Wintersport: alternatief voor de zomervakantie NAAR DE SNEEUW: PER BUS TREIN, AUTO OF VLIEGTUIG? GEZOND, SPORTIEF, EN VOOR HET HELE GEZIN VEEL INTERESSE VOOR 'DENKSPELLETJES' Nieuwe gezelschapsspelen: variaties op oude thema's WOENSDAG 4 OKTOBER 1978 PZC najaar '78 33 De sneeuwvakantie komt steeds meer in trek. als tweede va kantie of als alternatief voor een zomervakantie. Een tweede vakantie zal niet iedereen zich kunnen veroorloven, maar als alternatiefis een wintervakantie helemaal zo gek nog niet. Veel duurder dan een zomervakantie hoeft het niet te zijn. Een win tervakantie is gezond, sportief, en voor het hele gezin. Toch zitten er haken en ogen aan de keus tussen zomer en winter als vakantieseizoen. Voor mensen die die keus overwegen hier een aantal voors en tegens naast elkaar. Wie aan de schoolvakanties gebonden is. valt onvermijdelijk in de dure piek van het wintersportseizoen. Tot half maart is er in de meeste gebieden te skieen. Als kinderen een crocusvakantie hebben in het voorjaar, kan men die week op wintersport gaan. Dat is aanzienlijk goedkoper dan in de kerstvakantie, en het weer is aangenamer ook. Een week is echt niet zo kort. Als men voor de eerste keer op wintersport gaat. is het juist goed om het eens een weekje te proberen. Mocht het tegenvallen, dan is er geen man overboord. toont Met dit verschil overigens, dat de cracks zo n afdaling van 2000 meter in twee minuten maken terwijl een ski-klas mei beginners er bijna een uur over doel Maar toch het spectakel is er. En dan dat andere aspect: de snel heid Er zijn skileraren die hun begin nersklas op de eerste dag vertellen dat geen mens zo snel een helling afkan op ski's, als een blok beton dat op -ski's gebonden is Die snelheid is dus geen verdienste, de verdienste van een snelle skieër zit 'm in de techniek Wie met ski s onder de schoenen bovenaan een helling gaat staan, komt vanzelf beneden, 't gaat er alleen om hoe Langlauf Is men met gebonden wat de tijd be treft. dan zijn de maanden januari en februari ideaal om te gaan Wie de sneeuw kiest als alternatief voor zon en strand, doet er goed aan er een wintersport-vakantie van te ma ken. Natuurlijk is het heerlijk toeven op een terras bij de skipiste, en in de meer mondaine wintersportplaatsen is ook 's winters wel vertier genoeg, maar de mogelijkheden voor de ple- zierzoekerzijn toch veel minder dan in de zomer Zo zijn bijvoorbeeld veel wandelpaden 's winters slecht be gaanbaar. en is ook het openbaar ver voer door sneeuw beperkt, zodat men een beetje geïsoleerd is in zijn vakan tie-oord. Al klinkt het zo wat negatief, een win tervakantie is maar om één duig leuk. en dat is de wintersport Wat is daar nou zo leuk aan? Het is een beetje te vergelijken met de schaatskoorts. die in Nederland collectief optreedt zodra het ijs 'houdt' Skieên is een vergelijk bare bezigheid. Waar dan bijkomt, dat skieën in groepen wordt gedaan, onder leiding van een leraar, wat ook een charme heeft Vooral in de begin- nersgToepen ontstaat namelijk mees tal een uitstekende sfeer tussen een aantal voor elkaar wildvreemde men sen Verder heeft het alpine-skieên dan nog iets spectaculairs, in de snelheden die bereikt worden, en de snelheid waarmee het geleerd kan worden. Dat laatste geldt natuurlijk vooral voor be ginners. Het is onvoorstelbaar hoe men de eerste dag nauwelijks op de ski's kan blijven staan, en na vijf dagen les afdalingen kan maken die bekend zijn van wedstrijden die de televisie Naast het alpine-skieen. wat het afda len van meer of minder stelle hellingen inhoudt, onderscheidt men het lang lauf of skiwandelen Gaat een alpine- skieërmet de lift naar boven en met de ski's weer omlaag, de skiwhndelaar schuift op speciale ski's