PETER ALLEN IS GEEN
NACHTCLUB-ZANGER MEER
PANDA EN DE ONGELUKSZOEKER
De radio als mengpaneel van
fictie en werkelijkheid
OkSON WELLES EN DE DOODSANGST-ESCAPADES
televisie
EEN VLEUGJE
RADIOMAGIE
IN BRABANT
radio
Succes kwam na toernee met Helen Reddy
Wolmerk
garandeert
geen 100% wol
Leadzanger Chicago
schoot zich
per ongeluk dood
EVEN PUZZELEN
WOENSDAG 25 JANUARI 1978
m/r.
radio en tv
14'
Door Ad Koopman)
NEW YORK, 20 oktober 1938, 21.30 u. Het straatbeeld wordt beheerst door ver
schrikte mensen die met zichzelf geen raad weten. Hoe verschillend zij ook reage
ren, de reden tot pan iek is voor allen dezelfde. Zij heeft te maken met geruchten en
berichten dat de stad elk moment kan worden aangevallen door geheimzinnige,
buitenaardse wezens. Een aantal gezinnen heeft, bepakt en bezakt, de stad al
verlaten en weer anderen treffen de laatste voorbereidingen voor een gehaaste
vlucht.
De oorzaak van dit alles is een hoorspel
van Orson Welles, waarin de verovering
van New York door Marsbewoners op
realistische wijze wordt uitgebeeld en
waarvan, zo zal achteraf blijken, het
werkelijkheidsgehalte voor naar
schatting 1 miljoen van de 6 miljoen
luisteraars zo hoog ligt, dat zij er danig
van in de war zijn en een aantal zelfs
zodanig dat zij in paniek op de vlucht
slaan voor de geheimzinnige vijand. Of
anders gezegd: de fictie van Orson Wel
les werd door een groot aantal mensen
als echt ervaren.
Woudrichem (Noord-Brabant). 1978,
04.00 u 's nachts. In het holst van een
koude, nacht hebben zich in en rondom
het, slot Loevestein zo'n 3000 doorgaans
jongere mensen verzameld. Het
vreemde is dat zij daar niet zijn omdat
zij dat van plan waren. Sterker nog: een
half uur geleden wisten zij in het geheel
niet dat zij bij slot Loevestein zouden
belanden Zij zijn daar naar toe gediri
geerd door een radiostem, door
VPRO-medewerker Willem de Ridder,
een en ander in het kader van een ra
dio-experiment de tweede VPRO-
doodsangstrtherapie geheten.
Ofschoon het hier om twee totaal ver
schillende programma's gaat, dat van
Orson Welles is een schoolvoorbeeld
van klassieke fictie, terwijl het prog
ramma van de VPRO in het geheel niet
binnen deze formule valt, levert een ver
gelijking van beide programma's over
eenkomsten op.
Evenals het hoorspel van Welles staat
het VPRO-experiment in het teken van
de lugubere, griezelige fictie. Werd bij
Welles de verovering van een Ameri
kaanse stad door buitenaardse wezens
uitgebeeld, in het nachtelijke VPRO-
experiment werd de dood en de doods
angst op realistische en indringende
wijze aan de orde gesteld. Een andere
overeenkomst is, dat fictie en wer
kelijkheid in beide programma's in el
kaar overlopen en vaak niet meer van
elkaar te scheiden zijn. Of anders ge
zegd: in beide programma's werd de
fictie als werkelijkheid gebracht door
een en ander in een realistische context
te plaatsen, die voor iedere luisteraar
direct herkenbaar is.
Ook zijn er uiteraard verschillen tussen*
de twee programma's, Waarvan de
voornaamst wel is het sinds 1938 sterk
gewijzigde media-aanbod. In de jaren
dertig nam de radio een monopolieposi
tie in, en voor velen was de radio nog een
nieuw en een beetje heilig medium.
Hoe anders is de situatie in 1978. In een
land als Nederland, dat evenals de ove
rige westerse landen wordt beheerst
dooreen televisiecultuur, is de radio ge
degradeerd tot een ordinair, alledaags
meubelstuk.
