fpza Schuilen voor de bui is attractief in Goes L. P. Boon op zoek naar de plaats waar hij ontspoorde Blaasmuziek van hoog niveau in kerk Veere kunst Duizend-koppig publiek bij Guillou Optreden van drs P. Midgard Middelburg EXPOSITIE IN MIDDELBURG Duiker vreest zeilplank-zwaard L DONDERDAG 10 AUGUSTUS 1978 provincie GROTE KERK. VEERE B laasmuziek van hoog niveau viel er woensdagavond te beluisteren in de Grote Kerk van Veere. Daar trad op de 'K N F Jeugd Road Band 1978', een 75 jonge muzikanten sterk, groot bezet harmonieorkest, gevormd uit jeugdige leden van bij de Kon. Nederlandse Fe deratie van Muziekverenigingen aan gesloten korpsen./2 Hoewel we hier met een voor de gelegenheid samen gesteld ensemble te doen hadden - de groep trekt in een dubbeldeksbus het land rond - bleek dit orkest een prima ingespeelde, homogeen musicerende band te zijn. In slechts vijf repetities zijn de jongelui erin geslaagd een zeer gevarieerd programma op te bouwen. 'Delta Cultureel' niet geheel juist als een 'fanfare-concert' aangekondigd - had een hoog peil. Het optreden begon met een daverende mars uit 'Zapfenstreich nr. 1' van Ludwig van Beethoven, ge volgd door een al even vlot gespeelde 'Slavische Dans nr. 8' van Dvorak. Goed getimed samenspel en prima uitgevoer de dynamische nuances vielen bij deze werken al direct op. De punctuele en duideüjke directie van de jonge Friese dirigent Wiebren Valkema stond ook voor het verdere van de avond borg voor goede Vertolkingen De Road Band onderscheidde zich ook door een uitstekende klankbalans tus sen houten en koperen instrumenten. Van overheersing van de ene groep dooi de andere was geen sprake, al zal de akoestiek van de Grote Kerk ongetwij feld wel enig aanpassingsvermogen hebben gevraagd. Met de fraaie kiankleur van de klannet- sectie kon men apart kennis maken in 'Capnce for Clarinets' van Grundman Het orkest speelde naast werk van de Amerikaan Smith - een fraaie, klank volle ouverture 'Emperata' - ook com posities van Nederlanders als Louis An- driessen ('Moments of the Netherlands', een marciale bewerking van 'Merck toch hoe sterek') en Henk van Lijn- schooten (Rhapsody form the Low Countries'); werken, die de goede tech niek en de muzikale interpretatie van de jeugdige orkestleden volop de kans ga ven. Die kansen werden dan ook benut. Na de pauze was het programma wat lichter van karakter met een medley uit 'Man of La Mancha', een musical van Lelgh, een nummer in big band jazz-stijl - 'Count Down' - van Feldstein en mooie, melodieuze arrangementen van muziek uit de film 'Rocky' van Conti. Een kleine Dixieland-groep ontlokte het publiek veel applaus met de met band-begelei ding gespeelde 'Radio Rag' van James Mac Lead. Het concert werd besloten met een swingend gespeeld 'Rock around the Clock', dat gezien de ovaties van het talrijke publiek nog eens moest worden herhaald. Road-manager Chris Leenders over handigde voorzitter Cranenburg van 'Veere's Genoegen' een geschenk als dank voor de bemoeienissen van deze muziekvereniging met de organisatie van dit concert. Voorzitter C. Schout van KNF-Zeeland, die in zijn openingswoord burgemeester A Hack van Veere en ere-vooreitter Jac. Uitterhoeve van de Zeeuwse KNF wel kom had geheten, bracht in zijn slot- woord hulde aan 'Delta Cultureel' en aan organisator J. Wisse en zijn mede werksters Voor dirigent Valkema en la dy-speaker Annemarie Kooyman waren er bloemen. De KNF Jeugd Road Band. die vandaag deze provincie weer verlaat om elders in