Leger des Heils Vlissingen 90 jaar lang dezelfde f |>f si i IEDEREEN KAN DE LESSEN VAN BOEDDHA BEGRIJPEN Vredesweek ZATERDAG 16 SEPTEMBER 1978 Onze taak is al die jaren hetzelfde gebleven. De omstandigheden zijn veranderd, ttlaar de boodschap die we hebben is dat niet. Toen we 90 jaar geleden in Vlissingen begonnen hadden we de taak het Evangelie te verkondigen. En dat geldt nu. 90 jaar later, nog precies hetzelfde'. Dat zegt kapitein J. H. de Meijere. bevelvoerend officier van het Korps Vlissingen van het Leger des Heils. Het korps staat aan de vooravond van het 90-jarig jubileum en is één van de oudste korpsen in den lande. Zaterdag 22 september 1888 gingen de activiteiten van het Leger des Heils van start. Een bijeenkomst in de Vlissingse Petruskerk die 23 september zal worden gehouden is het hoogtepunt van de jubileumviering, die overigens bewust sober wordt gehouden. Stampvol en bloedheet was het die za terdag. 22 september 1888. in het lo kaal Tivoli in de Vlissingse Graven straat. Het Leger des Heils was er voor het eerst bijeen en buiten verdrongen zich de nieuwsgierigen Ook in Vlis singen ging de oprichting van het korps niet zonder moeilijkheden Evenals in andere plaatsen was er nogal eens aversie tegen de doelstel lingen van het Leger en ook in de Scheldestad was dat zo. De politie moest die avond ordenend optreden om de drommen nieuwsgierigen in be dwang te houden. De Vlissingsche Courant uit die dagen maakte melding van het bespotten en bedreigen van de heilssoldaten. Tot echte wanordelijk heden kwam het niet. al verliepen sommige samenkomsten niet zonder incidenten als onbevoegden het woord namen. En. zeker in het begin, iedere samenkomst in Tivoli betekende een volksoploop. Al in 1889 moest het Le ger verhuizen naar een lokaliteit in de Gravenstraat en een jaar later kon de Citadel in gebruik genomen worden. Het Leger des Heils bleef er gevestigd totdat in de oorlogsjaren het gebouw door een bom vernield werd. ging' en 'ernstige waarschuwingen tot den zondaar' regelmatig terug. Kapitein De Meijere: 'Velen kennen het. Leger in de eerste plaats als een instelling die maatschappelijk werk doet. En inderdaad, dat maat schappelijk werk is heel belangrijk, ook hier in Vlissingen. Maar onze eerste taak is het brengen van de boodschap en onder het brengen van die boodschap rekenen we ook het dienstbaar zijn aan anderen Ons korps is in eerste instantie evangelisa- tiepost. al wordt natuurlijk iedereen die in moeilijkheden zit hier ontvan gen en proberen we hulp te bieden waar dat mogelijk is De Meijere: 'Als je hier een tijdje bezig bent merk je pas goed hoe groot de nood onder de mensen kan zijn. Er zijn mensen die Ret helemaal niel meer zien zitten, er is een ontstellend groot aantal mensen met huwelijks problemen en er zijn er die hier komen om een hap eten. Ze hebben geen cent meer. weten niet waarheen en komen hier. Daaraan moet ik overigens toe voegen dat er wel eens mensen komen die de zaak flessen. Ze zeggen geld te willen voor eten, maar als ze de kans krijgen gaan ze ermee naar de kroeg. De oplossing kan dan zijn dat je zelf eten voor ze koopt...'. De Meijere. 'Waarom die hulpverle ning'' Onze stichter William Booth heeft eens gezegd dat iemand die hon ger heeft weinig heeft, aan een fraaie tekst uit de Bijbel, maar veel meer aan een maaltijd. Dat verklaart al dat hulpwerk Het. is een praktisch gevolg van het standpunt dat je bezig moet zijn met woord én daad Het Leger des Heils heeft niet alleen in Nederland talrijke professioneel opge- en maatschappelijk werk wordt be dreven. Ook plaatselijk gebeurt, er het één en ander: zo is er in Vlissingen een kledingbeurs (kapitein De Meijere 'Tegen onze tarieven kan C en A niet op'is er een groot aantal activiteiten voor bejaarden en is er - als meest be kend evenement - het jaarlijkse kerst feest voor honderden oudere Vlissin- gers in Brittannia. 