Vlissingen-Lammerenburg straks een kerkelijke 'proeftuin' HERVORMDEN EN GEREFORMEERDEN BEREKEN DOOR FEDERATIE EEN OPTIMALE SAMENWERKING Het werelddiaconaat ZATERDAG 4 FEBRUARI 1978 rant 20 De St. Martinuskerk in West-Souburg He, lervormde en gereformeerden zijn al heel wat jaartjes 'Samen op Weg". Het werk dat 'De Achttien' predikanten van beide kerken, in de jaren zestig begonnen met als doel twee kerken van dezelfden huize nader tot elkaar te brengen, heeft wel enig resultaat afgeworpen. Maar, hoe intensief en vergaand de samenwerking tussen de twee ook mag zijn gevorderd, veel wordt bepaald door de situatie ter plaatse. De uiteindelijke wegnaar de eenheid tussen beide kerken-die nog lang niet is bereikt- loopt nu eenmaal via de plaatselijke gemeenten. Eenheid laat zich niet opleggen van bovenaf, kan pas gestalte krijgen als aan de basis de tijd daarvoor rijp wordt bevonden. Landelijk gezien is de samenwerking tussen hervormden en gereformeerden al ver, zeker op het synodale vlak. Maar plaatselijk - en daarop maakt Zeeland geen uitzondering - zijn er nogal wat verschillen. In sommige delen van Zeeland zijn er kerken die geen enkele vorm van samenwerking onderhouden, terwijl die samenwerking bij wijze' van spreken een paar kilometer verderop heel intensief is. In het ene geval zeggen de hervormden en gereformeerden elkaar 's zondags alleen vriendelijk gedag op weg naai- de kerk, in het andere zitten ze - met recht en reden broederlijk - samen aan het Avondmaal. Gezamenlijke diensten, kanselruil en andere activiteiten van twee plaatse lijke kerken zijn in veel plaatsen ge meengoed geworden. 'Open Hof in Vlissingen. de Martinuskerk in West- Souburg, maar ook Geersdjjk en Le- wedorp zijn daar voorbeelden van. Het rijtje is met, heel wat andere voorbeel den aan te vullen. Informatie op het (hervormde) provinciaal Kerk centrum in Middelburg leerde dater in een aantal gevallen speciale ker- kordelijke overeenkomsten zijn afge sloten tussen die kerken. 'Maar", zegt ds. T. Rinkema, scriba bij de Provin ciale Kerkvergadering van Zeeland, In al deze gevallen van samenwerking hóuden de beide kerkeraden hun eigen verantwoordelijkheid en zelfstandig heid'. Keerpunt De nieuwe wijk Vlissingen-Lam merenburg zou wat die samenwerking betreft weieens een keerpunt kunnen betekenen. Hervormden en gerefor meerden willen in deze toekomstige wijk niet alleen nauw samenwerken, maar zelfs komen tot één kerk verband. Dus: één predikant beroe- •pen, één kerkeraad benoemen, al die verantwoordelijkheden behartigen die traditioneel door twee kerken af zonderlijk werden behartigd. Een spe ciale commissie, waarin namens de hervormde gemeenten en de gerefor meerde kerken van Souburg en Vlis singen vertegenwoordigers zitting hebben, bereidt momenteel deze fede ratie voor. Komt die federatie er - alle deelnemende kerkeraden hebben daaraan hun principe-toestemming gehecht - dan heeft Lammerenburg als eerste in de provincie een kerkelijk verband, waarin de samenwerking tussen twee kerken zo ver gaat, dat er -'aards' gesproken - van een 'volledige fusie' sprake is. Wie de Vlissingse situatie niet kent zal geneigd zijn te zeggen dat zo'n federa- tieverband in een wijk die er nog niet is niet zoveel problemen zal geven. In het nieuwe Almere bijvoorbeeld is die fe deratie er ook gekomen. Maar opmer kelijk is in Lammerenburg wel, dat de nieuwe federatie gemeente ook een deel van het ledenbestand van al be staande kerken van Souburg en Vlis singen zal omvatten. Zijn de kerken het over de principiële opzet van zo'n federatie eens, de praktische uitwer king heeft heel wat meer haken en ogen. De commissie Lammerenburg weet ervan mee,te praten. Wijkvoorzieningen Lammerenburg zal niet alleen een wijk worden waarin in de komende jaren duizenden oude en nieuwe inwoners van de gemeente Vlissingen huisves ting zullen vinden, de wijk zal ook voorzieningen kennen als een win kelcentrum en een ontmoetingscen trum. Bewoners van Westerzicht, Bos- senburgh en WestiSouburg zijn voor winkel- en wijkvoorzieningen mede op dit centrum Lammerenburg aangewe zen. In het wijkcentrum Lammeren burg kan in de toekomst ook ruimte zijn voor een kerkcentrum. Maar dat is een zaak van lange adem: de realisatie daarvan is pas over een aantal jaren gepland. 