Sylvano Bussotti centraal op derde festival van JM RESPECTABEL SPEL IN 'HET RESER VAA T' NAAR R UYSLINCK MOLIERE '78 EN 'DE PARVENU' PZC/k AMBITIEUS PROGRAMMA JUNI-JULI Tweelicht Ü1 Telemann Urbanus Film en experiment MAANDAG 17 APRIL 1978 kunst/cultuur In de aula van de Us Zaaihoekweg. Ie Vlis&lngen treedt vrijdagavond •20.30 uur- de Vlaamse zanger en conferencier Urbanus van Anus op. Urbain Servrancks begon in 197! met de Skiffle groep Anus'. In 1973 verliet h\j zijn gezellen en ging verder op de solo-toer. In januari 1974 trad hij voor het eerstop als Urbanus W? Anus' in het voorprogramma w* The Pebbles Nog datzelfde jaarwed hij bekroond op het Festval van dt Humor te Heist Sinds die tijd is 3? ster ook in Nederland rijzende, w* op de laatste plaats vanwege w succes dat zijn grammofoonplatte, radio- en tv-programma's hebben In de schouwburg le Middelburg speelt de Haagse Comcdie woensdag,20.00 uur, 'Tweelicht' van Erie Schneider. Het stuk heeft als bezetting: Anne-Wil Blankers, Lies Franken, Wim van den Heuvel en Guido de Moor. Voorde regie tekende Paul Steenbergen. Het decor is van Hans Christiaan en de kostumering van Hans Noordhoek Hegt. Jurriaan Andriessen schreef de muziek. In zijn nieuwe toneelstuk 'Tweelicht' toont de toneelspeler-schrijver Ede Schneider hoe vier mensen, die in hun jeugd nauw met elkaar verbonden waren, zich in een later levensstadium aan elkaar vastklampen zonder hun vroegere relatie nieuwe inhoud te kunnen geven. Na een feest, waar zij elkaar na jaren weer hebben ontmoet, besluiten twee echtparen samen de vakantie door te brengen in het luxueuze appartement aan de Italiaanse Riviera, dat het meest succesvolle paar die zomer heeft gehuurd. Op de wankele basis van een vroegere vriendschap ontwikkelen zich oude vetes en nieuwe tegenstel lingen. De situatie ontwikkelt zich. via een toneeldialoog die een sterke inten siteit bezit en van grote technische vaardigheid getuigt, tot een steeds meer gespannen samenzijn, waarin tens-otte de maskers afvallen en de mensen elkaar zien zoals ze zijn: de som van een aantal verworvenheden, fouten en tekortkomingen. De schrijver van het stuk, Erie Schneider, werd in 1934 in Batavia geboren, Hij volgde de acteursopleiding aan de Maastrichtse toneelschool, waar hij in 1960 eindexamen deed. Als toneelspeler was hij achtereenvolgens ver bonden aan de toneelgroep Theater, het Nieuw Rotterdams Toneel, het Zuidelijk Toneel Globe en het Publiekstheater. Eric Schneider maakte zyn debuut op 17 september 1960 als Eric MacClurein 'Het zuiden' van Julien Green. Tot zijn latere rollen behoren die van Hippoly- tus in de gelijknamige tragedie van Euripides. Oidipous van Seneca in de bewerking van Hugo Claus. Hamlet en Macbeth van Shakespeare. Schillen Don Carlos, verscheidene Tsjechov-karakters waaronder de titelrol m 'Iva- nov' en Trigorin in 'De meeuw'. Soldaat Tanaka van Georg Kaiser en Alan West in 'Wilden' van Christopher Hampton In 1970 debuteerde Schneider als toneelschrijver met 'Theodoor, een total oss'. dat onderzijn regie werd opgevoerd door het Nieuw Rotterdams Toneel Die eersteling werd gevolgd door 'Plag back'. 'Rinkelrooien'. 'De stilte aan de andere kant van de heg' en 'Tweelicht'. GOES dlngN Zieker 16.301 MIDDI uur: ui VLISS zieken Rawa BIOSC BERG dolle t Luxor, GOES Ooipen HULS' l€30u ter, 18 uur: D MIDDI wholo 00ST1 avontt terni wars, VLISS gens vi TEN'Tl AXEL uur: Is heill 13-17 u HULS1 vondst Openb wen he Kioo: theek MIDDI werker Zeelan Zeeuw: Prenter N'ISSE uur w< OOST! weg, 9- TERNI heeldhi Wim van den Heuvel. Guido de Moor en Lies Franken In het cultureel-centrum De Halle te Axel concerteert woensdagavond,20.90 uur, het Telemann Consort uit Brugge. Het programma vermeldt werken van Johann Friedrich Fasch. Jacob van Eyck. Georg Philipp Telemann. Paul Hindemith. Johann Joachim Quanti Johann Sebastian Bach en