'Daarmee zijn we nu al bezig. Het is een enorme organi satie om zoiets te doen. Je moet maanden van te voren beginnen, van alles bestellen enzovoorrts. Het geld' Daarover hebben we ons hier nog nooit zorgen hoeven te maken. Ik be stel nu al voor duizenden guldens m het- steeds weer gerechtvaardigde ver trouwen dat de collecte en de kerst- potten genoeg zullen opbrengen. En de opbrengst is ieder jaar weer fantas tisch'. zegt kapitein De Meijere. Liquidatie De geschiedenis van het Vlissingse korps is nauwgezet bijgehouden in een speciaal daarvoor bestemd boekwerk en alle hoogtepunten in het korps- gebeuren hebben er vanaf de oprich ting een plaatsje in gevonden. Wat ka pitein De Meijere zegt over de taak van het Leger, wordt in al die feitjes en fei ten bevestigd die taak is er een van evangelisatie en indien mogelijk beke ring. Het jargon van het Leger des Heils is even strijdbaar als zyn leden In het geschiedboek van het Vlissingse korps keren woorden als 'strijd', 'over tuiging', maar ook 'verlossing'.'heili- Het Vlissingse Leger des Heils van v *^9 r 1940- de dames van de zangbrigade Het Leger des Heils werd in 1941 door de Duitse bezetter verboden en tot ontzetting van de Vlissingse korpsle den werd het gebouw aan de Graven straat door de plaatselijke politie ver zegeld Later werd het verbod opgehe ven en kon de zaal weer in gebruik worden genomen, in 1942 trof een bom de zaal die geheel werd vernield. Voor het Leger begonnen toen de omzwer vingen door de binnenstad die tot ver na de oorlog hebben voortgeduurd. Pas in 1960 kon de eerste paal voor een nieuw gebouw voor het totaal uit het jasje gegroeide korps worden geslagen en in januari 1961 kon het gebouw aan de Dr. Stavermanstraat in gebruik worden genomen. Het gebouw is ook nu nog de vestiging van het Vlissingse korps Met de bijeenkomst in de Pe truskerk is vrijdag 23 september ook het hoogtepunt van de jubileumvie ring. Kapitein De Meijere: 'Dat is een bijzondere evangelisatiebijeenkomst waarbij iedereen hartelijk welkom is. En daarbij willen we met zozeer het Leger op de voorgrond plaatsen, maar wel onze boodschap. Daarom gaat het ons en dat willen we komende vrijdag nog graag eens benadrukken' iDoor Henk Dam) Het is de gewoonte dat we Zijne Heiligheid iets aanbieden voordat we het woord tot hem richten, had ze met zachte stem gezegd. „Misschien dat u zo vriendelijk wilt zijn dit sjaaltje aan hem te geven?". Op kousevoeten en met het dunne witte sjaaltje wat onwennig in de handen geklemd, gaan wij de kamer binnen. Zijne Heiligheid loopt met een brede lach op ons toe. neemt het sjaaltje aan en drapeert het rond onze nek. Daarna geeft hij een hand. Dezelfde brede lach. Een echte Boeddha- lach. Op bezoek bij Ngawang Kunga Thechgen Trinle Palbar Wang-gi Gyalpo. Alias Zijne Heiligheid Sakya Trizin. Koning van het staatje Sakya in het verre Tibet. Door zijn volgelingen gezien als de tot mens geworden Boeddha Manjusri. In een riant huis aan de zeer Haagse Laan van Meerdervoort is door zijn volgelingen een kamer voor hem inge ruimd. Er staat een met fel gekleurde kleden bedekte verhoging, een soort troon. Her en der branden waxine lichtjes. Een Tibetaanse monnik doet zijn best niet aanwezig te zijn. ..Gaat