Edo de Waart oogstte zijn eerste boe-geroep Tom Robinson gaat terug naar de basis Ruim 3000 bezoekers Bru-pop Zang George Webb 'hartveroverend' LOHENGRININ BA YREUTH PIJNLIJK opera zoekt een sponsor Italiaanse 'Explosies' Hans Koetsier niet welkom in Nijmegen KEES HERMANS EXPOSEERT IN HET ZKC Tentoonstelling Johan Mekkink bij Van Geyt MAANDAG 13 AUGUSTUS 1979 PZC/kunst 6 vertrouwen scheen te hebben om al thans haar uitbeelding overtuigend te laten zijn. Dit laatste was nog wel het geval met de demonische Ortrud van de mezzo-sopraan Ruth Hesse, maar ook haar stem bleek door de grote eisen die deze rol stelt zwaar overbelast te zijn. wat tot menig pijnlyk moment aanlei ding gaf De muzikale catastrofe werd compleet doordat Peter Hoftnann. momenteel een van de sterren van het Bayreuther ensemble, in de lyrische titelrol zijn ba- ritonale tenor niet kon ontplooien en daardoor tot een matte en geremd klin kende vertolking kwam. Goede presta ties van Hans Sotin (Koning Helnrlehi. Charley Morgan 'drums i. Tom Robinson 'bas-zangi. Danny Kustow igitaartan Parker (orgel). Leif Roar (Telramund en Bemd Weikl (Door Paul Korenhof) BAYREUTH - Voor de eerste maal in zijn carrière is dirigent Edo de Waart geconfronteerd met boe-geroep. Dat gebeurde tijdens de Bayreuther Festspiele na afloop van de première van „Lo hengrin". Voor de befaamde dirigent, die in het afgelopen seizoen met het Concertgebouworkest nog een éclatant succes behaalde in de „Tannhauser", óók een opera van Richard Wagner, een uiterst pijnlijke ervaring. MILAAN (AP) - De Italiaanse opera, die te kampen heeft met groeiende kosten en steeds groter wordende tekorten, zoekt een sponsor om uit de problemen te komen Veel operatie/hebbers zien dit als een ontheiliging van de operatempels maar volgens de di recteur van de Scala. Carlo Maria Badlni. is dit de enige mogelijkheid om de artistieke actiixtteüen te kunnen voortzetten De wereld beroemde Scala In MUaan heeft reeds besprekingen gevoerd met een fabrikant van melkprodukten. die ook al een formule-l raclng- team sponsort. Het regio-theater van Turijn heeft zich tot de Italiaanse autofabrikant Fiat en tot enkele andere bedrijven en banken gewend in een poging om de 220 miljoen lire (500.000 gulden) los te krijgen die noodzakelijk zijn om het volgende winterseizoen te kunnen blijven draaien. De operastichtingen hebben de verzekering gegeven dal de pu bliciteit discreet verwerkt zal wor den om er zeker van te zijn dat de zangers en orkestlieden geen le vende reclamezuilen zullen worden zoals dat het geval is m de (profes sionele) uAelersport. aldus een functionaris van de Scala Een dergelijke sponsering is niet nieuw voorde Scala ivlens rondirtp door de Verenigde Staten driejaar geleden,gefinancierdwerddooreen sigarettenflrma. Dezelfde maatschappij zal dit na jaar opnieuw een dergelijke reis mogelijk maken In Italië echter kan zo'n com merciële inmening rekenen op poli tiek verzet De theaters worden namelijk gefinancierd door dc re gering en de politieke partijen Op deze wijze hebben zij inspraak l/t de programmakeuze, maar wanneer de theaters geld uit andere fondsen kunnen betrekken zouden zij die macht wel eens kunnen JrirtJfra- ken. BRUINISSE- Ruim 3000 belangstellenden hebben zaterdag het popfestival 'Hru- pop' in Bruinisse bezocht. Dit jaarlijkse popfestival wordt georganiseerd door de stichting "Bru-pop' en vermeldde dit jaar als topattracties optredens van de groepen Bram Tsaijkoffsky. Ian Gillan. Wilco Johnson. Verder werkten mee de Nederlandsegroepen Diesel en Carlsberg. Tom Robinson en Rock against. Ra cism zijn twee namen die onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Met zijn band speelde Tom in de afgelopen jaren vele t ien tallen malen op festivals die tot doel hadden om het toenemende ra cisme in Engeland een halt toe te roo- pen Meest opvallend waren de car nivals die vorig jaar in I.onden werden gehouden en vele tienduizenden toe schouwers trokken Hel doel was om de Engelsen te wijzen op bijvoorbeeld het gevaar van het Na tional Front, een nazistische groepe ring in