Bouwbonden FNV komen met actieprogramma Fokker: nieuwe F-28 mag geen rol spelen in Franse compensatie PZCA Mogelijk noodwet illegale werkgevers KK blij met voornemen verlaging patatprijs Aandrang uit kamer voor sectorraad natuur en milieu VERBETERING CONTINUÏTEIT WERKGELEGENHEID STAATSSECRETARIS HAARS Benzinevlek Lobith verdampt Oud-president Venezuela door koningin ontvangen Luchtvaartpionier Messerschmitt (80) overleden 'Uitspraak kost bedrijf rijf miljoen' BATCO-ADVOCAAT: RECHTBANK OVERSCHREED BEVOEGDHEDEN 'Leeftijd voor rijbewijs naar 16 jaar Fransen eisen 300 min dollar voor ramp Amoco Cadiz Russen namen zware kernproef VLIEGTUIGFABRIEK NIET EENS MET DEFENSIECOMMISSIE Minimumprijs wittebrood 1 cent omlaag binnen-buiten land 11 ZATERDAG 16 SEPTEMBER 1978 WOERDEN (ANP) - Een zekerder arbeidsplaats in de bouw, gTO- tere inkomenszekerheid door afschaffen van prestatietoeslagen en andere 'jaagpremies', betere werkomstandigheden, meer zeg genschap van de werknemers. Dat zijn de belangrijkste doelstel lingen die de Federatie Bouw- en Houtbonden (FNV) ontvouwt in de nota annex actieprogramma 'Samen sterk voor beter werk*. Over die nota heeft het driedaags bondscongres van de bouwbon den eind oktober in de Amsterdamse RAI het laatste woord. De bouwbonden constateren dat het in de bouw sinds mensenheugenis ont breekt aan 'werkzekerheid'. Door een chronisch gebrek aan planning van de bouwproduktie op wat langere termijn loopt de bouwvakker permanent het ri sico kortere of langere tijd werkloos te worden De meeste bouwondernemers verschuilen zich achter die gebrekkige planning om zich een personeelsbeleid te veroorloven dat door het begrip ge brekkig nog bij lange na met wordt ge dekt. aldus de bouwbonden FNV in hun nota. Naar believen hanteren de bouwwerkgevem een beleid gericht op inkrimping of op uitbreiding van hun personeelsbestand. Daarbij maken de ondernemers dan gaarne van de dien sten van malafide aannemers en kop pelbazen gebruik. De bouwbonden stellen dat een betere planning van de hoeveelheid werk wel degelijk mogelijk zou zijn. Met name de overheid - belangrijke opdrachtgever in de bouw - moet het niet alleen bij mooie woorden laten maar metterdaad via een doelmatige planning van bouwopdrachten een betere con tinuïteit in de werkgelegenheid - en dus betere verdeling van het werk - ga randeren, zo eisen de bouwbonden FNV. Gezien de werkgelegenheidsper- spectieven in de bouw komen de bouwbonden tot de - voor een vakbond overigens nogal opmerkelijke - uit spraak dat een structurele uitbreiding van het aantal arbeidsplaatsen in de bouw ongewenst is. Wel moet de be staande werkgelegenheid worden gega randeerd waarbij dus de overheid een belangrijke rol moet vervullen. Met na me zaken als stadsvernieuwing, wonin- gonderhoud en isolatie zijn middelen om de continuïteit in de werkgelegen heid in de bouw te waarborgen. Maar grote bouwprojecten moeten niet schoksgewijs worden aangepakt. Een voorzichtig beleid is geboden. ..De over heid en de ondernemingen zijn er voor verantwoordelijk dat het werk van van daag niet de werkloosheid van morgen schept. Er moet een grotere continuïteit komen in de bouwproduktie". aldus de bouwbonden FNV. De bouwbonden illustreren de grote schommelingen op de arbeidsmarkt met een aantal cijfers: in 1977 bijvoor beeld waren er gemiddeld ruim 25.000 werklozen. Van hen waren er 5.000 lan ger dan een jaar werkloos. Omdat de andere bouwvakkers gedurende een (veel) kortere periode zonder werk zaten ligt het totaal aantal door werkloosheid getroffen werknemers nog veel hoger dan het gemiddelde van 25.000. Een andere zaak waar de bouwbonden op hameren is verbetering van de wer komstandigheden. Momenteel zijn er 50.000 bouwvakkers voorijdig het vak uit en de wao ingejaagd. Gemiddeld 35.000 bouwvakkers (elf procent van het totaal) zijn ziek. Dat komt door de prestatiebeloningen waardoor het werktempo steeds meer is