Voor een prikkie over de Atlantische Oceaan MACHIENTJE DOET VANAF 1980 'DOMME' REKENWERK OP SCHOOL PZC/o Arbeidsonrust in Frankrijk SCHIPHOL WACHT EEN ENORME CHAOS ZATERDAG 24 JUNI 1978 opinie en achtergrond Van onze verslaggevers) TD ■tvood-wit gekleurde dranghekken markeren de weg naar de balie. Aan het eind van het pad een man of tachtig op een kluitje. Sommigen met rugzak of plunjezak tussen de voeten. Nerveus wachtend tot een van de vrouwen achter de toonbank hun naam afroept. Dan wordt de knip tevoorschijn gehaald, 115 piek uitgeteld en een ticket voor de vliegreis naar Boston, Amerika in ontvanst genomen. Een Rotterdammer heeft nummer 27. Hij was 's morgens om zes uur reeds aanwezig in de vertrekhal van Schiphol. Een jongeman naast hem meldt het bezit van nummer 21. „Ik stond hier al vannacht om vier uur. Had met de KLM gebeld en die vertelden dat er al zo'n 20 man in het stationsgebouw sliepen. Ik schrok, want er kunnen maar 144 mensen mee. Ging dus meteen hierheen". Een tamelijk schril contrast intussen Peter J.~Legro. „Ik moet er niet aan met de situatie in Boston. De belang- denken", zegt hij, wanneer we hem stelling voor deze goedkope vluchten is verhalen van de inmiddels tot dage- aan de Amerikaanse kant overweldi gend, zelfs aanzienlijk meer dan Pa- nAm's plaatselijke manager. Bill Cow- den, had verwacht. Er zijn daar al ty- pisch-Amerikaanse taferelen ontstaan, compleet met omkoperijen en vecht partijen. Onder de passagiers, wel te verstaan. De hoek van de vertrekhal waarin Pa- nAm's check-in balie staat, is herscha pen in een soort kampeerterrein. Er lig gen kluiten en rijen aspirant-passagiers desnoods twee of drie dagen te wachten tot zij aan de beurt zijn voor een ticket. Ze hebben klapstoelen bij zich, slapen midden op de dag onder kranten of lig gen in een grote kring te kaarten - de koppen bij elkaar, de benen als zon nestralen in alle richtingen. Het ziet er op het eerste gezicht wel iswaar chaotisch uit. maar het doet vriendelijk aan. De werkelijkheid is an ders. Plotseling springt een knaap over eind, loopt naar de balie en neemt zijn ticket in ontvangst. Hij is daar blij mee, mag wel worden gezegd, want zijn reac tie is als van een Indiaan die zijn eerste geweer te pakken heeft gekregen. Met overslaande stem joehoe gillend draaft hij, geweldige luchtsprongen makend, tientallen meters door de hal. Bij hem heeft „het systeem" gewerkt: meer dan 24 uur tevoren was hij in de vertrekhal van Boston's Logan Airport gearriveerd en hij had zich laten in schrijven op de wachtlijst die de pas sagiers daar zelf aanleggen Ook dat lijkt heel vreedzaam, maar wie er geen zin in heeft nog wel een paar dagen te moeten wachten voor hij weg kan, smijt er natuurlijk een paar dollars tegenaan om op een redelijke plaats voor het eerstvolgende vliegtuig te komen. En dat nu wordt niet door iedereen gepikt. Chaos Die chaos staat Schiphol binnenkort ook te wachten, zeer tegen de zin intus sen van PanAm's directeur Nederland, lijkse praktijk uitgegroeide situatie op Logan. „Dan zie ik het nog gebeuren dat Schiphol zegt: verhuis jij met je check- in-balie maar naar de RAI". Hoezeer PanAm zelf ook is verrast door de geweldige belangstelling voor deze vluchten, de maatschappij zal er werke lijk iets aan moeten doen. Ook al krijgen de passagiers in feite precies wat ze vra gen - transatlantisch vervoer voor zo weinig mogelijk geld - het hoeft niet no dig te zijn dat je werkelijk dagen en na chten in de hal van hetzij Schiphol, het zij (op de terugweg) Logan doorbrengt om toch maar ooit aan de beurt te ko men. Er moet toch een door PanAm zelf