'En het is de vraag of hetjuist is om tot zolang te wachten en of het niet beter is voorlopig een noodge bouw neer te zetten', zeggen voorzitter en secretaris van de commissie Lam merenburg, ds. E. Hoogerwerf (gere formeerd) en de heer A. Haverkamp (hervormd). Achtergrond van die op merking is dat de kerken in Wes terzicht en Bossenburgh in de huidige situatie eigenlijk iiet zoveel greep op het ledenbestand hebben. Er zijn 's zondagsochtends gezamenlijkeher- vormd/gereformeerde diensten in de rooms-katholieke Martinuskerk, maar die moeten worden gehouden voor de ochtendmis en beginnen daarom al op een zeer vroeg tijdstip. En dat schrikt nogal wat mensen af. die van ook el ders kerken, waar men wat later be gint. De komst van een 'eigen kerk' zou daarin verandering kunnen brengen. Concreet wordt dan ook gedacht aan de bouw van een tijdelijk gebouw, dat zeker tien jaar mee zal kunnen. Het geld is er, de plaats waar de kerk moet komen vormt evenmin een probleem. De voornaamste problemen waar de commissie Lammerenburg zich ziet geplaatst, zijn in de toekomst meer van pastorale, organisatorische en ju ridische aard. Structuur Toen de kerkeraden van hervormd Vlissingen, hervormd Souburg, gere formeerd Vlissingen en gereformeerd Souburg eenmaal ja hadden gezegd tegen de vorming van een federatie (al thans hadden vastgesteld positief te genover de plannen daartoe te staan) kwam de commissie voor de moeilijke taak te staan zich over een groot aan tal actuele zaken een mening te vor men. Ook in dit verband kan aan de vorming van een federatieve wijk- gemeente een meer dan plaatselijke betekenis worden toegekend omdat al die vragen zich elders steeds weer zul len voordoen. Een paar voorbeelden: hoe moet de structuur van de federatie worden, hoe moet de verhouding tot beide 'moederkerken' worden gere geld. hoe moet vorm worden gegeven aan het pastoraat en hoe moet het profiel zijn van een te beroepen predi kant. Dan zijn er vragen over cate chese, inspraak van de wijkbewoners, de rand- en de buitenkerkelijken, de doop en het kerkelijk huwelijk. Het rijtje kan overigens gemakkelijk wor den aangevuld met andere voorbeel den. Ds. Hoogerwerf: 'Toen Westerzicht eenmaal bewoond raakte liepen de kerkelijke grenzen van Vlissingen en Souburg daar dwarsdoorheen. Er is toen de afspraak gemaakt dat de ker ken in Souburg zich voorlopig met het pastoraat zouden bezighouden. Maar toen kwam bossenburgh, en dat was kerkelijk gezien weer een Vlissingse zaak. Er is toen een hervormd-gere- formeerde commissie Bossenburgh gekomen. Later werd duidelijk dat Westerzicht graag samen met Bossen burgh wilde en zo is geleidelijk de commissie Lammerenburg ontstaan. Maar toen werd duidelijk dat men een stap verder wilde doen dan bijvoor beeld in Paauwenburg: het streven was heel duidelijk het vormen van een federatieve wijkgemeente'. Als het tijdelijk kerkgebouw in Lam merenburg er komt. zal dit voorname lijk door hervormd 'kapitaal' worden gefinancierd. Dat berust op een oude afspraak: toen in Paauwenburg 'Open Hof werd gebouwd, zorgden de gere formeerden voor de financiën, omdat de hervormde kerkvoogdij toen an dere financiële perikelen kende. De hervormde gemeente deed toen wel de toezegging bij latere stadsuitbreidin gen wel garant te staan en aan die toe- zeggingwordtnu gestand gedaan. 'Tot 1985 wachten op een definitief kerk gebouw kan niet, want dan is gewoon alles naar de bliksem', zegt secretaris Haverkamp. 