LUCIE DE SMIT 'ik zit niet op die erkenning te wachten 'Het zit in me en het moet er uit PZC/fëTlE?! ZEEUWSCH-VLAANDEREN 3 In de Molenstraat in Schoondijke, die vanaf de rotonde richting Oostburg gaat, staat een vriendelijk huisje, dat de naam 'De zoete inval' draagt. De buitendeur staat meestal uitnodigend open, met een oranje gordijn afgeschermd voor vliegen en ande re ongewenste bezoekers. Voor het raam van de voorkamer staat een aantal beeldhouwwerkjes en andere kunstvoorwerpen. Bui ten op de stoep gaat de uitstalling verder. Met patioblokken is op het trottoir een plaatsje afgescheiden, waar behalve beelden ook een werktafel staat. De grijze muurtjes worden opgefleurd door een paar bloembakken. Tegen de buitenkant van de muurtjes zijn een paar kinderfietsen geslingerd. Veel automobilisten, die met het bord einde vijftig in zicht, hun gaspedaal al vast dieper indrukken, rijden er achteloos aan voorbij. Binnen heerst grote bedrijvigheid. Lucie de Smit staat als huisvrouw aan het hoofd van een gezin van dertien kinderen. Lucie: „Tel daar dan nog de nodige vriendjes en vriendinnetjes en niet te vergeten de huis dieren bij en je krijgt een idee hoe het hier toe gaat. Er zijn nu nog negen kinderen thuis. De jongste is zes". In de huiskamer staat een grote zelf ontworpen eettafel met ban ken in de rondte. Er is ruimte voor allemaal. In ploegen eten is er voor haar niet bij. „We horen bij elkaar en dan moet je je gezin niet in groepjes verdelen." Haar man is metselaar en heeft het huis door de jaren heen grondig aangepast, zodat er voldoende levens ruimte is voor iedereen. Eenentwintig jaar aan een stuk hield Lucie zich alleen maar bezig met haar huishoudentje. Ze hield geen tijd over voor andere dingen. Al die jaren is ze de deur niet uitgeweest. Ze zat tot over haar oren in het werk en had het daar nog eens extra moeilijk mee, omdat ze al sinds haar zevende flink last van astma heeft. Een zo op het oog heel onbelangrijke gebeur tenis heeft Lucie's leventje geheel veranderd. Lucie: „Een van de kinderen kwam een jaar of vijf geleden thuis met een stukje steen. Ze moest er een beestje van ma ken. Ze was er vol ijver mee bezig, maar het wilde niet lukken. Omdat pa op zijn werk was, moest ik helpen." Met wat eenvoudig gereedschap, dat voor die gelegenheid even geleend werd uit de gereedschapskist van haar man. begon ze te beitelen, boren, schaven en schu ren en het eerste eigen gemaakte beeldje kwam tot haar grote verbazing te voorschijn. Na dat ene beeldje werden het ai er gauw meer. want Lucie had meteen de smaak te pakken. Tot die tijd was haar creativiteit alleen maar practisch ge richt. Als er een kleedje onder de tafel moest komen, begon ze er aan. Het werd een kleedje naar eigen ontwerp, met voor de hand liggende materialen, zodat de kosten minimaal waren. Een wandversierinkje voor de kale muren in de gang werd een combinatie van een oud vervallen laadje en een aantal droogbloemetjes. Zo zijn er in 'De zoete inval' tal van voorbeelden te zien waar uit blijkt hoe Luci de zaken heeft aan gepakt om het zo gezellig mogelijk te maken. Ook die eerste beeldjes droegen bij tot dc gezellige sfeer in huize De Smit De kinderen waren wat trots op een moeder die blijkbaar alles zelf kon. Belangstelling Niet alleen haar man en kinderen wa ren verguld met Lucie's talent, want de beeldjes trokken ook gauw de belang stelling van sommige bezoekers. Spoedig daarna werd Lucie voor het eerst uitgenodigd om haar kunnen te demonstreren op de folkloristische dag in het nabij gelegen IJzendijke. Lucie: „Ik wist eigenlijk zelf niet wat ik er van moest vinden en durfde niet goed, maar de dierenarts uit IJzendijke, de heer Van de Vijver, heeft me gesti muleerd om het toch maar te doen. Hij is eigenlijk de grote animator geweest. De moed waar het mij aan ontbrak, heeft hij me gegeven. Ik ben hem daar nu nog dankbaar voor." Haar beelden werden op de folkloristi sche dag goed verkocht. Sinds die tijd, nu ruim vijf jaar geleden, is Lucie een begrip geworden in het Zeeuws-Vlaam se kunstwereldje. Voor bijna alle jaarlijks terugkerende manifestaties krijgt ze een uitnodiging. Ze is een vaste deelneemster geworden en de verkoop van haar beeldjes laat zien. dat het een suices is. Kunst Luci: „Sommige mensen vinden het Kunst, maar er zijn er ook genoeg die er die wijdse naam niet aan willen geven. Het maakt voor mij geen enkele ver schil. Ik zit niet op die erkenning te wachten. Het