Bouwbonden FNV komen
met actieprogramma
Fokker: nieuwe F-28 mag geen
rol spelen in Franse compensatie
PZCA
Mogelijk noodwet
illegale werkgevers
KK blij met voornemen
verlaging patatprijs
Aandrang uit kamer
voor sectorraad
natuur en milieu
VERBETERING CONTINUÏTEIT WERKGELEGENHEID
STAATSSECRETARIS HAARS
Benzinevlek
Lobith verdampt
Oud-president Venezuela
door koningin ontvangen
Luchtvaartpionier
Messerschmitt
(80) overleden
'Uitspraak kost bedrijf rijf miljoen'
BATCO-ADVOCAAT: RECHTBANK
OVERSCHREED BEVOEGDHEDEN
'Leeftijd voor
rijbewijs
naar 16 jaar
Fransen eisen
300 min dollar
voor ramp
Amoco Cadiz
Russen namen
zware kernproef
VLIEGTUIGFABRIEK NIET EENS MET DEFENSIECOMMISSIE
Minimumprijs
wittebrood
1 cent omlaag
binnen-buiten land
11
ZATERDAG 16 SEPTEMBER 1978
WOERDEN (ANP) - Een zekerder arbeidsplaats in de bouw, gTO-
tere inkomenszekerheid door afschaffen van prestatietoeslagen
en andere 'jaagpremies', betere werkomstandigheden, meer zeg
genschap van de werknemers. Dat zijn de belangrijkste doelstel
lingen die de Federatie Bouw- en Houtbonden (FNV) ontvouwt in
de nota annex actieprogramma 'Samen sterk voor beter werk*.
Over die nota heeft het driedaags bondscongres van de bouwbon
den eind oktober in de Amsterdamse RAI het laatste woord.
De bouwbonden constateren dat het in
de bouw sinds mensenheugenis ont
breekt aan 'werkzekerheid'. Door een
chronisch gebrek aan planning van de
bouwproduktie op wat langere termijn
loopt de bouwvakker permanent het ri
sico kortere of langere tijd werkloos te
worden De meeste bouwondernemers
verschuilen zich achter die gebrekkige
planning om zich een personeelsbeleid
te veroorloven dat door het begrip ge
brekkig nog bij lange na met wordt ge
dekt. aldus de bouwbonden FNV in hun
nota. Naar believen hanteren de
bouwwerkgevem een beleid gericht op
inkrimping of op uitbreiding van hun
personeelsbestand. Daarbij maken de
ondernemers dan gaarne van de dien
sten van malafide aannemers en kop
pelbazen gebruik.
De bouwbonden stellen dat een betere
planning van de hoeveelheid werk wel
degelijk mogelijk zou zijn. Met name de
overheid - belangrijke opdrachtgever
in de bouw - moet het niet alleen bij
mooie woorden laten maar metterdaad
via een doelmatige planning van
bouwopdrachten een betere con
tinuïteit in de werkgelegenheid - en
dus betere verdeling van het werk - ga
randeren, zo eisen de bouwbonden
FNV.
Gezien de werkgelegenheidsper-
spectieven in de bouw komen de
bouwbonden tot de - voor een vakbond
overigens nogal opmerkelijke - uit
spraak dat een structurele uitbreiding
van het aantal arbeidsplaatsen in de
bouw ongewenst is. Wel moet de be
staande werkgelegenheid worden gega
randeerd waarbij dus de overheid een
belangrijke rol moet vervullen. Met na
me zaken als stadsvernieuwing, wonin-
gonderhoud en isolatie zijn middelen
om de continuïteit in de werkgelegen
heid in de bouw te waarborgen. Maar
grote bouwprojecten moeten niet
schoksgewijs worden aangepakt. Een
voorzichtig beleid is geboden. ..De over
heid en de ondernemingen zijn er voor
verantwoordelijk dat het werk van van
daag niet de werkloosheid van morgen
schept. Er moet een grotere continuïteit
komen in de bouwproduktie". aldus de
bouwbonden FNV.
