Mulisch-film Twee vrouwen' kreeg wereldprémière in Cannes PANDA EN DE BETER WETER TE MOEIZAAM TE VOLGEN FILM Filmfestival Cannes televisie t\jm max c)«e hmieMW -evv GELDEN DEZE VOORDELEN OOK VOORUW PRIVÉREKENING? postgiro en rijkspostspaarbank VRIJDAG 18 MEI 1979 PZC/radio en tv 22! M r=Ti tjH| HILVERSUM-1 FM 87 85 MHz. kanaal 3 CANNES - De 'Hollandse Dag' tijdens het filmfestival van Cannes is per traditie altijd een wezenloze toestand geweest waarvoor alleen Nederlanders een kruisje in hun agenda plaatsen. De afgehuurde bioscoop die gedurende één dag onze nationale jaarproduktie placht door te draaien, bleef in de regel leeg, op een paar Cannoise werklozen na. Maar zelfs met geen haring en jonge klare waren de wereldpers en de internationale handelaren tot belangstelling voor de Hollandse filmvlijt te brengen. Woensdag vond de jaarlijkse gebeurte nis andermaal plaats, maar met dit. keer een toch wat ander karakter, want in het kader van de 'Hollandse Dag" heeft de wereldpremière plaats gevon den van een film met niemand minder dan de beroemdheden Bibi Anderson en Anthony Perkins En die, weliswaar buiten alle secties van het officiële fes tival om vertoonde film is dus Neder lands. Gemaakt door George Sluizer en gebaseerd op de succesroman 'Twee vrouwen' van Harry Mulisch. Dat deze première met in Nederland, maar uitgerekend in Cannes heeft plaatsgevonden, is natuurlijk verre van toevallig. Al de tijd dat Sluizer nog zat te dubben, of hij zijn film 'Two woman' zou noemen of 'Twice a woman' of 'Se cond touch', wist hij in elk geval zeker dat hij ermee wilde doorbreken in het buitenland Vandaar al die inspannin gen om via de overkomst naar Cannes van Anderson en Mulisch, de halve badplaats onder de affiches geplakt, een stelletje in 'Twice a woman'-T- shirts gehulde skateboarders om de Croisette onveilig te maken en de aan dacht op 'Twee vrouwen' gevestigd te krijgen. Scenario En dat is heel verstandig geweest van Sluizer, want het zou me verbazen als deze film in Nederland (waar hij vol gende week wordt uitgebracht) een slaand succes zou worden. Het is na melijk een misschien wel goede, maar te moeizaam te volgen film hoewel er bijzonder veel talent en ambitie in werd geïnvesteerd. Zelfs is het nog zo dat Sluizer (ooit door het Nederlandse publiek zwaar ondergewaardeerd voor zijn Braziliaans drama 'Joao') zich er opnieuw een van onze beste spelregisseurs mee bewijst, maar aan die verdiensten wordt nu hevig af breuk gedaan door een ongelukkig scenario, dat overigens door Sluizer zelf werd geschreven, in samen werking met Jurriën Rood. Of geschreven? Eigenlijk moet je zeg gen dat Sluizer en Rood juist hebben verzuimd om in te zien dat Mulisch' boek niet als een kant-en-klaar scena rio beschouwd had mogen worden Li teratuur en filmkunst hebben te vol doen aan eigen wetten, die niet klak keloos van de ene discipline op de ande re toepasbaar zyn te maken De kort sluiting vindt nu plaats op de meest kwetsbare plaats voor een film; in de structuur namelijk Producent Matthijs van Heijningen had de rechten van Mulisch' roman doorverkocht aan Sluizer omdat het scenario dat hij had willen baseren op 'Twee vrouwen' inmiddels