het land de concerten voort te zetten, trad woensdagmiddag ook in een besloten concert in het Middelburg se Vijvervreugd op. De 'Road Band '78' toonde zich althans tijdens het Zeeuwse optreden een or kest, dat model kan staan voor heel wat uit volwassenen gevormde amateur korpsen; een homogeen en zuiver spe lend ensemble. G. C. van L. MIDDELBURG. NIEUWEKERK Orgelconcert door de Franse organist Jean Guillou met werken van Bach. Mozart, Widor en Schumann. Publiciteit was er genoeg geweest rondom het concert dat de Franse or ganist Jean Guillou in de Nieuwe Kerk te Middelburg gaf en uit dien hoofde mocht men kunnen concluderen, dat er iets bijzonders aan de hand was. Fabu leuze techniek in dienst van bovenna tuurlijke interpretatiekunst; bezieling gedrevenheid en de rotsvaste overtui ging, dat dit te volbrengen, zijn onont koombare levensroeping is. waarvooi alle andere overwegingen moeten wij ken. Met deze. niet mis te verstane, ui tingen geladen, begaf ik mij naar de Nieuwe Kerk Na afloop moest ik constateren, dat niet alles zo was als in bovenstaande regels werd geschetst. Jean Guillou heeft ze ker een goede techniek, maar een fabu leuze? Een bovennatuurlijke interpre tatietechniek? Kom nou. Twee publiektrekkertjes waren er in het programma van Jean Guillou en zij wa ren allebei van Charles Marie Widor; uit de vijfde Symfonie was dat het 'Alle gro Vivace' en uit de zesde Symfonie het 'Allegro'. Eerstgenoemde is een ge liefkoosd, maar gevaarlijk werk, dat op vele programma's prijkt. Jean Guillou kan de compositie uiteraard met een zeker gemak aan en het virtuose gaat hem ook gemakkelijk en goed af; in het 'Allegro' van de zesde treft men frag mentarisch iets van het vorige werk aan. Beide delen bevatten vele speelse in vallen. die door de snelheid aan gela denheid winnen. Geen wonder dat er wat tussenapplaus uit de eivolle kerk kwam. De organist was zijn programma be gonnen met een 'Stmphonia' uit de Cen- tate 29 (Wir danken dir Gott) van Joh. Seb. Bach. Het werd een goed. zij het wat snel openingswerk. Die snelheid in een wat geforceerd tempo was ook in Bachs Concerto in D BWV 972' te be luisteren, waarbij het orgelspel soms wat opgeofferd wordt aan de virtuosi teit. zonder dat er nu direkt met de Franse slag gespeeld wordt De 'Fantasie no. 1 in f van Mozart kreeg onder de handen van Guillou een vak kundige behandeling. Mozart die voor het orgel niet zo'n grote belangstelling had. wordt met dit werk altijd nog geëerd. Van Robert Schumann speelde Jean Guillou 'Drei Kanons', waarvan de middelste (in As) mij het meeste boeide. Ook deze componist heeft erg weinig voor orgel geschreven en veel verder dan 'Sechs Fugen über den Namen Back' is hij niet gekomen. Met een improvisatie opgegeven door organist Anfhon de Vnes. eindigde dit concert. Het gegeven was Psalm 134. 'Gij dienaars aan den Heer gewijd', voorheen 'Looft. looft nu aller heren Heer'). Liever had ik gezien, dat de or ganist zelf een thema had gemaakt, wat mijns inziens interessanter is. dan een bekend werk. Jean Guillou liet 't gehele thema eerst horen en begon vervolgens in de hoge ligging het gegeven te verwerken; net ging allemaal langs voor de organist be gaanbare paden, waarbij kleine schermutselingen a la Widor in voor kwamen, diverse modulaties de klank kleuren verscheidene malen wijzigden, maar waar het thema meestal niet ver der kwam dan de helft van het opgege- vene. Met een sterk dynamisch element aan het slotgedeelte was het slotap plaus al