PROMOTIE Autowacht Camiel de Witte van zijn vaste stek 'beroofd' 'Voor de drukte hoeven we het niet te doen PROGRAMMA 'HIER IS SLUIS' Braderie Sluis Eén van de 33 wapenschilden die het braderiecomité liet maken. 'Hier is Sluis'. Voor de zesde keer presenteert de Sluise middenstand zich samen met de horeca aan het publiek via de braderie 'Hier is Sluis'. „Het is een promotie van Sluis en voor Sluis. Voor de drukte hoeven we het niet te doen. Het is zo al druk genoeg." Dat is de mening van Piet Koster, Toon van Beysterveld en Freddy de Krijger. Het drietal vormt samen met Hans Boomert, Jan van Keulen, Frits Staal, Willy Mesuere en voorzitter mr. H. P. L. van de Beid het bestuur van de stichting die nu voor de zesde keer de braderie binnen de poorten-van Sluis haalt eerste plannen eenmaal waren ge- gen aan de deelnemende winkeliers smeed stelden horeca, middenstand en zelf regelen. VW elk vierduizend gulden be schikbaar als garantie voor de te ma ken kosten. Het eind van het eerste braderiehedje was dat elke tak tenslot te voor 2500,- 'het schip in ging'. „Dat vond men niet erg. We hadden toen nog geen enkele ervaring en we moesten nog veel leren," aldus Van Beijsterveld. Pieter Koster: 'Braderie is promotie voor Sluis Van vandaag, woensdag tot en met zondag 25 juni betekent dat extra ac tiviteit in Sluis en extra drukte voor de deelnemende winkeliers. Want die hebben tijdens de braderiedagen hun winkel(s) tot negen uur open. Dat bete kent ook dat ze eigenlijk 'een dubbele winkel' krijgen. Naast de deelnamegel- den aan de braderie moeten er dus ook extra kosten voor personeel worden gemaakt. Toch lijkt een flink aantal Sluisse middenstanders en horeca- mensen dat er voor over te hphhen, hoewelhet deelnemersaantal van 80 dat zich momenteel heeft aangemeld wel wat minder is dan vorige keren. De or ganisatoren rekenen er echter op dat er nog wel wat bijkomen zodat er een kleine negentig middenstanders mee zullen doen aan de promotie van Sluis. Per deelnemende vestiging moet een winkelier 200,- betalen plus nog eens 15,- per strekkende meter gevel. „Er is er één die zo in totaal op een bedrag van ruim 800,- uitkomt. Gemiddeld kost het voor de deelnemers ongeveer 315,- per zaak. Maar zij hebben het er kenne lijk toch voor over," aldus Piet Koster, die volgens de beide andere heren fun geert als manusje van alles. Braderie virus Koster was zes jaar geleden ook één van de brengers van het 'braderievirus' in Sluis. „De braderie is ontstaan uit een horecabeurs. Toen de ruimte niet meer tot onze beschikking was om deze beurs te houden is er contact tussen horeca en middenstand gekomen om een brade rie op te zetten. Ik weet nog dat de au toloze zondagen aanleiding waren om de promotie van Sluis van onze kant op te pakken." aldus Koster. Toen de Lof De braderie-organisatoren zijn vol lof over de medewerking die het Sluisse gemeentebestuur geeft. Zo kunnen de braderiemensen de hele 'verhuur' van gemeentegrond tijdens de braderieda- Van Beijsterveld. Koster en De Krijger zijn het er over eens dat de braderie in Sluis moet blijven. .Al is het zo dat de stijgende kosten de dood van elke bra derie lijken te zijn." zo laat men zich enigszins pessimistisch uit Hoe hoog die kosten zijn blijkt wel uit het feit dat de totale begroting voor de braderie 1979 tot een bedrag van 30.000,- op loopt. Overigens klaagt men in Sluis nog niet. Door de vorige braderieën is er een spaarpotje ontstaan dat als werk kapitaal kan dienen. Inmiddels heeft men al eens tot een bedrag van 12.000.- aan de middenstandsvereni ging geschonken voor het aanleggen ,van een voedingskabel voor de verlich ting van Sluis. Een nieuwigheid die dit jaar voor het eerst is te zien in Sluis is bovendien gefinancierd met geld van de braderie-stichting. Men heeft name lijk 33 borden laten maken met daarop de wapens van de graven van Vlaande ren die Sluis hebben geregeerd. De bor den komen in het winkelcentrum te hangen en kunnen ook bij andere gele genheden worden gebruikt Gulden Vlies Eén van die gelegenheden doet zich on getwijfeld volgend jaar voor als er in Sluis aandacht wordt besteed aan het feit dat Philips de Goede 550 jaar gele den het Gulden Vlies in Sluis bracht. Er bestaan overigens nu al plannen om dat historische feit volgend jaar in Sluis. Damme en Brugge te vieren. Het brade riecomité vleit zich intussen - terecht - met de wetenschap dat er nog altijd vele telefoontjes binnen komen van on der meer busmaatschappijen die in formeren naar de data van de braderie. Overigens is dat slagen van die braderie ook een verdienste van de stichtingsbe- stuurders. „Het slagen