REGELMATIG AANVALLEN VAN
DOLHEID INDE GOESERAAD"
Actie Industriebond FNV:
'Schandaal in de metaal'
'Anti-rookfietser(72)
is terug uit Marokko
Woeste achtervolging
verdachten drughandel
PZC/
in zeeland toespraken voor 800
werknemers schelde en 100 bij akf
almanak
„SOMMIGE MENSEN GOOIDEN
TER PLEKKE SIGARET WEG"
schietpartij politie bij a ctie
in zeeuwsch- vlaanderen
Dragline was
oorzaak van
stroomstoring
VRIJDAG 18 MEI 1979
provincie
ZEEUWSE
De bejaarde wielrenner Peter Laurier bij zijn aankomst uit Marokko in Vlissingen. in gezelschap van zijn echtgenote
mevrouw Laurier-Alexander en Jan Mutje, de bestuurder van de volgauto. Links op de foto John Danckaed van i
Trefpunt voor jongeren uit Vlissingen.
NA TOCHT VAN
MEER DAN 7500
KILOMETER
VLISSINGEN - De 72-jarige Peter
Laurier uit Den Haag is don
derdagochtend in Vlissingen aan
gekomen na een fietstocht van bij
na vijftig dagen naar Marokko, in
het kader van een anti-rookactie.
De heer Laurier, die in totaal ruim
7500 kilometer heeft afgelegd,
kreeg om elf uur op de stationsres
tauratie een bos bloemen aange
boden door John Danckaert van 't
Trefpunt voor Jongeren in Vlis
singen, dat de anti-rookactie heeft
opgezet in Vlissingen. De heer
Laurier reed daarna vrijwel on
middellijk door naar Middelburg,
waar zijn dochter Marian van 't
Westende woont, in verband met
haar dertigste verjaardag.
De bejaarde fietser is zijn rit op za
terdag 31 maart begonnen. Hij zou
acht weken doen over de tocht.
„Dat hebben wij gezegd uit voor
zichtigheid. In ons achterhoofd
hadden wij echter het idee, zeven
weken nodig te hebben voor de rit.
Je kunt dat echter moeilijk zeggen,
wantje weet nooit wat er tussen
komt. Alles is echter prima verlo
pen, hetgeen zeker niet op de
laatste plaats te danken is aan onze
chauffeur van de volgauto, Jan
Muije," aldus de heer Laurier.
De heer Laurier heeft de afgelopen
dagen geleefd op tomaten, fruit en
melk.
„Wy aten ook elke dag kip. die
soms ter plaatse geslacht werd.
Bovendien heb ik elke ochtend le
vertraan genomen. Dat heeft mij op
de been gehouden. Nu is de lever
traan op en ben ik verkouden ge
worden," aldus Laurier.
De heer Laurier heeft de tocht ge
maakt in gezelschap van Jan Muije
(62), die de volgauto bestuurde en
zyn echtgenote, mevrouw Laurier-
Alexander (56), die de organisatie
in handen had. Zy zorgde voor het
voedsel, onderdak en de contacten
met ondermeer de politie in de di
verse landen.
„Het busje dat wy als volgauto
hadden is tien jaar oud, maar ver
keerde in redelijke staat. Wij heb
ben het risico daarom genomen,
maar nu is hij helemaal op," aldus
de heer Muije.
Mevrouw Laurier is nog het meest
te spreken over de medewerking
van de Spaanse politie.
„Ik reed in Spanje op de autoweg,"
vertelt de heer Laurier, „toen de
politie plotseling voorbij kwam en
mij naar de kant verwees. Nu ben ik
het haasje, dacht ik, in de veron
derstelling een proces-verbaal te
krijgen. Toen bleek echter dat de
politie mij zocht, omdat mijn echt
genote hen gewaarschuwd had. Zy
was my namelijk even uit het oog
verloren en kon my niet terug vin
den."
De heer Laurier heeft per dag 150
tot 175 kilometer gereden. De lang
ste rit was 225 kilometer.
„Dat was in de Spaanse bergen. Ik
had tien uur op mijn fiets gezeten.
