Na 10 jaar erkenning voor
drummer Kees Meerman?
Agenda
ANDERSSEN-STEINITZ
i
TWEE KAMPIOENEN dammen/I. anderson
CONVENTIES
TWEEDE BROOD-ELPEE VERKOOPT PRIMA
ZATERDAG 10 JUNI 1978
"Als je het met een groep
wilt maken, moet je in de
eerste plaats zo hard werken
als je maar kunt. Zo veel mo
gelijk mensen en platenmaat
schappijen met banden aflo
pen. contacten leggen waar
1 maar mogelijk is, en
vooral, je moet verschrikke
lijk veel optreden. Beter wel
gespeeld voor weinig geld -
dan bereik ja altijd nog een
aantal mensen - dan helemaal
niet gespeeld".
Kees Meerman, drummer van de mo
menteel furore makende Nederlandse
groep Herman Brood and his Wild
Romance, benadrukt het meermalen'
een toekomst als popmuzikant is pas
weggelegd, als je bereid bent ver
schrikkelijk Jiard te werken De 28-ja-
nge Vlissinger kan het zo langzamer
hand wel weten al meer dan tien jaar
is hij bezig by de top te komen van de
Nederlandse popmuzikanten Het
succes lijkt nu te gaan komen van de
laatste elpee van de groep van Herman
Brood, Shpritsz. werden binnen drie
weken 10 000 exemplaren verkocht
De eerste min of meer 'echte' groep
waarin Meerman speelde was For
mation, die later werd omgedoopt in
Moreman's Privacy. Hij vertelt hoe het
kwam dat. hij drummer werd' "Toen ik
een jaar of vijftien was. was ik hele-
al bezeten van het skelteren Om
i geld voor die sport te komen
werkte ik zelfs op de baan bij West-
kapelle Daar gebeurde op een gege
ven moment een ernstig ongeluk,
waarby een coureur hersenletsel op
liep Op aandrang van mijn ouders heb
ik toen hel skelteren eraan gegeven
Daarom kreeg ik een drumstel van
mijn vader Ik geloof niet. dat hij ooit
zon spijt heeft gekregen van een be
slissing"
Spfjt of niet, Kees Meerman raakte in
de ban van het drumstel en werd pop
muzikant. Hij noemt wat van de groe
pen op die hij in de loop der jaren heeft
versleten- Bismarck, Temple, Mini-
sink Townhouse (met de Vlissingse gi
tarist Leo van de Ketterij). Smile (des
tijds de Hollandse Beatles genoemd).
Bonfire, de rock 'n roll band van John
Caljouw en tenslotte, na nog wat Bel
gische omzwervingen. Herman Brood
Geld
Een van de voornaamste problemen
voor Meerman ten waarschijnlijk wel
voor alle beginnende muzikanten) is
altijd het geld geweest: "Iedere keer
als je ineen band gaat spelen kost dat
geld: er moet een installatie komen, je
hebt vervoer nodig. Bovendien heb ik
een vrouw en twee kinderen. Overi
gens, over de sociale dienst heb ik
nooit te klagen gehad Ik heb twee
keer gebruik kunnen maken van de
tijdelijke arbeidsplaatsenregeling,
een project van het ministerie van
CRM om jonge werkelozen aan een
baan te helpen, waardoor ik toch
weer zo'n beetje een vast inkomen
had. Wat er dan over bleef ging wel
weer in de muziek. Ook terwijl ik
werkte bleef ik in groepen spelen".
