NACHT VAN ZAAMSLAG
Grote mannen inprofkoers in Assenede
uitgebreide organisatie nodig
voor nachtelijke autorally
ZEEUWSCH-VLAANDEREN 5
VRIJDAG 18 MEI 1979
seerd, begint voor praktisch alle deel
nemers het mooiste uit de Nacht, van
Zaamslag. het nakaarten in de kantine
van het zwccfvliegterrein in Axel. Ook
weer hier hetzelfde scenario als tijdens
de rustpauze in Zaamslag: ieders uit
leg is de enige juiste. Maar naarmate
de tijd vordert en de voorraad bier uil-
geput raakt komt de stemming er weer
helemaal in.
Een afgeladen kantine, zelfs buiten
staan de deelnemers, want niemand wil
naar huis vooraleer de voorlopige uit
slag is bekend gemaakt Lachende en
vrolijke gezichten nemen de overhand
en de discussies over de rit worden, op
een enkele (fanatieke) uitzondering na.
van het programma afgevoerd. Het
wachten is nu enkel nog op de defini
tieve klassering, voor velen kan dit niet
lang genoeg duren, want ondanks dat
er onderweg harde strijd wordt gele
verd. is men hier weer eikaars beste
vriend. Uren blijft het doorgaan en de
rekenkamer, die heeft plaats genomen
in de van de Stichting Snelheidseven
ementen ZEVAC geleende jury-bus
heeft op dat moment de moeilijkste
taak. Alle kaarten moeten uitgerekend
worden; alles moet secuur gaan. daar
om wordt alles ook nog eens een keer
gecontroleerd Er mogen geen fouten
inzitten, dat kan de ZEVAC niet ge
bruiken.
Het crisiscentrum van de Nacht van
Zaamslag heeft het moeilijk want de
strafpunten zijn legio, maar toch kan
daar ook weer worden gesproken over
een vorm van deskundigheid, want dit.
werk wordt inmiddels ook voor de
twaalfde maal gedaan en ook daarom
kan bijzonder snel de uitslag wórden
opgemaakt. De laatste loodjes wegen
het zwaarst, wordt er dikwijls gesug
gereerd en dat is ook van tofcpassing op
de Nacht van Zaamslag
Met name op de deelnemers want de
combinatie vermoeidheid en drank
geeft de meesten een uitgeput gevoel en
zodra ere-voorzitter Wolfert de prijzen
heeft uitgereikt begeven de meesten
zich naar huis Voor de deelnemers is
het doek over de Nacht van Zaamslag
gevallen, voor de organisatie nog niet.
Alles moet weer op zijn plaats terug
komen: de 'huissecretaresse' heeft nog
een lange zondag voor de boeg. Zij moet
alle uitslagen op stencil zetten, want
dat is toch ook weer een vorm van per
fectie; alle deelnemende équipes heb
ben maandagmorgen de volledige lijst
met uitslagen in de bus.
Inderdaad, dc Nacht van Zaamslag is
iets magisch. Je moet het meegemaakt
hebben om het te geloven. De aparte
sfeer is kenmerkend voor de hele or
ganisatie. De 12e Nacht van Zaamslag
zit erop. nog even en de voorbereidin
gen voor de dertiende beginnen weer
al.
Tekst: Wim de Vos.
Foto's Camile Schelstraete.
ZAAMSLAG - Het is stil en donker. Nachtelijk Zeeuwsch-Vlaanderen slaapt. Plotseling doemen
daar in de verte lichten van enkele auto's op en het geluid van de naderende voertuigen wordt
steeds beter hoorbaar. Kijkend op een kaart weten de automobilisten dat zij een punt naderen,
waar zij binnen enkele seconden moeten zijn. Er wordt nog wat gas extra gegeven en precies op
tijd komen zij op de plaats van handelen waar inmiddels al meer voertuigen aan de kant van de
weg hebben plaatsgenomen, die nog wat tijd over hebben. Vanuit het huis aan de overkant van de
straat wordt er van achter een gordijntje gekeken wat er allemaal te doen is in de anders zo rustige
omgeving. Het wordt steeds drukker en ineens weten de 'gluurders' het: het is de doorkomst van
de deelnemers van de Nacht van Zaamslag.
wendige mens te versterken, daarvoor
is ook Klup 'uus' ingericht.
Vrolijke boel
De Nacht van Zaamslag: een magische
klank in de oren van de echte auto
sportliefhebber. Het is het grootste
evenement in Zeeland op het gebied
van de rittensport, zoals de officiële be
naming is. Het is één van de onderdelen
van de autosport. Bakend zijn uiter
aard de races, de rally-crossen, de ral
ly's en tegenwoordig ook de kart sport.
