Op Schelde-Rijnverbinding
hulpverleningsschepen nodig
Drie maanden voor
mishandeling agent
AANBEVELINGEN WERKGROEP IN EINDRAPPORT:
FAMILIE
BERICHTEN
Monumenten-
puzzeltocht in
kader Goese
havenfeesten
Vervoer van
gevaarlijke
stoffen
DONDERDAG 27 JULI 1978
BERGEN OP ZOOM - De werk-
ffroep hulpverlening Schel
de-Rijnverbinding heeft in
haar eindrapport kort samen
gevat de volgende aanbevelin
gen gedaan: Aanschaf van drie
hulpverleningsvaartuigen,
met als ligplaatsen Dinteloord,
Tholen en de Kreekraksluizen;
inpassing hiervan als controle
schepen bij rijkswaterstaat;
instelling van een coördinatie-
post met een vaste bezetting
van speciaal geïnstrueerde
telefonistes bij de Kreekraks
luizen; inschakeling van de
commando-verbind ingswa-
Bejaarde vrouw bij
aanrijding gewond
GOES- De 81-jarige mevrouw M.S.-F.
uit Goes is woensdagmorgen gewond
geraakt bij een aanrijding op de krui
sing Van de Spiegelstraat-Dam-Den
Hollanderlaan te Goes. Zij wilde met
haar fiets vanaf de Den Hollanderlaan
de Van de Spiegelstraat, oversteken
naar de Jacob Valkestraat. Zij kreeg
geen voorrang van een door mevrouw
CJ.S.-S. uit Biezelinge bestuurde auto,
die vanaf de Dam linksaf de Van de
Spiegelstraat inreed. De bejaarde mev
rouw S. werd per ambulance naar het
ziekenhuis De Bevelanden gebracht.
gens van de regionale brand
weer in Bergen op Zoom en/of
van de inspectie voor het
brandweerwezen in Roosen
daal.
De leiding bij de bestrijding van calami
teiten zal dienen te liggen bij een coör
dinatie-team. dat bestaat uit staf
functionarissen van de betrokken dien
sten. onder verantwoordelijkheid van
de burgemeesters van de getroffen ge
meenten. De werkgroep heeft met name
aandacht besteed aan de uitrusting
voor rampen-bestrijding en aan de
kwaliteit van meld- en alarmprocedure.
Om competentie-kwesties te vermijden,
adviseert ze te streven naar soepele en
practisch uitvoerbare samenwerkings
verbanden. De gemeenten die een over
eenkomst voor onderlinge hulpverle
ning bij ernstige scheepsongevallen op
de Schelde-Rijnverbinding hebben on
dertekend. zijn: Reimerswaal, Tholen.
Bergen op Zoom. Halsteren. Nieuw-
Vossemeer. Steenbergen, Fijnaart. Din
teloord, Willemstad en Sint-Phiüps-
land.
Daarnaast doen de rijkswaterstaat.de
regionale brandweerorganisaties Roos
endaal en Zuid-WestrBrabant mee en de
aanliggende kringen van de BB in Zee
land en Brabant.
Te water
De werkgroep is bij haar onderzoek tot
de conclusie gekomen, dat de bestaan
de hulpverlenings-organisaties over
voldoende materiaal beschikken voor
de bestrijding van ongevallen vanaf de
vaste wal, maar niet doeltreffend te
water kunnen opereren. De hulpverle
ningsvaartuigen. die worden aanbevo
len, zijn met name nodig voor het ka-
naalgcdeelte ten noorden van de
Kreekraksluizen. Er is opdit punt geen
ervaring in Nederland zelf. De werk
groep gaat daarom uit van een gegeven
dat op de Rijn in Duitsland hulpsche
pen zodanig zijn gestationeerd, dat ze
binnen een half uur ter plaatse kunnen
zijn.
Dit is de basis voor het aantal van drie
en de ligplaatsen in Dinteloord Tholen
en de Kreekraksluizen. De schepen
moeten worden ingericht voor tal van
taken zoals blussing, bestrijding van
verontreiniging van het oppervlakte
water, eerste hulp en het opnemen van
drenkelingen, sleepwerkzaamheden en
dergelijke Buiten een vaste beman
ning. bestaande uit de schipper, en een
motordrijver, wordt gedacht aan zoge
naamde 'opstappers', zoals brandweer
heden, Rode Kruismensen, ambulance
personeel en een arts. Als centraal hos
pitaal is het ziekenhuis Lievensberg het
EEN VOORWAARDELIJK TBR
MES IN DE
HARTSTREEK
eerst aangewezen, daarnaast beschikt
het Rode Kruis over een nood-hos
pitaal.
Voor snel transport van slachtoffers,
adviseert de werkgroep, helicopters,
die nu al bij het ziekenhuis in Roosen
daal kunnen landen en straks ook bij
Lievensberg.
Voor een goede meld- en alarmprocedu
re is een informatielij n nodig, die er voor
zorgt dat niet meer mensen en instan
ties bij de hulpverlening worden be
trokken dan gewenst is.
