Winkelier uit liefhebberij DE LEEUWERIK Door weer en wind voor oud papier PZC/P J een te zware opgave 'Parcival': geen blijvende spanning DE 'DEGELIJKHEID' VAN STOFFEL GUNST Nachtwake voor kleuren-tv Bij defamilie Goud in Krabbendijke kijken ze nu kleur, dank zij de vee rtienjarige zoon Sebastiaan. die woensdagmiddag al om half vier bij winkelier Bouwman in Kruiningén voor de deur ging zitten om te pogen een bijzonder uitverkoopje te be machtigen. Want in de etalage stond een kleuren-tv te koop voorpijf cent. Winkelier Bouwman verwachtte wel enige aanloop. Om nu te voorkomen dat een aantal liefhebbers ieder voor zich het recht van de eerste koper zouden gaan opeisen hod hij een rode stoel buiten gezet. En - zo rede neerde de winkelier degene, die op die stoel zit, mag de tv kopen. Dan heb je verder geen discussie meer. Nadat Sebastiaan Goud zich voor de deur had geposteerd, brachten vrienden een slaapzak voor de koude nachtelijke uren. Vanuit de buurt werden in de loop van avond en nacht allerlei versnaperingen aangereikt. Ook kwam men met warme chocomel en extra dekens en een kacheltje aanzetten. Het lange wachten bleef niet zonder beloning. De kleuren-tv was voor de jongeman uit Krabbendijke. 'Sebastiaan was op alles voorbereid', vertelt win kelier Bouwman. Hij had een stuiver bij, maar ook vijf losse cen ten'. En Sebastiaan zegt, na achttien en een halfuur posten:Het was wel koud, maar ik heb het niet slecht ge had'. In veel gemeenten krijgt de politie voor de surveillancedienst weer fiet sen. Lange tijd hét vervoermiddel voor de politieagent, maar na de tweede wereldoorlog bij de politie steeds meer in onbruik geraakt. Men heeft nu ont dekt dat de fiets voor de politiedienst wel erg belangrijk is, omdat in de ste den een fiets vaak het snelste ver voermiddel is en de polltie-agent op de fiets meer ziet, zijn werk beter kan doen en voor de burgers beter aan spreekbaar is. Het heeft overigens vroeger wel een tijdje geduurd voor dat de politie van de fiets gebruik mocht maken. Eerst werd in 1895 een proef genomen met fietsen voor de rijksveldwachters op het platteland. Als eerste gemeente in Nederland werd in 1897 de fietrs bij de politie in Leeuwarden ingevoerd. In Haarlem had de commissaris al eerder een po ging gedaan dit voor elkaar te krijgen, maar de gemeenteraad was niet be reid hiervoor geld beschikbaar te stellen. Fidelio vertelde daarover in dertijd in zijn 'Haarlemsche schetsen': „Toen brak het ogenblik aan, dat ook de politie zich ging oefenen op het rij wiel. Met prijzenwaardige zuinigheid bepaalde men zich aanvankelijk tot één fiets, die bovendien niet was van de nieuwste constructie. Toch was ze ter opleiding van het politiekorps goed genoeg. En van dat ogenblik af zag men in 't gehiemzinnige midder nachtelijk duister nu dezen, dan genen inspecteur of adjunct zijn eerste zwakke pogingen doen op het voertuig der democratie, op de Grote Markt, nadat Brinkman dicht was. Welhaast waagden ze zich op klaarlichet dag onder de critiserende ogen van het publiek en thans kunnen bijna alle in specteurs en adjuncten en ver schillende rechercheurs er zo goed mee ovenoeg, dat zij de snelvoetigste dief met gemak kunnen inhalen." ZATERDAG 21 JANUARI 1978 provincie In de kelders van het verzor gingshuis Bachten Reede' in Vlissin- gen is een speciale ruimte gereser veerd, waar Bram Schroevers zijn» verzamelwoede kan botvieren. Schroevers (70) haalt al jaren oud pa pier op voor de hervormde kerk. Dat stapelde hij op in zijn flat op de derde