Na 10 jaar erkenning voor drummer Kees Meerman? Agenda ANDERSSEN-STEINITZ i TWEE KAMPIOENEN dammen/I. anderson CONVENTIES TWEEDE BROOD-ELPEE VERKOOPT PRIMA ZATERDAG 10 JUNI 1978 "Als je het met een groep wilt maken, moet je in de eerste plaats zo hard werken als je maar kunt. Zo veel mo gelijk mensen en platenmaat schappijen met banden aflo pen. contacten leggen waar 1 maar mogelijk is, en vooral, je moet verschrikke lijk veel optreden. Beter wel gespeeld voor weinig geld - dan bereik ja altijd nog een aantal mensen - dan helemaal niet gespeeld". Kees Meerman, drummer van de mo menteel furore makende Nederlandse groep Herman Brood and his Wild Romance, benadrukt het meermalen' een toekomst als popmuzikant is pas weggelegd, als je bereid bent ver schrikkelijk Jiard te werken De 28-ja- nge Vlissinger kan het zo langzamer hand wel weten al meer dan tien jaar is hij bezig by de top te komen van de Nederlandse popmuzikanten Het succes lijkt nu te gaan komen van de laatste elpee van de groep van Herman Brood, Shpritsz. werden binnen drie weken 10 000 exemplaren verkocht De eerste min of meer 'echte' groep waarin Meerman speelde was For mation, die later werd omgedoopt in Moreman's Privacy. Hij vertelt hoe het kwam dat. hij drummer werd' "Toen ik een jaar of vijftien was. was ik hele- al bezeten van het skelteren Om i geld voor die sport te komen werkte ik zelfs op de baan bij West- kapelle Daar gebeurde op een gege ven moment een ernstig ongeluk, waarby een coureur hersenletsel op liep Op aandrang van mijn ouders heb ik toen hel skelteren eraan gegeven Daarom kreeg ik een drumstel van mijn vader Ik geloof niet. dat hij ooit zon spijt heeft gekregen van een be slissing" Spfjt of niet, Kees Meerman raakte in de ban van het drumstel en werd pop muzikant. Hij noemt wat van de groe pen op die hij in de loop der jaren heeft versleten- Bismarck, Temple, Mini- sink Townhouse (met de Vlissingse gi tarist Leo van de Ketterij). Smile (des tijds de Hollandse Beatles genoemd). Bonfire, de rock 'n roll band van John Caljouw en tenslotte, na nog wat Bel gische omzwervingen. Herman Brood Geld Een van de voornaamste problemen voor Meerman ten waarschijnlijk wel voor alle beginnende muzikanten) is altijd het geld geweest: "Iedere keer als je ineen band gaat spelen kost dat geld: er moet een installatie komen, je hebt vervoer nodig. Bovendien heb ik een vrouw en twee kinderen. Overi gens, over de sociale dienst heb ik nooit te klagen gehad Ik heb twee keer gebruik kunnen maken van de tijdelijke arbeidsplaatsenregeling, een project van het ministerie van CRM om jonge werkelozen aan een baan te helpen, waardoor ik toch weer zo'n beetje een vast inkomen had. Wat er dan over bleef ging wel weer in de muziek. Ook terwijl ik werkte bleef ik in groepen spelen". Eind 1976. de tijd waarin Meerman voornamelijk in België actief was wilde hij eigenlijk ophouden met drummen De reden was niet dat hij uit gekeken was op het drumstel, maar dat hij te vaak was afgeknapt op zan gers en gitaristen, die niet genoeg doorzettingsvermogen hadden. Hij vindt het moeilijker om als drummer door te breken, dan bijvoorbeeld als zanger, of als sologitarist' "Als drum mer. en ook als bassist, is het moei lijker om je waar te maken Als de zan ger en de gitarist ruzie kregen, of op wilden houden lag er weer een groep op zijn gat Dat was ik