MIDDELBURG - De arrondissements
rechtbank te Middelburg heeft
woensdag een inwoner van Tholen
veroordeeld tot drie maanden gevang
enisstraf en voorwaardelijke ter be
schikking stelling van de regering (tbr)
met een proeftijd van twee jaar. Twee
weken geleden eiste officier van justi
tie onvoorwaardelijke tbr en vijf
maanden vrijheidsstraf. De 35-jarige
Tholenaar, J.F. de H.,had eind mei dit
jaar een wachtmeester van de rijkspo
litie met een mes in de hartstreek ge
stoken. Het mes stuitte af op een rib,
waardoor geen vitale delen werden ge-
Geboren 25 juli 1978
CHARLOTTE
P. F. M. Gerritsen
M. E. W. Gerritsen-
Paulus
Kloetingseweg 21, Goes
Tijdelijk adres:
ziekenhuis De Bevelanden-
Noord
Kamer 302.
STICHTING
'VERPLEEG- EN RUSTHUIZEN
ZEELAND' g
De heer L. Maat, afdelingshoofd in ons g
I verpleeghuis 'Der Boede' te Koudeker- g
ke, hoopt na ruim 40 jaar in de verple- S:
ging werkzaam te zijn geweest, op 31 juli
a.s. wegens het bereiken van de pen- j*
sioengerechtigde leeftijd zijn dienst-
verband te beëindigen,
i wy willen graag een ieder in de gelegen- |j
heid stellen afscheid te nemen van de i£
heer Maat tijdens een receptie op g
maandag 31 juli 1978 van half vijf tot zes
uur in het Koetshuis, op het terrein van g
'Der Boede' te Koudekerke, Ter Poor- g:
teweg 15.
Directie Stichting Verpleeg-
en Rusthuizen Zeeland, g
Heden overleed, tot onze diepe droefheid, na een
geduldig gedragen lijden, onze innig geliefde en
zorgzame vader, behuwd-, groot- en overgroot
vader, broeder en oom
JACOBUS LEPOETER
weduwnaar van Johanna Smallegange
op de leeftijd van 83 Jaar.
Yerseke: L. de Pree-Lepoeter
J. de Pree
Biezelinge: D. Lepoeter
H. Lepoeter-Zuidweg
Klein- en
achterkleinkinderen
Biezelinge. 26 juli 1978.
Correspondentieadres: Noordstraat 31.
De overledene ligt opgebaard in de rouwkamer
van het streekziekenhuis 'De Bevelanden-Zuld'.
Bezoek dagelijks van 16.00 - 16.30 uur.
De begrafenis zal plaatsvinden op vrijdag 28 Juli
a.s.. op de algemene begraafplaats te Biezelinge,
om 13.00 uur, vanuit de consistorie der Ned.
herv. kerk. Vertrek 12.45 uur.
Gelegenheid tot condoleren na afloop van de
begrafenis in de consistorie der Ned. herv. kerk
te Biezelinge.
Heden overleed, na een langdurige ziekte, nog
onverwachts, onze geliefde man en vader
HUBERTUS CORNELIS HEIJBOER
op de leeftijd van 71 jaar.
's-Gravenpolder: J. F. Heijboer-Smeitink
W. G. Heijboer
's-Gravenpolder, 26 juli 1978
Weeldijk 2.
De begrafenis zal plaatsvinden in besloten fami
liekring op zaterdag 29 juli 1978, om 13.00 uur, op
de algemene begraafplaats te 's-Gravenpolder.
Gelegenheid tot condoleren na de begrafenis in
het Dorpshuis, Poelvoordestraat. 's-Gravenpol
der.
De overledene ligt opgebaard in de rouwkamer
van 'St.-Joanna'. Bezoekuur dagelijks van 16.00
-16.30 uur.
Geen bloemen - geen toespraken
Bedroefd, maar dankbaar voor alles wat hij vooi
ons heeft gedaan, geven wij u kennis van het
plotseling overlijden van onze lieve vader en opa
JOANNES BERNARDUS VAN STEE
weduwnaar van Johanna Hoondert
op de leeftijd van 88 jaar.
Goes: D. P. van Stee
J. van Stee-Huige
Goes: P. van Stee
A. B. van Stee-Vermeulen
's-Heerenhoek: C. Knuit-van Stee
J. Knuit
En kleinkinderen
Goes. 26 juli 1978
Middelburgsestraat 27.
De uitvaartdienst zal plaatshebben op zaterdag
29 juli a.s., in de parochiekerk van de H. Maria
Magdalena te Goes, om 11.00 uur. waarna de
begrafenis zal plaatsvinden op de r.-k. be
graafplaats aldaar. Samenkomst aan de kerk
om 10.45 uur.
Gelegenheid tot condoleren na de begrafenis in
hotel 'Terminus'.