u daar maar zitten", zegt hij. en hij wyst een comfortabele leunstoel aan. „En begint u maar". Soepel werkt hy de vragen af. Als ware het zijn da gelijks werk. zo poseert hij voor de fo tograaf. De Sakya Trizin is niet onbe kend met het verschijnsel publiciteit. „Hoe was het?", vragen zijn volgelin gen als we na het gesprek de kamer uitkomen. „Nou. prima hoor. Een aardige man. En een professionele vragen- beantwoorder. HU heeft gezegd dat hij het hier naar zijn zin heeft" Dat breekt de spanning. „Zie je wel. Ik dacht het wel", zegt een vriendelijk ogende dame tegen een al even goedwillend kijkende jongere man. „Hij heeft het naar zijn zin. Ik had al de indruk dathij.hier echt gelukkig was". Ze zijn oprecht verheugd. De Neder landse volgelingen van de Tibetaanse goeroe weten dat ze geslaagd zijn. Een kopje thee en een plakje cake worden aangerukt en temidden van enkele tientallen schoenen praten we met de Nederlandse Boeddhisten van de Sa- kya-richting. Stromingen Veel Boeddhisten zijn er met in ons land. Bij elkaar wellicht enkele hon derden, verdeeld over vier stromingen. Daarvan is de Sakya-richting er een. Deze komt uit het Tibetaanse hoog land. De Sakya Trizin werd daar ook gebo ren. „Op de eerste dag van de achtste maand van het Houtvogeljaar", zoals een biografie van Zijne Heiligheid ons laat weten. Op 7 september 1945 dus. Het verhaal over zijn eerste levensja ren is een roman gelijk. De moeder van de Sakya Trizm ondernam, even voor de geboorte van haar zoon, een pel grimstocht naar de berg Kaïslah. Op de weg terug rustte ze wat uit in een groot paleis in de buurt van de stad Tsedong. Daar gebeurde het. Net als destijds bij Boeddha werd ook de Sakya Trizin geboren voordat hij zijn vaderstad had bereikt. Bewoners van de stad zagen „drie regenbogen die met een helder licht straalden op een der paleisra- men. Zonder dat men hen iets had ver teld wist men dat er een erfgenaam van de Sakya-troon was geboren" Dit alles volgens een door de volgelin gen van Zijne Heiligheid opgestelde levensbeschrijving. Wij vragen aan de Sakya Trizin. die met de benen onder zich gevouwen het vraaggesprek geeft, hoe en wanneer hij nou precies wist dat hij de reïncarnatie van Boeddha Manjusri (dit is: de wijze Boeddha) is. Het antwoord is verbluffend in zijn duidelijkheid, vergeleken met die drie regenbogen die in onze gedachten spelen. „Dat is volgens een erfelijke lijn. Mijn vader was heer van Sakya. en van hem en zijn opvolger wordt aan genomen dat zij een emanatie van Boeddha Manjusrin zijn". We volgen toch maar weer even de blografie. Op jeugdige leeftijd werd hij op zijn toekomstig ambt voorbereid. Als kleuter van vijf kwam hij onder de hoede van twee geleerden. Vervolgens leerde de heilige abt van Khansar Ngawang Lodo Shapan in diens kloos ter - dat ligt in Ngor - hem „vele diepe ervaringen zoals die in Boeddhistische geschriften zijn vastgelegd" Een jaar later ontmoette hij voor het eerst de Dalai Lama, de hoogste geestelijke in Tibet, door wie hij er kend werd als de nieuwe Trizin van Sakya. Zoals eertijds Jezus in de tem pel de schriftgeleerden verbaasd deed staan, zo verklaarde de nieuwe Trizin „op achtjarige leeftijd aan een ver baasde groep monniken de hele He- vajra Tantra" Chinezen Wij lezen verder in de opzienbarende biografie. lil 1959 brak voor de lioge geestelijkheid van Tibet een donkere tijd aan. De Chinezen vielen het land binnen. De Dalai Lama vluchtte naar Noord-India. Ngawang Kunga, de reincarnatie van Boeddha Manjusrin en koning van Sakya, volgde. Het hoofdkwartier