PETER ALLEN IS GEEN NACHTCLUB-ZANGER MEER PANDA EN DE ONGELUKSZOEKER De radio als mengpaneel van fictie en werkelijkheid OkSON WELLES EN DE DOODSANGST-ESCAPADES televisie EEN VLEUGJE RADIOMAGIE IN BRABANT radio Succes kwam na toernee met Helen Reddy Wolmerk garandeert geen 100% wol Leadzanger Chicago schoot zich per ongeluk dood EVEN PUZZELEN WOENSDAG 25 JANUARI 1978 m/r. radio en tv 14' Door Ad Koopman) NEW YORK, 20 oktober 1938, 21.30 u. Het straatbeeld wordt beheerst door ver schrikte mensen die met zichzelf geen raad weten. Hoe verschillend zij ook reage ren, de reden tot pan iek is voor allen dezelfde. Zij heeft te maken met geruchten en berichten dat de stad elk moment kan worden aangevallen door geheimzinnige, buitenaardse wezens. Een aantal gezinnen heeft, bepakt en bezakt, de stad al verlaten en weer anderen treffen de laatste voorbereidingen voor een gehaaste vlucht. De oorzaak van dit alles is een hoorspel van Orson Welles, waarin de verovering van New York door Marsbewoners op realistische wijze wordt uitgebeeld en waarvan, zo zal achteraf blijken, het werkelijkheidsgehalte voor naar schatting 1 miljoen van de 6 miljoen luisteraars zo hoog ligt, dat zij er danig van in de war zijn en een aantal zelfs zodanig dat zij in paniek op de vlucht slaan voor de geheimzinnige vijand. Of anders gezegd: de fictie van Orson Wel les werd door een groot aantal mensen als echt ervaren. Woudrichem (Noord-Brabant). 1978, 04.00 u 's nachts. In het holst van een koude, nacht hebben zich in en rondom het, slot Loevestein zo'n 3000 doorgaans jongere mensen verzameld. Het vreemde is dat zij daar niet zijn omdat zij dat van plan waren. Sterker nog: een half uur geleden wisten zij in het geheel niet dat zij bij slot Loevestein zouden belanden Zij zijn daar naar toe gediri geerd door een radiostem, door VPRO-medewerker Willem de Ridder, een en ander in het kader van een ra dio-experiment de tweede VPRO- doodsangstrtherapie geheten. Ofschoon het hier om twee totaal ver schillende programma's gaat, dat van Orson Welles is een schoolvoorbeeld van klassieke fictie, terwijl het prog ramma van de VPRO in het geheel niet binnen deze formule valt, levert een ver gelijking van beide programma's over eenkomsten op. Evenals het hoorspel van Welles staat het VPRO-experiment in het teken van de lugubere, griezelige fictie. Werd bij Welles de verovering van een Ameri kaanse stad door buitenaardse wezens uitgebeeld, in het nachtelijke VPRO- experiment werd de dood en de doods angst op realistische en indringende wijze aan de orde gesteld. Een andere overeenkomst is, dat fictie en wer kelijkheid in beide programma's in el kaar overlopen en vaak niet meer van elkaar te scheiden zijn. Of anders ge zegd: in beide programma's werd de fictie als werkelijkheid gebracht door een en ander in een realistische context te plaatsen, die voor iedere luisteraar direct herkenbaar is. Ook zijn er uiteraard verschillen tussen* de twee programma's, Waarvan de voornaamst wel is het sinds 1938 sterk gewijzigde media-aanbod. In de jaren dertig nam de radio een monopolieposi tie in, en voor velen was de radio nog een nieuw en een beetje heilig medium. Hoe anders is de situatie in 1978. In een land als Nederland, dat evenals de ove rige westerse landen wordt beheerst dooreen televisiecultuur, is de radio ge degradeerd tot een ordinair, alledaags meubelstuk. En dan ondanks alles zijn er anno 1978 opeens toch zo'n 3000 mensen die. na een oproep van een radiostem, soms uren lang door Nederland rijden, alle in