opgevoerd. Bouwvakkers moeten daarvoor soms al vanaf hun 35ste jaar de lol betalen, aldus de bouwbonden. BOUWBONDEN MIKKEN OP FUSIE IN '81 WOERDEN (ANP)-De bouwbonden van NW en NKV. die al sinds 1973 in federatief verband nauw samen werken, gaan in 1981 een volledige fusie aan. Dat gaat althans gebeuren als het driedaags bondscongres van de Federatie Bouw- en Houtbonden in oktober akkoord gaat met de door het federatiebestuur opgestelde no ta 'Van tweeën één'. In die nota stelt het federatiebestuur het congres formeel voor om te be kijken of een fusie mogelijk is en dan In 1981 daarover definitief de knoop door te hakken. Dat bekijken van de mogelijkheden lijkt echter een for maliteit want het federatiebestuur zegt in de nota dat de raadpleging binnen de beide bonden over de ont wikkeling naar een fusie een duide lijk en positief beeld heeft gegeven. De federatie Bouw- en Houtbonden heefteen achterban van circa 180.000 man. Als de achterban de door de vakbondstop uitgestippelde mars route volgt loopt de ontwikkeling bij de bouwbonden vrijwel synchroon aan die bij de overkoepelende FNV. Ook bij de FNV liggen voorstellen klaar die er uiteindelijk toe zouden moeten leiden dat de huidige federa tiepartners - NVV en NKV - zich in 1981 opheffen en fusioneren in één grote vakorganisatie. UTRECHT - Staatssecretaris van jus titie mevrouw Haars houdt de moge lijkheid open dat er alsnog een nood wet komt om de strafbaarheid van de illegale werkgevers te regelen. Mevrouw Haars geeft er de voorkeur aan dat de illegale werkgevers aangepakt kunnen worden door het in werking tre den van de WetrBoersma. Deze wet, die de positie van de buitenlandse werkne mers regelt, ligt nu ter behandeling in de Eerste Kamer. Minister Albeda van so ciale zaken wees vorige week een voor stel van de PvdA'er Roethof om de strafbaarheid van de illegale werkge vers te regelen in een noodwet, van de hand. Mevrouw Haars wil deze moge lijkheid echter wel openhouden voor het geval de afhandeling in de Eerste Ka mer te lang gaat duren. Mevrouw Haars is wel van mening dat niet alleen de werkgevers, hoe hard die ook moeten worden aangepakt, de schuldigen zijn. „De iiiegaJen wisten heel goed dat zij hier clandestien zaten. Zy hebben daarvoor gekozen om meer te verdienen. Dus beiden zijn schuldig". De PvdA-rractie in ue tweede Kamer vindt dat de beslissing over het lot van de zogenaamde 'Kerk-Marokkanen' nodeloos wordt gerekt. Staatssecretaris Haars heeft de fractie laten weten tijdens het mondeling overleg met de vaste kamercommissie voor justitie op woensdag 20 september a.s. te zullen reageren op het verzoek van de fractiespecialist, het kamerlid mevr Haas-Berger, om onverwijld een beslissing te i Dc Marokkanen in De Duif en hun sym pathisanten hebben vrijdag paus Jo hannes Paulus per brief te hulp geroe pen voor het bespoedigen van een ver blijfsvergunning voor de Marokkanen. ..Het wachten is ondraaglijlc voor ons geworden. De onzekerheid over ons lot, en dat van onze gezinnen die in Marok ko zijn achtergebleven, die van ons af hankelijk zijn en voor wie wij ons ver antwoordelijk weten, brengt weten, brengt grote spanningen voor ons mee. Wij vragen u uw medewerking te verle nen om een oplossing te vinden voor ons dringende probleem", aldus de brief. PASJESREGELING IN DE BOUW OP LOSSE SCHROEVEN WOERDEN (ANP) - D. pasjesregeling in de bouw - bedoeld om zwart werken en koppelbazen te lijf te gaan - komt op losse schroeven te staan als de bouwwerkgevers hun standpunt handhaven dat bouwvakkers bij ziekte of werkloosheid hun pasje moeten in leveren bij de plaatselijke vertegen woordiger van het Sociaal Fonds Bouwnijverheid (SFB). Die plaatselijke SFB-man is als regel een vakbondsfunktionaris en de vak bonden piekeren er niet over om die plaatselijke vakbondsfunktionaris 'voor politie-agent te laten spelen'. Dit zei voorzitter Buys van de federatie Bouw- en Houtbonden FNV vrijdag op een persconferentie