Keur miniatuurboekjes in Haags boekenmuseum Srïljant Vioolconcert Dao: groots hoogtepunt FESTIVAL NI IE li WIE MUZIIEK LAA TSTE WEEKEINDE 'JAPANS' FESTIVAL concert teclerc PZC/i WRIOSA EN HUN ONTWIKKELINGSGANG Van Beek uitstekend organist JUATERDAG 7 JULI 1979 kunst 13 Naarmate we verder in de tijd komen wordt de lettergrootte aangepast aan het formaat van de boekjes. Kleinere letters dus. maar voor normale ogen zonder bril toch nog goed te lezen. Het kleine formaat van de boekjes blijft lange tijd puur functioneel. Zo zijn er niet alleen getijdenboekjes en psalm bundels in dit formaat te vinden maar ook een muntenboek Zeker tot aan de zeventiende eeuw was er in Europa een grote verscheidenheid aan munten in omloop. Ook in de Re publiek der zeven provinciën werd op meer dan één plaats munten geslagen Voor wie op reis ging. of zelfs alleen maar naar de markt, was zo'n mun- tenboekje handig, alle gangbare exemplaren stonden erin afgebeeld met de onderlinge waardeverhoudingen, zodat de gebrruiker precies wist waar hij met een bepaalde munt aan toe was. Curiositeit Van de tweehonderd tentoongestelde boekjes zijn er een aantal wel heel erg klein. De eerste van deze vaak niet meer dan twee vierkante centimeter grote boekjes verschijnen in de tweede helft van de zeventiende eeuw. Zij zijn duidelijk puur vanwege het curiosi- teitsaspect gemaakt, gewoon om een beetje spielerei te bedrijven. Zo staat er op de expositie een exemplaar van Bloemehofje van C. van Lange, gedrukt door B. Smidt in 1674. De bladen zijn twaalf bij negen millime ter groot. De drukker heeft zich wel ver oorloofd de bladspiegel over twee pagi na's te laten lopen Daartegenover *M (Van onze kunstredactie) vÈr worden deze zomer heel wat charmante kleine boekjes geëxposeerd in het boekenmuseum aan efeiePrinsessegracht 30 in Den Haag. Het Rijksmuseum Meermanno-Westreenianum-Museum van iet Boek, zoals deze instelling officieel heet, brengt namelijk tot en met 8 augustus een tentoon- van miniatuurboeken uit eigen collectie, die wordt aangevuld met exemplaren uit de [oninklijke Bibliotheek, na): 1 Conservator Ekkart heeft deze uitge breide expositie, die toch niet meer dan kamer in beslag neemt, opgezet net een chronologische lijn. Begonnen Jordt met laatmiddeleeuwse hand schriften. Van deze vaak zeer fraaie jtemplaren valt op. dat ze bijzonder joed leesbaar zijn en rijk geillustreerd, [ikwljls met miniaturen die in een ge- loon groot boek niet zouden misstaan, Vtfok niet wat betreft het formaat. In de- e kleine boekjes neemt een initiaal, da t ptSdus een hoofdletter aan het begin van 'wp hoofdstuk, soms een hele pagina in jeslag lan komen de incunabelen of wiege de gedrukte boeken die be- van vóór 1500 dateren, Voor hJe eerste exemplaren wordt nog een 13amelijk grote letter gebruikt. Bij het Irukken wordt ruimte overgelaten rnjo.br versieringen die later met de inland worden aangebracht. Soms is dat kejergeten, dan valt een pagina op door 6»n zinloos wit vierkant ergens mid- |en iti de tekst. "P liet derde concert in de achtste in- pmationalc cyclus van zomeror- felconcerten in Hulst werd vrijdag- vond verzorgd door Michelle Leclerc ltcjt Sens in Frankrijk. Gezien haar juitengowone opleiding bij onder an- eren de beroemde Jean Langlais tocht veel van dit concert worden Èrwacht, te meer daar zij kan bogen p ere-prijzen, onder meer de Grand fixd'Improvisation des Amis de I'or- e de Paris. let programma vermeldde een grote erscheidenheid aan werken. Mis- was het wel verwonderlijk juist eze avond maai" één Frans werk op het fogramma te zien prijken: En Dialo gue van Marchand. Het Hulsterse orgel ir^ent zich namelijk erg voor de Franse tuziek. Het concert werd geopend met jatalha van Pedro de Arauyo. Mooi ■as de registratie, waardoor deze ope- ering zeer direct op de toehoorder over- lain en een voornaam karakter kreeg, sonate in d van Scarlatti kreeg een [veren glans door de fijne speelse wijze vertolking. Een drietal kleine