De bouwbonden illustreren de grote
schommelingen op de arbeidsmarkt
met een aantal cijfers: in 1977 bijvoor
beeld waren er gemiddeld ruim 25.000
werklozen. Van hen waren er 5.000 lan
ger dan een jaar werkloos. Omdat de
andere bouwvakkers gedurende een
(veel) kortere periode zonder werk zaten
ligt het totaal aantal door werkloosheid
getroffen werknemers nog veel hoger
dan het gemiddelde van 25.000.
Een andere zaak waar de bouwbonden
op hameren is verbetering van de wer
komstandigheden. Momenteel zijn er
50.000 bouwvakkers voorijdig het vak
uit en de wao ingejaagd. Gemiddeld
35.000 bouwvakkers (elf procent van
het totaal) zijn ziek. Dat komt door de
prestatiebeloningen waardoor het
werktempo steeds meer is opgevoerd.
Bouwvakkers moeten daarvoor soms
al vanaf hun 35ste jaar de lol betalen,
aldus de bouwbonden.
BOUWBONDEN
MIKKEN
OP FUSIE IN '81
WOERDEN (ANP)-De bouwbonden
van NW en NKV. die al sinds 1973 in
federatief verband nauw samen
werken, gaan in 1981 een volledige
fusie aan. Dat gaat althans gebeuren
als het driedaags bondscongres van
de Federatie Bouw- en Houtbonden
in oktober akkoord gaat met de door
het federatiebestuur opgestelde no
ta 'Van tweeën één'.
In die nota stelt het federatiebestuur
het congres formeel voor om te be
kijken of een fusie mogelijk is en dan
In 1981 daarover definitief de knoop
door te hakken. Dat bekijken van de
mogelijkheden lijkt echter een for
maliteit want het federatiebestuur
zegt in de nota dat de raadpleging
binnen de beide bonden over de ont
wikkeling naar een fusie een duide
lijk en positief beeld heeft gegeven.
De federatie Bouw- en Houtbonden
heefteen achterban van circa 180.000
man. Als de achterban de door de
vakbondstop uitgestippelde mars
route volgt loopt de ontwikkeling bij
de bouwbonden vrijwel synchroon
aan die bij de overkoepelende FNV.
Ook bij de FNV liggen voorstellen
klaar die er uiteindelijk toe zouden
moeten leiden dat de huidige federa
tiepartners - NVV en NKV - zich in
1981 opheffen en fusioneren in één
grote vakorganisatie.
UTRECHT - Staatssecretaris van jus
titie mevrouw Haars houdt de moge
lijkheid open dat er alsnog een nood
wet komt om de strafbaarheid van de
illegale werkgevers te regelen.
Mevrouw Haars geeft er de voorkeur aan
dat de illegale werkgevers aangepakt
kunnen worden door het in werking tre
den van de WetrBoersma. Deze wet, die
de positie van de buitenlandse werkne
mers regelt, ligt nu ter behandeling in de
Eerste Kamer. Minister Albeda van so
ciale zaken wees vorige week een voor
stel van de PvdA'er Roethof om de
strafbaarheid van de illegale werkge
vers te regelen in een noodwet, van de
hand. Mevrouw Haars wil deze moge
lijkheid echter wel openhouden voor het
geval de afhandeling in de Eerste Ka
mer te lang gaat duren.
Mevrouw Haars is wel van mening dat
niet alleen de werkgevers, hoe hard die
ook moeten worden aangepakt, de
schuldigen zijn. „De iiiegaJen wisten
heel goed dat zij hier clandestien zaten.
Zy hebben daarvoor gekozen om meer
te verdienen. Dus beiden zijn schuldig".
De PvdA-rractie in ue tweede Kamer
vindt dat de beslissing over het lot van
de zogenaamde 'Kerk-Marokkanen'
nodeloos wordt gerekt.
Staatssecretaris Haars heeft de fractie
laten weten tijdens het mondeling
overleg met de vaste kamercommissie
voor justitie op woensdag 20 september
a.s. te zullen reageren op het verzoek
van de fractiespecialist, het kamerlid
mevr Haas-Berger, om onverwijld een
beslissing te i
Dc Marokkanen in De Duif en hun sym
pathisanten hebben vrijdag paus Jo
hannes Paulus per brief te hulp geroe
pen voor het bespoedigen van een ver
blijfsvergunning voor de Marokkanen.