in de hand gehouden systeem denkbaar zijn dat voorkomt dat de passagiers dagen en nachten in de hal moeten doorbren gen. Per slot gaat het om twee dingen: een ticket en een plaats. Het ticket is niet aan een dag gebonden, de plaats vanzelfsprekend wel. Een andere mogelijkheid is de inzet van grotere vliegtuigen. Zo goed als thans Boeing-707's met een capaciteit van 144 stoelen worden gebruikt, kunnen er met 180 stoelenof andere 747's worden inge zet. „Niet helemaal", zegt Legro. „want er is een geweldig tekort aan 747's. Niet alleen bij ons, maar bij elke maat schappij". Dat is juist. Stonden enkele jaren gele den de nieuwe 747's „opgeslagen" in de Zuidcalifomische woestijn, op het ogenblik is er niet één meer te huur. De KLM ziet geen kans haar onlangs ver worven lijndienst op Los Angeles te openen, en Boeing heeft vorige maand besloten de produktie van anderhalve 747 per maand op te voeren tot zeven. Grote plas Voor Nederland is dit soort vliegreizen over de Grote Plas iets geheel nieuws. Iedere dag vertrekt de PanAm-kist, en wie zich het eerst aanmeldt, gaat het eerst de lucht in. Plaatsreserveringen zijn niet mogelijk. Wel wordt degene die uit de boot valt op de wachtlijst gezet. Morgen beter, misschien. PanAm-directeur Legro gelooft echter dat er een grote toekomst in het ver schiet ligt voor de opstapdiensten. „Er is al een grote animo. Van heel ver schillende mensen. Er melden zich niet alleen gitaarspelende jongeren. Ook ge pensioneerden gaan mee. En mensen die een extra emigrantenbezoek willen afleggen. Het is een echte melange. We hebben dan ook geen bepaalde doelgroep. Alleen de zakenman-pur- sang mis je Logisch, want die kan niet gaan wachten. We willen trouwens ook graag verschillende tariefklassen hou den. Op die manier kom je pas tot een goed eindprodukt". T arievenoorlog De Engelsman Freddy Laker organi seerde vanaf september vorig jaar voor het eerst de opstapdiensten vanuit Londen naar New York. Zijn Skytrain bewerkstelligde een enorme daling van de tarieven op de vluchten tussen Europa en Amerika. Er ontstond een grote slag op de transatlantische route, mede veroorzaakt door de grote over capaciteit op die lijnen. Het systeem van Laker is: het verzorgen van kaal openbaar vervoer. Eten wordt niet geserveerdwant dat nemen de pas sagiers toch alleen maar omdat het toe vallig wordt aangeboden. Laker bleek met zijn Skytrain groot succes te boeken. Grote belangstelling, grote winst De „gevestigde" lucht vaartmaatschappijen moesten ook hun prijzen laten kelderen. PanAm is nu de eerste maatschappij die opstapdiensten a la Laker start. In luchtvaartkringen wordt gezegd dat er de eerste weken dik geld bij die Windmill-expres moet. La ker beweerde eind vorig jaar datde pure kostprijs van een vliegtuigstoel van Londen naar New York en terug 250 gulden is. Legro vertelt dat de Windmill- expres met 343 gulden per retour net rendabel is. Met het tarief na 14 juli (642 gulden) is de route voor PanAm dus ze ker winstgevend. De vraag rijst of de consument niet steeds teveel heeft betaald voor zijn vliegreis. De Nederlandse PanAm- leider denkt van niet. „Anders was Pa nAm een aantal jaren geleden niet bij na bankroet geweest en had de KLM niet zo lang in de rode cijfers gezeten. Door een nieuwe markt aan te tappen en de kwantiteit te vergroten, kunnen de prijzen nu wat omlaag". Directeur Legro weerspreekt met kracht dat het de bedoeling van zijn maatschappij is om Laker Airways ka pot te concurreren, waama de prijzen weer stijgen. „Dat is absoluut niet waar. Laker heeft een deur opengetrapt en die is niet meer te sluiten. We willen hem