De overledene ligt opgebaard in de rouwkamer
van het ziekenhuis 'Bergzicht' te Goes. Be
zoektijd van 15.00 tot 15.30 uur.
Liever geen bezoek aan huis
Heden behaagde het de Here van onze zijde weg
te nemen onze geliefde vader, behuwd-, groot- en
overgrootvader
JACOB THEUNE
weduwnaar van Janna Meulmeester
op de leeftijd van 86 jaar.
Araernulden: wed. Van Belzen-Theune
Nieuw- en
St. Joosland: M. Theune
J. Theune-Reijnoudt
Amemuiden: P. Witte-Theune
J. A. Witte
Klein- en
achterkleinkinderen
Amemuiden, 26 juli 1978
Burg. Hackstraat 24.
De begrafenis zal plaatsvinden zaterdag 29 juli
1978, om 12.00 uur, op de algemene be
graafplaats te Amemuiden. Hieraan vooraf
gaande vindt een rouwdienst plaats voor de fa
milie in het verenigingsgebouw van de Her
vormde Kerk, die aanvangt om 11
20 uur en geleid zal worden door de weleerwaar
de heer ds. G. H. Abma.
Na afloop van de teraardebestelling gelegenheid
de familie te condoleren in het verenigingsge
bouw van de Hervormde Kerk.
De crematie van
JAN VADER
en
CAROLINA HELENA VADER
zal plaatshebben op vrijdag 28 juli 1978, om 9.00
uur. in het crematorium Rotterdam, Maeter-
linckweg 101 te Rotterdam-Zuid.
Heden overleed onze geliefde schoonzuster en
tante
A. A. BRASSER-LEENHOUTS
De Lier: J. Brasser-van der Eijk
Vlissingen: H. C. Brasser-Tromp
Neven en nichten
Heden is zacht en kalm van ons heengegaan, na
een liefdevolle verpleging in het verpleegtehuis
'Ter Valcke', onze lieve moeder, groots en over
grootmoeder
MAATJE KARELSE
in de ouderdom van 95 jaar en 7 maanden.
's-Gravenpolder: A. Karelse
M. C. Karelse-Simonse
Nieuwerkerk
(Zld): A. Karelse
M. Karelse-Vergunst
Erik
Inge
Den Haag: P. Karelse
Goes, 26 Juli 1978.
Correspondentieadres: Langeweg 14,
's-Gravenpolder.
De overledene ligt opgebaard in de rouwkamer
van 'Ter Valcke'. Gelegenheid tot bezoek van
15.30 - 16.00 en 18.30 - 19.00 uur.
De begrafenis zal plaatsvinden op zaterdag 29
juli as., des voormiddags om 11.30 uur. te 's-
Gravenpolder, vanuit Langeweg 14.
raakt. De H. verkeerde bij zijn daad on
der invloed van alcohol en verzette zich
heftig tegen zijn aaniouding door de po
litie.
over de Tholenaar verscheen een psy
chiatrisch rapport., dat De H. sterk ver
minderd toerekeningsvatbaar achtte.
Het rapport adviseerde opname in een
inrichting. De verdediger, mr. M. Jan
sen. zei tijdens de behandeling van de
zaak twijfels over het rapport te hebben.
Volgens de raadsman moeten aan een
tbr strengere eisen worden gesteld.
De 23-jarige J.J. van H. uitGeldrop werd
veroordeeld tot drie maanden gevang
enisstraf met aftrek van voorarrest.
De rechtbank bevond de man
schuldig aan een poging hasj naar En
geland te smokkelen. Van H. kwam ech
ter nier verder dan Vlissingen. waar hij
door de douane werd gesnapt. De of
ficier had vijf maanden gevangenisstraf
gevorderd.
J. van A. uit Tholen kreeg een gevang
enisstraf van drie weken opgelegd.
Hiervan zijn er twee voorwaardelijk met
een proeftijd van twee jaar. De recht
bank ging met deze straf ruimschoots
onder de eis van officier van justitie mr.
Th. Lebret. die acht maanden cel waar
van vier voorwaardelijk had geeist.
De Tholenaar stond terecht wegens
vermeende oplichting van de Wet Wer
keloosheidsvoorziening (WWV) en'
diefstal van een aantal visfuiken. Van
A 's raadsman, mr. J. Schot, verzocht
voor het misbruik van de WWV vrii-
spraak. Volgens de advocaat was van
oplichting geen sprake. De diefstal deed
hij af met 'kwajongensstreken'. De
rechtbank achtte de Tholenaar slechts
ten dele schuldig.
GOES - De stichting Goese Kade hield
woensdag in het kader van de haven
feesten een monumentenpnzzeltocht
voor jeugdigen en volwassenen. De
deelnemers kregen een vragenfor
mulier over verschillende monumen
ten in Goes en konden door het juist
beantwoorden van de vragen punten
verdienen.
Winnaar bij de jeugdigen werd Wilma
Elsman van de camping 'De Molenhoek'
te Kamperland en bij de ouderen won
mevrouw N. Ideler-Adriaans uit Kats.