Eind 1976. de tijd waarin Meerman
voornamelijk in België actief was
wilde hij eigenlijk ophouden met
drummen De reden was niet dat hij
uit gekeken was op het drumstel, maar
dat hij te vaak was afgeknapt op zan
gers en gitaristen, die niet genoeg
doorzettingsvermogen hadden. Hij
vindt het moeilijker om als drummer
door te breken, dan bijvoorbeeld als
zanger, of als sologitarist' "Als drum
mer. en ook als bassist, is het moei
lijker om je waar te maken Als de zan
ger en de gitarist ruzie kregen, of op
wilden houden lag er weer een groep
op zijn gat Dat was ik beu, dus ik
dacht, ik ga zingen, dan overkomt me
dat niet En zo veel goeie zangers zijn
er nu ook weer niet"
Brood
In België leerde Meerman de gitarist
Danny Lademacher kennen, met wie
hij in de eerste helft van 1977 op een
zolder in Vlissingen veel repeteerde en
goed bevriend raakte In mei belde
Herman Brood op. nadat Meerman
eerst nog vluchtig contact had gehad
met Bertus Borgers van Sweet d'Bus-
ter Kees Meerman ging bij Brood
spelen, Danny ging mee
Over het werken met Herman Brood
zegt Meerman: "Hij heeft echt die
energie die ik al een paar jaar zocht
Hij werkt met een geweldige overtui
ging. je merkt aan alles dat hij echt
wil. Ook nu werken we veel. vijf. zes
optredens per week. meerdere per dag
af en toe. Nou, je ziet aan de platen-
verkoop dat hel werkt".
Piet Oosthoek
Zaterdag 10 juni
Renesse Bariton - Maggie MacNeal
Vrijdag 16 juni
Vlissingen- Walk-inn - Neighbour
Vlissingen Concurrent - Rex
Reason. 21 00 uur
PLATEN
V an Ringo Starr zouden er waar
schijnlijk nooit solo-platen op de
markt zijn verschenen, ware het niet
dat hij toevallig een drummende ex-
Beatle is en daardoor kan beschikken
over relaties die hem anders wellicht
links zouden hebben laten liggen
Want de platen van Ringo Starr wer
den immers tot voor kort voor een
groot deel 'gedragen' door de muzikale
medewerking van artiesten met klin
kende namen- John Lennon. Paul
McCartney. George Harrison. Harry
Nilsson. Nicky Hopkins. Klaus Voor-
mann. Billy Preston. Dr John (Mac
Rebennack), Elton John. Danny
Kortchmar. Melissa Manchester en
anderen Maar de spoeling werd dun
neren op zijn voorlaatste lp 'Ringo the
4th' waren de echte grote namen zo
goed als verdwenen De informatie op
de hoes van zijn nieuwste lp 'Bad Boy'
wekt de indruk dat alleen zijn goede
vriend Vini Poncia is overgebleven
Deze heelt tevens voor het eerst de
productie op zich genomen De muzi
kanten worden aangeduid op een wijze
(Lead Guitar: Push-a-lone) die geen
enkel aanknopingspunt biedt met de
ware indentiteit
broos Op 'Ringo the 4th' bleef er niet
veel van over en was Ringo niet meer
dan een middelmatig zanger Met 'Bad
Boy' lijkt hij evenwel terrein terug te
winnen. Er wordt gedegen, functioneel
muziek gemaakt, Ringo zingt vol en
thousiasme en er is een aantal aan
trekkelijke songs gekozen Erzijntwee
nieuwe nummers bij van het duo Vini
Poncia-Richard Starkey. niet de
sterkste momenten van de lp en bo
vendien volgens een herkenbaar
stramien Mijn voorkeur gaat uit naar
het titelnummer (in 1957 gecom
poneerd door Lil Armstrong en Avon
Long), dat zeer amusant wordt ge
bracht Het is ook een verrassing
Ringo 'Where did our love go' te horen
zingen, welk lied in het midden van de
jaren zestig bekendheid kreeg in de
vertolking van The Supremes. Verder
staan er composities op de plaat van
onder anderen Callagher en Lyle, van
Peter Skellem en Michael Franks
Hoewel uit het voorgaande mag
blijken dat ik zo mijn bedenkingen heb
ten aanzien van de muzikale capaci
teiten van Ringo Starr, meen ik toch.