door hei be sneeuwde landschap De techniek komt in grote lijnen over een met het alpine-skieén Ook bij langlauf wordt wel eens een afdaling gemaakt, maar deze zijn minder stijl en komen minder vaak voor dan bij alpine-skieên Risico Botbreuken zijn geen noodzakelijk kwaad bij de wintersport Zoals er in Nederland veel ongelukken gebeuren als er sneeuw ligt. is dat in win tersportgebieden idem dito. Sneeuw is nu eenmaal een glad goedje Maar ver der is het minder erg dan het lijkt Hei Deutsche Skiverband heeft in hel seizoen 73/74 de oorzaken van de ont stane verwondingen bijgehouden. Verreweg de belangrijkste oorzaak van de verwondingen was de conditie van de piste Van het aantal ongelukken in dat seizoen was 47 procent te wijten aan opgevroren stukken slecht weer slecht zicht, of te weinig sneeuw Bij een goede skischool. onder leiding van een goede leraar, wordt onder deze omstandigheden niet geskied of de gevaarlijke stukken van de piste wor den vermeden Verder was 18 procent van de slachtoffers ten val gekomen omdat ze geen controle hadden over hun ski's. met te grote snelheid skie den. kortom, hun eigen kunnen over schatten. Onder toezicht van een goe de leraar, alweer, was het nsico veel minder groot geweest Het niet werken van de Bindung. de klem waarmee de ski aan de schoen zit. en die bij bepaalde verkeerde be wegingen open moet springen, was schuld aan 13 procent van de ongeluk ken. Laten afstellen door een deskun dige en nogmaals, een goede leraar, hadden dit leed kunnen voorkomen Totaal komen we op 78 procent van de ongelukken die voorkomen hadden kunnen worden. Onder de overige 22 procent vallen oorzaken als gehinderd worden, aangereden worden door an dere skieers. fouten maken in de sleeplift en dergelijke. Dat zijn inder daad de spaanders die vallen waar ge hakt wordt Maar wie een normale conditie heeft, zijn gezonde verstand gebruikt en een goede skischool bezoekt heeft een ri sicofactor die veel kleiner is dan die van mensen die maar raak doen. Waaruit blijkt, dat het echt zo gevaar lijk niet is Waar trouwens bij komt, dat de risico-factor i de verhouding tussen het aantal ongelukken en het aantal wintersporters) de laatste jaren afneemt. Dat er desondanks meer on gelukken gebeuren, komt doordat er meer mensen wintersporten. Voor wie veel voelt voor wintersport, maar een proefvakar.t proefvakantie maar een proefvakantie niet aandurft zijn er alternatieven Zo kennen we in Nederland een aantal kunststof skibanen waar beginners de slag te pakken kunnen krijgen voor ze afreizen naar de sneeuw Nuttig, na tuurlijk. maar het blijft, droogzwem men. de sfeer van de piste is er niet Toch is het oefenen op deze kunsts kibanen die bestaan uit borstels of dennenaalden. aan te raden voor wie twijfelt aan zijn of haar sportieve kwa liteiten. Op zo n kunstskibaan kan men. onder deskundige leiding ge noeg zelfvertrouwen opdoen om het besluit naar de sneeuw te reizen te vergemakkelijken De reisbureau's kunnen hier meer over vertellen, er be staan zelfs complete cursuspakket ten Nog een mogelijkheid, deze keer we: met echte sneeuw, is een proefweek- end. In België namelijk in de omge ving van Spa. zijn skimogelijkheden Afhankelijk van de sneeuwval, die niet zo zeker is als in de gerenommeerde wintersportgebieden. Voordeel is. dat dit skigebied betrekkelijk dichtbij is en met de auto zowel als metde trein in korte tijd is te bereiken Er is voldoende hotelaccommodatie welke niet duur is. en er zijn mogelijk heden voor wintercaravanning Me dedelingen over de sneeuw in dit ski gebied naast de deur geeft de Belgi sche radio via de zender BRT 1's mor gens rond tien uur Verder kan men voor alle inlichtingen over win tersportmogelijkheden in Belgie