werd opgeslagen in Darjeeling. De biografie: „Vaak leidde Zijne Heiligheid de Trizin de gebeden voor al het leed van de ont heemden, zieken en achtergebleve nen". Momenteel wonen de Trizm en zijn volgelingen nog steeds in India Het gaat om een groep van naar schatting 20.000 mensen „Wij hebben in India kloosters en landbouwcentra met daarin leken" De omstandigheden daar zijn niet zo florissant. Er moet hoog nodig geld komen voor de land bouwschool in Purwala. Met de universiteit van Dahra Dun. waar de Boeddhistische leer volgens de Tibetaanse uitgangspunten wordt onderwezen, gaat het ook niet best. De eeuwenoude Tibetaanse cultuur dreigt in het gastland India verloren te gaan. Daarom is de Sakya Trizin zijn zwerf tocht over de wereld begonnen. Aan dacht voor zijn mensen en zijn leer wil hij. Landen als Singapore. Maleisië, de Verenigde Staten. Engeland. Zwit serland hebben al bezoek van hem ge had. Italië en Oostenrijk volgen nog De leiders van de Tibetaanse vluchte lingen hebben onderling regelmatig contact. De Sakya Trizin praat gere geld met de Dalai Lama en andere re ligieuze voormannen. Over de politiek over het vaderland - Denkt u dat u eens in een dan vnj Tibet zult kunnen terugkerenwillen wij weten. „Ja Wij gaan terug' - Waaraan ontleent udit vertrouwen „Wij zijn de dragers van de waarheid Dus we moeten terug" Belangstelling Met nog een ander doel voor ogen heeft de Sakya Trizin zijn Grote Reis naar het Westen ondernomen „Ik wil de belangstelling voor het Boeddhisme opwekken Deze is namelijk zeer ge groeid. Het is onze plicht degenen die willen leren, ook inderdaad te onder wijzen". - Denkt u dan, dat westerlingen, met hun totaal andere achtergronden, met hun totaal verschillende cultuur, iets van uw lessen zullen begrijpen? „Dat weet ik zeker. De lessen van de Boeddha zijn universeel. Iedereen kan ze begrijpen. Ik heb gemerkt dat sommigen hier al heel goed de lessen begrijpen. Anderen misschien wal minder. Maar meer leraren zullen ko men Het zal steeds beter worden", zegt hij met stelligheid en de Boeddha- lach bevroren op zijn gezicht Later vragen wij hetzelfde aan de Ne derlandse volgelingen van Sakya Tri zin Ook zij zijn ervan overtuigd dat de lessen van de Wijzen uit het Oosten hier m vruchtbare aarde vallen Een van hen meent ons dat met de vol gende kernspreuk duidelijk te kunnen maken „Wij hebben Oost en West in gesteld. maar de aarde is rond". Hier bij een triomfantelijke glimlach. We hebben er dan ook met van terug Onze twijfels blijven eveywel. Dat komt. door de „geestelijke oefening" die we enige dagen eerder hebben bij gewoond. Locatie: het Gemeentemu seum in Den Haag. een van de plaat sen in ons land-ZijneHeiligheid: „Een mooi land, een mooie kleurencombi natie met die bloemen en dan die groene velden" - waar de Sakya Trizin zijn lessen heeft gegeven Tevoren zijn we door een dame met vrijwel gebroken stem opgeroepen met al onze zintuigen de avond te on dergaan. „Laat het. over u heengaan. Uw ogen. uw tastzin, laten die het voelen En laten we ons zesde zintuig zeker ook niet. vergeten". Terwijl wij stilletjes onze zintuigen na tellen, zegt de inleidster met een ken nelijk karakteristieke woordkeus; „Ik hoop dat u een fijn beeld mee naai- huis neemt". Boekje Dan begint de Sakya Trizin zijn les. Tevoren is de gezette Tibetaan niet zonder moeite met hulp van twee van zijn landgenoten op een verhoging geplaatst. Daar begint hij toonloos te mompelen, onderwijl langzaam van Zë&efling links naar rechts bewegend. Na een tijdje slaat hij een blaadje om. Het gemurmel