in Woerden bij de presentatie van het actieprogramma van de Bouwbonden FNV De bouwbonden gingen destijds - zy het niet van harte - akkoord met de invoe ring van de pasjes waarmee de bouwvakkers zich op de bouwplaats als bonafide werknemers kunnen legitime ren. In de strijd tegen de koppelbazen - ook in de bouw een tot nu toe onuitroei baar kwaad - gingen de werkgevers er mee akkoord, de hoofdaannemer aan-, sprakelijk te stellen voor naleving van de cao Dat houdt dus ook in dat de hoofdaan nemer in de gaten moet houden dat er geen zaken worden gedaan met kop pelbazen. De werkgevers stelden toen wel als voorwaarde dat er dan ook een pasjesregeling moest komen om de con trole op 'zwartwerkers' en koppelbazen te vergemakkelijken. 'OOK KOPJE KOFFIE AANPAKKEN' DEN HAAG - Het Konsumcnten Kon- takt is zeer tevreden over het voorne men van de minister van economische zaken om de patatprijs te verlagen. Naar verluidt zal de patat per portie van 150gram 80 cent gaan kosten. Dat is een prijsverlaging van 40 cent per 150 Sram, of ruim 30 procent. Een gemiddelde zak patat frites bevat 125 gram en zou in feite nog goedkoper moeten zijn; namelijk 67 cent Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek eet, een gemiddeld Nederlands gezin buitenshuis 43 zakken patat per jaar. hetgeen betekent dat de aangekondig de prijsmaatregel de Nederlandse con sument 58 miljoen gulden per jaar be spaart Met de patatprijsverlaging pleegt de minister van economische zaken ernöe- Ujk gerechtigheid, aldus het Kon- sumenten Kontakt. Toen twee jaar ge leden de aardappelprijzen sterk stegen. Öng om die reden ook de prijs van een zak patat omhoog. Toen de aardappels echter weer goedkoper werden, bleef de zak patat op dezelfde prijs Sinds die tijd heeft de consumentenorganisatie aan- LOBITH (ANP) - De 150 ton benzine, die donderdagavond na een aanvaring op de Rijn ondr Spijk (bij Lobith) uit het Nederlandse tankschip Altertrans stroomde, was vrijdagmorgen ver dampt. De rijkspoltiie te water in Nij megen heeft dat meegedeeld. De ri- vierstroom heeft de benzinevlek slechts een kleine vijf kilometer, tot Millingen aan de Rijn. meegenomen. De oorzaak van de aanvaring was de politie gisteravond nog onbekend De Altertrans 1000 ton) uit Weesp heeft een "Oftien meter lange scheur aan stuurboordzijde opgelopen. Het andere ^Ip. de 'Janme' uit Zwolle. Is lixt be- schaidgd Er hebben zich bij de aanva ring. vierhonderd meter van de grens opWestduits grondgebied, geen per soonlijke ongelukken voorgedaan. gedrongen op prysverlagmg van de pa tat. Volgens KK is de huidige groothan- delsprijs voor een kilo aardappels on geveer 13 cent. De grrondstolkosten vooreen zak patat bedragen dus slechts enkele centen. De bezwaren van de ho reca tegen de prijsverlaging vindt het Konsumenten Kontakt geheel onte recht. Het is bekend dat deze sector het afgelopen jaar zeer goed gedraaid heeft, aldus KK. Volgens de consumentenorganisatie moet na de patat nu de prijs van een kopje koffie in de horeca worden aan gepakt. Ook voor het kopje koffie buitenshuis geldt dat het duurder werd toen de grondstofprijzen stegen, maar dat sinds de koffieprijzen gedaald zijn het kopje koffie in de horeca rond de zelfde prijs is blijven schommelen. DEN HAAG - In het vredespaleis in Den Haag heeft oud-president Caldera van Venezuela een borstbeeld onthuld van de Latijns-Amerikuanse jurist, historicus en filosoof Andres Bello. De buste werd aangeboden door de Venezolaanse regering. Caldera wordt beschouwd als een van de grootste kenners van het werk van Bello. die leefde van 1781 tot 1865. Bello was een van de grondleggers van het Latijns-Amerikaanse volkenrecht. Eerder op de dag werd de oud-president ontvangen door de koningin. Op zijn programma staan verder besprekingen met leden van het CDA. Caldera zal tot volgende week dinsdag in ons land blijven. München (afp) - de luchtvaartpionier en beroemde vliegtuigconstructeur