structies nauwgezet opvolgen, naar een kasteel worden gedirigeerd, daar wat rondhangen, wat praten en weer naar huis gaan. Hoe is dit te verklaren? De voornaamste oorzaak lijktdatde radio, mits goed gebruikt, een veel persoon lijker medium kan is dan byvoorbeeld de televisie. Zeker wanneer midden in de nacht als veel mensen alleen zitten of liggen te luisteren, de luisteraar zeer di rect kan worden aangesproken. De presentator is als het ware haast tastbaar aanwezig in de kamer. Een andere ooreaak is. dat zo'n nachte lijk radio-experiment, de deelnemers ook het gevoel geeft, deel uit te maken van een wonderbaarlijk soort wer kelijkheid - een werkelijkheid die men. door aan het experiment deel te nemen, helpt mee op te bouwen en te ontwik kelen. Van passieve consument is men opeens een actieve deelnemer gewor den. Een laatste ooreaak is wellicht, dat fictie, met name als deze in een herken bare werkelijkheid wordt geplaatst, veel luisteraars veel meer zal raken en befivloeden dan de werkelijkheid als zodanig, hoe gruwelijk deze ook moge zijn. Het is moeilijk te bewijzen, maar ver moedelijk blijftde werkelijkheid, en dan met name die gruwelijke werkelijkheid voor het overgrote deel van de luisteraars een abstractie .zolang die kan worden weggemoffeld in een af standelijke radiostem, in geroutineerde radioverslagen, in gekwek van reporters en in academische praatjes van scherpzinnige commentaren. De fictie als overdrachtstechniek biedt nu juist een aantal mogelijkheden om deze af standelijkheid breken, door de wer kelijkheid zo realistisch mogelijk na te bootsen en niet te verhullen in het geroutineerde verslaggeversjargon. Een nabootsing die, zoals bij de tweede VPRO-doodsangst-therapie bleek, ve len op de een of andere manier raakt. En dat wekt vaak irritatie op met alle emo ties en soms agressie van dien. NOS-NOT J 0.00-12.00 Schooltelevisie VARA 15.30 Het huis van niemand, tv-serie 15.55 Ontvoering op Malta, jeugdfilm 17.15 De film van Ome Willem NOS 18.25 Sesamstraat 18.55 Journaal 19.04 Van gewest tot gewest en Internationaal Agrarisch Nieuws 19.50 PP: Zendtijd van de Pacifistisch Socialistische Partij NOS 20.00 Auto met schade, uit de serie P.K, 21.15 Vangoghiana, voor blazers, strijkers en slagwerk 21.35 Journaal 21.50 Den Haag vandaag 22.05 Panoramiek 22.35 Studio 8port 23.00 Journaal TELEAC 18.15 Natuurkunde, les 8 NOS 18.45 Toeristische tips 18.55 Journaal IKON 19.04 Kon hesi baka - Kom gauw terug, jeugdserie IKON-KRO-RKK 19.29 Kenmerk: informatierubriek over kerk en samenle ving NOS 20.00 Journaal SOCUTERA 20.25 Film van de Nederlandse Stichting voor de Lep rabestrijding. VARA 20 30 De brave soldaat Schwejk, tv-serie 21.30 Groot uur U 22.35 De tol van de roem, show NOS 2X25 Journaal 15.30 Open School. 18.20Jeugdmagazine. 18.15 Kinderserie. 18.20 Jeugdmagazine. 18.50 Luchtschippers, tv-serie. 19.40 Morgen. 19.45 Journ. 20.10 Weerber. 20.15 Trekking van de loten. 20.20 Happy Days, tv-serie 20.45 Washington met gesloten deuren, tv-serie. 22.20 Cult, progr. 22.50 Journ. en Wetstraat. 