgeti „Ro< /ock against Racism is een prima organisatie. Ik sta er ook nog steeds voor honderd procent achter. Maar de opzet van de festivals van vorig jaar was te groot. Het was een soort „Nurnberg Revisited". Zo'n massaal gebeuren is aardig voor ccn keer of twee, maar je moet dat niet te vaak doen. Het moet een speciale gebeurtenis blijven. Nu gaan we terug naar de basis: kleine, onbekende groepen spelen in lokale clubs. Zo wordt de strijd tegen het racisme wel degelijk voortge zet". Tom Robinson en Rock against Ra cism zijn twee namen die onlosmakeiyk met elkaar verbonden zyn. Met, zyn band speeldeTom inde afgelopen jaren veie tientallen malen op festivals die tot doel hadden om het toenemende ra cisme in Engeland een halt toe te roe pen. Meest opvallend waren de car nivals die vorig jaar in Londen werden gehouden en vele tienduizenden toe schouwers trokken. Het doel was om de Engelsen te wijzen op bijvoorbeeld het gevaar van het Na tional Front, een nazistische groepe ring in Engeland, die alle buiten landers met een andere huidskleur het land uit wil werken. De rockmuziek van de Tom Knbmson Band was daar een goed middel tegen. ..Het werk van Rock against Racism heeft de positie van het National Front m Engeland beslist nadelig beïnvloed Maar dat komt niet zozeer door die gro te carnivals, maar vooral door het lo kale werk Op die carnivals kwamen de mensen voor de muziek, maar als ln een kleine plaats woont en je vrienden van de RAR-beweging hebben iets georga niseerd in een kerkzaaltje en de plaat selijke band treedt op. dan weet je ver domd goed waarom Je daar by bent" Gav Niet alleen anti-racisme krijgt de aan dacht van Robinson. Denkend vanuit de socialistische principes kan hij ook enorm tekeer gaan tegen onderdruk kend optreden van politie of regering en tegen homofielenhaters. Tom heeft er nooit een geheim van gemaakt dat hij homofiel is. Zijn meest meegezon gen nummer, lange tijd omstreden bij zijn platenmaatschappij EMI, is nog steeds Glad to be gay („Blij dat ik een homo ben"). Toch blijft voor Tom Robinson mu- ziekmaken het belangrijkste doel ..Dat ismyn beroep. Ik mag de mensen alleen maar vragen om te betalen voor mfin concerten en platen omdat ik goede muziek maak Maar ik heb het recht om te laten weten wat ik denk" „Slechte muzikanten doen dat niet. die hebben niets te vertellen Maar neem Bob Dylan. Joni Mitchell. Jackson Browne. Johnny Rotten. Joe Strum- mer Ze zyn allemaal bezeten van iets en als je dat kunt verwerken heb je een goede song", Power in the Darkness was de eerste elpee van de TRB. ,JDat was een goede plaat, sta ik nog steeds achter. Alleen denk ik dat de tweede elpee (TRB Two) meer humor heeft. Humor is erg be langrijk. Als je dat niet hebt dan kom je al gauw over als een uiterst serieuze knaap, die de wereld wel even zal ver anderen. Nou vergeet dat maar: pop muziek kan de wereld niet verande ren". „Neem het geval van George Ince On danks alle demonstraties en brieven zit hij nog steeds vast" George Ince zit al enkele jaren in een Engelse gevangenis op verdenking van moord. De bewys- last tegen hem was erg minimaal Daarom Is een actiegroep zyn vrijheid gaan bepleiten. Tom Robinson sprong op deze zaak in door de achterkant van zyn eerste single. 2-4-6-8-Motorway, door middel van het nummer I shall be released op te dragen aan Ince Op TRB Two komt een geval ter sprake dat hier enigszins op lijkt. Het. nummer Blue Murder („To cry blue murder" be tekent moord en brand schreeuwen) gaat over de electricien Lidale Towers Toen hy op een dag luidruchtig een kroeg verliet, werd hy gearresteerd door acht politiemensen. De volgende morgen mocht hy het politiebureau verlaten, meer dood dan levend To wers overleed 21 dagen later. ,Het vreemde ls dat ik de Engelse poli tie toch nog de beste van de wereld vind Maar dat. is juist de ironie, want soms zyn ze toch verdomd afschuwe-, lijk. De politie moet de mensen dienen, niet heer en meester over ze zyn". Ro binson vindt dan ook dat de commissa ris van politie door de bevolking geko zen zou moeten kunnen worden Rund gr en BRUIN1SSE - Ruim 3000 belangstellenden hebben zaterdag het popfestival 'Bru- pop in Bruinisse bezocht. Dit jaarlijkse popfestival wordt georganiseerd door de stichting 'Bru-pop' cn vermeldde dit jaar als topattracties optreden: groepen Bram Tsaijkoffsky, lan Gillan. U'ilco Johnson. Verdei Nederlandsegroepen