GOBELINS OUDERENTRAJECT Riek Sanderse: mijn techniek kan beter KOFFIECONCERT DOOR JOHN WHITE'S BIG BAND Uitgaan in België EZS extia Zeeuwsch- Vlaanderen VRIJDAG 15 JUNI 1979 WATERLANDKERKJE - „Ja, als ik nu aan het werk uit mijn beginperiode denk, dan was dat kleuterschoolwerk wat ik maakte". Riek Sanderse zegt het met een zekere dosis zelfkennis en zelfkritiek. Ze ziet dat ze gevorderd is in haar kunst. Die kunst is dan weven in de gobelintechniek. Een kunst die ze uitoefent in haar woning in Temeuzen. „Onze huiskamer heeft verschillende hoekjes. In één van die hoekjes werk ik. Zonder gestoord te worden of zonder iemand van het gezin te storen. Maar wel in de huiskamer, toch betrokken bij het gezin". Negenendertig jaar is Riek Sanderse. Samen met haar man en haar drie kin deren vormt ze het gezin waar ze over praat. Een gezin waarvan ze zelf zegt dat het haar enorm stimuleert in de uit oefening van het weefambacht. Met haar man heeft ze wel eens problemen over haar onderwerpen en de uitwer king daarvan, „Een vrouw hoeft de werkelijkheid niet zo nodig te benade ren". filosofeert ze. Zij uit haar creativi teit vaak in ronde vormen, de rondin gen van een vrouwenfiguur. Die ronde vormen komen de laatste tijd steeds meer terug in haar werk. Vijfjaar geleden begon ze in Goes met het weven. Eerst het weven met ringen. Maar al gauw vond ze dat daar niet ge noeg uit te halen was. Ze las dat er een gobelin-weefcursus werd gegeven door Carmen Milhouse uit Wilhelminadorp. Ze ging er naar toe en kreeg de smaak te pakken. „Het klikte meteen, de tech niek leverde niet al te veel problemen op". Twee jaar nadat ze begon verhuisde ze naar Temeuzen. De gobelinweefkunst bleef haar boeien. De speciale hand- weeftechniek ontleent zijn naam aan de Fmase familie Gobelin die al in de vijftiende eeuw op het terrein Faubourg Saint Marcel een weverij had. De gobelinweefkunst zelf is oor spronkelijk afkomstig uit Atrecht en gaat terug tot de middeleeuwen. Hoewel de techniek op zich niet zo moeilijk is, werd er vroeger soms jaren gewerkt aan het maken van tapijten noemen. Hoe het dan wel moet heten weet ik ook niet precies". Hobby-iste is een woord dat enigszins aangeeft hoe Riek Sanderse haar bezig zijn ervaart. Een hobby die veel tijd vraagt. „O ja, 't iyhwzzgmBbklo-kost", zegt haar man wel eens als het gezin aan tafel gaat. In de blauwe en paarse kleuren, daar houdt ze nu een- mawlhvwm hmwwt Rien Sanderse haar vriendelijke werkstukken in twee dimemypzy.hBooghhaar wijze van werken, de techniek laat dat ook toe. krijgt ze er een derde diepte-dimensie in verwerkt. „Voor dat inweven om het perspectief erin te krijgen moet je ge voel hebben. Als ik mijn ontwerp een maal heb gemaakt dan lukt het mede via dat gevoel om dat ontwerp hele maal vast te houden en er geen millime ter buiten te gaan". De kleuren krijgt ze hoofdzakelijk via plantaardig mate riaal. alleen het blauw in haar werken wordt nogal eens synthetisch gemaakt. Inmiddels wordt er gewerkt aan een nieuw, groter, getouw voor Riek San derse. Haar man maakt het raamwerk. „Maar ik moet er zelfde 800 spijkertjes inslaan", stelt zij spijtig vast. Inmid-, dels ontwikkelt Riek Sanderse zich verder in de uitoefening van haar hob by. Onder leiding van de heer Noêl van de Eeklose kunstacademie doorloopt ze nu de lagere school, om haar eigen beeldspraak even vast te houden. Vastberaden om ook weefkunst op nog hoger schoolniveau te gaan bedrijven. IAdvertentiei Een bekende naam in het Zeeuws-Vlaamse: John White's Big Band. Drieëntwintig en thousiaste muzikanten, waar van de meeste ook spelen in harmonieën en orkesten. Mu zikanten die het musiceren in John White's Big Band louter beschouwen als hobby. De nog jong Big Band (vorigjaar maart werd voor de eerste keer gerepeteerd) geeft zondag in zaal Dallinga in