En dan ondanks alles zijn er anno 1978
opeens toch zo'n 3000 mensen die. na
een oproep van een radiostem, soms
uren lang door Nederland rijden, alle in
structies nauwgezet opvolgen, naar een
kasteel worden gedirigeerd, daar wat
rondhangen, wat praten en weer naar
huis gaan. Hoe is dit te verklaren? De
voornaamste oorzaak lijktdatde radio,
mits goed gebruikt, een veel persoon
lijker medium kan is dan byvoorbeeld
de televisie. Zeker wanneer midden in
de nacht als veel mensen alleen zitten of
liggen te luisteren, de luisteraar zeer di
rect kan worden aangesproken.
De presentator is als het ware haast
tastbaar aanwezig in de kamer.
Een andere ooreaak is. dat zo'n nachte
lijk radio-experiment, de deelnemers
ook het gevoel geeft, deel uit te maken
van een wonderbaarlijk soort wer
kelijkheid - een werkelijkheid die men.
door aan het experiment deel te nemen,
helpt mee op te bouwen en te ontwik
kelen. Van passieve consument is men
opeens een actieve deelnemer gewor
den. Een laatste ooreaak is wellicht, dat
fictie, met name als deze in een herken
bare werkelijkheid wordt geplaatst, veel
luisteraars veel meer zal raken en
befivloeden dan de werkelijkheid als
zodanig, hoe gruwelijk deze ook moge
zijn.
Het is moeilijk te bewijzen, maar ver
moedelijk blijftde werkelijkheid, en dan
met name die gruwelijke werkelijkheid
voor het overgrote deel van de
luisteraars een abstractie .zolang die
kan worden weggemoffeld in een af
standelijke radiostem, in geroutineerde
radioverslagen, in gekwek van reporters
en in academische praatjes van
scherpzinnige commentaren. De fictie
als overdrachtstechniek biedt nu juist
een aantal mogelijkheden om deze af
standelijkheid breken, door de wer
kelijkheid zo realistisch mogelijk na te
bootsen en niet te verhullen in het
geroutineerde verslaggeversjargon. Een
nabootsing die, zoals bij de tweede
VPRO-doodsangst-therapie bleek, ve
len op de een of andere manier raakt. En
dat wekt vaak irritatie op met alle emo
ties en soms agressie van dien.
NOS-NOT
J 0.00-12.00 Schooltelevisie
VARA
15.30 Het huis van niemand, tv-serie
15.55 Ontvoering op Malta, jeugdfilm
17.15 De film van Ome Willem
NOS
18.25 Sesamstraat
18.55 Journaal
19.04 Van gewest tot gewest en Internationaal Agrarisch
Nieuws
19.50 PP: Zendtijd van de Pacifistisch Socialistische
Partij
NOS
20.00 Auto met schade, uit de serie P.K,
21.15 Vangoghiana, voor blazers, strijkers en slagwerk
21.35 Journaal
21.50 Den Haag vandaag
22.05 Panoramiek
22.35 Studio 8port
23.00 Journaal
TELEAC
18.15 Natuurkunde, les 8
NOS
18.45 Toeristische tips
18.55 Journaal
IKON
19.04 Kon hesi baka - Kom gauw terug, jeugdserie
IKON-KRO-RKK
19.29 Kenmerk: informatierubriek over kerk en samenle
ving
NOS
20.00 Journaal
SOCUTERA
20.25 Film van de Nederlandse Stichting voor de Lep
rabestrijding.
VARA
20 30 De brave soldaat Schwejk, tv-serie
21.30 Groot uur U
22.35 De tol van de roem, show
NOS
2X25 Journaal
15.30 Open School.
18.20Jeugdmagazine.