Toen moest ik echt van mijn fiets
af, anders ga je boven je krachten."
Om zeven uur iedere ochtend liep
de wekker af. De heer Laurier stap
te tegen negen uur op zijn fiets en
reed dan tot zeven uur 's avonds of
langer. „Soms werd het zelfs half
tien. Het vinden van een hotel was
vaak een probleem en dan moest ik
doorfietsen, tot wij iets hadden ge
vonden waar wij konden overnach
ten
Belangstelling
De belangstelling onderweg was
volgens de bejaarde fietser over
weldigend.
„Er waren mensen, die ter plekke
hun sigaret neergooiden, toen zy de
anti-rook sticker op de volgauto
zagen. Woensdag hebben wij nog
een grandioos ontvangst gehad in
Gent. Maar de reacties waren over
al geweldig, in Frankrijk, Spanje
vooral, maar ook in Marokko, waar
wy ongeveer een week zijn geweest.
De fiets van Jan Jansen, die ik in
bruikleen heb gekregen trok veel
belangstelling in Spanje, maar
vooral in Marokko. De mensen
daar wilden die racefiets hebben en
noemden het ding een super-fiets,
terwjjl zij my superman noemden,"
vertelt de heer Laurier enthousiast.
„Ik heb dertig banden meegekre
gen, waarvan ik er acht heb versle
ten. Ik ben geen enkele keer van
mijn fiets gevallen. Een keer ben ik
geslipt, door steenslag op de weg in
Spaiye, in verband met werkzaam
heden. Toen heb ik mijn knie ge
schaafd doordat ik mij stootte aan
het frame. Ik ben ook toen echter
niet tegen de grond gegaan."
Bergt
jen,
De tocht door de bergen in Frank
rijk en Sparye viel volgens de heer
Laurier erg mee. „Ik heb nog nooit
eerder in de bergen gereden en er
worden verschrikkelijke verhalen
over verteld. Ik ging echter heel
gemakkelijk de bergen op, in de
grote versnelling. Als ik voelde, dat
ik het dodepunt naderde, schakel
de ik pas over op de kleinere ver
snelling. De meeste renners begin
nen beneden echter al in de kleine
versnelling. In Spanje vroor het
nog ln de bergen, terwijl ik enkele
dagen later door een omgeving
reed, waar het veertig graden was
Vaak dacht ik een verkoudheid op
te zullen lopen, wantje rilt wel, als
je die hellingen komt afsulzen en de
wind langs je bezweete lichaam
gaat." aldus de heer Laurier.
Vrijwel onmiddellijk na aankomst
in Vlissingen reed de heer Laurier
door naar Middelburg. „Daar ga ik
pannekoeken met spek eten bij
mijn jarige dochter. Dan moet ik
nog naar Putten. In totaal wachten
mij nog een kleine 400 kilometer,
voor ik via Gouda weer terug ben in
Den Haag."
Wie mocht denken dat de heer
Laurier voorlopig rust neemt om
van de vermoeienissen te bekomen
heeft het mis. De heer Laurier heeft
namelijk de reis naar Marokko zo
danig vastgesteld, dat hij voor
Tweede Pinksterdag terug is in
Nederland. Dan wordt namelijk in
Friesland de elfstedentocht voor
wielrenners gereden, waaraan hy
wil deelnemen. „Dat beschouw ik
als een toetje na deze stevige maal
tijd," aldus de heer Laurier
Schelde toe, die gehoor hadden gege
ven aan de oproep van de Industrie
bond FNV, die in de morgenuren per
pamflet was gedaan. De heer Bijvank
uitte kritiek op de reorganisatieplan
nen voor het RSV-concern, waartoe De
Schelde behoort. Het overgaan van
bepaalde onderdelen van De Schelde
naar andere RSV-afdelingen noemde
hij 'onaanvaardbaar'. De vakbondsbe
stuurder bekritiseerde verder de hou
ding van de werkgevers tijdens de on
derhandelingen over de metaal-cao.