niet kapot maken om daarna de tarie ven weer te verhogen. Dat zou negatieve public relations voor ons zijn die we ons niet kunnen veroorloven". De tarievenoorlog is. meent Legro, wel nadelig voor de chartermaatschappij en Dat interesseert hem verder weinig, want het waren tenslotte die onderne mingen die zo nodig de strijdbijl moes ten opheffen tegen de tarieven op de lijndiensten. Lokkertje Dirk Elzinga, voorlichter van de Neder landse chartermaatschappij Martinair, is ervan overtuigd dat de tarieven weer omhoog gaan als de gevestigde maat schappijen de macht boven de oceaan weer hebben veroverd. Hij vermoedt dat die situatie zich voordoet als de kleinere maatschappijen zich op de langere ter mijn uit de transatlantische route heb ben teruggetrokken. Hij denkt daarbij ook aan zijn eigen Martinair, die overi gens slechts in beperkte mate op Ame rika vliegt. Transavia, de andere Ne derlandse chartermaatschappij, vliegt in het geheel niet op de Verenigde Sta ten. De woordvoerder van Martinair zegt dat er weinig negatief effect merkbaar is van de PanAm-vlucht. „Misschien dat er nu een klein aantal mensen zegt: we gaan met de opstapdienst. Maar er is niet zo 'n gek verschil met het chartertarief. En ik denk dat men toch wel iets meer wil be talen om zekerheid te hebben. Met char ters kun je tenminste vakantieplannen maken. Ik denk dat de meeste mensen daarvoor blijven kiezen". Elzinga wijst er voorts op dat Boston met zo erg inte ressant voor Nederland is „En het kost toch ook weer een hoop geld als je van uit die plaats naar New York of Los An geles wilt reizen" De Nederlandse chartermaatschappij is met van plan haar pnjzen te verlagen „Je kunt niet onder de kostprijs wer ken", stelt Elzinga. Hij benadruktdatde prijs van de PanAm-vlucht dan pok van zeer tijdelijke aard is. Panam-directeur Legro erkent dat de prijs van zijn Boston-vlucht „een lok kertje" is. „We willen het vlieggebeuren naar de mensen brengen, aantrekkelijk maken. Je moet het zien als een ken- msmakingsprijs". De heenreis is wel iswaar tot 14 juli 115 gulden, de terug tocht kost al bijna twee keer zoveel: 228 gulden. Vanaf half juli wordt een retour tje al 642 gulden. Dat is volgens de Pa- nam-man nog steeds 200 tot 250 gulden goedkoper dan het laagste tarief op de transatlantische route Uitdaging De KLM heeft erg laconiek gereageerd op de Panam-aanbieding en is niet van plan de Amerikaanse uitdaging te vol gen. De reactie van de reisorganisato ren op de toestemming voor de Panain- vlucht naar Boston is daarentegen bij zonder fel. Zo heeft Gcfau-directeur Mike Koster, van reisbureau Gefau- Schiphol, staatssecretaris N. Smit- Kroes van verkeer en waterstaat schriftelijk toestemming gevraagd zijn lege vliegtuigplaatsen naar Amerika tot 1 augustus te mogen verkopen voor een gulden. Ook heeft hij het verzoek ingediend om vanaf 1 augustus zijn charterprijzen te mogen verlagen en tevens gevraagd zich te mogen ontdoen van allerlei beperkende maatregelen. Koster vindt dat Smit-Kroes de Neder landse ondernemers discrimineert. „Wij zijn met handen en voeten gebonden aan bepalingen. Onze inkoop- en ver koopprijzen zyn vastgelegd. Maar om dat ze zo graag de Amerikanen op Schiphol hebben, krijgen die allerlei fa ciliteiten. Wij mogen voor een retour naar New York niet minder dan 733 gul den vragen. Die prijs kan omlaag tot 598 gulden. Dan hebben we nog brood met kaas. Als we dit per 1 augustus niet mo gen doorvoeren, span ik een kort geding aan tegen de Staat Dit is toch onbe hoorlijk bestuur". Middels een persbericht heeft het mi nisterie van verkeer en waterstaat be nadrukt dat de Panam