RESTAURATIE VAN DE OOSTPOORT Historische notitie van Piet de Broek Ex-raadslid Ode Milliano: Er moet nog veel gebeuren' PZC/ braderie sluis WOENSDAG 20 JUNI 1979 De restauratie van de Oostpoort van Sluis is in volle gang. Leenhouts Aannemingsbedrijf heeft Je poort in de steigers staan en er wordt volop gewerkt om dit bouwwerk in oude glorie te ierstellen. De restauratie van de Oostpoort (je komt er langs als je Sluis langs de Zuiddijkstraat richting polder verlaat) is voor Sluisenaar Piet de Broek aanleiding geweest om, wat hij noemt, Historische notities bij de restauratie van de Oostpoort' te maken. De Brock is oud raadslid van Sluis. Voor de partij die nu als CDA in de raad zit kwam De Broek regelmatig tijdens zijn achtjarig lidmaatschap op voor problemen die Sluis en zijn bevolking aangingen. Grote belangstelling toonde Piet de Broek altijd al voor het historische. In die zin doet hij dan ook nog al eens dienst als {ids over de wallen van Sluis. „In een wandeling van zo'n anderhalf uur kom je precies rond", aldus de Broek. De verdediging van Sluis met wallen en pachten is pas goed begonnen, zo blt]kt uit aantekeningen van De Broek, roder Lodewijk III. Deze gaf de op dracht om Sluis te versterken in 1382 oadat hij bij Roosebeke de Vlamingen bloedig had verslagen. Maar het bleek sl vlug dat de houten poorten en de malle grachten niet voldoende te ver dedigen waren en daarom moest Sluis oopdracht van de graaf van Vlaande ren de verdedigingslinie sterker opzet ten. In het kader van die versterking werd de Oostpoort in 1404 versterkt en verbouwd. Inval Maar het stadsbestuur van Sluis zat kennelijk niet zn lekker: men had angst voor een inval van de Engelse vloot. Die angst leidde er toe om op 15 april 1425 te beginnen met het bouwen van een geheel nieuwe Oostpoort. "Een kostbaar werk', zo schrijft De Broek in zijn historische notities. Zeven jaar lang werd er volijverig gebouwd onder leiding van Joris Lictac, meester-met- selaar van de stad. Het werk bestond uit vier kolossale torens. „Twee aan de zijde van de stadsgracht, twee op de middensingel, elk paar door een schoone poort verbonden en verbin ding met elkaar hebbende door een hechte valbrug", zo noteerde De Broek. Uit historisch materiaal kwam hij er achter dat er bijvoorbeeld in 1426 in to taal 400.000 metselstenen aan de poort zijn verwerkt en in 1431 was dit zelfs 530.000. „Met grote blijdschap zagen burgemeester en wethouders van Sluis het einde van 't werk tegemoet, dat met opoffering van Verbazende sommen voltooid werd en welke een sieraad van de stad mocht worden genoemd. Voor t nageslacht moest bewaard blijven in welk jaar en op welke dag de hand aan het werk werd geslagen en de steen houwer Tydeman Maes kreeg de op dracht twee grote harde witte stenen te leveren waarin gehouwen stonden da gen en jaren waarop men 't werk aan ving". Rekeningen De Broek heeft ook nog rekeningen ge raadpleegd die Johan van Dale had we ten te noteren. Op die rekeningen treft men de vreemdste benamingen, al thans voor ons. aan. De maten waarmee gemeten werd zijn de voeten en roeden. 7 voet dubbel rabats en 43 voet klein rabat, gelijst taflements. rauw ta- flements, arduinen en 1.5 last schoren: dit alles en nog veel meer werd geleverd door Godevaard de Bosschere van Wiedeghem m Brabant. Geeraard Fij- ben. meester timmerman van de stad bracht onder meer keperhouten, deelstukken. middelhouten, wrangen en 52 ellen lijnwaad in rekening. Stads- smid Daniël Bouchaut verdiende zijn boterham door het leveren van bouten, krammen, ommegaande spangen, ke tenen. grote en ribbe nagelen. De rekening van LAB zal er ongetwij feld aanzienlijk anders uitzien. Het pond Vlaams (ongeveer 500) is ver vangen door de gulden. De maten zijn vervangen door meters, centimeters en kilo's. Kostbaar