Engeland, die alle buiten landers met een andere huidskleur het land uit wil werken. De rockmuziek van de Tom Robinson Band was daar een goed middel tegen. ..He: werk van Rock against Racism heeft de positie van het National Front, in Engeland beslist nadelig beïnvloed. Maar dat komt niet zozeer door die gro te carnivals, maar vooral door het lo kale werk. Op die carnivals kwamen de mensen voor de muziekmaar als in een kleine plaats woont en Je menden van de RAR-beweging hebben iets georga niseerd in een kerkzaaltje en de plaat selijke band treedt op, dan weet je ver domd goed waarom je daar bij bent". Gav Niet alleen anti-racisme krijgt de aan dacht van Robinson. Denkend vanuit de socialistische principes kan hij ook enorm tekeer gaan tegen onderdruk kend optreden van politie of regering en tegen homofielenhatcrs. Tom heeft er nooit een geheim van gemaakt dat hij homofiel is. Zijn meest meegezon gen nummer, lange tijd omstreden bij Bayreuth met „Lohengrin" kan worden aangevoerd, dat het orkest waarmee Edo de Waart moest werken onvol doende getraind was in het echte Wag- ner-ldioom. Bovendien bleek het zowel tijdens de repetities als tijdens de uit voeringen voortdurend van samen stelling te wisselen. De oorzaak daar van heeft te maken meteen gebeurtenis in Bayreuth drie jaar geleden. Toen leidde de jubileum-uitvoering (100 jaar Festspiele) van Richard Wagner's ..Der Ring des Nibelungen" in de enscene ring van de jonge Franse regisseur Pa trice Chereau en onder muzikale lei ding van Pierre Boulez tot een storm van tegengestelde reacties: de ene helft van het. publiek ervoer de voorstelling als een aanslag op Wagner en de andere helft als een verfrissende vernieuwing De grote storm is inmiddels wat be daard. maar de gevolgen worden met het jaar duidelijker voelbaar en mogen voor een groot deel verantwoordelijk worden geacht voor het feit dat een groot aantal ervaren orkestleden Bavreuth de rug heeft toegekeerd, waardoor De Waart het Inderdaad moest stellen met mindere musici Regie Een andere handicap was de macht spositie van regisseur Gotz Friedrich. die behalve een statische en over de gehele linie weinig overtuigende en scenering ook een paar solisten mee naar Bayreuth had gebracht die wel voldeden aan zijn verlangens op to neelgebied, maar die muzikaal nauwe lijks of in het geheel niet tegen hun (aak opgewassen bleken. Zo was er een Elsa van Kar an Arm strong die er wel beeldschoon uitzag, maar zich moeizaam vibrerend door haar party heen sloeg en van de weer omstuit niet meer voldoende zelf- GROTE KERK. VEERE Zangrecital door de tenor George Webb m het kader van 'Delta Cultureel' De 9e organisatoren van 'Delta CuU tureel' hadden voor het concert van za terdagavond in de Grote Kerk te Vee re een artiest van klasse geëngageerd: De Wcstindische, uit Trinidad afkomstige len met een Zeeuwse vrouw gebuwdei zanger George Webb. Webb genoot zijn muzikale opleiding in Londen, trad onder meer op met de Duke Ellington Band, en bezocht ons land - waar hij than: woont - met de Porgy and Bess Compagnie. In het eerste deel van het programma deed bij zich al kennen als een zanger met een fraai, licht tenor geluid, niet groot van volume, maar een tenor met een goede stembeheer- sing, trefzekerheid, en vooral zuiver heid, ook in het hoge en hoogste regis ter. Ook zijn dictie mocht er zijn. Maar zijn interpretatie, zijn voordracht bleek zeer wisselend. Vóór de pauze bracht Webb - op een bescheiden, maar uitstekende wijze op de piano begeleid door Bram Stel lingwerf - eerst een drietal volksliedjes uit Ierland. Schotland en Engeland, die zeer aanvaardbaar werden vertolkt Hierna zong hij een tweetal liederen van Schubert: An die Musik' en Ave Maria'. Het waren technisch uitsteken de. maar qua opvatting wat matte ver tolkingen. met alleen even een vonkje van inspiratie in het 'Ave Maria Wat meer overtuiging klonk er in de liederen van de Engelse componist Vaughan Williams (The Vagabond en 'Let beauty awake'en Sweet en Twen ty van Peter Warlock op tekst van Schakespeare. George Webb raakte eigenlijk pas goed in vorm na de pauze. Toen zong hij liederen uit de Afro-Amerikaanse eD aanverwante muzieksfeer. Na een mooie piano-improvisatie van Bram Stellingwerf kon men achtereenvol gens 'highlights' uit Gershwins nege ropera 'Porgy and Bess' beluisteren, zoals 'Summertime'. 