Ruim 3000 bezoekers Br u-pop Edo de Waart oogstte zijn eerste boe-geroep Tom Robinson gaat terug naar de basis Zang George Webb 'hartveroverend' ILOHENGRININ BA YREUTH PIJNLIJK PZC/kunst 'Explosies' Hans Koetsier niet welkom in Nijmegen opera zoekt een sponsor KEES HERMANS EXPOSEERT IN HET ZKC Tentoonstelling Johan Mekkink Italiaanse bij Van Geyt MAANDAG 13 AUGUSTUS 1979 NIJMEGEN - De Amsterdamse beeldend kunstenaar Hans Koetsier krijgt waarschijnlijk geen kans in het centrum van Nij- megen in de openlucht zijn ge luidscompositie 'Explosies' I» gehore te brengen. Deze composi tie bestaat uit 'ver verwijderde en dichtbije explosies van pistool schoten'tot bomontploffingen'. B. en w. van Nljmgen hebben de raad voorgesteld het verzoek var. Koetsier af te wijzen. Ook de corn missie Beeldende Vormgeving uit de gemeenteraad is tegen de com positie, waardoor 'het publiek on gevraagd fysiek en emotioned wordt geconfronteerd met ex plosiegeluiden en de daarbij beho rende associaties'. De Nijmeegse gemeenteraad spreekt donderdag over het kunstwerk Koetsier vindt Nijmegen voorzljn compositie de aangewezen plaats, omdat de stad in dc tweede we reldoorlog samen met Arnhem frontstad is geweest. Het kunst werk vormt volgens de Am sterdamse kunstenaar op die ma nier een confrontatie met geweld explosies In het algemeen en met de oorlogshandelingen in Nijme gen tijdens de tweede wereldoor log in het bijzonder. B. en W. van Nijmegen herlnnertn eraan, dat Koetsier naam maakt* met opzienbarende projecten Maar ook in esthetische zin aldus het Nijmeegse stadsbestuur, beeft h\j goed werk geleverd, bijvoor beeld in de aankleding van hetgt rokantoor in Arnhem i Door Paul Korenhof i BAYREUTH - Voor de eerste maal in zijn carrière is dirigent Edo de Waart geconfronteerd met boe-geroep. Dat gebeurde tijdens de Bayreuther Festspiele na afloop van de première van „Lo hengrin". Voor de befaamde dirigent, die in het afgelopen seizoen met het Concertgebouworkest nog een éclatant succes behaalde in de „Tannhauser", óók een opera van Richard Wagner, een uiterst pijnlijke ervaring. MILAAN /AP) - De Italiaanse opera, die te kampen heeft met groeiende kosten en steeds groter wordende tekorten, zoekt een sponsor om uit de problemen te komen. Veel operaliefhebbers zien dit als een ontheiliging van de opcratempels maar volgens de di recteur van de Scala. Carlo Afarla Badini. is dil de enige mogelijkheid om de artistieke activiteiten te kunnen voortzetten De wereld beroemde Scala in Milaan heeft reeds besprekingen gevoerd met een fabrikant van melkprodukten, die ook al een formule-1 racing- team sponsort. Het regio-theater van Turijn heeft zich tot de Italiaanse autofabrikant Fiat en tot enkele andere bedrijven en banken gewend Ineen poging om de 220 miljoen lire 1500.000 gulden) los te krijgen die noodzakelijk zijn om het volgende winterseizoen te kunnen blijven draaien. De operastichtingen hebben de verzekering gegeven dat de pu bliciteit discreet verwerkt zal wor den om er zeker van te zijn dat de zangers en orkestlieden geen le vende reclamezuilen zullen worden zoals dat het geval is in de Iprofes sionelewielersport, aldus een functionaris van de Scala Een dergelijke sponsering is niet nieuw voorde Scala wiens rondtrip door de Verenigde Staten driejaar geleden.geflnancierdwerddoor een sigarettenfirma. Dezelfde maatschappij zal dil na- Jaar opnieuw een dergelijke reis mogelijk maken