Benjamin Britten. Het Brugs Telemann Consortis nog zeer jong. een jaar. maar wist in die tijd al een naam op te bouwen in België en het buitenland De leden van het Telemann Consort streven niet alleen naar een gedegen technische afwerking en perfect samenspel, maar willen tevens, via musico logische stijlstudie, een historisch gerichte uitvoering geven. De musici van het Telemann Consort studeren momenteel aan de conservatoria van Brugge en Gent en/of zijn student in de Musikologie aan de Rijksuniversiteit te Gent. Ze volgden interpretatiecursussen barokmuziek in binnen- en buitenland, en concerterengeregeld met andere muziekensembles en orkesten (onder dere het 'Collegium Instrumentale Brugense'). In het kader van het 'Forum der neuen Musik' houdt Jeugd en Mu ziek Zeeland vrijdag, 20.15 uur in het Kuiperspoorttheater te Middelburg, in samenwerking met het Goethe- Instituut te Amsterdam de manifes tatie 'Film en Experiment IV'. Vertoond worden van Helmut Herbst (wiens Heartfieldfilm twee weken geleden in het Filmhuis ging i 'Dada-Manifest' uit 1969 en van Fer- nand Leger (Academie Modemei 'Ballet Mécanique' uit 1923 DADA-MANIFEST De film toont het dadaïsme vanaf het moment van ontstaan tot heden de oprichting in Zurich als reactie op de officiële kunst en de politieke ver houdingen binnen Europa, de uit breiding in de culturele centra, de le vendige activiteit van de dadaïsten wat publiciteit betreft en de belang rijkste tentoonstellingen Tussendoor worden interviews met nog in leven zijnde dada-kun- jtenaars vertoond alsmede docu- Benten. die de geestelijke motieven ibor en toelichtingen op de dada ge ien Voortdurend wordt derelatie tot de tijd. tot de erkende kunst en de reactie der tijdgenoten op dada inge voegd. De voornaamste kun stenaars worden aan de hand van korte biografieën en hun voornaam ste werken voorgesteld de nieuwe technieken en ervaringen hiermede worden aangeduid Ook de late er kenning van de dadaïsten en hun werken komt duidelijk naar voren De film toont ondubbelzinnig en op vaak verbluffende wijze, hoe de to tale hedendaagse kunst leeft van de ideeën der dadaïsten die 'pop-art' 'mulU-art' en zelfs 'conceptual-art' anticipeerden. BALLET MECANIQUE Europa in de vroeg-twintiger jaren was een heksenketel van onrust op ieder gebied, ook cultureel Tradities verdwenen en maakten plaats voor nieuwe dingen en gedachten. Mo derne ideeën werden niet alleen gre tig geaccepteerd - er werd ook naar stig naar gezocht Cubisme. expres sionisme. dadaïsme en abstracte kunst bloeiden op. aanvankelijk al leen in de schilderkunst, maar al heel snel lieten ook ballet toneel, muziek en literatuur zich door deze nieuwe vormen inspireren Veel moeilijker was het met de film Deze jonge kunst was nog in een experimenteel sta dium en bovendien sterk gebonden aan technische mogelijkheden En toch was het haasi onvermijdelijk, dat ook de film door deze nieuwe stromingen beroerd zou worden. Toen dit inderdaad geheurde. kwam het verschil van richtingen van de abstracte kunst en van het cubisme. Fernand Léger bijvoorbeeld was een der eerste cubistische schilders. Hij kwam tot experimenteel filmen om dat hij zocht naar een manier om het ritme van gewone voorwerpen in tijd en ruimte uit te drukken en het resul taat werd Ballet Mecamque, een dans gecreëerd uit de beweging van hefbomen, drijfwerk, ledematen van etalagepoppen, bazaargoed. re- clamebifietten. slingers, roomklop- pers en af en toe ook mensen, waar van de bewegingen gemechaniseerd zijn. SCHOUWBURG, MIDDELBURG Toneelkring 'Sint Rem bert uit Torhout <Bel gii) met een toneelbewerking door Boude won vander Plaetse van Ward Ruyslincks roman 'Het reservaat'. Spelers Paul Houwen. An toon Caster. Het je Ramoudl. Lieve Bruynooge. Robert Bemaert. Noél Bossuyt. Jozef Vangheluwe. Roland van Bosseghetm en Roland Deneve Regie Guido Cafmcyer Voorstelling