'Het streven van de commissie Lammerenburg is nu in ieder geval of eind dit jaar al over een noodgebouw te beschikken of verre gaande voorbereidingen te hebben ge troffen voor een definitief gebouw. De federatieve wijkgemeente Lam merenburg zaL naar voorlopige ra mingen. straks bestaan uit zo'n 1100 gemeenteleden, belijdende en doople den. Een juiste raming van het leden bestand is van essentieel belang voor de toekomstige financiële positie van de nieuwe wijkgemeente. De ker kelijke administratie is bij hervorm den en gereformeerden zowel in Souburg als in Vlissingen goed gedo cumenteerd, maar het probleem van rand- en buitenkerkelijkheid maakt de cijfers van het ledenbestand slechts nominaal. Formeel behoren duizen den mensen tot de hervormde ge meente. maar van hen is een klein per centage ook werkelijk meelevend. In gereformeerde kring ligt die situatie anders, al spelen daar volgens ds. Hoogerwerf dezelfde problemen zo- langzamerhand eveneens een rol. Ds. Hoogerwerf: 'Eerlijk gezegd was dit probleem één van de grootste bezwa ren die ik aanvankelijk tegen de vor ming van een federatieve wijk gemeente had. In Paauwenburg ge béurt bijzonder veel samen, maar pas toraal zijn de kerken gescheiden. In de praktijk heb je de situatie dat een her vormde ouderling een wijk heeft die vele malen groter is dan die van een gereformeerde. Maar nu de hervorm den bloedserieus bezig zijn met het sa neren van de ledenadministratie, is één van mijn hoofdbezwaren weg gevallen'. Zuiveren Het 'zuiveren' van het ledenbestand zal er op neerkomen dat aan allen die als hervormd te boek staan bij bur- gelijke stand en bij het kerkelijk bu reau wordt gevraagd of ze al dan niet bij de kerk willen horen en daaraan de nodige - dus ook financiële - con sequenties wensen te verbinden. Wie dat niet wil, krijgt gelegenheid zich te laten 'uitschrijven', waardoor het le denbestand wel sterk vermindert, maar ook een meer reiele situatie te zien geeft. Een voorlopige schatting geeft aan dat de nieuw te vormen ge meente straks zo'n 1100 leden zal tel len, van wie er rond de 800 van her vormde en rond de 300 van gerefor meerde origine zullen zijn. Maar die scheiding komt straks pastoraal en administratief niet meer voor. Het feit dat vier kerkeraden de inten tie om te komen tot. dit bijzondere kerkverband hun zegen hebben gege ven betekent overigens niet dat alle problemen in de reeds bestaande i wijklgemeenten zijn opgelost. Voor de hervormde en de gereformeerde kerk van Oost- en WestiSouburg zou een en ander inhouden dat alles aan de 'Vlis singse' kant van het kanaal door Wal cheren naar de nieuwe wijkgemeente zou gaan. Dus! Een vermindering van het ledental. Niet geheel onbegrij pelijk dat daarover enige zorgen be staan, al zullen die de komende maan den uitgebreid onderwerp van bespre king zijn. De federatieve wijkgemeente kan - samenvattend - op redelijk korte ter mijn een feitzijn. De ongeveer twee ton die nodig zijn voor een kerkgebouw zijn er en de gedachten van de com missie gaan nu uit naar een uit actieve leden samengestelde opbouw-wijk- raad, die binnen een aantal maanden de voorbereidselen zou moeten treffen, En dat is dan nog maar het begin, want het beroepen van een predikant, de vorming van een kerkeraad en zovoorts, enzovoorts komen pas later aan de (kerk)orde. Lammerenburg wordt voor twee kerken, vier kerkera den en - straks -een 1100 kerkleden een soort proeftuin. De initiatiefnemers komen - na maandenlange intensieve voorbereiding en besprekingen - goed beslagen ten ijs. Pionieren blijft het, zeker als het gaat om plannen die nu eenmaal bijzondér genuanceerd tot uitvoering moeten komen. De eerste stappen zijn gezet en kerkelijk Lam merenburg heeft straks in Zeeland de primeur. Of het de laatste federatie zal zijn tussen hervormden en gerefor meerden? In nog geen andere plaats in Zeeland zijn daarover op dit moment plannen maar in de toekomst zijn meer federatieve wijkgemeenten niet uitgesloten. Wat op landelijk niveau al pratend 'Samen op Weg' wordt ge noemd. zal straks in Lammerenburg praktijk zijn geworden. Twee kerken lopen dan