dermate grondig bewerkt en herbewerkt was. dat men die rechten op het boek niet eens meer nodig dacht te hebben, om te komen tot wat uiteindelijk 'Een vrouw als Eva' geworden is. Maar zeker toen stom toevallig zowel de filmploeg van Nouchka van Brakel als die van Sluizer tegelijkertijd in St. Tropez opdoken, vreesden velen dat Van Heijningen een streek had geleverd en dat er over de rug van Sluizer heen straks ineens twee toch wel erg verwante films in de bioscoop zouden verschijnen Voor Sluizer moet het een extra reden zijn geweest om op het buitenland te mik ken. Maar al die achterdocht blijkt nu dus overbodig te zijn geweest, want 'Twee vrouwen' is een volstrekt andere film dan de al succesvol gebleken 'Vrouw als Eva' En wat vooral blijkt is dat Van Heijningen het heel juist gezien had toen hij aan Mulisch' boek zo zeer liet sleutelen tot het uiteindelijk in Van Brakels film amper nog te herkennen is Afgezien van uitgesproken filmische onderdelen, is het namelijk een onver- filmbaar boek. tenzij je begint met de helft weg te laten. Van Heijningen had dat door. Sluizer niet Structuur Het boek heeft namelijk een merk waardige opbouw met een hoofdstuk- ge wijze wisseling van plaats en tijd. waardoor er langs twee draden verteld kan worden, die pas tegen de finale aansluiting vinden. Een in literatuur verre van ongebruikelijk principe. Het is zelfs de structuur van de twee be langrijkste romans uit onze taal: Mul- tatuli's 'Max Havelaar' en Du Perrons 'Land van herkomst'. Mulisch zeil heeft een dergelijke compositie eerder toegepast in onder meer 'Het stenen bruidsbed' en in 'De verteller'. Door verschillen in stijl of door de ge beurtenissen van de eerste lijn in de tweede lijn te spiegelen, te becom mentariëren of te vervreemden, zijn de extra mogelijkheden van dit struc tuurprincipe in literatuur veel vanzelf sprekender functioneel te maken dan in film. En daar zit het falikant fout mee bij Sluizers 'Twee vrouwen', waarin iedere tijdssprong verwarring en irritatie te weeg brengt. Zeker in het begin. De film heeft een heden (een vrouw rijdt naar de Riviera om er haar zojuist ge storven moeder te begraven) en een verleden (onderweg denkt ze terug aan het eigenlijke drama; haar desastreus KRO 20 27 Sword of justice. Amerikaanse tv-serie 22.05 Brandpunt 22 40 De alles is anders show NOS 23.45 Journaal NOS-NOT 10.45-11 30 Schooltelevisie NOS 13 00-13 05 Nieuws voor doven en slechthorenden 18 00 Nieuws voor doven en slechthorenden 18 30 Sesamstraat 18.45 Paspoort - voor Spanjaarden 18.55 Journaal -• TROS 18.5S De Tovenaar van Oz, musical-speelfilm 20 40 Op volle toeren; licht muziekprogramma NOS 21.37 Journaal TROS 21.55 Bevriende buren, tv-film 22.50 Gesprek met de Minister- President IKON 23.00 Alle dagen zondag, documentaire over een Friese zondagsschilder NOS 23 43 Journaal NOS 13 00 Nieuws voor doven en slechthorenden TELEAC 18 25 De Bijbel (9) NOS 18.55 Journaal KRO 18.59 Er was eens. tekenfilmserie 19.27 Natuur in eigen land documentaires over dieren en landschappen in Nederland NOS 20.00 Journaal 4.00 Schooltelevisie 4.30 Biologie, de reiger 8.00 Oscar, aflevering 'De draak' kinderfilm 8 15 Klein, klein kleutertje 