TONEEL Project Kinderloos VIDEO OM BEDOELING BEKEND TE MAKEN 'ESfl exit* Kluchtig spel vader Diekema ook in Biervliet Uitgaan in België EDDY MELLOWBOYD IN 'PORGY AND BESS Zeeuwsch- Vlaanderen VRIJDAG 9 MAART 1979 GROEDE - De toneelvereniging Groede heeft sinds kort succes met het opvoeren van het to neelstuk 'Vader Diekema'. Onlangs werd het spel in Groede op de planken gebracht. De belang stelling voor de opvoering was erg groot. En de reacties na de opvoering waren ook niet mis: iedereen genoot van het 'kluchtig spel' in drie bedrijven. Onmiddellijk na de uitvoering in 'De drie Koningen' in Groede kreeg de to neelvereniging het verzoek om ook in Biervliet te komen spelen. Een verzoek waaraan de spelers met plezier gevolg gaven. Het ziet er nu zelfs naar uit dat er in Biervliet twee keer opgetreden moet worden gezien de verwachte belang stelling. „Ook al hebben we momenteel geen voorzitter, toch kunnen we stellen dat het goed gaat met de vereniging", aldus regisseur A. Verheije. Problemen on derling waren er oorzaak van dat het even wat minder ging met de Groedese vereniging die dit jaar 45 jaar bestaat. Maar de mensen die overbleven gingen door. gesteund door nieuwe spelers en speelsters. Met als eerste resultaat een goed ontvangen uitvoering van het stuk 'Vader Diekema'. De helft van dit stuk wordt in het dialect gesproken, de andere helft in het Nederlands. Zestien jaar geleden had de Groedese vereni ging het stuk ook op zijn repertoire staan Ook toen sloeg het stuk, één van de eerste in de streek waarin het dialect werd 'erkend', erg goed aan. Wim Risseeuw, Levien Scheele, Hanna Faas-Wage en A. Verheije werkten ook toen mee aan de opvoering van het stuk. Nu zijn ze er weer bij betrokken. De opvoering in Groede was bedoeld ter opluistering van de muziekavond van de muziekvereniging 'Uit het volk Voor het volk - Koninklijke EMM" uit Breskens/Groede. Ook in Biervliet wordt de toneelvoorstelling gekoppeld aan het concert van de plaatselijke mu ziekvereniging. In elk geval is er zo'n concert met toneel op zaterdag 17 maart om half acht in 'Het Oude Raedthuis' in Biervliet. EEDE - Op de achtergrond klinkt oos terse muziek. De exacte oorsprong kent Jan niet. De bandjes werden op gestuurd door vrienden. 'Het bevor dert de harmonie in huis', zegt hij. „De kinderen zijn er gek op....". Een paar uur (en joints) later wordt de kabbelende Oosterse muziek vervan gen door de feestelijk swingende reggae van Dr. Alimentado(de elpee: 'The best dressed chicken in town'). Met reggae heeft Jan Bruens kennisgemaakt in Westindische café's, die hij bezocht in de tijd dat hij nog 'voer' De woonkamer is sober ingericht. De lange wand, die grenst aan 'de buren' is volgestouwd met honderden boeken, rommelig gerangschikt. Aan het kleine keukentafeltje bij het raam drinken we koffie. Jan Bruens, 37-jange kun stenaar in Eede. valt niet zo in het em mertje van de gevestigde kunstwereld. En het wantrouwen is wederzijds „Dat bedrijf is helemaal verpakt", zegt hij bondig. „Als je tegenwoordig nog iets wilt doen. dan moetje het helemaal al leen doen". Vanuit die optiek mijdt hij de gevestig de kunstwereld en haar vertegenwoor digers galeriehouders, criticiEn vanuit diezelfde optiek heeft hij de pu bliciteit over zichzelf en zijn kunst zo veel mogelijk zelf ter hand genomen. Tot