verdieping. Maar dat werd op de duur toch wel een beetje veel. Trouwens, mijn vrouw vond het ook geen werk', vertelt Schroevers. Maar in de kelders van Bachten Reede' kan hij nu zijn gang gaan. Want daar is aardig watopslagruimte. Bram Schroevers: ze kunnen hem in Vlissin- gen bijna uittekenen. Met zijn vol- getaste fiets is hij een vertrouwde ver schijning in het straatbeeld. Drie keer per week gaat hij vooraf aan de vuilni swagen, op zoek naar dozen of pakken met kranten. Ook heeft hij zijn vaste klantjes, die hij om de paar weken be zoekt. 'Ik vind', zegt Schroevers.het zonde dat dat papier maar in de vuilte gaat. Het brengt wel niet veel op, maar drie centen per kg, maar het is voor een goed doel'. Te oordelen naar de uitlatingen van mevrouw Schroevers het is me wat hoor. Ik weet nooit waar-ie zit) zou ze eigenlijk veel liever hebben, dat haar man beneden in de recreatiezaal een partijtje ging biljarten in plaats van door weer en wind te gaan om oud pa pier te verzamelen. Maar dat is niks voor Bram.'Ik heb', zegt hi j,' eerst veel gewandeld. Maar op de duur raak je uitgewandeld. En hier heb ik aardig heid in. Kijk, ik ben vroeger bakker geweest Ik zou misschien bestnogwel eens ergens kunnen gaan helpen. Maar dat doe ik niet Ik wil niet een ander werk uit handen nemen. Dit werk is belangeloos. Daar doe ik geen mens kjyaad mee'. UDDET ZIET! JACQUES CATS het schip de trap mee op. om het op de wagen te krijgen of in het pakhuis van de beurtschipper. Op een avond, bij terugkeer van het werk naar huis, zag Traas op een aan plakbord staan dat de kruideniers winkel, een van de dertien winkels die Baarland toen nog rijk was. te koop was. Diezelfde avond heeft Traas toen de zaken nog geregeld En zoals dat bij veel winkeliers was, hield de vrouw de vonkel overdag wat bij, omdat de man er ging bij verdienen In de winkel, tegenover de toren van Baarland, hangt nog iets van de sfeer van vroeger. Er prijkt een plaat van Van Rosseum's troosten worden nog pakjes stoffenverf van t Lintje' ver kocht. De dokter heeft al gezegd, dat hij graag dat kastje zou willen hebben waar die producten van 't Lintje in zit ten, meldt Jacob Traas En hij vertelt verder dat ze dezer dagen zelfs vanuit Goes naar zijn winkel kwamen om uit de drogisterij-afdeling enkele flessen pijlstaartolie tegen rheumatische aandoeningen weg te kopen. De stroop, die Traas verkoopt, staat nu keurig in kartonnen bekers verpakt op de bovenste plank. Traas weet nog wel. dat hij die stroop rechtstreeks uit het vat verkocht. De klanten kwamen met een kannetje naar de winkel en de kruidenier hield dan dat kannetje on der de kraan van het stroopvat. Eigenlijk, zegt Traas, ben ik nu nog meer winkelier uit liefhebberij. Ik doe het niet voor de verdiensten, maar omdat ik nogzo graag werk En ik voel. dat ik er fit bij blijf Bovendien: met zo'n winkel kun je dat contact een beetje houden Alsjeopeen stoel zit en je leest een boek heb je weinig omgang met de mensen. Zo krijg ik nog steeds van die oude reizigers op bezoek. Ze zijn dan wel gestopt, maar af en toe komen ze toch nog eens langs om een praatje te maken Het gesprek stokt even. want er kor men een paar klanten de winkel bin nen. Koud vandaag, he', zegt Traas, als hij de dame aan de andere kant van de toonbank ziet huiveren 'Nou warm is wat anders' meldt de dame, die een fles advocaat wenst De mevrouw, die daama aan de beurt is. wil enig klein fhrit 'Het is een onsje teveel' zegt de winkelier, blikkend op de weegschaal. Mag hef? Het mag! Kijk, dat bedoel ik nou, zegt Traas als de klanten de deur uit zijn. 