..Het wachten is ondraaglijlc voor ons
geworden. De onzekerheid over ons lot,
en dat van onze gezinnen die in Marok
ko zijn achtergebleven, die van ons af
hankelijk zijn en voor wie wij ons ver
antwoordelijk weten, brengt weten,
brengt grote spanningen voor ons mee.
Wij vragen u uw medewerking te verle
nen om een oplossing te vinden voor ons
dringende probleem", aldus de brief.
PASJESREGELING
IN DE BOUW OP
LOSSE SCHROEVEN
WOERDEN (ANP) - D. pasjesregeling
in de bouw - bedoeld om zwart werken
en koppelbazen te lijf te gaan - komt op
losse schroeven te staan als de
bouwwerkgevers hun standpunt
handhaven dat bouwvakkers bij ziekte
of werkloosheid hun pasje moeten in
leveren bij de plaatselijke vertegen
woordiger van het Sociaal Fonds
Bouwnijverheid (SFB).
Die plaatselijke SFB-man is als regel
een vakbondsfunktionaris en de vak
bonden piekeren er niet over om die
plaatselijke vakbondsfunktionaris
'voor politie-agent te laten spelen'.
Dit zei voorzitter Buys van de federatie
Bouw- en Houtbonden FNV vrijdag op
een persconferentie in Woerden bij de
presentatie van het actieprogramma
van de Bouwbonden FNV
De bouwbonden gingen destijds - zy het
niet van harte - akkoord met de invoe
ring van de pasjes waarmee de
bouwvakkers zich op de bouwplaats als
bonafide werknemers kunnen legitime
ren. In de strijd tegen de koppelbazen -
ook in de bouw een tot nu toe onuitroei
baar kwaad - gingen de werkgevers er
mee akkoord, de hoofdaannemer aan-,
sprakelijk te stellen voor naleving van
de cao
Dat houdt dus ook in dat de hoofdaan
nemer in de gaten moet houden dat er
geen zaken worden gedaan met kop
pelbazen. De werkgevers stelden toen
wel als voorwaarde dat er dan ook een
pasjesregeling moest komen om de con
trole op 'zwartwerkers' en koppelbazen
te vergemakkelijken.
'OOK KOPJE KOFFIE AANPAKKEN'
DEN HAAG - Het Konsumcnten Kon-
takt is zeer tevreden over het voorne
men van de minister van economische
zaken om de patatprijs te verlagen.
Naar verluidt zal de patat per portie
van 150gram 80 cent gaan kosten. Dat is
een prijsverlaging van 40 cent per 150
Sram, of ruim 30 procent.
Een gemiddelde zak patat frites bevat
125 gram en zou in feite nog goedkoper
moeten zijn; namelijk 67 cent Volgens
het Centraal Bureau voor de Statistiek
eet, een gemiddeld Nederlands gezin
buitenshuis 43 zakken patat per jaar.
hetgeen betekent dat de aangekondig
de prijsmaatregel de Nederlandse con
sument 58 miljoen gulden per jaar be
spaart
Met de patatprijsverlaging pleegt de
minister van economische zaken ernöe-
Ujk gerechtigheid, aldus het Kon-
sumenten Kontakt. Toen twee jaar ge
leden de aardappelprijzen sterk stegen.
Öng om die reden ook de prijs van een
zak patat omhoog. Toen de aardappels
echter weer goedkoper werden, bleef de
zak patat op dezelfde prijs Sinds die tijd
heeft de consumentenorganisatie aan-
LOBITH (ANP) - De 150 ton benzine, die
donderdagavond na een aanvaring op
de Rijn ondr Spijk (bij Lobith) uit het
Nederlandse tankschip Altertrans
stroomde, was vrijdagmorgen ver
dampt. De rijkspoltiie te water in Nij
megen heeft dat meegedeeld. De ri-
vierstroom heeft de benzinevlek
slechts een kleine vijf kilometer, tot
Millingen aan de Rijn. meegenomen.