dat "Bad Boy een aangename plaat is
geworden, weliswaar zonder hoogte
punten. maar op een constant redelijk
niveau
Rn
Vingo Starr is bepaald geen groot
zanger, maar hy is begiftigd met een
innemende stem, met een geheel ei
gen, alt yd herkenbaar timbre Dat
geeft, aan zijn platen, hoewel zelden
gesproken mag worden van muzikale
hoogstandjes, toch een bepaald ka
rakter Maardit surplus.dat Ringo net
uittilt boven de middelmaat, is zeer
Polydor 2344 109
fpjd
Een nieuwe band, een nieuw ge
luid' is een veel gehoorde kreet bij het
lanceren van een nieuwe popgroep.
En als ik de vier namen bekijk van de
leden die de nieuwe band. U.K., vor
men, dan moet ik zeggen: inderdaad,
dat belooft wat. Mensen met een uit
gebreide ervaring in verschillende
gerenommeerde bands. John Wetton
vooral bekend om zijn bijdragen bij
King Crimson en Uriah Heep, Eddie
Jobson, die samenwerkte met Bryan
Ferry en Curved Air, Allan Hold-
sworth van de Soft Machine en Bill
Bruford heeft in mijn ogen de meeste
invloed op de muziek die op de plaat
komt. In die muziek zijn overduide
lijke kenmerken te vinden van het
Yes-verleden.
Een belangrijke rol krijgt desythesizer
toebedeeld En daarin zou meteen wel
eens de oorzaak van het feit kunnen
liggen dat het geheel wat van Yes weg
heeft Overigens vind ik de muziek wat
eentonig De nummers verschillen vrij
weinig van elkaar, maar op dat mo
ment komt juist de ervaring van de
vier heren om de hoek kijken. Er wordt
op een gave manier muziek gemaakt,
die goed is afgewerkt Het viertal blijkt
de afgelopen jaren niet stil te hebben
gezeten Er is zo links en rechts wat
meegenomen van de vorige werkge
vers- nogmaals het meeste van Yes. en
dat is nu op een plaat gezet Die plaat
zit degelijk in elkaar, maar erg over
tuigend komt hij met op me over Mis
schien dat U K juist moet proberen
om alleen de technieken van de vorige
groepen mee te nemen en niet de
ideeen Bill Bruford heeft gezegd dat
U. K een band is die gaat zorgen voor
goede en meer avontuurlijke muziek
voor mensen die het niet helemaal
kunnen vitiden bij de huidige 'rock-
sien' Ook dat klinkt veelbelovend, het
is er jammer genoeg nog niet helemaal
uitgekomen
Horizontaal: 3 opstootje: 8 besturen:
9 openbaar; 11 delfstof; 12 teerpro-
dukt; 13 kloosteroverste: 14 afschei
ding; 16 tijdperk. 19 verzorger; 21
door een collectieve modus, op el
kaar betrokken; 23 lichte slag: 24
adellijk: 25 veerkracht. 26 defect; 3C
loot; 31 teken; 33 bijbelse figuur: 35
versmoring; 37 eigen aan een vader:
38 vogel; 39 blijvende verordening: 40
insekt; 41 kunsttaal: 43 voertuig. 45
met kennis toegerust. 46 reptiel: 47
Europeaan.