In Italië echter kan zo'n com merciële mmening rekenen op poli tiek verzet. De theaters worden namelijk gefinancierd door dc re gering en de politieke partijen. Op deze wijze hebben zij inspraak in de programmakeuze, maar wanneer de theaters geld uit andere fondsen kunnen betrekken zouden zij die macht wel eens kunnen kwijtra ken. BRUINISSE- Ruim 3000 belangstellenden hebben zaterdag het popfestival 'Bru- pop' in Brulnisse bezocht. Dit jaarlijkse popfestival wordt georganiseerd door de stichting 'Bru-pop' en vermeldde dit jaar als topattracties optredens van de groepen Bram Tsaijkoffsky. lan Gillan, Wilco Johnson. Verder werkten mee de Nederlandsegroepen Diesel en Carlsberg. vertrouwen scheen te hebben om al thans haar uitbeelding overtuigend te laten zijn Dit laatste was nog wel het geval met de demonische Ortrud van de mezzo-sopraan Ruth Hesse, maar ook haar stem bleek door de grote eisen die deze rol stelt zwaar overbelast te zijn, wat tot menig pynfijk moment aanlei ding gaf. De muzikale catastrofe werd compleet doordat Peter Hofrnann. momenteel een van de stenen van het Bayreuther ensemble. In de lyrische titelrol zijn ba- ritonale tenor niet kon ontplooien en daardoor tot een matte en geremd klin kende vertolking kwam. Goede presta ties van Hans Sotin (Koning Heinrich). Leif Roar (Telramundi en Bemd Wetkl (Heerrufer) konden het evenwicht niet meer herstellen, en Edo de Waart stond voor de onmogelijke opgave om met. dit ensemble toch tot een voorstelling op festivalniveau te komen Een zeer kort beleefdheidsapplausje kon er nog net. af na die première op 25 juli, maar direct daarna gaf het publiek op niet mis te verstane manier uiting aan zijn onge noegen. Zwak Zoals gezegd was het met de tweede voorstelling iets beter gesteld. De zwakke samenstelling van het solis- tenteam maakte dat de eerste akte nog steeds mat klonk, ondanks het grote aandeel van het Bayreuther koor o.l.v. Norbert Balatseh. dat momenteel be schouwd moet worden als het beste operakoor ter wereld en dat voor de indrukwekkendste ogenblikken in de ze ..Lohengrin" zorgde. Tijdens de tweede akte bleek echter dat De Waart inmiddels een sterke greep op de mate rie had gekregen en werd er vanuit de orkestbak gemusiceerd met een voor treffelijke klankkleur, een grote mate van alertheid en zoveel dramatische spanning als met deze solisten moge lijk was. Bovendien was het publiek bij deze tweede voorstelling gevoeliger voor het grote theatrale raffinement dal. zelfs de minder geslaagde produkties van re gisseur Gotz Friedrich tot een bele venis kan maken. De statische opstel ling van het koor zorgde in ieder gevaj voor ..mooie plaatjes", maar daarnaast waren er toch ook enkele schitterende momenten, zoals de opkomst van Lo hengrin in eep zilveren lichtkegel en diens weglopen na de.Gralserzahlung" in de laatste akte. waarbij de schaduw van zfjn mantel het trage klapwieken van een zwaan suggereerde Minder gelukkig was Friedrich in de slotscène, waar hij de verloren ge waande hertog Gottfried liet opkomen als een klein jongetje in een ruimte vaartkostuum. Naast een aantal bra vo's was bet boe-geroep dan ook wel sprekend. Ook Edo de Waart was weer middelpunt van gejuich en sterk nega tieve reacties. De Waart ..We stonden aan het eind van die tweede voorstelling allemaal maar een beetje te lachen. Ik zei tegen Gotz Friedrich: kom. nu gaan wij sa men een keer, want ik wilde laten zien dat ik