15.30 16.30 18.15 18.20 18.50 19.40 19.45 20.10 20.15 21.05 21.55 Open school Jeugdprogr. Kinderserie. Jeugdmagazine. Luchtschippers, tv-serie. Morgen. Journ. Weerber. Vluchtweg, tv-serie. Docum. serie. Inform, progr. Niemands huis NED 1,15.30 uur De VARA start vanavond met een nieuwe serie voor de jeugd onder de titel Het huis van niemand. In de eerste aflevering Is daar iemand? neemt de in Londen wonende familie Sinclair zijn intrek in een oud Vic toriaans huis in Noord-Engeland. Daar ontmoet de familie het spook Niemand, dat geen andere mensen onder zijn dak duldt. De twee kinde ren van de familie, Tom en Gilly, we ten echter vriendschap met het spook te sluiten. De hoofdrol in deze nieuwe serie, die van spook 'Niemand', wordt vertolkt door Ke vin Moreton, beter bekend als Sam uit de gelijknamige reeks van John Finch. Van gewest tot gewest j^gjj j 19 04 uur De voorbereidingen voor het car naval in Oeteldonk, oude tekeningen van Maastricht en het herstel van een deel van de stadsmuur in Amersfoort vormen de onderwerpen van het programma Van Gewest tot Gewest dat de NOS vanavond uit zendt. Vangoghiana NE DUMSn„ In het kader van het 25-jarig bestaan van de Nederlandse televisie ac cepteerde Hans Kox een opdracht van de NOS tot het componeren van een speciaal werk, dat hij de titel Vangoghiana meegaf Deze composi tie voor blazers, strijkers en slagwerk wordt uitgevoerd door het Radio Filharmonisch Orkest onder leiding van de Italiaanse dirigent Roberto BenzL Het stuk beleefde zijn pre mière op 3 september 1977 in het Concertgebouw te Amsterdam. De NOS maakte ter plaatse een opname. Tumult in de Hoorn NED 1, 22.05 uur In de NOS televisierubriek Panora miek wordt vanavond aandacht be steed aan de recente machtsstrijd in de strategisch zo belangrijke 'hoorn van Afrika'. Daar woedt een hevige strijd tussen Ethiopië en Somalië, die beide aanspraak maken op het ge bied van de Oegaden. In het noorden vecht een querilla-beweging voor de onafhankelijkheid van de Ethiopi sche provincie Eritrea. De brave soldaat Schwejk NED 2, 20.30 uur In het tweede deel van de VARA serie 'De brave soldaat Schwejk' meldt Schwejk zich vrijwillig als soldaat aan, hoewel hij aan reuma lijdt. Het lopen gaat hem niet zo best af, dus begeeft hij zich met behulp van knikken naar de keuringsarts. Daar houdt men hem voor een simulant. Schwejk wordt naar het ziekenhuis overgebracht. Daar zou hij wel snel van zijn kwaaltjes afgeholpen wor den. Jaroslav Hasek, de auteur van het boek 'Die Abenteuer des braven Soldaten Schwejk' wist de populaire Tsjechische volksheld Schwejk op treffende wijze te profileren. Schwejk is het symbool van de onverwoeste aanpasser, in wie onderdanigheid en weerspannigheid zich verenigen. In Heseks boek wordt de oorlog op or- ginele wijze ontmaskert. Elk patriot tisch gabral wordt onverbiddelijk doodgeslagen met nuchtere aleed- aagsheden uit het gewone volksle ven. Het kanonnenvoer weigert, al kletsend en kaartend zijn leven te geven voor keizer en keizerreik. De acteur Frits Muliar vertokt in deze Duitse verfilming van Haseks roman de figuur Schwejk op bijkans ideale wijze. Hij weet deze Uilenspiegel van Oostenrijk, gewapend met een grote dosis Boheemse humor, levensecht te typeren. De tol van de roem NED 2, 22.35 uur In deze bewerking van het derde deel van de Neerlands Hoop-show 'Neer- lands Hoop interieur', zijn het vooral de lotgevallen van Freek, Bram en Jan - Hollandse jongens die moeten ondervinden hoe de erkenning en het succes hun inzicht op de wereld ver troebelt - die centraal staan. Washington met gesloten deuren BRT 1, 20.45 uur Op het eerste net van de BRT van avond het verhaal van de machts strijd rond de Amerikaanse presi dentsverkiezingen. William Martin, directeur van de CIA, blijkt in deze film hierbij een rol te spelen. Zijn toekomst wordt bedreigd door het 'Primula-rapport', een rapport waaruit blijkt dat de CIA moordplannen in het buitenland heeft. Puur cultuurBRT i, 22.20 In het programma Puur Cultuur, dat de BRT vanavond