De oorzaak van de aanvaring was de
politie gisteravond nog onbekend De
Altertrans 1000 ton) uit Weesp heeft een
"Oftien meter lange scheur aan
stuurboordzijde opgelopen. Het andere
^Ip. de 'Janme' uit Zwolle. Is lixt be-
schaidgd Er hebben zich bij de aanva
ring. vierhonderd meter van de grens
opWestduits grondgebied, geen per
soonlijke ongelukken voorgedaan.
gedrongen op prysverlagmg van de pa
tat.
Volgens KK is de huidige groothan-
delsprijs voor een kilo aardappels on
geveer 13 cent. De grrondstolkosten
vooreen zak patat bedragen dus slechts
enkele centen. De bezwaren van de ho
reca tegen de prijsverlaging vindt het
Konsumenten Kontakt geheel onte
recht. Het is bekend dat deze sector het
afgelopen jaar zeer goed gedraaid
heeft, aldus KK.
Volgens de consumentenorganisatie
moet na de patat nu de prijs van een
kopje koffie in de horeca worden aan
gepakt. Ook voor het kopje koffie
buitenshuis geldt dat het duurder werd
toen de grondstofprijzen stegen, maar
dat sinds de koffieprijzen gedaald zijn
het kopje koffie in de horeca rond de
zelfde prijs is blijven schommelen.
DEN HAAG - In het vredespaleis in Den Haag heeft oud-president Caldera
van Venezuela een borstbeeld onthuld van de Latijns-Amerikuanse jurist,
historicus en filosoof Andres Bello. De buste werd aangeboden door de
Venezolaanse regering.
Caldera wordt beschouwd als een van de grootste kenners van het werk van
Bello. die leefde van 1781 tot 1865. Bello was een van de grondleggers van het
Latijns-Amerikaanse volkenrecht.
Eerder op de dag werd de oud-president ontvangen door de koningin. Op
zijn programma staan verder besprekingen met leden van het CDA.
Caldera zal tot volgende week dinsdag in ons land blijven.
München (afp) - de luchtvaartpionier en beroemde
vliegtuigconstructeur Willy Messerschmitt is vrijdag op
80-jarige leeftijd aan de gevolgen van een operatie ineen
ziekenhuis in München overleden.
Messerschmldt was ere-directeur van de firma Messer-
schmitCBoelkow-Bloehm <MBB). een
vliegtuigbouwgroep in West- Duitsland
Messerschmitt is op 26 juni 1898 in Frankfurt geboren. In
1926 bouwde hij het eerste geheel metalen vliegtuig, de
'Messerschmitt 18'
Als technisch directeur van de Bayerische Flugzeug-
werke, die later werden omgedoopt m Messerschmitt.
AG., kwam hij in 1927 met de M-19. het eerste lichte
vliegtuig dat een zwaardere lading dan het eigen gewicht
kon vervoeren.
Later begon hij met de seriebouw van de legendarische
jager M-Ï09. die lange tijd in gebruik is geweest bij de
Duitse luchtmacht. Het volgende model, de M-209. be
haalde met 755 km per uur een recordsnelheid voor een
vliegtuig met zuigermotor. In 1942 werd de M-262 ge
bouwd, de eerste straaljager ter wereld.
Na de oorlog werkte Messerschmitt voor verscheidene
vliegtuigbouwfabrieken- in het buitenland, voordat aan
het eind van de jaren 1960 de groep MBB werd gevormd.
AMSTERDAM (ANP) - ..Door te bepa
len dat de Amsterdamse sigarettenfab-
riek Batco twaalf maanden lang moet
wachten met het overhevelen van de
produktie van Amsterdam naar Brus
sel en in die periode behoorlijk overleg
moet plegen met de vakbonden, heeft
de president van de rechtbank in Am
sterdam. mr. W. J. Borgerhoff Mulder
zijn bevoegdheden ver overschreden".
Dit zei Batco-advocaat mr. B. A. M.
