Nu zeggen ze jammer, maar straks zijn ze ons vergeten... BUURTBUS SCHOUWEN-DUIVELAND ZAL BEGIN APRIL GAAN RIJDEN SchouweniDuiveland VRIJWILLIGERS GEZOCHT LAATSTE RELIGIEUZEN WEG UIT DE CORNELIASTICHTING DONDERDAG 11 JANUARI 1979 Oktober 1977. De Corneliastichting in Zierikzee vierde het honderd jarig bestaan. Muziek, recepties, huldigingen en ontvangsten. Ze denken er met plezier aan terug. „Het was een heel erg mooi feest. En dat prachtige geschenk, dat we van de bewoners van de stad en van het eiland en van de parochie hebben gekregen; dat mooie relief van die meneer Ad Braat aan het hek voor het tehuis. Iedereen blijft er voor stil staan. Als u 's wist, hoeveel foto's er al van gemaakt zijn. Eerst lopen ze er langs, dan zie je ze terug komen, nog eens kijken, en dan is het knip Een mooi feest, dat was het. Maar ook een feest doorspekt met een vleugje weemoed. Want in oktober '77 naderde al heel.snel het eind van de periode, waarin de zusters Franciscanessen van het klooster Sint Franciscus "Alverna' te Aerdenhout de dienst in het verpleegtehuis hebben uitge maakt. In 1877 kwamen de eerste zusters Fran ciscanessen naar Zierikzee. Ze waren met z'n zessen. Het zou wat' overdreven zijn om te zeggen, dat de nonnen er met fanfaregeschetter werden binnen gé- haaldHet verhaal gaat zejjs ^at ze met paardevijgen werden bekogeld. Maar dat is al heel lang geleden. Nu denken ze in Zierikzee wel anders over de nonnen, die zich een eeuw lang zo verdienstelijk hebben gemaakt, niet alleen voor de Zïerikzeese maar voor de hele Schouw- se bevolking. Aanvankelijk alleen op het gebied van het onderwijs. Maar in het begin van de twintigste eeuw ivoor de geschiedenisboekjes in 1906) be gonnen de zusters Franciscanessen met de verpleging van zieken. Eerst op zeer bescheiden schaal Later zou die ziekenverpleging tot hun voornaamste taak uitgroeien Een symptoom Als de Bescheurkalender zaterdag 27 januari 1979 fin het bad; kijk, mijnes blijft drijven, maar jouwes zinkt') aanwijst, zullen de laatste religieuzen voor goed uit 'het liefdehuis' verdwij nen. Zuster Assunta, zuster Ursula, zuster Richtilde, zuster Materna en zuster Consolata; zij sluiten een hoofd stuk af. Een hoofdstuk, dat verhaalt over honderd jaar zusters Francisca nessen in Zierikzee. Over een paar we ken komt daar definitief een eind aan. De zusters moeten de verzorging van de bewoners van De Corneliastichting aan anderenovcrlaten. De voornaam ste reden: het aantal religieuzen, dat de verzorging op een goede manier kan begeleiden, neemt steeds meer af. De hele bestuurlijke structuur van het te huis is gewijzigd. De Corneliastichting wordt opener. Er is een nieuw stich tingsbestuur, waarin ook plaats is in geruimd voor vertegenwoordigers van de protestants-christelijke gemeen schappen op Schouwen-Duiveland. Het rooms-katholieke stempel, dat ruim een eeuw zo nadrukkelijk op De Corneliastichting heeft gestaan, ver dwijnt weliswaar niet helemaal, maar het vervaagt wel. De rol van de zusters Franciscanessen is er uitgespeeld. Een symptoom van de afbrokkeling van het rijke roomse leven. Hallelujah Zuster Assunta is elf jaar directrice ge weest van De Corneliastichting ..Dat rijke roomse leven: ik kan niet zeggen, dat het verkeerd is geweest. In mijn jeugd ben ik zelf graallid geweest. Toen was het van: hallelujah en Wij Ka tholiekenDat is veranderd Het is de tijd. De mensen zijn minder kerks ge worden Ik kan er niet over oordelen of ze ook minder gelovig zijn Maai-het feit blijft, dat alle kerken leden verliezen En waar we elkaar vroeger altijd met allerlei dingen te lijf gingen, leeft nu in de kerken de vraag: wat hebben we met elkaar gemeen, wat kunnen we als christenen samen doen En als je elkaar op bijvoorbeeld het gebied van de ge zondheidszorg kunt vinden, wat kun je dan nog mooier hebben. Je kuilt het. met elkaar toch een stuk voordeliger doen. dan wanneer iedereen in z'n eigen hokje blijft zitten ..Dit is een groeiproces, wat we in heel Nederland meemaken. Het is voor ons niet zo vreemd. We hebben het ook in andere tehuizen, en de mensen komen er niets door tekort. Vroeger was het zo. dat een dominee niet zoveel in een rooms-katholiek tehuis kwam. en een pastoor