Vertikaal: 1 samenhang: '2 zelfkant: 3
kledingstuk; 4 uniek; 5 wed
strijdbeker; 6 vogel, 7 keervers; 10 die
een schuld afdoet: 15 plaats in Bel
gië; 16 Balt; 17 woonschuit, 18 bron:
19 haremmeisje, 20 klaplopen 21
Europeaan. 22 kort ogenblik: 26 on
enigheid 27 gesteentje. 28 nauw 29
muziekinstrument. 31 sneeuw-
schaats. 32 in voorraad nemen. 33
bybelse figuur. 34 berg op Kreta. 36
vermogend: 39 Turks landvoogd. 41
onbepaald voornaamwoord. 42 zeez
oogdier; 44 kaar
Uitslag vorige puzzel:
UNiO!>
EBP SlACM
LWO
l UM>0
A JE NICil REEf L
ARC 0
NlELEVE
N 0 OR 5 IE TT E N
ij
FflAt
jNO N N,A
'OG I ER
E E L
ACE N5MEFiF EN
schaken/ c. jansen
De eerste match om de wereldtitel
vond plaats in 1866. Tegenstanders
waren de Duitse schaakmeesters
Adolf Anderssen en Wilhelm
Steinitz. Na een opw indend en wis
selvallig verloop won Steinitz, die
zichzelf daarna tot wereldkampioen
uitriep. De match was pure propa
ganda voor het compromisloze
vechtschaak. Van de veertien ge
speelde partijen eindigde er geen
enkele in remise. Na tw aalf partijen
was de stand nog 6-6. maar toen
greep Steinitz met twee sterk ge
speelde partijen de winst (8-6). Hij
zou zijn wereldtitel behouden tot
1894 toen hij door Emanuel Lasker
werd onttroond.
Uit de match tegen Anderssen een
party
Anderssen-Steinitz
13e matchparty 1866
I.e4 c5 2.Pf3 Pc6 3.Lb5 Pf6 4.d3 d6
De Steinitz-variant Een passieve
maar solide verdediging Zeer ge
schikt voor voorzichtige en hard
nekkige verdedigers
5.Lc6:....
Dat zou men nu niet meer spelen
Zonder enige noodzaak het loper-
paar opgeven en het centrum van de
tegenstander versterkt, dat doet*
geen moderne schaakmeester
5....bc6: 6.b3....
Ook deze zet verraadt, dat Anders
sen geen groot strateeg was
6....g6! 7.Pc3 Lg7 8.0-0 0-0 9.Lg5 h6
10.Le3 c5
Zwart staat beter
II.Tbl...
Typisch Anderssen. Hy probeert
toch iets te ondernemen, terwijl hij
zich eigenlijk tot de verdediging had
moeten bepalen Beter was 11 Dd2!
Kh7 12.Ph2. zoals Lasker aangaf
11... Pe8!
Een zet. die indertyd tamelijk veel
opzien baarde, maar die tegenwoor
dig iedere hoofdklasser zonder veel
hoofdbrekens zou hebben gespeeld.
Het plan g6, Pe8 en f5 is t rouwens niet
van Steinitz afkomstig, maar van
diens originele landgenoot Louis
Paulsen wiens naam nog steeds ver
bonden is aan heden ten dage zeer
populaire verdedigingssystemen
12.b4...
Wit had zich afwachtend moeten op
stellen Anderssen miste daartoe
waarschijnlijk het geduld en het
strategisch inzicht
12....cb4: 13.Tb4: c5 14.Ta4?
Dit is een ernstige fout De toren
komt op dwaalwegen
14.... Ld7 15.Ta3 f5
Tegen de pionnenstorm op de ko
ningsvleugel kan wit weinig inbren
gen. De verzwakking 6.h3 wreekt zich
nu
16.Dbl Kh8 17.Db~ a5 18.Tbl a4
Wit lijkt wat spel te hebben door het
bezit van de b-lijn
19.Dd5
Beter 19 Ph2'
19.. Dc8 20.Tb6 Ta7 21.Kh2 f41
Dat lijkt nu allemaal zo eenvoudig
Maar vergeet niet. Steinitz. de kleine.
gTote man heeft ons allen schaken
geleerd!
22.Ld2 g5! 23.Dc4 Dd8 24.Tbl PfB
25.Kgl Ph7 26.Kfl
De witte koning probeert achter een
barrière weg te kruipen. Tevergeefs.
26h5 27.Pgl g4! 28. hg4: hg4: 29.f3
Dh4.
Zie diagram:
De witte stelling verkeert in trieste
wanorde. De toren op a3. eens met
agressieve bedoelingen het veld in
X 4
I
1
i i
i
e ji
U!
