Houten wand- betimmering Pluspunten van radiator-cv MODEL VLIEGERS VAN GISTEREN Bezig zijn in vrije tijd Vijver Herfst Winter Verwarmer ONDERZOEK NAAR PRIJZEN CAMPINGS EXCLUSIEF IS IN In de zomer hebben we feitelijk geen omkijken naar de vijver Zodra een maal het zo belangrijke biologisch' evenwicht in orde is. moeten ive de vij ver zoveel mogelijk met rust laten. Maar in de herfst en winter moeten we dan toch aan het iverk. De waterplanten sterven af en zakken naar de bodem. Afgevallen blad van bomen en struiken drijft aanvankelijk op hel water en zinkt ten slotte ook naar de bodem. Bovendien hebben de vissen nu ook geen of weinig behoefte aan voedsel, waardoor alles op de bo dem gaat liggen rotten. In de zomer worden die voedingsstoffen nog wel door de waterplanten opgenomen, maar 's winters hebben ook zij rust en dus geen behoefte aan voedsel Dit alles zou het milieu in onze vijver aardig kunnen ..verzieken' Daarom helpen we de natuur in deze tijd van het jaar toch maar een handje. We verwijderen afgevallen blad zoveel mogelijk van de ivaterspiegel en ook afstervende delen van waterplanten worden verwijderd voordat ze naar de bodem kunnen zinken. Een andere mogelijkheid om uw vijver tegen blad en dergelijke te beschermenis door er gaas over te spannen En dan is er de grootste vijand van de vijver: de vorst. Over onze waterplan ten hoeven we ons geen zorgen te ma ken. Het zullen ovenvegend inheemse planten zijn en die zijn het gewend om bevroren te overwinteren. Tenzij u na- tuurlijk tropische planten in de vijver hebt gezel, zoals een parapluutje of een waterhyacint. Deze moeten voor de eerste nachtvorst naar binnen worden gehaald Wel is het verstandig enkele groenblij- vende planten in de vijver te hebben, aangezien die bij zonnig weer zuurstof produceren voor de vissen. Dit zijn onder meer waterviolier Jonteinkruid, slerrekroos. aarvederkruid en hoornblad. Toch moet u ervoor zorgen dat de vij ver met tot op de bodem bevriest. Daartoe kunt u bij het invallen van de vorst een bos stro in het diepste deel van de vijver plaatsen Als dan de eerste laag ijs gevormd is, zoveel water uit de vijver scheppen dat het enige centimeters onder het ijs slaat. Zo ont staat een isolerende luchtlaag onder het ijs. waardoor het water niet verder zal bevriezen. Dit is echter alleen bij een niet al te grote vijver mogelijk, an ders zou het ijs doorbuigen en zo toch in aanraking komen met het water.. Wilt. u er best wal geld voor uitgeven en vindt u al dat „gedoe" maar niets, dan zijn er ook speciale vijver-verwarmers te koop. Deze hebben een vermogen van 150 watt en kunnen s winters cir ca 2.5 mZ vijveroppervlak ijsvrij hou den De verwarmer wordt geleverd met 1.80 m kabel, die op dezelfde wijze aangesloten kan worden als zomers uw fonteinpomp of buitenverlichting. Leverancier is Heron in Twello en de prijs ligt rond de f40. Een door de organisatie van recrea tie-ondernemers in Nederland inge steld onderzoek naar de voor 1978 geldende prijzen voor een overnacht ing op een kampeerterrein voor een gezin van 4 personen, met auto en tent of caravan in diverse Europese lan den, levert het volgende resultaat op: Beneden 10,- per nacht Hongarije, Portugal. Polen. Zweden, Engeland, Bulgarije en Finland Tot 12,50 per nacht Noorwegen, Griekenland en Spanje Tot 15.- per nacht Frankrijk. Ne derland. België. Luxemburg. Oosten rijk en Denemarken Tot 17.50 per nacht: Duitsland en Italië Tot 20.- per nacht: Zwitserland Behalve in Zweden en Finland, wordt in elk land in grote trekken het sys teem gehanteerd per persoon, per auto cn per Tentaravan Bovenstaande prijsgegevens zijn ver kregen door een groot aantal over- nachtlngspryzen voor een gezin van 4 personen plus auto. plus tent of cara van uit de diverse Europese landelijke gidsen te halen en hieruit het gemid delde vast te stellen. RECRON meent hiermede te hebben aangetoond dat de prijsvaststelling en de optredende prijsverschillen in de diverse Europese landen in het alge meen normaal is en dat Nederland in vergelijking met het buitenland de vakantieganger met zeerreeèle prijzen tegemoet treedt De prijzen voorseizoen standplaatsen heeft men aan de hand van 565 cam pings in Nederland gecontroleerd en daarenboven ook nog aan de hand van •de klasseindeling zoals deze door de ANWB wordt gehanteerd De seizoenprijzen die gemiddeld door de Nederlandse campings in de 4 klas sen worden gehanteerd zijn als volgt: (te beginnen met de laagste klasse) A-klasse per seizoen: f 570.