eind vorig jaar verschenen er (in een oplage van zestig a zeventig exempla ren) een paar boekjes van Jan Bruens, die hij zelf samenstelde ('High Noon' is er een van). Ze werden verspreid onder de vlag van zijn eigen publiciteitsmaat- schappijtje 'Narco Prop ine.', een afkor ting van 'Narcotica propaganda Incor porated'. Een vergaarbak voor allerlei projecten, verzamelingen, notities, op actuele gebeurtenissen en eigen erva ringen De verspreiding van de 'Narco prop Ineprodukten werd verzorgd door een kennis die een kopieerapparaat tot zijn beschikking had. Eind vorig jaar kwam daar een einde aan. Video Nu heeft Jan Bruens een nieuwe ma nier gevonden om andere mensen be kend te maken met zijn werk. Een ma nier, die net als de verspreiding van de boekwerkjes, buiten de gebruikelijke 'koop-verkoop'-fïlisofie van de geves tigde kunstwereld valt. Video. Jan: „dat wordt hét medium van de toe komst. Het gebruik van video is- nu nog erg duur, maar wordt in de toekomst wel goedkoper, denk ik". Het is de bedoeling dat Jan met de vi deo alles registreert wat voor andere mensen de moeite van het kennisma ken waard is. Hetzelfde uitgangspunt dus. als met de in kleine oplage ver spreide boekjes werd toegepast. De vi deobanden met het opgenomen werk zullen roulerend langs vormingscentra, scholen, verenigingen, en andere kunstminnende instanties. „Bedoeling is dat andere mensen bekend worden gemaakt met myn werk", vat Jan sa men. „De gebruikelijke weg is namelijk voor de meeste mensen afgesneden. De manier waarop de video mijn werk moet vastleggen, hebben we nog niet gevonden. Maar het project moet toch wel voor 1981 gerealiseerd zijn. Het op nameapparaat staat al boven. Van een kennis. Alleen de camera ontbreekt nog. Maar daarover maakt Jan Bruens zich weinig zorgen. „Die camera komt wel". En bovendien: „ik heb al de hand kunnen leggen op een lady-speaker Een vriendin met een goeie stem..." De vorm, waarin zijn werk op video gestalte moet krijgen, heeft de 37-jari- ge kunstenaar nog niet gevonden. Die zal worden bepaald door het uiteinde lijke antwoord op de kernvraag, die Bruens zich bij de bekendmaking van zijn werk stelt: „Hoever kun je gaan met het openbaar maken van bepaalde dingen, zonder jezelf tot een simpel uitbuitingspro- jekt te degraderen? Dat is een strijd. Een voortdurende strijd Lemen Scheele en Hanna Faas-Wage in actie tijdens de repetitiejran 'Vader Diekema' „Terneuzen saai, zegt neger", luidde jaren geleden de kop boven een artikel in eéil van dc regionale dagbladen. Frank Koulen van 'Porgy en Bess' in Terneuzen trok ten strijde tegen het saaie uitgaansleven van Terneuzen. En hij doorbrak de sleur. Nu, jaren la ter, zegt Koulen (bijna mompelend): „Er moet weer actie komen, mannen. We gaan er weer tegenaan". Dc eerste stap: het piano- en bluesconcert van Eddy 'Mellow' Boyd, zondag 11 maart. De Amerikaanse* bleuszanger Eddy Boyd treedt de komende weken op in Europa. Vandaag (vrijdag) is hij in As sen en zondag in Terneuzen, in 'Porgy en Bess'. Hij was er al eerder, in '66. Wat informatie over Boyd, die in Clarksdale. Mississippi, werd geboren Uit die streek komen ook andere groot heden als Charlie Patton. Son House. Robert Johnson. Muddy Waters en John lee Hooker In zijn jeugdjaren werkte Eddy Boyd op plantages en maakte muziek. Hij kreeg ruzie met zijn baas en belandde in Memphis. Tennessee, toendertijd al een centrum van de blues en jazz. Zeventien was Boyd, toen hij naar Chicago trok. waar hij zich een plaats verwierf tussen populaire blues-muzikanten van toen als Big Hill Broozy. Sonny Boy en Memphis Slim. Als begeleider was hij voor het eerst op een grammafoonplaat te horen in 1941 Z'n eerste eigen plaat kwam uit in '47 De hoes vermeldde. 