blijkt tekst uit een boekje te zijn. men de gedachte, dat er een „Zelf' is. laten varen. Want dat is volgens de volgende schakelredenering funest. Wie een idee van „Zelf' heeft, heeft dat ook van anderen. Heb je zo'n idee van anderen, dan heb je haat jegens je vijanden, en ken je begeerte ten op zichte van andere mensen. Haat en begeerte doeii ons allerlei da den verrichterl. Dat betekent dat je. beoordeeld naar de kwaliteit van die daden, weer in een volgend leven terug moet komen. Het derde pad is dat van de grote mens. Deze zoekt ook de bevrijding maar met alleen voor zichzelf, doch voor allen. „Dat vraagt enorm veel wijsheid", zegt Zijne Heiligheid hier over. Voor het verkrijgen van wijsheid is de juiste houding nodig. „Wij zitten lagei dan de leraar. Wij hebben respect vooi hem en zijn leer. De leraar is de arts Wij zijn de patiënt. De les is het medi cijn". aldus de emanatie van Boeddha die zich onderwijl een glaasje B-3 laat inschenken. Zijn woorden onderstreept de Sakya Trizin van tijd tot. tijd met symmetri sche handgebaren. Hij rinkelt boven dien van tijd tot tijd met een bel „Niet zo verstandig" is onze eerste gedach te. „nu is hjj helemaal met meer te ver staan" Het is een fascinerend gezicht deson danks, de emanatie van de Boeddha Manjusri bezig te zien. Zijn mond be weegt nauwelijks terwijl hij de „voor bereidende teksten" voorleest. Dit moet hij vele malen hebben gedaan Het gaat werkelijk razendsnel. Soms schraapt hy zijn keel Althans dat denken wij. maar misschien hoort het er ook wel bij OnsTibetaans is nietje dat. „Ons leven is vergankelijk en heeft geen werkelijke essentie", begint de Sakya Trizin zijn boodschap. Hij spreekt in het Engels en wordt door een zichtbaar devoot, ietwat dweperig kykend en zacht sprekend meisje ver taald. „Als ons doel alleen dit leven geldt, is dat niet goed". Dan vertelt hij hoe er drie soorten pa den zijn. Een pad is er voor de kleine mensen Dat zyn de mensen die zich realiseren dat het leven tijdelijk is, en die proberen juist te leven, omdat ze beseffen dat zij volgens de daden in dit leven in een volgend leven zullen te rugkeren Dan is er het pad van de middelste mens. Derzulken hebben hogere be weegredenen Zij welen dat leven lij den is en ze willen daarvan worden be vrijd. „Dat vraagt veel wijsheidzegt de leraar Inderdaad, want om te beginnen moet Nu wordt het ernst. Er komt een zege ning, horen we. De Sakya Trizin doel een hoge rood-gele hoed op. en gaal weer in het Tlbetaans praten, deze keer met. gebruikmaking van vier ver schillende toonhoogten. We raken pa.< goed verbaasd als de zaal onaange kondigd zinnen die hij uitspreekt, hei- haalt. Ze begrijpen hem dus. Er breken merkwaardige momenten aan Byvoorbeeld als de lettergreep „di" honderd keer door de Tibetaanse heilige razendsnel wordt gezegd. De zaal moet dat nadoen. Of het moment waarop hij zegt dat we ons de Boeddha Manjusri moeten voorstellen, met licht dat van zijn hart komt. en via ons hoofd dan naar bin nen gaat naar ons hart. Daar zit de lettergreep „di". Die moet dan weei één worden met het licht, dat inmid dels de vorm van een kleine Manjusri heeft aangenomen. De Sakya Trizin houdt een stilte aan van enkele minuten, terwijl de zaal probeert het door hem geschetste beeld voorde geest te krijgen, Ons lukt zoiets niet. We denken weer aan dat moment, als het interview met de Sakya Trizin is afgelopen, We vertellen de Nederland se Boeddhisten dat we ons in gemoede afvragen of hij wel op westerse geesten overkomt. „O, zeker", horen we. „Na afloop van de lezing wilden