18.15 Kinderserie.
18.20 Jeugdmagazine.
18.50 Luchtschippers, tv-serie.
19.40 Morgen.
19.45 Journ.
20.10 Weerber.
20.15 Trekking van de loten.
20.20 Happy Days, tv-serie
20.45 Washington met gesloten deuren, tv-serie.
22.20 Cult, progr.
22.50 Journ. en Wetstraat.
15.30
16.30
18.15
18.20
18.50
19.40
19.45
20.10
20.15
21.05
21.55
Open school
Jeugdprogr.
Kinderserie.
Jeugdmagazine.
Luchtschippers, tv-serie.
Morgen.
Journ.
Weerber.
Vluchtweg, tv-serie.
Docum. serie.
Inform, progr.
Niemands huis
NED 1,15.30 uur
De VARA start vanavond met een
nieuwe serie voor de jeugd onder de
titel Het huis van niemand. In de
eerste aflevering Is daar iemand?
neemt de in Londen wonende familie
Sinclair zijn intrek in een oud Vic
toriaans huis in Noord-Engeland.
Daar ontmoet de familie het spook
Niemand, dat geen andere mensen
onder zijn dak duldt. De twee kinde
ren van de familie, Tom en Gilly, we
ten echter vriendschap met het
spook te sluiten. De hoofdrol in deze
nieuwe serie, die van spook
'Niemand', wordt vertolkt door Ke
vin Moreton, beter bekend als Sam
uit de gelijknamige reeks van John
Finch.
Van gewest
tot gewest j^gjj j 19 04 uur
De voorbereidingen voor het car
naval in Oeteldonk, oude tekeningen
van Maastricht en het herstel van
een deel van de stadsmuur in
Amersfoort vormen de onderwerpen
van het programma Van Gewest tot
Gewest dat de NOS vanavond uit
zendt.
Vangoghiana NE DUMSn„
In het kader van het 25-jarig bestaan
van de Nederlandse televisie ac
cepteerde Hans Kox een opdracht
van de NOS tot het componeren van
een speciaal werk, dat hij de titel
Vangoghiana meegaf Deze composi
tie voor blazers, strijkers en slagwerk
wordt uitgevoerd door het Radio
Filharmonisch Orkest onder leiding
van de Italiaanse dirigent Roberto
BenzL Het stuk beleefde zijn pre
mière op 3 september 1977 in het
Concertgebouw te Amsterdam. De
NOS maakte ter plaatse een opname.
Tumult in de Hoorn
NED 1, 22.05 uur
In de NOS televisierubriek Panora
miek wordt vanavond aandacht be
steed aan de recente machtsstrijd in
de strategisch zo belangrijke 'hoorn
van Afrika'. Daar woedt een hevige
strijd tussen Ethiopië en Somalië, die
beide aanspraak maken op het ge
bied van de Oegaden. In het noorden
vecht een querilla-beweging voor de
onafhankelijkheid van de Ethiopi
sche provincie Eritrea.
De brave soldaat
Schwejk
NED 2, 20.30 uur
In het tweede deel van de VARA serie
'De brave soldaat Schwejk' meldt
Schwejk zich vrijwillig als soldaat
aan, hoewel hij aan reuma lijdt. Het
lopen gaat hem niet zo best af, dus
begeeft hij zich met behulp van
knikken naar de keuringsarts. Daar
houdt men hem voor een simulant.
Schwejk wordt naar het ziekenhuis
overgebracht. Daar zou hij wel snel
van zijn kwaaltjes afgeholpen wor
den. Jaroslav Hasek, de auteur van
het boek 'Die Abenteuer des braven
Soldaten Schwejk' wist de populaire
Tsjechische volksheld Schwejk op
treffende wijze te profileren. Schwejk
is het symbool van de onverwoeste
aanpasser, in wie onderdanigheid en
weerspannigheid zich verenigen. In
Heseks boek wordt de oorlog op or-
ginele wijze ontmaskert. Elk patriot
tisch gabral wordt onverbiddelijk
doodgeslagen met nuchtere aleed-
aagsheden uit het gewone volksle
ven. Het kanonnenvoer weigert, al
kletsend en kaartend zijn leven te
geven voor keizer en keizerreik. De
acteur Frits Muliar vertokt in deze
Duitse verfilming van Haseks roman
de figuur Schwejk op bijkans ideale
wijze. Hij weet deze Uilenspiegel van
Oostenrijk, gewapend met een grote
dosis Boheemse humor, levensecht
te typeren.
