PROGRAMMA De Spiegel van de Poëzie is - geheel vernieuwd - terug FESTIVAL Nil: IJ WIE MUZilïK Tijl Uilenspiegel bij MT een fraai kijkspel Van Regteren Altena op dreef 'KEUZESMALLER, DREMPEL HOGER' Recordprijs voor een Breughel LONDEN - Een landschap van de 17e eeuwse schilder Jan Breughel de Oudere heeft vrijdag op een vei ling van het Londense huis Chris tie het hoogste bedrag opgebracht dat ooit voor een werk van deze schilder is betaald. Het schilderij werd gekocht door een handelaar uit Zürich. David Kötser, voor ruim 1.6 miljoen gul den, vier maal zoveel als was ver wacht. Het kunstwerk is ge schilderd op koper en meet slechts 25 bij 36 cm Voor het bekendste werk dat vrijdag werd geveild, een schilderij" van de Madonna met Kind van Fra Bartelommeo. heeft zich geen koper gemeld Een zeeg ezicht van de Nederlandse schilder Jan van de Cappelle bracht een re- cordprys van circa 2.4 miljoen gul den op. ZATERDAG 30 JUNI 1979 H.. programma van het Festival van de Nieuwe Mu ziek brengt dit weekeinde een groot aantal bijzondere evenementen in de Middelburgse Vleeshal en schouw burg. Zaterdag 11.00 uur: Lezing Onno Mensink over Japanse cultuurui tingen. (Vleeshal) 13.30 uur: Demonstratie Judo. (Vleeshal) 15.00 uur: Concert David Arden (piano) en Richard Sachs (slagwerk). Norio Fukushi: Silica. Michiharu MatsunagaA Mid summer Daydream (1978). Maki Ishii: Zone. David Ar den: Penetrations. (Vleeshal) 17.00 uur: Lezing Akira Tamba. (Vleeshal) Aldra Tamba werd in 1932 in Japan geboren. Hij stu deerde aan de Kunst Akademie van Tokyo tot 1957. In 1958 doceerde hij aan de Nationale Universiteit van Yokohama, hi 1960 ontving hij een stipendium van de Franse overheid en met behulp hiervan ging hij naar de Franse Nationale Akademie voor Muziek waar hij stu deerde bij Tony Aubin en Olivier Messiaen. Hij werd onderscheiden met de Lily Boulangerprijs voor compositie en won een prijs op het internationale com positie concours van de stad Divonne-les-Bains Gedurende vier jaar werkte hij op de research afdeling van de Franse radio ORTF) en daarna bij het Nat ionale Centrum voor Wetenschappelijk Onderzoek. In 1969 be gon hij als professor op de Universiteit van Parijs. Akira Tamba. deskundige op het gebied van de Japanse muzi kale esthetica, heeft altijd de prioriteit gelegd bij het componeren. 20.30 uur: Radio Philharmonisch Orkest onder leiding van Christobal Halffter (Schouwburg) Maki Ishii: So-Gu H (1970) voor Gagaku ensemble en orkest. Solisten: Ono Gagaku Music Society. Christobal Halffter: Concierto para violoncello. Solist: Siegfried Palm. Iannis Xenakis: Synaphai. Solist. Geoffrey Douglas Madge, piano. Sylvano Bussotti: Bergkristal. Rondom de laatste componist - Bussotti - draaide het Festival van de Nieuwe Muziek vorig jaar. Bussotti: componist, dirigent, regiseur, acteur, schilder, décor-ontwerper, schrijver, uitvoerend kunstenaar. Ontving zijn muzikale opleiding aan het Cherubini-con- servatorium in Florence en bij Max Deutsch in Parijs. Invloeden deed hij ondermeer op van Webem en John Cage. Bussotti's tekentalent maakte hem tot één van de belangrijkste vertegenwoordigers van de grafische no tatie die hij later weer ten gunste van een traditionele notering opgaf. Na composities in absolute muziek wendde Bussotti zich meer en meer tot werken met mu- zikaal-dramtische acties, bijvoorbeeld zijn 'La Passion selon Sade'. die Fernando Grillo in samenwerking met Dorothy Dorow in het Festival 1978 een schitterende enscenering tot uitvoering bracht. Grillo speelt morgen zijn 'Autotono. een werk uit 1976 dat Grillo in samenu erking met de componist onlangs op de plaat zette. Het Radio Kamerorkest speelt van avond zijn groot symphonisch gedicht Bergkristal. 