NACHT VAN ZAAMSLAG Grote mannen inprofkoers in Assenede uitgebreide organisatie nodig voor nachtelijke autorally ZEEUWSCH-VLAANDEREN 5 VRIJDAG 18 MEI 1979 seerd, begint voor praktisch alle deel nemers het mooiste uit de Nacht, van Zaamslag. het nakaarten in de kantine van het zwccfvliegterrein in Axel. Ook weer hier hetzelfde scenario als tijdens de rustpauze in Zaamslag: ieders uit leg is de enige juiste. Maar naarmate de tijd vordert en de voorraad bier uil- geput raakt komt de stemming er weer helemaal in. Een afgeladen kantine, zelfs buiten staan de deelnemers, want niemand wil naar huis vooraleer de voorlopige uit slag is bekend gemaakt Lachende en vrolijke gezichten nemen de overhand en de discussies over de rit worden, op een enkele (fanatieke) uitzondering na. van het programma afgevoerd. Het wachten is nu enkel nog op de defini tieve klassering, voor velen kan dit niet lang genoeg duren, want ondanks dat er onderweg harde strijd wordt gele verd. is men hier weer eikaars beste vriend. Uren blijft het doorgaan en de rekenkamer, die heeft plaats genomen in de van de Stichting Snelheidseven ementen ZEVAC geleende jury-bus heeft op dat moment de moeilijkste taak. Alle kaarten moeten uitgerekend worden; alles moet secuur gaan. daar om wordt alles ook nog eens een keer gecontroleerd Er mogen geen fouten inzitten, dat kan de ZEVAC niet ge bruiken. Het crisiscentrum van de Nacht van Zaamslag heeft het moeilijk want de strafpunten zijn legio, maar toch kan daar ook weer worden gesproken over een vorm van deskundigheid, want dit. werk wordt inmiddels ook voor de twaalfde maal gedaan en ook daarom kan bijzonder snel de uitslag wórden opgemaakt. De laatste loodjes wegen het zwaarst, wordt er dikwijls gesug gereerd en dat is ook van tofcpassing op de Nacht van Zaamslag Met name op de deelnemers want de combinatie vermoeidheid en drank geeft de meesten een uitgeput gevoel en zodra ere-voorzitter Wolfert de prijzen heeft uitgereikt begeven de meesten zich naar huis Voor de deelnemers is het doek over de Nacht van Zaamslag gevallen, voor de organisatie nog niet. Alles moet weer op zijn plaats terug komen: de 'huissecretaresse' heeft nog een lange zondag voor de boeg. Zij moet alle uitslagen op stencil zetten, want dat is toch ook weer een vorm van per fectie; alle deelnemende équipes heb ben maandagmorgen de volledige lijst met uitslagen in de bus. Inderdaad, dc Nacht van Zaamslag is iets magisch. Je moet het meegemaakt hebben om het te geloven. De aparte sfeer is kenmerkend voor de hele or ganisatie. De 12e Nacht van Zaamslag zit erop. nog even en de voorbereidin gen voor de dertiende beginnen weer al. Tekst: Wim de Vos. Foto's Camile Schelstraete. ZAAMSLAG - Het is stil en donker. Nachtelijk Zeeuwsch-Vlaanderen slaapt. Plotseling doemen daar in de verte lichten van enkele auto's op en het geluid van de naderende voertuigen wordt steeds beter hoorbaar. Kijkend op een kaart weten de automobilisten dat zij een punt naderen, waar zij binnen enkele seconden moeten zijn. Er wordt nog wat gas extra gegeven en precies op tijd komen zij op de plaats van handelen waar inmiddels al meer voertuigen aan de kant van de weg hebben plaatsgenomen, die nog wat tijd over hebben. Vanuit het huis aan de overkant van de straat wordt er van achter een gordijntje gekeken wat er allemaal te doen is in de anders zo rustige omgeving. Het wordt steeds drukker en ineens weten de 'gluurders' het: het is de doorkomst van de deelnemers van de Nacht van Zaamslag. wendige mens te versterken, daarvoor is ook Klup 'uus' ingericht. Vrolijke boel De Nacht van Zaamslag: een magische klank in de oren van de echte auto sportliefhebber. Het is het grootste evenement in Zeeland op het gebied van de rittensport, zoals de officiële be naming is. Het is één van de onderdelen van de autosport. Bakend zijn uiter aard de races, de rally-crossen, de ral ly's en tegenwoordig ook de kart sport. Afgelopen weekeind