is voor mij voldoende wanneer mensen mijn werk mooi vin den. Ik beleef er zelf vreselijk veel ple zier aan en als je dat met een ander kunt delen, ben je een gelukkig mens." Mijn grote voorbeeld is de beroemde Engelse beeldhouwer Henry Moore. Alle boeken die ik daarover te pakken kan krijgen, lees ik van A tot Z. Zijn vormen spreken me enorm aan en ik denk dat je er toch wel iets van terug vindt in mijn werk. Niet dat ik me met hem wil vergelijken, dat beslist niet. maar hij inspireert me wel. De manier waarop hij zijn gevoelens in steen tot uitdrukking brengt, wil ik tot de mijne maken Vanaf het eerste moment volgde ze in Oostburg een cursus creatieve vorming om haar talent bij te slijpen. Lucie is een perfectioniste en niet gauw tevre den over zichzelf. Een beeld houwwerkje is pas af. wanneer ze voor zichzelf moet toegeven dat ze het niet beter kan. In de loop der jaren is ze zich ook gaan toeleggen op boetseren en nu experimenteert ze veel met allerlei gla zuren. In haar kunsthandeltje, dat ge huisvest is in de voorkamer van 'De zoete inval' kun je daar sprekende voorbeelden van zien. Prachtige scha len. vazen en andere keramische pro- dukten staan in een paar doe-het-zelf kasten uitgestald. Dc toevallige bezoeker kan er altijd iets van zijn gading vinden. De prijzen van Luci's werk zijn te laag voor 'kunst'. Lucie lacht er om: „Ik hoef er niet rijk van te worden. De verkoop brengt voldoende op. Het is mij genoeg als ik er een beetje uitspring. Waarom moet een ander duur betalen voor mijn liefhebberijen? Ik zie ook wel eens iets moois, wat ik geweldig graag wil heb ben, maar dan is de prijs te hoog voor mijn portemonnee. Dat wil ik beslist niet. Ik ga er altijd van uit dat een an der misschien niet zo veel geld heeft als ik. Stel je voor dat de prijs dan een belemmering is om een beeldje van me te kopen. Mijn werk moet betaalbaar zijn en blijven, het is geen luxe ar tikel." Lucie betaalt daarvoor zelfde rekening. Ze wil graag een echte pottenbak kersoven hebben. De oven die zij op het oog heeft kost tussen de twee- en drieduizend gulden. Dat schiet er be slist niet op over en dus moet ze zich blijven behelpen. Verschillende potten heeft ze gebakken in de gloeiende as van houtwol, waarmee de potten ook opgevuld werden. De temperatuur die je zo bereikt is hoog genoeg om klei te bakken, maar niet om te glazuren. Daarvoor moet ze haar spullen bij een ander bakken. bijvoorbeeld op 'creatieve vorming in Oostburg. De cursussen die ze met twee van haar kinderen volgt zijn een bron van zorgen Afgelopen winter heeft het haar ruim vijfhonderd gulden gekost. Zuinigjes aan Dat geld moet ergens vandaan komen. Haar man staat er als metselaar hele maal alleen voor en er moet zuinig aan gedaan worden. Lucie kijkt daar niet van op. Door de jaren heen is ze er aan gewend geraakt. Ook de kinderen we ten niet beter. Luci: „Die hebben het er eigenlijk minder moeilijk mee dan ik. Ze weten dat we met velen zijn en dat ze alles met elkaar moeten delen Ze zijn er helemaal op ingesteld, maar als moeder ga je toch wel eens vergelijken met andere gezinnen. Daar kan veel meer dan bij ons." Mijn kinderen moeten tevreden zun met een tweedehands fiets, terwijl er evenzovele kinderen alleen maar op nieuwe fietsen rijden en er dan voor de lol nog een koersfiets op na houden. Be grijp me goed, ik ben niet ontevreden, maar de verschillen zijn soms erg groot en als ouders heb je het daar wel eens moeilijk mee" Lucie is niet ontevreden. Haar creatieve hobby heeft voor haar veel plezierige kanten. Laatst tijdens de kunstmanifestatie in Temeuzen liet ze af en toe haar kraampje in de steek om van haar zelfverdiende centjes iets leuk te kopen voorde kinderen. Lucie: „Elke keer dacht ik. zie zo. dat heb ik al vast weer Toen ik 's avonds thuis kwam had ik voor alle kinderen wat en ze hadden allemaal iets uit te pakken Dat geeft grote voldoening. Als er nieuwe mate rialen moeten komen, zucht ik maar eens over de rekening Als ik naar de markt ga om nieuw gereedschap en met zaag. schaaf, beitel en boren m mijn tas naar huis fiets, heb ik wel eens het ge voel dat ik daarmee mijn kinderen te kort doe Dat maak je daarmee weer in één klap goed. Alle verdiensten zijn voor de kinderen Geen verdienste Lucie's hobby heeft haar leven hele maal veranderd. Niet omdat ze zich door de tijd heen geweldig is gaan vin den. want niets is minder waar. Luci: „Het is geen verdienste van me, je hoeft er niet