I
P 4
1
4
A
'#i'
ïK
gestuurd. staat volkomen buiten
spel
30.Pdl Pg5
Steinitz overhaast zich niet. Hij ver
sterkt rustig de druk
31.Lel Dh2 32.d4....
Een wanhopige poging om de toren
op a3 in het spel te betrekken
32....gf3: 33.gf3: Ph3!
Sterker dan slaan op d4
34.L12 Pgl: 35.dc5:
Op 35 Lgl: is 35 Lh3 natuurlijk bij
zonder onaangenaam
35.... Dh3+ 36.Kel: PB:- 37.TB:
Zo komt de toren toch nog in het spel.
maar niet op de wyze, die wit voor
ogen heeft gehad
37 DB: 38.Pc3 dc5: 39.Lc5: Tc7
40.Pd5 Tc5:!
Zo doet deze toren ook nog een duit
in het zakje.
41.Dc5: De4:-(- 42.Kf2 Tc8 43.Pc7
De3
Wit gaf het op. Een partij die karak
teristiek is voor de wijze waarop
Steinitz zijn tindgenoten in strate
gisch opzicht overvleugelde
Met 20 punten uit 11 partijen be
haalde Hugo Verpoest het kam
pioenschap van België vóór zijn
broer Oscar. De derde plaats was
voor de opkomende Grégoire. Zoals
de gebr. Verpoest nu al vele jaren
lang de alleenheerschappij uitoefe
nen bij onze zuiderburen, zo domi
neert bij onze vaderlandse dames
Barbara Graas uit Zaandam. Voor
de vijfde maal veroverde zij het na
tionaal kampioenschap. Samen met
Petra Polman uit Huissen zal zij ons
land bij de wereldkampioenschap
pen vertegenwoordigen. Maar met
de vermelding van deze feiten houdt
de vergelijking dan ook op. Het
krachtsverschil is aanzienlijk. Uit
beide toernooien een tweetal par
tijen als impressie van het spel der
kampioenen.
H. Wolters - H. Verpoest 0-2.
I. 32-28 18-23. 2. 34-29 23x32, 3. 37x28
20-25. 4 38-32 14-20, 5. 41-37 10-14. 6.
40-34 5-10. 7 44-40 17-22. 8 28x17
11x22.9 50-4413-18.10 46-419-13.11.
35-30 4-9. 12. 40-35 7-11. 13 44-40 1-7,
14 30-24 19x30. 15 35x24 22-27, 16
31x22 18x38.17 43x32 16-21.18. 48-43
21-26. 19. 49-44 14-19. 20. 40-35 19x30.
21 35x249-14.22.45-4014-19.23 40-35
19x30.24 35x2412-18.25 33-28 18-23.
26 29x9 20x27. 27 9-4 10-14. 28 4x31
8-13. 29 31x20 15x24
H. Verpoest - O. Verpoest 2-0.
I. 32-28 17-22, 2. 28x17 11x22, 3. 37-32
12-17,4. 41-37 6-11, 5. 46-41 8-12, 6. 34-
29 3-8, 7 40-34 19-23, 8 45-40 14-19. 9
32-28 23x32. 10. 37x28 10-14, 11 38-30
5-10, 12, 42-38 19-23. 13. 28x19 14x23.
14 32-27 20-25. 15 50-45 1-6. 16. 35-30
10-14, 17 48-42 14-19. 18 31-26 22x31.
19 26x37 15-20. 20. 38-32 20-24. 23
29x20 25x14.22 42-38 23-28.23 32x23
19x28.24 33x2217x28.25 40-3511-17.
26 38-32 17-22, 27. 32x23 18x40. 28
45x34 22-28. 29 43-38 12-18. 30 44-40
7-12,31 39-33 28x39.32.34x43 6-11.33
40-34 18-23. 34. 37-32 11-17. 35. 30-25
17-22,36. 32-27 22x31,37. 36x27 23-28.