'Little Eddy Boyd and His Boogy Band' In '52 begon zijn carrière als solo-artiest: hij begeleidde zichzelf op de piano. Mede door een auto-ongeluk raakte Eddy Boyd wat in de vergetelheid. Maar hij kwam terug In '65 beleefde de blues een revival en Boyd werd heront dekt.. In Nederland maakte hij opna men met Cuby and the Blizzards. Zijn huidige liefde: solo met de piano Voor al de laatste tijd speelt hij niet langer de strikte 12-maten-blues, maar waagt hij zich ook aan jazz-achtige melodieén en balladen. Boyd brengt luistermuziek Kwaliteitsmuziek. Zijn optreden in 'Porgy en Bess' begint zondagavond om kwart over acht O, ver het kinderloze echtpaar bestaan een reeks misver standen Meer nog over de gehuwde kinderloze vrouwzijn ze onuitroeibaarze heeft geen moederhart, is behept met een materiaalfout en ze is ongelukkig. Hoort dat althans te zijn. is dus een beklagenswaardig schepsel dat recht heeft op medelijden. Hoedt u voor medelijden! Straks hierover meert. Tegenwoordig is het heel gewoon als een vrouw openhartig bekent niet, nog met, misschien wel nooit toe te zijn aan het moederschap. Hoe verschillend over dit besluit ook wordt geoordeeld, ze blijfl als vrouw acceptabel, ze is immers vrij willig kinderloos en hiermee dus afdoende geëxcuseerd. Maar o wee. als de kindertjes wegblijven in een huwelijk dat al jaren bestaat en de vrouw de veertig is gepasseerd Ze wordt dan met een scheel oog bekeken, op een grote hoop gegooid bij een minderheid waar altijd tegenaan geschopt ivordt: de onvruchtbare vrouwen. Misschien komt er een tijd dat het thans bescheiden aan het licht getreden reageerbuisje zijn zegevierende opmars maakt of dat er iets anders uitgevonden ivordt waardoor onvruchtbaarheid niet meer voorkomt, maar tot zolang is deze vrouw bij een groot deel van het bemoeizuchtige publiek de gebeten hond. De kleinsteedse opmerking: 'voor Je kinderen hoef je niet te sparen, wantje hebt er geendoet dan ook nog steeds opgeld. Alsof in wezen ouders die voor hun kinderen geld opzij leg gen niet onder de tragische omstandigheden gebukt gaan dat dit mislukte kinderen zijn Betreffende abortus wordt de eis gesteld de beslissing aan de vrouw over te laten maar voor blijvende kinderloosheid kent de publieke opinie geen generaal pardon. De sociale controle is zeer wreed op het gebeid van vermeendeon vruchtbaarheid, men verlangt tekst en uitleg waarom in ge zin A geen kinderen zijn: „Hee. kom er eens mee voor de dag. kun jij geen kinderen krijgen?". Want het oerdomme en het schrijnende is dat iedereen het vermeende euvel in de schoe nen van de vrouu schuift. Terwijl toch echt. zolang reageerbuisjes-activiteiten nog geen huiselijke slaapkame raangelegenheden zijn en nog niet iedereen de bediening ervan weet. er ook nog in persoon een man m het spel moei zijn. Kortom, als de natuur verstek laat gaan. dan verlangt men dat de vrouw daarvoor boet. Uitgezonderd de