onder ausptcUn van het comité Amateurtoneel Belgié-Nederland. Zeeuws Centrum Amateurtoneel en stichting Middel burgs Theater. Schouwburg. Middelburg Het Belgisch-Nederlands Cultureel Akkoord bracht zaterdagavond als on derdeel van een uitwisselingsprog ramma - het Middelburgs Theater speelde al eerder in Torhout - de Belgi sche amateurkring Sint Rembert bin nen de muren van de Schouwburg. Men nam er een produktie van eigen bodem voor mee. en de bewerking van Ruyslincks 'Het Reservaat' bleek - het zij meteen gezegd - het aankijken alles zins waard Ruyslinck behandelt er de ondergang van het individu in een tech nologisch en collectief oprukkende maatschappij, en - iets gedetailleerder - de manier, waarop onvervangbare indi viduele menselijke kwaliteiten dooreen nivellerende samenleving onder de voet worden gelopen Het gegeven zelf - de vermeende verhouding tussen een le raar en een leerlinge - doet vrij banaal aan maar het gaat Ruylinck niet om de feiten zelf Het gaat hem om de manier waarop die feiten in een voor de be schouwer herkenbare situatie door de samenleving - in dit geval de rechtbank - worden uitgelegd De staat heeft voor de mensen, wier karakter zich moeilijk leent voor nuttige inpassing in de maat schappij een sociaal-verantwoorde op lossing: ze worden bijeengebracht in een reservaat, 'een staatslogement voor be dreigde enkelingen' En daar vraagt de leidinggevende professor aan de nieuwste aanwinst in de verzame ling ,.U kunt hier doen wat u wilt - wat wilt u dan nog meer9, en het antwoord van de leraar is. uiteraard .Vrijheid De voorstelling van Sint Rembert was zaterdagavond een bezoek alles zins waard, noteerde ik hierboven. Die samenvatting van mijn waardering van het gebodene verdient overigens enige nadere belichting, want tegen over de voldoening over de aanpak van de gebeurtenissen in het 'staatsloge ment'. staat enige aarzeling over de manier, waarop het eerste tafereel - de zitting van de rechtbank - werd gepre senteerd. Die benadering getuigde weliswaar van een zorgvuldige opbouw van de verho ren en de scenes-in-flash-back. ze lever den samen ook een nogal statisch ge heel op. in feite een gebrek aan dramati sche ruimtewerking Met name de flash-backscenes verdienden een ster ker kleurencontrast en een levendiger reliëf dan een extra lamp tegen de ach tergrond van de vaal-bruine recht bankentourage Ik begrijp zeerwel, dat zoiets - in decoruitvoering en aanslag op de financien derhalve - waarschijnlijk geen kleingheid is: maar het gevolg kan dan een benadering zijn. waarin niet alle dramatische mogelijkheden worden uitgebuit In dramatisch opzicht werkte het witte steriele decor in het reservaat véél effectiever an de drie rollen van essentiële be tekenis voldeed de leraar Jonas (Paul Houwen) beide bedrijven zeer wel, ik had hem hooguit iets geprofileerder dweperig en dichterlijk willen zien we- De rechtbank-scene wordt in niet ge ringe mate gedragen door het optreden van de voorzitter van dit instituut An- toon Casier) en het was zijn inbreng, die mij tot de pauze-koffie enige reserves over dc voorstelling ingaf hij bezigde een soort voze pathetiek, die ik niet he lemaal kon rijmen met de verkillende samenleving, die hij representeerde. In dat opzicht zorgde de professorale di recteur van het. staatslogement Roland Vanbosseghem) naar mijn gevoel voor een glansrol in het geheel, hij was zéér genuanceerd vlak en onpersoonlijk Het geheel bood een avond respectabel amateur-toneel, dat echter door een teleurstellend kleine groep bezoekers werd bijgewoond de Schouwburg werd bevolkt door met meer dan honderd belangstellenden K C. Qeugd en Muziek-Zeeland zal, subsidiënten dienende, de korte hevige traditie van de Festivals der Nieuwe Muziek dit jaar ■Ofcrtzetten met een derde evenement van klasse in de periode Van 21 juni tot 10 juli. Eregast op dit festival