38. 41-37 12-17. 39. 27-22 28-32. 40
37x28 17-21, 41. 38-33 21-26, 42. 22-18
13x22, 43. 28x17 8-12, 44. 17x8 2x13,
45. 43-38 13-18, 46. 33-28 16-21. 47. 34-
29 21-27, 48. 35-30 26-31, 49 28-22 31-
36,50.22x3136x27,51. 30-2418-22.52
29-23 4-10, 53. 38-33 27-32, 54. 49-43
10-15, 55. 33-29 32-37, 56 23-18 22x13,
57 29-23 15-20. 58 24x15 13-19.
E. Nieuwen huizen - B. Graas 0-2.
I 31-27 17-22, 2. 37-31 11-17. 3 31-26
22x31.4 26x37 19-23.5.32-2823x32.6
37x28 14-19. 7. 41-37 10-14 8 37-32
16-21, 9 46-41 21-27. 10 32x21 17x26.
II 41-37 18-23.12 38-32 12-18, 13 43-
38 5-10. 14 49-43 7-12, 15 34-30 20-25.
16. 36-31 25x34, 17. 39x30 15-20. 18
30-25 20-24, 19 44-39 10-15, 20 40-34
14-20,21. 25x14 9x20,22 45-40 1-7,23.
50-45 4-9,24.31-27 7-11,25.47-4112-17,
26 27-22 18x27, 27 32x12 23x32, 28.
37x28 8x17, 29. 41-36 17-22, 30. 28x17
11x22. 31. 36-31 26x37. 32, 42x31 2-7.
33 38-32 13-18. 34 43-38 9-13.35.31-26
7-11. 36 48-42 20-25. 37 34-29 3-9. 38.
29x20 15x24. 39. 40-34 18-23. 40 32-27
22x31.41 26x37 11-17.42 38-32 13-18.
43.33-289-13.44.39-3317-22,45 28x17
24-29.46 33x2419x39,47 32-27 39-43.
48 27-21 43-49. 49 21-16 13-19. 50 37-
31 19-24, 51 17-12 18x7. 51 31-27
49x21. 53. 16x27 23-28. 54 42-38 7-12
P. Polman - B. Graas 0-2.
1 32-28 18-23, 2. 33-29 23x32, 3. 37x28
13-18,4. 28-23 19x28. 5. 29-24 20x29, 6
34x32 14-19, 7. 39-33 10-14, 8. 44-39
5-10, 9. 40-34 14-20,10. 41-37 20-24,11
32-28 17-21, 12. 37-32 21-26, 13. 50-44
26x37,14 32x4118-23.15 44-4023x32,
16. 38x27 12-18,17. 41-37 10-14,18.42-
387-12.19 47-421-7.20.38-32 9-13.21
43-38 4-9. 22 49-43 14-20, 23. 33-28 18-
23. 24. 39-33 12-18. 25. 37-31 7-12, 26.
46-41 11-17, 27. 27-22 18x27.28. 31x11
16x7. 29 36-31 12-18, 30 41-36 20-25,
31 34-30 25x34. 32 40x20 15x24. 33
45-40 9-14. 34. 42-37 8-12. 33 40-34 14-
20. 36. 31-26 20-25, 37 36-31 7-11. 38.
43-39 12-17. 39 48-43 18-22. 40 34-30
25x34. 41. 39x30 22-27. 42 32x12
23x41, 43. 12-7 41-47. 44 7x16
PROBLEEM VAN DE WEEK
Hugo Verpoest
Opvallend aan dit probleem van
WILLEM LENTE is de volkomen na-
tuurlyke aanvangsstand, welke zo
aan de partij ontleend zou kunnen
zijn Eigenlijk een uitdaging aan de
partfjspelers de winstgang van dit
fraaie werkstuk te ontdekken.
De oplossing, welke overigens niet
moeilijk te vinden is, treft u elders op
deze pagina aan
De meningen over het nut van con
venties verschillen nogal. Sommi
gen zweren erbij en nemen een hele
waslijst op in hun uitrusting: ande
ren vinden dat allemaal maar
flauwekul en beperken zich tot b.v.