Willy Messerschmitt is vrijdag op 80-jarige leeftijd aan de gevolgen van een operatie ineen ziekenhuis in München overleden. Messerschmldt was ere-directeur van de firma Messer- schmitCBoelkow-Bloehm <MBB). een vliegtuigbouwgroep in West- Duitsland Messerschmitt is op 26 juni 1898 in Frankfurt geboren. In 1926 bouwde hij het eerste geheel metalen vliegtuig, de 'Messerschmitt 18' Als technisch directeur van de Bayerische Flugzeug- werke, die later werden omgedoopt m Messerschmitt. AG., kwam hij in 1927 met de M-19. het eerste lichte vliegtuig dat een zwaardere lading dan het eigen gewicht kon vervoeren. Later begon hij met de seriebouw van de legendarische jager M-Ï09. die lange tijd in gebruik is geweest bij de Duitse luchtmacht. Het volgende model, de M-209. be haalde met 755 km per uur een recordsnelheid voor een vliegtuig met zuigermotor. In 1942 werd de M-262 ge bouwd, de eerste straaljager ter wereld. Na de oorlog werkte Messerschmitt voor verscheidene vliegtuigbouwfabrieken- in het buitenland, voordat aan het eind van de jaren 1960 de groep MBB werd gevormd. AMSTERDAM (ANP) - ..Door te bepa len dat de Amsterdamse sigarettenfab- riek Batco twaalf maanden lang moet wachten met het overhevelen van de produktie van Amsterdam naar Brus sel en in die periode behoorlijk overleg moet plegen met de vakbonden, heeft de president van de rechtbank in Am sterdam. mr. W. J. Borgerhoff Mulder zijn bevoegdheden ver overschreden". Dit zei Batco-advocaat mr. B. A. M. Vorst vrijdag voor het gerechtshof in Amsterdam, waar een beroepszaak diende van een kort geding dat de voedingsbond CNV tegen de fabriek had aangespannen om te voorkomen dat 230 personeelsleden op straat kwamen te staan. Batco ging tegen het' vonnis, dat de rechtbank in Am- MAASTRICHT (ANP) - Verlaging van de leeftijd van 18 naar 16 jaar voor het verkrijgen van een motor- en persone nautorijbewijs. De heer D. J. Bos, pro vinciaal voorzitter en bestuurslid van de vakafdeling autorijscholen van de Federatie van Nederlandse Organisa- toes in het Personenvervoer (FNOP), heeft hiervoor vrijdag gepleit op de landelijke ledenvergadering in Maas tricht. Hij lichtte dit als volgt toe: jeudlgen mogen van 16 jaar aff een bromfiets be sturen. Veelal zonder een degelijke theoretische ondergrond en zonder een behoorlijke instructie 'storten' zij zich in het verkeer. De resultaten zijn in ziekenhuizen en verpleegtehuizen te zien. want de afloop is vaak dramatisch, aldus Bos Door zestienjarigen in staat te stellen een echt rijbewijs tc halen wordt be reikt. dat zowel de theorie als de prak tijk beoefend wordt onder toezicht van een deskundige. Het geheel wordt dan afgerond door het behalen van een rij bewijs. Tegelijkertijd zal echter bepaald moeten worden, dat het besturen van een bromfiets door jeugdigen alleen dan is toegesaan als zij in bezit van rybewijs zün. Er is dan zekerheid over de aanwe zigheid van theoretische kennis en ook hebben zij geleerd hoe zij zich in het ver keer moeten gedragen, zo meent Bos. PARIJS (DPA) - Dc Franse regering heeft bij een rechtbank in Manhattan in New York een eis tot schadevergoeding van ruim 300 miljoen dollar ingediend tegen de eigenaar van de op 16 maart met rampzalige gevolgen ter hoogte van de Bretoense kust gestrande super tanker 'Amoco Cadi/.". Naar donderdag in Parijs werd verno men wordt met de eis voorkomen dat juridische termijnen verstrijken en is de Franse regering bereid over het geëiste bedrag te marchanderen. sterdam in maart uitsprak, in hoger ge roep. Mr. Vorst betoogde dat Batco door de uitspraak gedwongen wordt om een verlies van vijf miljoen gulden te incas seren. De twee vestigingen in Am sterdam en Brussel zijn volgens hem een economische eenheid die in de rode cij fers terecht zal komen, als er niet gera tionaliseerd wordt. „Concentratie in Brussel is onvermijde- STOCKHOLM (RTR, UPI)-De SU heeft vrijdag haar negende en tot dusver sterkste