'Die con tacten, dat is toch een heel mooi iets'. Ai s u.deze rubriek een beetje bijhoudt zal het u wel opgevallen zijn, dat nog heel wat pensioengerechtigde mensen het bereiken van de 65- jarige leeftijd niet aangrijpen om een dikke punt achter hun werkzaamheden te zetten. Verschillende doorzetters hebben in deze kolommen al bekend dat ze stug doorgaan, om dat ze- zoals ze zelf zeggen- niet goed stil kunnen zitten. En ook willen ze wel bekennen, dat ze die contacten van het werk niet graag willen missen. Een mens moet bezig zijn, vindt ook Jaap Traas uit het Bevelandse Baar land. Hij is de tachtig al gepasseerd, ■maar stoppen met zijn levensmidde lenwinkel is er nog steeds niet bij. 'Ik sta nu 48 jaar in de winkel", zegt Traas 'En ik zou de vijftig graag willen vol maken. Als ik het geslacht Traas zo eens bekijk heb ik er nog wel goede hoop op, dat me dat zal lukken Een broer van mijn vader is 99 geworden. Ik maak dus wel kans' Voordat Traas op 33-jarige leeftijd in de winkel kwam. achter de toonbank kwam, bestond er ter plekke in Baar land al een kruidenierswinkel. Die was van een zekere heer Elenbaas, weet hij; Zijn schoonzoon is hem later nog op- eevold. In die tijd werkte Trees voor de beursschipper, op de haven van' Baarland. Zwaar werk, herinnert Traas zich. Ik moest onder meer baal tjes kunstmest lossen. Tegenwoordig, zit. dat in zakken van vijftig kg Maar toen tilde je zakken van honderd kg En daar moest je dan vanaf het schip de trap mee op, om het op de wagen te krijgen of in het pakhuis van de beurt schipper. Op een avond, bij terugkeer van het' werk naar huis. zag Traas op een aan plakbord staan dat de kruideniers winkel, een van de dertien winkels die Baarland toen nog rijk was. te koop was. Diezelfde avond heeft Traas toen de zaken nog geregeld. En zoals dat bij veel winkeliers was, hield de vrouw de winkel overdag wat bij, omdat de man er ging bij verdienen, ven van Baarland. Zwaar werk, herin nert Traas zich. Ik moest onder meer baaltjes kunstmest lossen. Tegen woordig zit dat in zakken van vijftig kg. Maar toen tilde je zakken van hon derd kg. En daar moest je dan vanaf Jacob Traas-Zeevaart en echtgenote: winkeliers uit liefhebberij: SCHOUWBURG, MIDDELBURG Het Middelburgs Theater met Anowlh's 'De leeuwerik' in de regie van Ad van Noort. lean Anouilh's 'L'Alouette', de etheri sche leeuwerik naar de Janne d'Arc-le- gende, is een bijzonder moeilijk te ver tolken stuk. Het Middelburgs Theater, ontstaan uit drie amateurgroepen, waagde zich er aan, strijdbaar gemaakt en geïnspireerd door de regie van Zeel- ands toneeladviseur Ad van Noort. Moed en zelfoverschatting? Nade eerste voorstelling, gisteravond in de Schouw burg, dient men voor het eerste te kie zen. Het was een voorstelling met veel tekortkomingen. Van Noort had voor de bezetting van de vele rollen niet vol doende kwaliteit in huis, waardoor een duidelijk tekort aan evenwicht ont- stond. De regisseur kon steunen op en kele prominente krachten, maar het to taalbeeld miste de overtuiging, de affec tie tot het spel, zoals Anouilh zijn on derwerp benaderde. De auteur, aris tocraat, van de geest, heeft met gevoelen verstand zijn onderwerp laten ver vloeien tot, een harmonieuze, eigen tijdse benadering van het gegeven. Vanuit die achtergrond dient Jeanne d'Arc de toeschouwer tegemoet te ko men als de pure, naïeve en integere maagd, wier zuiverheid uitstijgt - de Leeuwerik - boven de bekrompen, hy pocriete en corrupte intensies van wat als gezag geldt. Een tijdloos gegeven, dat- de auteur zonder bitterheid heeft uitgewerkt, van Jeanne's verblijf tussen de kudde tot aan haar gang naar de brandstapel. Die mildheid, ingegeven door de machteloze wijsheid der berus ting, plaatste het spel onder de 'klas sieke' werken die na de tweede wereld oorlog geschreven zijn. Moed of overmoed van het Middelburgs Theater? Na het zien van de voorstelling blijft bij alle gebreken een gevoel van groot respect over. 