Sylvano Bussotti
centraal op derde
festival van JM
MOLIERE '78 EN
'DE PARVENU'
RESPECTABEL SPEL IN 'HET
RESER VAA T' NAAR R UYSLINCK
PZC/k
AMBITIEUS PROGRAMMA JUNI-JULI
Film en
experiment
Tweelicht
Telemann
Urbanus
MAANDAG 17 APRIL 1978
leugd en Muziek-Zeeland zal, subsidienten dienende, de korte
r hevige traditie van de Festivals der Nieuwe Muziek dit jaar
■Oftrtzetten met een derde evenement van klasse in de periode
Van 21 juni tot 10 juli.
Eregast op dit festival en de min of meer centraal gestelde kun
stenaar is de Italiaanse componist, schilder-graficus, decor- en
kostuumontwerper Sylvano Bussotti.
Jeugd en Muziek gaat hiermee verder op
de weg die enkele jaren geleden werd
ingeslagen met de in geheel Europa
aandacht trekkende festivals rond de
Grieks-Franse componist-architect
Iannis Xenakis en de Belgische com
ponist Henri Pousseur
Ook buiten deze festivals ncht Jeugd en
Muziek een belangrijk deel van de ac
tiviteiten op de hedendaagse muziek
door - onder meer - de organisatie van
concerten Nog onlangs laste JM enkele
concerten van prijswinnaars van het
Gaudeamusconcours in
Het Festival zal sterk op Middelburg
geconcentreerd zijn. In de Vleeshal van
het stadhuis zal een tentoonstelling
worden ingencht van werken van Syl
vano Bussotti. Naast zijn belangrijkste
partituren en grafische ontwerpen w.or-
den decor- en kostuumontwerpen ten
toongesteld. Uit de archieven van de
Scala in Milaan en het Theatro
dell'Opera in Rome heeft Jeugd en Mu
ziek foto's en kostuums geselecteerd
van zijn recente opera's Bergknstall
(1972) en Bussotti-operaballet (1976).
Bussotti
Bussotti, wiens geluids- en theaterex
perimenten in Nederland nog niet zo
bekend zijn. is in Italië daarentegen een
bekende muziek- en theateravant-
gardist. Zijn muziek wordt regelmatig
ten gehore gebracht.
Hij werd op 1 oktober 1931 te Florence
geboren In 1941 ging hij naar het, Che-
rubini Conservatorium te Florence en
studeerde harmonie en contrapunt bij
Roberto Lupi. viool bij Giovacchino
Maglioni en piano bij Luigi Dallapic-
cola. In 1943 won hij een beurs om in de
meesterklas van het conservatorium
In het kader van het 'Forum der
neuen Musik' houdt Jeugd en Mu
ziek Zeeland vrijdag, 20.15 uur in het
Kuiperspoorttheater te Middelburg,
in samenwerking met het Goethe-
Instituut te Amsterdam de manifes
tatie 'Film en Experiment IV'.
Vertoond worden van Helmut Herbst
(wiens Heartfieldfilm twee weken
geleden in het Filmhuis ging)
'Dada-Manifest' uit 1969 en van Fer-
nand Leger (Academie Moderne)
'Ballet Mécanique' uit 1923.
DADA-MANIFEST
De film toont het dadaisme vanaf het
moment van ontstaan tot heden- de
oprichting in Zürich als reactie op de
officiële kunst en de politieke ver
houdingen binnen Europa, de üit-
breiding in de culturele centra, de le
vendige activiteit van de dadaïsten
wat publiciteit betreft en de belang
rijkste tentoonstellingen.
Tussendoor worden interviews met
nog in leven zijnde dada-kun-
«tenaars vertoond alsmede docu-
kenten. die de geestelijke motieven
|bor en toelichtingen op de dada ge-
kn. Voortdurend wordt de relatie tot
de tijd, tot de erkende kunst en de
reactie der tijdgenoten op dada inge
voegd. De voornaamste kun
stenaars worden aan de hand van
korte biografieën en hun voornaam
ste werken voorgesteld, de nieuwe
technieken en ervaringen hiermede
worden aangeduid. Ook de late er
kenning van de dadaïsten en hun
werken komt duidelijk naar voren.
