GOBELINS
OUDERENTRAJECT
Riek Sanderse: mijn
techniek kan beter
KOFFIECONCERT DOOR
JOHN WHITE'S BIG BAND
Uitgaan in België
EZS extia
Zeeuwsch- Vlaanderen
VRIJDAG 15 JUNI 1979
WATERLANDKERKJE - „Ja, als ik nu aan het werk uit mijn
beginperiode denk, dan was dat kleuterschoolwerk wat ik
maakte". Riek Sanderse zegt het met een zekere dosis zelfkennis
en zelfkritiek. Ze ziet dat ze gevorderd is in haar kunst. Die kunst
is dan weven in de gobelintechniek. Een kunst die ze uitoefent in
haar woning in Temeuzen. „Onze huiskamer heeft verschillende
hoekjes. In één van die hoekjes werk ik. Zonder gestoord te
worden of zonder iemand van het gezin te storen. Maar wel in de
huiskamer, toch betrokken bij het gezin".
Negenendertig jaar is Riek Sanderse.
Samen met haar man en haar drie kin
deren vormt ze het gezin waar ze over
praat. Een gezin waarvan ze zelf zegt
dat het haar enorm stimuleert in de uit
oefening van het weefambacht. Met
haar man heeft ze wel eens problemen
over haar onderwerpen en de uitwer
king daarvan, „Een vrouw hoeft de
werkelijkheid niet zo nodig te benade
ren". filosofeert ze. Zij uit haar creativi
teit vaak in ronde vormen, de rondin
gen van een vrouwenfiguur. Die ronde
vormen komen de laatste tijd steeds
meer terug in haar werk.
Vijfjaar geleden begon ze in Goes met
het weven. Eerst het weven met ringen.
Maar al gauw vond ze dat daar niet ge
noeg uit te halen was. Ze las dat er een
gobelin-weefcursus werd gegeven door
Carmen Milhouse uit Wilhelminadorp.
Ze ging er naar toe en kreeg de smaak te
pakken. „Het klikte meteen, de tech
niek leverde niet al te veel problemen
op".
Twee jaar nadat ze begon verhuisde ze
naar Temeuzen. De gobelinweefkunst
bleef haar boeien. De speciale hand-
weeftechniek ontleent zijn naam aan
de Fmase familie Gobelin die al in de
vijftiende eeuw op het terrein
Faubourg Saint Marcel een weverij
had. De gobelinweefkunst zelf is oor
spronkelijk afkomstig uit Atrecht en
gaat terug tot de middeleeuwen.
Hoewel de techniek op zich niet zo
moeilijk is, werd er vroeger soms jaren
gewerkt aan het maken van tapijten
noemen. Hoe het dan wel moet heten
weet ik ook niet precies". Hobby-iste is
een woord dat enigszins aangeeft hoe
Riek Sanderse haar bezig zijn ervaart.
Een hobby die veel tijd vraagt. „O ja, 't
iyhwzzgmBbklo-kost", zegt haar man
wel eens als het gezin aan tafel gaat.
In de blauwe en paarse
kleuren, daar houdt ze nu een-
mawlhvwm hmwwt Rien Sanderse
haar vriendelijke werkstukken in twee
dimemypzy.hBooghhaar wijze van
werken, de techniek laat dat ook toe.
krijgt ze er een derde diepte-dimensie in
verwerkt. „Voor dat inweven om het
perspectief erin te krijgen moet je ge
voel hebben. Als ik mijn ontwerp een
maal heb gemaakt dan lukt het mede
via dat gevoel om dat ontwerp hele
maal vast te houden en er geen millime
ter buiten te gaan". De kleuren krijgt ze
hoofdzakelijk via plantaardig mate
riaal. alleen het blauw in haar werken
wordt nogal eens synthetisch gemaakt.
Inmiddels wordt er gewerkt aan een
nieuw, groter, getouw voor Riek San
derse. Haar man maakt het raamwerk.
„Maar ik moet er zelfde 800 spijkertjes
inslaan", stelt zij spijtig vast. Inmid-,
dels ontwikkelt Riek Sanderse zich
verder in de uitoefening van haar hob
by. Onder leiding van de heer Noêl van
de Eeklose kunstacademie doorloopt
ze nu de lagere school, om haar eigen
beeldspraak even vast te houden.
Vastberaden om ook weefkunst op nog
hoger schoolniveau te gaan bedrijven.
IAdvertentiei
Een bekende naam in het
Zeeuws-Vlaamse: John White's
Big Band. Drieëntwintig en
thousiaste muzikanten, waar
van de meeste ook spelen in
harmonieën en orkesten. Mu
zikanten die het musiceren in
John White's Big Band louter
beschouwen als hobby.