toestemming heeft en verplicht is om de Boston- vlucht uit te voeren tot 14 september van dit jaar. „Omdat er geen ervaring is met deze voor Nederland nieuwe zaak, moet uit de praktijk blijken of het met de voorgestelde tarieven levensvat baar is. Mede aan de hand van de resul taten en de effecten ervan op de markt, zal de staatssecretaris overwegen in hoeverre aanpassing van de vast gestelde chartertarieven geboden lijkt". Drukte op Schiphol G1SCARD D'ESTAING (Van onze correspondent) Terwijl de arbeidsonrust ondanks de naderende vakantie toeneemt, wordt de regering steeds ongedul diger tegenover de Franse werkge vers. Het mentaal op de rest van West-Europa achtergebleven Franse „patronaat"isde„Volksfrontschrik" van vlak voorde verkiezingen kenne lijk alweer vergeten. De plannen tot een toenadering tussen de huidige regeringscoalitie en welwillende groeperingen binnen de oppositie lo pen dan ook met name vanuit het patronaat gevaar. De al sinds eind mei slepende onrust bij Renault is nog steeds niet uit de wereld, met name niet in de fabriek van Flins, waar nog steeds 80 man de grote persen bezet houden. De rechter heeft nu toestemming aan de directie gegeven de stakers door de politie te laten verwijderen. Een door dezelfde rechter benoemde onderhandelaar tussen de directie en de vakbonden heeft nog geen resultaat geboekt. Andere in het oog lopende stakingen zijn die in enige nederzettingen van Moulinexen op de marinewerven van Brest. Lorient, Cherbourg en Indret. De door de stakers geformuleerde ei sen komen in de meeste gevallen neer op loonsverhoging en langere be taalde vakanties. Bij Renault wordt ook om de bevordering gevraagd van lopende-bandwerkers die in een uitr zichtloze positie verkeren. De stakingsgolfdie bij Renault begon, is daarom zo moeilijk in te dammen, omdat er vaak geen concrete bezwa ren bij de stakers aanwijsbaar zijn. Heel duidelijk is er het groeiende ge voel van onbehagen, dat al ontstond toen de overwinning van communis ten en socialisten bij de verkiezingen van maart uitbleef. Ditonbehagen om het verlies is des te groter, omdat het samen gaat met de diepe teleurstel ling over de breuk tussen de com munisten en socialisten in hun ge meenschappelijk regeerprogram.een breuk die in het algemeen wordt ge zien als ontstaan door het „verraad" van de communisten aan de gemeen schappelijke zaak. Onbehagen Een ander zeer levend probleem on der de stakers is een niet helemaal te formuleren gevoel van onbehagen, datookvalttevertaleHmethet woord „balen". Het is het grote probleem van de 20e-eeuwse industriestaten, dat neerkomt op een diepgeworteld balen van het dagelijks sleurwerk, gepaard aan de wetenschap dat er van een promotie of een verandering in het werk nooit meersprakezalzijn. Foto's van de stakers bij Renault dui den een strijdbaarheid aan die zich ook wel afreageert in voetbal- machtches: met verrekijkers gewa pend staat de „generale staf' van de stakers op het dak van de fabriek om „te kijken of de politie er al aankomt". Ook de vakbondsleiders weten dat hier een oorlogje wordt gespeeld, dat zijn spelelement verliest zodra een van de strijdende partijen geen te rugweg meer ziet. Het Franse patronaat heeft nimmer inspiratief op de Franse werknemers gewerkt en premier Barre en presi dent Giscard beginnen langzamer hand genoeg te krijgen van de „mid deleeuwse houding" die daar wordt aangenomen tegenover de vak- bondseisen op het terrein van de so ciale politiek. Premier Barre zou in intieme kring hebben gesproken van de „geeuwhonger naar voordeeltjes", die metname de kamer van koophan del van Parijs in