Hij verwees hierbij naar de cao's voor
Hoogovens en voor Philips, waarin
men het wel eens was geworden over
extra vrije dagen en vervroegd uittre
den. De districtsbestuurder was van
mening, dat dit ook in de cao voor de
metaalindustrie mogelijk zou moeten
zijn. Na de demonstratie, die ruim een
half uur duurde, ging men weer aan het
werk.
De heer Norendaal liet zich voor de
werknemers van de AKF in Goes in min
of meer dezelfde bewoordingen uit. Hy
wees er onder meer op, dat wanneer het
laatste gesprek met de werkgevers op
23 mei niet tot resultaat leidt, acties by
de verschillende bedrijven te verwach
ten zijn. „De grens is bereikt", aldus de
heer Norendaal
VLISSINGEN - Onder het motto 'Schandaal in de metaal' heeft de nog geen dag oude Federatie
Industriebond FNV donderdag rond het middaguur een landelijke actie gehouden in de metaal
bedrijven. Bij een groot aantal bedrijven verspreid over het hele land, spraken bestuurders van de
Industriebond FNV met de werknemers om informatie te verschaffen over de spaakgelopen
onderhandelingen rond de cao voor de metaalindustrie. In Zeeland werden acties gehouden voor
de poort van de Koninklijke Maatschappij 'De Schelde', waar districtsbestuurder H. Bijvank zich
via een geluidsinstallatie tot naar schatting 800 werknemers richtte, en bij de AKF in Goes, waar
districtsbestuurder A. P. Norendaal in aansluiting op de schafttijd ongeveer 100 van de 250
werknemers van het bedrijf toesprak.
In een pamflet dat de metaalarbeiders 13.00 uur- de werknemers van De
is uitgereikt, zegt de Industriebonddat
het de schuld is van de werkgevers dat
de nieuwe cao. die op 1 januari van dit
jaar van kracht had moeten worden, er
nog steeds niet is. De onverzettelijke
houding van de werkgevers zou vooral
te wijten zijn aan het weinig lfexlbelc
optreden van FME-voorzitter Ter Hart,
die zich - zo luidt een interne nota - 'nog
waar moet maken door hard tegen de
bonden en hun leden op te treden'.
De Industriebond FNV is de laatste
cao-onderhandelingen ingegaan met
de eisen dat:
- de koopkracht tot ten minste modaal
zou blijven gehandhaafd;
- de 35-urige werkweek zou worden in
gevoerd, en
- de mogelijkheid tot vervroegde uit
treding (VUT) zou worden uitgebreid.
De IB FNV stelt in het pamflet dat die
eisen nu met bepaald uit de lucht zijn
komen vallen. Zij worden primair inge
geven door de wens het beschikbare
werk beter te verdelen en daardoor
plaats te maken voor werklozen en an
dere kwetsbare groepen.
Na ruim vier maanden onderhandelen
bleken de werkgevers in de metaal be
reid een cao af te sluiten die voorziet in:
- uitbreiding van de normale vakantie
met één dag, en
- een verruiming van de VUT-regeling
tot 62-jarigen per 1 januari 1980.
Volgens de Industriebond FNV veel te
weinig. Het haalt het niet bij de resulta
ten die reeds in andere bedrijfstakken
zijn bereikt. Ook het argument van de
werkgevers dat Nederland in deze za
ken koploper zou zijn, accepteert de IB
FNV niet. Immers, zo staat in het pam
flet, in ons omringende landen is men al
met. werktijdverkorting begonnen en
de EEG roept dat het zal moeten.
Werkgevers en werknemers zullen el
kaar vrijwel zeker nog één keer ont
moeten: op 23 mei in de Raad van Over
leg in de Metaal. Houden de werkge
vers dan nog voet bij stuk, dan zal de
IB FNV teruggaan naar zijn achterban
met het voorstel om 'nee' te zeggen te
gen het afsluiten van een cao. Dat be
tekent een cao-loos tijdperk zonder een
dag extra vakantie in 1979 en zonder
verruimde VUT-regeling. Maar, zegt
de IB, dat levert het voordeel op van
het behoud van het eigen gezicht, de
vrijheid om per bedrijf te onderhande
len en de mogelijkheid aanvullende
looneisen te stellen.