22.30 uur: Ensemble Michiko Hirayama, onder leiding van Frank van Koten (Vleeshal). Hifumi Shimoyama: Catalysis (1976). Akira Tamba: Vi sion Vocale n (1976). Maki Ishii: Black Intention n. Joji Yuasa: Domai (1978). 23.30 uur: Toshi Ichiyanagi. piano; Asako Hata, viool. (Vleeshal) Jo Kondo: Click Crack (1973). ToruTakemitsu: Corona for pianist (1962). Toshi Ichiyanagi: Music for piano 2 (with shakuhachi performance on tape). Toshi Ichiyanagi: Scenes I and n for violin and piano. Zondag 20.30 uur: (Schouwburg) Gagaku ensemble. Kangen Taishiko-cho Netori; Gakkaien: Bato. Bugaku' Ran- Ryoo. Genjoraku: Goshoraku. 22.00 uur: (Vleeshal) Gaudeamus Strijkkwartet Shige- nobu Nakamura: Relief (1975). Joji Yusasa Projection 1978Jo Kondo: Mr Bloomfieldhis spacing (1973) Tos hi Ichiyanagi Stnng Quartet no 1. Akira Tomba: Tat- hata (1970) 23.30 uur: (Vleeshal) Fernando Grillo. contrabas Akira Tamba: Elemental 3 (1979). Theo Loevendie: Mu sic for double bass and piano (1973). Fernando Grillo: Sylvano Bussotti: Autotono (1979). Fernando Grillo studeerde aan het conservatorium Morlacchi in Perugia, waar hij het diploma contrabas met onderscheiding behaalde. Hij heeft als solist vele concerten gegeven in Italiè en andere West-Europese landen. Verder werkte hij mee aan een aantal Muziektheater- groepen. Grillo heeft een aantal werken voor contrabas gecomponeerd, waarbij hij nieuwe technieken ontwik kelde, die een verrijking zijn van het karakteristieke tmbre van de contrabas In 1975 won hij de eerste prijs van het Internationale Gaudeamus Concours voor Vertolkers. Zijn composities werden uitgevoerd op de Wereldmuziekdagen van de ISCM Parijs 1975, en het Gaudeamus Componisten Con cours 1978 Reeds vanaf het eerste Festival Nieuwe Muziek (1976) speelt hij regelmatig in Middelburg. Waardering Hans Warren spreekt over het tweede deel, de poëzie vanaf 1900 tot heden, zijn aandeel in het werkwerk. Het eerste deel dat de periode tussen 1100 en 1900 omvat, is - onaangetast - de keuze van Van Vriesland gebleven. Er liggen tien jaar tussen de laatste Van Vriesland-druk en deze geheel nieuwe bloemlezing. DCveranderingen die zich in die tijd hebben voltrokken - vooral op het gebied van waarderingen - zijn duidelijk merkbaar. In 1300 bladzijden nam Van Vriesland 617 dichters met hun werk op. in de versie van Warren zijn 245 dichters tezamen goed voor een totaal van ruim 400 bladzijden Hans Warren ..Ik heb tot op redelijke hoogte vrij spel gekregen. Helemaal kan natuurlijk nooit ais je tot een enigs zins representatieve bloemlezing wil komen, maar het is echt niet zo dat ik veel tegen mijn zin heb opgenomen om een zo breed mogelijk spectrum te hou den. Ik heb de lijn Van Vriesland verla ten, niet uil gebrek aan respect, maar om de nieuwe opzet zo goed mogelijk uit te werken. Daarbij heb ik, hoewel per soonlijke voorkeuren ongetwijfeld meespelen, geprobeerd om er geen pri- vè-bundel van te maken". fernando Gnllo lyk gehouden aan een verdeling 10.5, 3 en 1 gedichten. Daar zit meteen iets van waardering m. De grote of belangrijke dichters komen bij mij op 10" Achter berg. Bloem. Der Mouw. Gerhardt, De Haan. Komrij. Leopold. Lodeizen. Marsman. Nyhoff. Van Nijlen. Van Os- tayen. Rodenko, Roland Holst en Slauerhoff Als ik nu zeg dat Achterberg in de vorige bloemlezing met 50 gedich ten was vertegenwoordigd, dan wordt duidelijk dat op verschillende manie ren geschrapt is. Anthonie Donker komt van 23 op drie verzen, Hendrik de Vries van dertig op zes. Daarnaast heb Ik een aantal jongere dichters gekozen, nieuw dus. maar niet onbelangrijk. Werk dat soms nog niet gebundeld is. maar dat ik er toch graag bij wilde heb ben" ..Als ik er op terug