onderhandelingen heeft aangetoond, een organisatie „waar men nooit genoeg heeft". Minimumloon Alsvoormiddenmulihetgetrekkebek van de werkgevers niet tot voor de vakbonden gunstige resultaten heeft geleid, zal de regering-Barre het pa tronaat achter de broek zitten door een fikse verhoging van het mini mumloon. Tegen die tijd heeft de rege ring voorzien ineen verhoging van 3.5 tot4 procent, waarmee de koopkracht met li tot 1,5 procentzal stijgenKomt het patronaat niet over de brug, dan stijgt het minimumloon nog iets meer.PremierBarreheeftmetditaUes moeten inzien dat de leider van de socialistische vakbond CFDT. de hoog aangeslagen Edmond Maire. in zijn gesprek met de premier kort na de verkiezingen gelijk heeft gehad in zijn prognose. Hij kent de Franse bazen langer dan vandaag. President Giscard heeft er met dit al les spijt van dat hij vorige week op zijn per televisie uitgezonden persconfe rentie niet nog eens duidelijk heeft gezegd dat het verminderen van de ongelijkheid een van zijn voorname doelstellingen is. De belofte om de belastingennietteverhogen.islndeze politiek een handicap, al zal oud-mi nister van financiën Giscard met zijn eerste minister ook andere middelen weten te bedenken om zijn doel te bereiken. Vakbondseisen tot vermindering van de werktijd vinden bij premier Barre en president Giscard weinig gehoor, hoewel ze worden ondersteund door huneigen minis tervan arbeid, Boulin. Men vermoedt dat Boulin door oud premieren Gaullistenleider Chirac is geinspireerd, die zint op actie als st raks de vakantie voorbij is. Want de mooie socialiseringsplannen van het duo Giscard-Barre worden niet alleen door de werkgevers steeds meer ge boycot. De nog steeds op wraak be luste Gaullisten leider heeft alle zo mermaanden rustig de ty d om op een spectaculaire en de regering hin derende come-back te zinnen. (Door Theo Koopman) He, gemak dient de mens. Voor de eindexamenkandidaten van vwo, havo, mavo en lbo-c krijgt deze uitspraak met in gangvan 1980een extra dimensie. Dan mogen zij tijdens het schriftelijk eindexamen profi teren van de gemakken van het elektronisch zakrekenmachientje. Staatssecretaris De Jong van onderwijs is de weldoener. Hij vindt dat het hoog tijd wordt dat de eindexamenkandidaten ontlast wor den van het weliswaar noodzakelijke, maar „domme" en tijdrovende rekenwerk bij de uitwerking van de opgaven. Dat cijferwerk mag na 1980 worden overgelaten aan het feilloze, elektronische brein van een hand zaam apparaatje. De hierdoor gewonnen tijdwinst kan worden geïnvesteerd in de wareproblemendieindeopgaven verscholen zitten. Althans behoren te zitten. „Want", zo stelt de staatssecretaris, „het wordt dan mogelijk problemen aan te snijden die men nu vermijdt vanwege het te veel eisende rekenwerk. Als de leerlingen de be schikking krijgen over elektronische reke- napparatuur. kan men hen confronteren met chte problemen in plaats van met studeerka merproblemen". De staatssecretaris voegt er desgevraagd wel aan toedathetnietdebedoelingisdatna 1980 de eindexamenopgaven ook moeilijker zullen worden. „Hetblijftophetzelfde niveau Alleen zullen er andere problemen aan de orde wor den gesteld". De heer De Buger van de commisssie eindexamen voortgezet onderwijs verduide lijkt. „Natuurlijk worden de opgaven met moeilijker gemaakt. Ze worden wel na tuurlijker. Nu maken we. om het rekenwerk minder tijdrovend te maken, gebruik van afge- rondegetallen.Maarnal980zullenwegebrmk kunnen maken van de echte getallen" De invoering van het elektronische brein op de eindexamens valt bij de betrokken par tijen in goede aarde. De leden van decommis- siezijn