te recht bij het Belgisch Verkeersbureau in Amsterdam. Een goede leraar is belangrijk de eerste les. Wat kost een wintersportvakantie? Als voorbeeld een van de populairste mogelijkheden: een zesdaags verblijf in Oostenrijk met de verschillende manieren van reizen. In de folders wordt de reisduur meegeteld, van daar de ogenschijnlijke verschillen. Tien dagen Oostenrijk per trein, vol ledig verzorgd, dat wil zeggen re- tourreis in slaapnjtuig (couchette), maaltijden in de trein, volpension in tweepersoons kamer, kost per persoon ongeveer 650 gulden Dit is een gemid delde prijs, geldend voor het goedkope seizoen Tijdens de piek rond kerst bij voorbeeld kan er 150 gulden bijkomen Ook gemiddeld. Uiteraard zijn er uit schieters naar boven zowel als naar beneden. De prijs is berekend aan de hand van de gidsen van de grote touroperators voor het komende seizoen Een achtdaagse vliegreis kost gemid deld vijftig gulden meer. Dat lijkt niet al te veel. maar hierbij moet. rekening worden gehouden met hel vervoer van en naar Schiphol, dat voor eigen reke ning is Voor de dure periode geldt het zelfde als bij de treinreizen Met eigen auto naar Oostenrijk kost voor oen week pension onder de bo venstaande condities ongeveer 200 gulden per persoon. Ook weer een ge middelde natuurlijk In het topseizoen kan dit twee keer zoveel worden Bij al deze bedragen komt nog de prijs van het skieen De huur van de ski s komt voor zes dagen op 45 gulden schoenen- 27 gulden Zes dagen ski school kost 100 guldenen nog eens 100 gulden kosten de onvermijdelijke ski liften. Bi.) elkaar dus 272 gulden per persoon. Waarbij overigens aangete kend, dat beginners normaal gespro ken minder aan liften kwijt zijn Reizen Welke van deze manieren van reizen men kiest is een heel persoonlijke zaak. De trein is het populairst: 's avonds instappen op elk station in Nederland, de volgende ochtend wakker worden in Oostenrijk. En meestal vlak bij het hotel, zodat de tocht daarheen niet al te lang is. Het meest ideaal zijn de speciale treinen van de touroperators. Die stoppen veel minder vaak onderweg, en de verzorging is optimaal. Zelfs kunnen de liefhebbers in de trein in een heuse bar-dancing een dansje maken en een pilsje drinken. Slapen in de trein kan echter niet iedereen, dit kan een na deel zijn. Een nadeel van het reizen per vliegt uig is al genoemd: de reis naar Schiphol moot ook gemaakt Verder is het iets duurder dan de trein, en zijn de aan sluitingen meestal slechter er moet vaak een bus- of autoreis van enkele uren worden gemaakt van het vliegveld van aankomst naar het ho tel Voor mensen die niet kunnen sla pen in de trein is vliegen echter een goede mogelijkheid Over de auto kunnen we kort zijn De auto kosten kan iedereen voor zichzelf wel berekenen, en vergelijken met de prijzen van de andere middelen van vervoer Daarbij moet rekening wor den gehouden met de prijs van ver plichte sneeuwkettingen, en een over nachting onderweg Nadeel van reizen per auto is het tijdverlies, en de in spanning je komt ook als passagier vermoeid aan na zo n reis Een laatste mogelijkheid die aan be langstelling wint. is de reis per touringcar Aanmerkelijk goedkoper dan de andere reismethoden Het scheelt 50 tot. 80 gulden ten opzichte van een vergelijkbare treinreis Voor de touringcaiiiefhebbers een prach tige mogelijkheid Comfortabel rei zen. en onderweg overnachten bij de prijs inbegrepeni Voor wie niet van touringcarreizen houdt, zijn de nade len duidelijk Daar komt dan bij de reisduut men is 4 hele dagen onder weg Op een zeer comfortabele manier weliswaar, maar het zijn kostbare va kantiedagen Uilrusting Tot slot- wat heeft men nodig voor een wintersportvakantie' Het is beter ski's en schoenen