wer en, waarvan twee met een vroegere li- :he functie van Zipolli toonde het meesterschap van de organiste op gebied van de registratiekeuze. Ook Pastorale, dit maal met een wat on- ewone klank door het gebruik van de ■ele tongwerken was werkelijk schifte end )e Kerksonate in c. van Mozart is be- Ed. Maar hoe nieuw het kan klinken r het ongelooflijke gemak, waarmee helle Leclerc in dit snelle tempo het [erk die sierlijkheid gaf, 'die Mozart por ogen moet hebben gestaan, was e'en openbaring. i fan Wilhelm Friedemann Bach stond [aast twee koraalvoorspelen, waarin jooral 'Nun kommt der heiden Heiland' raai werd gespeeldook een fuga in f op iet programma Het bijzonder hoge ëmpo maakte echter dat in de kerk- Uimte nogal wat van de doorzichtig- verloren ging. De duidelijkheid in gple stemvoering was vaak niet optimaal ammer, maar het was maar een onder- (eeltje in het concert, jen briljant gespeelde toccata in e met en grote variatie in registratie vormde iet imposante slot van dit, fraaie or- jelconcert. Het behoorlijke aantal toe- loorders dankte met een ovatie deze ïote Franse organiste voor het gebo- pne. A. de K. urgischc ■are mee .etgebie MIDDELBURG, CONCERT- EN GE HOORZAAL Het Radio Kamer Orkest onder leiding van Ernest Bour met als solisten de sporaan Mi- chiko Hirayama en Jean-Jacques Kantorow. viooleen concert in het kader van het Fes tival voor Nieuwe Muziek. H„, Expositie werk fader en zoon vaarzon Morel iEERSDIJK - Tot 28 juli presenteert 't Oude Winkeltje te Geersdijk /lifen expositie van werken van Willem laarzon Morel sr. en junior. let gaat, hier om aquarellen en oliever- pn. De galerie is elke woensdag, vrij- 1|pg en zaterdag geopend vanaf 11.00 air Vaarzon Morel jr. exposeert deze gaaand ook in de Middelburgse galerie {je Witte Swaen. Marcel Robbe in De Cleene Catte .JIDDELBURG - De musicus Mees van luis opent volgende week zaterdag te 5-00 uur een tentoonstelling van Bhilderljen van Marcel Robbe in de 'liddelburgse galerie De Cleene Catte. 'e galerie is geopend van woensdag tot "Ti met zondag van 12 tot 17 uur. ■parius Gunneweg ixposeert in 't Kot njlDDELBURG - In galerie-boetiek 't tot te Middelburg exposeert Darius t wnneweg tot 31 juli zijn schilderijen, 't [ot is open van dinsdag tot en met za- van 9.30 tot 17.30 uur. Let is duidelijk dat de ontwikkeling van de muziek doorgaat, ook na Stra- winsky, Badings, Stockhausen, om maar eens een paar 'moderne' com ponisten te noemen. Het zou daarom van grenzeloos conservatisme getui gen alle nieuwe, daarna gekomen vormen zonder meer te veroordelen. Maar het zonder meer aanvaarden van nieuwe muziek alleen maar omdat ze 'nieuw' is, lijkt me al even verwerpe lijk. Dit te meer omdat die nieuwe vormen vaak niet zijn uitgegroeid, nog in een experimenteel stadium verke ren. Het was dan ook beslist niet alle maal voldragen werk, dat vrijdag avond in de Middelburgse concert en gehoorzaal te beluisteren was. Het Radio Kamer Orkest begon het concert van 'Nieuwe Muziek' met een compositie van de Japanner Shigenobu Nakamura. getiteld 'Morgen' De leden van het orkest zaten hierbij in drie groepen strijkers, als groep los van el kaar. link. rechts en midden op het po dium. De beurtelings afzonderlijke en gezamelijk gestreken en getokkelde passages waren van een onbestemde toonaard en maatsoort. Dirigent Ern est Bour dirigeerde dan ook niet; hij gaf zo nu en dan slechts een inzet aan. Dat Is overigens allemaal nauwelijks be langrijk. Als de componist met dit werk een 'Morgenstond' heeft willen uitbeelden, dan is het wel een langdurige ochtend met een zeikregentje, windvlagen, en vervelende katers in de tuin geweest, dit werk lijkt me zeer geschikt als ach tergrondmuziek voor een trieste film, maar als luisterstuk was het na vijf mi nuten slaapverwekkend. Zangeres Michiko Hirayama was te beluisteren in 'Ennea' van haai- land genoot. de Japanner Akira Tamba. Ook dit werk leek met nog niet geheel 'rijp'. Het begon met sissende, fluitende