Blackwood en Stayman en wellicht
nog een enkele.
Mijn persoonlijke sympathie ligt bij
de laatste groep. Bridge win je door
goed te bieden en te spelen en niet
door het gebruik van conventies, die
meestal maar een doodenkele keer
in de strijd kunnen worden ge
bracht. Een groot nadeel is dan ook
nog dat de betreffende conventie op
een kardinaal moment kan worden
vergeten. Dat overkwam een Ame
rikaans toppaar onlangs nog in de
finale van het Vanderbilt viertal-
lentoemooi, het sterkst bezette
Amerikaanse evenement.
S H5
h H 9 6 5 4
r A 10 9 8
kl 9 6
h V 8 7 3 2
r 5 2
kl. A V 3
h geen
r II V B 7 6 5 4
kl H 7 5 4 2
sAB 10 9432
h A B 10
r geen
kl B 10 8
Aan de ene tafel lOost gever allen
kwetsbaar) opende oost 4 Ru. be
doeld als preèmptiet bod Volgens
Amerikaanse gewoonte klopte west
op de tafel, aangevende dat er sprake
was van een kunstmatig bod en des
gevraagd verklaarde west dat oost
volgens hun systeem beschikte over
een sterke 4 Sch-opening. 4 Ru is het
conventionele bod om dat aan te ge
ven. In tegenstelling tot een zwak
dito spel. waarmee gewoon 4 Sch
wordt geopend Zuid paste west
bood gehoorzaam het verplichte bod
van 4 Sch en daarna ging het... pas,
pas, pas.
De hartenuitkomst werd getroefd,
gevolgd door drie ronden klaveren.
Noord troefde de derde ronde,
waarop west nog Sch. V maakte, het
geen 6 down betekende ofwel een
verlies van 600 punten Oosts vergis
sing leek niettemin niet duur. omdat
NZ uiteraard 4 Sch kunnen winnen.
Aan de andere tafel bereikte het ver
haal evenwel een onverwachte cli
max
Oost opende daar 1 Ru. zuid 1 sch
west 2 Ha. noord doublet, oost 3 Ru.
zuid 4 Ru. west pas, noord 4 sch.. oost
5 Ru. zuid 6 Sch igedoubleerd door
west. Het leek een kansloze affaire,
maar dat werd anders toen west
startte met Ru 3. Zuid troefde en
speelde Sch. 9. die hij liet uitlopen
Vervolgens incasseerde hij Ha A. ge
volgd door Ha B en Ha 10. beide ma
len door west niet gedekt
Vla Sch H stak zuid over naar tafel
op Ha H en Ru A verdwenen twee
bridge/1. schipperheyn
verliezende klavers en de rest laat
zich raden.
Zuid ging naar de hand via een inge-
troefde harten, trok de laatste troef
en gaf alleen nog een klaverslag af.
Ziet u overigens welke belangrijkste
fout west heeft gemaakt? Alles wat
hij moet doen is direct Sch V leggen
als de leider Sch. 9 speelt. Zuid is dan
gedwongen Sch. H te nemen: een vi
tale entree is daarmee weg en het
grapje in harten gaat niet meer op
Tot besluit een probleem van de
Zweed Jan Wohlin
h A 4 2
rB 108 5 3
kl. 10 8 6 3
s A 7 5 T— SH642
h 8 5 WN0 h 7 6 3
r H 9 4
kl V 9 7 5 2
s VB 109 3
h H V B 10 9
r A V2
k! geen
Zuid speelt 4 Ha: uitkomst K15. Hoe
wint zuid zijn contract?
Oplossing in de rubriek van de vol
gende week
Oplossing probleem W. Lente
33-29 24x22. 44-39 35x33: 42-38 33x31
36x7 19x37 21x3 1x12: 3x25 14-19:
25x3 19-23: 3-12 23-28; 12-29 enz
Kees MeermanAls drammer is het moeitijKer om je waar te maken