was het weer zo ver: voor de twaalfde maal in successie werd dit evenement door de ZEVAC (Zeeuws-Vlaamse Automobiel Club) georganiseerd. Na maanden van voor bereiding - reeds rond kerstmis moeten de eerste aanvragen voor de benodigde vergunningen de deur uit - is het dan zover. Zenuwachtige uitzetters lopen al en aan in de hoop dat er geen fout in 'hun' rit is geslopen, want dat kunnen zijn niet gebruiken. Zij hebben een naam hoog te houden. Niet alleen hun eigen naa, maar ook die van de ZEVAC, want van overal komen de deelnemers voor deze grootste kaartleesrit van Zeeland. Daarom ook is er een speciale commissie in het leven geroepen die er voor moet zorgen dat tijdens de rit niets fout kan gaan. Draaiboek Een heel draaiboek is samengesteld. Van minuut tot minuut is voorzien wat er te doen is. Zo moet de start worden opgebouwd, het insclirijfbureau moet klaar zijn en één van de belangrijkste zaken, alle controleposten moeten worden bemand. Op deze wijze zijn er dus heel wat vrij willigers aan het werk, die ervoor gaan zorgen dat het werk dat de uitzetters gedurende een lange periode van voor bereiding hebben gedaan, niet voor niets is geweest. Nogmaals wordt alles doorgenomen, vooraleer de eerste deelnemers zich komen melden bij het inschrijfbureau. Iedereen krijgt de laatste instructies enjiet spel kan gaan beginnen Een half uur voor htm start- tijd moeten de deelnemers aanwezig zijn. Gedurende dié tijd kunnen de laatste formaliteiten worden vervuld en moet de wagen op enkele technische ei sen worden gekeurd; alles moet opti maal in orde zijn, anders wordt er geen toestemming verleend om van start te gaan. Veiligheid staat uiteraard voor op. En dan is zachtjesaan tiet grote mo ment daar: de officiële start kan plaatsvinden. Ook daar blijkt dat de ZEVAC niets aan het toeval wil overla ten. He Plein in Zaamslag lijkt wel de startplaats voor de Rally van Monte Carlo. De startcommentator steekt alle deelnemers een hart onder de riem en via een genieus uitgedokterd systeem staat er een startlicht met automati sche tijdwaarneming opgesteld Zodra het tijd is voor het volgende voertuig springt het licht automatisch op groen. De organisatoren slaken een eerste De start om acht u zucht van verlichting: alles en iedereen is op tijd de deur uit. Voor de inrichters bijna het einde van de Nacht van Zaamslag: de deelnemende équipes staan nog slechts aan het begin van de meest populaire Zeeuwse rit. Bijna 130 voertuigen zijn nachtelijk Zeeuwsch- Vlaanderen ingereden om er ruim acht uur later van terug te keren. Het eerste traject van de twee te verrij den routes is geheel gelegen in het uiterste oosten in de omgeving van Hulst. Graauw en Clinge. Voor grote problemen worden de deelnemers in dat eerste deel gesteld. Het is behoor lijk zoeken naar de over het gehele par cours neergezette controleposten, ter constatering of de juiste route is ge volgd, te vinden, maar de meesten we ten de finish van het openingstrjyect te vinden, al gaat dat voor de A-en en de B-klassers eenvoudiger, dan voor de tourklassers. De tourklasse is in het le ven geroepen voor de beginners op het gebied van kaartleesritten en juist op hun kaart heeft de uitzetter één van dé sporadisch - voorkomende foutjes ge maakt. In de Dullaertpolder tussen Terhole en Hulst worden de deelnemers richting Schuddebeurs gevoerd, terwijl zij juist de andere kant op moeten, na melijk de Rijksweg van Kapellebrug naar Perkpolder op. EHBO De deelnemers blijven zoeken naar hun finish, maar het wordt allemaal met lachende gezichten gedaan omdat zij er allemaal van overtuigd zijn dat waar gewerkt wordt, daar worden fou ten gemaakt. Maar op dat moment steekt de techniek een handje toe. Ook weer door die perfecte organisatie staan er bij alle controleposten mobi- lofooninstallaties opgesteld, die be schikbaar zijn gesteld en bemand wor den door mensen van de EHBO. die dus ook hun steentje bijdragen in het sla gen van een