De film toont ondubbelzinnig en op
vaak verbluffende wijze, hoe de to
tale hedendaagse kunst leeft van de
ideeën der dadaïsten, die 'pop-art'
'multi-art' en zelfs 'conceptual-art'
anticipeerden.
BALLET MECANIQUE
Europa in de vroeg-twintiger jaren
was een heksenketel van onrust op
ieder gebied, ook cultureel. Tradities
verdwenen en maakten plaats voor
nieuwe dingen en gedachten. Mo
derne ideeën werden met alleen gre
tig geaccepteerd - er werd ook naar
stig naar gezocht. Cubisme, expres
sionisme, dadaisme en abstracte
kunst bloeiden op. aanvankelijk al
leen in de schilderkunst, maar al heel
snel lieten ook ballet, toneel, muziek
en literatuur zich door deze nieuwe
vormen inspireren. Veel moeilijker
was het met de film. Deze jonge kunst
was nog in een experimenteel sta
dium en bovendien sterk gebonden
aan technische mogelijkheden. En
toch was het haast onvermijdelijk,
dat ook de film door deze nieuwe
stromingen beroerd zou worden.
Toen dit inderdaad gebeurde, kwam
het verschil van richtingen van de
abstracte kunst en van het cubisme.
Fernand Léger bijvoorbeeld was een
der eerste cubistische schilders. Hij
kwam tot experimenteel filmen om
dat hij zocht naar een manier om het
ritme van gewone voorwerpen in tijd
en ruimte uit te drukken en het resul
taat werd Ballet Mécanique, een
dans gecreëerd uit de beweging van
hefbomen, drijfwerk, ledematen van
etalagepoppen, bazaargoed.
clamebiijetten. slingers, roomklop-
pers en af en toe ook mensen, waar
van de bewegingen gemechaniseerd
zijn.
viool te studeren. Na verschillende jaren
van zelfstudie studeerde hij van 1957 tot
1958 bij Max Deutch in Parijs. Tussen
1961 en 1969 won hij verschillende
prijzen op het ISCM festival en de
Biennale te Venetië. Op uitnodiging van
de Rockefeller Foundation maakte hij
een tournee door de Verenigde Staten
en vanaf 1965 trad hij op in theaters,
clubs en avant-garde festivals met zyn
eigen groep l'Opera. Hij ontwierp decors
voor de opera's van Puccini. Debussy.
Strawinsky. Ghedini. Malipiero Ook op
het gebied van de avant-garde schilder
kunst is hij actief en wordt zijn werk in
vele plaatsen tentoongesteld.
Concerten
Tijdens de aanwezigheid van Sylvano
Bussotti, die donderdag 29 juni in Mid
delburg wordt verwacht, zullen enkele
opvallende evenementen plaatsvin
den. Zo zal de beroemde Engelse sop-
raanDorothy Dorow in Middelburg de
wereldpremière van een speciaal voor
haar geschreven solo geven.
Ook komt het bekende strijkkwartet
quartetto Nuova Roma om twee meuwe
composities ten gehore te brengen
Voorts zal de balletgroep van de Scala in
Milaan worden uitgenodigd voor Bus-
sotti's meest spectaculaire compositie,
het Bussottioperaballet. Onder voorbe
houd is deze voorstelling gepland op za
terdag 1 juli in de Schouwburg Middel
burg. In het weekend van 29 juni zal
Bussotti naast het houden van een le-
SYLVANO BUSSOTTI
zing met. mogelijkheid tot discussie een
pianorecital geven, gelijktijdig met de
vertoning van zijn twee uur durende
film
De inbreng van bekende uitvoerders zal
overigens niet beperkt zijn tot Dorothy
Dorow en het Kwartet Nieuw Rome
Een van de hoogtepunten van het 'Bus-
sotti-weekend' zal zonder veel twijfel
het optreden van de Italiaanse pianist
Giancardo Cardlm worden, die samen
met een danseres een avond mu
ziektheater presenteert
Dat doet ook de in Middelburg en verre-
omstreken inmiddels befaamde con
trabassist Fernando Grillo die een
avondvullend Bussotti-programma
inbrengt.