van de braderie komt door de taakverdeling in het be stuur. Ik durf rus tig zeggen dat de ver gaderingen van het braderiecomité de beste zijn die ik meemaak En het gaat er toch gemoedelijk toe. Maar iedereen weet waar hij aan toe is." aldus Freddy de Krijger. Vele vergaderingen zijn er al belegd om die braderieën jaarlijks weer tot een geslaagd evenement te maken. In de beginjaren werd per jaar wel 30 keer vergaderd Nu bedraagt dat jaar lijks 'slechts' 20 keer. „Als het brade riecomité zou functioneren zoals VW en middenstandsvereniging dan was er al lang geen braderie meer in Sluis," vervolgt De Krijger.Zelf ziet hij in de toekomst nog eens een overkoepelend orgaan ontstaan waarin VW, horeca en middenstandsvereniging alle drie zijn vertegenwoordigd. Maar in dat opzicht krijgt hij alvast Koster en Van Beijster veld niet aan zijn zijde Vandaag, woensdag, begint de braderie 'Hier is Sluis' met een nog onbekende activiteit. Wat dat dan wel is wordt uiterst geheim gehouden. Volgens het braderiecomitê is dat evenement spectaculair, adembenemend of historisch; komt uit de lucht, het water of via de weg; als je komt kijken heb je mis schien natte voeten, een stijve nek of een kromme rug. upening gebeurt om 15.00 uur. Vanaf die tijd is het hele winkelcentrum voorzien van geluidsinstallatie en treedt het winkelpersoneel aan in middeleeuwse kostuums. Het programma ziet er verder als volgt uit; Woensdag 20 juni: 15 00 uur: spectaculaire opening; 15-30 uur- boetseerwedstrijd voor de jeugd bij het Kerkplein/Oude Kerkstraat; 16 00 uur: kin dervoorstelling in de sporthal: 19.00 uur: muzikale rondgang door 'Apollo' en het majorettenpeloton 'Belfort' Donderdag 21 juni: 10 00 uur: ambachtelijke markt op de Beestenmarkt. 19 00 uur: muzikale rondgang muziekgezelschap 'Luctor' uit Zoutelande. Vrijdag 22 juni: 10.00 uur: speciale weekmarkt. Zaterdag 23 juni: 09.00 uur: rommelmarkt voor kin deren; 15.00 uur: muzikale rondgang 'Schotse Red Hackle Pipe' band; 18 00 tot 21.00 uur: in de diverse café's speelt de 'Barnie Google Jazz Bunch' Zondag 24 juni: 15.00 uur: optreden van de 'Scaldis Swing Society": 20.00 uur: rondgang door showband Axel, 21.30 uur: taptoe door showband Axel. 22.30 uur: grandioos sluitingsvuurwerk. Tijdens de braderiedagen draait op de Markt de kermis. Deze kermis gaat ook op maandag nog door. Via 150.000 verpakte suikerklontjes wil het brade riecomité de 'vijfdaagse' bekend maken. De klontjes worden verspreid via de veerdiensten en in de hore cabedrijven in Sluis. V oor parkeerwachter Camiel de Witte uit Sluis heeft de braderie ingrij pende gevolgen. Camiel de Witte is al elf jaar 'te schilderen' op de Markt in Sluis tussen de vele gepar keerde auto's. 'Autowacht' vermeldt zijn pet. Dat be tekent dat de 53-jarige De Witte toeristen die een be zoek aan Suis brengen en die hun blikken voertuig liefst onbeschadigd willen parkeren op een te klein lijkend plekje op de Markt aanwijzingen geeft hoe te sturen. Hoe harder De Witte de roterende bewegingen met zijn hand maakt hoe harder de automobilist het stuurwiel zwengelt om die andere blikken voertuigen niet te raken. Ook bij het wegrijden is De Witte paraat. Mede door zijn aanwijzin gen slagen velen erin om in het overvolle Sluis hun auto van de parkeerplaats te krijgen. Sommi gen overhandigen klinkende munt aan de 'autowacht' In Belgisch of in Nederlands geld. De Witte laat het tevreden in zijn zakken glijden als welkome fooi Hij 'huurt' het terrein van de gemeente en zijn verdiensten zijn een aanvulling op zijn invaliditeitsuitkering. Kermis Maar tijdens de braderiedagen zal De Witte op de Markt niet nodig zijn. De bij het stadsbeeld horende autowacht - met een onafscheide lijk shagje tussen de lippen - wordt tijdens de braderie van zijn domein beroofd Door de kermis, die tijdens de braderiedagen zijn tenten en Kramen opslaat op de Markt Auto scooters. babymolen, open golf baan. bus- en lijnspellen (of zoals de meesten ze beter kennen: botsau to's. draaierij, hobbelehei. bussen gooien en touwtje trekken) nemen dan de plaatsen in waar De Witte anders de voertuigen dirigeert. „Ik houd 6 dagen vakantie en waag eens een dansje", aldus De Witte. Tot en met maandag blijft de ker mis staan, een dag langer dan de braderie duurt dus. 's Avonds draait men door totdat er geen volk meer is, zes dagen lang. Daar na kan Camiel de Witte weer zijn vaste stek innemen. Tot volgend jaar. Behorend bij het stadsbeeld, met shaggie. Foto: parkeerwachter Camiel de Witte, met zijn onafscheidelijke shagje op de markt in Sluis.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1979 | | pagina 41