- B-klasse per seizoen: 590.- C-klasse per seizoen: 683,- i, D-klasse per seizoen: 854,- PZC/zate rdag k nant 23 ZATERDAG 30 DECEMBER 1978 bezwaren tegemoet. Weliswaar tegen betaling, want we praten nu natuurlijk wel over spullen van een andere prijs klasse. Dat zijn veelal produkten op basis van edelhoutsoorten, in een ge perfectioneerd fabricageproces ver vaardigd, veelal gesystematiseerd (eenvoudig en gaaf aanbrengen) en bovendien voorzien van een opper vlaktebehandeling zoals je die zeil nauwelijks kunt realiseren. Voor dergelijke materialen blijkt de laatste tijd erg veel belangstelling te bestaan. Wie het plan mocht hebben om volgende maand de beurs 'Karwei' te bezoeken, moet maar eens kijken wat er op dit gebied allemaal te zien valt. Enkele symptomen van de huidi ge trend willen we u hierbij even laten Erg gewild zijn momenteel de red ce dar 'shingles', van oorsprong een dakbedekkingsmateriaal. ietwat 'taps' toelopend en veelal voorzien van een gegroefd oppervlak. Ze zijn buitengewoon decoratief. Ze kunnen. J3 ij de beslissing over te gaan tot het laten installeren van een centrale verwarming, komt heel wat meer kij ken dan alleen het plaatsen van een bestelling. Zeker als u de financiële aspecten onder ogen ziet, blijkt een goede voorbereiding zowel in de beurs als verwarmingstechnisch heel wat uit te maken. Niet alleen wat de aanschaf betreft; elk jaar komen be paalde kosten zoals die van onder houd en brandstof terug. Vrijwel al tijd blijkt bij aanschaf van een cv: goedkoop is duurkoop. Aan te bevelen is eerst het huis goed te isoleren, hierbij valt te denken aan het aanbrengen van isolatie in de spouwmuur, onder het dak, terwijl ook dubbele beglazing helpt. Na verloop van tijd zullen deze maatregelen kos tenbesparend werken De volgende stap is het beantwoorden van de vraag welk type verwarmingssysteem voor de woning het hoogste rendement af werpt. Hierbij kunnen we denken aan de verschillende luchtverwarmings- systemen. vloerverwarming, radiato renverwarming. etc. In de meeste ge vallen wordt gekozen voor een ra- diatorenverwarming. die zeker in de bestaande woning minder problemen met het aanleggen met zich mee brengt dan de andere typen. Gesteld dat de keus inderdaad valt op een radiatorenverwarming, dan volgt een tweede fase van oriënteren. Het beste is, de woning eens rustig door te lopen en te bedenken in welke ver trekken een radiator moet komen. Het is best mogelijk dat bepaalde ver trekken in de toekomst een andere be stemming krijgen; ook hier dienen we rekening mee te houden. Nu kan dat nog. Het is het beste om met een erkend installateur in zee te gaan, dat be spaart vaak veel narigheid. Erkende installateurs zijn zij die aangesloten zijn bij de A.C.I. (de Algemene vereni ging voor de Centrale verwarming en luchtbehandelings Industrie) Indien er na de levering problemen zijn. wor den deze alsnog verholpen. Plannen Aan de installateur kunnen plannen en ideeën worden voorgelegd en in onderling overleg kan men tot de be ste oplossing komen. Als u bijvoor beeld een open keuken heeft of alsnog wilt maken, is een afzuigkap noodza kelijk. Dit moet worden opgegeven aan de verwarmingsinstallateur; ten slotte is het gewenst in de woon ruimte en de keuken dezelfde tem peratuur te hebben. Dan is het moment daar waarop een offerte kan worden aangevraagd, bij voorkeur aan meerdere installateurs. Belangrijk is te weten, wie de bouwkundige kosten zal gaan betalen) goede afspraken dienen daaromtrent gemaakt te worden. Vooral zal de aan dacht moeten uitgaan naar het brandwerende ketelvloertje, de rook gasafvoer en de beluchtingstechniek, het ventilatierooster en de gasleiding en -aansluiting. Ook is het. gemakke lijk meteen prijzen te vragen van thermostatische