De pianist Geogfrcy Douglas Madge,
vaste 'gast' van JM. zal samen met Ge
rard Bouwhuis de Nederlandse pre
mière van Bussotti's Tableaux Vivants
voor twee piano's verzorgen Madge
hield eerder 'Pour Clavier' van Bussotti
overtuigend ten doop.
Theater
Het zal duidelijk zijn dat bij alle con
certen rond en van Bussotti het ele,
ment 'theater' een zeer voorname rol
speelt.
Bussotti componeert veel voor de stem.
voor solo-instrumenten en voor niet
conventionele kamermuziek en
sembles
Allereerst werd hij door Webern beïn
vloed. daarnaast heeft hij erg veel aan
John Cage te danken vooral in zijn ex
perimentele composities als 5 piano-
pieces voor David Tudor 1959) en in Ju
lio organum Julii voor orgel il968i.
Veel van zijn composities zijn grafisch
genoteerd of in combinatie met uitvoe
rig uitgewerkt en becommentarieerd
notenschrift. Enkele composities han
gen nauw met elkaar samen en bevatten
een grooPaantal overeenkomstige aan
wijzingen. Zijn werk op het gebied van
de visuele kunst heeft, hem ertoe geleid
nieuwe grafische methoden uit te vin
den en elke bladzijde van zijn partituur
heeft een opvallende visuele vorm
Deze 'muziek voor het oog' staat naast
'muziek voor het oor' maar overtreft
nooit want zijn belangrijkste zorg blijft
de schoonheid van de klank.
Het al dan niet doorgaan van dit festival
met een zo belangwkkend programma
is in grote mate afhankelijk van subsi
diegelden Deze week donderdag komt
de financiering van dit derde JM-fes-
tival van de eigentijdse muziek aan de
orde tijdens de vergadering van de
Zeeuwse Culturele Raad die om 14 30
uur begint
Overeenkomstig de verwachtingen
zijn de resultaten van Nijgh en Dit mar
NV (uitgeverijen drukkerijen en re
clamebureaus) in 1977 sterk verbeterd
Dit maakt het mogelijk voor te stellen
het dividend te verdubbelen van 8 tot 16
pet per aandeel van fl 000. aldus de
maatschappij
kunst/cultuur
'N'
/T
Trees van der Donck en Bernliard Droog
DE CONCERTZAAL
ZIE RIK ZEE
Toneelgroep Theater in 'De Parvenu, of de
Burger-Edelman' naar 'De Bourgeois Gerittl-
homme' van Multere. Met. Bemhard Droog,
Anny de Lange Nettie Blanken Bea
Meulman. Rob Fruithof.Jan van Eyndthoven.
Paul van Goreum Trees van der Donck. Jari
Gonssen Jan de Groot. Andy Daal. Rene van
Asten Jan Verhoeven. Ad Hocymans. Henk
Voges. Willem Paul Edelman. Bert HuUnann
en Jaap Mak Nederlandse tekst van Dog
Verspoor, decor en kostuums van Mtreea Ma
rosin. beweging van Kathe Sluijter. muziek
van Timothy Coleman. Regie en iFransei
tekstbewerking Ion Omesco
venus. snobs en weetniksen met
speels erbarmen omgeeft.