mij niet van de produktie wilde distantiëren. Als dat zo was. had ik er halverwege uit moeten stappen. Dus ik heb het overleefd Ik zal het zelfs mis sen, dat boe-en. te meer daar de bravo's toch minstens net zo sterk waren MIDDELBURG - Vanafl 8 augustus»! in het Zeeuws Kunstenaars centrum" Middelburg een tentoonstelling i< zichtigen zijn van werken van K*e Hermans. Hermans werd geboren in Haper' iW 5-1935) en kreeg zijn opleiding Eindhoven waar hij lessen volgde*» de Akademie voor Industriële Vort» geving. Momenteel woont en werklM in het Brabantse Vessem. Deze kunstenaar trad pas betrekke-? laat met zijn werk naar buiten. eerste exposities waren in 1918 De tentoonstelling duurt tot en oef' september en wordt geopend zatermi 18 augustus om 4 uur. De openingstijden van het ZKC dinsdag t/m vrijdag 10-12 en 14-1'-* uur; woensdag en vrijdag 19-21.30 uur. zaterdag 9-12.30 en 14-16 uur Bayreuth met. „Lohengrin" kan worden aangevoerd, dat het orkest waarmee Edo de Waart moest werken onvol doende getraind was in het echte Wag- ner-idioom Bovendien bleek het zowel tijdens de repetities als tijdens de uit voeringen voortdurend van samen stelling te wisselen. De oorzaak daar van heeft te maken meteen gebeurtenis in Bayreuth drie jaar geleden Toen leidde de Jubileum-uitvoering 1100 jaar Festspiele) van Richard Wagner's ..Der Ring des Nlbelungen" in de enscene ring van de jonge Franse regisseur Pa trice Chéreau en onder muzikale lei ding van Pierre Boulez tot een storm van tegengestelde reacties: de ene helft van het publiek ervoer de voorstelling als een aanslag op Wagner en de andere helft als een verfrissende vernieuwing De grote storm is Inmiddels wat be daard. maar de gevolgen worden met het jaar duidelijker voelbaar en mogen voor een groot deel verantwoordelijk worden geacht voor het feit dat een groot aantal ervaren orkestleden Bayreuth de rug heeft toegekeerd, waardoor De Waart het inderdaad moest stellen met mindere musici Regi ie Een andere handicap was de macht spositie van regisseur Gotz Friedrich. die behalve een statische en over de gehele linie weinig overtuigende en scenering ook een paar solisten mee naar Bayreuth had gebracht die wel voldeden aan zijn verlangens op to neelgebied. maar die muzikaal nauwe lijks of in het geheel niet tegen hun taak opgewassen bleken. Zo was er een Elsa van Karan Arm strong die er wel beeldschoon uitzag, maar zich moeizaam vibrerend door haar partij heen sloeg en van de weer omstuit niet meer voldoende zelf- GROTE KERK. VEERE ZangrecUal door de tenor George We00 <n het kader i>an 'Delta Cultureel De Je organisatoren van 'Delta Cul tureel' hadden voor het concert van za terdagavond in de Grote Kerk te Veere een artiest van klasse geëngageerd: De Westindische, uit Trinidad afkomstige (en met een Zeeuwse vrouw gehuwde) zanger George Webb. Webb genoot zijn muzikale opleiding in Londen, trad onder meer op met de Duke Ellington Band. en bezocht ons land - waar hij than; woont - met de Porgy and Bess Compagnie. In het eerste deel van het programma deed hij zich al kennen als een zanger met een fraai, licht tenor geluid. niet groot van volume, maar een tenor met een goede stembeheer- sing, trefzekerheid, en vooral zuiver heid. ook in het hoge en hoogste regis ter. Ook zijn dictie mocht er zijn. Maar zijn interpretatie, zijn voordracht bleek zeer wisselend. Vóór de pauze bracht Webb - op een bescheiden, maar uitstekende