ineens zomaar een keer voorop. Ton Huijssoon AVanneer op zondag 5 februari in vele kerken wordt gecollecteerd voor het' werelddiaconaat, zal met deze jaarlijkse collecte die steeds gehouden is in hei begin van februari, een kwart eeuw zijn volgemaakt. Het gaat er om dat dei kerken die meedoen met deze collecte een stukje van de nood die er in de wereld i is, op het hart wordt gedrukt. Wij, die leven in een welvaartsstaat, in een' verzorgingsstaat, zoals ze ook wel wordt genoemd, waar het leven beschermd1 en verzorgd wordt door het bestaan van allerlei sociale wetten, kunnen oos moeilijk indenken in welke omstandigheden een groter of kleiner deel van ót bevolking in andere landen moet leven. weest. Guinea-Bissau heeft erg gelfr! den door de vrijheidsstrijd tegen de Portugezen. Tenslotte hebben zij he iand verlaten en aan dit kleine landj; de onafhankelijkheid moeten geven De Kaap Verdische eilanden liggen midden in de Atlantische Oceaan, eet 600 kilometer van de Afrikaanse kusl Sinds de ontdekking in 1441 zijn dea 15 eilanden en eilandjes in Portugeü bezit geweest. Maar wanneer he ideaal van de onafhankelijkheid is te reikt, komen ook hier de grootste pro blemen op maatschappelijk en eco nomisch gebied. En Portugal, dat ai last van zijn koloniën niet meer ko: dragen, heeft sinds de omwentelim die daar plaats vond, permanent li maken gehad met zijn armoede en de' naweeën van de verandering in da; land. Duizenden zijn er uit de koloniën teruggekeerd, terwijl er voor hen eigenlijk geen plaats was. We kunnen er bijna dagelijks over lezen in de dar bladen. Hoe de toestand daar is. hoe den we van iemand die er enige weker heeft doorgebracht, maar verder heef gekeken dan de slaapkamer en de eet. zaal van zijn luxe-hotel en het stranö daarbij. Zijn verhalen waren niet en! aanlokkelijk. Hij had er ook een paai protestantse gemeenten ontdekt. Hu: zielental schijnt ongeveer 10.000 t; zijn. We vermoeden niet dat er r Guinea-Bissau en op de Kaap Vera sche eilanden veel protestanten zullei, zijn. We lezen er wel eens iets van en we zien er misschien iets van via de televisie, maar we vergeten het meestal weer even vlug als we het hebben gezien. Wanneer we niet uit eigen ervaring met die ellende zelf in aanraking zijn gekomen, kunnen wij het ons eigenlijk niet voorstellen hoe groot die is: dat er mensen zijn die niet weten of ze s' avonds wel te eten zullen hebben: ja nog erger, die zelfs 's morgens niet we ten of er een geringe portie voor hen is. Ze moeten leven van dag tot dag. Door de meerdere communicatie en door de voorlichting van de massa-media heeft de nood in andere delen van de wereld meer bekendheid gekregen en er zijn verschillende instanties op na tionaal- en wereld-niveau, die de aan dacht daarop vestigen en die trachten hieraan iets te verhelpen. Door de velerlei beroeringen, dooi de externe, maar vooral ook door de interne spanningen en strijd in menig land, kent men het vraagstuk van de vluchtelingen, die ontheemden zijn geworden omdat zij in de loop van vele jaren de hoop hebben laten varen dat ze ooit nog eens naar hun eigen land zullen kunnen terugkeren. In ieder ge val is de hoop in de loop van vele jaren tot een minimum teruggebracht. Er wordt tegenwoordig veel aandacht gewijd aan de Palestijnen en dat is be grijpelijk en terecht. Doch er wordt dikwijls vergeten dat die Palestijnen slechts een fractie zijn van alle vluch telingen die er over heel de wereld rondzwerven en wier aantal in de mil joenen loopt, terwijl er ieder jaar nog bij komen, nu eens in dit. dan weer in dat deel van onze aarde. Denk alleen maar aan Zuid-Oost-Azië, aan Oeganda, aan zekere Zuid- en Mid den-Amerikaanse landen. Wie rappor ten leest over het lot van vluchtelingen in Thailand, komt in aanraking met een lot dat zonder uitzicht schijnt te zijn, terwijl de stroom van vluchtelin gen nog steeds aanhoudt zodat het de regering aldaar boven het hoofd groeit, zodat ze zelfs weigert