beu, dus ik dacht, ik ga zingen, dan overkomt me dat niet En zo veel goeie zangers zijn er nu ook weer niet" Brood In België leerde Meerman de gitarist Danny Lademacher kennen, met wie hij in de eerste helft van 1977 op een zolder in Vlissingen veel repeteerde en goed bevriend raakte In mei belde Herman Brood op. nadat Meerman eerst nog vluchtig contact had gehad met Bertus Borgers van Sweet d'Bus- ter Kees Meerman ging bij Brood spelen, Danny ging mee Over het werken met Herman Brood zegt Meerman: "Hij heeft echt die energie die ik al een paar jaar zocht Hij werkt met een geweldige overtui ging. je merkt aan alles dat hij echt wil. Ook nu werken we veel. vijf. zes optredens per week. meerdere per dag af en toe. Nou, je ziet aan de platen- verkoop dat hel werkt". Piet Oosthoek Zaterdag 10 juni Renesse Bariton - Maggie MacNeal Vrijdag 16 juni Vlissingen- Walk-inn - Neighbour Vlissingen Concurrent - Rex Reason. 21 00 uur PLATEN V an Ringo Starr zouden er waar schijnlijk nooit solo-platen op de markt zijn verschenen, ware het niet dat hij toevallig een drummende ex- Beatle is en daardoor kan beschikken over relaties die hem anders wellicht links zouden hebben laten liggen Want de platen van Ringo Starr wer den immers tot voor kort voor een groot deel 'gedragen' door de muzikale medewerking van artiesten met klin kende namen- John Lennon. Paul McCartney. George Harrison. Harry Nilsson. Nicky Hopkins. Klaus Voor- mann. Billy Preston. Dr John (Mac Rebennack), Elton John. Danny Kortchmar. Melissa Manchester en anderen Maar de spoeling werd dun neren op zijn voorlaatste lp 'Ringo the 4th' waren de echte grote namen zo goed als verdwenen De informatie op de hoes van zijn nieuwste lp 'Bad Boy' wekt de indruk dat alleen zijn goede vriend Vini Poncia is overgebleven Deze heelt tevens voor het eerst de productie op zich genomen De muzi kanten worden aangeduid op een wijze (Lead Guitar: Push-a-lone) die geen enkel aanknopingspunt biedt met de ware indentiteit broos Op 'Ringo the 4th' bleef er niet veel van over en was Ringo niet meer dan een middelmatig zanger Met 'Bad Boy' lijkt hij evenwel terrein terug te winnen. Er wordt gedegen, functioneel muziek gemaakt, Ringo zingt vol en thousiasme en er is een aantal aan trekkelijke songs gekozen Erzijntwee nieuwe nummers bij van het duo Vini Poncia-Richard Starkey. niet de sterkste momenten van de lp en bo vendien volgens een herkenbaar stramien Mijn voorkeur gaat uit naar het titelnummer (in 1957 gecom poneerd door Lil Armstrong en Avon Long), dat zeer amusant wordt ge bracht Het is ook een verrassing Ringo 'Where did our love go' te horen zingen, welk lied in het midden van de jaren zestig bekendheid kreeg in de vertolking van The Supremes. Verder staan er composities op de plaat van onder anderen Callagher en Lyle, van Peter Skellem en Michael Franks Hoewel uit het voorgaande mag blijken dat ik zo mijn bedenkingen heb ten aanzien van de muzikale capaci teiten van Ringo Starr, meen ik toch. dat "Bad Boy een aangename plaat is geworden, weliswaar zonder hoogte punten. maar op een constant redelijk niveau Rn Vingo Starr is bepaald geen groot zanger, maar hy is begiftigd met een innemende stem, met een geheel ei gen, alt yd herkenbaar timbre Dat geeft, aan zijn platen, hoewel zelden gesproken mag worden van muzikale hoogstandjes, toch een bepaald ka rakter