Op het formulier stonden vragen als
„Hoeveel boogjes heeft de balustrade
van de noordgevel van de Grote - of Ma
ria Magdalenakerk".
De formulieren voor de ouderen en de
jeugdigen waren verschillend. Opval
lend was dat er by de ouderen veel meer
deelnemers waren die de afgehaalde
formulieren niet inleverden. In totaal
zijn er 80 formulieren door de jeugdigen
ingeleverd en 25 door de ouderen-
De eerste prijs voor de beide categoriën
was het boek 'Kijk op Zeeland'. De
tweede, derde en vierde prijzen waren
boekenbonnen.
De winnaars jeugdigen: 2. Leen Sandee
uit Goes, 3 Annemiek de Schipper uit
Goes, 4 Albert Jan den Boer uit
Kloetinge. Bij de ouderen: 2. K. Buijze
uit Goes, 3 W. P. Bouwman uit Goes, 4 J.
Persoon uit Kats. De prijzen werden
uitgereikt door de heer A. J. Blok die
constateerde dat de cultuur in Goes
enigszins begint op te leven. Dit mede
door de stijgende belangstelling voor
bijvoorbeeld de oude monumenten in de
gemeente.
GROTE VAART
ABIDA 24 vn Wellington nr Brisbane. AC-
MAEA 25 vn Petite Couronne nr Stanlow,
ALDABI 25 180 zzw Fogo nr Rotterdam, AL
KMAAR 25 890 no Porto Rico nr Ponce, AL-
PHACCA 25 vu Rotterdam nr Santos,
ALUDRA 25 420 w Finisterre nr St Maarten,
AMERSFOORT 24 vn Wellington nr Bris
bane. AMSTELDREEF 25 vn Rotterdam nr
Damman, AMSTELVEEN 25 te Victoria
Roads, ANTILLA BAY 25 250 zw Okinawa nr
Mizushima. ATLANTIC CROWN 25 300 zo
Cape Race nr Le Havre. ATLANTIC STAR 26
te Liverpool. BALTICBORG 26 te Rotr
terdam, BEGONIA 25 vn Patras nr Ancona.
BROERE EMERALD pass 26 Kp Grisnez nr
Temeuzcn, CAPISTERIA 25 200 nno San
Juan nr Curacao, CHEVRON ANRHEM 25
265 nno San Salvador nr Cristobal, CHEV
RON FREE PORT 25 160 zw Ouessant nr
Eurpoort. CHEVRON NAPLES 25 85 o Kings
ton nr Panamakanaal. CHEVRON ROME 25
70 nno Fernando nr Ras Tanura. CHEVRON
THE HAGUE 25 vn Hoek van Holland nr Ko
penhagen. CORAL MAEANDRA 26 te
Sluiskil, PALLIA 25 te Le Havre. DILOMA 25
vn Corpus Christie nrNew Orleans. DIONE 25
55 o Maurtius nr Durban. ESSO BONAIRE 25
120 nw De Europe nr Perzische Golf. E8SO
NEDERLAND 25 580 ono Ascension nr
Kaapstad. FELANIA 25 325 ozo Colombo nr
Mina al Fahal. FOSSARTNA 25 vn Lagos nr
Dakar, GOOILAND 25 vn Hamburg nr San
tos, HEELSUM 25 220 zzw Balboa nr Cris
tobal, HERCULES 25 1130 Canarische eilan
den nr Paramaribo. KATENDRECHT 25 wzw
Bermuda nr Santos, KENNEMERLAND 25
vn Salvador nr Cabe Delo, KIELDRECHT 25
vn Rotterdam nr Antwerpen, KYLIX 25 100
zzo Ibiza nr Engeland. LEPTON pass 25 Cas-
quets nr Las Palmas. MA COMA 25 310 no
Maprito nr Fos, MTTRA 25 vn Curaco nr Bon
ny, MYTILUS 25 650 z Abidjan nr Le Havare,
NEDER RHONE 26 ten anker Shanghai,
NEDLLOYD ADELAIDE 26 200 n Darwin nr
Lyttelton. NEDLLOYD AGULHAS 25 vn
Salvador nr Rio de Janeiro. NEDLLOYD
BAHRAIN 25 280 nw Jeddah nr Hamburg,
NEDLLOYD BOVENKERK 25 50 no Tunis nr
Port Said. NEDLLOYD COLOMBO 25 480
nnw Amsterdam eiland nr Portland, NEDL
LOYD DELFT 25 te Singapore. NEDLLOYD
FREMANTLE 26 50 zo White Sunday Island
nr Surabaya, NEDLLOYD HOBART 25 vn
Acapulco nr San Jose, NEDLLOYD HONG
KONG 25 330 ono Tristanda Cuhna nr Dur
ban, NEDLLOYD HOUTMAN 25 vn Genua nr
Fos, NEDLLOYD KEMBLA 25 vn Bctra nr
Dar es Salaam. NEDLLOYD KIN8TON 25 te
Portland. NEDLLOYD KOBE 25 210 ozo
Saigon nr Hongkong, NEDLLOYD LEK 25 75
ono Algiers nr Port Said, NEDLLOYD LOIRE
25 vn Hamburg. NEDLLOYD MARNE 25 vn
Kaapstad nr Douala, NEDLLOYD MERSEY
25 vn Rotterdam nr Londen. NEDLLOYD
NASSAU 25 vn Singapore nr Hongkong.