8.30 Er was eens.aflevering 'De vruchtbare valleien kinderserie 8 55 Tom en Jerry tekenfilm 9.00 Dit leuke land. regionaal nieuws 9 35 Mededelingen, morgen 9.45 Nieuws 0 10 Weerman 0 15 Een vrouw aan het venster, speelfilm 2.00 De vijfde windstreek, literair programma 2.50-23.05 Nieuws 20.15 Formule 11. cabaretshow met Ivo de Wijs 21 05 Ik Claudius, vijfde aflevering 21 55 Dag aan dag, culturele actualiteitenrubriek 22.25-23 35 Turnen, samenvatting van de Europese kampioenschappen 14 00-15 00 Schooltelevisie 17 25 Klnderprogr 18.00 Etranger d'ou viens-tu0. tv-serie 18 30 Spelprogr. 18.45 Cultureel nws 19.15 Region magaz. 19 28 Weerber 19 30 Journ 19.55 Aktualiteitenrubnek 21 50 Journ 22 05- 23.35 Omar Gatlato. comedie FRANKRIJK-RIJSSEL TF 1 18.02 TF quat re 18.29 Sesamstraat 18 57 Dat. ge beurt op een dag 19 20 Reg nws 1944 De onbekenden 20.00 Nws. 20.35 Le bateau pour Lipaia, toneelstuk van Alexei Arbuzov. (herh.). 22.28 Gevar. progr. De tovenaar van Oz NED 1. 18.59 uur Een kindermusical uil 1939 met on der meer Judy Garland in de hoofd rollen. Het meisje Dorothy woont met haar hondje Toto bij een oom en tante opeen boerderij in Kansas Do rothy vermaakt zich daar best en is goede maatjes met de boerenk nechts. Maar Dorothy en Toto zijn ook wel eens ondeugend en dat vindt niet iedereen even leuk Iemand uit het dorp komt voor de zoveelste maal klagen en wil dat Toto'weggaat De volgende dag is Toto inderdaad ver dwenen en Dorothy is wanhopig. Ze besluit om het hondje te gaan zoe ken Onderweg komt ze in een wer velstorm terecht, die haar weer sa menbrengt met Toto. De storm slin gert hen naar het sprookjesland van Oz. waar goede en kwade heksen el kaar in de haren zitten. Dorothy verlangt naar huis. maar weet de weg niet De enige die haar kan helpen is de tovenaar van Oz. Op weg naar hem ontmoeten ze een vogelver schrikker. een ridder en een cir cusleeuw. Na veel avonturen berei ken ze de stad van de tovenaar maar deze wil hen alleen helpen als Dorot hy hem de bezemsteel van de heks bezorgd Bevriende buren NED 1. 21.55 uur Martin en Tina Denning en Vinnie en Lee Vanucci zijn twee bevriende echtparen, die naast elkaar wonen in een voorstad van Sydney Het viertal trekt vaak met elkaar op en gebrui ken eikaars bezittingen zonder al te veel problemen Maar op een dag koopt Vinni een nieuwe auto Het viertal besluit een avondje uit te gaan om de auto te proberen. Tijdens dit tochtje komt Lee met het voorstel om hun vriendschap uit te bouwen tot een gezamelijkeliefdesrelatie Dit geeft aanleiding tot allerlei verwik kelingen. want er blijken onder de oppervlakte toch meer frustraties en irritaties te zijn. dan men vermoedt Er was eens NED 2, 18.59 uur 'De verbreiding van de Islam' is de titel van de achtste aflevering in de KRO-serie 'Er was eens Pieter en De Dikke zijn in de stad Mekka éen van de eerste volgelingen van de profeet Mohammed (570 na Chr i. die met behulp van de geleerde Maestro de openbaringen van zijn God Allah optekent, in het Heilige Boek, de Ko ran. Onder het mom van een heiligc- oorlog wordt de Islam met geweld over de hele wereld verspreid, tot in 732, 100 jaar na Mohammed's dood. de Moren in Frankrijk