allerlei mensen inlich tingen. En zegt u nou eens eerlijk, toen het zo stil was, toen moet er toch iets in u zijn losgemaakt? Dat moet toch in druk by u hebben achtergelaten0" „Nou nee. eerlijk gezegd niet", ant woorden wij naar waarheid. Nu is de verbazing aan de andere kanl voelbaar En we hebben er niet eens een zesde zintuig voor nodig om die te ontdekken. lel moderamen van de generale synode dringt er bij u met klem op aan de gelegenheid van de v redes week le baat te nemen om onze gemeenten opnieuw bij het denken over vrede en veiligheid te betrekken." „De redenen om deze week niet ongebruikt te laten voorbijgaan zijn in de laatste tijd alleen maar dringender geworden." Met o.a. deze woorden heeft het moderamen van de generale synode der N.H. Kerk er bij de predikkanten en kerkeraden op aan gedrongen de vredesweek dit jaar niet ongemerkt voorbij te laten gaan. Wc mogen er zeker van zijn dat de leiding van andere kerken, voor zover ze bij het IVK, het interkerkelijk Vredesberaad zijn aangesloten, op ongeveer gelijke wijze hun gemeenten, parochies, groeperingen hebben aangeschreven. De in formatiebrief van het IKV richt zich ook tot 'vredesgroepen cn werkgroepen ontwikkelingssamenwerking en aan allen die de vrede willen dienen". De redenen waarom gemeenteleden, parochianen, kerkeraden en paro chieraden. alsook zij die geen kerkelij ke binding hebben moeten weten wat er op het terrein van de bewapening gaande is, worden inderdaad steeds dringender. Wanneer we lezen welke mogelijkheden tot vernietiging sinds 1945 gemaakt zyn. toen op 6 augustus, op 500 meter hoogte, de eerste atoom bom boven het Japanse Hiroshima ontplofte, kunnen we niet zo rustig meer zyn wanneer we denken aan de mogelijkheid van een nieuwe oorlog Over bommen die zestig, tot tachtig tot honderd sterkere vernietigings kracht hebben kan men nu beschik ken. Die eerste atoombom heeft, naai schatting aan 140.000 tot 240.000 men sen het leven gekost en nog steeds, 33 jaar nadien, komen er slachtoffers bij, mensen die wel levend uit die hel zijn gekomen, maar wier leven onherstel baar geschonden was en een langzame stralingsdood zyn gestorven. De vredesweek van dit jaar wil een voortzetting zijn van die van 1977. toen het thema was om bij ons land te be ginnen de bommen te bannen die ge baseerd zijn op atoomsplitsing. De vredeskrant van dit jaar sluit nauw aan bij hetgeen er in 1945 in Hiroshima en drie dagen later in Nagasaki is ge beurd De bom hoven de laatste stad is minder bekend, maar ze heeft ook nog een 80.000 'tot 100.000 levens gekost. We vinden in de vredeskrant enkele verhalen van mensen die deze ver schrikkingen hebben meegemaakt. Datgene wat wij in 1944/45 aan be schietingen en bombardementen hebben beleefd, was erg genoeg. Wie zou dit nog eens willen beleven. Maar het ergste wat wij hebben beleefd, is in feite nog niets vergeleken bij het ont ploffen van één enkele ïtoombom van de kracht die er in 1945 geworpen zijn. Op bladzijde 8 van de vredeskrant kunt ge vinden een opsomming van de kernmacht' die nu te land. ter zee en in de lucht kan worden gebruikt. Wie dit alles leest, is er niet meer zo rustig op dat wij mogen 'schuilen' onder de Amerikaanse 'atoom-paraplu' wan neer er een oorlog mocht uitbreken tussen de wereldmachten. Na de laatste wereldoorlog heeft de hervormde synode zich herhaalde malen bezig gehouden met de vraagstukken van oorlog en vrede. Kerkelijk heeft deze synode op dit ter rein de spits afgebeten. Andere kerken hebben het ook gedaan, maar de sy node van de hervormde kerk is in ieder