uitzendt, komt onder meer de Bulgaarse Ikonen- schilderkunst aan de orde. De film ploeg heeft zich de vraag gesteld: hoe heeft de inkonenkunst zich in Bul garije tijdens de vier eeuwen durende Turkse bezetting gehandhaafd en ontwikkeld? Verder word en fun damentele verschillen tussen de Russiche, Griekse en Bulgaarse iko- nen belicht. De langste kindertijd BRT 2, 21.05 uur 'De langste kindertijd' is de titel van de laatste aflevering uit de BBC-serie 'De mens in wording', waarin een beeld werd gegeven van de ontwik kelingsgeschiedenis van de mens heid. In deze aflevering stelt dr Bro- nowski de groei van de hersenen, de hand en spreekorganen, de ontwik keling van de individuele mens en de cultuuroverdracht van generatie op gereratie aan de orde. 'De langste kindertijd' voert de kijker tenslotte naar Ijsland, waar ooit het eerste echte parlement samenkwam. Bro- nowski stelt hierbij de vraag: 'Wat is democratie eigenlijk?'. Dr. Ad Kooyman, perschef van de VPRO, publiceert regelmatig over massamediavraagstukken. Vorig jaar promoveerde de socioloog, die 34 jaar oud is, op een proef schrift ge titeld „De marges van een links tele- visiebeleid". In bijgaand artikel gaat hij in op de massacommunicatieve aspecten van radio-uitzendingen in het algemeen en die van het „dood- sangsttherapie"-programma van onlangs in het bijzonder. Woudri chem stond even in het brandpunt van de nationale belangstelling. Hoe kwam dat? Ook dit jaar rekenen 20 miljoen leprapatiënten op een gezonde bijdrage van 14 miljoen nederlanders. geef ons de middelen de lepra te bestrijden: geld: giro 50.500 leprabestrijding Amsterdam artsen voor uitzending: telefoon 020-938973 aan beide bestaat dringend behoefte Kijk vanavond naar de film over leprabestrijding. TV: Nederland 2 (Socutera) 20.25 uur Nederlandse Stichting voor ™r" =ji Leprabestrijding (NSL) p/a Koninklijk Instituut voor de Tropen Mauritskade 63 Amsterdam HILVERSUM-1 AMSTERDAM - Ongeveer tien jaar geleden begon voor Peter Allen, die tot dan een onbetekenende zanger uit Australië was, de ommekeer in zijn leven toen hij in een Hilton-hotel in Hongkong de befaamde zangeres Judy Garland leerde kennen. Deze zangeres, die in de gelukkigste periode van haar leven stierf aan een overdo sis drugs, was onmiddellijk weg van Peter en zijn maat Chris, met wie hij een zangduo vormde. „Je bent zo fantastisch, je lijkt precies op Fred Astaire", vond ze van Peter en nodigde hem vervolgens uit voor een nachtelijke boottocht met haar vriend Mark Herron. 14.15 Schooltelevisie. 15.30-16.45 Schooltelevisie. 16.45 Jeugdprogr. 18.25 Kleuterprogr. 18.30 Spelprogr. 18.45 Over filosofie en lekenmoraal. 19.15 Region, nieuws. 19.29 Weerber. 19.30 Journ. 19.50 Wegeninform. 19.55 Madma le juge, tv-serie. 21.30 Gevar. progr. 22.10 Joum. 22.25 Kunstmagazine. 22.55 Joum. FRANKRIJK-RIJSSEL 12.33 Midi première. 13.00 Journaal. 13.37 Bezoekers op woensdag. 17.55 Sur deux roues, verkeersveiligheid 18.12 Op het goede uur. 18.27 Voor de kinderen. 18.55 L'accusée, serie. 19.10 Voor de vrouw. 19.20 Reg. nieuws. 19.43 Vertel eens. 20.00 Journaal, 20.30L'équipage. 