niet te kopen a:s men voor de eerste keer gaat Het ma teriaal dat wordt verhuurd is vnjwel altijd van goede kwaliteit. Over de vraag waar ski's en schoenen het beste kunnen worden gehuurd, in Nederland of ter plaatse, zijn de meningen zeer verdeeld De prijs maakt weinig ver schil. temeer omdat de huur van in Nederland gehuurde uitrusting moet worden doorbetaald tijdens de reisda gen! Men zegt. wel dat de Oostenrijkse ver huurbedrijven in het hoogseizoen geen tijd hebben om voldoende aandacht aan de juiste afstelling van de ski's te besleden Wel er zijn in Nederland ook wel sport winkels die een dure machine hebben staan voor het afstellen van skibindingen en deze laten bedienen door de jongste bediende die ook wel eens in Oostenrijk is geweest. In elk geval moeteen in Nederland gehuurde uitrusting in trein. bus. vliegtuig of au to worden meegesleept Over skikleding wordt veel bombarie gemaakt. De belangrijkste punten er moet goed in kunnen worden bewo gen. zij moet waterafstotend zijn i niet waterdichti en winddicht Er zijn ski- pakken te koop in letterlijk alle prijs klassen De modieuze exemplaren zijn prachtig, maar duur en lang niet altijd beter. De grote waienhuizen en ook de eash-en-carries hebben in hun win tercollecties meestal complete ski- pakken voor nog geen honderd gul den De kwaliteit is iets minder dan die van de grote merken maar over het algemeen genomen voldoen ze best Dp onderkleding is erg belangrijk bij Demonstratie alpine-skieên het skieën Om onderaan te beginner, in tegenstelling tot wat velen denken draagt men in de skischoenen maar ëën paar sokken. Liefst van wol. en met lange boorden. Dan eventueel lang niet altijd nodig, een maillot, liefst ook van wol. maar niet noodza kelijk. Een panty kan ook trouwens, dan alleen thuis proberen of 't geen problemen geeft met de nylon bin nenvoering van de skibroek. Een ka toenen. wollen of jaeger lange ondei- broek doet "t ook prima overigens De normale lingerie wordt gedragen, hoewel, vooral bij het dragen van een maillot van nylon of een panty, katoen de voorkeur heeft. En dan weer een stukje hoger: T-shirt met een tricot colltrui er overheen. Eventueel een sweater met een losse coll. Vooral niet te warm, het pak zorgt daar wel voor. Belangrijkste is. dat de onderkleding vocht, opneemt, en niet nat op de huid ligt Goede skihandschoenen zijn noodza kelijk Liefst handschoenen, geen wanten, en vooral waterafstotend Goedkoop duurkoop veel prachtige handschoenen krimpen of geven af als ze nat worden, of scheuren zelfs. En nat worden ze! Verder is een muts die over de oren kan worden getrokken onont beerlijk en tenslotte, een goede zon nebril. Dat hoeft geen echte 'dure> skibril te zyn Een zonnebril is vaker te dragen dan alleen tijdens de win tersport In een van zijn shows vertelt Toon Hermans over de spel letjes uit zijn jeugd. Hij ver haalt hoe hij zich als klein jon getje groen ergerde bij het Mens-erger-je-niet, omdat zijn grootvader de pionnen zo hard verzette, dat de poppetjes van de andere spelers omvielen, en hoe ze elkaar vol zaten te spu gen bij een spelletje blaas- voetbal. Toon Hermans hoort niet meer bij dejongsten. maar de spelletjes waarover hij ver telt hebben nog verschillende generaties na hem bezig ge houden. Vermaken de kinde ren van tegenwoordig zich er nog mee? Een blik in een speelgoedwinkel leert, dat het moderne assortiment spellet jes enorm is. Op het eerste gezicht is de keus die kinderen hebben fantas tisch: dat is nog eens eens iets anders dan de ouderwetse schoenendoos, waarop met potlood 'spellen' ge schreven stond. Echter, nadere be schouwing kan goed een anticlimax brengen: de meest oogverblindend uitgevoerde dozen blijken niets an ders te bevatten