en de min of meer centraal gestelde kun stenaar is de Italiaanse componist, schilder-graficus, decor- en kostuumontwerper Sylvano Bussotti. Jeugd en Muziek gaat hiermee verder op de weg die enkele jaren geleden werd ingeslagen met de in geheel Europa aandacht trekkende festivals rond de Grieks-Franse componist-architect Iannis Xenakis en de Belgische com ponist Henri Pousseur. Ook buiten deze festivals ncht Jeugd en Muziek een belangrijk deel van de ac tiviteiten op 'de hedendaagse muziek door - onder meer - de organisatie van concerten. Nog onlangs laste JM enkele concerten van prijswinnaars van het Gaudeamusconcours in Het Festival zal sterk op Middelburg geconcentreerd zijn. In de Vleeshal van het stadhuis zal een tentoonstelling worden ingericht van werken van Syl vano Bussotti. Naast zijn belangrijkste partituren en grafische ontwerpen wor den decor- en kostuumontwerpen ten toongesteld. Uit de archieven van de Scala in Milaan en het Theatro dell'Opera in Rome heeft Jeugd en Mu ziek foto's en kostuums geselecteerd van zijn recente opera's Bergkristal] (1972) en Bussotti-operaballet (1976). Bussotti Bussotti, wiens geluids- en theaterex perimenten in Nederland nog niet zo bekend zijn. is in Italië daarentegen een bekende muziek- en thealeravant- gardist. Zijn muziek wordt regelmatig ten gehore gebracht. Hij werd op 1 oktober 1931 te Florence geboren. In 1941 ging hij naar het Che- rubini Conservatorium tc Florence en studeerde harmonie en contrapunt bij Roberto Lupi, viool bij Giovacchino Maghoni en piano bij Luigi Dallapic- cola. In 1943 won hij een beurs om in de meesterklas van het conservatorium viool te studeren. Na verschillende jaren van zelfstudie studeerde hij van 1957 tot 1958 bij Max Deutch in Parijs. Tussen 1961 en 1969 won hij verschillende prijzen op het ISCM festival en de. Biennale te Venetië. Op uitnodiging van de Rockefeller Foundation maakte hü een tournee door de Verenigde Staten en vanaf 1965 trad hij op in theaters, clubs en avant-garde festivals met zijn eigen groep l'Opera. Hij ontwierp decors voor de opera's van Puccini. Debussy. Strawinsky. Ghedini. Malipiero. Ook op het gebied van de avant-garde schilder kunst is hij actief en wordt zijn werk in vele plaatsen tentoongesteld Concerten Tijdens de aanwezigheid van Sylvano Bussotti, die donderdag 29 juni in Mid delburg wordt verwacht, zullen enkele opvallende evenementen plaatsvin den. Zo zal de beroemde Engelse sop- raanDorothy Dorow in Middelburg de wereldpremière van een speciaal voor haar geschreven solo geven. Ook komt het bekende strijkkwartet Quartetto Nuova Roma om twee nieuwe composities ten gehore te brengen. Voorts zal de balletgroep van de Scala m Milaan worden uitgenodigd voor Bus- sotti's meest spectaculaire compositie, het Bussottioperaballet Onder voorbe houd is deze voorstelling gepland op za terdag 1 juli in de Schouwburg Middel burg. In het weekend van 29 juni zal Bussotti naast het houden van-een le zing met mogelijkheid tot discussie een pianorecital geven, gelijktijdig met de vertoning van zijn twee uur durende film. De inbreng van bekende uitvoerders zal overigens niet beperkt zijn tot Dorothy Dorow en het Kwartet Nieuw Rome Een van de hoogtepunten van het 'Bus- sotti-weekend' zal zonder veel twijfel het optreden van de Italiaanse pianist Giancardo Cardini worden, die samen met een danseres een avond mu ziektheater presenteert. Dat doet ook dc in Middelburg en verre omstreken inmiddels befaamde con trabassist Fernando Grillo die een avondvullend Bussotti-programma inbrengt. De pianist Geogfrey Douglas Madge, vaste 'gast' van JM. zal samen met Ge rard Bouwhuis de Nederlandse pre mière van Bussotti's Tableaux Vivants voor twee piano's verzorgen Madge hield eerder Pour Clavier' van Bussotti overtuigend ton doop Theater Het zal duidelijk zijn dat bij alle con certen rond en van