en nog meer optenemen.Watmentotnutoe, vanuit de Verenigde Naties, vanuit de regeringen van sommige landen, van uit andere instanties waaronder de kerken, voor de vluchtelingen moge hebben gedaan, het is altijd nog te weinig geweest en in de meeste geval len was die hulp niet meer dan dat dë ontheemden niet van honger omkwa men en een schamel dak van golfpla ten boven hun hoofd hadden. In som mige gevallen heeft men kunnen zor gen voor enige handenarbeid, zodat men niet helemaal werkeloos be hoefde te zitten. Enkele van de meest peïnterste is het soms gelukt boven hun permanente ellende uit te komen, maar, naar we ergens lazen, komt him aantal nog niet toe aan één procent van het geheel. Dat is dus weg te cij feren. Er is'nog meer dat ellende en nóód in menig land veroorzaakt. Het wereld diaconaat vraagt voor dit jaar onze speciale aandacht voor Soedan, Guinea-Bissau, de Kaap Verdische eilanden en Portugal, 'alle landen die te kampen hebben met armoede en- naweeën van omwentelingen'. Op Por tugal na, zijn het Afrikaanse landen die dit jaar de speciale aandacht van de kerken vragen. Hoewel vroeger met de naam Soedan een veel groter ge bied werd aangeduid, zijn we er nu aan gewoon geraakt onder die naam te verstaan het voormalige Engelse mandaatgebied ten zuiden van Egypte, tot aan Oeganda toe. De be woners worden voor ca 70 pet. als vol gelingen van Mohammed gerekend. Ze bevolken het noorden van het land. In het zuiden wonen christenen en animisten, aanhangers van primitieve godsdiensten. Na de onafhankelijk heidsverklaring brak er in dit land al spoedig een binnenlandse oorlog uit, waarbij de godsdienstige tegenstellin gen een nog al grote rol speelden. Deze oorlog heeft jaren geduurd. Bij duizenden zijn dc bewoners naar de buurlanden gevlucht. Mede door be middeling van de Wereldraad van Kerken is aan deze oorlog tenslotte een eind gekomen. Maar de dorpen van het zuiden lagen grotendeels ver woest, evenals de landbouw, die hier goed ontwikkeld was. Het spreekt vanzelf dat de Wereldraad zich sinds dien intensief met het zuidelijke deel van Soedan heeft bezig gehouden. Wanneer een landstreek verwoestisen de bewoners uit elkaar geslagen, kost het jaren om weer op gang te komen. Nog altijd is het zuiden van Soedan een zorgengebied. De twee andere genoemde gebieden, Guinea-Bissau en de Kaap Verdische eilanden, zijn Portugese koloniën ge- Voor deze vier landen wordt nu vi-j het werelddiaconaat in de kerk ons gave gevraagd. De stichting Oecumt nische hulp aan Kerken en Vlucht* lingen organiseert dezehulp in om land, samen methetAlgem. Diaconaa Bureau van de Geref. Kerken en d; t gen. Diaconale Raad van de NE1 Kerk. De hulp die gegeven wordt gr schiedt via de kerken in genoemde 1 landen. In een van de berichten ove; r het werelddiaconaat in verband me;: t deze collecte; Lazen we: 'De kerken i- k de genoemde landen hebben de le- d den-kerken van de Wereldraad nie: Z één of een paar projecten voorgelee; h maar een geïntegreerd diaconaal om; ei wikkelingsprogramma voor een aam vi tal jaren'. Er werd bij gezegd dat. dl; S een betrekkelijk nieuwe aanpak is; Daardoor zou het deze kerken mogë] H lijk zijn om een plan te maken dat zie: h over meerdere jaren uitstrekt 'Dit te: d: tekent wél, dat de kerken in Nederlan:' m rekening moeten houden met een vet; la antwoordelijkheid, die zich ove' m meerdere jaren kan uitstrekken.' Me andere woorden: als we nu geven, zra j- len we in de komende jaren ook w; it verplicht zijn te geven, tenminste a Di delijk verplicht In 1979 zullen dei ni vier landen waarschijnlijk dus weer tl n sprake komen. We hebben de tijd nog meegemaai f dat de diaconale hulp van de kerks 1 werd gegeven om althans de honge h buiten de deur van de betrokken gr F zinnen te houden. We hebben de tij: t{ ook meegemaakt dat men er zich r h< diaconale kring op ging bezinnen h«| m de vastgelopen gezinnen op een mes: <d effectieve manier konden worden gr ki holpen. zodat