Afgelopen weekeind was het weer zo
ver: voor de twaalfde maal in successie
werd dit evenement door de ZEVAC
(Zeeuws-Vlaamse Automobiel Club)
georganiseerd. Na maanden van voor
bereiding - reeds rond kerstmis moeten
de eerste aanvragen voor de benodigde
vergunningen de deur uit - is het dan
zover. Zenuwachtige uitzetters lopen al
en aan in de hoop dat er geen fout in
'hun' rit is geslopen, want dat kunnen
zijn niet gebruiken. Zij hebben een
naam hoog te houden. Niet alleen hun
eigen naa, maar ook die van de ZEVAC,
want van overal komen de deelnemers
voor deze grootste kaartleesrit van
Zeeland. Daarom ook is er een speciale
commissie in het leven geroepen die er
voor moet zorgen dat tijdens de rit niets
fout kan gaan.
Draaiboek
Een heel draaiboek is samengesteld.
Van minuut tot minuut is voorzien wat
er te doen is. Zo moet de start worden
opgebouwd, het insclirijfbureau moet
klaar zijn en één van de belangrijkste
zaken, alle controleposten moeten
worden bemand.
Op deze wijze zijn er dus heel wat vrij
willigers aan het werk, die ervoor gaan
zorgen dat het werk dat de uitzetters
gedurende een lange periode van voor
bereiding hebben gedaan, niet voor
niets is geweest. Nogmaals wordt alles
doorgenomen, vooraleer de eerste
deelnemers zich komen melden bij het
inschrijfbureau. Iedereen krijgt de
laatste instructies enjiet spel kan gaan
beginnen Een half uur voor htm start-
tijd moeten de deelnemers aanwezig
zijn. Gedurende dié tijd kunnen de
laatste formaliteiten worden vervuld en
moet de wagen op enkele technische ei
sen worden gekeurd; alles moet opti
maal in orde zijn, anders wordt er geen
toestemming verleend om van start te
gaan. Veiligheid staat uiteraard voor
op.
En dan is zachtjesaan tiet grote mo
ment daar: de officiële start kan
plaatsvinden. Ook daar blijkt dat de
ZEVAC niets aan het toeval wil overla
ten. He Plein in Zaamslag lijkt wel de
startplaats voor de Rally van Monte
Carlo. De startcommentator steekt alle
deelnemers een hart onder de riem en
via een genieus uitgedokterd systeem
staat er een startlicht met automati
sche tijdwaarneming opgesteld Zodra
het tijd is voor het volgende voertuig
springt het licht automatisch op groen.
De organisatoren slaken een eerste
De start om acht u
zucht van verlichting: alles en iedereen
is op tijd de deur uit. Voor de inrichters
bijna het einde van de Nacht van
Zaamslag: de deelnemende équipes
staan nog slechts aan het begin van de
meest populaire Zeeuwse rit. Bijna 130
voertuigen zijn nachtelijk Zeeuwsch-
Vlaanderen ingereden om er ruim acht
uur later van terug te keren.
Het eerste traject van de twee te verrij
den routes is geheel gelegen in het
uiterste oosten in de omgeving van
Hulst. Graauw en Clinge. Voor grote
problemen worden de deelnemers in
dat eerste deel gesteld. Het is behoor
lijk zoeken naar de over het gehele par
cours neergezette controleposten, ter
constatering of de juiste route is ge
volgd, te vinden, maar de meesten we
ten de finish van het openingstrjyect te
vinden, al gaat dat voor de A-en en de
B-klassers eenvoudiger, dan voor de
tourklassers. De tourklasse is in het le
ven geroepen voor de beginners op het
gebied van kaartleesritten en juist op
hun kaart heeft de uitzetter één van dé
sporadisch - voorkomende foutjes ge
maakt. In de Dullaertpolder tussen
Terhole en Hulst worden de deelnemers
richting Schuddebeurs gevoerd, terwijl
zij juist de andere kant op moeten, na
melijk de Rijksweg van Kapellebrug
naar Perkpolder op.
EHBO
De deelnemers blijven zoeken naar
hun finish, maar het wordt allemaal
met lachende gezichten gedaan omdat
zij er allemaal van overtuigd zijn dat
waar gewerkt wordt, daar worden fou
ten gemaakt. Maar op dat moment
steekt de techniek een handje toe.