De nog jong Big Band (vorigjaar maart
werd voor de eerste keer gerepeteerd)
geeft zondag in zaal Dallinga in Sluiskil
een koffieconcert. Aanvang half elf.
Veertien nummers staan er op het pro
gramma. variërend van Glenne Miller,
via de Godfather en 'Hallelujah' tot een
eigen compositie van leider Johan de
Witte.
OP OE PQNTENEUR
OuderenEen succesrijk en onuitputtelijk onder
werp voor pen en papier, studie - en werkgroep. Een
fotogenieke bevolkingsgroep bovendien, misschien
wel de meest gefotografeerde en dat meestal in deerni
swekkende. ontluisterende toestand. Zo ben ik vre
selijk geschrokken van de cover ihet omslagj van het
Tijdschrift voor Bejaardenwerk. Wat daar voor foto
materiaal voor gebruikt is. is ten hemelschreiend. Dat
er een uitstalling van een groep mensen op latere leef
tijd op staat met in het midden de onbedwingbare la
chende bejaardenhelpster, is tot daaraan toe. Maar de
figuren die men er voor uitgekozen heeft voeren ons
terug naar het tijdperk voor icereldoorlog I.
Hier is nu werkelijk geen enkele fris-ogende char
mante bejaarde bij Het merendeel bestaat uit
vrouwen, wat op zichzelf juist is. want vrouwen overle
ven de mannen. Echter vrouwen die nog nooit een da
meskapperszaak van binnen gezien hebben, met op
gebonden haarknoetjes en zonder een spoortje make
up. Somber uitgedost, mode 1930, vreugdeloos en
stroef kijkende vrouwen van wie je je niet kunt voor
stellen dat er nog een zonnestraaltje in hun leven is
Het beeld van de totale afhankelijkheid met een
breikous onderhanden, het nederigste handwerk dat
sr beslaat.
Stellig geen deelneemsters aan een cursus stijldansen
voor ouderen. Zelfs geen types voor de roemruchte
bejaardengymnastiek of in de plomp van het zwembad
teneinde daar het diploma te behalen. Activiteiten, die
door de bejaardenzorg sterk gestimuleerd worden,
terwijl het in deze woelige tijd toch veel nuttiger zou
zijn iedereen karatelessen te laten volgen. Op du om
slag staan geen eigentijdse bejaarden uitgebeeld,
maar bessen of zieltjes van een halve eeuw terug.
Waarom, in plaats van een stuk of tien, niet een foto
van een bekoorlijke dame op gevorderde leeftijd,
iemand die meegegroeid is met de lijd?
ionge journalist van een weekblad nam laatst voor
veertien dagen zijn intrek in een bejaardenoord. Van
waar toch die haast, icaarom zo vol ongeduld en niet
gewacht tot hij aan de beurt was om opgenomen te
worden. De noodzaak was beroepshalve. Want er is
allerwegen een bijna ziekelijke nieuwsgierigheid naar
hoe het is en voelt als men de oude dag nadert.
Een gevorderd echtpaartje? Denk maar niet dat dit de
kans de intieme rituelen onopgemerkt te beleven. Er
wordt bij hen aangebeld en eer ze er erg in hebben zit er
een snoeshaan op de canapé met potlood en noti
tieblok, een hoop kapsones en een lijst vol onbeschei
den en indringende vragen in het vlak van de ouder-
domsperikelen. Er is een onderzoek, een studie gaan
de, er moet een rapport, een proefschrift geschreven
worden over de geneugten van de sexuele staat in de
levensavond, 'begrijpt u me goed, mevrouw, meneer,
als er al sprake is van sex' voegt de vragensteller er
voorzichtig aan toe. De wetenschap, de vooruitgang,
moet gediend worden, hij verwacht dus dat de twee wel
zullen antwoorden.
Enige tijd later, als het oude echtpaartje een boekhan
del passeert, zien ze daar een Kinseyrapport over de
oude dag in de etalage liggen. Een overdreven voor
stelling van zaken? Niet helemaal deze keer, want hoe
komen anders de boeken over ouderdom en sexualiteit
tot stand? Hiervoor moet toch uit de school geklapt
zijn?
Naarmate de jaren verstrijken wordt het individu
rijp voor een experiment. Nog meer foto's. Oude ge
ar ekkigen in rolvoertuigen, een uitgemergeld paar dat
op de been wordt gehouden door een verpleegster en
ook. o. waar is dat goed voor. zie ik in hovpnvermeld
tijdschrift een kinds uitziende man met een be
schamende mummelmond die het heersende tekort
aan tandheelkundigen treffend illustreert. Als je dot
ziet. dan denk je: als het zover is, dan hoeft het voor mij
niet meer.