kijk ben ik vanwege de goede ervaringen toch wel blij dat ik er mee bezig ben geweest, al blijven er vervelende dingen. Fouten en foutjes zijn soms blijven staan en van een ge dicht van Poll zijn bijvoorbeeld zelfs enkele regels verdwenen Dat vind ik een ramp die heel wat vergalt, maar ik hoop toch de uitbouw van deze nieuwe Spiegel te verzorgen. Het is en blijft een interessant kanvei". Aanvechtbaar Warren houdt er intussen wel rekening mee dat de kritiek zonder al te veel twijfels wel op een zeker privé-karak- ter zal wijzen. „Dat zal natuurlijk gebeuren Bloemle zen is, hoe het resultaat ook uitvalt, al tijd een aanvechtbare bezigheid. Wie veel schrapt, kan op veel toom rekenen. Daarom had ik ook veel liever een blan co-opdracht gekregen. Zoiets als een bloemlezing die geen enkele binding zou hebben met welke voorafgaande ook. Ik ben nu moeten beginnen met een handicap en dat is de erfenis van Van Vriesland Men verwacht een al gemene spiegel en men krijgt er een met een meer persoonlijke stijl. Daar staat tegenover dat een deel van de goodwill die Van Vriesland ontegenzeggelijk heeft gekregen, nu op mij overgaat. Ik heb. alles gerekend, toch geaarzeld voor ik ja tegen MeulenhofF gezegd heb. Het is en blijft een ondankbaar karwei, veel zoek- en speurwerk. Nee, ik zou van soortgelijke bezigheden niet graag mijn levenswerk maken". Tijd Hans Warren: „Om iets te zeggen over die handicap bijvoorbeeld het volgen de. Deel I is onveranderd gebleven, he lemaal. Daardoor zit je al met de kwes tie van tijd. Er zijn dichters die net op de breuklijn zitten. Horen ze tot de fi guren vanaf 1900 of daarvoor. Degenen die Van Vriesland al behandeld had, kon ik onmogelijk ook nog eens in deel II meenemen. Zodoende heb ik nu een wat wonderlijk begin. En verder is er dan het verschil in keuze. Zo ontbreekt bij Van Vriesland bijvoorbeeld een man als I. K. Bonset. Ik vind dat niet juist. Daar staat tegenover dat veelge- Hans Warren (foto Wim Riemens) VLEESHAL MIDDELBURG Solo-optreden van Maarten van Regteren en slagwerkgroep Den Haag .Liet Festival Nieuwe Muziek" dat al een week bezig is heeft een verheugen de belangstelling Naast een dagelijkse groep trouwe supporters, zijn er ook vele 'eendagsvliegen' die óf uit nieuws gierigheid óf door eenmalige belang stelling een blik in de festivalkeuken willen werpen. Hoe het ook zy: de groei zit er in en dat zal de organisatoren goed doen. Naast de musici die dage lijks hun vaak knap moeilijke partyen ten publieke laten horen, mag ook wel eens gekeken worden naar die mensen, die zich dag in dag uit achter de scher men meer dan verdienstelijk maken, want zo'n festival is naast het prijzige ook een vermoeiende bezigheid. Van dat laatste is nog weinig merkbaar. Maarten van Regteren Altena, bas. was gisteravond te gast en begon zijn one- man show met een korte opmaat geti teld: 'Van nul tot vyf daarbij doelend dat dit werkj^in vierkwartsmaat stond. De metronome hield hem in het strakke patroon. Na deze inleiding volgde Kleine over ture': het werk is een soort étude-achtig gegeven met een pizzicato middendeel. Speedy' was ten dele een shownummer i trouwens dit element verwerkt deze bassist regelmatig in zijn optreden), waarbij allerlei mogelijkheden en veel onmogelijkheden op de bas ten uitvoer worden gebracht. Flageolegevriemei komt daar onder meer in voor en met de strijkstok wordt veel 'kamwerk ver richt, waarbij het bovenblad van de bas een soort afstoffing geniet. Rond de kam speelde zich een soort agressietoe stand af, waarbij ook achter de kam geopereerd werd. Wat er allemaal met een sigaredoosje en een cassetterecorder kan gebeuren liet de af en toe gekke-bekkentrekken- de bassist de aanwezigen