wijze op de piano begeleid door Bram Stel lingwerf - eerst een drietal volksliedjes uit Ierland, Schotland en Engeland, die zeer aanvaardbaar werden vertolkt. Hierna zong hij een tweetal liederen van Schubert: An die Muslk' en Ave Maria'. Het waren technisch uitsteken de. maar qua opvatting wat matte ver tolkingen. met alleen even een vonkje van inspiratie in het 'Ave Maria Wat meer overtuiging klonk er in de liederen van de Engelse componist Vaughan Williams (The Vagabond' en 'Let beauty awake en Sweet en Twen ty van Peter Warlock op tekst van Schakespeare George Webb raakte eigenlijk pas goed in vorm na de pauze. Toen zong bij liederen uit de Afro-Amerikaanse en aanverwante muzieksfeer. Na een mooie piano-improvisatie van Bram Stellingwerf kon men achtereenvol gens 'highlights' uit Gershwins nege ropera 'Porgy and Bess" beluisteren, zoals 'Summertime', A woman is a somtime thing' en 'I got plenty of nut tin'. Webb droeg deze werkjes spran kelend. en uiteraaard met een tikkeltje swing voor. Ontroerend en aangrijpend waren zijn vertolkingen van een viertal negro-spi- rituals, waarvan Were you There?' wel het hoogtepunt was. George Webb trakteerde zijn publiek ook op enkele volksliedjes uit zijn geboorteland Tri nidad; liedjes waarin het Calypso-ritme reeds goed te bespeuren was. Van 'No- body's business maakte hij zelfs een meezingerDat gebeurde ook met het laatste nummer van het programma, de spiritual 'I'm gonna ride up in a char- riot'. De soms wat geremde spontaniteit van het Zeeuwse publiek In aanmerking genomen slaagde Webb er vrij aardig in van de vrij talrijke toehoorders in de kerk een koor te maken, dat het refrein meezong. Na de ovatie, die hij - welver diend - voor zijn optreden kreeg (en waarin hij zijn begeleider liet delen) kwam hij nog met de toegift 'Jossuah fought the battle of Jericho'een fas cinerend slot van een hartveroverend optreden. G. van L Charley Morgan /drums). Tom Robinson <bas-zang). Danny Kustow igitaar). Ian Parker orgel). Edo de Waart: „Het was de eerste keer ln mijn leven dat ik boe-geroep te horen kreeg. Nu is me verteld dat er sinds 1963 in Bayreuth eigenlijk geen enkele eerste produktie is geweest, waarbij zoiets niet gebeurde Maar je bent na- turLljk toch geschokt. Je zet je voor honderd procent ln en onwillekeurig vraag je je dan af: waarom reageren die mensen zo? Vinden ze het te langzaam, vinden ze het te mat. of te nerveus? Wie zijn die mensen die boe roepen? Zijn zij nooit nerveus? Als het mensen zyn die alleen maar honderd procent verwach ten, kunnen ze natuurlijk heel erg lang wachten, want er is altijd op iedereen wat aan te merken. Maar het irriteert je de eerste keer wel en het doet ook pijn. Pijn meer dan irritatie" Bravo's Bij dc tweede voorstelling bleken de kaarten overigens beter te liggen. Een deel van het boe-geroep was nu ver vangen door luide bravo's. Van een be- leefdheidsapplaus was ditmaal geen sprake meer. Een kennelijk emotio neel bij de uitvoering betrokken pu blick had een kwartier nodig om zowel zijn positieve als negatieve reacties te luchten. Edo de Waart: „Bij die tweede uitvoering had ik dat gevoel van pijn en irritatie totaal niet. Ik wist dat het binnen de mogelijkheden goed was ge gaan. En als ze zeggen dat er geen dra matische impulsen zijn. dan spijt me dat verschrikkelijk, want dan weet ik het ook niet meer. Nog dramatischer dan zoals wij het hebben uitgevoerd kan niet. Dan