BROEDERBOND twijfelen verboden geheime macht in zuid-afrika zate rdag krant mm* zaterdag 30 juni 1979 Een verzuchting van een oude, Nederlandstalige Afrikaner, een wijs man met wie ik min of meer toevallig in gesprek raak: „Wat toch moet er gebeuren voordat wij worden ontslagen van dat diepgewortelde minderwaardigheidsgevoel?" En na enig nadenken: „Het is uiterst tragisch: het is de sleutel tot ons Afrikanerdom en tot ons huidige optreden. Kijk maar naar de rol van de Broederbond, ons tot macht verheven minderwaardigheidscomplex". Daar was het woord weer 'Broeder bond'. Ik had er al veel over gehoord. Sommigen praten er over ('een ge heime emancipatie-club van Afrika- ners'), andere fluisteren in de sfeer 'van horen-zeggen', maar er zjjn er ook die geïrriteerd weigeren er ook maar iets over te zeggen. Vermoedelijk leden: zij hebben zichzelf en hun mede-broeders tot strikte geheimhouding verplicht Aan een vooraanstaand lid van de Na tionale Partij - van wie ik kon aanne men dat hij een Broederbond was - vertelde ik dat ik met professor Gerrit Viljoen zou spreken en argeloos vroeg ik: „Dat is toch de voorzitter van de Afrikaner Broederbond?" De man keek me bezeerd aan, wilde niet onvriendelijk zijn en antwoordde neutraal: „Dat zeggen althans de En gelstalige kranten". Broederbond, en Engelstalige pers - het is water en vuur. Vooral het zon dagsblad Sunday Times en het dag blad Rand Daily Mail - beide uit Jo hannesburg - staan bi) het echte 'Afri kanerdom' in een kwaad gerucht. De laatste jaren heeft de Sunday Ti mes het nodige over de Bond gepu bliceerd dankzij de activiteiten van een team journalisten, van wie er twee oorspronkelijk uit het Afrikaner kamp kwamen: Hennie Serfortein (46) en Hans Strydom (43). Beiden hebben over hun bevindingen uitvoerig ge schreven: Serfortein in een boek dat hy zekerheidshalve in Londen liet uit geven en tot titel had "Brotherhood of Power', de broederschap van de macht. Strydom in een omvangrijk werk dat hij samen met zijn Engelsta lige collega Ivor Wilkins schreef. 'The Super-Afrikaners'. Beide werken be vatten passages die doen denken aan de Watergatepublikaties van de Ame rikaanse journalisten Woodward en Bernstein. Met Hans Strydom heb ik een uitvoe rig gesprek gehad, een lakonieke vierkante Afrikaner, die twintig jaar geleden al besloot, over te stappen naar de Engelstalige Journalistiek: de politiek van het Afrikanerdom stond hem niet aan en dat kon hij toch niet kwiit in de Afrikaans-talige kranten. De verhalen over de voorbereiding van zijn boek zijn soms akelig-grieze- lig: een worsteling met een geheime tegenstander die zijn vertegenwoor digers heeft in alle geledingen van de maatschappij - bijvoorbeeld de ge heime politie. Een voorbeeld daarvan. Bij de Sunday Times beschikt men over een modem gecomputeriseerd redactiesysteem, waarin allerlei veiligheidsmaatregelen zijn aangebracht om te voorkomen dat onbevoegden er toegang toe hebben. Strydom had een geheime code om tot het systeem te worden toegelaten en had via zijn eigen computerterminal reeksen van namen van mensen inge tikt. van wie hij er achterwas gekomen dat ze lid waren van de geheime or ganisatie: drieduizend in totaal. Toen Strydom na een weekend in het redactiebureau terugkeerde en de lijst op rijn scherm wilde oproepen, bleek er tot zijn stomme verbazing niets meer aanwezig te zijn: alle gegevens waren uit het geheugen van de com puter gewist. Strydom: „We hebben op alle manier geprobeerd er achter te komen hoe dat gegaan is. maar tot op dit ogenblik we ten we het niet. Onze technische men sen waren er verbijsterd over. Geluk kig hadden we elders kopieën opge slagen". Terug naar het begin, de start van de Broederbond. In de emancipatiestrijd van de Boeren hebben twee organisa ties vanouds een belangrijke rol ge speeld: de Nationale Partij en de Afri kaner Broederbond. Misschien is de Broederbond nog wel de belangrijks te. een geheime organisatie, die in 1918 werd gesticht uit 'die dringende nood van 'n volk wat op die dnimpel van permanente ondergang gestaan het'. In die woorden ligt het 'minderwaar digheidscomplex' min of meer beslo ten: de superieur optredende Engelsen probeerden