Vorst vrijdag voor het gerechtshof in
Amsterdam, waar een beroepszaak
diende van een kort geding dat de
voedingsbond CNV tegen de fabriek
had aangespannen om te voorkomen
dat 230 personeelsleden op straat
kwamen te staan. Batco ging tegen het'
vonnis, dat de rechtbank in Am-
MAASTRICHT (ANP) - Verlaging van
de leeftijd van 18 naar 16 jaar voor het
verkrijgen van een motor- en persone
nautorijbewijs. De heer D. J. Bos, pro
vinciaal voorzitter en bestuurslid van
de vakafdeling autorijscholen van de
Federatie van Nederlandse Organisa-
toes in het Personenvervoer (FNOP),
heeft hiervoor vrijdag gepleit op de
landelijke ledenvergadering in Maas
tricht.
Hij lichtte dit als volgt toe: jeudlgen
mogen van 16 jaar aff een bromfiets be
sturen. Veelal zonder een degelijke
theoretische ondergrond en zonder een
behoorlijke instructie 'storten' zij zich in
het verkeer. De resultaten zijn in
ziekenhuizen en verpleegtehuizen te
zien. want de afloop is vaak dramatisch,
aldus Bos
Door zestienjarigen in staat te stellen
een echt rijbewijs tc halen wordt be
reikt. dat zowel de theorie als de prak
tijk beoefend wordt onder toezicht van
een deskundige. Het geheel wordt dan
afgerond door het behalen van een rij
bewijs. Tegelijkertijd zal echter bepaald
moeten worden, dat het besturen van
een bromfiets door jeugdigen alleen dan
is toegesaan als zij in bezit van rybewijs
zün. Er is dan zekerheid over de aanwe
zigheid van theoretische kennis en ook
hebben zij geleerd hoe zij zich in het ver
keer moeten gedragen, zo meent Bos.
PARIJS (DPA) - Dc Franse regering
heeft bij een rechtbank in Manhattan in
New York een eis tot schadevergoeding
van ruim 300 miljoen dollar ingediend
tegen de eigenaar van de op 16 maart
met rampzalige gevolgen ter hoogte
van de Bretoense kust gestrande super
tanker 'Amoco Cadi/.".
Naar donderdag in Parijs werd verno
men wordt met de eis voorkomen dat
juridische termijnen verstrijken en is de
Franse regering bereid over het geëiste
bedrag te marchanderen.
sterdam in maart uitsprak, in hoger ge
roep.
Mr. Vorst betoogde dat Batco door de
uitspraak gedwongen wordt om een
verlies van vijf miljoen gulden te incas
seren. De twee vestigingen in Am
sterdam en Brussel zijn volgens hem een
economische eenheid die in de rode cij
fers terecht zal komen, als er niet gera
tionaliseerd wordt.
„Concentratie in Brussel is onvermijde-
STOCKHOLM (RTR, UPI)-De SU heeft
vrijdag haar negende en tot dusver
sterkste ondergrondse atoomproef ge
nomen op het proefterrein van Semipa-
latinsk in het westen van Siberië, aldus
het seismologisch instituut van Upps-
lala.
De ontploffing werd om 04.37 uur (onze
tijd) veroorzaakt en zeven later in Zwe
den geregistreerd. De kracht was 6.9 op
de schaal van Richter.
Een woordvoerder van het instituut zei
dat de Sowjets sinds 1974 elk jaar het
aantal proeven en de sterkte daarvan
hebben opgevoerd. „In 1974 registreer
den wij zes explosies, waarvan de sterk
ste 6.7. In 1978 hebben wij nu al negen
explosies in Semipalatinsk. met de
sterkste van 6.9". zei hij.
lijk. de Batco is bij die beslissing niet
over één nacht ijs gegaan", aldus mr
Vorst.
Hij zei verder dat er ten tijde van het
kort geding volgens de prognoses al
sprake was van een verliessituatie. „Die
prognose is nu werkelijkheid gewor
den" Hij noemde het aanmatigend van
de president door als jurist (in het nu
aangevochten vonnis) te bepalen dat de
onderneming 'behoorlijk winstgevend'
is. „De werkelijkheid toont het tegen
overgestelde". zo meende hij.