in troductie. staccato-aanzetjes van de sopraan, die onmiddellijk gevolgd wer den door in fortissimo gezongen hoge uithalen. Technisch knap, daar niet van. Ook de stembeheersing in het lage register, ge demonstreerd na enkele solo-noten van de bas-klarinet, bleek perfect. De stem bleef langdurig zweven rondom één en dezelfde toon. Het geheel groeide uit tot een wat chaotische climax In het mid dendeel, om daarna weer tot zijn vorige proporties terug te keren. Tenminste, zo scheen het toe Als experiment wel interessant. Als luisterstuk toch vrij gauw de aandacht verliezend. H«t Let hoogtepunt van het concert kwam na de pauze. Jean-Jacques Kan torow vertolkte het vioolconcert van de Vietnamees Thien Nguyen Dao, De introductie lag bij de bassen, die donkere, gestreken frasen afwisselden met pizzicati en 'aangeslagen' noten. ,Het gehele stuk ontwikkelde zich van uit een sfeer van chaotische dreiging naar een meer harmonische situatie, waarbij het soms 'krijsende' (maar mu zikaal voortreffelijk toegepast!) dan weer warm-zingende spel van Kan torow centraal stond. Een zeer muzi kaal effect had de componist weten te bereiken door in het laatste deel alle strijkers zeer hoge noten te laten pro duceren. waartoe het instrument vlak bij de kam werd aangestreken. Het zou me niet verwonderen als deze Vietna mese componist zich bewust of onbe wust had laten beïnvloeden door de oorlog, die zijn land zo lang heeft ge teisterd. Deze compositie leek me 'vol- wassener' dan de eerder op de avond gespeelde werken. Hét was een boeiend stuk muziek, naai" het me toescheen ook voor de aan 'klassiekere klanken gewende luisteraar. Het publiek, dat de zaal vrij redelijk bezet had, en zich ge durende bet gehele concert zeer aan dachtig toonde, beloonde aan het eind de uitvoerenden met een ovatie. G. van L. staat dan wel weer het feit. dat hij heeft kans gezien om de band te voorzien van twee werkende zilveren slotjes. De boekendeskundigen zijn het niet helemaal met elkaar eens wanneer je mag spreken van een miniatuurboek. In Nederland houdt men zich meesten tijds aan de grens van vier inches, in Engeland aan een limiet van drie in ches Maar in dat land worden dan wel weer officieel uitzonderingen toege staan tot vier inches. En dat begrip uit zondering wordt wel zeer ruim geno men. want in een belangrijke catalogus waarin vijfhonderd items worden be sproken beslaat het aantal dat boven de drie inches is. niet minder dan veer tig procent. In de negentiende en twintigste eeuw is de techniek zo ver voortgeschreven, dat men ook in heel kleine lettertjes kan drukken. Die w erden vanzelfspre kend niet gebruikt voor het in de vori ge eeuw zo geliefde literaire en goed verkoopbare genre van de almanak, die soms ook wel werden opgesierd met een „frivool" plaatje. Maar er ontstond een voorliefde voor het immens klein afdrukken van tek sten. vaak van meer of minder univer sele aard, de Koran of bijbelgedeelten bijvoorbeeld. Mede dankzij de moge lijkheid om het fotografisch verkleinen |in de druktechniek toe te passen wer den er boekjes gemaakt die zo klein zijn dat ze slechts met behulp van een loep te lezen zijn. Dat hulpinstrument werd vaak bijgeleverd in de vorm van een doosje waarin het boekje in kwestie bewaard kon worden. Tot op heden worden zulke exemplaren gedrukt. Deze expositie, interessant voor jong en oud, wordt vergezeld door een an dere expositie die gewijd is aan de Friese kunstenaar Hans Vredeman de Vries (1526-ca. 1606). Deze tentoon stelling, meer voor de vakbroeders. Iaat een groot aantal door Vredeman de Vries vervaardigde ornament- en perspectiefprenten zien, die in serie als boeken werden uitgegeven en in de zestiende en zeventiende eeuw in Ne derland en daarbuiten grote invloed hebben uitgeoefend. Beide exposities duren tot 18 augustus. Het museum is geopend van maandag t.m. zaterdag van 13 tot 17 uur. LUTHERSE KERK MIDDELBURG Orgelconcert door Wim van Beek met werken van onder anderen