radiatorafsluiters, schakelklokjes, regeling op basis van buitenluchttemperatuur en een ge combineerde centrale verwarming en warmwatervoorziening Ook moet worden gecontroleerd of in de offerte het isoleren van de leidingen onder de vloer van de begane grond is inbegre pen. Warmteverliezen door leidingen kunnen, in alle niet permanent ver warmde vertrekken, worden beperkt door ze te laten isoleren, bijvoorbeeld op zolder. Vraag ook naar de kosten van een serviceabonnement. Een aantal technische aspecten ver dient uw belangstelling. Radiatoren die in de doucheruimte of de bad kamer worden geplaatst, moeten al tijd goed worden geaard. Wat aan zienlijk scheelt in het geluidsniveau, is de aanschaf van een pomp met een laag toerental, wat we! duurder is. Voor slaapkamers kan men het best de zogenaamde ledenradiatoren vra gen. Deze bestaan uit afzonderlijke plaatstalen kanalen die met elkaar worden verbonden. De warmteafgifte is hoog en liet geluid dat ze produce ren is minder dan dat van gewone ra diatoren. Het plaatsen van een veiligheidsventiel boven een toilet of in de badkamer is beslist onveiig. Zeer zeker moet worden voorkomen dat leidingen door badkamervloeren. vloeren van doucheruimten en toilet ten worden gevoerd. Deze vloeren zijn heel moeilijk weer waterdicht te ma ken. Het kost bijna niets, maar het is erg prettig als de kamerthermostaat drie-draads wordt aangesloten; ook als in eerste Instantie slechts een twee- draads aansluiting nodig is. Op de derde draad kan namelijk later een schakelaar, klokje of andere ther mostaat worden aangesloten. Regelaars Dan volgt hier een nadere uitleg van eerder gehanteerde begrippen. De in aanschaf goedkoopste maar de minst ideale temperatuurregeling voor het huis is de regeling met een ther mostaat zonder klok. Een „klok" is een uurwerkje waarmee u op ieder moment van de dag een periode met verlaagde temperatuur kunt instel len. De tijdsduur van de ingestelde verlaging kan zijn tussen de 2 en 11,5 uur. en is dus bovenal geschikt om 's nachts dienst te doen. Bij de kamerthermostaat gaan we er eigenlijk van uit dat het vertrek waar de bewoners het meest zijn, de woon kamer, voor de verwarming van de woning van bepalend belang is. De thermostaat is gekoppeld aan de tem peratuur van de woonkamer, staat in directe verbinding met de ketel en geeft door in welke mate er gestookt moet worden. Andere ruimten dan de woonkamer kunnen door middel van de radiatorafsluiters wel of niet ver warmd worden. Een voor elk vertrek wenselijke temperatuur is dus niet in te stellen. Bij regeling aangepast aan de buiten luchttemperatuur, wordt de tempera tuur van het water in de radiatoren voortdurend afgestemd op de veran deringen in de buitenluchttempera tuur Hiermee wordt een goede basis gelegd voor de temperatuurregeling per vertrek door middel van ther mostatische afsluiters, ook radiatort hermostaten genoemd. Zo'n regelaar bestaat uit een temperatuuropnemer. (voeler of regelementi en uit een uit voerend orgaan, de regelkiep. Mon tage vindt plaats op de leidingen, op enige afstand van de radiator. De voor elk vertrek gewenste temperatuur kan worden ingesteld; de radiatort hermostaat reageert automatisch en houdt daardoor de temperatuur in het vertrek constant. Als er in het vertrek op een andere manier warmte vrij komt, dan wordt rekening gehouden met deze ..gratis" warmte. In vergelij king met de kamerthermostaat wordt met dit systeem 20 procent op de stookkosten bespaard. Samenvattend is het beste systeem: alle radiatoren voorzien van een ra diatorthermostaat; de keteltempera- tuur aanpassen aan de buiten- luchttemperatuur; temperatuur ver lagen bij afwezigheid en gedurende de nacht, door middel van een schakelklok. Het is zeer aan te bevelen voor goed onderhoud te zorgen. De bewoner zelf zal moeten zorgen voor; het stofvrij houden van de ruimte waarin de cv- ketel zich bevindt, het vrijhouden van de luchttoevoer, het leder jaar laten vegen van de schoorsteen Al het an dere kan men een erkend intallateur laten doen. Bij een service-abon nement wordt de installatie voor een vooraf af te spreken bedrag in opti male conditie