ondergrondse atoomproef ge nomen op het proefterrein van Semipa- latinsk in het westen van Siberië, aldus het seismologisch instituut van Upps- lala. De ontploffing werd om 04.37 uur (onze tijd) veroorzaakt en zeven later in Zwe den geregistreerd. De kracht was 6.9 op de schaal van Richter. Een woordvoerder van het instituut zei dat de Sowjets sinds 1974 elk jaar het aantal proeven en de sterkte daarvan hebben opgevoerd. „In 1974 registreer den wij zes explosies, waarvan de sterk ste 6.7. In 1978 hebben wij nu al negen explosies in Semipalatinsk. met de sterkste van 6.9". zei hij. lijk. de Batco is bij die beslissing niet over één nacht ijs gegaan", aldus mr Vorst. Hij zei verder dat er ten tijde van het kort geding volgens de prognoses al sprake was van een verliessituatie. „Die prognose is nu werkelijkheid gewor den" Hij noemde het aanmatigend van de president door als jurist (in het nu aangevochten vonnis) te bepalen dat de onderneming 'behoorlijk winstgevend' is. „De werkelijkheid toont het tegen overgestelde". zo meende hij. Er loopt ook nog een enquete-procedu- re tegen Batco. De bonden willen hier mee bereiken dat er een onderzoek komt naar de bedrijfsvoering in 1970, maar maakten er sindsdien nog maar twee keer gebruik van. De procedure tegen Batco dient voor de onderne mingskamer van de rechtbank in Am sterdam. Deze kamer zal op 5 oktober uitspreken of het gevraagde onderzoek er komt of niet. De bonden willen graag zo n onderzoek omdat ze Batco ervan verdenken, in Brussel bewust een overcapaciteit te hebben gecreëerd, die 'toevallig' gelijk Is aan de Amsterdamse produktie. Bo vendien verdoezelt Batco volgens de bonden de realiteit omdat de moeder maatschappij vorig jaar 12 miljoen gul den winst heeft gemaakt en de multina tional British American Tabacco Indu stries een winst van 700 miljoen gulden boekte. MINISTER: MOEILIJK PROBLEEM deelbaar geheel, wilde weten of ook de milieu-aspecten van de landbouw in de door hem en de andere commissieleden gewenste sectorraad zouden worden opgenomen en vroeg naar de prioriteit torraad natuur- en landschapsbeheer die de minister aan de wens van de ka- DEN HAAG (ANP) - De tenschapsbeleid uit de tweede kamer heeft vrijdag met grote nadruk bij mi nister Peijnenburg van weten schapsbeleid aangedrongen op een sec- en milieuhygiëne. De christen-democ raat Faber diende hierover een motie in. ondertekend door CDA, WD, PvdA en D'66 en met adhesie van de PPR, wat betekent dat dit voorstel in de kamer zal worden aangenomen. Zowel Faber als mevrouw De Boois (pvda). Dees (wd), Mertens (d'66) en Jansen tppr) gaven in zeer duidelijke bewoordingen uiting aan het kamer- verlangen dat snel de coördinatie op milieugebied in zo breed mogelijke zin wordt aangepakt, waarbij zij zich weinig wensten aan te trekken van depar tementale scheidslijnen. Minister Peijnenburg deelde mee dat merleden wilde toekennen. De minister wilde wel een hoge prioriteit toeken nen aan die sectorraad, maar had duidelijk wat moeite met het ongeduld van de kamerleden. In een hotel in Hamburg heeft de poli tie donderdag 11 schilderijen van be roemde meesters gevonden met een ge schatte totale waarden van anderhall miljoen gulden. Vijf mannen - een Noor. drie Zweden en een Duitser - werden aangehouden on der verdenking de kunstwerken te heb ben gestolen. zijn collega van volksgezondheid en mi- Vo, deskundigen zijn de schilde- lonhviT pup pvpnalc nn vrtnr ppn gpp. lieuhygiëne evenals hij voor een sec torraad milieuhygiëne voelt, maar de particulier bezit' gedachten gaan voorlopig uit naar een wat beperkte opzet met vooral de na druk op milieubeschermingsaspecten. Afbakening van het terrein voor die sec torraad is volgens de minister juist een van de moeilijkste problemen. Deze voorzichtige benadering werd de bewindsman niet in dank afgenomen. Faber noemde natuur en mil ieu een on- rijen echt en vermoedelijk afkomstig uit DEN HAAG - De