Muffat. Böhm. Bach en Stanley. AVas de inbreng van orgelconcerten in de Lutherse kerk te Middelburg vo rig jaar nog klein van opzet, vanaf vrijdagavond is er tot eind augustus een wekelijkse orgelbespeling. Voor de orgelliefhebbers die van een instru ment met een wat bescheiden regis- teraantal genoegen willen nemen, is hier veel te genieten. Dat genieten kon men zeer zeker vrijdagavond toen Wim van Beek deze concertenreeks opende. Hij deed dat met een zestal werken, waarbij Stanley en Zippoli er wei uit schoten. Zipoli, eertijds organist in Rome en goed voor twee oratoria, was in dit con cert vertegenwoordigd met een 'Suite'. In deze vijf delen werden de aanwezigen eerst meegenomen met een opgewekte 'Prelude', dat zijn vervolg vond in een snelle, speelse 'Allemande', waarbij de statige 'Sarabande' voor voldoende te genwicht zorg droeg. Bijzonder kleurrijk was de grappige 'Gavotte', die vooraf ging aan de snelle en pittig gespeelde 'Gique', Wim van Beek excelleerde in deze 'Suite'. Daarvoor had de organist mij verrast met een uitstekend gespeelde 'Volun tary' van Stanley, een ritmisch mar kant stuk. met opgewekte melodiepa tronen, die door de organist vakkundig werden behandeld. Wim van Beek was deze orgelbespeling begonnen met 'Psalm 116' van Sweel- inck. Wanneer men dit orgel pas hoort, doet het wat scherp aan, maar het oor went gauw. De ogenschijnlijk een voudige (voor het oor) melodieën, wer den door de organist vakbekwaam be handeld. Trouwens het hele concert was een lust om te luisteren, dat bleek onder meer in de 'Toccata' van Muffat. Deze 'Toccata' (een benaming voor een muziekstuk met improvisatorisch en virtuoos karakter geschreven voor een toetsinstrument) had een zeer langza me inleiding met veel snelle opvullende figuren erin, waarbij in het vervolg- gedeelte de opleving pas kwam. Wim van Beek had zijn programma aan mogelijkheden van het orgel aangepast en beperkte zich tot bijna allemaal 18de eeuwse composities, Dat een degelijk registrant van waarde is, bleek ook op deze avond. Böhm was vertegenwoordigd met va riaties over 'Freu dich sehr, o meine Seele', een stuk, dat misschien voor de bespeler meer plezier oplevert dan voor de bezoeker De variaties voltrokken zich volgens bekend stramien, maar het geeft vaak het idee van een stoptrein in tegenstelling tot een intercity. Men is net weer op gang of de variatie is al weer klaar. Van Beek en Bach hebben in de naam veel gemeen; van deze laatste com ponist gaf de uitvoerder drie knappe in terpretaties uit 'Die Kunst der Fuge Het kleine, maar dankbare publiek, waaronder veel orgelkenners, beloonde de organist met een verdiend applaus. Vrijdag 13 Juli concerteert Jos Verpoor ten met medewerking van Hans Schijve. hobo. A. L. He, let Festival van de Nieuwe Muziek, het zomerp- rojekt van Jeugd en Muziek-Zeeland te Middelburg, gaat zijn laatste (drukke) weekeinde in. Het eerste concert (15 00 uur) in de Vleeshal (stadhuis Grote Markt) komt voor rekening van het jazz-trio van Maarten van Regteren Altena (contrabas) dat behalve de naamgever bestaat uit de violist Marius Horsthuis en Terry Day (percussion). Om 17.00 uur volgt een lezing door de componist Toshi Ichiyanagi. Deze pianist-componist studeerde compositie bij Kishio Hirao en John Cage en piano bij Chieko Hara, Behrnald Weisser en Bevendge Webster. Na zijn studie aan de Julliard School of Music in New York keerde hij terug naar Japan waar hij de werken van vele Amerikaanse componisten bij het. Japanse publiek introduceerde, werken van Earl Broum. John Cage, George Crumb. Morton Feldman, Lukas Foss, Qharles Ives. Terry Riley, Steve Reich, Roger Reynolds enzovoort. Ichiyanagi gaf uitvoeringen van zowel zijn eigen werken als van andere Japanse componistenop internationale muziekfestivals zoals het Warschau Autumn Festival, het Meta-Muzik Festival en het Pro-Musica Nova Festival. Hij gaf reci tals in Parijs, Londen. Stockholm. Warschau en West- Berlijn en in de lente van 