ruimschoots horen. Van zijn uitvoerig optreden wil ik nog noemen de combinatie bas-cello-mini- viool. die met zyn drieën tegelijk be speeld werden door een strijkstok Het was een minimale poging tot maximale muziek In de slotfase het hij via de cassettere corder een combinatie met de bas ho ren. waarin een motief voorkwam uit 'Carnaval des Animaux Het optreden viel bij de aanwezigen zeer in de smaak getuige de reactie tussendoor en het langdurig slotapplaus, waarby ik mij geheel kan aansluiten De slagwerkgroep Den Haag was na een korte onderbreking aan de beurt. Van het gedeelte dat ik nog heb kunnen bij wonen. bleek dat deze groep zich uit stekend m deze moeilijke materie had ingeleefd. Er stond werkelijk een uitge breide serie slaginstrumenten ter hun ner beschikking, waarbij men door de bomen het bos haast niet meer zag. Van ieder van hen werd grote concentratie vereist, waaraan zij allen voldeden. 'Phu Dong II' van Thein Nguyen Dao was het openingswerk dat een eerste deel heeft in pianissimosferen; het is een soort aftasten van de battery in strumenten, waarin de gong en de bek kens een grote rol spelen. Het derde deel is veel robuuster, met naast het OPENLUCHTTHEATER TOORENVLIEDT MIDDELBURG Middelburgs Theater met 'Tijl Uilenspiegel' door Charles de Coster, in de beicerking van Jan Lemaire Jr Regie Lent Hendriks, produktie Jan de Nes. Een fraai kijkspel met bij vlagen goed toneel. Zo zou ik de uitvoering van Tijl Uilenspiegel door het Middelburgs Theater willen noemen. Hel is vooral een kijkspel en de mooie entourage van Toorenvliedt werkt daar duidelijk aan mee. 'Tijl Uilenspiegel' is natuurlijk een overbekend verhaal, dat best nog steeds veel te bieden heeft, mits het goed gedoceerd wordt. Dat is het MT bijna helemaal gelukt. In dertien taferelen schetst men het le ven en strijden van de Vlaamse held TijliBram Kwekkeboom). Die opzet kan op zich goed werken, maar dan moet er vanaf het begin wel meer vaart inzitten dan dat vrijdagavond het geval was. De eerste scéne's zijn te gerekt en de (niet altijd noodzakelijkei decor wisselingen zorgen voor teveel ver brokkeling Verheugend is het dan ook om gaande weg te ontdekken dat er meer vaart in komt en er steeds meer sprake is van een geheel Met veel inzet en overduidelijke spelv reugde leggen de Middelburgse spelers dan oook steeds meer van hun 'ik' in de gewone, alledaagse personages van vier omftÈiueuren ook wat kreten en zelfs zangflarden erin. Van Frangois-Bemard Mache werd ge speeld diens 'Marae' een langdurig werk dat steeds uit vijfmaal tien eenhe den bestond. Op die basis lezen de le den hun partituur. Er komen allerlei ongebruikelijke toe standen ten tonele, waarby knikkers en balletjes op een blad een onderdeel vormen. Of het muziek van blijvende waarde is moet nog afgewacht worden. De leden van de slagwerkgroep Den Haag gaven aan de uitvoering van dit werk in ieder geval gestalte. De hulde voor dit optreden is dan ook terecht. In de late avonduren besloot Frances-Ma rie Uitti op de cello de vrijdagnacht. A,L. eeuwen geleden Bram Kwekkeboom wordt steeds meer Tijl en toont over tuigend zijn schelmachtige, moedige grappige en serieuze kanten Gerard Bayens volgt hem goed als zijn onaf scheidelijke kameraad Lamme Goedzak Maar vooral ook Nele (Til Meijerem en de Voogd van Damme (Jacques Jacobsen) krijgen een per soonlijke en toch herkenbare tint mee De anderen doen doeltreffend wat van hen gevraagd wordt ze maken het vierhonderd jaar oude tafereel weer (een beetje) levend. Soms gebeurt dat wat al te theatraal, zoals in een van de eerste taferelen waar Tijls vader Klaas op de brandstapel wordt gebracht we gens ketterij. Vaak is het echter zeer onderhoudend