feministen natuurlijk. Het is daarom niet ondienstig een lans te breken over deze stille minderheid die nooit met spandoeken loopt om te verkrijgen waar ieder mens recht op heeft: op eigen wijze gelukkig en met rust gelaten te worden. lisverstand nummer één Blijvende vrijwillige kin derloosheid in een huwelijk zou niet bestaan. Men is er te dom voor om dit te begrijpen of men wil er met aan. Het heeft altijd bestaan, evenals navrante liefdeloosheid en kin dermishandeling door biologische moeders. Nummer twee. Het ontbreken van een moederhart Adop tiemoeders hebben meestal schitterende warmhartige ka- raktcrkwaliteiten voor kinderen, niet van het echte moeder hart te onderscheiden. Evenals vrijwillige kinderloze vrou wen nochthans dol kunnen zijn op kinderen, andermans kinderen, maar dat doet er dan niet toe. Hoeveel moeders zijn er niet die geen sprankje genegenheid op kunnen bren gen voor een kind dat niet het hunne is? Fataal als dit kind onder zulk een hoede wordt gesteld, het wordt misschien prima verzorgd, maar ontvangt geen liefde, geen genegen heid. het zal niet worden geknuffeld, het krijgt geen aan dacht Het groeit op als een uitstekend verzorgde, innerlijk verkwijnde plant. In het geval van adoptieouders is de vrouw verschoond ge- OP OE PQNTENEUR bleven van barensweeën, maar dit kan dan ook het enige verschil uitmaken met de biologische moeder Dne. De 'materiaalfout'. nou ja. En ongelukkig Dat is de grootste misvatting. Kinderloze vrouwen worden neuroses toegeschreven, een ongelimiteerde dwangmatige poets- en boendrifl in en om het huis ivaarbij ook nog een buitennissige gierigheid aan de dag treedt. Menigmaal moet de kinderloze vrouw aanhoren: „Ja, ivie geen kinderen willen, krijgen ze juist en andersom niet". Hoedt u voor medelijden! Het is een wisselbeker van de droefheid. Gaat het de gemaltraiteerde even voor de ivind, lacht hij veel, is hij vrolijk, dan verdwijnt het medelijden als sneeuw voor de zon en verandert het in woede Degene die medelijden gaf voelt zich begoocheld in zijn mooie gevoelens en keert zich van het voorwerp waarvoor deze bestemd waren af. Het kinderloze echtpaar leeft precies zoals andere mensen met elkaar leven, geluk en tegenslag vallen niet te melen. Gedwongen kinderloosheid is - allicht - een teleurstelling en een verdrietige zaak Maar er is ook, laten we het noemen een prettige aanvaarding, mensen, die het ontzettend fijn met elkaar hebben. Voor kinderloze echtparen geldt: Verzoeke verschoond te blijven van rouwbeklag. Janneke Dierx-Harms De actieve spelers van de toneelvereniging Groede. Bij Luxor I en II in Terneuzen draait een gevarieerd filmprogramma- heeft zitten rillen bij Jaws 1 mag dat - wat schrieltjes - overdoen bip' II. Verder: l'Homme qui aimait les femmes. Brigitte Fossey en Leslie Caron in een - bekroonde - film over een maar één probleem: als hij mooie vrouwen zag moest hij er achtera® Peter Ustinov schittert in 'Moord op de Nijl' naar Agatha Christies®" terlijke thriller. Tenslotte nog de Disneyschool: Donald Duck in het westen. L. De Koning van Engeland in Hulst heeft eveneens Jaws II in de proj^ gestopt. Verder zijn daar de Nederlandse produktie 'Een vrouw als Et luchtige 'Sexlekkerbekken' en Force 10 from Navarone te zien. ZEEUWSCH-VLAANDEREN Nachtvoorstellingen Metro - Mademoiselle Longues Cuisses. Vrijdag 9 en zaterdag 10 maart om 24 uur. Ambassades - Bluebeard, vrijdag 9 en zaterdag 10 maart om 24 uur. Films Antwerpen - Centrumzalen Rex - De Gendarme en de ruimte mannetjes met Louis de Funes, da gelijks 12, 2, 4. 