De tol van de roem
NED 2, 22.35 uur
In deze bewerking van het derde deel
van de Neerlands Hoop-show 'Neer-
lands Hoop interieur', zijn het vooral
de lotgevallen van Freek, Bram en
Jan - Hollandse jongens die moeten
ondervinden hoe de erkenning en het
succes hun inzicht op de wereld ver
troebelt - die centraal staan.
Washington met
gesloten deuren
BRT 1, 20.45 uur
Op het eerste net van de BRT van
avond het verhaal van de machts
strijd rond de Amerikaanse presi
dentsverkiezingen. William Martin,
directeur van de CIA, blijkt in deze
film hierbij een rol te spelen. Zijn
toekomst wordt bedreigd door het
'Primula-rapport', een rapport
waaruit blijkt dat de CIA
moordplannen in het buitenland
heeft.
Puur cultuurBRT i, 22.20
In het programma Puur Cultuur, dat
de BRT vanavond uitzendt, komt
onder meer de Bulgaarse Ikonen-
schilderkunst aan de orde. De film
ploeg heeft zich de vraag gesteld: hoe
heeft de inkonenkunst zich in Bul
garije tijdens de vier eeuwen durende
Turkse bezetting gehandhaafd en
ontwikkeld? Verder word en fun
damentele verschillen tussen de
Russiche, Griekse en Bulgaarse iko-
nen belicht.
De langste kindertijd
BRT 2, 21.05 uur
'De langste kindertijd' is de titel van
de laatste aflevering uit de BBC-serie
'De mens in wording', waarin een
beeld werd gegeven van de ontwik
kelingsgeschiedenis van de mens
heid. In deze aflevering stelt dr Bro-
nowski de groei van de hersenen, de
hand en spreekorganen, de ontwik
keling van de individuele mens en de
cultuuroverdracht van generatie op
gereratie aan de orde. 'De langste
kindertijd' voert de kijker tenslotte
naar Ijsland, waar ooit het eerste
echte parlement samenkwam. Bro-
nowski stelt hierbij de vraag: 'Wat is
democratie eigenlijk?'.
Dr. Ad Kooyman, perschef van de
VPRO, publiceert regelmatig over
massamediavraagstukken. Vorig
jaar promoveerde de socioloog, die
34 jaar oud is, op een proef schrift ge
titeld „De marges van een links tele-
visiebeleid". In bijgaand artikel gaat
hij in op de massacommunicatieve
aspecten van radio-uitzendingen in
het algemeen en die van het „dood-
sangsttherapie"-programma van
onlangs in het bijzonder. Woudri
chem stond even in het brandpunt
van de nationale belangstelling. Hoe
kwam dat?
Ook dit jaar rekenen 20 miljoen leprapatiënten op
een gezonde bijdrage van 14 miljoen nederlanders.
geef ons de middelen de lepra te bestrijden:
geld: giro 50.500
leprabestrijding Amsterdam
artsen voor uitzending:
telefoon 020-938973
aan beide bestaat dringend behoefte
Kijk vanavond naar de film over leprabestrijding.
TV: Nederland 2 (Socutera) 20.25 uur
Nederlandse Stichting voor
™r" =ji Leprabestrijding (NSL)
p/a Koninklijk Instituut voor de Tropen
Mauritskade 63 Amsterdam
HILVERSUM-1
AMSTERDAM - Ongeveer tien jaar geleden begon voor Peter Allen, die tot dan
een onbetekenende zanger uit Australië was, de ommekeer in zijn leven toen hij in
een Hilton-hotel in Hongkong de befaamde zangeres Judy Garland leerde kennen.