eindelijk wor den verslagen Sword of Justice NED 2, 20.27 uur De tweede aflevering van de Ameri kaanse serie 'Sword of Justice' is ge titeld 'Vlucht naar Hawaii'. Twee van de drie getuigen in een belangrijke zaak tegen een misdaadkoning zijn vermoord Arthus Woods, de vriend van Coie. besiuit dat de laatste ge tuige. Julie Lang, door Colê én Hec tor Ramirez, beschermd moet wor den Daartoe wordt miss Lang van het vasteland naar een strandhuis op Hawaii overgebracht Cole komt er echter achter dat de beruchte moor denaar Raphael achter Julie aanzit Hij vermomd zich als surfer, om haar te kunnen schaduwen. Intussen wordt er een politieman, die Julie zou beschermen, vermoord In een wan hopige poging om Raphael te ontlo pen, gaan Cole en Julle naar de bin nenlanden van Hawaii Een vrouw aan het venster BRT 1. 20.15 uur Het verhaal speelt zich af in 1936. een zeer verwarde politieke tijd in Euro pa Margot. gehuwd met de Italiaan se diplomaat Rico. maakt met haar man een tocht door Griekenland De Fransman Raoul Malfosse, een vriend, reist met hen mee. Tijdens de reis wordt Margot geconfronteerd met een drama ze ontmoet de com munist Boutros, die wordt gezocht door de politie Margot verbergt hem op haar kamer. Door deze ontmoe ting wordt ze zich bewust van de op pervlakkigheid van haar bestaan Ze wordt verliefd op Boutros en ze zal zich inzetten en opofferen voor diens idealen. afgelopen verhouding met een jong meisje) Scene's uit deze twee tijds niveaus wisselen elkaar af. met het hoofdaccent op het verleden Daarin wordt uiteengezet hoe de ver houding tot stand kwam tussen mu seumdirectrice Laura en kapstertje Sylvia en uitgroeide tot een idylle waar - voor Laura - alleen nog een baby aanmankeerde. Waarna theatercriticus Alfred (Laura's vroegere echtgenoot) op het toneel verschijnt. En Alfred lijkt, Sylvia in te palmen, tot groot verdriet van Laura, die niet in de gaten heeft dat Sylvia alleen maar zwanger gemaakt wil worden. Maar als die criticus door krijgt dat hij alleen werd gebruikt ver moordt hfj het zwangere meisje. Blunder Er is slechts opeen essentieel punt van Mulisch afgeweken en dat is meteen een blunder geweest. Als Laura, na de moord, oog in oog met Alfred komt te staan, laat Sluizer haar pathetisch uit roepen: „Je vermoordde mijn baby". Alsof het nog lang niet geboren wicht door Laura inmiddels al belangrijker was geworden dan de zo te zien toch ook zeer dode Sylvia. Door deze vrij heid van de scenaristen wordt nu met terugwerkende kracht alle grond weg geslagen onder de juist zo roerende en als oprecht gepresenteerde liefdes geschiedenis tussen de twee vrouwen. Onbegrijpelijk! Dat is dan de hoofdlijn van het verhaal dat zeer verbrokkeld op het doek te recht komt. doorschoten met de latere reisnotities waarin dan echter nog weer een derde tijdsniveau wordt aange boord met nauwelijks ter zake doende beelden uit Laura's jeugd. Alsof het al lemaal al met fragmentarisch genoeg was Bij Mulisch vinden die flash backs plaats als soepele, korte gedachtenflit- sen. vaak binnen een alinea. Maar die terloopsheid bestaat in film niet, Sluizer is daarom gedwongen geweest om er complete scene's van t,e maken die nu veel te veel