Waarlijk, er heerst een ongebreidelde interesse in le
ven. streven en sterven van de oude mens. De oude
dagsvoorzieningen zijn goed in dit land. wie het anders
zegt. uit zich in strijd met de feiten. Geriaters, geron-
tologen, een heel leger iverkers van diverse pluimage
beijveren zich om de medemens in zo goed mogelijke
conditie oud te laten worden. Heel oud, desnoods zo
oud als een boom. Maar dat men dan toch in hemels
naam die naargeestige plaatjes achterwege laat en
mensen vertoont voor wie het leven een behoorlijke
kwaliteit bezit.
Janneke Dierx-Harms.
ZEEUWSCH-VLAANDEREN
het Luxortheater in Terneuzen en De Koning van Engeland in Hulst pro
longeren The Deer Hunter, Robert de Niro's film over de Vietnamese oor
log. die in Amerika ineens een stroom analyses blijkt los te slaan.
Luxor heeft verder The Buddy Holly Story op het programma staan, de
verfilming van leven en sneven van een vermaard popidool. Wie van zjjn
muziek houdt en best eens weg wil dromen op Peyton Place-achtige sen
timenten moet deze film zeker eens gaan bekijken.
Tenslotte draaien in Terneuzen de western De duivel kent geen genade en
de jeugdfilm Sjors en Sjlmmie en de rebellen.
Het Ledeltheater in Oostburg biedt luchtige zomersex middels Wie komter
in m'n hokkie? en Kamermeisjes staan voor u klaar. Science-fictiofanaten
moeten zeker naar Gevecht om de apenplaneet gaan kijken. De mensheid
onder de duim van een aantal fanatieke apen. Dat kan tot een atoomoorlog
leiden...
Bij De Koning van Engeland ln Hulst zijn naast The Deer Hunter te zien: De
Zwarte Piraat, Emmanuele en de laatste der kannibalen, The French Con
nection en De Pornoboerderij.
Bioscopen
Gent
Capitole - l'Amour en questions.
14 15.16 30.18 45 en 21 uur Savoy -
La pretora. 14 25.16.35. 18 45. en 21
uur. Select - Interiors. 14 45, 16 50.
18 55 en 21 uur. Majestic Club - The
medusa touch. 14,16.20, 18.40 en 21
uur. Majestic - The great train rob
bery. 14.05. 16.25, 18.45, en 21 05
uur. Century - Inspecteur Bull
dozer. 14.25. 16.35. 18.45 en 20.55
uur Cine Rex - The Deer Hunter
16.30. 20.30 uur.
Antwerpen
Rex - The Deer Hunter. 14.17.15 en
20.30 uur. Odeon - The great train
robbery. 14.10. 14.35. 19 en 21.25
uur Astrid - Flic ou voyou,
12.14,16.18.20 en 22 uur Vendome-
The shootist. 14.16.18.20 en 22 uur.
Savoy - Emmanuelle bij de kan
nibalen. 12.14, 16. 18, 20 en 22 uur.
Astra - The family jewels. 12.14.16.
18.20. en 22 uur. Rubens - Jaws. 12,
15.18 en 21 uur. Capitole - The cal
led him amen, 12.14.16.18.20 en 22
uur. Quellin - Demon seed. 14. 16.
18. 20 en 22 uur. Metro - Love and
bullets. 12. 14, 16. 18. 20 en 22 uur.
Sinjoor - Invasion of the bodys-
natchers. 12.14.20. 16.45. 19.10 en
21.35 uur. Ambassades - God told
moto. 14.16.18,20 en 22uur.Fe5t5
The one and only. 13.15.17,19 enjj
uur Palace - Convoy, zon^
doorlopende voorstellingen vamj
18 uur, werkdagen 20 uur ibehalrt
maandag 1
Nachtvoorstellingen
vrijdag en zaterdag. 24 uur: Metro.
Nosferatu. Ambassades Km-.
Tippel
Brugge
Memlinc - The Greek Tycoon, a».
dag 14.30. 17 15 en 20 uur werkte
gen 20 uur. Midnight Express, vn
zat en zondag. Zwart huis - Heav"-
can wait, dagelijks 20 uur. zondg
17.15 en 20 uur Sergeant Pepi*:
zaterdag, zondag, woensdag Ujj
uur. Peter Seller's Party - vn;
terdag en zondag 22.30 uur. Re™-,
randt - The Deer Hunter, dagehjfc
20 uur. zondag 15 en 20 uur.
Theater
Antwerpen
Koninklijke Nederlandse Schouw
burg. Driestuiversopera van Br
rtolt Brecht. Regie: Walter 73.
lemans. Vrijdag 20 uur. zaterdag^
uur, zondag 14 30 en 20 uur. maar-
dag 20 uur. dinsdag. 14.30 uur 1-
donderdag 20 uur.
Monique van de Ven in Keetje Tippel