'A woman is a somtime thing' en 'I got plenty of nut- tin". Webb droeg deze werkjes spran kelend, en uiteraaard meteen tikkeltje swing voor. Ontroerend en aangrijpend waren zijn vertolkingen van een viertal negro-spi- rituals. waarvan Were you There? wel het hoogtepunt was. George Webb trakteerde zijn publiek ook op enkele volksliedjes uit zijn geboorteland Tri nidad: liedjes waarin het Calypso-ritme reeds goed te bespeuren was. Van 'No- body's business' maakte hy zelfs een 'meezinger'. Dat gebeurde ook met het laatste nummer van het programma, de spiritual I'm gonna ride up in a char- riot' De soms wat geremde spontaniteit van het Zeeuwse publiek In aanmerking genomen slaagde Webb er vrij aardig in van de vrij talrijke toehoorders in de kerk een koor te maken, dat het refrein meezong. Na de ovatie, die hij - welver diend - voor zijn optreden kreeg <en waarin hij zijn begeleider liet delen) kwam hij nog met de toegift 'Jossuah fought the battle of Jericho'. een fas cinerend slot. van een hartveroverend optreden. (Heerrufer) konden het evenwicht niet meer herstellen, en Edo de Waart stond voor de onmogelijke opgave om met dit ensemble toch tot een voorstelling op festivalniveau te komen. Een zeer kori beleefdheidsapplausje kon er nog net af na die première op 25 juli, maar direct, daarna gaf het publiek op niet mis te verstane manier uiting aan zijn onge noegen. Zwak Zoals gezegd was het met de tweede voorstelling iets beter gesteld. De zwakke samenstelling van het solis tenteam maakte dat dc eerste akte nog steeds mat klonk, ondanks het grote aandeel van het Bayreuther koor o.l.v. Norbert Balatsch. dat momenteel be schouwd moet worden als het beste operakoor ter wereld en dat voor de indrukwekkendste ogenblikken in de ze ..Lohengrin" zorgde. Tijdens de tweede akte bleek echter dat De Waart inmiddelseen sterke greep op de mate rie had gekregen en werd er vanuit de orkestbak gemusiceerd met een voor treffelijke klankkleur, een grote mate van alertheid en zoveel dramatische spanning als met deze solisten moge lijk was. Bovendien was het publiek bij deze tweede voorstelling gevoeliger voor het grote theatrale raffinement dat zelfs de minder geslaagde produkties van re gisseur Gotz Friedrich tot een bele venis kan maken. De statische opstel ling van het koor zorgde m ieder geval voor „mooie plaatjes", maar daarnaast, waren er toch ook enkele schitterende momenten, zoals de opkomst van Lo hengrin in een zilveren lichtkegel en diens weglopen na de „Gralserzahlung" in de laatste akte. waarbij de schaduw van zijn mantel het trage klapwieken van een zwaan suggereerde Minder gelukkig was Friedrich in de slotscène, waar hij de verloren ge waande hertog Gottfried liet opkomen als een klein jongetje in een ruimte vaartkostuum. Naast een aantal bra- vo's was het boe-geroep dan ook wel sprekend. Ook Edo de Waart was weer middelpunt van gejuich en sterk nega tieve reacties. De Waart: „We stonden aan hel eind van die tweede voorstelling allemaal maar een beetje te lachen. P' zei tegen Gotz Friedrich: kom. nu gaan u-ij sa men een keer. uxznt ik wilde laten zien dat ik mij niet van de produktie wilde distantiëren. Als dat zo was. had ik er halverwege uil moeten stappen. Dus ik heb het overleefd. Ik zal het zelfs mus sen, dat boe-en. te meer daar de. bravo's toch minstens net zo sterk waren". Gedurende het festival waren in acht optredens tg zien. die duurden van 12 00 tot tegen 22 00 uur De grote belangstelling zaterdag voor het Schouwse vissersdorpje leverde geen problemen op De organisatoren vermeldden dat het gebeuren geheel naar wens verliep. (Foto. Wlm Riemensi. Edo de Waart.: „Het was de eerste keer in mijn leven dat lk boe-geroep te horen kreeg Nu is me verteld dat er sinds 1963 In Bayreuth eigenlijk geen enkele eerste produktie Is geweest, waarbij