Maardit surplus.dat Ringo net uittilt boven de middelmaat, is zeer Polydor 2344 109 fpjd Een nieuwe band, een nieuw ge luid' is een veel gehoorde kreet bij het lanceren van een nieuwe popgroep. En als ik de vier namen bekijk van de leden die de nieuwe band. U.K., vor men, dan moet ik zeggen: inderdaad, dat belooft wat. Mensen met een uit gebreide ervaring in verschillende gerenommeerde bands. John Wetton vooral bekend om zijn bijdragen bij King Crimson en Uriah Heep, Eddie Jobson, die samenwerkte met Bryan Ferry en Curved Air, Allan Hold- sworth van de Soft Machine en Bill Bruford heeft in mijn ogen de meeste invloed op de muziek die op de plaat komt. In die muziek zijn overduide lijke kenmerken te vinden van het Yes-verleden. Een belangrijke rol krijgt desythesizer toebedeeld En daarin zou meteen wel eens de oorzaak van het feit kunnen liggen dat het geheel wat van Yes weg heeft Overigens vind ik de muziek wat eentonig De nummers verschillen vrij weinig van elkaar, maar op dat mo ment komt juist de ervaring van de vier heren om de hoek kijken. Er wordt op een gave manier muziek gemaakt, die goed is afgewerkt Het viertal blijkt de afgelopen jaren niet stil te hebben gezeten Er is zo links en rechts wat meegenomen van de vorige werkge vers- nogmaals het meeste van Yes. en dat is nu op een plaat gezet Die plaat zit degelijk in elkaar, maar erg over tuigend komt hij met op me over Mis schien dat U K juist moet proberen om alleen de technieken van de vorige groepen mee te nemen en niet de ideeen Bill Bruford heeft gezegd dat U. K een band is die gaat zorgen voor goede en meer avontuurlijke muziek voor mensen die het niet helemaal kunnen vitiden bij de huidige 'rock- sien' Ook dat klinkt veelbelovend, het is er jammer genoeg nog niet helemaal uitgekomen Horizontaal: 3 opstootje: 8 besturen: 9 openbaar; 11 delfstof; 12 teerpro- dukt; 13 kloosteroverste: 14 afschei ding; 16 tijdperk. 19 verzorger; 21 door een collectieve modus, op el kaar betrokken; 23 lichte slag: 24 adellijk: 25 veerkracht. 26 defect; 3C loot; 31 teken; 33 bijbelse figuur: 35 versmoring; 37 eigen aan een vader: 38 vogel; 39 blijvende verordening: 40 insekt; 41 kunsttaal: 43 voertuig. 45 met kennis toegerust. 46 reptiel: 47 Europeaan. Vertikaal: 1 samenhang: '2 zelfkant: 3 kledingstuk; 4 uniek; 5 wed strijdbeker; 6 vogel, 7 keervers; 10 die een schuld afdoet: 15 plaats in Bel gië; 16 Balt; 17 woonschuit, 18 bron: 19 haremmeisje, 20 klaplopen 21 Europeaan. 22 kort ogenblik: 26 on enigheid 27 gesteentje. 28 nauw 29 muziekinstrument. 31 sneeuw- schaats. 32 in voorraad nemen. 33 bybelse figuur. 34 berg op Kreta. 36 vermogend: 39 Turks landvoogd. 41 onbepaald voornaamwoord. 42 zeez oogdier; 44 kaar Uitslag vorige puzzel: UNiO!> EBP SlACM LWO l UM>0 A JE NICil REEf L ARC 0 NlELEVE N 0 OR 5 IE TT E N ij FflAt jNO N N,A 'OG I ER E E L ACE N5MEFiF EN schaken/ c. jansen De eerste match om de wereldtitel vond plaats in 1866. Tegenstanders waren de Duitse schaakmeesters Adolf Anderssen en Wilhelm Steinitz. Na een opw indend en wis selvallig verloop won Steinitz, die zichzelf daarna tot wereldkampioen uitriep. De match was pure propa ganda voor het compromisloze vechtschaak. Van de veertien ge speelde partijen eindigde er geen enkele in remise. Na tw aalf partijen was de stand nog 6-6. maar toen greep Steinitz met twee sterk ge speelde