verzekerd, hoewel de improvi satie mij nu niet direct heeft kunnen boeien. Dat slotapplaus was zeer na drukkelijk en langdurig MIDDELBURG - In het jongeren centrum Midgard te Middelburg treedt vrijdagavond drs P opDeze woordkun stenaar. bekend van televisie en tal van optredens, heeft onder meer een aantal platen uitgebracht en een tiental boe ken. Het optreden begint om 21.00 uur. tetspel zou ontbreken. Dat is er dus ook, zodat men zich in gedachte al weer aan de huiskamertafel kan zien zitten, de partner uitvragend in deze geest 'Mag ik van jou, van de Veld bloemen de ganzenbloem en, van de bloesemtakken, de lijsterbes'. Boeken vol met 'zwartjes', ze zijn er eveneens te zien, evenals die poesieplaatjes. dus zonder puntjes op de eerste e - drukdozen, kinderser viesjes en 'cents-prenten'platen die voor een cent te koop waren en die kinderen kregen aangeboden als ze zich op school nogal hadden uitge sloofd. Getuigschriften van goed gedrag op school kan men er ook vinden op die expositie, zoals die 'prijs van naarstig heid' die in de eerste klas van J. de Croo, door het plaatselijk bestuur van de gemeente St. Laurens in 1837 werd toegewezen aan Maatje Jacobse. 'zoo wegens goed gedrag en loffelijke vor deringen als ter aansporing van verde re naijver en leerlust'. Over dat schoolleven in vroeger tijden valt overigens nog veel meer te zien. zoals enkele duidelijk uitgesleten school plakken. waarmee de meester, buiten het lesrooster om. lijfelijke straffen placht uit te voeren. En natuurlijk hoort in zo'n collectie ook het reken boekje thuis van mr. Willem Bartjens, waaraan we de uitdrukking 'volgens Bartjens' te danken hebben. Bij de illustraties: klassieke pop- penmeubelljes, timmer-en drukdozen. een fragment uit het beeldverhaal van de toverlantaarn uit vroeger tijden. Uit een gymnasti'ekboekje van 1816, ter lering ende vermaeck nog even de ze passage opgelepeld: 'de houding des ligchaams geeft eenen bepaalden vorm aan de gelaatstrekken en eene evenredige rigting aan den groei der ledematenzij is een waarborg voor de zuiveren ontwikkeling der organen'. Het is maar dat u het weet. Een aparte afdeling gaat over die jeugdsentimentele toverlantaarn, waarmee men in vroeger tijden een eigentijdse dia-achtige avond kon be leven. Tegenwoordig heet zo'n ap paraat. dat kinderen gebruiken om plaatjes te kunnen bestuderen, een viewer. Misschien ligt zo'n viewer wel op een expositie, die over honderd jaar wordt ingericht over het speelgoed van vroeger! Kortom, het is daar in het museum in Goes, waar overigens nog veel meer interessants valt te zien. leerzaam toeven wanneer het buiten weer 's re gent. Maar u bent er ook van harte welkom als de zon schijnt. Zondag en maandag gesloten. IIDDET ZIET! Schuilen voor de regen - met name in deze vakantieperiode een regelmatig terugkerend noodza kelijk kwaad - kan een plezierige tijdspassering vormen wanneer u, als u toch in de buurt bent, ter ontwijking van die plensbuien het museum voor Zuid- en Noord-Beveland zou binnen vluchten. Want daar aan de Singelstraat in Goes, is in deze weken een kostelijke collectie kinderspeelgoed te zien. Duiken en windsurfen zijn sporten die goed te combine ren zijn. Dat pak heb je toch al aan, dus dat zit wel goed. Maar het zijn ook sporten die elkaar niet zo goed verdragen. In het maandblad van de Neder landse onderwatersportbond wordt daar een boekje over open gedaan. Plankzeilers kunnen een regelrecht gevaar vormen voor duikers. Wanneer een duiker weer