geval de eerste geweest die een 'neen' heeft uitgesproken tegen de kern wapenen. Het rapport dat in 1962 is aanvaard, heeft weerstanden gewekt, maar het heeft ook bijval gekregen, vooral ook uit het buitenland. Het is in heel wat talen vertaald. In ons land is er geroepen: watmatïgtde kerk zich in deze materie een oordeel aan. het is immers een zaak van de politici. Dat wist men in de hervormde synode ook waarlijk wel. Het ging er de synode toen om dat de mensen, die voortleef den in een gesapige rust, onrustiger zouden worden. De synode zou het reeds een grote winst vinden wanneer door het denken over de kernbewape ning er op den duur een verandering zou plaats vinden in de publieke opinie In de dagen toen het rapport over de kernwapenen uitkwam, waren er nog niet zoveel actiegroepen als wij nu rijk zijn en toen was de democrati- senngs- en emancipatiegedachte nog niet zover gevorderd als dat nu het ge val is, Sindsdien zijn er allerlei acties gekomen, waarmee men politiek wel degelijk rekening houdt. Kan een re gering heengaan langs datgene watdit jaar door het IKV. door een 250 groe pen in ons land. door een hele reeks van geschriften naar voren wordt ge bracht? Onvoorstelbaar hoge bedragen wor den erover de gehele aarde uitgegeven aan bewapening. Ieder jaar weer op nieuw zijn de bedragen hoger Landen die economisch nog net. of helemaal niet het hoofd boven water kunnen houden, menen dat een bepaalde be wapening voor hen nodig is en altijd blykt het wel mogelijk om aan wapens te komen. Dat zij zich daardoor in nie: geringe mate binden, is een tweede vraag. Wy spreken dan van geld dat beter besteed had kunnen worden. Maar. wie zijn wij in West-Europa dat wij hun zedemeester zouden kunnen zijn en dat wij het recht hadden om hen te kapittelen? Zijn deze landen in voorgaande eeuwen niet door wapen geweld gedwongen tot de koloniale staat? Hebben wij deze volken niet geleerd wat er zoal met wapenen kan worden gedaan? Onvoorstelbaar zijn de bedragen die worden uitgegeven voor het maken van nieuwe kern wapenen met de daarbij behorende raketten en schuilplaatsen. De strijd om het bezit van deze nieuwe wapenen is losgebrand en we kunnen er van op aan dat steeds meer landen de be geerte zullen krijgen om een atoom- mogendheid te worden. En met data) wordt het gevaar steeds groter datei een atoomoorlog losbarst. Een nieuwe oorlog begint altijd met de wapenen waarmee de voorgaande geëindigd is. Wanneer wij dan nog bedenken datwij in West-Europa wonen in het gebied waar de eerste slagen zullen vallen mocht er een oorlog uitbreken, dan is er nog des te meer reden om ons te bezinnen op de vraag of dit zo kan en mag voortgaan. In het schrijven van het moderamen van de hervormde synode ter stimule ring van de vredesweek staat ook nog dat over de hele breedte van het Ne derlandse volk de discussie over deze problematiek opnieuw urgent en no dig is geworden door een aantal beslis singen die de regering heeft genomen of nog zal nemen. „In alle politieke partijen, in de vakbeweging, bij le- vensbeschouwelyke organisaties en vooral in de vele honderden acties die ons land ryk is, zoeken mensen na2r nieuwe wegen om de vrede te dienen en de heilloze bewapeningswedloop te stuiten." Ons land is maar een klein land en he: telt in het geheel van het koor der vol keren nauwelijks mee. Maar dit ont slaat ons niet van de plicht te waar schuwen waai- er gewaarschuwd moet worden en dat de kerken hier ernstige woorden laten horen, moet als vanzelf sprekend zijn. Als een van de Zaligsp rekingen blijft'er staan