Bussotti het ele ment 'theater' een zeer voorname rol speelt. Bussotti componeert veel voor de stem. voor solo-instrumenten en voor niet conventionele kamermuziek en sembles. Allereerst werd hij door Webern beïn vloed. daarnaast heeft hy erg veel aan John Cage te danken vooral in zijn ex perimentele composities als 5 piano- pieces voor David Tudor (1959) en in Ju lio organum Julii voor orgel (1968> Veel van zijn composities zijn grafisch genoteerd of in combinatie met uitvoe rig uitgewerkt en becommentarieerd notenschrift Enkele composities han gen nauw met elkaar samen en bevatten een groot aantal overeenkomstige aan wijzingen. Zijn werk op het gebied van de visuele kunst heeft hem ertoe geleid nieuwe grafische methoden uit te vin den en elke bladzijde van zijn partituur heeft een opvallende visuele vorm Deze 'muziek voor het oog' staat naast 'muziek voor het oor' maar overtreft nooit want zijn belangrijkste zorg blijft de schoonheid van de klank Het al dan niet doorgaan van dit festival met een zo belangwkkend programma is in grote mate afhankelijk van subsi diegelden. Deze week donderdag komt de financiering van dit derde JM-fes- tival van de eigentijdse muziek aan de orde tijdens dc vergadering van de Zeeuwse Culturele Raad die om 14.30 uur begint Overeenkomstig de verwachtingen zijn de resultaten van Nygh en Dltmar NV (uitgeverijen, drukkerijen en re clamebureaus) in 1977 sterk verbeterd Dit maakt het mogelijk voor te stellen het dividend te verdubbelen van 8 tot 16 pet per aandeel van f 1.000. aldus de maatschappij De pianist Geoffrey Douglas Madge, straks actief op 't Bussotti-festival in Middel burg. is uitgenodigd om gedurende zes maanden gastcolleges te geven aan The Music University of Buffalo in de VS De directeur van dit instituut, de componist Morton Feldman. zag Madge vorig jaar aan het werk tijdens de tweedefestival van de eigentijdse muziek in Middelburg Geoffrey Madge is hoofdleraar piano aan het Koninklijk Conservatoruim in Den Haag Trees van der Donck en Bemhard Droog venus. snobs en weetniksen met wat speels erbarmen omgeeft. Ho. komst alles van pas in 'De Bur- ger-Edelman' waar de parvenu par ex cellence het kleintje is dat maar niet wezenlijk groot kan worden. Molière laat hem alle hoeken zien die een po dium maar rijk kan zijn. maar hoedt zich ervoor van dat podium een schavot te maken. De man staat tens lotte als enkele vertegenwooridger van een in aantal niet onaanzienlijk troep te kijk. Hij geeft voortdurend uitleg van liet gezegde 'Als niet komt tot iet, dan kent iet zichzelve niet'. De man vergaloppeert zich op deernis wekkende manier op weg naar aan zien en maatschappelijk succes, be vuilt het eigen nest en is gevangen in de waan dat wat voornaam klinkt ook een voorname klankbodem heeft. Het is een beeld dat wel altijd zal blijven opdoemen en vanwege de tijd loosheid van de 'probleemstelling' houdt ook dit stuk Molière actueel. De omstandigheden kunnen wijzigen, de uitgangspunten niet. Hovelingen zijn praktisch verdwenen, maar er zijn overal nieuwe hofhoudingen geschapen die aangepaste houdinkjes best blijken te verdragen Op die manier is de Par venu van Molière een 'praktijkgeval': zie om U heen. De Roemeense regisseur Ion Om- esco, eerder zeer succesvol bij Theater, heeft de actualiteit van Molière aange grepen als basis voor een produktie waarbij de oorspronkelijke 'Bourgeois Gentilhomme' - naar het uiterlijk - slechts tot vertrekpunt dient. Van die inmiddels klassieke buitenkant resteert bijna niets na een zo ingrij pende bewerking. De puristen onder de Molierijegangers zullen er wellicht een kleine kater aan over houden en bewe ren dat als de meester deze aanslag nog had moeten meemaken hij geraakt zou zijn. Ik geloof dat het tegendeel juist is. Om- esco en'Theater hebben in een zo voor treffelijke voorstelling als die van zater dagavond in