6, 8 en 10 uur. Odeon - Herfstsonate, de Nieuwe Bergman. Dagelijks 2, 4, 6, 8 en 10 Astrid: Saturday Night Fever. 12. 2.20. 4.40. 7 en 9.20 uur. Vendome - Play it again Sam. een film waarin Woody Allen alle mogelijke moeite doet om op Humphrey Bogart te lijken. Dage lijks: 2, 4, 6. 8 en 10 uur. Savoy - Islands of a thousand de lights (pittige zomerzotheid). Da gelijks: 12. 2, 4, 6. 8 en 10 uur. Astra - Silver Streak, Transameri- ca Express Dagelijks: 12.2.20.4.45. 7.10 en 9.35 uur. Rubens - Superman the movie Dagelijks: 2. 5.15 en 8.30 uur Capitole-Rabid. Dagelijks: 12,2.4, 6. 8 en 10 uur. Quellin - The Sentinel. Dagelijks: 2. 4, 6, 8 en 10 uur. Metro - Ashanti (slavenhandel zonder medelijden). Dagelijks: 12, 2.05, 4.30, 6.55 en 9.20 uur. Sinjoor - Exit, de nieuwe inter nationaal/Nederlandse film met Peter Faber, Jadwiga Jankowska etc. Dagelijks: 12, 2.20,4.45.7.10 en 9.35 uur. Ambassades - Death on the nile. Dagelijks: 12 45, 3.30. 6.15 en 9 uur. Stadrandzalen Festa - Summer night fever. Dage lijks 1, 3. 5, 7 èn 9 uur. Roma - The wild geese. Alle dagen, behalve maandag. 20 uur. Zondag doorlopende vertoningen vanaf 18 en 20.30 uur. Palace - The Greek Tycoon. Alle dagen vanaf 20 uur. Zondags door lopende vertoningen vanaf 18 en 20 Brugge Memlinc - Superman. Alle dagen 20 uur, zaterdag en woensdag om 14.30 en 20 uur, zondag 14, 17 en 20 uur. Julie pot de colle: vrijdag, za terdag, zondag om 22.45 uur. Zwart Huis - Exit 7. vrijdag en za terdag om 20 en 22.30 uur. zondag om 14,30, 17.15. 20 en 22.30 uur. an dere dagen: 20 uur. Rembrandt - Dood op de nijl. Alle dagen 20 uur, zondag 14.30,17.15 en 20 uur. Woody Allen, komisch bezig Humphrey Bogart in play ito;: Sam. deze week te zien in Ante pen. Gent Calypso - zaal 1: A wedding van Robert Altman. Aanvang: 14.30, 17.20,20.10 uur. zaal 2: Kasperin de onderwereld, film naar het boek van Hubert Larhpo. Aanvang: 14, 16.15.18.30 en 20.45 uur; zaal 3: Pa ne e cioccolata. Aanvang: 14.45. 17.30 en 20.15 uur. Capitole - Superman, aanvang: 14, 17 en 20 uur. Savoy - Knotsgekke avonturen van een dorpsstier. Aanvang: 14.15, 16.20, 18.25 en 20.30 uur. Select - Hitier, een carnére. Aan vang 14. 16.55 en 20 uur Majestic Club - Het rijk der passies. Aanvang. 14.16.18.20 en 20.40 uur. Majestic 2000 - Une histoire simple De Nederlandse acteur Peter Faber in week in Antwerpen, Gent en Brugge. Theater Antwerpen - KNS Bedside St van Ayckboum. Zaterdag 2U s zondag 15 en 20 uur. maandag uur en donderdag 20 uur Noordtheater - De Snullen, dag en zondag om 20.30 uur Aanvang. 14, 15.55, 18.15 en JU Century- Aanvang: 14. 16 10. 18 20 en uur "Hex - Exit 7. Aanvang: 14, en 20.30 uur. Opera Antwerpen - KVO vrijdag ten. 20 uur: zaterdag - uur: zondag - Balletten. 151 Gent - KOG, vrijdag Der handier, 20 uur, zondag Lammermoor, 14.30 uur Gerit ARCA - Kaspar, vrijdag enii dag en donderdag 20 uur. NTG - Chez Nous, vrijdag, zateri 20 uur, zondag 15 uur, Arena - McBeth vrijdag, zald 20.15 uur: De geschiedenis vat soldaat Facade, woensdag*

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1979 | | pagina 34