zoiets niet gebeurde Maar je bent na- turüjk toch geschokt Je zet je voor honderd procent in en onwillekeurig vraag je Je dan af: waarom reageren die mensen zo? Vinden ze het te langzaam, vinden ze het te mat of te nerveus? Wie zijn die mensen die boe roepen? Zijn zij nooit nerveus? Als het mensen zijn die alleen maar honderd procent verwach ten. kunnen ze natuurlijk heel erg lang wachten, want er is altijd op iedereen wat aan te merken. Maar het irriteert je de eerste keer wel en het doet ook pijn Pijn meer dan irritatie". Bravo's Bij de tweede voorstelling bleken de kaarten overigens beter te liggen. Een deel van het boe-geroep was nu ver vangen door luide bravo's. Van een be- leefdbeidsapplaus was ditmaal geen sprake meer. Een kennelijk emotio neel bij de uitvoering betrokken pu bliek had een kwartier nodig om zowel zijn positieve als negatieve reacties te luchten. Edo de Waart: „Bij die tweede uitvoering had ik dat gevoel van pijn en irritatie totaal niet Ik wist dat het binnen de mogelijkheden goed was ge gaan. En als ze zeggen dat er geen dra matische impulsen zijn. dan spijt me dat verschrikkelijk, want dan weet ik bet ook niet meer. Nog drama tischer dan zoals wij het hebben uitgevoerd kan niet Dan wordt het een lachertje. „Lohengrin" is tenslotte geen „Tosca", maar heel erg op traditie gestoelde muziek, die het toch ook van prachtig zingen moet hebben". Ter verklaring van de mislukking in en de dinsdag daarop waren we klaz Hy had natuuriyk wel Invloed op te technische geluid, maar de muad stond al helemaal vast". Het nummer Bully for you van des» pee werd in Nederland net geeni* Tom schreef het nummer samen Peter Gabriel, met wie hy eerderoptes voor de liefdadigheid. Tom; „We sp goede vrienden, ik zie Peter vaakente zit er best in dat onze vriendschapod muzikaal weer vorm gaat krygen" Tom Robinson is het srhoolvoorbed van de tevreden mens: „Het feit date niet veel exemplaren van die single® verkocht, deert me ntet zo, Ik heb led werk. kan de huur betalen en lk rijd A een grijze Cortina..." O ja. heb je eindelijk je Cortina? Tre „Ja. het was net een visioen Tot kers heb ik in een Honda 125 gereden. T« kon ik me die Cortina veroorloven" „One of my main ambitions in life is' own a smoke-grey silver fox supr deluxe supercharged 1600 E J" rep teredfurlinedfour door Ford Cortina' Tom Robinson op de hoes van Poire: the Darkness -I Pleter Sdi NIJMEGEN - De Amsterdam* beeldend kunstenaar Ha» Koetsier krijgt waarschijnlijk geen kans in het centrum van Nlj megen in de openlucht zijn p- luidscompositie 'Explosies' trt gehore te brengen. Deze compos tie bestaat uit 'ver verwijderden dichtbije explosies van pisto<+ schoten' tot bomontploffingen'. B en w van Nymgen hebbende raad voorgesteld het. verzoek vat Koetsier af te wyzen Ook de co» missie Beeldende Vormgeving BI de gemeenteraad is tegen de co» positie, waardoor 'het publieke» gevraagd fysiek en emotion^ wordt geconfronteerd met •plosïegeluiden en de daarbij beho rende associaties'. De Nijmeegs gemeenteraad spreekt donderdag over het kunstwerk Koetsier vindt Nijmegen voorrijt compositie de aangewezen pluk omdat de stad in de tweede reldoorlog samen met Arnhrt fronts tad is geweest Het kunst werk vormt volgens dc Am sterdamse kunstenaar op die n» nier een confrontatie mei geafW explosies in het algemeen enntf de oorlogshandelingen in Nijw gen tijdens de tweede wereldo* log in het bijzonder. B en W van Nijmegen herinnen» eraan, dat Koetsier naam maaktt met opzienbarende projecten Maar ook in esthetische zin. aidir j het Nymeegse stadsbestuur, hy goed werk geleverd, bijvoer beeld In de aankleding van hetp rokantoor in Arnhem J MIDDELBURG - Vanaf 18 august in het Zeeuws Kunstenaarscentrn'' Middelburg een tentoonstelling zichtigen zijn van werken Hermans. Hermans werd geboren in Hapert - 5-1935) en kreeg zijn opleiding Eindhoven waar hij lessen volgde)' de Akademie voor Industriële Vort geving. Momenteel u oont en werkt» in het Brabantse Vessem. Deze kunstenaar trad pas betrekW laat met zyn werk naai bulten, eerste exposities waren in 