dan de oude bekende spelen, soms in een nieuw jasje, of een variatie erop. Een mooi voorbeeld is 'Zeeslag, het spel waarbij twee partijen eikaars vloot tot zinken trachten te brengen. Vroeger waren een potlood en een stuk ruitjespapier de enige noodzakelijke al tributen nu ligt het met plastic speelbord en opsteekpionner. in de winkel Het zelfde geldt voor 'Galgje', waarbij woorden geraden moeten worden, en Kamertje-verhuur dal op schoolpleinen gespeeld kon worden in met krijt getekende vakken Zelfs 'Bo- ter-kaas-en-eieren'. het spelletje met de kruisjes en de rondjes, dat iedereen wel eens heeft gespeeld, is in luxe kunststof uitvoering verkrijgbaar. Op het spel Zeeslag' zijn verder variaties bedacht als 'Tankslag' en 'Duikboot- lacht' Een ander spel waarop veel geva rieerd wordt is Monopolie, het be kende geldspel. Al een paar jaar be staat het in een nieuwe uitvoering, met een 'nieuw gcldsysteem. Verschil met het oude spel is er eigenlijk niet Een rechtstreekse variant is het spel Carrière Minder rechtstreekse naap- crij. maar wel gebaseerd op het zelfde principe als Monopolie, zijn de reis- spelen zoals 'Reis door de wereld'. Beneluxreis' en Euroroute Boeiende bedenksels, zelfs met een educatiel tintje al spelende wordt de topografi sche kennis versterkt. Maar nieuw is het niet. en verwoede Monopolie-spe lers. die wel eens wat anders willen, zullen waarschijnlijk al snel terugke ren tot hun oude liefde. Duidelijk is. dat de vanouds bekende gezelschapsspelen nog steeds gretig aftrek vinden. Veel van wat er nieuw op de markt verschijnt overleeft, de eerste verkoopgolf. hoewel vaak on dersteund door een enorme reclame campagne. dan ook niet De nieuw gelanceerde spelen worden vaak na één verkoopseizoen niet meer in pro ductie genomen, omdat ze plaats moe ten maken voor weer nieuwe vond sten. Een spel als 'Duivelsdriehoek', over het verdwijnen van schepen en vliegtuigen in de Bermuda-driehoek, beleeft een verkooppiek als een actua liteitenrubriek op de televisie aan dacht aan het onderwerp besteedt, maar zakt daarna weer weg in de on bekendheid. Ook een goed voorbeeld is het spel dat werd geïnspireerd door de TV-serie Colditz. over een knjgs- gevangenenkasteel in de Tweede We reldoorlog. Toen de serie afgelopen was, verdween ook het spel uit de be langstelling. Een enkele keer verschijnt er een blijvertje op de markt: waarschijn lijk ligt bijvoorbeeld 'Mastermind' (dat ook al weer in diverse uitvoerin gen te koop is)precies in de lijn van de vergrote belangstelling voor spelen die iets meer te bieden hebben dan alleen gezellig bezig zijn. Vooral de groep kopers die niet meer tot de jeugd gerekend kan worden in teresseert zich voor de dcnkspelletjes. Schaken en dammen zijn bekend ge noeg, maar ook een spel als Stratego doet het prima. Voor .-neer dan twee personen zijn er het inmiddels klas sieke Scrabble en de variant met cij fers daarop, genaamd Calcutta Desgevraagd vertelt een speel goedhandelaar dat de enige verschui ving in de spelletjesmarkt de vraag naar 'uitheemse' spelen als Mah Jong, Go en Tricktrac is Niet nieuw, ze be stonden al voor de Batavieren de Rijn afkwamen, wel een stijgende belang stelling. Misschien is hier het gezegde, dat wat van ver komt lekker is. we! in hel spel Rest nog de markt voor gokkers. Het lijkt alsof roulette minder verkoopt sinds de casino's open zijn. maar daar slaat tegenover, dat pokersets meer gevraagd worden. Onder de gokspe- len valt ook het aloude kienen, dat tegenwoordig Bingo wordt genoemd. Al met al weinig nieuws onder de zon, maar dat lijkt geen ramp te zijn: de spellen uit de kindertijd van Toon voldoen nog best. i

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1978 | | pagina 67