1978 maakte hij een tournee door het westen van de Verenigde Staten. Naast zijn regelmatig optreden in Japan is Ichiyanagi ook uiterst actief als organisator van muziekfestivals. Hij organi seerde onder meer het Orchestral Space Festival met Tom Takemitsu het Institute of20th Century Music Fes tival en het Sapporo Contemporary Music Festival. Don Asker Om 20.30 uur volgt het optreden van de dansgroep Don Asker, de sopraan Michiko Hirayama en slagwerker Toni Roeder. Op het programma twee wereldpremières; 'Vision Vo cale V' van Akira Tamba en het speciaal voor. het fes tivaloptreden van de Asker-groep gecomponeerde 'Ten- drills of the Rock' van Geoffrey Madge. Don Asker noemt het optreden van zijn vier man sterke dansformatie 'een nieuwe uiting van beweging en andere vormen van theater' ..Verwacht dus geen ballet", aldus Asker, „maar eerder een uitbeelding van wat eigentijdse muziek oproept". Maki Ishii Om 22.00 uur wordt het speciale Festival-ensemble ge dirigeerd door de componist Maki Ishii in een pro gramma dat werken vermeldt van Kondo, Takemitsu, Ichiyanagi en Ishii zelve. Soliste is Asako Hata (viool). Ishii kan worden beschouwd als een van de Japanse componisten die het meest op de hoogte is Met de Nieuwe Muziek in Europa. Niettemin ligt de verdienste van zijn originaliteit in het feit dat hij niet is 'geêuropeaniseerd'. Vanaf het vroegste begin voelde hij zich niet gedwongen in serie-idioom te schrijven, hoewel hij studeerde bij on der anderen Josef Lufer, één van de nieest represen tatieve exponenten in de twaalftoons technieken in Duitsland. Iemand- met het temperament van Ishii kan het begrip klank niet beschouwen als een abstract gege ven. als iets dat theoretisch kan worden verdeeld. Voor hem is de klank één organisch totaal dat ook als een geheel bewerkt dient te worden. Zijn muziek gaat niet zozeer uit. van het abstracte als wel van het kleurrijke en bevat direct acties met klankmateriaal Al Ishii's be langrijke werken bevatten een bepaalde moeilijkheids graad, die concreet wordt opgelost door het totale werk dat wordt geproduceerd. Maar het is met. zo dat deze concrete oplossingen de indruk wekken 'experimenten' te zijn. Het zijn weldoordachte oplossingen voor de be treffende problemen. In dit opzicht geldt datgene dat Edgar Varese van zijn eigen werken heeft gezegd ook voor Ishii en zijn composities:„Ik ben al klaar met het 'experimenteren' voordat ik. de muziek maak Daarna is het aan de luisteraar te 'experimenteren Het Festivalensemble bestaat uit Japanse en andere musici die al eerder tijdens dit muziekgebeuren hun sporen verdienden: Ank Mulder, fluit: Frans de Jong. klarinet: Peter Jansen, kontrabas; Frank van Koten, hobo; Hans Dullaert, hoorn; Emile Heyens, harp; Johan Steiman, fagot; Sumire Yoshihara, slagwerk; Toni Roeder. slagwerk; Karl Josef Wiedner, slag^ erk; Toshi Ichiyanaga, piano: Asako Hata, viool: Mifumi Tsjni, viool; Kuzuo Okumura, altviool; Tadashi Tanaka, violoncello. Tot slot van deze zaterdag is er om 23.30 uur een optre den van de gitarist Osama Yamaguchi in de Vleeshal Zondag Morgen - zondag - volgen de slotconcerten.Om 20.30 uur speelt de pianist Geoffrey Madge in de Vleeshal werken van Noda, Ishii. Kai. Matsudaira, Takahashi en Madge. Daarna volgt een extra-concert (ingelast) door de sop raan Michiko Hirayama die een compositie van Shino- hara uitvoert. Te 22.00 uur speelt Sumire Yoshihara (slagwerk) com posities van Tanaka, Ichiyanagi. Fukushi, Takemitsu en Ishii. Om 23.30 volgt dan de slotmanifestatie met een optre den van het jazz-trio van Yosuke Yamashita (piano), Akira Sakata (saxofoon) en Shota Koyama (slagwerk). Maarten van Regteren Altena. zaterdagmiddag 15.0 uur Vleeshal foto Wim Riemens Akira Sakata, saxofoons, slotmanifestatie zondag 23.30 uur Vleeshal [foto Rob Sötemanni Yosuke Yamashita. piano, slotmanifestatie zondag 23.3' uur Vleeshal (foto Rob Sötemann)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1979 | | pagina 13