22.00 Titre courant. Daarna: medische rubriek. Tenslotte: nws. Peter vertelt dan: „Terwijl Judy en Mark in de boot ruzie zaten te maken, zat ik ertussenin en kon alleen nog maar denken: Dit zijn héél vreemde mensen- Plotseling echter vroeg Judy me of ik een liedje wilde zingen, en omdat ze maar aanhield, deed ik het dus". „Je hebt een fantastische stem", begon ze te roepen en ze beval me het lied op nieuw te zingen. Tegen de tijd dat de zon opging, had ik het lied vijftig keer ge zongen en waren we even zoveel keren rond het eiland geroeid". Judy Garland raakte zo verrukt van Pe ter Allen, dat ze hem meenam op tournee en hem in haar voorprog ramma's liet optreden. Op die manier raakte Peter, die nog altijd met zijn vriend Chris optrad, bekend bij een groot publiek en kreeg hij steeds meer waardering voor zijn liedjes. Maar Judy beïnvloedde Peter niet al leen op muzikaal gebied, zij probeerde ook voortdurend haar dochter Liza aan hem kwijt te raken, hoewel Peter het (Van onze redactie economie DEN HA AG - De heer J. H. Wigersma te Schalkhaar keek regelmatig naar zijn televisie en wist uit de STER-reclame heel goed, wat voor waarde er moest worden gehecht aan het wolmerk. In die reclameboodschap werd namens het Internationaal Wolsecretariaat Nederland gesteld, dat een produkt uit 100 procent wol bestond, als het wol merk er maar in was bevestigd. De heer Wigersma kocht een overhemd met een wolmerk. maar las tot zijn verbazing uit de Engelse tekst dat slechts 55 pro cent wol en daarnaast nog 45 procent katoen in zijn overhemd was verwerkt. Er blijken dus twee wolmerken te be staan. De heer Wigersma neemt dit niet, trekt ten strijde en wint zijn zaak bij de Reclameraad, die uitspreekt, dat de tv-spot met ingang van 20 januari niet meer mag worden gezien op de buis. De Reclameraad zegt, dat verwarring ontstaan is. doordat twee wolmerken naast elkaar bestaan. „Van het publiek mag geen groot onderscheidingsvermo gen worden verwacht omdat menzelden of nooit de beide wolmerken naast el kaar ziet", zegt de Reclameraad. Bo vendien blijkt, dat beide wolmerken de zelfde knot wol vertonen en uit de tekst van beide wolmerken is ook weinig ver schil te halen. „De reclame voor het wolmerk is misleidend", meent de Re clameraad, geeft de heer Wigersma'ge lijk en verklaart dat de reclamebood schap niet meer mag worden vertoond. meisje nog nooit had gezien. „Jullie zouden samen een voortreffelijk paar zijn", zei ze maar steeds. Peter: „Op een dag besloten Chris en ik naar Londen te reizen, waar Judy een paar shows zou doen met Liza. Ze kwa men ons allebei van het vliegtuig halen en ik zag haar voor het eerst. Ze was 18 en verschrikkelijk lief. Liza nam me me teen op sleeptouw. We gingen dansen in de Ad Lib Discotheek, waar we aan een tafeltje zaten met The Beatles, Margot Fonteyn en Rudolf Nureyev. de vol gende avond naar Noel Coward en de avond erop naar het landhuis van George Sanders, waar we met Vivian Leigh „Hello Dolly" zongen. Dat ging maar door. Liza regelde alles, ik ontmoette haar vader Vincent Mi- nelli, die net een film regisseerde met Richard Burton, Elizabeth Taylor. Pe ter O'Toole en Ursula Andress, en we gingen met zijn allen uit eten. Voor mij werd het een soort stoomcursus in be roemdheden. Na een paar maanden heb ik toen maar gevraagd aan Liza: Wil je met me trouwen? En Liza zei: Ja hoor, mij best, waarop Judy in tranen uit barstte en de zaak geregeld werd". Peter praat er heel rustig over, een beetje verveeld zelfs. In die tijd begon' zijn carrière als zanger steeds grotere vormen aan te nemen, en hij en Chris hadden de ene televisieshow na de an dere, zongen avond aan avond dezelfde liedjes voor volle zalen, en ook hun pla ten begonnen goed te verkopen. Na vijf jaar vond Peter dat het genoeg was geweest: „Ik begon hoe langer hoe meer zo'n gladde nachtclubzanger te worden die niets anders meer deed dan zingen over „The impossible dream". Ook Liza en ik waren uit elkaar ge