Deze zangeres, die in de gelukkigste periode van haar leven stierf aan een overdo
sis drugs, was onmiddellijk weg van Peter en zijn maat Chris, met wie hij een
zangduo vormde. „Je bent zo fantastisch, je lijkt precies op Fred Astaire", vond ze
van Peter en nodigde hem vervolgens uit voor een nachtelijke boottocht met haar
vriend Mark Herron.
14.15 Schooltelevisie. 15.30-16.45 Schooltelevisie. 16.45
Jeugdprogr. 18.25 Kleuterprogr. 18.30 Spelprogr. 18.45
Over filosofie en lekenmoraal. 19.15 Region, nieuws. 19.29
Weerber. 19.30 Journ. 19.50 Wegeninform. 19.55 Madma le
juge, tv-serie. 21.30 Gevar. progr. 22.10 Joum. 22.25
Kunstmagazine. 22.55 Joum.
FRANKRIJK-RIJSSEL
12.33 Midi première. 13.00 Journaal. 13.37 Bezoekers op
woensdag. 17.55 Sur deux roues, verkeersveiligheid 18.12
Op het goede uur. 18.27 Voor de kinderen. 18.55 L'accusée,
serie. 19.10 Voor de vrouw. 19.20 Reg. nieuws. 19.43 Vertel
eens. 20.00 Journaal, 20.30L'équipage. 22.00 Titre courant.
Daarna: medische rubriek. Tenslotte: nws.
Peter vertelt dan: „Terwijl Judy en
Mark in de boot ruzie zaten te maken,
zat ik ertussenin en kon alleen nog maar
denken: Dit zijn héél vreemde mensen-
Plotseling echter vroeg Judy me of ik
een liedje wilde zingen, en omdat ze
maar aanhield, deed ik het dus".
„Je hebt een fantastische stem", begon
ze te roepen en ze beval me het lied op
nieuw te zingen. Tegen de tijd dat de zon
opging, had ik het lied vijftig keer ge
zongen en waren we even zoveel keren
rond het eiland geroeid".
Judy Garland raakte zo verrukt van Pe
ter Allen, dat ze hem meenam op
tournee en hem in haar voorprog
ramma's liet optreden. Op die manier
raakte Peter, die nog altijd met zijn
vriend Chris optrad, bekend bij een
groot publiek en kreeg hij steeds meer
waardering voor zijn liedjes.
Maar Judy beïnvloedde Peter niet al
leen op muzikaal gebied, zij probeerde
ook voortdurend haar dochter Liza aan
hem kwijt te raken, hoewel Peter het
(Van onze redactie economie
DEN HA AG - De heer J. H. Wigersma te
Schalkhaar keek regelmatig naar zijn
televisie en wist uit de STER-reclame
heel goed, wat voor waarde er moest
worden gehecht aan het wolmerk. In
die reclameboodschap werd namens
het Internationaal Wolsecretariaat
Nederland gesteld, dat een produkt uit
100 procent wol bestond, als het wol
merk er maar in was bevestigd. De heer
Wigersma kocht een overhemd met een
wolmerk. maar las tot zijn verbazing
uit de Engelse tekst dat slechts 55 pro
cent wol en daarnaast nog 45 procent
katoen in zijn overhemd was verwerkt.
Er blijken dus twee wolmerken te be
staan. De heer Wigersma neemt dit niet,
trekt ten strijde en wint zijn zaak bij de
Reclameraad, die uitspreekt, dat de
tv-spot met ingang van 20 januari niet
meer mag worden gezien op de buis.
De Reclameraad zegt, dat verwarring
ontstaan is. doordat twee wolmerken
naast elkaar bestaan. „Van het publiek
mag geen groot onderscheidingsvermo
gen worden verwacht omdat menzelden
of nooit de beide wolmerken naast el
kaar ziet", zegt de Reclameraad. Bo
vendien blijkt, dat beide wolmerken de
zelfde knot wol vertonen en uit de tekst
van beide wolmerken is ook weinig ver
schil te halen. „De reclame voor het
wolmerk is misleidend", meent de Re
clameraad, geeft de heer Wigersma'ge
lijk en verklaart dat de reclamebood
schap niet meer mag worden vertoond.
meisje nog nooit had gezien. „Jullie
zouden samen een voortreffelijk paar
zijn", zei ze maar steeds.