Met die aanvullende looneisen heeft de
IB van het begin af aan geschermd. Ze
zaten "in de achterzak'. De Centrale
Raad en de Bondsraad van de - toen
nog gescheiden - industriebonden NW-
NKV besloten 17 januari jongstleden
dat, als de werkgevers niet bereid zou
den zijn reëel te praten over arbeid
stijdverkorting, er looneisen gesteld
zouden worden. Destijds heette dat nog
de 'twintig-gulden eis'. De FME-werk-
gevers moeten er rekening mee houden
het nu wel eens niet bij die 20 gulden
zou kunnen blilven.
Zeeland
In Vlissingen sprak de heer Bijvank na
afloop van de schafttijd -omstreeks
De Industriebond CNV is overigens be
paald niet gelukkig met de acties die
onder verantwoordelijkheid van de In
dustriebond FNV in ongeveer honderd
metaalbedrijven zijn gevoerd. „We
hebben al moeite genoeg om uit de
moeilijkheden rond een nieuwe metaal
cao te komen. Daarom is het niet ver
standig om het onderhandelingskli
maat bij voorbaat met acties te ver
troebelen". aldus voorzitter L. Ester
van de Industriebond CNV. Wat de heer
Ester ook steektis het feit dat de Indu
striebond FNV zich volgens hem mo
nopolistisch opstelt en daarmee sug
gereert alle metaalwerknemers te ver
tegenwoordigen De heer Ester bena
drukte, dat zijn leden in dit stadium
'geen klap' voor acties voelen. Hij is
overigens somber gestemd over de ko
mende onderhandelingen in de Raad
van Overleg Metaalindustrie (ROM).
Hij is niet van plan om nog enige con
cessie te doen in de richting van de
werkgevers. De heer Ester liet er geen
onduidelijkheid over bestaan dat ook
zijn bond andere middelen in het
strijdperk gaat werpen als de 23ste geen
resultaten worden geboekt.
Districtsbestuurder H. Bijvank van de Industriebond FNV had een wat hoger standpunt gekozen om de werknemers van De
Schelde te Vlissingen toe te spreken.
ZENTRASPORT GOES
AANHOUDING BIJ
GRENS BELGIE
TERNEUZEN/KLOOSTERZANDE -
Een poging tot aanhouding van ver
dachten van handel in zware verdo
vende middelen in Terneuzen heeft
woensdagmiddag geleid tot een
woeste achtervolging door Zeeuwsch-
Vlaanderen. waarbij het in Klooster-
zande kwam tot een schietpartij van
de politie op de verdachten. Zij zagen
echter kans opnieuw met hun per
sonenauto te ontkomen, en vluchtten
richting Antwerpen. Daar raakte de
politie het spoor bijster. Enige uren la
ter werd de door de politie achtervolg
de auto (een Mercedes 280 SE) aange
houden aan de grensovergang De Meer
op de weg Antwerpen - Breda. Twee
van de drie Amsterdamse inzittenden
staan bij de politie bekend als 'zware
criminelen op het gebied van hard
drugs'. De drie inzittenden ontkenden
iets van een schietpartij of verdovende
middelen te weten.
De recherchegroep van het district
Middelburg van de rijkspolitie had er
tucht van gekregen, dat ergens in
Zeeuwsch-Vlaanderen woensdag zware
verdovende middelen verhandeld zou
den worden. Er werden posten uitgezet
bfj Hulst en Temeuzen. De opzet leek te
slagen: tegen vijf uur hield men een per
sonenauto aan, waarvan men ver
moedde, dat die de handel vervoerde.
Er zaten op dat moment drie mensen in
de auto.
De aanhouding mislukte echter, door
dat de Mercedes er in volle vaart van
door ging. Bij Kloosterzande slaagde de
politie er in de wagen met twee politie
auto's klem te rijden. Opnieuw ont
kwam de verdachte auto, ditmaal door
achteruitrijdend de ene politiewagen
weg te duwen, waardoor ruimte ont
stond om vooruitweg te rijden. De poli
tiemensen i vier in getal) losten zes a ze
ven schoten, maar geen van alle trof
doel. De twee politie-auto's zetten de
achtervolging in. Via Kapellebrug
vluchtten de verdachten naar Antwer
pen, waarbij de politie zoals gezegd de
wagen uit het oog verloor.