H,i
Let komst alles van pas in 'De Bur-
ger-Edclman' waar de parvenu par ex
cellence het kleintje is dat niaar niet
wezenlijk groot kan worden. Molière
laat hem alle hoeken zien die een po
dium maar rijk kan zijn. maar hoedt
zich ervoor van dat podium een
schavot te maken. De man staat tens
lotte als enkele vertegenw ooridger van
een in aantal niet onaanzienlijk troep
te kijk. Hij geeft voortdurend uitleg
van het gezegde 'Als niet komt tot iet.
dan kent iet zichzelve niet'. De man
vergaloppeert zich op deernis
wekkende manier op weg naar aan
zien en maatschappelijk succes, be
vuilt het eigen nest en is gevangen in de
waan dat wat voornaam klinkt ook een
voorname klankbodem heeft.
Het is een beeld dat wel altijd zal
blijven opdoemen en vanwege de tijd
loosheid van de 'probleemstelling'
houdt ook dit stuk Molière actueel. De
omstandigheden kunnen wijzigen, de
uitgangspunten niet. Hovelingen zijn
praktisch verdwenen, maar er zijn
overal nieuwe hofhoudingen geschapen
die aangepaste houdinkjes best blijken
te verdragen. Op die manier is de Par
venu van Molière een 'praktijkgeval': zie
om U heen
De
De pianist Geoffrey Douglas Madgè. straks actief op 't Bussotti-festival in Middel
burg. is uitgenodigd om gedurende zes maanden gastcolleges te geven aan The
Music University of Buffalo in de VS De directeur van dit tnstituut. de componist
Morton Feldman. zag Madge vorig jaar aan het werk tijdens de tweede festival tan
de eigentijdse muziek in MiddelburgGeoffrey Madge is hoofdleraar piano aan het
Koninklijk Conservatoruim in Den Haag
.olière schreef z'n 'Bourgeois Gen-
tilhomme' in 1670. De schrijver.gun-
stcling van Le roi Soleil zelve, speelde
de hoofdrol. Hij was toen op het top
punt van zijn roem en in de onaantast
bare positie die veel schijnvrienden en
minstens zoveel vijanden oplevert.
Vanaf die koninklijk goedgekeurde
hooggezetenheid was het voor Molière
nu niet direct hels moeilijk de vleiers
en hielenlikkers, die dagelijks de gan
gen van het Palais Royal bevolkten,
aan de kaak te stellen. Dat hij er een zo
spirituele vorm als 'Le Bourgeois Gën-
t hommc' aan gaf. is een bewijs te
meer voor het feit dat zijn aanzien niet
op holle woorden en ingestudeerde sier
berustte en dat in dat aanzien zowel
vakmanschap als esprit werd geëerd.
Ook volgende decennia en eeuwen heb
ben Molière 's aanzien hooggehouden
Hij blijft in ere en gespééldals de groter
vernieuwer en vormgever van de grote
Franse (Europese) komedie en heeft als
zodanig een plaatsir. het rijtje der 'klas
sieken' gekregen Dat betekent meteen
ook dat zij n grote oeuvre geklasseerd isl
'Men' onderscheidt in het algemeen
kluchten, blijspelen en zedenkomedies
(en vergeet wijselijk de niet bijzonder
geslaagde pogingen tot tragediecom
positie) Ik heb altijd wat moeite om me
door een dergelijk indeling te laten lei
den omdat Molière zelf- en dat moet het
uitgangspunt zijn - de scheidslijnen niet
zo scherp trekt Elementen van klucht
en blijspel ontmoeten elkaar voortdu
rend in een-en hetzelfde stuk en dat
geldt ook de - eden - en de karakterko
medies
Binnen het geestrijk lezen van lessen
aan mensen die wat aanschouwelijk on
derricht best kunnen gebruiken, blijft
bij Molière vaak zoveel ruimte voor een
zeker gedogen van fouten, hebbelijk
heden en onhebbelijkheden dat hij de
complete afgang van hielenlikkers par-
Roemecnse regisseur Ion Om
esco. eerder zeer succesvol bij Theater,
heeft de actualiteit van Molière aange
grepen als basis voor een produktic
waarbij de oorspronkelijke 'Bourgeois
Gentilhomme' - naar het uiterlijk -
slechts tot vertrekpunt dient.