gehouden radiator thermostaten Hout is als afwerkings- en decoratiemateriaal al vele jaren een gewild produkt. Het is allemaal begonnen met de populaire wandschroot, een brede lat met aan de ene zijkant een groef en aan de andere kant een messing. De doe-het^elf-winkels, bouwmarkten, enz. hebben letterlijk duizenden kilometers schroten afgezet. Nog altijd is de schroot een gewild artikel; niet alleen voor de wand, maar ook voor het plafond. Daarnaast zijn echter diverse andere houtprodukten voor de afwerking van het interieur verschenen. Daarbij ligt de nadruk op het wat meer luxueuze materiaal De Nederlander heeft meer geld over voor de spullen die hij by zijn dhz-ac- tiviteiten verwerkt, meer dan een aan taljaren geleden. Dat geldt niet alleen voor behang of voor gereedschap, maar ook voor houtprodukten. Er zyn natuurlijk nog zeer voordelige vuren schrootjes te koop, en die worden ook nog veel verwerkt, maar voor de meer representatieve ruimten van de wo ning gaat de voorkeur langzamerhand duidelyk naar de fraaiere en dus duurdere materialen Voor dat extra geld krijg je niet alleen mooiere houtsoorten, maar eveneens betere technieken. De 'trend' gaat naar geperfectioneerde systemen, zoals met 'vingerlas' in elkaar sluitende panelen en dergelijke. Hout blijft een niet goedkope, om niet te zeggen kostbare manier van wonin gafwerking. De prijzen zullen voorlo pig nog wel blijven stijgen, vooral wat betreft de goed in de markt lig gende, dus schaarser wordende houtsoorten. Het is echter een verantwoorde inves tering. Een goed geconstrueerde hou ten wand, vervaardigd uit een fraaie houtsoort, gaat nooit vervelen. Boven vele andere wandbekledings- materialen heeft hout bovendien het grote voordeel dat het een 'slechte' ondergrond kan wegwerken zonder dat er ingrijpende egalisatiewerk zaamheden moeten worden uitge voerd. Oud behang, pleisterwerk, be- tonemaille, enzovoort, behoeven niet te worden verwijderd. Wel is in de meeste gevallen een 'regelwerk' van vuren latten noodzakelijk, waarop de schroten, panelen, enz, worden aange bracht. Het aanbrengen van zo'n regelwerk is voor velen echter niet zo'n onplezierig werk als by voorbeeld het afweken van behang of het uitvlakken van een on- gehjke of beschadigde wand. De redenen waarom in het verleden met zoveel enthousiasme zelf getim merde schrootjes weer zyn weggebro ken, liggen voor de hand. In de eerste plaats is veel hout verwerkt dat op den duur beneden het 'welstandsbewust- heidsgevoel' is geraakt, om er dan maar eens een naam aan te geven- Dat wil niet zeggen dat 'gewoon vure- hout' of parana-pine minderwaardig zouden zijn; vooreen representatieve afwerking zijn ze echter voor velen wat achterhaald. Bovendien zijn het houtsoorten die vaak sterk aan wer king onderhevig zijn. Een tweede oor zaak: bij het maken is destijds mis schien wat met de Franse slag ge werkt. Kleine mankementjes die eerste zelf-vergoelijkend door de vin gers worden gezien, gaan op den duur steeds sterker opvallen. En dat geldt ook voor de afwerking. Het gaaf aflakken, hetzy blank of in kleur, is echt nog niet zo'n simpele klus. Het oppervlak gaat (vooral by 'witte' houtsoorten) na verloop van tyd verkleuren, vuil laat sporen na. 'afdrukken' van verhangen wanddeco raties en verplaatste meubels zyn duidelyk zichtbaar En dan is het vaak nou maar weg met de boel. De meer geavanceerde houten wan- dafwerkingsprodukten komen aan die zoals op de foto, met de onderkant in éen lijn. ofwel verspringend worden aangebracht. Er zit een rijke nuance schakering in hét hout. van licht tot donker. Het hout hoeft niet te worden behandeld, maar dat mag natuurlijk wel. Het kan ook buitenshuis worden toegepast, want het is rotbestendig. De Canadezen kijken er altijd wat vreemd van op dat wij in Europa die shingles voor wandafwerking ge bruiken, want in hun land leggen ze die dingen op het dak... „Schrootelementen" zou je de gave, perfect gefabriceerde paneeltjes kun nen noemen die (zoals uit de foto blijkt) allerlei speelse effecten moge- hjk maken. Materiaal met „ingebouw de uitdaging" voor de ware doe-het- zelver. En ten slotte (hoewel