Ook weer door die perfecte organisatie
staan er bij alle controleposten mobi-
lofooninstallaties opgesteld, die be
schikbaar zijn gesteld en bemand wor
den door mensen van de EHBO. die dus
ook hun steentje bijdragen in het sla
gen van een Nacht van Zaamslag. De
controleur roept dc dependance, die tot
op dat moment nog altijd gevestigd is
in Klup 'uus' in Zaamslag en binnen vijf
minuten is ook deze plooi weer glad ge
streken Het moreel van de deelnemers
wordt er niet door aangetast en goed
gehumeurd begeven zij zich op naar het
toch wel nodige uur rust. want het
eerste traject was zwaar, maar met zo
dat iedereen is uitgeput. Zestig minu
ten krijgen de deelnemers om de in-
Intussen zijn zowat alle équipes daar
aangekomen en zie je overal groepjes
staan om met elkaar te bespreken hoe
het had gemoeten. Iedereen weet hoe
het moet: hun uitleg is de enige juiste.
Op een moment, zo vlak na de rit, is
iedereen ervan overtuigd dat alle con
troles. die zij op hun controlekaarl
hebben verzameld de juiste zijn.
De overige zijn fout of moeten verval
len. maar allemaal wel in een prettige
sfeer. Hoe langer de pauze duurt des te
beter wordt de stemming van de deel
nemers en wordt het een vrolijke boel.
Veel équipes zouden dan ook liever niet
meer van start gaan voor het tweede
traject, want de gezelligheid blijft pre
valeren boven de inspanningen van de
sport.
Maar de dames Metselaar en Van de
Vijver weten er iedereen van te overtui
gen dat het tweede deel ook nog gere-
den moet worden en enkele uren nadat
iedereen voor de eerste maal Zaamslag
verliet wordt er begonnen aan dat
laatste traject, dat volgens iedereen
niet moeilijk is. „Te eenvoudig", roept
zowat iedereen uit na afloop. Zodra de
controles bekend worden gemaakt,
komen de meesten wel op hun eerder
ingenomen standpunt terug. De straf
punten vallen dan ook als rijpe appelen
uit de boom. Toch was de indruk van
dat tweede traject dat het niet moeilijk
te rijden was. Vooral bij de vaste tijd-
controle's en in het bijzonder bij de fi
nish wordt het daarom een drukte van
jewelste, want bijna alle équipes heb
ben een uur over. Maar de reglementen
spreken van een gemiddelde snelheid,
die gereden moet worden en daarom
moet men wachten tot het hun tijd is.
Ook hier zie je weer verschillende
groepjes samen staan om de problemen
gezamenlijk door te nemen.
,.Ik heb zeker vijfentwintig kilometer té
weinig gereden", zegt één der drivers
Daarop vliegt er een ander in zijn voer
tuig en gaat de kaart bestuderen en
komt tot de conclusie dat er ergens een
constructiefout is gemaakt Hij start
zijn automobiel en hij brengt een ware
volksverhuizing teweeg, want bijna ie
dereen volgt zijn voorbeeld in de hoop
ook die fout te kunnen vinden en jawel
hoor, zij moeten toegeven dat zijzelf een
fout hebben gemaakt en dat niet de uit
zetters het verkeerd hebben gezien. Vijf
^a zes controles doen zij nog op en juist
op tijd komen zij bij de finishcontroleur.
die de deelnemers dankbaar is dat ze
toch nog teruggekomen zijn, want hij
staat, al lange tijd te wachten zonder
dat er ook maar iemand zijn kaart bij
hem liet aftekenen.
JSakaartén
Na de finishcontrolc te zijn gepas
De Nacht van Zaamslag kost véle liters olie en benzine
De EHBO
Vrouwelijke deelnemers
TERNEUZEN - Al gaat het dan best
met de wielersport in Belgie, de echte
'grote mannen' uit het profleger laten
zich aan de Zeeuws-Vlaamse grens niet
al te vaak zien. De gemeente Assenede
maakt bij de organisatie van haar jaar
lijkse wielermeeting een gunstige uit
zondering op die regel en tot nu toe is
het praktisch altijd gelukt de kop
stukken binnen de gemeentegrenzen te
krijgen. Freddy Maertens won er de
eerste Grote Prijs in 1974 en daarna
schreven alleen maar 'Azen' de koers
op hun palmares. Maertens kreeg grote
opvolgers in Frans Verbeek, Vic van
Schil en Roger de Vlacminck, zonder
meer een illuster gezelschap.
Een veld, boordevol ronkende
vertrekt ook zaterdag 19 mei in de bij
Sas van Gent gelegen Belgische ge
meente. Voor het eerste lustrum heeft
de sportcommissle van het gemeente
lijke feestcomité de echte toppers uit
Nederland en België weggehaald voor
een wielergevecht over 187 kilometer.