Van die inmiddels klassieke buitenkant
resteert bijna niets na een zo ingrij
pende bew erking. De puristen onder de
Molièrijegangers zullen er wellicht een
kleine kater aan over houden en bewe
ren dat als de meester deze aanslag nog
had moeten meemaken hij geraakt zou
zijn.
Ik geloof dat het tegendeel juist is, Om
esco en Theater hebben in een zo voor
treffelijke voorstelling als die van zater
dagavond in Zierikzee het 'innerlijk' van
Moliere 's ,6tuk zoveel extra-dimensie
gegeven, dat men zonder moeite kan
beweren dat de geest - juist in deze ge
heel eigentijds gedachte en uitgewerkte
produktie - vaardig is gebleven.
Deze' Parvenu' is op zich een vondst:
schitterend toneelbeeld, joyeuze kos
tuums. voortreffelijk gebruik van de
mogelijkheden die (ooki de Neder
landse taal biedt, knap funeionele mu
ziek en boeiend, aanstekelijk spel van
een ensemble dat elke trouvaille die de
attente regie van Omesco presenteert,
moeiteloos verwerkt.
Het is kortom, een voorstelling die -
emge schermutselingen aan de grens
tussen kluchtig en al te kluchtig daarge
laten - het beeld van een haast vol
maakt evenwicht tussen de samen
stellende delen bereikt.
Dat is een kwestie van constructie,
structuur^ en samenspel waarbij geen
enkele component wordt teruggedron
gen. Wie, slechts bij wijze van voorbeeld,
wil letten op de vaak zeer ten onrechte
verwaarloosde factor 'muziek' ln een to-
neelproduktie. komt met de inbreng
van Tim Coleman in deze 'Parvenu' uit
bij een plezierig functioneel evenwicht.
Al deze zaken gerekend en opgeteld,
resteert als som: een prachtige voor
stelling die veel invult van wat men
zich bij het begrip 'totaaltheater' voor
kan stellen.
Tussen de exaltatie en de grote zwaai en
zwier van het grand tableau excelleerde
Bemhard Droog s creatie van de bijna-
edelman. een parvenu zonder weerga,
maar trés gentil
SCHOUWBURG,
MIDDELBURG
Toneelkring 'Sint Remberl' uit Torhout Bel
giéimet een toneelbewerking door Boudewyn
vander Plaetse van Ward Ruyslincks roman
'Het reservaat'. Spelers. Paul Houwen. An
toon Casier. Metje Ramoudt. Lieve
Bruynooge. Robert Bemaert. Noël Bossuyt
Jozef Vangheliace. Roland van Bossegheim
en Roland Deneve. Regie Gutdo Cafmeyer
Voorstelling onder auspiciën van het comité
Amateurtoneel België-Nederland, Zeeuws
Centrum Amateurtoneel en stichting Middel
burgs Theater. Schouwburg, Middelburg
H
let Belgisch-Nederlands Cultureel
Akkoord bracht zaterdagavond als on
derdeel van een uitwisselingsprog
ramma - het Middelburgs Theater
speelde al eerder in Torhout - de Belgi
sche amateurkring Sint Rembert bin
nen de muren van de Schouwburg.