Sluiskil een koffieconcert. Aanvang half elf. Veertien nummers staan er op het pro gramma. variërend van Glenne Miller, via de Godfather en 'Hallelujah' tot een eigen compositie van leider Johan de Witte. OP OE PQNTENEUR OuderenEen succesrijk en onuitputtelijk onder werp voor pen en papier, studie - en werkgroep. Een fotogenieke bevolkingsgroep bovendien, misschien wel de meest gefotografeerde en dat meestal in deerni swekkende. ontluisterende toestand. Zo ben ik vre selijk geschrokken van de cover ihet omslagj van het Tijdschrift voor Bejaardenwerk. Wat daar voor foto materiaal voor gebruikt is. is ten hemelschreiend. Dat er een uitstalling van een groep mensen op latere leef tijd op staat met in het midden de onbedwingbare la chende bejaardenhelpster, is tot daaraan toe. Maar de figuren die men er voor uitgekozen heeft voeren ons terug naar het tijdperk voor icereldoorlog I. Hier is nu werkelijk geen enkele fris-ogende char mante bejaarde bij Het merendeel bestaat uit vrouwen, wat op zichzelf juist is. want vrouwen overle ven de mannen. Echter vrouwen die nog nooit een da meskapperszaak van binnen gezien hebben, met op gebonden haarknoetjes en zonder een spoortje make up. Somber uitgedost, mode 1930, vreugdeloos en stroef kijkende vrouwen van wie je je niet kunt voor stellen dat er nog een zonnestraaltje in hun leven is Het beeld van de totale afhankelijkheid met een breikous onderhanden, het nederigste handwerk dat sr beslaat. Stellig geen deelneemsters aan een cursus stijldansen voor ouderen. Zelfs geen types voor de roemruchte bejaardengymnastiek of in de plomp van het zwembad teneinde daar het diploma te behalen. Activiteiten, die door de bejaardenzorg sterk gestimuleerd worden, terwijl het in deze woelige tijd toch veel nuttiger zou zijn iedereen karatelessen te laten volgen. Op du om slag staan geen eigentijdse bejaarden uitgebeeld, maar bessen of zieltjes van een halve eeuw terug. Waarom, in plaats van een stuk of tien, niet een foto van een bekoorlijke dame op gevorderde leeftijd, iemand die meegegroeid is met de lijd? ionge journalist van een weekblad nam laatst voor veertien dagen zijn intrek in een bejaardenoord. Van waar toch die haast, icaarom zo vol ongeduld en niet gewacht tot hij aan de beurt was om opgenomen te worden. De noodzaak was beroepshalve. Want er is allerwegen een bijna ziekelijke nieuwsgierigheid naar hoe het is en voelt als men de oude dag nadert. Een gevorderd echtpaartje? Denk maar niet dat dit de kans de intieme rituelen onopgemerkt te beleven. Er wordt bij hen aangebeld en eer ze er erg in hebben zit er een snoeshaan op de canapé met potlood en noti tieblok, een hoop kapsones en een lijst vol onbeschei den en indringende vragen in het vlak van de ouder- domsperikelen. Er is een onderzoek, een studie gaan de, er moet een rapport, een proefschrift geschreven worden over de geneugten van de sexuele staat in de levensavond, 'begrijpt u me goed, mevrouw, meneer, als er al sprake is van sex' voegt de vragensteller er voorzichtig aan toe. De wetenschap, de vooruitgang, moet gediend worden, hij verwacht dus dat de twee wel zullen antwoorden. Enige tijd later, als het oude echtpaartje een boekhan del passeert, zien ze daar een Kinseyrapport over de oude dag in de etalage liggen. Een overdreven voor stelling van zaken? Niet helemaal deze keer, want hoe komen anders de boeken over ouderdom en sexualiteit tot stand? Hiervoor moet toch uit de school geklapt zijn? Naarmate de jaren verstrijken wordt het individu rijp voor een experiment. Nog meer foto's. Oude ge ar ekkigen in rolvoertuigen, een uitgemergeld paar dat op de been wordt gehouden door een verpleegster en ook. o. waar is dat goed voor. zie ik in hovpnvermeld tijdschrift een kinds uitziende man met een be schamende mummelmond die het heersende tekort