naar de oppervlakte komt loopt hij de kans om te worden getroffen door het als een mes door het water snijdende 65 cm lange zwaard van een windsurfplank. Als je zo'n zwaard voor je hoofd krijgt is het leed niet te overzien, vooral als je weet dat een windsurfer met een beetje wind al een snelheid van 35 km per uur kan bereiken', zo meldt het blad. Om on gelukken te voorkomen dient men in gebieden waar én wordt gedoken én aan plankzeilen wordt gedaan, als duiker gebruik te maken van een duikvlag. Door de enorme toename van het aantal windsurfers, vooral op de Grevelingen, waar veelvuldig wordt gedoken, is het gevaar voor ongeluk ken sterk toegenomen, zo zegt het blad van de onderwatersportbond NOB Van zaterdag 12 augustus af stelt de Vlaamse schrijver en kunstschilder Louis Paul Boon zijn werk ten toon in het pand van Antiquariaat Mer- lijn op het Damplein in Middelburg. Ongeveer veertig werken van Boon tje, waarbij enkele die nooit eerder werden geëxposeerd zullen er te zien zijn. Speciaal voor de tentoon stelling ontwierp de Belgische schrijver een linoleumsnede die voor 85 gulden zal verkocht worden bij de catalogus op groot formaat waarin een volledige biografie van Boons literair werk is opgenomen. Tentoonstellingen van teken- en schilderwerk van schrijver Louis Paul Boon behoren sinds enkele ja ren tot de gewoontevorming bij het galerijpubliek in Belglé. In Neder land toonde Boon zich nog niet zo vaak van die zijde. Nochtans, voor hij begon te schrijven was hij al met de beeldende expressie begaan Sinds enkele jaren, vooral sinds zijn pen sioen bij de Gentse krant 'Vooruit', is de nadruk weer iets duidelijker op de schilderkunst in al haar aspecten komen liggen, L. P. Boon sneed li no's, maakte beeldhouwwerken, pas tels, cojlages, schilderijen, tekenin gen en hij droomt van meer: „Van zodra ik er de tijd voor heb. ga ik me toeleggen op werk met houtskool dat dan achteraf wordt ingekleurd met kleurkrijtjes. Wat de reacties erop zullen zijn trek ik me niet erg aan Ik moet nu eenmaal voor mezelf toch de plaats terugvinden, waar ik ont spoord ben als schilder toen ik begon boeken te schrijven. Misschien als mijn laatste boek zal geschreven zijn, leg ik me dan compleet toe op de plastische kunst". Terugzoeken Heb je het als plastisch kunstenaar niet moeilijk om je monumentnaam in de literatuur weg te spelen? L. P, Boon: „Het publick kent me na tuurlijk eerst van mijn boeken en het is maar wat normaal, dat ze de Boon, die ze daaruit kennen gaan terug zoeken in die schilderijen. Of ze mij daarom als plastisch kunstenaar minder gaan achten weet ik niet. hoewel zulks wel vaker gebeurt met schrijvers die beeldhouwen of schilderen of zo. Meestal ligt dat dan wel niet aan het publiek maar aan de artiest zelf. omdat hij in zijn ander emplooi veelal echt minderwaardig is. Veel schrijvers, die ook naar het penseel grijpen zijn vaak te verlitera tuurd om dat te doen en ze beperken zich tot het maken van prentjes bij wat ze schreven. Anderzijds zijn er ook collega's, die naast goed literair werk, goed plastisch werk maken: denk maar aan Jan Cremer. Hugo Claus en Snoeck. Niemand neemt ze op dat vlak evenwel ernstig. Men blijft ze zien als zondagsschilders, amateurs die er plezier in vinden wat met verf te smossen omdat ze moe geschreven zijn" De verhouding tussen je schrijven en je schilderen is bijna deze tussen dialoog en beeld in de film-, of is dat te- ver gezocht. L. P. Boon: „Een van mijn jeugddro men was om cineast te