Nacht van Zaamslag. De controleur roept dc dependance, die tot op dat moment nog altijd gevestigd is in Klup 'uus' in Zaamslag en binnen vijf minuten is ook deze plooi weer glad ge streken Het moreel van de deelnemers wordt er niet door aangetast en goed gehumeurd begeven zij zich op naar het toch wel nodige uur rust. want het eerste traject was zwaar, maar met zo dat iedereen is uitgeput. Zestig minu ten krijgen de deelnemers om de in- Intussen zijn zowat alle équipes daar aangekomen en zie je overal groepjes staan om met elkaar te bespreken hoe het had gemoeten. Iedereen weet hoe het moet: hun uitleg is de enige juiste. Op een moment, zo vlak na de rit, is iedereen ervan overtuigd dat alle con troles. die zij op hun controlekaarl hebben verzameld de juiste zijn. De overige zijn fout of moeten verval len. maar allemaal wel in een prettige sfeer. Hoe langer de pauze duurt des te beter wordt de stemming van de deel nemers en wordt het een vrolijke boel. Veel équipes zouden dan ook liever niet meer van start gaan voor het tweede traject, want de gezelligheid blijft pre valeren boven de inspanningen van de sport. Maar de dames Metselaar en Van de Vijver weten er iedereen van te overtui gen dat het tweede deel ook nog gere- den moet worden en enkele uren nadat iedereen voor de eerste maal Zaamslag verliet wordt er begonnen aan dat laatste traject, dat volgens iedereen niet moeilijk is. „Te eenvoudig", roept zowat iedereen uit na afloop. Zodra de controles bekend worden gemaakt, komen de meesten wel op hun eerder ingenomen standpunt terug. De straf punten vallen dan ook als rijpe appelen uit de boom. Toch was de indruk van dat tweede traject dat het niet moeilijk te rijden was. Vooral bij de vaste tijd- controle's en in het bijzonder bij de fi nish wordt het daarom een drukte van jewelste, want bijna alle équipes heb ben een uur over. Maar de reglementen spreken van een gemiddelde snelheid, die gereden moet worden en daarom moet men wachten tot het hun tijd is. Ook hier zie je weer verschillende groepjes samen staan om de problemen gezamenlijk door te nemen. ,.Ik heb zeker vijfentwintig kilometer té weinig gereden", zegt één der drivers Daarop vliegt er een ander in zijn voer tuig en gaat de kaart bestuderen en komt tot de conclusie dat er ergens een constructiefout is gemaakt Hij start zijn automobiel en hij brengt een ware volksverhuizing teweeg, want bijna ie dereen volgt zijn voorbeeld in de hoop ook die fout te kunnen vinden en jawel hoor, zij moeten toegeven dat zijzelf een fout hebben gemaakt en dat niet de uit zetters het verkeerd hebben gezien. Vijf ^a zes controles doen zij nog op en juist op tijd komen zij bij de finishcontroleur. die de deelnemers dankbaar is dat ze toch nog teruggekomen zijn, want hij staat, al lange tijd te wachten zonder dat er ook maar iemand zijn kaart bij hem liet aftekenen. JSakaartén Na de finishcontrolc te zijn gepas De Nacht van Zaamslag kost véle liters olie en benzine De EHBO Vrouwelijke deelnemers TERNEUZEN - Al gaat het dan best met de wielersport in Belgie, de echte 'grote mannen' uit het profleger laten zich aan de Zeeuws-Vlaamse grens niet al te vaak zien. De gemeente Assenede maakt bij de organisatie van haar jaar lijkse wielermeeting een gunstige uit zondering op die regel en tot nu toe is het praktisch altijd gelukt de kop stukken binnen de gemeentegrenzen te krijgen. Freddy Maertens won er de eerste Grote Prijs in 1974 en daarna schreven alleen maar 'Azen' de koers op hun palmares. Maertens kreeg grote opvolgers in Frans Verbeek, Vic van Schil en Roger de Vlacminck, zonder meer een illuster gezelschap. Een veld, boordevol ronkende vertrekt ook zaterdag 19 mei in de bij Sas van Gent gelegen Belgische ge meente. Voor het eerste lustrum heeft de sportcommissle van het gemeente lijke feestcomité de echte toppers uit Nederland en België weggehaald voor een wielergevecht over 187 kilometer. Daarbij is niets aan het toeval