ze de hulp van de diara di nie ofvan welke instantie dan ook. nif. V( meer nodig hadden. Eenzelfde strd bl king vinden we nu bij het weren] d< diaconaat en eveneens bij de ontwil .1 kelingssamenwerking. Beide verkere 1®. ze momenteel in een tijd van bezit] de ning. Men heeft ontdekt dat grolt Dl projecten, die vanuit het buitenlai worden opgezet met de beste bedt lingen, in vele gevallen hun dc voorbij schieten, omdat de bevolkir- lc< van de betrokken landen er nog nifj °P rijp voor is. Voor grote projecten, zost ee die door regelingen van rijke lande; zr worden uitgevoerd of door bemiddfj ling van een instantie van de Vc:, -I enïgde Naties, is er bij .de kerken ges so plaats, omdat zü er het. geld niet vo: hebben. Maar er is ook gebleken d: la; juist de kleinere projecten, waarb; „I geen groot machinepark direct noda al is, projecten die uit de bevolking ze? da voortkomen (en dat is hier dus hetgf' Wi val) en waaraan de bevolking zelf ka '1 meewerken, de grootste kans tot sa ve gen hebben. De gelden die de kerke ter beschikking kunnen stellen me- tw ten met kleinere en grotere vrijwillig wa giften bij elkaar komen en ze vallenf )e hetniet bij bedragen die regeringen t: da beschikkingstellen. Maar het groot£j da voordeel bij het werk van de kerken;. Ee dezen is, dat zij meer dan de regen: m; gen, weten wat er onder de bevolkir-' wil leeft en daarom er gemakkelijker aai- he; sluiting bij kan vinden. En dit voorde] kit is niet gering in de strijd tegen moede en nood. 2] Een dagelijkse opdracht uw Christen-zijn is iets waar je nooit mee klaar bent. want het is voor ieder mj ÖJI iedere dag opnieuw een levensopdracht. Wat die opdracht dagelijks inhouS Va zegt Christus ons in het kort in de Bergrede of de Zaligsprekingen. Als je doe bb naar leeft, dan ben je echt christen, en deel je in het ware geluk, waar ieder mei toch naar verlangt: gelukkig zijn de armen van geest,... gelukkig zijn degenq die hongeren en dorsten naar de gerechtigheid, gelukkig zijn degenen, a vervolgd worden om de gerechtigheid Inderdaad een hele levensopdracht voor iedereen, en zo geheel anders damt wij zelf ervan denken en gewoonlijk ervan maken. Gelukkig de armen van geest. Misschien kunnen ive het zo zeggen: arm van ged hee zijn degenen, die in alle eenvoud weten wie ze zijn: alles door God, nietst zichzelf, niets meer en niets minder dan anderen. Je wordt er klein door, tegenover God. van wie je alles ontvangt, én tegenover alle anderen, wantje U een van hen en staat tussen hen, en daardoor open of ontvankelijk vooral goede, dat je wordt geboden. Gelukkig degenen die hongeren en dorsten naar de gerechtigheid. Echt hoi4 ren en dorsten is er oprecht naar verlangen, er naar hunkeren en er alles vK doen en over hebben. Gerechtigheid is recht doen of recht verschaffen ac iedereen: aan God op de eerste plaats, aan wie alles toekomt, want alles is t* Hem en uit Zijn hand, en dan aan alle anderen zonder onderscheid en zona uitzondering, evenals aan je zelf, want we zijn allemaal kinderen van één-: dezelfde Vader en we zijn Hem allemaal even lief. Zal de wereld er dan niet hl anders uitzien, zal het leven dan alniet een hemel op aarde zijn, en zullen we it met reeds leven in het Rijk van God? Zeer zeker een grote opgave voor ons, want we zijn nog niet arm van geest, en'. hongeren en dorsten nog zo weinig naar de gerechtigheid. Daarom zullen i erom bespot, vervolgd, uitgestoten en zelfs gedood worden, want de duistert van 't kwaad kan 't licht van de waarheid en de goedheid niet verdragen. Afo "eb ook hiervan zegt Christus: gelukkig zijn degenen die vervolgd worden omf gerechtigheid. Zelfs als je er veel voor moeten lijden, dan nog of juist dan dec in het ivare geluk. Christen-zijn is een levensprogramma, maar dan een, dat echt de moeite wan is: het brengt je immers het ware levensgeluk. Pastor H de Graaf. Zierika dan

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1978 | | pagina 20