de Nederlandstalige Afri kaners onder te laten gaan in eigen denken en cultuur. Afrikaans was 'a kitchen-language' - een keukentaal zo heette het in die dagen en dat hoefde niet meer te worden gesproken. Tegen die Britse 'cultuur-arrogantie' -Broederbond-voorzitter Viljoen zou dit woord later tegenover mij gebrui ken - liepen jonge Afrikaners van toen te hoop en zij stichtten een organisatie om het nationale zelfbewustzijn van de oorspronkelijk Nederlandstalige Afrikaners te bevorderen en om liefde te wekken 'vir sy taal. godsdienst, tra- disies. land en volk'. Zo begon het: als een klem 'klompie mense' die het karakter van het Voor trekkersvolk wilde handhaven en zich te weer stelde tegen de verfoeide Brit se supprematie. De doelstellingen werden later aangevuld en opnieuw geformuleerd, maar in wezen bleven ze gelijk: het protestants-christelijk ka rakter van Zuid-Afrika mag niet ver anderen, want 'die Afrikaanse volk is deur God in die suidhoek van Afrika in aansyn geroep met 'n eie Christelijke roeping tot eer van sy naam' Geheime cellen De afgelopen jaren heeft de Broeder bond in het diepste geheim gewerkt op een manier die een communisti sche organisatie niet zou kunnen ver beteren. Geen wonder dat de En gelstalige kranten de plaatselijke af delingen - meer dan achthonderd over het hele land verspreid - aanduiden als 'cellen'. Op dit ogenblik heeft de Bond rond twaalfduizend leden in vrijwel alle ge ledingen van de Zuld-afrikaanse maatschappij. Premier Verwoerd was lid. zo ook zijn opvolger Vorster. de huidige eerste minister P. W. Botha en de meerderheid van zijn kabinet zijn vooraanstaande Broederbonders De Bond is geïnfiltreerd in gemeentera den in schoolbesturen, in vakorgani saties. in de banken. In de industrie, de bouwwereld - overal ritten Broeder bonders. Voor vrijwel alle onderdelen van het maatschappelijk bestel in Zuid-Afrika beschikt de Bond over 'waakhond commissies', waarin gekwalificeerde figuren zitting hebben: voor techniek, voor landbouw, voor de gekleurde be volkingsgroepen, voor pers, radio en tv. voor economie, voor opvoeding en onderwijs, voor de kerken, voor de verhoudingen met de Engelstaligen - om er een paar te noemen De leden van deze commissies houden op hun terrein de vinger aan de pols van de ontwikkelingen m hun land. Er worden hier heel wat plannen voorge kookt, zodat de Nationale Partij en de regering er op kunnen rekenen dat de uiteindelijke voorstellen de instem ming hebben van het 'leidende Afri kanerdom'. De politiek van de ge scheiden ontwikkeling - onvriendelij ker 'apartheid' genaamd - is voor een groot deel mede het product van het denken in de Bond. Een grote crisis in de organisatie speelde zich in 1963 af. Weliswaar had de Bond al eerder moeilijkheden ge had - aanvallen in de jaren dertig en veertig van Herzog en Smuts, die een grotere eenheid van Engelstaligen en Afrikaners voorstonden - maar nim mer was er sprake van 'verraad' ge weest. Voor de Bond bleek 1963 het jaar van de 'overlopers': de Sunday Times in Johannesburg onthulde een groot aantal documenten over de Broeder bond, waardoor duidelijk werd dat er ergens in de organisatie een lek zat. De gelederen werden gesloten en er werd een minutieus ingesteld, dat aanvan kelijk echter weinig opleverde. Maar de Bond zou de Bond niet wezen als er niet van officiële kant een handje was geholpen. Wie zich tegen de Broeder bond verzet, verzet zich tegen de Na tionale Partij en dat betekent dat de staatsmachinerie in beweging komt. Op de eerste oktober 1963 hield hoofd inspecteur Van der Westhuizen met drie rechercheurs huiszoeking in de burelen van de Sunday Times: er zou een klacht zijn ingediend dat de do cumenten van de Bond gestolen zou den zijn. Van dat laatste was geen sprake, maar wel werd door de huis zoeking opgehelderd - het bleek uit in beslag genomen documenten - hoe de Sunday Times aan haar informatie was gekomen. Er waren drie hoofdfi guren. De eerste was Hennie Serfontein. op dat ogenblik werkzaam bij de Progres sieve Partij van Helen Suzman Als freelance journalist had hij een net van contacten over en rond de Broeder bond opgebouwd en hij had voor de Sunday Times de