Zalig zijn de vredestichters, want zy zullen kinde ren Gods genoemd worden In de vredeskrant lezen we nog dat ce campagne tegen kernwapenen 'met mikt op plotsklapse eenzijdige alge hele ontwapening." ,Er wordt gemikt op een proces. De steeds voorthollen de bewapening moet de voet dwars ge zet worden." De assemblee van de We reldraad van Kerken heeft In Nairobi, twee jaar geleden, een resolutie aan genomen dat er naast het anti-racis- me-program ook een anti-imlitairis- me-program moest komen We hebber, sindsdien slechts heel spaarzaam daarover ipts gehoord. We kunnen dat begrijpen, want het is een uiterst moeilijke materie. Maar toch zal dil het actie-program voor de kerken uit eindelijk moeten worden. In de vre deskrant schemert dit hier en daar ook door Een troostend woord Wie een hart heeft en verdriet ontmoet spreekt graag een troostend woord 0 zoudt het toch ook willenIets troostends zeggen? Een woord uit eigen hart. en wellicht ook een woord van geloof Nu zijn wij zeker niet, alleen Bedienaren des Woords. in de betekenis van predi kanten of priesters, met een kerkelijke opdracht. Meestal niel. Niettemin willet, wij graag troosten door de schatten van Gods troostrijke Woord aan Ie bieden auil wie belast zijn en beladen" En daarbij dan ook onze eigen woorden van medeleven spreken Maar hoe reik je een zieke, een troosteloze, een verlatene, het woord van opbei- nng aan? Wat moetje hen zeggen? Zo rond de ziekendag (10 septemberlas ik daarover wat hartekreten van men sen die hel weten konden, van zivaar- en langdurig zieken. En daarbij bleek dat soms de beste 'bedienaar van het woord' diegene is.dk amper een woord komt zeggen die maar liever stil is Sums helpen we het beste door er alleen maar te zijn en mee te voelen Door le luisteren eerder dan door te spreken. Door het. niet meteen zelf te weten wat hier gezegd of gedacht moet ivorden, maar door daarnaar te helpen zoeken en tasten Bij een diepgekwetst hart. bij een zieke zonder hoop. bij een verlatene zonde uitzicht, bij een venveerde die ontredderd is. bij een vereenzaamde ziel. is onze eerste taak veeleer het stil begrijpen, het meevoelen, het aanwezig zijn Meestal zijn de woorden dan ongeschikt. De gevoelens overstemmen alle woo den. De gevoelens van verdriet van onbegrip, van wanhoop soms en van opstat dige woede Wie dan helpend zwijgt brengt de ander tot gelijdelijk aan begrijpender spre- ken. Wie dan meevoelt brengt de ander tot troostgedachten voor zichzelf en zichzelf Wie niet meteen de geijkte teksten aandraagt zal niet zelden de boden-, helpen bewerken waarin het woord dat er al lang op ontkiemen wachht, dat eral lang ligt. lot opbloei komt. Een vers uit de oorlogstijd - het ging over de naamloos gevallenen - zou hierook toepasselijk, kunnen zijn in de mond van zieken en lijdenden: Blijft van ons weg met woordenpraal met ijdele, lege gedachten spreekt het offer van onze laatste krachten geen andere, hartstochtelijker taal? Na de hartstochtelijke taal komt soms de rust, al is het de rust van de vermoeid heid. De angst, het verdriet, de wanhoop, de woede, ze ebben weg En dan valt. ons hartelijke woorden misschien beter Dan verstaat, liet gekweW hart God. die spreekt als in een zachte koelte. Dan wordt ivellicht toch weer het woord van Augustinus beivaarheid die zep' Onrustig is ons hart. tot het rust vindt in Hem Laten ice zo zieken en gekwetsten helpen bescheiden, stil. met niet veel meer. in het begin, dan de woorden Mag ik bij je zijn F Baslico**

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1978 | | pagina 20