Peter: „Op een dag besloten Chris en ik
naar Londen te reizen, waar Judy een
paar shows zou doen met Liza. Ze kwa
men ons allebei van het vliegtuig halen
en ik zag haar voor het eerst. Ze was 18
en verschrikkelijk lief. Liza nam me me
teen op sleeptouw. We gingen dansen in
de Ad Lib Discotheek, waar we aan een
tafeltje zaten met The Beatles, Margot
Fonteyn en Rudolf Nureyev. de vol
gende avond naar Noel Coward en de
avond erop naar het landhuis van
George Sanders, waar we met Vivian
Leigh „Hello Dolly" zongen.
Dat ging maar door. Liza regelde alles,
ik ontmoette haar vader Vincent Mi-
nelli, die net een film regisseerde met
Richard Burton, Elizabeth Taylor. Pe
ter O'Toole en Ursula Andress, en we
gingen met zijn allen uit eten. Voor mij
werd het een soort stoomcursus in be
roemdheden. Na een paar maanden heb
ik toen maar gevraagd aan Liza: Wil je
met me trouwen? En Liza zei: Ja hoor,
mij best, waarop Judy in tranen uit
barstte en de zaak geregeld werd".
Peter praat er heel rustig over, een
beetje verveeld zelfs. In die tijd begon'
zijn carrière als zanger steeds grotere
vormen aan te nemen, en hij en Chris
hadden de ene televisieshow na de an
dere, zongen avond aan avond dezelfde
liedjes voor volle zalen, en ook hun pla
ten begonnen goed te verkopen.
Na vijf jaar vond Peter dat het genoeg
was geweest: „Ik begon hoe langer hoe
meer zo'n gladde nachtclubzanger te
worden die niets anders meer deed dan
zingen over „The impossible dream".
Ook Liza en ik waren uit elkaar ge
groeid en we besloten te scheiden. Voor
mij was dat het teken dat ik moest kap
pen, en ik wilde toen alleen nog maar
liedjes schrijven.
Het was het begin van de jaren '70, de
tijd dat iedereen zijn pak wegwierp en in
een oude spijkerbroek ergens drie hoog
achter ging zitten mijmeren over de we
reld. „Ik heb hetzelfde gedaan: Ik liet
mijn baard staan, ging in een achter
buurt van New York wonen en trok met
mijn gitaar langs de folkclubs van de
stad. Daarnaast schreef ik liedjes die ik
aan mijn vriendin Carole Bayer Sager
liet lezen. Zij haalde me over om voor
een maatschappij te gaan werken, en
daardoor leerde lk Bette Middler ken
nen.
Bette's show was een enorm succes in
New York, en ze vroeg me of ik in het
voorprogramma wilde spelen. Sinds
dien ben ik weer van club naar club ge
trokken en heb ik overal gespeeld waar
de mensen me vroegen. Mijn succes is
langzaamaan gegroeid door de mond-
toUmond-reclame, en toen ik anderhalf
|aar geleden met Helen Reddy op
tournee ben gegaan door Brazilië,
Australië en hét Midden-Oosten, is mijn
liedje „I go to Rio" ook nog een hit ge
worden".
Als hij lacht, schitteren ziln ogenj Jk
hoop dat hetzelfde gaat gebeuren in Ne
derland". Zijn manager vindt echter dat
Peter hier niet al te best wordt behan
deld door de televisieomroepen: „Eén
nummer mag hij maar zingen, dat is
toch absurd. Als er zo'n grootheid als
Peter komt, dan moet je hem ook goed
presenteren. Uiteindelijk hebben jullie
al genoeg van dat lokale repertoire op je
beeldbuis".