Aangehouden
Twee uur later werd de Mercedes bij
de grenspost De Meer, op de weg van
Antwerpen naar Breda, aangehouden.
In de auto zaten op dat moment de 23-
jarige Amsterdammer H. A. E. K. de
22-jarige R. J. K. eveneens uit Am
sterdam en het 18-jarige meisje F. C. E.
De enige verklaring die zij aflegden was,
dat zij niets wisten van een achtervol
ging, schoten of verdovende middelen.
Aangezien geen van de betrokken re
chercheurs het drietal herkende, is het
niet zeker, dat de aangehoudenen bij de
zaak betrokken zijn. In de auto werden
geen drugs aangetroffen. Een
woordvoerder van de politie verklaarde
donderdagmiddag, dat wel zeker is dat
het om de juiste auto gaat; het kente
ken. de kleur en het model klopten met
de verklaring van de rechercheurs. Ook
vertelde hij, dat de twee aan de grens
aangehouden jongemannen voor de
politie geen onbekenden zijn. „Zij staan
bij de politie bekend als zeer zware cri
minelen op het gebied van de hard
drugs", aldus de woordvoerder. De twee
jongemannen en het meisje zijn don
derdagmiddag op vrye voeten gesteld.
De politie zet het onderzoek voort. Dat
onderzoek wordt ernstig bemoeilijkt, zo
vertelde de politiewoordvoerder, door
het feit dat verdachten in Nederland
niet verplicht zijn een verklaring af te
leggen.
Bak
Te Middelburg bezochten we deze
week een huisarts om verzachting
te zoeken voor enig lichamelijk lij
den. Het was in de wachtkamer
best gezellig. De deur stond open en
je keek uit op de gang, waar een
pa raplubak zó stond opgesteld, dat
mensen, die de spreekkamer ver
heten er wel over móesten struike
len. Wij hebben geen mooi karakter
en wachtten dus gespannen af. En
ja hooreen omvangrijke man, die
zojuist de arts had geraadpleegd
ging languit tegen de vlakte. Wij
lachten en de man keek ons, terwijl
hij opkrabbelde, woedend aan.
Even later riep de geneesheer ons
binnen en schreef na enig onder
zoek een recept uit. Een woord van
dank sprekend liepen we zijn ka
mer uit. En gingen languit tegen de
vlakte over die paraplubak. We
keken woedend naar een man, die
nog in de wachtkamer zat. En
troostten ons op straat met de ge
dachte, dat zijn beurt nog wel zou
komen.
MIDDELBURG - Uit onderzoek is ge
bleken dat de storing in de elektrici
teitsvoorziening van Zeeuwsch-
Vlaanderen, affge lopen woensdag niet
in het hoogspanningsnet aldaar w«ri
veroorzaakt, maar te wijten was aai
een plotseling optredend defect inb«
150 kv-boogspanningsnet in West-
Brabant.
Om 13.28 uur kwam ter hoogte va
Geertruidenberg een dragline in aan
raking met de 150 kv-hoogspan-
ningsverbinding. Door de kortsluiting
die hierdoor ontstond traden er op ver
schillende plaatsen in het Brabantse®
het daaraan gekoppelde Zeeuwse
hoogspanningsnet spanningsverho-
gingen op. die plaatselijk leidden tot
het automatisch uitvallen van de
stroomvoorziening, aldus heeft de nv
PZEM donderdag medegedeeld.
W. DON OVER
KERNAFVAL
MIDDELBURG - De gedeputeerde W.
Don zal vanmorgen - vrijdag - in
p.rovinciale statenvergadering ten
verklaring afleggen over de p,rofr
vlematiek rond de opslag van radio
actief afval van de Borselse kern
centrale.