Daarbij is niets aan het toeval overgela
ten: al vroeg in het seizoen werden de
contacten gelegd met de vedetten die
koste wat kost naar Assenede moesten
komen. Jan Raas stond torenhoog op
de verlanglijst en na de nodige onder
handelingen kwam de zaak rond. De
slimme vogel uit de TI-Raleighstal had
echter wel een slag om de arm gehou
den.... als hij de Ronde van Vlaanderen
zou winnen steeg de prijs met sprongen.
Jan Raas pakte zijn klassieker en prijs
de zich daarmee meteen uit de Assene-
dese markt. Dat bedrag 'konden de
mannen zich met de beste wil van de
wereld niet veroorloven
Geen nood echter nog, er waren links en
rechts nog meer besprekingen aan de
gang en toen daar. naarmate de wed
strijddag in zicht geraakte, meer hel
derheid in kwam. mocht het comité met
trots de affiches laten drukken. Na het
verdwijnen van Raas had men zich
hardnekkig vastgebeten in oud-we
reldkampioen Henny Kuiper. Deze
jaagt in internationaal milieu naar een
sprekende zege en Assenede biedt hen
die kans. Naast de geblokte Kuiper
gooit Nederland met Jos Schipper en
Piet van Katwijk een paar ente-
riumspeciallsten in de stnjd en daar
naast zit ongeveer de hele Belgische
wielertop in deze lustrumronde Twee
ëntwintig - zware - ronden lang (15 toe
ren van elf kilometer en zeven rondjes
rond de toren) krijgen de wielersuppor-
ters de gelegenheid hun favorieten aan
te moedigen en de handen op elkaar te
brengen voor een selecte ploeg, die al
leen door Kloosterzande en Sas van
Gent in Zeeuwsch-Vlaanderen ten to
nele gevoerd kan worden. Interessant
zijn zeker ook de plannen die in As
senede leven om met de sportmakkers
uit het naburige Sas van Gent samen te
organiseren. Het lijkt vooralsnog toe
komstmuziek maar toch.
Pollentier
Alle kampioenen zijn er. Naast ge
noemd Nederlands trio krijgen de
liefhebbers Michel Pollentier te zien.
Pas uit de Vuelta zal 'Pollentierke' hp-
slist in vorm steken en in dit criterium
de rest van het veld met lange demar
rages en een hoog tempo geselen. Wal
ter Godefroot, Mare de Meyer, Lucien
van Impe, Daniél Willems niet te ver
geten. Ferdi van den Haute. Eddy
Schepers, Guido van Calster (de vol
ledige DAF-Lejeuneploeg is trouwens
present) en William Tackaert (winnaar
van de Omloop van Zeeuwsch-Vlaan
deren 1978) horen zeker tot de kans
hebbers.
Maar naast Kuiper gaat de belangstel
ling vooral in de richting van Fons de
Wolf. Ook de neo-profzat in de Spaanse
ronde en zijn eerste volle seizoen bij de
profs kan na het aantal ritzeges in
Spanje al niet meer kapot. Als De Wolf
er in de straten van Assenede in de fi
nale nog bijzit (en maar weinigen twij
felen daaraan) dan kan hij best eens de
opvolger worden van het illusterse
viertal dat in voorgaande jaren de
bloemen meenam. Gemakkelijk zal
'Den Fons' het echter niet krijgen, dat
staat wel vast. In Assenede zit de pure
kwaliteit in koers
Opmerkelijk is verder dat de jury in As
senede nog nooit in moeilijkheden is
gekomen bq het toekennen van de
eerste plaats, simpelweg omdat deze
zwaarbezette criteriumtopper lang te
voren de mannen gezift had en een so
list naar het flnishdoek op de markt
snelde. Op de beruchte Vlaamse kas
seien en de winderige dijken begint m
de finale de afstand te wegen en dan
worden de kaarten meestal nog één
keer geschud
Wie zaterdag 19 mei kort na de middag
het Meetjesland binnentrekt kan om
13 00 uur ongeveer tachtig renners van
start zien gaan. Het parkoers loopt
vanaf de markt via Leegstraat, Kapel-
lestraat. Prins Boudewijnlaan. Hol
lekenstraat. Molenstraat. Valkstraat.
Groenendijkstraat. Dijkstraat en
Hoogstraat en de winnaar wordt om
streeks half zes verwacht
De sponsors hebben de geldbuidel
opengetrokken, vast staat dat de vijfde
uitgave van de Ereprijs Prins Carinael
een knallend wielerspektakel wordt.
Assenede, zo dicht bij de Nederlandse
wielerliefhebbers gelegen mag een in
vasie van die Vlamingen verwachten.
Jan Roovers
Henny Kuiper