nadruk krijgen Het heeft allemaal bijgedragen tot een stot terende film die zodoende ook maar heel moeizaam zijn spanningsboog weet te trekken. Bmnen de afzonderlijke scene's echter blijkt de grote eerbied voor Mulisch' boek ook zijn voordelen te hebben De dialogen zijn voor een Nederlandse film ongewoon sterk. Zelfs in het Engels bekken ze goed. als we de Zweedse en Nederlandse accenten voor lief nemen En er zitten ijzersterke onderdelen in 'Twee vrouwen', zoals de scene's tijdens en na een voorstelling in de Am sterdamse Stadsschouwburg van een De schrijver van 'Twee vrouwen'. Har ry Mulisch, met naast hem Sandra Du mas en geheel rechts Bibi Andersson. Orfeus-ballet. waarin Eurydice een man blijkt te zijn. Of alle solo's van Bibi Anderson, die naar het einde toe, steeds indrukwekkender worden naarmate haar Laura-personage uit haar emotio* neel evenwicht gedreven wordt Sandra's naturel is verbazingwekkend en haar fysionomie beantwoordt op frappante wijze aan de Sylvia uit het boek, zelfs met haar achterkant zoals die in het introductie-shot gepresenteerd wordt; „Haar rug was iets te lang, haar heupen te smal en haar benen niet, zo recht als over het algemeen graag wordt gezien" Dat is Sandra Dumas ten voeten uit In productióneel opzicht levert de film topkwaliteit, Echt een on-Nederlands hoog niveau^ Mat van Hensbergens fo' tografie is in zowel de interieurs als de exterieurs subliem De muziek van Willem Breuker (afgezien van de plaats waar Mulisch Peggy Lee voorschrijft, daar krijgen we nu Rodngo's Concierto d'Aranjuez. Peggy Lee duikt toch weer elders op) is puur vakwerk geweest. En zelfs op de Franse lokaties heeft men kosten noch moeite gespaard (bijvoor beeld even een auto-ongeluk langs de autoroute) om zelfs de details van het verhaal trouw te blijven VRIJDAG 18 MEI 12 03 (S) Gevar progr 14 02 (S) De har monie is laat vandaag. 15 02 (S) Gas-' tenmiddag. 17 02 (Si En zo hoort het ook! (NOS Ieder heel uur nws 18.11 Echo 18 21 Vervolg en zo hoort het ook! 18 58 Marktberichten. 19 02 (S) Punt Uit 19 55 Overweging 20 03 (S) Van Oud Zeer tot Zeer Oud. 21 02 (S) Nine o clock Jazz. 22 02 (Si Goal NOS; 23 02- 24 00 iS) Met het oog op morgen. VOO 0.02 (S) Oh. wat een nacht. ZATERDAG 19 MEI VARA 7 02 (S) Hallo hier Hilversum (8.03 Dingen van de dag 9 30 (S) ZI a la creme. 11.02 (S) De VARA feliciteert. msch Orkest en solisten, klassieke^ i In de pauze ca. 20.50 Accoordi wt Horizon. 22.30 Nws. 22.40 Hoor ikT wat jij niet, cultureel progr. 23.55 ZATERDAG 19 MEI TROS. 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgym,, TROS - binnenkort. 7,30 Nws. 7351 'i tua. (8.00 Nws.) 8,30 Nws 8.38 Kieske ng. NOS. 9.00 Gym voor de vrouw 9' Waterstanden. TROS: 9 15 Kom maar eens bij. gesprek. 10.30 CoulisJ 11 30 Aktua-sport HILVERSUM-3 MO 445 m, 674 kH: FM 95 0 MHz kanji.; HILVERSUM-2 VRIJDAG 18 MEI 12 03 (S) Goeiemiddag. VOO 1402 Tipparade. 15.25 (S) Popjournaal 15» (S) Top-40. (NOS Ieder heel uurnV P P 18.03 Uitzending van het Gpv' NOS: 18.13 (S) De Avondspits. 19.02(t, De Rock en Roll Methode VPRO 200 (S) Oorkussen. 21.30 (S) Blackstarl J 22.30-24.00 (S) De Suite. ZATERDAG 19 MEI NCRV: 7.02 (S) Popfnsser. 