overgela ten: al vroeg in het seizoen werden de contacten gelegd met de vedetten die koste wat kost naar Assenede moesten komen. Jan Raas stond torenhoog op de verlanglijst en na de nodige onder handelingen kwam de zaak rond. De slimme vogel uit de TI-Raleighstal had echter wel een slag om de arm gehou den.... als hij de Ronde van Vlaanderen zou winnen steeg de prijs met sprongen. Jan Raas pakte zijn klassieker en prijs de zich daarmee meteen uit de Assene- dese markt. Dat bedrag 'konden de mannen zich met de beste wil van de wereld niet veroorloven Geen nood echter nog, er waren links en rechts nog meer besprekingen aan de gang en toen daar. naarmate de wed strijddag in zicht geraakte, meer hel derheid in kwam. mocht het comité met trots de affiches laten drukken. Na het verdwijnen van Raas had men zich hardnekkig vastgebeten in oud-we reldkampioen Henny Kuiper. Deze jaagt in internationaal milieu naar een sprekende zege en Assenede biedt hen die kans. Naast de geblokte Kuiper gooit Nederland met Jos Schipper en Piet van Katwijk een paar ente- riumspeciallsten in de stnjd en daar naast zit ongeveer de hele Belgische wielertop in deze lustrumronde Twee ëntwintig - zware - ronden lang (15 toe ren van elf kilometer en zeven rondjes rond de toren) krijgen de wielersuppor- ters de gelegenheid hun favorieten aan te moedigen en de handen op elkaar te brengen voor een selecte ploeg, die al leen door Kloosterzande en Sas van Gent in Zeeuwsch-Vlaanderen ten to nele gevoerd kan worden. Interessant zijn zeker ook de plannen die in As senede leven om met de sportmakkers uit het naburige Sas van Gent samen te organiseren. Het lijkt vooralsnog toe komstmuziek maar toch. Pollentier Alle kampioenen zijn er. Naast ge noemd Nederlands trio krijgen de liefhebbers Michel Pollentier te zien. Pas uit de Vuelta zal 'Pollentierke' hp- slist in vorm steken en in dit criterium de rest van het veld met lange demar rages en een hoog tempo geselen. Wal ter Godefroot, Mare de Meyer, Lucien van Impe, Daniél Willems niet te ver geten. Ferdi van den Haute. Eddy Schepers, Guido van Calster (de vol ledige DAF-Lejeuneploeg is trouwens present) en William Tackaert (winnaar van de Omloop van Zeeuwsch-Vlaan deren 1978) horen zeker tot de kans hebbers. Maar naast Kuiper gaat de belangstel ling vooral in de richting van Fons de Wolf. Ook de neo-profzat in de Spaanse ronde en zijn eerste volle seizoen bij de profs kan na het aantal ritzeges in Spanje al niet meer kapot. Als De Wolf er in de straten van Assenede in de fi nale nog bijzit (en maar weinigen twij felen daaraan) dan kan hij best eens de opvolger worden van het illusterse viertal dat in voorgaande jaren de bloemen meenam. Gemakkelijk zal 'Den Fons' het echter niet krijgen, dat staat wel vast. In Assenede zit de pure kwaliteit in koers Opmerkelijk is verder dat de jury in As senede nog nooit in moeilijkheden is gekomen bq het toekennen van de eerste plaats, simpelweg omdat deze zwaarbezette criteriumtopper lang te voren de mannen gezift had en een so list naar het flnishdoek op de markt snelde. Op de beruchte Vlaamse kas seien en de winderige dijken begint m de finale de afstand te wegen en dan worden de kaarten meestal nog één keer geschud Wie zaterdag 19 mei kort na de middag het Meetjesland binnentrekt kan om 13 00 uur ongeveer tachtig renners van start zien gaan. Het parkoers loopt vanaf de markt via Leegstraat, Kapel- lestraat. Prins Boudewijnlaan. Hol lekenstraat. Molenstraat. Valkstraat. Groenendijkstraat. Dijkstraat en Hoogstraat en de winnaar wordt om streeks half zes verwacht De sponsors hebben de geldbuidel opengetrokken, vast staat dat de vijfde uitgave van de Ereprijs Prins Carinael een knallend wielerspektakel wordt. Assenede, zo dicht bij de Nederlandse wielerliefhebbers gelegen mag een in vasie van die Vlamingen verwachten. Jan Roovers Henny Kuiper

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1979 | | pagina 37