bewuste documen ten in het Engels vertaald. Hoofdfiguur nummer twee was profes sor Albert Geyser -vermaard theoloog- zelf geen Broederbonder. Hij had ech ter wel stukken in zijn bezit gehad en die doorgespeeld aan de politieke re dacteur van de Sunday Times. Charles Bloomberg En tenslotte was er de man die Geyser de stukken in eerste instantie had ver schaft: dr. C. F. BeyersNaudé. predi kant. op dat ogenblik voorzitter van een Broederbond-afdeling. Over hem met name werd de diepste verachting uitgesproken - een zoon nog wel van de eerste president van de Broederbond. Beyers Naudé was indie tijd in ernstige gewetensnood geraakt over de poli tiek van zijn land - in het bijzonder over het rassenbeleid - en over de ge dachten die daarover binnen de Bond leefden, Hij trachtte zijn bezwaren binnen de organisatie ter discussie te stellen, maar dat werd hem niet in dank afgenomen. Het eenheidsdenken van de Afrikaner mocht immers niet worden aangetast. Daarop wendde hij zich tot zijn vriend Geyser en hem gaf hij een aantal stukken ter inzage om die met hem te kunnen bespreken. Geyser was door de inhoud zo ge schokt dat hij de documenten fotog rafeerde en de films aan Bloomberg van de Sunday Times doorgaf. Vanaf dat moment was het leven van alle drie betrokkenen getekend - voor al dat van Geyser en Naude. Hennie Serfontein over zijn ervaringen: „Mijn gezin is gelukkig niets overkomen, maar ik moest wel een prijs betalen: totale uitbanning uit het Afrikaner gemeenschapsleven. Een ervaring, die de vrijzinnige Engelstalige Zuidaf rikaner. niet kan en niet zal begrij pen". Naudé en Geyser werden in feite de woestijn in gestuurd Het lager verlaten Dit zei mij een 'orthodoxe' Afrikaner over Beyers Naude: „Hij beeft het la ger - het kamp van de Afrikaners -ver laten en liep naar de vijand over. Die man heeft afgedaan". Er is geen groter zonde binnen het Afrikanerdom dan wat hier 'disloyaliteit' wordt ge noemd, het twijfelen aan de uit gangspunten van de Afrikaner-poli tiek. Een lid van de Broederbond wordt geacht tot de geesteltjkp elite van het land te behoren en mag geen twijfels hebben - zeker niet als hij predikant is, een geestelijk leider van zijn volk. Geyser en Naudé beantwoordden niet meer aan deze norm en daarom sloot de Zuidafrikaanse gemeenschap hen beiden onverbiddelijk en onbarm hartig buiten Geyser had al eerder grote moeilijk heden in zijn kerk gehad met een ker kelijk leerproces, waann twee Neder landse theologen hem fel hadden ver dedigd: professor P. A- Stempvoort van Groningen en de hoogleraar Semi tische talen van Pretoria, dr. A. van Selms Van Selms is nimmer Zuid- Afrikaan geworden en werd en wordt - hij is nu een bejaard man - met een scheef en argwanend oog bekeken. In 1963 schreef hij een scherpe brochure, waarin hij de Broederbond op theolo gische grond figuurlijk de grond in boorde Voor Geyser en Beyers Naude waren in die jaren de spanningen bijzonder groot. Met name mevrouw Geyser leed onder al deze gebeurtenissen en werd zo ernstig ziek. dat zij nimmer meer volledig herstelde. Een mar telaarschap in een protestantse natie, die toch beter moest weten. Bevers Naudé tenslotte werd het zwijgen op gelegd via de harde methode, die in Zuid-Afrika van de minister van jus titie is toegestaan. Op grond van de Veiligheidswet deed deze bewinds man als een middeleeuwse paus op 19 oktober 1977 dr Bevers Naude voor vijf jaar in de ban. Tngeperk' heet dat hier Als gevolg van deze 'Inperking' mag dr Naudé niets meer publiceren en moet hij er zorgvuldig op letten dat hij aan niets meewerkt dat tot enige publika- tie in binnen- of buitenland kan leiden. De instelling waarvan hij directeur was - het Christelijk Instituut - werd van de ene op de andere dag opgehe ven en alle archieven werden in beslag genomen. Het tijdschrift van het insti tuut -Pro Veritate - werd verboden, omdat het de veiligheid van de staat in gevaar zou hebben gebracht. Ik heb dr. Beyers Naudé opgezocht in zijn woning aan de Hoylake Avenue nr. 26 in Greenside, een voorstadje van Johannesburg. Een mild man. die in geen enkel opricht een verbitterde in druk maakt. Maar hij verzocht mij dringend om vooral niets van ons ge sprek