Men nam er een produktie van eigen
bodem voor mee. en de bewerking van
Ruyslincks 'Het Reservaat bleek - het
zU meteen gezegd - het aankyken alles
zins waard Ruyslinck behandelt er de
ondergang van het individu in een tech
nologisch en collectief oprukkende
maatschappij, en - iets gedetailleerder -
de manier, waarop onvervangbare indi
viduele menselijke kwaliteiten door een
nivellerende samenleving onder de voet
worden gelopen Het gegeven zelf - de
vermeende verhouding tussen een le
raar en een leerlinge - doet vrij banaal
aan. maar het gaat Ruvlinck niet om de
feiten zelf Het gaat hem om de manier
waarop die feiten in een voor de be
schouwer herkenbare situatie door de
samenleving - in dit geval de rechtbank
worden uitgelegd De staat heeft voor de
mensen, wier karakter zich moeilijk
leent voor nuttige Inpassing in de maat
schappij een sociaal-verantwoorde op
lossing: ze worden bijeengebracht ln een
reservaat, 'een staat slogement voor be
dreigde enkelingen' En daar vraagt de
leidinggevende professor aan de
nieuwste aanwinst in de verzame
ling. „U kunt hier doen wat u wilt - wat
wilt u dan nog meer'', en het antwoord
van de leraar is uiteraard .Vrijheid
D,
voorstelling van Sint Remhert
was zaterdagavond een bezoek alles
zins waard, noteerde ik hierboven. Die
samenvatting van mijn waardering
van het gebodene verdient overigens
enige nadere belichting, want tegen
over de voldoening over de aanpak van
de gebeurtenissen in het 'staatsloge-
ment', staat enige aarzeling over de
manier, waarop het eerste tafereel - de
zitting van de rechtbank - werd gepre
senteerd.
Die benadering getuigde weliswaar van
een zorgvuldige opbouw van de verho
ren en de scenes-ln-flash-back ze lever
den samen ook een nogal statisch ge
heel op. in feite een gebrek aan dramati
sche ruimtewerking Met name de
flash-backscenes verdienden een ster
ker kleurencontrast en een levendiger
reliëf dan een extra lamp tegen de ach
tergrond van de vaai-bruine recht
bankentourage Ik begrijp zeer wel. dat
zoiets - in decoruitvoeringen aanslag op
de financiën derhalve - waarschijnlijk
geen klemgheid is: maar het gevolg kan
dan een benaderingzijn. waarin niet alle
dramatische mogelijkheden worden
uitgebuit In dramatisch opzicht werkte
het witte, steriele decor in het reservaat
véél effectiever
V an de drie rollen van essentiële be
tekenis voldeed de leraar Jonas (Paul
Houwen) beide bedrijven zeer wel. ik
had hem hooguit iets geprofileerder
dweperig en dichterlijk willen zien we-
De rechtbank-scene wordt in niet ge
ringe mate gedragen door het optreden
van de voorzitter van dit instituut (An-
toon Casier) en het was zijn inbreng, die
mij tot de pauze-koffie enige reserves
over de voorstelling ingaf hij bezigde
een soort, voze pathetiek, die ik niet he
lemaal kon rijmen met de verkillende
samenleving, die hij representeerde In
dat. opzicht zorgde de professorale di
recteurvan hetstaatslogement (Roland
Vanbosseghem) naar mijn gevoel voor
een glansrol in het geheel, hij was zéér
genuanceerd vlak en onpersoonlijk Het
geheel bood een avond respectabel
amateur toneel, dat echter door een
teleurstellend kleine groep bezoekers
werd bijgewoond: de Schouwburg werd
bevolkt door niet meer dan honderd
belangstellenden
K. C
In de schouwburg te Middelburg speelt cle Haagse Comedic woensdag, 20.00
uur, 'Tweelicht' van Eric Schneider. Het stuk heeft als bezetting: Anne-lVil
Blankers, Lies Franken, Wim van den Heuvel en Guido de Moor. Voordo
regie tekende Paul Steenbergen. Het decor is van Hans Christiaan cn de
kostumering van Hans Noordhoek Hegt. Jurriaan Andriesscn schreef de
muziek.