worden, maar allerlei omstandigheden in onze sa menleving waar het kapitaal dan toch maar het belangrijkste blijft, hebben mij daarvan afgehouden. Je merkt dat ook wel in een aantal van mijn werken: "De kleine Eva uit de Kromme Bijlstraat". "Dc Bende van Jan de Lichte" en ook "Vergeten straat" zijn eigenlijk filmscenario's. Veel liever dan ze alleen maar te schrijven had ik ze zelf in een film vorm gegoten. Ik ben een beetje een ontspoord schrijver, ik schrijf zo maar wat en op een ander moment teken ik zomaar wat,... En toch weet ik dat ik af en toe een boek kan ma ken. waarin tot op zekere hoogte, datgene staat wat ik nou net wou zeggen. Ook in mijn schilderkunst heb ik nu en dan dat gevoel". Voorliefde Als je enig overblijvende artistieke kommunikatie de beeldende kunst zal worden, zal het beeld dan met te overladen worden om wille van zijn volle inhoud? L. P. Boon: „Ik wil hoge. tot de hemel komende muren tekenen, waartegen de wolken zich doodlopen of einde loos schijnende hangars in leegstaande fabrieken. Tussen vuilnis en weggegooide rommel zal ik dan een paar mensjes verloren zet ten. Misschien val ik ook wel terug op mijn erotische voorliefde. iBoon be zit een 'feminateek' met duizenden al dan niet uitgeklede vrouwen uit on telbare binnen- en buitenlandse re vues). In de immense zalen van een oud vervallen kasteel dat meer een katedraal lijkt, zal een adelyke dame rondhangen in het rare gezelschap van haar hond Beest en haar kamer dienaar Bochel. De kinderen van Madame zal ik dan een vreemd ero tisch lpven laten leiden". De tentoonstelling Louis Paul Boon wordt op zaterdag 12 augustus 's middags om 16.00 uur geopend door de directeur van het Letterkundig Museum in Den Haag. dr G. Borgers. De expositie is behalve op maandag, elke dag toegankelijk van 12.00 tot 17.30 uur. F. N. JACQUES CATS Aanvankelijk was er het plan om de expositie op te bouwen uit materiaal dat afkomstig is uit museaal bezit, maar het einde van het liedje is gewor den, dat wat er te zien valt voorname lijk afkomstig is uit particulier bezit. Dat is daar bij een bezoek aan die ten toonstelling historie happen geblazen, want het materiaal gaat soms terug tot perioden van voor grootmoeders fijd. Behalve dat kinderspeelgoed liggen er ook hoogbejaarde kinderkleertjes te kijk en kan men attributen aanschou wen, die voor het opgroeiende kind van nutte waren, zoals een comforta bele 'kakstoel' uit de eerste helft van de negentiende eeuw. Daarnaast staat er onder meer een vuurmand opge steld. die - op temperatuur gebracht door gloeiende kooltjes ervoor moest zorgen dat de kleertjes van de baby konden worden voorverwarmd. Begeleid door een achtergrond muziekje dat rept over Jan Pierewiet en Kortjakje die almaar ziek is, stuit de bezoeker op de wandeltocht langs de vitrines verder op een verzameling straatspelletjes en spelen waarmee in vroeger tijden de tv-loze avonden wer den opgevuld. Er liggen een ijzeren hoepel, benen bikkels en ook prijkt er een tol tussen, die volgens een toelich ting uit de zestiende eeuw moet date ren. maar waarbij ze net zo goed het bordje 'anno 1977" hadden kunnen zet- ten. want de vorm van dat speeltuig heeft in de loop van de eeuwen nauw elijks revolutionaire wijzigingen ge kend. Ook ligt daar het vertrouwde halmaspel nog steeds of beter gezegd weer te koop - en zo n spelletjesverza meling zou een gapende leegte verto nen. wanneer er het Verkades kwar-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1978 | | pagina 9