zeker niet het einde van de mogelijkheden in hout) het structuurhout. Dat is (jawel) weer gewoon vurehout, maar in een verras sende vorm. Het is niet gaaf en glad gemaakt, integendeel, het is gebor steld. zodat een zandstraaleffect ont stond. Lekker ..ruig", en alle natuur- hjke warmte van het levende houtma teriaal uitstralend. Je kunt er wanden en plafonds mee afwerken, je kunt er zelf fraaie plafondbalken van maken Op het gebied van de shingles bewegen zich diverse fabrikanten op de markt De twee-overige genoemde produkten hebben we voor u „gelicht" uit het pro gramma van een leverancier van zuiver exclusieve materialen, de firma De Graaf, postbus 240,3130 AE Vlaar- dingen, tel. 010-347236. In de veranderingen die zich in de ons omringende wereld voltrekken, valt de laatste tientallen jaren een sterke versnelling te constateren, „Die heeft weer eens mooi een open deur ingetrapt" zult u denken. Akkoord, maar het valt dan ook wel heel erg duidelijk op als je bijvoor beeld eens in de (korte) ge schiedenis van de luchtvaart duikt. Nou zijn vliegtuigen tegenwoordig na tuurlijk niks bijzonders meer, inte gendeel. je zult maar toevallig in by- voorbeeld Zwanenburg wonen... Maar hoe kort geleden is het eigenlyk nog maar dat men een Jumbojet met een startgewicht van zo'n 360 ton voor vol slagen onmogelijk hield? Om maar eens een bekend voorbeeld by de kop te nemen: 45 jaar geleden, in december 1933, kwamen er nog drommen men sen uit het hele land naar Schiphol als daar wat byzonders te doen was. In de nacht van de 17e op de 18e was dat inderdaad het geval; men wilde proberen nog vóór het nieuwe jaar heen en terug naar „ons Indië" te vlie gen met post. Postvluchten werden al wat langer gemaakt, maar men had voor de 15.000 km van een enkele reis normaal tien dagen nodig, en daar mee was de KLM dan ook nog een van de snelste, zodat zij zo'n 60 procent van het wereldluchtpostvcrkeer voor haar rekening nam... Maar nu had men een nieuwe Fok- kerkist in gebruik genomen, de F-XX. en die zou het sneller moeten kunnen Zou moeten, want toen alles en ieder een goed en wel aan boord was en de motoren warm draaiden, viel er plot seling een motor uit en het man kement viel niet op stel en sprong te verhelpen. Maar de roemruchte Plesman liet zich niet voor een gat vangen, zijn re clamestunt moest en zou doorgaan. En dus werd de eigenlijk veel tragere F-XVni „Pelikaan", die als enige startklaar stond, genomen in plaats van de „Zilvermeeuw". Als de blik-' sem de naam in het logboek gewij zigd, de hele zaak overgeladen en om 04.00 uur vertrekt bekende beman ning: boordmecano Grosveld, ra diotelegrafist Beukerïng en tweede piloot Soer, onder leiding van gezag voerder Smirnoff. Bedenk wel: met een vliegtuigje met een spanwijdte van amper 24 meter, gebouwd van stalen buizen met linnen erover ge spannen, met een houten bodem en een geheel houten vleugel, de in die tijd beroemde Fokker-vleugel, maar zonder radar, zonder dc huidige weerberichtgeving en zonder, vult u maar in... Nu zult u inmiddels gedacht hebben „wat heeft dit nostalgische geleuter met modelbouw te maken", maar dat zal u meevallen. De Nederlandse Ver eniging van Modelbouwers Is nameiyk bezig de aandacht op de Nederlandse luchtvaarthistorie te richten, en het eerste bedryf vormt een map tekenin gen. foto's en andere gegevens van de „Pelikaan". Die tekeningen staan op schaal 1:72 in de Modelbouwer, maar wie groter en met meer details wil bouwen, kan ze ook op 1:32 bestellen. Wie meer wil weten: „de Modelbouwer" kopen of schrijven aan NVM, postbus 113. Leidschendara. En wie echt nog nooit gehoord heeft hoe het met die „Peli kaan" afliep, kan gerust zijn: die kwam op 30 december 's avonds laat in dichte mist boven Schiphol aan, landde na de nodige moeite op „va- derlandschen bodem" en had het dus inderdaad geklaard in de helft van de normale tijd. Onnodig te zeggen dat Schiphol toen helemaal zwart van de mensen zag. Maar voor het verhaal van de echte Pelikaan kunt u veel be ter bijvoorbeeld „Vlucht K.L.50" van Leonard de Vries lezen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1978 | | pagina 43