In zijn nieuwe toneelstuk 'Tweelicht' toont de toneelspeler-schrijver Ene
Schneider hoe vier mensen, die in hun jeugd nauw met elkaar verbonden
waren, zich in een later levensstadium aan elkaar vastklampen zonder hun
vroegere relatie nieuwe inhoud te kunnen geven Na een feest, waar zij elkaar
najaren weer hebben ontmoet, besluiten twee echtparen samen de vakantie
door te brengen in het luxueuze appartement aan de Italiaanse Riviera, dat
het meest succesvolle paar die zomer heeft gehuurd Op de wankele basis van
een vroegere vriendschap ontwikkelen zich oude vetes en nieuwe tegenstel
tingen. De situatie ontwikkelt zich. via een toneeldialoog die een sterke inten
siteit bezit en van grote technische-vaardigheid getuigt, tot een steeds meer
gespannen samenzijn, waarin tens-otte de maskers afvallen en de mensen
elkaar zien zoals ze zijn; de som van een aantal verworvenheden, fouten en
tekortkomingen.
De schrijver van het stuk, Erie Schneider, werd in 1934 in Batavia geboren.
Hij volgde de actcursoplciding aan de Maastrichtse toneelschool, waar hij
in 1960 eindexamen deed. Als toneelspeler was hij achtereenvolgens ver
bonden aan de toneelgroep Theater, het Nieuw Rotterdams Toneel, hel
Zuidelijk Toneel Globe en het Publiekstheater.
Eric Schneider maakte zijn debuut op 17 september 1960 als Eric MacClurein
'Het zuiden' van Julien Green Tot zijn latere rollen behoren die van Hippoly-
tus ln de gelijknamige tragedie van Euripides. Oidipous van Seneca in de
bewerking van Hugo Claus. Hamlet en Macbeth van Shakespeare, Schillers
Don Carlos, verscheidene Tsjechov-karakters waaronder de titelrol in 'Iva-
nov' en Trigorin in 'De meeuw'. Soldaat Tanaka van Georg Kaiser en Alan
West in 'Wilden' van Christopher Hampton
In 1970 debuteerde Schneider als toneelschrijver met 'Theodoor. een total
'oss', dat onderzijn regie werd opgevoerd door het Nieuw Rotterdams Toneel
Die eersteling werd gevolgd door 'Play back'. 'Rinkelrooien'. 'De stilte aan de
andere kant van de heg' en 'Tweelicht'
t den Heuvel. Guido de Moor en Lies Franken
In het cultureel centrum De Halle te Axel concerteert woensdagavond, 20.00
uur. het Telemann Consort uit Brugge.
Het programma vermeldt werken van Johann Friedrich Fasch. Jacob van
Eyck. Georg Philipp Telemann. Paul Hindemith. Johann Joachim Quantz
Johann Sebastian Bach en Benjamin Britten Het Brugs Telemann Consort is
nog zeer jong. één jaar. maar wist in die tijd al een naam op te bouwen in
België en het buitenland.
De leden van het Telemann Consort streven niet alleen naar een gedegen
technische afwerking en perfect samenspel, maar willen tevens, via musico
logische stijlstudie, een historisch gerichte uitvoering geven. De musici van
het Telemann Consort studeren momenteel aan de conservatoria van Brugge
en Gent en/of zijn student in de Musikologie aan de Rijksuniversiteit te Gent.
Ze volgden interpretatiecursussen barokmuziek in binnen- en buitenland, en
concerterengeregeld met andere muziekensembles en orkesten (onder
dere het 'Collegium Instrumentale Brugense').
In de aula van de lts Zaaihoekweg, te
Vlissingen treedt vrijdagavond
-20 30 uur- de Vlaamse zanger en
conferencier Urbanus van Anus op
Urbatn Serorancks begon in 197!
met de Skiffle groep 'Anus'. In 1973
verliet hij zijn gezellen en ging verder
op de solo-toer In januari 1974 trad
hg voor het eerst op als 'Urbanus®
Anus' in het voorprogramma
The Pebbles Nog datzelfde jaar uw
hg bekroond op het Festval W*
Humor te Heist Sinds die tijd is N
ster ook in Nederland rgzende,
op de laatste plaats vanwege W
succes dat zijn grammofoonplatv-
radio- en tv-programma's hebben.