partijen de winst (8-6). Hij zou zijn wereldtitel behouden tot 1894 toen hij door Emanuel Lasker werd onttroond. Uit de match tegen Anderssen een party Anderssen-Steinitz 13e matchparty 1866 I.e4 c5 2.Pf3 Pc6 3.Lb5 Pf6 4.d3 d6 De Steinitz-variant Een passieve maar solide verdediging Zeer ge schikt voor voorzichtige en hard nekkige verdedigers 5.Lc6:.... Dat zou men nu niet meer spelen Zonder enige noodzaak het loper- paar opgeven en het centrum van de tegenstander versterkt, dat doet* geen moderne schaakmeester 5....bc6: 6.b3.... Ook deze zet verraadt, dat Anders sen geen groot strateeg was 6....g6! 7.Pc3 Lg7 8.0-0 0-0 9.Lg5 h6 10.Le3 c5 Zwart staat beter II.Tbl... Typisch Anderssen. Hy probeert toch iets te ondernemen, terwijl hij zich eigenlijk tot de verdediging had moeten bepalen Beter was 11 Dd2! Kh7 12.Ph2. zoals Lasker aangaf 11... Pe8! Een zet. die indertyd tamelijk veel opzien baarde, maar die tegenwoor dig iedere hoofdklasser zonder veel hoofdbrekens zou hebben gespeeld. Het plan g6, Pe8 en f5 is t rouwens niet van Steinitz afkomstig, maar van diens originele landgenoot Louis Paulsen wiens naam nog steeds ver bonden is aan heden ten dage zeer populaire verdedigingssystemen 12.b4... Wit had zich afwachtend moeten op stellen Anderssen miste daartoe waarschijnlijk het geduld en het strategisch inzicht 12....cb4: 13.Tb4: c5 14.Ta4? Dit is een ernstige fout De toren komt op dwaalwegen 14.... Ld7 15.Ta3 f5 Tegen de pionnenstorm op de ko ningsvleugel kan wit weinig inbren gen. De verzwakking 6.h3 wreekt zich nu 16.Dbl Kh8 17.Db~ a5 18.Tbl a4 Wit lijkt wat spel te hebben door het bezit van de b-lijn 19.Dd5 Beter 19 Ph2' 19.. Dc8 20.Tb6 Ta7 21.Kh2 f41 Dat lijkt nu allemaal zo eenvoudig Maar vergeet niet. Steinitz. de kleine. gTote man heeft ons allen schaken geleerd! 22.Ld2 g5! 23.Dc4 Dd8 24.Tbl PfB 25.Kgl Ph7 26.Kfl De witte koning probeert achter een barrière weg te kruipen. Tevergeefs. 26h5 27.Pgl g4! 28. hg4: hg4: 29.f3 Dh4. Zie diagram: De witte stelling verkeert in trieste wanorde. De toren op a3. eens met agressieve bedoelingen het veld in X 4 I 1 i i i e ji U! I P 4 1 4 A '#i' ïK gestuurd. staat volkomen buiten spel 30.Pdl Pg5 Steinitz overhaast zich niet. Hij ver sterkt rustig de druk 31.Lel Dh2 32.d4.... Een wanhopige poging om de toren op a3 in het spel te betrekken 32....gf3: 33.gf3: Ph3! Sterker dan slaan op d4 34.L12 Pgl: 35.dc5: Op 35 Lgl: is 35 Lh3 natuurlijk bij zonder onaangenaam 35.... Dh3+ 36.Kel: PB:- 37.TB: Zo komt de toren toch nog in het spel. maar niet op de wyze, die wit voor ogen heeft gehad 37 DB: 38.Pc3 dc5: 39.Lc5: Tc7 40.Pd5 Tc5:! Zo doet deze toren ook nog een duit in het zakje. 41.Dc5: De4:-(- 42.Kf2 Tc8 43.Pc7 De3 Wit gaf het op. Een partij die karak teristiek is voor de wijze waarop Steinitz zijn tindgenoten in strate gisch opzicht overvleugelde Met 20 punten uit 11 partijen be haalde Hugo Verpoest het kam pioenschap van België vóór zijn broer Oscar. De derde plaats was voor de opkomende Grégoire. Zoals de gebr. Verpoest nu al vele jaren lang de alleenheerschappij uitoefe nen bij onze zuiderburen, zo domi neert bij onze vaderlandse dames Barbara Graas uit Zaandam. Voor de vijfde maal veroverde zij het na tionaal kampioenschap. Samen met Petra Polman uit Huissen zal zij ons land bij de wereldkampioenschap pen vertegenwoordigen. Maar met de vermelding van deze feiten houdt de vergelijking dan ook op. Het krachtsverschil is aanzienlijk. Uit beide toernooien een tweetal par tijen als impressie van het spel der kampioenen. H. Wolters - H. Verpoest 0-2. I. 32-28 18-23. 