Peter vindt het allemaal wel best, zijn
vriend Greg, die overal gaat waar Peter
gaat, verlaat glimlachend de kamer om
te ontbijten. Peter blijft achter om te
vertellen over dat vreemde leven dat hij
tot nu toe heeft geleid. In een van zijn
liedjes zingt hij erover: „Watje ook wilt
vragen, watje ook wilt weten, vraag het
maar aan mij, ik ben er geweest, ik heb
het allemaal gezien, ik heb het allemaal
meegemaakt".
„De laatste keer dat ik Liza zag, hebben
we na afloop van haar show, waarin ze
drie uur lang non-stop op het podium
staat, gespeeld en gezongen aan de
piano. Ik heb haar al mijn liedjes voor
gespeeld, we hebben wodka gedronken
en we zijn ten slotte dronken in een taxi
naar huis gegaan. Liza is een leuke meid,
zonder meer!"
En dan: „Eigenlijkzouikmijnmemoires
moeten schrijven en alle schandalen die
ik ken, er vrolijk in vertellen. Als ik weer
eens thuis ben dan moest ik dat maar
eens gaan doen"
WOENSDAG
12.26 Meded. voor land- en tuinbouw.
12.30 Nws. 12 41 Aktua U. 13.00 (S)
Raadt een lied... of niet. muzikaal tele-
foonspel. 13.30 (S) Sport na sporty
jeugdprogr. 14.00 (S) Specialiteiten a la'
Carte, muz. wensprogr 15.00 (S) Als dat
zou kunnen, vereoekpl. (15.30 Nws.)
16.30 (S) Kernpunt, gesprekken. 17.20*
OVERH.VOORL.: tekst en uitleg. Een
rubriek van het, min. van O. en W. 17.30
Nws. TROS: 17.32 Aktua-magazine. PP:
18.19 Uitz. van D.S.'70. 18.30 Nws.
TROS: 18.41 (S) De verhalen van Vir-
gilius, vervolgverhaal voor kleuters.
18.45 (S) Michel en Louis, amus.progr.
19.05 (S) Hartje Amsterdam,
amus.progr. 22.00 (S) Een mondje Frans.
22.30 Nws. 22.40 Aktua IV. 23.00 Kruis en
Mol. 23.55 Nws.
DONDERDAG
NCRV: 7.00 Nws. 7.02 Het levende
Woord. 7.08 (S) te Deum Laudamus, ge
wijde muz. 7.30 Nws. 7.41 Hier en nu. 7.55
(S) Vandaag...donderdag, gevar. progr.
8.24 Trefwoord. 8.30 Nws. 8.36 Gymn.
voor de huisvrouw. 8.45 (S) Wie weet
waar Willem Wever woont?, vragen van
luisteraars. 9.45 (S) Onder de hoogtezon,
pastoraal-muzikaal bezoek. 10.30 Nws,
10.33 (S) In 'tzilcer, progr. voorouderen.
HILVERSUM-2
WOENSDAG
12.00 Bergeijk - Centraal. 13.00 Nws.
13.11 Dingen van de dag. 13.30 Stoom
radio. 16.00 Nws. 16.03 De vernedering,
hoorspel. 17.00 (S) Metropole Orkest olv
Dolf van der Linden. RVU: 17.35 De ge
meenteraad (4). VARA: 17.55 Meded.,
SOS- en politieber. 18.00 Nws. VARA*
18.11 Dingen van de dag. 18.25 (S) Tus
sen start en finish, sportprogr. 19.30 (S)
Brassband Magazine. 20.00 Nws. 20.05'
(8) VARA-Klassiek. 21.45 (S) Over
vroeger in proza en poezie. NO8: 22.15
Open SchooL 23.00 (S) Met het oog op
morgen. 23.05 AktuaLoverz. Radio-TV.
23.10 De krant van morgen. 23.20 Den
Haag Vandaag. 23.52 Even op adem
komen, yoga. 23,55 Nws.