groeid en we besloten te scheiden. Voor mij was dat het teken dat ik moest kap pen, en ik wilde toen alleen nog maar liedjes schrijven. Het was het begin van de jaren '70, de tijd dat iedereen zijn pak wegwierp en in een oude spijkerbroek ergens drie hoog achter ging zitten mijmeren over de we reld. „Ik heb hetzelfde gedaan: Ik liet mijn baard staan, ging in een achter buurt van New York wonen en trok met mijn gitaar langs de folkclubs van de stad. Daarnaast schreef ik liedjes die ik aan mijn vriendin Carole Bayer Sager liet lezen. Zij haalde me over om voor een maatschappij te gaan werken, en daardoor leerde lk Bette Middler ken nen. Bette's show was een enorm succes in New York, en ze vroeg me of ik in het voorprogramma wilde spelen. Sinds dien ben ik weer van club naar club ge trokken en heb ik overal gespeeld waar de mensen me vroegen. Mijn succes is langzaamaan gegroeid door de mond- toUmond-reclame, en toen ik anderhalf |aar geleden met Helen Reddy op tournee ben gegaan door Brazilië, Australië en hét Midden-Oosten, is mijn liedje „I go to Rio" ook nog een hit ge worden". Als hij lacht, schitteren ziln ogenj Jk hoop dat hetzelfde gaat gebeuren in Ne derland". Zijn manager vindt echter dat Peter hier niet al te best wordt behan deld door de televisieomroepen: „Eén nummer mag hij maar zingen, dat is toch absurd. Als er zo'n grootheid als Peter komt, dan moet je hem ook goed presenteren. Uiteindelijk hebben jullie al genoeg van dat lokale repertoire op je beeldbuis". Peter vindt het allemaal wel best, zijn vriend Greg, die overal gaat waar Peter gaat, verlaat glimlachend de kamer om te ontbijten. Peter blijft achter om te vertellen over dat vreemde leven dat hij tot nu toe heeft geleid. In een van zijn liedjes zingt hij erover: „Watje ook wilt vragen, watje ook wilt weten, vraag het maar aan mij, ik ben er geweest, ik heb het allemaal gezien, ik heb het allemaal meegemaakt". „De laatste keer dat ik Liza zag, hebben we na afloop van haar show, waarin ze drie uur lang non-stop op het podium staat, gespeeld en gezongen aan de piano. Ik heb haar al mijn liedjes voor gespeeld, we hebben wodka gedronken en we zijn ten slotte dronken in een taxi naar huis gegaan. Liza is een leuke meid, zonder meer!" En dan: „Eigenlijkzouikmijnmemoires moeten schrijven en alle schandalen die ik ken, er vrolijk in vertellen. Als ik weer eens thuis ben dan moest ik dat maar eens gaan doen" WOENSDAG 12.26 Meded. voor land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12 41 Aktua U. 13.00 (S) Raadt een lied... of niet. muzikaal tele- foonspel. 13.30 (S) Sport na sporty jeugdprogr. 14.00 (S) Specialiteiten a la' Carte, muz. wensprogr 15.00 (S) Als dat zou kunnen, vereoekpl. (15.30 Nws.) 16.30 (S) Kernpunt, gesprekken. 17.20* OVERH.VOORL.: tekst en uitleg. Een rubriek van het, min. van O. en W. 17.30 Nws. TROS: 17.32 Aktua-magazine. PP: 18.19 Uitz. van D.S.'70. 18.30 Nws. TROS: 18.41 (S) De verhalen van Vir- gilius, vervolgverhaal voor kleuters. 18.45 (S) Michel en Louis, amus.progr. 19.05 (S) Hartje Amsterdam, amus.progr. 22.00 (S) Een mondje Frans. 22.30 Nws. 22.40 Aktua IV. 23.00 Kruis en Mol. 23.55 Nws. DONDERDAG NCRV: 7.00 Nws. 7.02 Het levende Woord. 7.08 (S) te Deum Laudamus, ge wijde muz. 7.30 Nws. 7.41 Hier en nu. 7.55 (S) Vandaag...donderdag, gevar. progr. 8.24 Trefwoord. 8.30 Nws. 8.36 Gymn. voor de huisvrouw. 8.45 (S) Wie weet waar Willem Wever woont?, vragen van luisteraars. 9.45 (S) Onder de hoogtezon, pastoraal-muzikaal bezoek. 