zal het echter ook wel zijn. In zijn aantekeningen besluit De Broek: „Wat nu nog van de stads poort over is, is nog indrukwekkend maar toch is er maar weinig over van de nieuwe poort van 1432". Stenen Beer Deze nog niet gepubliceerde histori sche aantekeningen van De Broek zijn overigens niet de eerste van zijn hand In het Zeeuws Tijdschrift 1978 nr 5 be schrijft hij de vestingwerken van Sluis in zijn totaliteit onder de titel 'De stad Sluis, één bolwerk'. In dat opstel be steed De Broek ook aandacht aan één van die andere bekende poorten van Sluis, de 'Stenen Beer". Deze poort ligt langs het kanaal Sluis-Brugge en heet ook wel de Westpoort of Brugse poort. In 1437 was de oorspronkelijke West poort door de Bruggelingen vernield en in 1444 begon men met de bouw van de nieuwe Westpoort Twee jaar later was deze poort, die pas later de naam 'Ste nen Beer' kreeg, af Sluis heeft altijd zelf voor zijn verde diging moeten zorgen. „Het eerste en het laatste wat dc graven van Vlaan deren bijdroegen aan dc versterkingen der stad waren dc stenen van de af braak van dc toren in IJzendijkc. Dit was een gunst die hen niets kostte", zo schrijft De Brock in 'De stad Sluis', eën bolwerk. Fotograaf Oscar de Mil liano uit Sluis is ervan overtuigd dat het houden van een jaarlijkse braderie 'een grote wissel trekt' op de middenstand. Daarom ook is hij er voorstander van dat de vijf-daagse Sluisse braderie wordt te ruggebracht tot een drie daags evenement. „Ik denk dat veel van mijn collega's het daar mee eens zijn. Zij moeten er immers voor zorgen dat ze vijf dagen lang hun eigen winkel tot negen uur 's avonds be mannen", aldus De Mil liano. Hij doet. mee aan de braderie 'om mee te helpen Sluis te promoten en uit een stuk solidariteit ten opzich te van de collega's' Ook al ziet hij de winst voor zijn fotozaak direct niet zitten. „Bovendien moeten we oppassen. Een braderie is een al gemeen verschijnsel. Wat moet je verzinnen om een braderie tot, een succes te maken? Ik kan me voor stellen dat het publiek zo langza merhand is uitgekeken op de klompenkapper en andere oude ambachten". Gekozen burgemeester Dc Milliano, middenstander en ex- gemeenteraadslid. Vanuit die raadsiunctie kreeg hij de moge lijkheid om 12 jaar lang de ge meentebelangen te dienen. Uit ei gen vrije wil stopte hij ermee, ook al hadden sommigen hem liever gehouden. „Het hoort bij de de mocratie dat je na bepaalde tijd in zo'n functie plaats maakt voor een ander. In dat licht ben ik ook voor stander van een gekozen bur gemeester die niet te lang in één gemeente moeten zitten", zegt De Milliano. De visie die De Milliano op Sluis als gemeente heeft is ze ker de moeite waard. „Het blik moet weg uit Kapelle- straat. Kerkstraat en Kaai. Houd daar dan één rijstrook over", is de mening van De Milliano dié overi gens zegt. dat het veelal auto's zijn van eigen mensen die in de nauwe straten van Sluis parkeren. Verder pleit hij voor een dienstencentrum waar de groothandel met de 'wa- ren'voor de Sluisse middenstand aankomt en waar de midden stander dan zelf zijn bestellingen ophaalt. Hij is ervan overtuigd dat er in Sluis nog heel wat moet gebeuren Waarbij de middenstand zich dan kan laten helpen door het KNOV (Koninklijk Nederlands Onderne mers Verbond). Dat is de visie van De Milliano. Hij doet mee aan de braderie, maar zet daar wel vraagtekens bij. „Af vallen doe ik die braderie niet, er komt ontegenzeglijk publiek op af. Maar je moet het publiek blijven boeien". Als stunt heeft hij tijdens de braderie ongetwijfeld een pu bliek trekker: er komt een echte bolide van Presto Print voor zijn deur te staan. Natuurlijk kun je je daarin laten fotograferen De Milliano: „Weg Restauratie Oostpoort Stenen Beer

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1979 | | pagina 43