en ook wel boeiend. De kostelijke scene tussen Wiillem van Oranje en de graven van Egmond en Hoorne ('vaarwel graaf zonder hoofd') is daar een voorbeeld van Echt indruk maakt het stuk echter pas op de zeld zame momenten, die juist, niet al te groots zijn aangepakt: de korte, maar uiterst gevoelige scene's tussen Tij] en zijn geliefde NeleEven leek het dan net echt Daar heb je geen. overigens prachtige en historisch vrij juiste, kos tuums voor nodig Gelukkig maar Vanavond (zaterdag) brengt het Mid delburgs Theater voor de laatste maal de voorstelling van 'Tijl Uilenspiegel' PvH Geoffrey Madge foto Wim Riemens) Sylvano Bussotti (foto Wim Riemens) De Spiegel van de Nederlandse Poëzie, in de loop der jaren een 'allemansklassieker' geworden, is terug. Het levenswerk van Victor van Vriesland ligt vanaf woensdag, vernieuwd, herzien en bewerkt, in de boekhandels. In twee dundruk-delen wordt de lezer een spiegel van de Nederlandse (en Vlaamse) poëzie door de eeuwen voorgehouden. „Een spiegel méér dan dé spiegel", zegt Hans Warren (57) de dichter-criticus die de taak van de in 1974 overleden Van Vriesland heeft overgenomen. Hij zegt daarmee te doelen op het ver schil in opzet dat er tussen zijn selectie en die van Van Vriesland is. ..Ik geloof dat het zo is dat in de opvat ting van Victor van Vriesland de af spiegeling van de produktie met be houd van een zekere kioaliteit voorop stond. Dat kwam er in de praktijk op neer dat vrijivel ieder die iets gepu bliceerd had dat zonder veel bezioaar onder de noemer poëzie gebracht kon worden, ook vertegenwoordigd was. Dat is nu niet meer het geval. De uitge ver Meulenhoff heeft mij indertijd als opdracht meegegeven dat er drastisch bekort zou moeten worden. Er moet nu - met deze uitgave - de basis gelegd wor den voor een geheel nieuive spiegel, die de mogelijkheid van aanvulling, uit breiding en reductie in een later sta dium in zich heeft. Ik heb. gerekend naar Van Vriesland, bijzonder ri goureus geschrapt De keuze is smaller en de drempel hoger" lezen auteurs als Huub Oosterhuis. Nel Benschop en Okkc Jager om er maar enkele te noemen, bij mij geen plaats hebben gekregen. Zc publiceren woor den en geen poezie, een mooi uitgangs punt voor enig verschil van mening. Ik heb dat alles niet zomaar geschrapt omdat ik het leuk vond. Ik heb eerder naar het goede gezocht". „En dan is er mijn sluittijd. een moei lijkheid waarmee overigens ieder zit. Ik heb moeten afsluiten op 31 december 1976. Dat is moeilijk als je moet werken met materiaal van mensen die volop in hun produktie staan. Jacques Hame link bijvoorbeeld heb ik nu bedacht met één gedicht. Nadien is zijn nieuws te bundel gekomen die - vind ik - zó goed is dat ik in een volgende druk ze ker op dat punt moet aanvullen Zoiets staat niet op zich. Je kunt beter zeggen dat het concept voor een nieuwe uitga ve al aan het groeien is" Hans Warren: „We zullen in de toe komst ook iets aan het uitgangspunt moeten doen, Er is eigenlijk nooit goed rekening gehouden met de Nederland se poëzie uit Indonesië, de Antillen en Suriname. Er is wel iels ingebracht, maar toch beslist onvoldoende. Die Ne- derlands-Vlaamse constructie lijkt me niet breed genoeg. Zuid-Afrika? Dat vind ik toch niet echt Nederlands meer. Dal is een totaal afwijkende taal ge worden met sommige herkenningspun ten. Fries staat er ook niet in". Verdeling Een opvallend verschil met Van Vries land is ook de - in aantal verzen - gerin gere vertegenwoordiging van wie men hier te lande tol de grote dichters re kent. Hans Warren. „Ik heb me zoveel moge- Gaudeamus-kwartet, zondag 22.00 uur Vleeshal, (foto Wim Rlemensi

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1979 | | pagina 12