directie van Fokker wil de vaste tweede-kamercommissie van defensie duidelijk maken dat de in ontwikkeling zijnde F-28 Super geen rol mag gaan spelen als Franse com pensatie voor de Atlantics die Neder land nodig heeft ter vervanging van de Neptune. Fokker zal hierover volgende week een gesprek hebben met de com missieleden. De twee partijen zijn het er wel over eens dat Frankrijk nu nodig eens definitieve aantallen Fokker vliegtuigen moet noemen, wil Neder land zijn keus op de Atlantic-2 kunnen laten vallen. Fokker wil voor de F-28 Super de han den vrijhouden, omdat omtrent te veel aspecten van dit vliegtuigontwerp nog definitieve contracten moeten worden afgesloten Een belangrijke rol speelt daarin de capaciteit van Rolls-Royce, die de motor iRB 432-500) zou moeten leveren. Deze motor is ook nog in het stadium van ontwerp, maar tegelijk heeft Rolls-Royce zwaardere motoren in ontwikkeling voor enkele nieuwe Boei- ng-ontwerpen Zou de ontwikkeling van twee motoren In dezelfde spanne tijds de krachten van Rolls-Royce te boven gaan, dan is Fok ker genoodzaakt uit te zien naar een an dere bouwer. Daar zijn verschillende mogelijkheden voor. aldus een woordvoerder. Rolls-Royce zou samen met één van de twee Japanse fabrieken ilhi Heavy Industries of Mitsubishi) de gewenste motor kunnen bouwen, of Fokker zou een contract kunnen afslui ten met een van deze Japanse fabrieken. Voorts zijn General Electric (VS) en de Franse fabriek Snecma In de markt, met verkleinde versies van hun bestaande types JT8D-209 respectievelijk CFM-56. Soortgelijke opties heeft Fokker voor de andere delen van de F-28 Super, in het bijzonder omdat het vliegtuig aanzien lijk groter ls dan de bestaande F-28. „Het ligt voor de hand dat we bij een groter type meer te verhandelen hebben en een iagere prijs kunnen bedingen", aldus Fokker, die de F-28 Super rond 1984 op de markt wil zien te krijgen. Dat- is ook het tijdstip waarop de At lantic-2 geleverd zou kunnen worden. Met name voor Pvd A-defensiespecialist B Siemerdink was dit aanleiding te verlangen dat Frankrijk de toezegging zou doen niet minder dan 50 F-28 Supers af te nemen, als compensatie voor de Atlantic-2 Een overweging van Ste- merdink ls, dat de twaalf tot twintig F-27's i turboprop-toestellen) die Frank rijk heeft aangekondigd wellicht te zul len nemen, bfj lange na geen gelijk waardige compensatie vormen voor de Atlantics. Met die stelling is Fokker het overigens geheel eens. EchtPr niet met een andere mening van Siemerdink. dat Rolls- Royce meer of minder onder druk gezel zou moeten worden de door Fokker ge wenste motor te ontwikkelen, door de Britten de zekerheid te geven dat ei dan ten minste honderd motoren moe ten worden geleverd. Dat zou de Brit ten er wel eens toe kunnen brengen de prijs van de motor aanzienlijk hoger te maken dan Fokker noodzakelijk acht. DEN HAAG (ANP) - Voor het eerst sinds de instelling van minimumb roodprijzen rs er besloten tot een verlaging: op Prinsjesdag, dinsdag 19 september, daalt de minimum prijs voor verpakt gesneden wit tebrood met ccn cent tot 1.37. Hij komt daardoor gelijk te liggen met de minimumprijs voor verpakt ge sneden bruinbrood, die niet veran dert. Het verschil tussen verpakt en ge sneden brood en onverpakt brood blijft zeven cent. zodat de minimum prijs voor onverpakt bruinbrood en wittebrood van dinsdag af 1.30 zal zijn. De verlaging vloeit voort uit een door verschillende factoren veroorzaakte verlaging van de tarwebloemprijs. De 'vrije' broodprijs zal ook met een cent per brood van 800 gram dalen, zo verwacht het ministerie van econo mische zaken Maandag 18 september a.s. gaat na melijk de prijs by levering door pro ducent aan handelaar met 0.8 cent omlaag. Hiertoe ls na overleg tussen de ministeries van economische za ken en van landbouw en visserij en de Nederlandse bakkerystichting be sloten.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1978 | | pagina 11