aan tandheelkundigen treffend illustreert. Als je dot ziet. dan denk je: als het zover is, dan hoeft het voor mij niet meer. Waarlijk, er heerst een ongebreidelde interesse in le ven. streven en sterven van de oude mens. De oude dagsvoorzieningen zijn goed in dit land. wie het anders zegt. uit zich in strijd met de feiten. Geriaters, geron- tologen, een heel leger iverkers van diverse pluimage beijveren zich om de medemens in zo goed mogelijke conditie oud te laten worden. Heel oud, desnoods zo oud als een boom. Maar dat men dan toch in hemels naam die naargeestige plaatjes achterwege laat en mensen vertoont voor wie het leven een behoorlijke kwaliteit bezit. Janneke Dierx-Harms. ZEEUWSCH-VLAANDEREN het Luxortheater in Terneuzen en De Koning van Engeland in Hulst pro longeren The Deer Hunter, Robert de Niro's film over de Vietnamese oor log. die in Amerika ineens een stroom analyses blijkt los te slaan. Luxor heeft verder The Buddy Holly Story op het programma staan, de verfilming van leven en sneven van een vermaard popidool. Wie van zjjn muziek houdt en best eens weg wil dromen op Peyton Place-achtige sen timenten moet deze film zeker eens gaan bekijken. Tenslotte draaien in Terneuzen de western De duivel kent geen genade en de jeugdfilm Sjors en Sjlmmie en de rebellen. Het Ledeltheater in Oostburg biedt luchtige zomersex middels Wie komter in m'n hokkie? en Kamermeisjes staan voor u klaar. Science-fictiofanaten moeten zeker naar Gevecht om de apenplaneet gaan kijken. De mensheid onder de duim van een aantal fanatieke apen. Dat kan tot een atoomoorlog leiden... Bij De Koning van Engeland ln Hulst zijn naast The Deer Hunter te zien: De Zwarte Piraat, Emmanuele en de laatste der kannibalen, The French Con nection en De Pornoboerderij. Bioscopen Gent Capitole - l'Amour en questions. 14 15.16 30.18 45 en 21 uur Savoy - La pretora. 14 25.16.35. 18 45. en 21 uur. Select - Interiors. 14 45, 16 50. 18 55 en 21 uur. Majestic Club - The medusa touch. 14,16.20, 18.40 en 21 uur. Majestic - The great train rob bery. 14.05. 16.25, 18.45, en 21 05 uur. Century - Inspecteur Bull dozer. 14.25. 16.35. 18.45 en 20.55 uur Cine Rex - The Deer Hunter 16.30. 20.30 uur. Antwerpen Rex - The Deer Hunter. 14.17.15 en 20.30 uur. Odeon - The great train robbery. 14.10. 14.35. 19 en 21.25 uur Astrid - Flic ou voyou, 12.14,16.18.20 en 22 uur Vendome- The shootist. 14.16.18.20 en 22 uur. Savoy - Emmanuelle bij de kan nibalen. 12.14, 16. 18, 20 en 22 uur. Astra - The family jewels. 12.14.16. 18.20. en 22 uur. Rubens - Jaws. 12, 15.18 en 21 uur. Capitole - The cal led him amen, 12.14.16.18.20 en 22 uur. Quellin - Demon seed. 14. 16. 18. 20 en 22 uur. Metro - Love and bullets. 12. 14, 16. 18. 20 en 22 uur. Sinjoor - Invasion of the bodys- natchers. 12.14.20. 16.45. 19.10 en 21.35 uur. Ambassades - God told moto. 14.16.18,20 en 22uur.Fe5t5 The one and only. 13.15.17,19 enjj uur Palace - Convoy, zon^ doorlopende voorstellingen vamj 18 uur, werkdagen 20 uur ibehalrt maandag 1 Nachtvoorstellingen vrijdag en zaterdag. 24 uur: Metro. Nosferatu. Ambassades Km-. Tippel Brugge Memlinc - The Greek Tycoon, a». dag 14.30. 17 15 en 20 uur werkte gen 20 uur. Midnight Express, vn zat en zondag. Zwart huis - Heav"- can wait, dagelijks 20 uur. zondg 17.15 en 20 uur Sergeant Pepi*: zaterdag, zondag, woensdag Ujj uur. Peter Seller's Party - vn; terdag en zondag 22.30 uur. Re™-, randt - The Deer Hunter, dagehjfc 20 uur. zondag 15 en 20 uur. Theater Antwerpen Koninklijke Nederlandse Schouw burg. Driestuiversopera van Br rtolt Brecht. Regie: Walter 73. lemans. Vrijdag 20 uur. zaterdag^ uur, zondag 14 30 en 20 uur. maar- dag 20 uur. dinsdag. 14.30 uur 1- donderdag 20 uur. Monique van de Ven in Keetje Tippel

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1979 | | pagina 42