NEDLLOYD NIGER 25 140 wzw Abidjan nr
Abidjan. NEDLLOYD NILE 26 te Rotterdam.
NEDLLOYD RIO 25 te Kobe. NEDLLOYD
ROCKANJE 25 50 ono Algiers nr Ceuta,
NEDLLOYD SEROOSKERK 25 vn Reunion
nr Colombo, NEDLLOYD SPAARNEKERK
25 600 z Tahiti nr Tauranga, NEDLLOYD
STEENKERK 25 130 ono Gibraltar nr Ant
werpen, NEDLLOYD STREEFKERK 25 te
Kobe. NEDLLOYD TALBOT 25 130 nnw Lis
sabon nr Matadi, NEDLLOYD TAURANGA
25 161 zo Monrovia nr Dakar, ONDINA 25 in
Balin tangkan aal nr Seria, RUDOLPH PE
TERSON 25 100 zzw Dakar nr Bahrain.
RI JNBORG 25 vn Delfzijl nr Kotka. STRAAT
HOLLAND 25 vn Buenos Aires nr Rio Gran
de. THAMESHAVEN 25 25 no Cabo Frio nr
nheus, TRIDENT 25 220 zzw Flores nr La-
guaira, ULYSSES 25 vn Willemstad nr Mara-
caibo, VIANA 25190 n Mona passage nr Fall-
river, WATERLAND 25 te Paranagua.
BROERE EMERALD 26 te Temeuzen, GE-
TAFIX 26 vn Arzew nr Essider, NEDLLOYD
BAHRAIN 26 te Suezkanaal, NEDLLOYD
HOUTMAN 26 te Fossurmer, NEDLLOYD
NIGER 26 vn Abidjan nr Calabar, NEDL
LOYD NILE 26 te Rotterdam, NEDLLOYD
ROCKANJE 26 te Ceuta, NEDLLOYD SI-
MON8KERK 26 30 z Madagascar nr Drban,
NEDLLOYD WAALEKERK 26 vn Suez nr
Port Said, NISO 26 thv Lymebay
BREEVEERTIEN pass 26 Kp Blanc nr Én-
geland, CAREBEKA 8 26 t.a. Yarmouth
Roads, DABEMA 26 400 nnw Porto Rlco nr
Wilmington. DUTCH MASTER 26 te Rob
terdam. GLORIA VIRENTUM 26 in Golf van
Oman, MAKTRI SMITS 26 t.a. rede Port Har-
court, MERCATOR 26 te Rotterdam. MUS
KETIER 2 pass 26 Schweinemunde nr Stet
tin. SYLVIA EPSILON 31 te Cartagena verw.
SYLVIA OAMMA 27 te Antwerpen. SUL VLA
OMEGA 28 te Or. Yarmouth verw. SYLVIA 6
30 te Stettin verw, VANESSA 26 30 w Umui-
den nr Wilhelmshaven.
KLEINE VAART
ALBERT V pass 25 Goodwin nr Amsterdam.
ARROW 25 v Rotterdam nr Londen. AT
LANTIC SEA 25 10 nno Tripoli nr Molfetta.
BREEHEES 25 rede Port Said, CALAND-
PLEIN 25 15 z Laspeziia nr Gibraltar, COR
NELIS BROERE 26 v Rotterdam nr Lis
sabon, DUTCH FAITH 26 30 w Hanstholm nr
Menstad. DUTCH GLORY pass 25 Kp Gris
Nez nr Gent. ELECTRON 25 v Amsterdam nr
Esbjerg. ELISABETH HOLWERDA 25 te
Rotterdam, HOOP pass 26 Sandettie nr Lo-
rient. IBERLAN EXPRESS 26 60 w Algiers nr
Tunis. JACOBUS BROERE 25 v Rotterdam
nr Tees. KOSMOS 25 v Amsterdam nr Wis
bech, LAURA pass 25 Kp Gris Nez nr Gent.
LOOIERSGRACHT 25 400 z Lagos nr Lagos,
MERCATOR pass 25 Humber nr Rotterdam,
NOORDERKROON 25 te Amsterdam. RO-
CHAB 25 v Bari nr Livomo, RIJNHAVEN 25
130 z Ouessant nr Rotterdam. STELLA
ORION 26 te Amsterdam, 8USANNA 26 t.h.
Oeland nr Tunis, TWEBRO pass 26 Bassurel
nr Rotterdam.