wordt het een lachertje. „Lohengrin" is tenslotte geen „Tosca", maar heel erg op traditie gestoelde muziek, die het toch ook van prachtig zingen moet hebben". Ter verklaring van de mislukking in Edo de Waart R undgren Todd Rundgren produceerde de twee de TRB-plaat. Maar van bcinvlocding door deze Amerikaanse topmuzikant kan volgens Tom geen sprake zijn. .Daar had Todd geen tijd voor. We be gonnen op te nemen op een woensdag HULST - Galerie Van Geyt te Hulst en de dinsdag daarop waren we klaa; Hij had natuurlijk wel invloed op hc technische geluid, maar de muzif! stond al helemaal vast" Het nummer Bully for you van dezeë pee werd in Nederland net geen Mt Tom schreef het nummer samen mr Peter Gabriel, met wie hij eerder opto: voor de liefdadigheid. Tom: „We zi: goede vrienden, ik zie Peter vaak en ht' zit er best in dat onze vriendschap «i muzikaal weer vorm gaat krijgen" Tom Robinson is het sehoolvoorbeeü van de tevreden mens: „Het feit dale niet veel exemplaren van die single zijt verkocht, deert me niet zo Ik heb leuk werk. kan de huur betalen en tk njd Si een grijze Cortina..." O ja. "neb je eindelijk je Cortina? Tom Ja. het, was net een visioen Tot kent heb ik in een Honda 125 gereden. Toen kon ik me die Cortina veroorloven" „One of my main ambitions in life isle own a smoke-grey silver fox super deluxe supercharged 1600 E ,,J" regir teredfurlinedfour door Ford Cortina"- Tom Robinson op de hoes van Powerir. the Darkness Pietcr Schsi i Oedurende het festival waren in acht optredens te zien, die duurden van 12.00 tot tegen 22.00 uur. De grote belangstelling zaterdag voor het Schouwse vissersdorpje leverde geen problemen op De organisatoren vermeldden dat het gebeuren geheel naar wens verliep. (Foto: Wim Rlemens). houdt van 14 september tot 15 oktober een eretentoonstelling van het werk van de schilder Johan Mekkink bij ge legenheid van diens vijfenzeventigste jaardag. Johan Mekkink werd geboren ln Velp en woonde en werkte ln Velp en Ooster beek. HIJ was leerling van de academie van beeldende kunsten 'Kunstoefe ning' te Arnhem. Hij schildert, aqua relleert en tekent vooral portretten, stillevens en landschappen. Daarnaast was hij ook monumentaal werkzaam. Vanaf 1954 was hy verbonden aan het Gemeentemuseum ln Arnhem, tot hij er. als directeur, in 1969 afscheid nam Johan Mekkink heeft zich sterk Ingezet voor de figuratieve kunstenaars in een periode, dat zij elders nauwelijks voor vol' werden aangezien. Vanaf eind 1969 is Mekkink weer als vrij schilder werkzaam. Het is voor namelijk werk uit deze tien jaar. dat op deze expositie zal worden getoond. De tentoonstelling zal worden geopend door de dichter Anton van Wildcrode. „Ebock against Racism is een prima organisatie. Ik sta er ook nog steeds voor honderd procent achter. Maar de opzet van de festivals van vorig jaar was te groot. Het was een soort „Numberg Revisited". Zo'n massaal gebeuren is aardig voor een keer of twee. maar je moet dat niet te vaak doen. Het moet een speciale gebeurtenis blijven. Nu gaan we terug naar de basis: kleine, onbekende groepen spelen in lokale clubs. Zo wordt de strijd tegen het racisme wel degelijk voortge zet". Tom Robinson en Rock against Ra cism zijn twee namen die onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Met zijn band speelde Tom ln de afgelopen jaren vele tientallen malen op festivals die tot doel hadden om het toenemende ra cisme in Engeland een