content (per slot van rekening hadden juist zij aangedrongen op invoering van het zakrekenmachientje), de leerlingen zijn blij, het onderwijzend personeel ziet voordelen en de fabrikanten van de machientjes gnuiven, omdat ze de kassa al horen rinkelen, want de vraag zal met vele tienduizenden stijgen. Ontevreden zijn de mensen die vrezen dat de invoering van het elektronisch zakreken machientje een geestelijke luiheid in de hand werkt „Dat gevaar zit er inderdaad wel in. Maarjemoetnietvergetendaterindeeersteen tweede klassen nog altijd wel aan hoofdreke- nen wordt gedaan, hoewel dat over het alge meen minder frequent gebeurt. Maar ik vind dat toch met zo'n groot bezwaar We maken dagelij ks gebruik van de mogelijkheden die de moderne techniek verschaft. En het is toch te gekdatjeannol978deleerlingennogingewik- kelde rekenopdrachten laat doen, zonder dat ze van de techniek gebruik mogen maken aldus de heer De Buger Woordvoerder Roefs van het Nederlands Ge nootschap van Leraren denkt er ook positief over „Ais je instrumenten kunt gebruiken voor ingewikkelde berekeningen, dan kan ik dat alleen maar toejuichen. Per slot van reke ning doen ze dat in het bedrijfsleven ook. De mechanisatie moet echter niet zover gaan dat we het oplossen van eenvoudige rekenp roblemen met het hoofd afleren". Veel eerder Bij het bedrijf Dixon, dat de zakreken- machientjes op de markt brengt, meent een woordvoerder, dat men de elektronische breinen veel eerder op de scholen had moeten invoeren. „Het is toch niet reëel dat ze niet gebruikt mochten worden op deexamens. In het bedrijfsleven makenzeerook veelvuldig gebruik van. dus waarom zou jemensendieop het punt staan het bedrijfsleven in te stappen er niet mee laten werken. Als jeeffectief wilt werken, dan heb je calculators nodig. Tijd is geld". De industrie heeft een grote veelsoortigheid aan elektronische rekenmachientjes op de markt gedeponeerd. Er zijn apparaten die niet meer kunnen dan optellen, aftrekken, delen en vermenigvuldigen (veel gebruikt door huisvrouwen die in de supermarkt het werk van de caissire controleren), maar er zijn ook apparaten die met een paar een voudige handelingen de meest ingewikkelde wiskundige rekensommen voor je oplossen. Het verschil openbaart zich vooral in de prijs. Zit het gevaaremiet in dat in deze t ijd waarin het onderwijs streeft naar gelijke kansen voor iedereen de portemonnee van pa toch nog zijn invloed laat gelden? Staatssecretaris De Jong vindt van niet. Hij vindt de prijzen van de apparaten zo I aag, dat ze voor elke beurs toegankelijk zijn. De heer De Buger: „Het argument dat dieapparaten te kostbaar zijn, gaat niet meer op. Voor vijftig gulden kun je al zo'n apparaat kopen". Bij Dixon heeft men andere verwachtingen van deprijs.„Jekuntvoorviertientjesinderdaad wel slagen, maar dezakrekenmachinesdie ze bijheteindexamennodighebben, variëren in prijs van honderd tot tweehonderd gulden. Ach, dat geld kunnen de scholieren toch zelf wel verdienen. Ze kunnen een krantenwijkje nemen. Maar je ziet trouwens de ontwikke ling dat scholen de zak rekenmachines zelf kopen en aan de leerlingen beschikbaar stel len. Overigens merk je nu al dat ontzettend veel scholieren een zakrekenmachine ko pen". Bij het Genootschap van Leraren meent de heer Roefs dat de uitvoering van het plan van staatssecretaris De Jong niet tot gevolg mag hebben dat de ene leerling dank zij de finan ciële draagkracht van pa sneller het reken werk af kan hebben dan een ander. „Er zal gebruik gemaakt moeten worden van stan- daardapparatuur".

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1978 | | pagina 4