HOOG EN LAAG WATER
Donderdag 27 Juli
uur cm
üür
cm
uur
cm
uur
cm
Vlissingen
818
180
20.37
171
2.13
197
14.32
150
Temeuzen
8.50
198
21.05
190
2.43
208
14.58
162
Zlerikzee
9.31
152
21.44
133
2.55
169
15.23
130
Hansweert
9.19
213
21.33
205
3.10
224
15.28
178
Wemeldinge
955
176
22.12
157
3.08
189
15.37
146
Kreekrak
948
195
22.13
181
3.29
213
15.49
168
Vrijdag 28 juli
uur
cm
uur
cm
uur
cm
uur
cm
Vlissingen
9.22
162
21.50
156
3.15
179
1540
139
Temeuzen
9.52
181
22 18
175
3.42
190
16.06
154
Zlerikzee
10.25
141
22.47
125
3.57
158
16.31
126
Hansweert
10.21
197
22.46
190
4.09
206
16.35
167
Wemeldinge
10.50
165
23.13
149
4.09
177
16.44
170
Kreekrak
10.54
186
23.16
173
4.27
201
16.56
171
Vooral naar aanleiding van het ongeval
met de tankwagen met gas in Spanje
wordt er de laatste tijd veel gesproken
over de routeplicht voor voertuigen ge
laden met gevaarlijke stoffen. Maar
steeds blijkt weer, dat voor velen niet
duidelijk is. wat dit voorschrift met be
trekking tot deze routeplicht nu precies
inhoudt. Dit laatste blijkt ook uit het
verslagje in de P. Z. C. van 26-7 jongstle
den, van de discussie over dit onderwerp
in de Terneuzense gemeenteraad. Met
het onderstaande zou ik wat duidelijk
heid in deze materie willen brengen. Het
vervoer van gevaarlijke stoffen wordt
geregeld in de Wet Gevaarlijke Stoffen,
het Reglement Gevaarlijke Stoffen en
de daarbij behorende drie bijlagen. Met
name het vervoer over de weg wordt ge
regeld in bijlage I (het VLG-het Vervoer
over Land van Gevaarlijke stoffen). De
gevaarlijke stoffen in dit VLG worden
verdeeld en opgesomd in 14 verschillen
de klassen. De bekendste klassen zijn
uiteraard de klasse ld (samengeperste,
vloeibaar gemaakte of onder druk op
geloste gassen) en de klasse Hla (brand
bare vloeistoffen). Voor elke stof ol
groep van stoffen worden gedetailleerde
voorschriften gegeven, die op elk aspect
van dit soort vervoer betrekking heb
ben Nu zijn er enkele duizenden ge
vaarlijke stoffen, die onder de Wet Ge
vaarlijke Stoffen vallen. Slechts een zeer
klein gedeelte hiervan (de gevaarlijkste
stoffen) valt onder de routeplicht.
Randnummer 10.501a van het VLG zegt
namelijk, dat voertuigen geladen met
de hieronder vermelde gevaarlijke stof
fen in gedeelten van gemeenten, binnen
welke gedeelten bij plaatselijk voor
schrift voor het vervoer van gevaarlijke
stoffen wegen of weggedeelten zijn aan
gewezen en als zodanig zijn aangeduid
met borden overeenkomstig model nr 98
van Bijlage II van het Reglement Ver
keersregels en Verkeerstekens geen ge
bruik mogen maken van andere dan die
wegen of weggedeelten, behoudens
schriftelijke ontheffing van de bij plaat
selijk voorschrift aangewezen autori
teit. Het voorschrift zegt dus duidelijk,
dat de route moet zijn aangeduid door
middel van borden. Zijn deze borden er
niet. dan is er ook geen route. De route
ring geldt voor het vervoer van de vol
gende gevaarlijke stoffen:
Ongeacht de vervoerde hoeveelheid:
Klasse la: geheel: klasse lb: geheel:
klasse lc: geheel, met uitzondering van
veiligheidslucifers van cijfer la: klasse
VII: stoffen van groep E; klasse le:
stoffen van cijfer la), 2b) en 4; klasse II:
fosjor van cijfer 1; aiuminlumalkylen
van cijfer 3: zirconiumpoeder van cijfer
6a); klasse lila: acroleine, chloropreen
en zwavelkoolstof van cijfer la), aceet-
aldehyde van cijfer 5; klasse IVa: stof
fen van cijfer 1-5,1 la), 12a) en d),13a) en
b) en 14; oplossingen van anorganische
cyaniden van cijfer 31b), vloeibare pre
paraten van anorganische cyaniden
van cijfer 31c), vloeistoffen, oplossingen,
emulsies of suspensies van cijfer 81;
klasse V: stoffen van cijfer la), 2a), 6a),
7, 9 en 11, broom van cijfer 14, stoffen
van cijfer 34: klasse VU: stoffen van
groep A t.m. D.