halt toe te roe pen Meest opvallend waren de car nivals die vorig jaar in Londen werden gehouden en vele tienduizenden toe schouwers trokken. Het doel was om de Engelsen te wijzen op bijvoorbeeld het gevaar van het Na tional Front, een nazistische groepe ring in Engeland, die alle buiten landers met een andere huidskleur het land uit wil werken. De rockmuziek van de Tom Robinson Band was daar een goed middel tegen. ..Het werk van Rock against Racism heeft de positie vim het National Front in Engeland beslist nadelig beïnvloed. Maar dat komt niet zozeer door die gro te carnivals, maar vooral door het lo kale werk Op die carnivals kwamen de mensen voor de muziek, maar als in een kleine plaats woont en je vrienden van de RAR-beweglng hebben iets georga niseerd ln een kerkzaaltje en de plaat selijke band treedt op, dan weetje ver domd goed waarom je daar bij bent". Gay Niet alleen anti-racismc krijgt de aan dacht van Robinson. Denkend vanuit de socialistische principes kan hij ook enorm tekeer gaan tegen onderdruk kend optreden van politie of regering en tegen homofielenhaters. Tom heeft cr nooit een geheim van gemaakt dat hij homofiel is. Zijn meest meegezon gen nummer, lange tijd omstreden bij zijn platenmaatschappij EMI. is nog steeds Glad to be gay („Blij dat ik een homo ben"). Toch blijft voor Tom Robinson mu- ziekmaken het belangrijkste doel. „Dat is mijn beroep. Ik mag de mensen alleen maar vragen om te betalen voor mijn concerten en platen omdat ik goede muziek maak. Maar ik heb het recht om te laten weten wat ik denk". „Slechte muzikanten doen dat niet. die hebben niets te vertellen. Maar neem Bob Dylan. Joni Mitchell. Jackson Browne. Johnny Rotten. Joe Stram mer Ze zijn allemaal bezeten van iets en als je dat kunt verwerken heb je een goede song". Power in the Darkness was de eerste elpee van de TRB. „Dat was een goede plaat, sta ik nog steeds achter. Alleen denk ik dat de tweede elpee (TRB Two) meer humor heeft Humor is erg be langrijk. Als je dat niet hebt dan kom je al gauw over als een uiterst serieuze knaap, die de wereld wel even zal ver anderen. Nou vergeet dat maar: pop muziek kan de wereld niet verande ren". ..Neem het geval van George Ince. On danks alle demonstraties en brieven zit hij nog steeds vast". George Ince zit al enkele jaren in een Engelse gevangenis op verdenking van moord. De bewijs last tegen hem was erg minimaal Daarom is een actiegroep zijn vrijheid gaan bepleiten. Tom Robinson sprong op deze zaak in door de achterkant van zijn eerste single. 2-4-6-8-Motorway, door middel van het nummer I shall be released op te dragen aan Ince. Op TRB Two komt een geval ter sprake dat hier enigszins op lijkt. Het nummer Blue Murder (..To cry blue murder" be tekent moord en brand schreeuwen) gaat over de electricien Liddie Towers. Toen hy op een dag luidruchtig een kroeg verliet, werd hy gearresteerd door acht politiemensen De volgende morgen mocht hy het politiebureau verlaten, meer dood dan levend. To wers overleed 21 dagen later ..Het vreemde is dat ik de Engelse poli tie toch nog de beste van de wereld vind Maar dat is Juist de Ironie, want soms zijn ze toch verdomd afschuwe- lyk. De politie moet de mensen dienen, niet heer en meester over ze zijn". Ro binson vindt dan ook dat de commissa ris van politie door de bevolking geko zen zou moeten kunnen worden

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1979 | | pagina 20