Diesel en ('arlsberg. Gedurende het festival waien in acht optredens te zien, die duurden van 12 00 tot tege n 22.00 uur De grote belangstelling zaterdag voo. het Schouwse vissersdorpje leverde geen problemen op De organisatoren vermeldden dat het. gebeuren geheel ■erkten mee de naar wens verliep Foto Wlm Riemensi en de dinsdag daarop waren we kit Hy had natuurlijk wel invloed op te technische geluld, maar de i stond al helemaal vast". Het nummer Bully for you van dea< pee werd in Nederland net geen Tom schreef het nummer samen a Peter Gabriel, met wie hij eerderopln, voor de liefdadigheid. Tom: „Wezj goede vrienden, ik zie Peter vaakente zit er best in dat onze vriendschapod muzikaal weer vorm gaat krijgen' Tom Robinson Ls het schoolvoorbea van de tevreden mens- „Het feit da!? niet veel exemplaren van die singles verkocht, deert me niet zo. Ik hebH werk, kan de huur betalen en ikrydü een grijze Cortina O Ja. heb je elndeiyk je Cortina? To: „Ja. het was net een visioen. Tot kon. heb ik in een Honda 125 gereden Th: kon ik me die Cortina veroorloven" ..One of my main ambitions in hfeb. own a smoke-grey silver fox supr deluxe supercharged 1600 E J" reps] teredfu rlined four door Ford Corim' j Tom Robinson op de hoes van Poiotc the Darkness PieterSdx Todd Rundgrcn produceerde de twee de TRB-plaat. Maar van beïnvloeding door deze Amerikaanse topmuzikant kan volgens Tom geen sprake zijn. ..Daar had Todd geen tijd voor We be gonnen op te nemen op een woensdag HULST - Galerie Van Geyt te Hulst houdt van 14 september tot 15 oktober een eretentoonstelling van het werk van de schilder Johan Mekkink bij ge legenheid van diens vijfenzeventigste jaardag. Johan Mekkink werd geboren in Velp en woonde en werkte in Velp en Ooster beek. Hy was leerling van de academie van beeldende kunsten Kunstoefe ning' te Arnhem Hij schildert, aqua relleert en tekent vooral portretten, stillevens en landschappen Daarnaast was hy ook monumentaal werkzaam. Vanaf 1954 was hy verbonden aan het Gemeentemuseum in Arnhem, tot hy er. als directeur, in 1969 afscheid nam Johan Mekkink heeft zich sterk ingezet voor de figuratieve kunstenaars in een periode, dat zy elders nauweiyks voor vol' werden aangezien Vanaf eind 1969 is Mekkink weer als vrij schilder werkzaam. Het is voor namelijk werk uit deze tien jaar, dat op deze expositie zal worden getoond. De tentoonstelling zal worden geopend door de dichter Anton van Wildcrode. NIJMEGEN - De Amsterdam* beeldend kunstenaar Koetsier krijgt waarschijnlijk geen kans in het centrum van NI) rnegen in dc openlucht zijn ge luidscompositie 'Explosies' gehore te brengen. Deze compost tie bestaat uit 'ver verwijderden dichtbije explosies van pistooi schoten tot bomontploffingen'. B en w van NUmgen hebben 0 raad voorgesteld het verzoek va: Koetsier af te wijzen. Ook de co» missie Beeldende Vormgeving ml de gemeenteraad is tegen de co» positie, waardoor net publiek» gevraagd fysiek en emotional wordt geconfronteerd met a plosiegeluiden en de daarbij bete rende associaties' De Nijmeegs gemeenteraad spreekt donderdfij over het kunstwerk Koetsier vindt Nijmegen voortijl compositie de aangewezen plaat' omdat de stad in de tweede »e reldoorlog samen met Amhts frontstad is geweest. Het komt werk vormt volgens de A© sterdamse kunstenaar op die nier een conh ontatie met gewei* explosies in het algemeen de oorlogshandelingen in Nij* gen tijdens de tweede wereld* log in bet bijzonder. B en W van NUmegen herinnert: eraan, dat Koetsier naam maakte met opzienbarende projecten Maar ook ln esthetische zin. aide het Nymeegse stadsbestuur. b«-f hij goed werk geleverd, bijvoer beeld in de aankleding van hftp rokantoor in Arnhem MIDDELBURG - Vanaf 18 august»' in het Zeeuws Kunstenaars cenim= Middelburg een tentoonstelling'ij zichtigcn zijn van werken van Hermans. Hermans werd geboren in Hapert 5-1935) en kreeg zijn opleidtol Eindhoven waar hij lessen volgdt1 de Akademie voor Industriële VW geving. Momenteel woont en wert in het Brabantse Vessera. Deze kunstenaar trad pas betref laat met zyn werk naar bulten eerste exposities waren ln 1978 De tentoonstelling duurt tot en a september en wordt geopend zat# 18 augustus om 4 uur De openingstyden van het ZKC» dinsdaR t/m vrijdag 10-12 en R' uur; woensdag en vrijdag 19-21J" zaterdag 9-12.30 en 14-16 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1979 | | pagina 6