Waar we na het Spaanse ongeval steeds
over praten is het vervoer van butaan,
propaan en LPG, gassen, welke voor
verschillende alledaagse doeleinden
worden gebruikt. Deze gassen vallen
onder de klasse ld, de cijfers 6 en 7 van
het VLG en zoals u ziet, deze stoffen
worden hierboven in het routerings
voorschrift niet genoemd. Een chauffeur
van een tankwagen geladen met een
dergelijk gas hoeft zich dus van een
eventuele routering niets aan te trek
ken. Hij zou dat ook moeilijk kunnen,
gezien de overal verspreid liggende
adressen, welke hij moet bevoorraden.
Geheel los van dit voorschrift staat de
verplichting tot omrijden bij een tunnel.
Dit is een voorschrift van het Wegen
verkeersreglement en geldt voc.r voer
tuigen geladen met ontplofbare stoffen,
voor zelfontbranding vatbare of licht
ontvlambare stoffen, brandbare sa
mengeperste, tot vloeistof verdichte of
onderdruk opgeloste gassen en bijtende
of corrosive stoffen. Dus ook voor tank
wagens geladen met genoemde gassen.
A. de Meij, Controleur Gevaarlijke
Stoffen, K. Rietbergkwartier 31Middel
burg.
De toekomst van het
toerisme (ID
De reactie van de heer Oosterhuis is
naar mijn mening een bevestiging van
hetgeen in Uw blad van zaterdag 22 juli
1978 is gesteld, namelijk dat de toe.-
komst van het toerisme zorgelijk is.
Daaruit kan geconcludeerd worden, dat
de gemaakte opmerkingen in grote lij
nen j uist zijn, want de heer Oosterhuis is
een man met kennis over zaken, die het
toerisme betreffen.
Jammer is het, dat de heer Oosterhuis
bij het lezen van het artikel onvoldoen
de gelet heeft op de aanhalingstekens of
liever gezegd waar ondergetekende
wordt geciteerd en waar niet. De op
merking over de norse ober is bijvoor
beeld niet tussen aanhalingstekens ge
plaatst en dus niet van ondergetekende
afkomstig. De PZC is in die dingen heel
nauwkeurig.
J.P. de Regt,
Directeur Provinciale VW Zeeland.
Twee auto's beschadigd
bij aanrijding Terhoie
TERHOLE - Dinsdagmiddag om-
straaks 14.10 uur werden bij een onge
val op de provinciale weg Terneuzen-
Terhole ter hoogte van de afslag naar
café De Kraai twee personenauto's
licht beschadigd.
De bestuurster van een personenauto
W V. uit Schiedam, komend vanuit de
richting Temeuzen. moest ter hoogte
van die afslag plotseling remmen voor
een personenauto die afsloeg. Dit werd
echter te laat opgemerkt door de achter
W V. rijdende K.L. uit Hontenisse. Deze
botste vervolgens tegen de auto van
W.V. aan. Beide auto's werden licht be
schadigd.
Ambtenaren en
hun salarissen
Hoewel dhr. Adriaanse de discussie over
de ambtenaren als beëindigd be
schouwt, noodzaken enkele opmerkin
gen in zyn stuk mij toch tot een reactie.
Ln de eerste plaats de opmerking van
dhr. Adriaanse over de salarisbereke
ning. Inderdaad ben ik uitgegaan van de
berekening van een gemeente-amb
tenaar. Deze ambtenaren vallen onder
de IZA-regeling, met uitzondering van
het onderwijzend personeel en het poli
tiepersoneel. Als dhr. Adriaanse had
vermeld, dat hij was uitgegaan van de
salarisberekening van een rijksamb
tenaar zou ik met genoegen een andere
vergelijking hebben opgesteld. Dan had
ik echter niet volstaan met het noemen
van enkele bedragen maar tevens de
voorzieningen tegenover elkaar gezet.
De AOW-compensatie van 7,1 _procent
(en niet 7,5 procent waar dhr. Adriaanse
het over heeft) is geen achterhaalde
zaak. In mijn vorig ingezonden stuk heb
ik juist betoogd, dat deze AOW-com-
pensatie in de CAO's is verdisconteerd.
Met andere woorden deze salarissen
werden destijds extra met 7,1 procent
AOW-compensatie verhoogd. Deze ver
hoging blijft uiteraard doorwerken tot
in de huidige salarissen. Tot deze con
clusie komt dhr. Adriaanse nu ineens
ook. Vandaar ook mijn bezwaar tegen
de vergelijking van twee dezelfde be
dragen. Dat de ambtenaren indirect vén
deze compensatie mee profiteren is niet
juist. De ambtenaren volgen de per
centages van de grote CAO's. Als de
ambtenaren in navolging van het be
drijfsleven bijv. 3 procent salarisverho
ging krijgen, dan wordt dit percentage
berekend over het bruto-salaris. Terwijl
deze loonsverhoging in het bedrijfsleven
wordt genomen over het bruto-salaris
en de AOW-compensatie, die destijds in
het salaris werd verdisconteerd. Dan
kan men zelf wel nagaan wat ons in de
afgelopen jaren tekort is gedaan.