mee op te scheppen, je hebt het van je 'eigen' en je moet maar zien wat je er mee doet". Ze is er wel dolgelukkig mee Ze heefter in haar leven een doel bij gekregen. Haar dagindeling is helemaal veran derd. De eerste eenentwintig jaar van haar huwelijk ging ze helemaal op in haar overbezette huishouden. Nu maakt ze ondanks alle drukte ruimte vrij voor haar liefhebberijen Elke dag staat ze om zes uur op om al direct aan het werk te gaan. Haar dag duurt tot twaalf uur. half één 's nachts Lucie: .Alle dagen moet er gewassen worden, maar sinds kort heb ik fantastische hulp van één van mijn dochters. Die is van school af en had geen zin om verder te leren. Twee dagen in de week moet ze nu nog naar school, maar voor de rest helpt ze mee in het huishouden. Zo heb ik lekker tijd voor mezelf. Meestal werk ik van s morgens half negen tot een uur of half twaalf aan mijn beelden. Met goed weer zit ik voor het huis op de stoep. Niemand in huis heeft het er moeilijk mee. want ze vinden het alle maal erg belangrijk dat ik het doe. Te gen half twaalf stop ik er mee, omdat dan de jongste uit school komt. 's Mid dags ga ik een tijdje rusten, 's Avonds werk ik meestal ook nog een tijdje ver der. maar altijd wel zo. dat mijn man en kinderen er niets aan te kort komen. Dat zou mijn plezier helemaal beder ven' Verantwoordelijk De kinderen uit huize Do Smit hebben het ook druk. Om de financiële midde len wat te versterken, worden er folders, kranten en huis-aan-huis bladen ver spreid Iedereen is verantwoordelijk voor later. Lucie heeft hierin een actief aandeel. Zij houdt alles zorgvuldig bij. let er op dat ieder zijn taak naar beho ren vervult en helpt bij het invouwen van de folders. Elke donderdag wordt daar het grootste deel van de dag aan besteed. Dan is er voor Lucie geen tijd om haar hobby's te beoefenen, maar dat is geen punt. Haar gezin komt op de allereerste plaats. Toekomst Lucie is wel eens bezorgd over de toe komst. Haar astma zit haar wel eens 'dwars'. Lucie: „Ik weet dat een mens er honderd mee kan worden. Zo lang ik piep leef ik nog. maar toch heb ik het er wel eens moeilijk mee. Eigenlijk moet je een beetje rustig en kalm leven, maar als dat er nou eens niet in zit? Juist omdat ik een beetje bang ben voor de toekomst werk ik zo hard. Ik durf niet te ver vooruit te kijken en wil nog graag zo vreselijk veel doen. Dat beeldhouwen is eigenlijk ook onge zond voor me. Ik werk voornamelijk met van die durox blokken. Het mate riaal is niet zo hard en heel goed te bewerken, maar het stuift verselijk zo lang je er mee bezig bent. Dat is een bezwaar, maar ik kan het niet laten. Het zit in me en het moet er uit". s Winters begint ze al te werken voor de daarop volgende zomer. Een groot aan tal beelden en plastieken worden opge slagen tot de eerstvolgende kunst manifestaties zodat er voor ieders ga ding iets te koop is. Daarbij levert het vervoer wel eens problemen op. Je kunt nu eenmaal niet met al je kunstproduk- ten. gereedschappen en materialen op de fiets stappen Een auto zit er voorlo pig nog niet in. „Misschien over vijf jaar droomt Lucie hardop." Dat moet toch eigenlijk best kunnen De kinde ren zijn dan al weer een stuk groter. Er zijn er dan weer meer de deur uit en dan zou er tegen die tijd op over moeten schieten Ze is niet van plan alles op alles te zetten. Haar verlangens zijn niet zo belangrijk, dat alles er voor moet wijken, maar volgens haar berekenin gen moet het kunnen. Elke opgave waar Lucie voor geplaatst wordt pakt ze op die manier aan Het moet kunnen, betekent dat ze zich er net zo lang voor inzet tot het voor elkaar is. Of het nu gaat om een nieuwe schoorsteen in huis. die helemaal is opgebouwd uit ge beeldhouwde duroxblokken. een nieuwe tweedehands fiets voor één van haar kinderen, een boekenkast waar van de staanders zelf met hamer en bei tel uitgehakt zijn of een nieuwe jurk voor één van haar dochters, ze pakt het op de zelfde creatieve manier aan. Luci is een veelzijdige vrouw die in haar ge zin en in haar vak steeds naar nieuwe oplossingen zoekt om de moeilijkheden waar ze voor komt te staan het hoofd te bieden. Elke dag heeft uren te kort voor haar. alle uren worden dan ook zo goed mogelijk benut zodat haar man en kin deren en haar hobby volledig tot hun recht komen. Moos Bakkers Foto's: Camile Schelstraete Lucie de Smit aan het werk op de ambachtsmarkt in Breskens.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1979 | | pagina 27