Zierikzee het 'innerlijk' van Molière 's stuk zoveel extra-dimensie gegpven, dat men zonder moeite kan beweren dat de geest - juist in deze ge heel eigentijds gedachte en uitgewerkte produktie - vaardig is gebleven. Deze' Parvenu' is op zich een vondst: schitterend toneelbeeld, joyeuze kos tuums. voortreffelijk gebruik van de mogelijkheden die (ook) de Neder landse taal biedt, knap funcionele mu ziek en boeiend, aanstekelijk spel van een ensemble dat elke trouvaille die de attente regie van Omesco presenteert, moeiteloos verwerkt. Het is kortom, een voorstelling die - enige schermutselingen aan de grens tussen kluchtigen al te kluchtig daarge laten - het beeld van een haast vol maakt evenwicht tussen de samen stellende delen bereikt. Dat is een kwestie van constructie, structuur en samenspel waarbij geen enkele component wordt teruggedron gen Wie. slechts bij wijze van voorbeeld, wil letten op de vaak zeer ten onrechte verwaarloosde factor 'muziek' in een to- neelproduktie, komt met de inbreng van Tim Coleman in deze 'Parvenu' uit bij een plezierig functioneel evenwicht. Al deze zaken gerekend en opgeteld, resteert als som: een prachtige voor stelling die veel invult van wat men zich bij het begrip 'totaaltheater' voor kan stellen. Tussen de exaltatie en de grote zwaai en zwier van het grand tableau excelleerde Bemhard Droog's creatie van de bijna- edelman. een parvenu zonder weerga, maar tres gentil O. DE CONCERTZAAL ZIERIKZEE Toneelgroep Theater in 'De Parvenu, of de Burger-Edelman' naar 'Le Bourgeois Gentil homme' van Molière Met Bemhard Droog. Anny de Lange. Nettie Blanken, Bea Meulman. Rob Fruit hof. Jan van Eijndt hoven. Paul van Go reu m. Trees van der Donck. Jan Gorissen. Jan de Groot. Andy Daal. Rene van Asten. Jan Verhoeven. Ad Hoeymans Henk Voges Willem Paul Edelman. Bert Hotmann en Jaap Mak Nederlandse tekst van Dol] Verspoor decor en kostuums van Mircea Ma- rosin. beweging van Kathe Sluijter. muziek van Timothy Coleman Regie en Fransei tekstbewerking Ion Omesco IN^olière schreef z'n 'Bourgeois Gen tilhomme' in 1670. De schrijver.gun- steling van Le roi Soleil zelve, speelde de hoofdrol. Hij was toen op het top punt van zijn roem en in de onaantast bare positie die veel schijnvrienden en minstens zoveel vijanden oplevert. Vanaf die koninklijk goedgekeurde hooggezetenheid was het voor Molicre nu niet direct hels moeilijk de vleiers en hielenlikkers, die dagelijks de gan gen van het Palais Royal bevolkten, aan de kaak te stellen. Dat hij er een zo spirituele vorm als 'Le Bourgeois Gën- t homrae' aan gaf, is een bewijs te meer voor het feit dat zijn aanzien niet op holle woorden en ingestudeerde sier berustte en dat in dat aanzien zowel vakmanschap als esprit werd geëerd. Ook volgende decennia en eeuwen heb ben Molière 's aanzien hooggehouden. Hij blijft in ere (en gespééld) als de groter vernieuwer en vormgever van de grote Franse (Europese) komedie en heeft als zodanig een plaats in het rijtje der 'klas sieken' gekregen.Dat betekent meteen ook dat zijn grote oeuvre geklasseerd isl 'Men' onderscheidt in het algemeen kluchten, blijspelen en zedenkomedies (en vergeel wijselijk de niet bijzonder geslaagde pogingen tot tragediecom positie) Ik heb altijd wat moeite om me door een dergelijk indeling te laten lei den omdat Molière zelf-en dal moet het uitgangspunt zyn- de scheidslijnen niet zo scherp trekt Elementen van klucht en blijspel ontmoeten elkaar voortdu rend in een-en hetzelfde stuk en dat geldt ook de - eden - en de karakterko medies. Binnen het geestrijk lezen van lessen aan mensen die wat aanschouwelijk on derricht best kunnen gebruiken, blijft bij Molière vaak zoveel ruimte voor een zeker gedogen van fouten, hebbelijk heden en onhebbelijkheden dat hij de complete afgang van hielenlikkers par-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1978 | | pagina 18