9,( kanaal 43 VRIJDAG 18 MEI 12 26 Meded t.b v land- en tuinb 12 30 Nws. 12 36 Aktua NOS 13 00 Nws. 13 11 Meer over minder 14 20 Op de zeepkist, komtu maar 14 45 Rechtoprecht. 15 00 Stad en land 15 15 Knollen voor citroe nen 15.30 Kijk op de Derde Wereld en Oost Europa 16 10 Kijk op West Euro pa 16.20 Kijk op Den Haag 16.30 Journalistenforum VOO. 17 00 Info- radio 17.30 Nws 17.35 Info-radio. ver volg NOS. 18 00 Nws. OVERHEIDS- VOORL Antillen. De Nederlandse At- nillen. VOO: 18.50 P M. 19.00 Sport- progr. NOS: 20.00 (S) Europees Con certpodium: .Rotterdams Philharmo-'' py Sound. 10.03 (S) Popstation. Urn Op stap. HILVERSUM-4 FM 99 8 ME: kantt'i; VRIJDAG 18 MEI EO 13.00 (S) Klankspiegel. 14.00 Nw\ 14.02 Woord der waarheid. 14 20(810- gelconcert. 14 45 (S) Plaat-P^' VPRO: 15.00-17 00 (S) Muziek-op.w' ZATERDAG 19 MEI AVRO. 7.00 Nws. 7.02 (S) Op eenBe> stationnetje, 's morgens in de vrotn. 8 00 (S) Klassiek met Caroline. 9« Nws 9.02 (S) Concerto mattinale.uti] (S) Familieplaatje, klass. verzoekt 11.45 (S) AVRO*s Platenpublieksprijs. EVEN PUZZELEN Horizontaal: 1 barnsteen; 4 vrees rund; 10 nummer: 11 elasticiteit; zeehond; 15 met, 17 in; 18 water Friesland 19 bergplaats, voegwoord: 22 aan de overzijde. 25 «- voorzien: 31 rivier in Italië; 32 bevel, aardrijkskundige aanduiding. 34 0: gensnaam; 36 familielid, 38jongdien4i bevel: 41 dat is; 43 lidwoord, schoeisel; 45 geestelijke. Verticaal: 1 jongensnaam. 2 mannelfi dier; 3 bopm, 5 anonymus; 6 plak middel; "f getal; 9 muzieknoot; 12bevel 13 hert; 14 verlegen; 16 roem, bouwwerktuig; 20 bij dat woord; 23ik. 24 priester; 25 jongensnaam; 26 zeï- kant; 27 vangwerktuig; 28 duikereert 29 laatstleden; 30 opening: 31 peaan. 35 golf. 37 meisjesnaam; 39spL 40 tennisterm: 42 titel; 43 kindergelmi POSTREK EN I N( i HL j!.fc nrmf JlAvveicpfi&r) (H.GÓEDJCKE. WOERDEN jeV)€M%W\aflur. (Ni VAN SANTEN. BR1 INISSfc.) Hrtcn a-tvesuscUst-ojtf-cn-cjesE cjd&a- 't vn-e&t, ikcioL etc (G BREUKER. DEVENTER N POSTREKENING ÜBQ AlOG (VOO/7 £0- er T k» c <4 *9 nTfd/ G é- TE? ~TN (TON BAAKE, HENGELO W\f betaalkaarten Tip «gratis entente aaedcetelA teaen oaiies (S BOSMA-FRITZ, ZEEVANG (M PASTOOR-ZWART. AMSTERDAM En sinds de postgiro één bedrijf vormt met de rijkspostspaarbank kun je als houder van een postrekening niet alleen simpel thuis betalen, maar ook simpel thuis sparen en lenen. Vergelijk die voordelen eens met de condities van uw huidige betaalrekening. Waarbij we het nog niet eens willen hebben over de snelheid waarmee de postgiro nu al ruim 4 miljoen rekeninghouders bedient. EEN POSTREKENING DA'S PAS MAKKELIJK. De postrekening kent nogal wat op merkelijke gemakken. Ga maar na: Gratis enveloppen, die onbeperkt verknjgbaar zijn en in elke brievenbus zonder postzegels te deponeren. Gratis girobetaalkaarten en kas cheques, die te verzilveren zijn bij ruim 3000 postkantoren en -agentschappen. Girobetaalkaarten! waarmee je zelfs in het buitenland kontantgeld kunt opnemen zonder één cent onkosten. Terwijl er toch een goede,schaderege ling is bij verlies of diefstal. Bovendienals je voorraadje dreigt op te raken, krijg je automatisch nieuwe thuis gestuurd.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1979 | | pagina 22