10.30 Nws, 10.33 (S) In 'tzilcer, progr. voorouderen. HILVERSUM-2 WOENSDAG 12.00 Bergeijk - Centraal. 13.00 Nws. 13.11 Dingen van de dag. 13.30 Stoom radio. 16.00 Nws. 16.03 De vernedering, hoorspel. 17.00 (S) Metropole Orkest olv Dolf van der Linden. RVU: 17.35 De ge meenteraad (4). VARA: 17.55 Meded., SOS- en politieber. 18.00 Nws. VARA* 18.11 Dingen van de dag. 18.25 (S) Tus sen start en finish, sportprogr. 19.30 (S) Brassband Magazine. 20.00 Nws. 20.05' (8) VARA-Klassiek. 21.45 (S) Over vroeger in proza en poezie. NO8: 22.15 Open SchooL 23.00 (S) Met het oog op morgen. 23.05 AktuaLoverz. Radio-TV. 23.10 De krant van morgen. 23.20 Den Haag Vandaag. 23.52 Even op adem komen, yoga. 23,55 Nws. DONDERDAG AVRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn. 7,20 AVRO-klok. (8.00 Nws. 8,11 Ra diojournaal). 8.50 Morgenwijding. NOS: 9.00 De Gebeurtenis, docum. 9.35 Wa terstanden. AVRO: 9.40 Schoolradio. 10.00 Radio-Lawaaipapegaai. 10.10 Ar beidsvitaminen. (11.00 Nws. 11.03 Ra diojournaal.) 11.30 Rondom Twaalf. HiLVERSUM-3 WOENSDAG 12.03 (S) Drie tussen de middag. 14.03 (S) De Theo Stokkink Show. 16.03 (S) Hit- meesters met actuaL NOS: 18.03 De Va-, caturebank. 18.10 (S) NOS-maal. 19.30 (S) Langs de lijn, sport en muziek. 23.02 (S) NOS-Jazz. 0.02 (S) Metro's Midnight Music. 1.02 (S) Muzekuul. 2.02 (S) Dat wordt weer nachtwerk. 4.02 (S) De ach ternacht. DONDERDAG TROS: 7.02 (S) Met Peter gaat het beter. 9.03 (S) De Hugo van Gelderen Show.! 11.03 (S) Gerard de Vries draait op ver* zoek. LOS ANGELES - Terry Kath, leadzan ger en gitarist van de Amerikaanse formatie Chicago, heeft zich maandag avond per ongeluk doodgeschoten na een gezellig samenzijn, zo maakte de politie dinsdag bekend. Een woordvoerder van de groep zei dat de 33-jarige Kath de maandagmiddag samen met enkele andere mensen had doorgebracht in het huis van roadma- nager Don Johnson. Nadat de meesten waren weggegaan, trok Kath een auto matisch pistool waarmee hij in wild west-stijl ging jongleren. Johnson vroeg hem daarmee op te hou den, waarop Kath zei: „Maak je niet druk, het ding is niet geladen'. Ter de monstratie zette de musicus het pistool tegen zijn hoofd en haalde de trekker over. Toen bleek dat het ding toch gela den was. Volgesn Johnson was Kath onmiddellijk dood. Kath, die nooit muziekles had gehad, werd in 1944 in Chicago geboren. In zijn jonge jaren experimenteerde hij met de banjo, accordeon, basgitaar en slag werk. Uiteindelijk hield hij het bij de gi taar. In het begin van de jaren 60 werd hij als bassist lid van de groep 'Jimmy and the gentlemen'. Vier jaar later kwam hij by 'Chicago'. Volgens de woordvoerder was Kath 'een pistolenmaniak' die geregeld naar de schietbaan ging. Kath en zyn vrouw Camelia hebben een twee-jarig zoontje. De groep is al 10 jaar en heeft 11 pla- tina-elpees gemaakt. HILVERSUM-4 WOENSDAG 12.00 (S) Tafel- muziek. 14.00 Nws. 14.02 (S) Verhalen uit de wereldliteratuur. 14.20 (S) 1 Infedelta Delusa, opera van Hay DONDERDAG KRO: 7.00 Nws, 7.02 (S) Badinerie. 9.00 Nws. 9.02 (S) Aan woorden voorby... 9.10 (S) Solo. 10.00 (s) Helsinki Festival 1977. Horizontaal: 1 energiek; 6 kleinigheid; 8 verharde huid; 9 wapen; 10 halm; 12 hamer, 13 organische verbinding; 14 Noorse godheid; 16 omlaag; 18 moeder; 19 missaal; 20 literatuur. Verticaal: 1 kledingstuk; 2 bouwsel van was; 3 plaats in Turkije; 4 plaats in Gelderland; 5 wetenschappeüjke ver handeling; 6 slappe kost; 7 lastpost; 10 papegaai; 11 hert; 15 matig; 17 oeverge was; 18 spijskaart.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1978 | | pagina 14