De heer Don, die voorzirter van de raao
van bestuur van de Provinciale Zeeuw
se Energie Maatschappij is, zal ingaan
op de berichten, dat de opwerkingsfab
riek in het Franse Cape la Hague na
1985 kernafval zal terugsturen naar Ne-
deland. De heer Don legt de verklaring
af aan het begin an de vergadering, na
de behandeling van de ingekomen
stukken. De statenvergadering begint
om tien uur.
j DE LANGE Dit is kolder.
GOES - „Bij het aanvaarden van mijn
raadlidmaatschap, vorig jaar sep
tember. heb ik de opmerking gemaakt
dat de raad zich naar mijn indruk
schuldig maakte aan een enorme ener
gie- en tijdverspilling. Nu zo'n 8 maan
den meedraaiende, moet ik constate
ren dat het veel erger is dan Ik dacht.
Om ieder misverstand te voorkomen:
mijn opmerkingen gelden voor de ge
hele raad, dus ook voor mijn eigen
fractieleden, want die kunnen er ook
wat van". Dit zei het Goese raadslid J.
de Lange (cda) donderdag aan het be
gin van de raadsvergadering. In een
verklaring deed hij een klemmend be
roep op de raadsleden om zakelijker,
beknopter en meer zinvol te vergade
ren.
„De leden van de diverse fracties sloven
zich uit om een zo mooi mogelijk pre-
veiemeiib op papier te zetten over prak
tisch ieder onderwerp dat in de
raadsvergadering ter sprake komt", al
dus de heer De Lange. „Deze punten
zijn dan ai in de diverse raadscommis
sies doorgepraat. Ook al zijn alle frac
ties het volmaakt eens met het betref
fende voorstel, dan toch moet iedere
fractie - meestal op uitvoerige wijze -
zijn zegje doen Want immers de kiezer
heeft er recht op te weten hoe zijn tiek
horen"
De heer De Lange noemde het gebeuren
tijdens de Goese raadsvergaderingen
idie vaak tot voorbij middernacht du
ren en verschillende keren na een
schorsing op een andere avond worden
voortgezet) 'eigenlijk lachwekkend als
het niet zo triest was'. Hij herinnerde
aan een uitspraak van het oud-tweede
kamerlid freule Wttewaal van Stoetwe
gen, die nachtelijke vergaderingen in
t/diiement ooit bestempelde als
'gekkenwerk'. De heer De Lange: „Ik
zou er aan toe willen voegen, naar aan-
leidinq van de situatie in Goes, dit is
kolder. Regelmatige aanvallen van
dolheid die een kwartier tot een half uur-
duren. Waar we echter voor in de raad
zitten is: met elkaar een slagvaardig
beleid voeren. Daar hebben de kiezers
recht op. Ik hoor de kiezer tienmaal
liever zeggen dat er in de raad weinig is
gezegd, maar dat er toch veel zaken tot
stand zijn gekomen, dan. wat ik nu
veelvuldig hoor: ze praten en ze kletsen
maar en er komt zo weinig uit"
Herhalen
Het CD A-raadslid riep zijn collega's op
om niet voortdurend herhalende beto
gen te houden, maar meer aansluiting
te zoeken bij hetgeen de eerste raads-
woordvoerder naar voren brengt.
„Geen enkele inwoner van Goes heeft
er belang bij dat iedere fractie, in an
dere bewoordingen, hetzelfde gaat
zeggen", meende de heer De Lange. Hij
deed een dringend beroep op alle
raadsleden en het college van bur
gemeester en wethouders, het gezonde
verstand te laten werken en naar be
perking van de praatwatervallen te
streven. „Wat mij betreft mag de kol
der zich niet langer herhalen", betoog
de de heer De Lange. Zijn 'hartekreet'
leek voorshands succes te hebben. Ver
schillende raadsleden verklaarden
tijdens de vergadering de keurig voor
bereide speech te vergeten, alhoewel
dat niet met duidelijke overtuiginq
gebeurde. Doordat er soms plotsklaps
wat geïmproviseerd moest worden,
werd de raadsvergadering er niet in
alle opzichten begrijpelijk op. Maar
wel korter
AUTO
RENAULT
.DIJKWEL