tc publiceren, want dat zou hem in ernstige moeilijkheden brengen Ik heb het beloofd: wat is er met dit land aan de hand dat het zijn. oprechte twijfelaars het zwijgen oplegt? Toen ik afscheid van hem namzei zijn vrouw Ilse - ze was niet bij het gesprek, want dan zou er sprake zijn geweest van een 'verboden vergadering' - een beetje triest ..Doe alstublieft de groe ten aan onze vele vrienden in Neder land". Twijfelen is in Zuid-Afri ka verboden. Een van de vreemdste activiteiten van de Broederbond op dit ter rein is het advies aan zijn leden om geen lid te worden van service-clubs als Rota ry Lions en Round Table - om over Vrijmetselarij maar niet te spreken. „Daardoor doen zich vreemde din gen voor", vertelde me Hans Stry dom. .Hen burgemeester van een kleine plaats wordt bijvoorbeeld uitgenodigd om erelid van de Rota- ryclub te worden Maar hij is Broeder en dus weigert hij. Zijn erelidmaatschap zou immers 'sta tus' geven aan een Rotary-club en dat mag niet". Jeugduitwisseling - bijvoorbeeld van de American Field Service: de Broederbond is er tegen, want jon gelui worden 'op jeugdige en onge vormde. maar besonder ontvanlike ouderdom twaalf maande vrywel geheel en al aan vreemde beïn vloeding blootgestel'. Deze zin is ontleend aan een boekje over de Broederbond dat dit jaar door de organisatie zelf werd uitge geven. kennelijk om zich te verwe ren tegen de vele negatieve publici teit. Voorzitter professor Viljoen in het voorwoord ..Ten spyte van sy ver- troulike karakter hetdie Afrikaner- Broederbond niks waarvoor hy kom skaam nle". Nee. schaamte ls er niet bij, twijfel evenmin. Heeft Hans Strydom moeilijkhe den gehad met zijn publikaties? Nee. dat niet. Wel is zijn telefoon afgetapt en kon zijn uitgever voor het boek van hem en Wilkins maar moeilijk een drukker vinden. .He hadden staatsorders en waren bang die te verliezen". Tenslotte lukte het toch: de Super-Afrikaners ligt nu overal in de boekwinkels en wordt gekocht. Binnenkort komt er een versie in Engeland uit - Ik hoop dat er ooit een Nederlandse vertaling komt, zegt Strydom. Hij vertelt me ook nog hoe hij aan vankelijk aan zijn informaties kwam: een twijfelend lid van de Broederbond had hem een com pleet archief van een afdelingssec retariaat ter inzage gegeven - zij hel aarzelend en trillend, want de gevolgen waren niet te overzien. Het materiaal werd haastig gefo tokopieerd en dubbele exempla ren werden naar het buitenland gestuurd, „want je weet maar nooit". Wilkins en Strydom werk ten voor hun krant de stukken er gens op het platteland uit - niemand wist waar ze zaten. Al- ween je weet maar nooit". De schok kwam bij de Broeder- In dit derde artikel in de reportage serie over Zuid-Afrika gaat onze medewerker G A. de Kok nader in op de Afrikaner Broederbond, de geheime organisatie van hel 'Afri kanerdom'. De afgelopen jaren is deze instelling steeds meer aan kri tiek bloot komen te staan, mede dank zij het optreden van een aan tal Engelstalige journalisten Volgende week een vraaggesprek met de voorzitter van de Afrikaner Broederbond, prof. dr. G. Viljoen, rector van de Rand Afrikaanse Universiteit in Johannesburg Het eerste verhaal van deze reeks was afgedrukt in onze krant van 16juni. het tweede in de krant van 23 iuni. bond vermoedelijk even hard aan als in 1963. maar ditmaal bleven of ficiële acties uit. Strydom „Onze publikaties en ons boek hebben velen de ogen geopend voor deze macht in de staat. We hebben zeer zorgvuldig gewerkt de feiten zijn gecontroleerd en juist" Of de macht van de Bond nu uitge speeld is' „Ik weet het niet. Onder schat deze organisatie niet - lk ge loof niet dat er ergens ter wereld een zo goed gelelde club bestaat. Wel hebben we sinds onze publika ties meer informanten van bin nenuit gekregen, de gelederen rijn niet zo sterk gesloten als de Bond zelf wel zou willen. Ons werk draagt hoe dan ook bij tot de veranderin gen In dit land - en Godzijdank ver andert er veel. De tijd van zwijgen is voorbij, zo ook de tijd van de vruchteloze gesprekken. De men sen durven weer voor hun mening uit te komen. Maar er Is nog vee^ te doen".

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1979 | | pagina 19