Zeldenrust-college: menselijkheid voorop in onderwijsfabriek DR BOERTIEN OPENT VANDAAG NIEUW GEBOUW PLANBORD DIRIGEERT LEERLINGEN EN DOCENTEN SPRANGERS Terneuzen bouwde Zeldenrust: Een rustgevend idee! WOENSDAG 15 NOVEMBER 1978 ZEEUWSCH-VLAANDEREN Vanmiddag rond rie uur opent dr. C. Boertien, de commissaris van de konin gin in Zeeland, het nieuwe gebouw van het Zeldenrust- college in Terneuzen. De feestelijke opening wordt voorafgegaan door een welkomstweerd van de voorzitter van het school bestuur. Daarna krijgen andere belanghebbenden de gelegenheid een woordje te spreken naar aanleiding van het nieuwe 'Zeldenrust' onderkomen. Om vier uur ivordt de officiële opening besloten met een bezichti ging van het gebouw en een receptie in de kantine op de eerste verdieping. TERNEUZEN - Eén kamer in het nieuwe, immense gebouw van het Zeldenrustcollege in Terneuzen is speciaal ingeruimd voor het rooster. Behalve een klein, grijs bureau van de cnrector en een archiefkast, wordt de zwakverlichte ruimte in beslag geno men door een vijf meter lang plan-bord, dat op tafeltjes tegen de muur is gezet. Het grijze bord is bedekt met honderden plaatjes en prikkertjes, waarop in veelkleurige codes staat aangegeven, wie op welk moment van de dag in welk lokaal van het gebouw aanwezig is, om wat voor les te doceren aan wie. Dit hart van het onderwijsradarwerk, dat het Zeldenrustcollege draaiende houdt, wordt elk jaar opnieuw opgebouwd door twee of drie docenten, die daar - in de zomervakantie- minstens enkele we ken mee zoet zijn. Aan de hand van dit schema worden de meer dan 1200 leerlingen van het Zel denrustcollege met vaste hand door het onderwijslabyrint gevoerd, om op vastgestelde tijden, van vastgestelde docenten, een vastgesteld deel van de onderwijskoek tot zich te nemen. Hoeveel klassen er precies zijn. weet de heer L.J. de Visser, een van de zes con rectoren precies. ..pakweg vijftig a zes tig", schat hij. Van klassen is in het moderne onderwijssysteem al bijna geen sprake meer. De leerlingen zwer men onafhankelijk van elkaar van deene les naar de andere. In plaats van het 'klasse.n'systeem wordt het 'vak kenpakketten-systeem gehanteerd, zodat 'de klas' bij elk vak een andere samenstelling heeft. 'Een hele puzzel, om dat allemaal in elkaar te passen', geeft conrector Visser toe. Ook de do centen hebben het er niet zo gemakke lijk mee. Om er gemakkelijk achter te komen, wie nou 'dat meisje met die beige trui', of 'dat jongentje met die pukkels' is, krijgt iedereen zoveel mo gelijk een vast plaatsje bij een bepaal de docent. Die heeft dan weer een schema waarop de namen staan ver meld, die horen bij de gezichten vóór hem in de banken. ..Het komt natuurlijk wel eens voordat er een leerling 'verloren' loopt", zegt de conrector. „Dat heb je gauw genoeg in de gaten. Zo iemand vereenzaamt dan en dat is vaak snel te merken aan de prestaties...". Om de leerlingen toch nog het gevoel te geven dat ze 'ergens bij horen', heeft het Zeldenrustcollege enkele jaren geleden het 'mentor'-sys- teem ingevoerd De 'mentor' krijgt een aantal leerlingen 'onder zich', waar voor hij als een soort praatpaal fun geert. Maandelijks ontmoeten leerlin gen, leraren, bestuurleden, en direc tieleden van het Temeuzense Zel denrustcollege elkaar in het 'Zel denrust overleg orgaan' (ZOO). Een soort ondernemingsraad, of. zo men wil, parlement van de school. „Vroeger was de conrector het hulpje van de rector", zegt De Visser. „Maar nu is dat wel even anders. Binnen het onderwijsbedrijf (een vervelend woord, vindt hjj zelf) is de conrector een soort manager geworden. Je hebt de dage lijkse leiding over een deel van de school. Aan de bedrijfsmatige kant van de school moet er veel geregeld en georganiseerd worden. Het werk heeft ook nogal wat maatschappelijke raakvlakken. Je krijgt bijvoorbeeld nogal eens te maken met leerlingen die thuis in de problemen zitten, echt scheidingen en zo. Dat heeft niet veel te maken met de grootte van de school, dat komt overal voor". Voor lesgeven heeft hij nog maar weinig tijd over. Een van zijn collega-conrectoren is zelfs helemaal vrijgemaakt voor de onder wijsorganisatie op "t Zeldenrust'. Torens Bereidwillig Iaat conrector De Visser het gebouw zien. De school is opge deeld in drie 'torens', die van elkaar worden onderscheiden met de letters 'A.B.C'. Elke toren heeft een eigen in gang, die overgaat in een grote hal, daaromheen zijn de lokalen ge groepeerd. „Geen gangen", zegt De Visser. Het holle geschuifel in eindelo ze. halfduistere gangen behoort bij het Zeldenrustcollege tot het grauwe ver leden. De vloeren zijn belegd met warmkleurig tapijt. En weer die code ringen, die ook worden gebruikt voor de aanduiding van de gelijkvormige lokalen. De centrale plaats van het schoolbord in het onderwijsprogramma wordt langzamer maar zeker verdrongen door elektronische apparaten. Verrijd bare stellages met video- en televi- sieapparatuur kunnen naar elke ge wenste plaats worden gebracht. Het Zeldenrust heeft zeker een eigen stu dio „De camera's zijn nog niet gearri veerd", zegr conrector De Visser een beetje spijtig. Zoem Een vriendelijk dingdongbelletje. ver gezeld van een nasaal klinkende zoemer, doet het Zeldenrust-radar- werk één tandje verspringen. De zee van leerlingen vloeit in stroompjes alle kanten op, totdat, na enkele minuten, een nieuw zoemtoontje de rust afroept over de volgzame duizenkoppige mas sa. De verlatenheid op het schoolpleintje en in de grote hallen keert weer terug, hier en daar nog slechts verstoord door enkele schoolgangers, ontsnapt aan het keurslijf van het grijze plan-bord. dat ergens in het gebouw, in een half- verlichte kamer, het doen en laten van de aanwezigen bepaalt. Conrector De Visser wijst me de weg naar buiten. Voor de zekerheid loopt hij toch maar even mee, tot we weer in het bleke na jaarszonnetje staan, dat wordt weer kaatst door de verchroomde wirwar van de honderden slapende fietsen in de rekken. Conrector De Visser tracht uit te leggen hoe het lesrooster van het Zeldenrustcollege in elkaar zit. De kantine, eivol leerlingen Het 'Zeldenrust' gaat uit: even drukte in de straten. Je moet op het Zeldenrustcollege wel onthouden waar je je fiets hebt neergezet, anders vind je hem niet terug voor de anderen weg zijn.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1978 | | pagina 29