niet zo vaak in een protestants huis. Dat is tegenwoordig niet meer zo. En ik geloof, dat diteen ontwikkeling is, waar we wel blij mee moeten zijn" Pionierswerk „Na de wereldoorlog heb je een heel ander mensbeeld gekregen. Ook in de kerk ontstond een geweldige stroom van vernieuwing. De jonge mensen zijn volgens mij heus nog wel religieus ingesteld. Kijk alleen maar eens hoeveel er naar de ontwikkelingslan den gaan; die ook idealistisch zijn. Toevallig heb ik vanochtend nog dit gezegd: de religieuzen, en dat is de hele geschiedenis door nog zo geweest, die hebben altijd pionierswerk willen verrichten. Dat is in de ziekenverple ging zo geweest, dat was zo in het on derwijsMaar nu voelen ze er niets meer voor om in het ziekenhuis of in de school te werken. Ze gaan veel liever naar de missielanden toe. om aan ont wikkelingshulp te doen. En zo hebben we ook zusters, die aan woonwagen- werk doen, die daar pionierswerk zoe ken. Ze maken zich dienstbaar voor zwak-socialcn, gastarbeiders en da klozen ..Voor de oudere mensen, en zeker voor de bewoners diè hier al jaren in huis zitten, zijn we een vertrouwd beeld. We waren dag en nacht aanwezig. Ook als we vrij waren. Dus als er 's iets was, je ving het meteen op en je wist wat er aan de hand was. Dat beeld verandert.. De directeur heeft een gezin, en die gaat gewoon naar huis Dat missen de men sen ergens wel. Het wordt hier anders. Maar de mensen zeggen nu nog: jam mer dat de zusters weg gaan. Maar ze zijn ons over een halfjaar vergeten. Als ik zo door het huis loop. dan zeggen ze ook al van: de nieuwe directeur valt toch wel mee.. "We leven al een hele tijd naar ons ver trek toe. Maar nu het dichterbij komt; het kan een beetje weemoed geven, het kan een beetje pijn doen. Maar goed, we hebben hier een taak gehad, en nu is het aan jongeremensen om die taak op zich te nemen en verder te dragen. En als je directrice bent. dan is vijfenzestig jaar toch een mooie leeftijd om afscheid te nemen. Je gaat vergeten, je moetsteeds meer opschrijven, dat wordt met de ja ren erger dunkt me. En dan: nu ga je prettig weg. Als je wacht tot je nog ouder bent. dan wordt het: ik hoe; maar, dat die ouwe taart 's ophoepff. Laten we dit nu gezond blijven he?". Kwaaie dagen We zouden het ideaal gevonden h» ben, als er jongere religieuzen warc geweest om het van ons over te nerai Maar die zijn er nu eenmaal niet D: afscheid straks; het zal ons nog wel es paar kwaaie dagen bezorgen. Het is® alleen, dat we afscheid nemen vani! huis, we houden ook van het stadj Omdat het zo klein is, kemien we zoveel mensen" Nog een week of wat. dan rijdt de huiswagen voor. Drie zusters gaani het college Hageveld in Heemst ééngaat er naar het moederhuis Aerdenhout en zuster Assunta ver naar Wognum (Westfriesland), waari de leiding k-njgt van een tehuis, zo n twintig bejaarde religieuzen levensavond doorbrengen. „Dat is toch ook nog een mooie taail om te zorgen voor oudere mede-zuslenl die ook hard gewerkt- hebben De tm die ze nog mogen leven, moet die sen zo prettig mogelijk gemaakt den Want dat hebben ze wel diend klein busje volgens een vaste route én een vaste dienstregeling. Zo worden de kosten van de chauffeur (ongeveer ze ventig procent van de totale kosten» uitgespaard Uitgangspunt bij een der gelijk systeem is. dat de gezamenlijke bevolking in een buurtbusgebied zo veel onderlinge samenwerking en ini tiatief ontwikkelt, dat een hecht team van buurtbuscomite en vrijwilligers ontstaat, dat op verantwoorde wijze een buurtbus kan exploiteren. Om een buurtbus te mogen besturen is een gewoon rijbewijs BE voldoende. Verder moet een vrijwilliger tussen de 21 en 70 jaar oud zijn en medisch zijn goedgekeurd. Deze keuring, die be doeld is om te kijken of iemand ge schikt is om met bet busje te rijden, wordt gedaan door de keuringsarts van de busonderneming. De buson derneming - in dit geval de ZWN - ver zorgt ook zaken als onderhoud en ver zekering van het busje. Inmiddels is het voorlopig buurtbus comite enkele malen bij elkaar geweest en heeft het buurtbusproject vastere vormen aangenomen. Zo is er een voorlopige dienstregeling en route op gesteld. Die route voert van Sirjansland via Ouwerkerk, Zierikzee (busstation en Rode Kruisziekenhuis). Kerkwerve naar Nieuwerkerk. In Zierikzee wordt in een aantal gevallen directe aanslui ting gegeven van en op de lijndiensten richting Oude Tonge, Goes en de West hoek van Schouwen-Duiveland. Bo vendien heeft het comité contact gehad meteen wat langer bestaand buurtbus comite elders m het land. om aan de weet te pomen welke practische pro blemen zich allemaal kunnen voor doen. Daaruit is onder meer gebleken, dat het belangrijk is om genoeg vrijwil ligers iminstens twintig) op te trom melen Die vrijwilligers moeten na tuurlijk goede en veilige rijders zijn. En ze moeten hun afspraken goed nako men. Als na enige tijd het nieuwtje er af is. mogen ze het er niet bij laten zitten Anders laten ze de passagiers schien wel letterlijk - in de kou Om alle misverstanden te de vrijwilligers ontvangen voor sturen van de buurtbus ding. Ook mensen, die werkloos zijn of bijstand nen zonder gevaar voor uitkering als vrijwilliger meedoen Ook al wordt de buurtbus door vrijwilligers en ook al nister het busje gratis ter toch zal het rijden kosten n meebrengen. Daarom moet er voor een rit betaald worden. Eene reis zal - ongeacht de afstand - neg cent gaan kosten Het zal duidelijk zijn, buurlbusproject staat of valt inzet van de bewoners van de Aan de ene kant moeten er vrijwillige chauffeurs zijn; dere kant moet er voldoende stelling zijn voor deze vorm voer. Kortom: de bevolking in de hand of het project een wordt. Er is een foldertje samengesteld alle wetenswaardigheden over fl buurtbus vermeld staan. De foldejH vorige week huis aan huis verspreid! Sirjansland, Ouwerkerk. Kerkwerve! Nieuwerkerk. Ook is in de folder ew enquete opgenomen om de meninf! horen van de bewoners varij! buurtbusgebied over de voorgestel! route en dienstregeling. Bovendien»! het enquêteformulier de mogelijk*! opgenomen om zich voorlopig aan! melden als vrijwillige buurt»! bestuurder. De enquetefonnulOT zullen omstreeks 17 januari doordejej den van het buurtbuscomite ff* opgehaald. Zij zijn vanzelfspreke reid om verdere vragen te beant® den. De suggesties, die op de formulieren door de bevolking ffor®J vermeld, zullen gebruikt worden»! een definitieve dienstregeling en rffJ'f, vast te stellen. De buurtbus welke begin april zal gaan rijden in Schouwen-Duiveland. Indien er zich geen onverhoopte pro blemen zullen voordoen, kan begin april van dit jaar op Schouwen-Duive land een buurtbus gaan rijden. Enige tijd geleden is door het ministerie van verkeer en waterstaat het gebied rond Zierikzee (de kernen Sirjansland, Ouwerkerk, Kerkwerve en Nieuwer kerk) aangewezen om te onderzoeken welke mogelijkheden er zijn, om daar met een buurlbusproject te starten. Daartoe is overleg geweest tussen het ministerie, de Zeeuwse gedeputeerde W. Don voor verkeer en vervoer, de rijksverkeersinspectie, de betrokken gemeenten en de N. V. streekvervoer Zuid-West-Nederland. Uit deze be sprekingen is gebleken, dat er goede kansen bestaan voor de buurtbus. Er is een voorlopig buurlbuscomité ge vormd. dat de voorbereidingen voor het project met veel enthousiasme ter hand heelt genomen. Wat is nu precies een buurtbus? Het is een busje voor acht personen, dat op vaste tijden door de buurt komt rijden. Het. bijzondere ervan is. dat de bus wordt bestuurd door vrijwilligers uit de streek. Ieder streekvervoersbednjf streeft ernaar om in zijn vervoersgebied zoveel mogelijk mensen te bereiken per openbaar vervoer. In dunbevolkte ge bieden echter is het aantal mensen dat van de bus gebruik zou maken soms zo klein, dat het uit exploitatieoverwegin gen niet verantwoord is om regelmatig een normale lijnbus met betaalde chauffeur te laten rijden. De kosten zouden dan in geen verhouding staan tot de opbrengsten Soms wordt een gedeeltelijke oplossing gevonden door bijvoorbeeld op marktdagen een bus te laten rijden, omdat er dan genoegwel busklanten zyn Om nu in een dun bevolkt gebied toch een goede en rx re gelmatige openbaar vervoersvoor- zieningop te zetten tegen aanvaardbare kostten, is het idee ontstaan van de buurtbus: bewoners van een gebied rij den op basis van vrijwilligheid met een

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1979 | | pagina 32