1978. De tentoonstelling duurt tot en nw september en wordt geopend zatft» 18 augustus om 4 uur De openingstyden van het ZKCS dinsdag t-m vrijdag 10-12 en IH uur: woensdag en vrydag 19-2130— zaterdag 9-12.30 en 14-16 uur HULST - Galerie Van Geyt te Hulst houdt van 14 september tot 15 oktober een eretentoonstelling van het werk van de schilder Johan Mekkink bij ge legenheid van diens vijfenzeventigste jaardag. Johan Mekkink werd geboren In Velp en woonde en werkte in Velp en Ooster beek Hy was leerling van de academie van beeldende kunsten Kunstoefe ning te Arnhem Hy schildert, aqua relleert en tekent vooral portretten, stillevens en landschappen. Daarnaast was hy ook monumentaal werkzaam. Vanaf 1954 was hy verbonden aan het Gemeentemuseum in Arnhem, tot hy er. als directeur, in 1969 afscheid nam Johan Mekkink heeft zich sterk ingezet voor de figuratieve kunstenaars in een periode, dat zy elders nauwelijks 'voor vol' werden aangezien Vanaf eind 1969 is Mekkink weer als vrij schilder werkzaam. Het is voor namelijk werk uit deze tien jaar. dat op deze expositie zal worden getoond. De tentoonstelling zal worden geopend door de dichter Anton van H'ilderode. „XVock against Racism is een prima organisatie. Ik sta er ook nog steeds voor honderd procent achter. Maar de opzet van de festivals van vorig jaar was te groot- Het was een soort „Nnmberg Revisited". Zo'n raassaal gebeuren is aardig voor een keer of twee, maar je moet dat niet te vaak doen. Het moet een speciale gebeurtenis blijven. Nu gaan we terug naar de basis: kleine, onbekende groepen spelen in lokale clubs. Zo wordt de strijd tegen het racisme wel degelijk voortge zet". zijn platenmaatschappij EMI. is nog steeds Glad to be gay (..Blij dat ik een homo ben"). Toch blijft voor Tom Robinson mu- ziekmakenhet belangrijkste doel. „Dat Is my n beroep Ik mag de mensen alleen maar vragen om te betalen voor mjjn concerten en platen omdat. Ik goede muziek maak Maar lk heb het. recht om te laten weten wat lk denk" ..Slechte muzikanten doen dat niet. die hebben niets te vertellen Maar neem Bob Dylan. Jonl Mitchell. Jackson Browne. Johnny Rotten. Joe Stram mer Ze zijn allemaal bezeten van lets en als je dat kunt, verwerken heb je een goede song". Power in the Darkness was de eerste elpee van de TRB. „Dat was een goede plaat, sta Ik nog steeds achter. Alleen denk ik dat de tweede elpee (TRB Two) meer humor heefL Humor is erg be langrijk. Als je dat niet hebt dan kom je al gauw over als een uiterst serieuze knaap, die de wereld wel even zal ver anderen. Nou vergeet dat maar: pop muziek kan de wereld niet verande ren". „Neem het geval van George Ince. On danks alle demonstraties en brieven zit hy nog steeds vast", George Ince zit al enkele jaren in een Engelse gevangenis op verdenking van moord. De bewijs last tegen hem was erg minimaal Daarom is een actiegroep zyn vrijheid gaan bepleiten. Tom Robinson sprong op deze zaak in door de achterkant van zijn eerste single, 2-4-6-8-Motorway, door middel van het nummer I shall be released op te dragen aan Ince. Op TRB Two komt een geval ter sprake dat hier enigszins op lykt. Het nummer Blue Murder (..To cry blue murder" be tekent moord en brand schreeuwen), gaat. over de electricien Llddle Towers. Toen hy op een dag luidruchtig een kroeg verliet, werd hy gearresteerd door acht politiemensen De volgende morgen mocht hy het politiebureau verlaten, meer dood dan levend. To wers overleed 21 dagen later. „Het vreemde is dat. ik dé Engelse poli tie toch nog de beste van de wereld vind Maar dat is Juist de ironie, want soms zyn ze toch verdomd afschuwe lijk De politie moet de mensen dienen, niet heer en meester over ze zijn". Ro binson vindt dan ook dat. de commissa ris van politie door de bevolking geko zen zou moeten kunnen worden. Rundgren Todd Rundgren produceerde de twee de TRB-plaat Maar van beïnvloeding door deze Amerikaanse topmuzikant kan volgens Tom geen sprake zijn. „Daar had Todd geen tijd voor We be gonnen op te nemen op een woensdag

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1979 | | pagina 16