Er loopt ook nog een enquete-procedu-
re tegen Batco. De bonden willen hier
mee bereiken dat er een onderzoek
komt naar de bedrijfsvoering in 1970,
maar maakten er sindsdien nog maar
twee keer gebruik van. De procedure
tegen Batco dient voor de onderne
mingskamer van de rechtbank in Am
sterdam. Deze kamer zal op 5 oktober
uitspreken of het gevraagde onderzoek
er komt of niet.
De bonden willen graag zo n onderzoek
omdat ze Batco ervan verdenken, in
Brussel bewust een overcapaciteit te
hebben gecreëerd, die 'toevallig' gelijk
Is aan de Amsterdamse produktie. Bo
vendien verdoezelt Batco volgens de
bonden de realiteit omdat de moeder
maatschappij vorig jaar 12 miljoen gul
den winst heeft gemaakt en de multina
tional British American Tabacco Indu
stries een winst van 700 miljoen gulden
boekte.
MINISTER: MOEILIJK PROBLEEM
deelbaar geheel, wilde weten of ook de
milieu-aspecten van de landbouw in de
door hem en de andere commissieleden
gewenste sectorraad zouden worden
opgenomen en vroeg naar de prioriteit
torraad natuur- en landschapsbeheer die de minister aan de wens van de ka-
DEN HAAG (ANP) - De
tenschapsbeleid uit de tweede kamer
heeft vrijdag met grote nadruk bij mi
nister Peijnenburg van weten
schapsbeleid aangedrongen op een sec-
en milieuhygiëne. De christen-democ
raat Faber diende hierover een motie
in. ondertekend door CDA, WD, PvdA
en D'66 en met adhesie van de PPR, wat
betekent dat dit voorstel in de kamer
zal worden aangenomen.
Zowel Faber als mevrouw De Boois
(pvda). Dees (wd), Mertens (d'66) en
Jansen tppr) gaven in zeer duidelijke
bewoordingen uiting aan het kamer-
verlangen dat snel de coördinatie op
milieugebied in zo breed mogelijke zin
wordt aangepakt, waarbij zij zich weinig
wensten aan te trekken van depar
tementale scheidslijnen.
Minister Peijnenburg deelde mee dat
merleden wilde toekennen. De minister
wilde wel een hoge prioriteit toeken
nen aan die sectorraad, maar had
duidelijk wat moeite met het ongeduld
van de kamerleden.
In een hotel in Hamburg heeft de poli
tie donderdag 11 schilderijen van be
roemde meesters gevonden met een ge
schatte totale waarden van anderhall
miljoen gulden.
Vijf mannen - een Noor. drie Zweden en
een Duitser - werden aangehouden on
der verdenking de kunstwerken te heb
ben gestolen.
zijn collega van volksgezondheid en mi- Vo, deskundigen zijn de schilde-
lonhviT pup pvpnalc nn vrtnr ppn gpp.
lieuhygiëne evenals hij voor een sec
torraad milieuhygiëne voelt, maar de particulier bezit'
gedachten gaan voorlopig uit naar een
wat beperkte opzet met vooral de na
druk op milieubeschermingsaspecten.
Afbakening van het terrein voor die sec
torraad is volgens de minister juist een
van de moeilijkste problemen.
Deze voorzichtige benadering werd de
bewindsman niet in dank afgenomen.
Faber noemde natuur en mil ieu een on-
rijen echt en vermoedelijk afkomstig uit
DEN HAAG - De directie van Fokker
wil de vaste tweede-kamercommissie
van defensie duidelijk maken dat de in
ontwikkeling zijnde F-28 Super geen
rol mag gaan spelen als Franse com
pensatie voor de Atlantics die Neder
land nodig heeft ter vervanging van de
Neptune. Fokker zal hierover volgende
week een gesprek hebben met de com
missieleden. De twee partijen zijn het
er wel over eens dat Frankrijk nu nodig
eens definitieve aantallen Fokker
vliegtuigen moet noemen, wil Neder
land zijn keus op de Atlantic-2 kunnen
laten vallen.