Dhr. Adriaanse stelt verder nog, dat de
pensioengerechtigde leeftijd van amb
tenaren kan variëren van 55 tot 65 Jaar.
Deze opmerking is uiteraard klinkklare
onzin. Waarschijnlijk bedoelt hij de
funktioneel leeftijdsontslagregeling.
Voor bepaalde funkties die onder zware
lichamelijke en/of geestelijke druk
staan, is deze regeling ingesteld, zoals
politieagenten, brandweerlieden, mili
tairen, bakkenladers enz. Deze voor
beelden spreken m.i. voor zichzelf. Of
zou dhr. Adriaanse liever zien, dat een
agent van 63 jaar nog in het water duikt
om iemand eruit te halen.
Ook de opmerking over de fictieve pro
motie tegen de pensioengerechtigde
leeftijd is maar ten dele juist. In het ver
leden werd bij enkele overheidsinstan
ties wel eens met een leeftijdsbevorde-
ring gewerkt voor de laagstbetaalden.
Deze mensen konden dan op 65 jarige
leeftijd van een redelijk pensioentje ge
nieten. Het Alg.Burg.Pensioenfonds
heeft hier echter al enkele jaren geleden
een stokje voor gestoken. Deze regeling
werd nog al eens toegepast, omdat de
overheid indertijd maar moeilijk aan
personeel kon komen, door de zwarte
lonen en de extra toelagen in het be
drijfsleven.
Voor wat betreft de opmerking over de
proeftijd nog het volgende: Voor de
ambtenaren geldt een speciale rechts
positie, voortvloeiende uit de Ambtena
renwet: 1929, zodat het Burg.Wetboek
niet op ambtenaren van toepassing is.
Vandaar dat de ambtenaren ook ten op
zichte van de proeftijd afwijkende rege
lingen hebben. De politie bijv. kent een
proeftijd van twee jaar.
Dhr. Adriaanse vraagt zich af of onder
de 200.000 werklozen ook ambtenaren
zitten. Dat is inderdaad het geval. Hier
bij denk ik met name aan de onderwij
zers en kleuterleidsters, die door het te
ruglopende leerlingenaantal ontslagen
moesten worden. De opmerking dat de
ambtenaren geen bijdrage willen leve
ren aan het werkloosheidsprobleem is
absoluut niet waar. De ambtenaren
willen hun steentje graag bijdragen.
Alleen hebben zij bezwaar tegen het feit,
dat de regering juist dezegroep extra wil
pakken. De ambtenaren hebben name
lijk niet het stakingsrecht en hebben
geen machtsmiddel om te protesteren
Ten aanzien van de AOW-premie merkt
dhr.Adriaanse op, dat het helemaal
mooi zou zijn als de door de werkgever
teveel betaalde premie aan de werkne
mers terugbetaald zou worden. Daar
ben ik het ook niet mee eens en wel om
de volgende redenen: -ambtenaren ont
vangen bij 40 dienstjaren slechts 20 pro
cent AOW; de AOW-premie, die door de
werkgever wordt betaald, is loon en
wordt bij het belastbaar inkomen van
de ambtenaar opgeteld. Gezien de prog
ressie in ons belastingstelsel kan dat de
ambtenaar een aardige duit in de por
temonnee schelen.Om bovengenoemde
redenen mag de overheid dan ook in zijn
wervingsadvertenties niet meer ver
melden, dat de premie AOW voor reke
ning van de werkgever komt.
Tenslotte wil ik nog ingaan op enkele
algemene opmerkingen van dhr. Ad
riaanse. Het opvijzelen van netto inko
mens bij de ambtenaren komt niet voor.
Alles is volledig geregeld. In tegenstel
ling tot het bedrijfsleven kent de amb
tenaar geen 13e maand en/of kerstgrati
ficatie. Een merkwaardige opmerking
vind ik ook van dhr.Adriaanse, dat op de
banen in het bedrijfsleven maar matig
wordt gereageerd. Gezien het aantal
werklozen kan ik mij dat nauwelijks
voorstellen. Ik hoop, dat uit het boven
staande is gebleken, dat men voorzich
tig moet zijn met het maken van verge
lijkingen. De zaak is veel gecompliceer
der dan men denkt. De discussie is voor
mij nu ook gesloten.
L. de Jongh,
Vluchtenburgstraat 1,
Middelburg.
(Discussie gesloten red.)
Personenauto's in
Hulst beschadigd
HULST- Bij een aanrijding dinsdag
avond omstreeks half zeven in de Ge
ntsestraat te Hulst werden twee per
sonenauto's beschadigd.
De bestuurder van eén van beide auto's,
E. van D. uit Hulst, wilde wegrijden
maar botste daarbij tegen de linkerzijde
van een voor hem geparkeerde auto van
J. van S. uit Hulst. Beide voertuigen
werden slechts licht beschadigd.