2. 34-29 23x32, 3. 37x28 20-25. 4 38-32 14-20, 5. 41-37 10-14. 6. 40-34 5-10. 7 44-40 17-22. 8 28x17 11x22.9 50-4413-18.10 46-419-13.11. 35-30 4-9. 12. 40-35 7-11. 13 44-40 1-7, 14 30-24 19x30. 15 35x24 22-27, 16 31x22 18x38.17 43x32 16-21.18. 48-43 21-26. 19. 49-44 14-19. 20. 40-35 19x30. 21 35x249-14.22.45-4014-19.23 40-35 19x30.24 35x2412-18.25 33-28 18-23. 26 29x9 20x27. 27 9-4 10-14. 28 4x31 8-13. 29 31x20 15x24 H. Verpoest - O. Verpoest 2-0. I. 32-28 17-22, 2. 28x17 11x22, 3. 37-32 12-17,4. 41-37 6-11, 5. 46-41 8-12, 6. 34- 29 3-8, 7 40-34 19-23, 8 45-40 14-19. 9 32-28 23x32. 10. 37x28 10-14, 11 38-30 5-10, 12, 42-38 19-23. 13. 28x19 14x23. 14 32-27 20-25. 15 50-45 1-6. 16. 35-30 10-14, 17 48-42 14-19. 18 31-26 22x31. 19 26x37 15-20. 20. 38-32 20-24. 23 29x20 25x14.22 42-38 23-28.23 32x23 19x28.24 33x2217x28.25 40-3511-17. 26 38-32 17-22, 27. 32x23 18x40. 28 45x34 22-28. 29 43-38 12-18. 30 44-40 7-12,31 39-33 28x39.32.34x43 6-11.33 40-34 18-23. 34. 37-32 11-17. 35. 30-25 17-22,36. 32-27 22x31,37. 36x27 23-28. 38. 41-37 12-17. 39. 27-22 28-32. 40 37x28 17-21, 41. 38-33 21-26, 42. 22-18 13x22, 43. 28x17 8-12, 44. 17x8 2x13, 45. 43-38 13-18, 46. 33-28 16-21. 47. 34- 29 21-27, 48. 35-30 26-31, 49 28-22 31- 36,50.22x3136x27,51. 30-2418-22.52 29-23 4-10, 53. 38-33 27-32, 54. 49-43 10-15, 55. 33-29 32-37, 56 23-18 22x13, 57 29-23 15-20. 58 24x15 13-19. E. Nieuwen huizen - B. Graas 0-2. I 31-27 17-22, 2. 37-31 11-17. 3 31-26 22x31.4 26x37 19-23.5.32-2823x32.6 37x28 14-19. 7. 41-37 10-14 8 37-32 16-21, 9 46-41 21-27. 10 32x21 17x26. II 41-37 18-23.12 38-32 12-18, 13 43- 38 5-10. 14 49-43 7-12, 15 34-30 20-25. 16. 36-31 25x34, 17. 39x30 15-20. 18 30-25 20-24, 19 44-39 10-15, 20 40-34 14-20,21. 25x14 9x20,22 45-40 1-7,23. 50-45 4-9,24.31-27 7-11,25.47-4112-17, 26 27-22 18x27, 27 32x12 23x32, 28. 37x28 8x17, 29. 41-36 17-22, 30. 28x17 11x22. 31. 36-31 26x37. 32, 42x31 2-7. 33 38-32 13-18. 34 43-38 9-13.35.31-26 7-11. 36 48-42 20-25. 37 34-29 3-9. 38. 29x20 15x24. 39. 40-34 18-23. 40 32-27 22x31.41 26x37 11-17.42 38-32 13-18. 43.33-289-13.44.39-3317-22,45 28x17 24-29.46 33x2419x39,47 32-27 39-43. 48 27-21 43-49. 49 21-16 13-19. 50 37- 31 19-24, 51 17-12 18x7. 51 31-27 49x21. 53. 16x27 23-28. 54 42-38 7-12 P. Polman - B. Graas 0-2. 1 32-28 18-23, 2. 33-29 23x32, 3. 37x28 13-18,4. 28-23 19x28. 5. 29-24 20x29, 6 34x32 14-19, 7. 39-33 10-14, 8. 44-39 5-10, 9. 40-34 14-20,10. 41-37 20-24,11 32-28 17-21, 12. 37-32 21-26, 13. 50-44 26x37,14 32x4118-23.15 44-4023x32, 16. 38x27 12-18,17. 41-37 10-14,18.42- 387-12.19 47-421-7.20.38-32 9-13.21 43-38 4-9. 22 49-43 14-20, 23. 33-28 18- 23. 24. 39-33 12-18. 25. 37-31 7-12, 26. 46-41 11-17, 27. 27-22 18x27.28. 31x11 16x7. 29 36-31 12-18, 30 41-36 20-25, 31 34-30 25x34. 32 40x20 15x24. 33 45-40 9-14. 34. 42-37 8-12. 33 40-34 14- 20. 36. 31-26 20-25, 37 36-31 7-11. 38. 43-39 12-17. 39 48-43 18-22. 40 34-30 25x34. 41. 39x30 22-27. 42 32x12 23x41, 43. 12-7 41-47. 