Fokker wil voor de F-28 Super de han
den vrijhouden, omdat omtrent te veel
aspecten van dit vliegtuigontwerp nog
definitieve contracten moeten worden
afgesloten Een belangrijke rol speelt
daarin de capaciteit van Rolls-Royce,
die de motor iRB 432-500) zou moeten
leveren. Deze motor is ook nog in het
stadium van ontwerp, maar tegelijk
heeft Rolls-Royce zwaardere motoren in
ontwikkeling voor enkele nieuwe Boei-
ng-ontwerpen
Zou de ontwikkeling van twee motoren
In dezelfde spanne tijds de krachten van
Rolls-Royce te boven gaan, dan is Fok
ker genoodzaakt uit te zien naar een an
dere bouwer. Daar zijn verschillende
mogelijkheden voor. aldus een
woordvoerder. Rolls-Royce zou samen
met één van de twee Japanse fabrieken
ilhi Heavy Industries of Mitsubishi) de
gewenste motor kunnen bouwen, of
Fokker zou een contract kunnen afslui
ten met een van deze Japanse fabrieken.
Voorts zijn General Electric (VS) en de
Franse fabriek Snecma In de markt, met
verkleinde versies van hun bestaande
types JT8D-209 respectievelijk CFM-56.
Soortgelijke opties heeft Fokker voor de
andere delen van de F-28 Super, in het
bijzonder omdat het vliegtuig aanzien
lijk groter ls dan de bestaande F-28.
„Het ligt voor de hand dat we bij een
groter type meer te verhandelen hebben
en een iagere prijs kunnen bedingen",
aldus Fokker, die de F-28 Super rond
1984 op de markt wil zien te krijgen.
Dat- is ook het tijdstip waarop de At
lantic-2 geleverd zou kunnen worden.
Met name voor Pvd A-defensiespecialist
B Siemerdink was dit aanleiding te
verlangen dat Frankrijk de toezegging
zou doen niet minder dan 50 F-28 Supers
af te nemen, als compensatie voor de
Atlantic-2 Een overweging van Ste-
merdink ls, dat de twaalf tot twintig
F-27's i turboprop-toestellen) die Frank
rijk heeft aangekondigd wellicht te zul
len nemen, bfj lange na geen gelijk
waardige compensatie vormen voor de
Atlantics.
Met die stelling is Fokker het overigens
geheel eens. EchtPr niet met een andere
mening van Siemerdink. dat Rolls-
Royce meer of minder onder druk gezel
zou moeten worden de door Fokker ge
wenste motor te ontwikkelen, door de
Britten de zekerheid te geven dat ei
dan ten minste honderd motoren moe
ten worden geleverd. Dat zou de Brit
ten er wel eens toe kunnen brengen de
prijs van de motor aanzienlijk hoger te
maken dan Fokker noodzakelijk acht.
DEN HAAG (ANP) - Voor het eerst
sinds de instelling van minimumb
roodprijzen rs er besloten tot een
verlaging: op Prinsjesdag, dinsdag
19 september, daalt de minimum
prijs voor verpakt gesneden wit
tebrood met ccn cent tot 1.37. Hij
komt daardoor gelijk te liggen met
de minimumprijs voor verpakt ge
sneden bruinbrood, die niet veran
dert.
Het verschil tussen verpakt en ge
sneden brood en onverpakt brood
blijft zeven cent. zodat de minimum
prijs voor onverpakt bruinbrood en
wittebrood van dinsdag af 1.30 zal
zijn.
De verlaging vloeit voort uit een door
verschillende factoren veroorzaakte
verlaging van de tarwebloemprijs.
De 'vrije' broodprijs zal ook met een
cent per brood van 800 gram dalen, zo
verwacht het ministerie van econo
mische zaken
Maandag 18 september a.s. gaat na
melijk de prijs by levering door pro
ducent aan handelaar met 0.8 cent
omlaag. Hiertoe ls na overleg tussen
de ministeries van economische za
ken en van landbouw en visserij en de
Nederlandse bakkerystichting be
sloten.