DONDERDAG
AVRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn.
7,20 AVRO-klok. (8.00 Nws. 8,11 Ra
diojournaal). 8.50 Morgenwijding. NOS:
9.00 De Gebeurtenis, docum. 9.35 Wa
terstanden. AVRO: 9.40 Schoolradio.
10.00 Radio-Lawaaipapegaai. 10.10 Ar
beidsvitaminen. (11.00 Nws. 11.03 Ra
diojournaal.) 11.30 Rondom Twaalf.
HiLVERSUM-3
WOENSDAG
12.03 (S) Drie tussen de middag. 14.03 (S)
De Theo Stokkink Show. 16.03 (S) Hit-
meesters met actuaL NOS: 18.03 De Va-,
caturebank. 18.10 (S) NOS-maal. 19.30
(S) Langs de lijn, sport en muziek. 23.02
(S) NOS-Jazz. 0.02 (S) Metro's Midnight
Music. 1.02 (S) Muzekuul. 2.02 (S) Dat
wordt weer nachtwerk. 4.02 (S) De ach
ternacht.
DONDERDAG
TROS: 7.02 (S) Met Peter gaat het beter.
9.03 (S) De Hugo van Gelderen Show.!
11.03 (S) Gerard de Vries draait op ver*
zoek.
LOS ANGELES - Terry Kath, leadzan
ger en gitarist van de Amerikaanse
formatie Chicago, heeft zich maandag
avond per ongeluk doodgeschoten na
een gezellig samenzijn, zo maakte de
politie dinsdag bekend.
Een woordvoerder van de groep zei dat
de 33-jarige Kath de maandagmiddag
samen met enkele andere mensen had
doorgebracht in het huis van roadma-
nager Don Johnson. Nadat de meesten
waren weggegaan, trok Kath een auto
matisch pistool waarmee hij in wild
west-stijl ging jongleren.
Johnson vroeg hem daarmee op te hou
den, waarop Kath zei: „Maak je niet
druk, het ding is niet geladen'. Ter de
monstratie zette de musicus het pistool
tegen zijn hoofd en haalde de trekker
over. Toen bleek dat het ding toch gela
den was. Volgesn Johnson was Kath
onmiddellijk dood.
Kath, die nooit muziekles had gehad,
werd in 1944 in Chicago geboren. In zijn
jonge jaren experimenteerde hij met de
banjo, accordeon, basgitaar en slag
werk. Uiteindelijk hield hij het bij de gi
taar. In het begin van de jaren 60 werd
hij als bassist lid van de groep 'Jimmy
and the gentlemen'. Vier jaar later
kwam hij by 'Chicago'.
Volgens de woordvoerder was Kath 'een
pistolenmaniak' die geregeld naar de
schietbaan ging. Kath en zyn vrouw
Camelia hebben een twee-jarig zoontje.
De groep is al 10 jaar en heeft 11 pla-
tina-elpees gemaakt.
HILVERSUM-4
WOENSDAG
12.00 (S) Tafel-
muziek. 14.00 Nws. 14.02 (S) Verhalen uit
de wereldliteratuur. 14.20 (S) 1 Infedelta
Delusa, opera van Hay
DONDERDAG
KRO: 7.00 Nws, 7.02 (S) Badinerie. 9.00
Nws. 9.02 (S) Aan woorden voorby... 9.10
(S) Solo. 10.00 (s) Helsinki Festival 1977.
Horizontaal: 1 energiek; 6 kleinigheid; 8
verharde huid; 9 wapen; 10 halm; 12
hamer, 13 organische verbinding; 14
Noorse godheid; 16 omlaag; 18 moeder;
19 missaal; 20 literatuur.
Verticaal: 1 kledingstuk; 2 bouwsel van
was; 3 plaats in Turkije; 4 plaats in
Gelderland; 5 wetenschappeüjke ver
handeling; 6 slappe kost; 7 lastpost; 10
papegaai; 11 hert; 15 matig; 17 oeverge
was; 18 spijskaart.