44 7x16 PROBLEEM VAN DE WEEK Hugo Verpoest Opvallend aan dit probleem van WILLEM LENTE is de volkomen na- tuurlyke aanvangsstand, welke zo aan de partij ontleend zou kunnen zijn Eigenlijk een uitdaging aan de partfjspelers de winstgang van dit fraaie werkstuk te ontdekken. De oplossing, welke overigens niet moeilijk te vinden is, treft u elders op deze pagina aan De meningen over het nut van con venties verschillen nogal. Sommi gen zweren erbij en nemen een hele waslijst op in hun uitrusting: ande ren vinden dat allemaal maar flauwekul en beperken zich tot b.v. Blackwood en Stayman en wellicht nog een enkele. Mijn persoonlijke sympathie ligt bij de laatste groep. Bridge win je door goed te bieden en te spelen en niet door het gebruik van conventies, die meestal maar een doodenkele keer in de strijd kunnen worden ge bracht. Een groot nadeel is dan ook nog dat de betreffende conventie op een kardinaal moment kan worden vergeten. Dat overkwam een Ame rikaans toppaar onlangs nog in de finale van het Vanderbilt viertal- lentoemooi, het sterkst bezette Amerikaanse evenement. S H5 h H 9 6 5 4 r A 10 9 8 kl 9 6 h V 8 7 3 2 r 5 2 kl. A V 3 h geen r II V B 7 6 5 4 kl H 7 5 4 2 sAB 10 9432 h A B 10 r geen kl B 10 8 Aan de ene tafel lOost gever allen kwetsbaar) opende oost 4 Ru. be doeld als preèmptiet bod Volgens Amerikaanse gewoonte klopte west op de tafel, aangevende dat er sprake was van een kunstmatig bod en des gevraagd verklaarde west dat oost volgens hun systeem beschikte over een sterke 4 Sch-opening. 4 Ru is het conventionele bod om dat aan te ge ven. In tegenstelling tot een zwak dito spel. waarmee gewoon 4 Sch wordt geopend Zuid paste west bood gehoorzaam het verplichte bod van 4 Sch en daarna ging het... pas, pas, pas. De hartenuitkomst werd getroefd, gevolgd door drie ronden klaveren. Noord troefde de derde ronde, waarop west nog Sch. V maakte, het geen 6 down betekende ofwel een verlies van 600 punten Oosts vergis sing leek niettemin niet duur. omdat NZ uiteraard 4 Sch kunnen winnen. Aan de andere tafel bereikte het ver haal evenwel een onverwachte cli max Oost opende daar 1 Ru. zuid 1 sch west 2 Ha. noord doublet, oost 3 Ru. zuid 4 Ru. west pas, noord 4 sch.. oost 5 Ru. zuid 6 Sch igedoubleerd door west. Het leek een kansloze affaire, maar dat werd anders toen west startte met Ru 3. Zuid troefde en speelde Sch. 9. die hij liet uitlopen Vervolgens incasseerde hij Ha A. ge volgd door Ha B en Ha 10. beide ma len door west niet gedekt Vla Sch H stak zuid over naar tafel op Ha H en Ru A verdwenen twee bridge/1. schipperheyn verliezende klavers en de rest laat zich raden. Zuid ging naar de hand via een inge- troefde harten, trok de laatste troef en gaf alleen nog een klaverslag af. Ziet u overigens welke belangrijkste fout west heeft gemaakt? Alles wat hij moet doen is direct Sch V leggen als de leider Sch. 9 speelt. Zuid is dan gedwongen Sch. H te nemen: een vi tale entree is daarmee weg en het grapje in harten gaat niet meer op Tot besluit een probleem van de Zweed Jan Wohlin h A 4 2 rB 108 5 3 kl. 10 8 6 3 s A 7 5 T— SH642 h 8 5 WN0 h 7 6 3 r H 9 4 kl V 9 7 5 2 s VB 109 3 h H V B 10 9 r A V2 k! geen Zuid speelt 4 Ha: uitkomst K15. Hoe wint zuid zijn contract? Oplossing in de rubriek van de vol gende week Oplossing probleem W. Lente 33-29 24x22. 44-39 35x33: 42-38 33x31 36x7 19x37 21x3 1x12: 3x25 14-19: 25x3 19-23: 3-12 23-28; 12-29 enz Kees MeermanAls drammer is het moeitijKer om je waar te maken

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1978 | | pagina 27