'Een krachtmeting' noemde de regisseur het op voorhand; hij heeft die krachtmeting niet met glans gewonnen, wel met ere doorstaan. Vitaalk is vooral, dat de jonge Middel burgse formatie niet koos voor een ge makkelijk te beredderen niemen dalletje. maar voor een spel, eens door beroepsgezelschappen met aarzeling op het repertoire genomen, hi de vertolking was er een enorm plus punt. men zag een schitterende, vaak ontroerende Jeanne d'Arc van Tilly van Meyeren, die op vrij eenzame hoogte het stuk droeg en professioneel, in een fraai en helder gearticuleerd taalgebruik in veel van de fragmenten het niveau be paalde. Zij werd hierin door ver schillende van de haar omringende figu ren benaderd: zo zag men goede vertol kingen van Gerafd Baïjens (Couchon), EUy van Hees (koningin Yolande). Wilma Dadema (Agnes) en Frans Meijer (de oude heer d'Arc). Een lange rij van medespelenden en daarbij moest de regisseur kiezen voor wat meer wankele schouders. De ver tolking van Beaudricourt was zwak cn de graaf Van Warwick was op hetzelfde plan vaak aangewezen op de soufleuse. André Brand deed als Dauphin Charles enorm z'n best, maar het schort hem duidelijk tekort aan routine. In wezen is zijn optreden in het spel van Anouilh van grote betekenis: de Dauphine dient in speelsheid te worden afgeschilderd als een uiterst intelligente jongeman, die door zijn gevoel voor distantie en relativiteit iedere beslissing, iedere ver antwoordelijkheid ontwijkt. Met meer ervaring had hij. toen er iets mis ging met de fraaie betimmeringen van zijn zetel (van decorbouwer Joop van der Linden) kunnenopmerken. „Zelfs de troon wankelt' maar dat is teveel ge vergd: het bleef een leuke vetolkingmet een belofte voor de toekomst. Een enkele opmerking nog over de mise-en scène: erg statisch! in dat op zicht functioneel, maar niet op het mo ment dat het herderinnetje Jeanne tot de dauphin spreekt welke dialoog zich. gebonden door de plaats van de troon, teveel op de achtergrond afspeelt. De balans: een te zware opgave, een prachtige hoofdrolvertolking, een het gezelschap sierende moed en de garan tie dat deze formatie een minder veel eisend stuk uitstekend moet kunnen brengen. Vanavond wordt de voorstel ling in de Middelburgse schouwburg herhaald. H.H. Trio Manus trad op in Hulst HULST - Vrijdagavond trad in 'Den Duflaert' in Hulst het Rotterdamse tno 'Manus' op. Het trio. dat door Jeugd en Muziek naar Zeeland was gehaald, be staat. uit Bert van Beek, slagwerk. Mar cel Edixhoven. klarinetten en Ed Vos. contrabas. Er waren in Hulst zeven be zoekers. HARR SCHEFFER IN VLEESHAL MIDDELBURG MIDDELBURG - Vrijdagavond werd in de Vleeshal te Middelburg een tentoon stelling geopend van recente werken van de Limburgse kunstschilder Harr Scheffer. De opening werd verricht door de directeur Culturele Dienst Venlo, dc heer L. M. Alberigs, die niet alleen de schilder prees voor, wat hij noemde, zijn „enorm assimilatie ver mogen" en iemand die de natuur har- stochtelijk beleeft en zoekt, maar tege lijkertijd ook voor het gehucht Ron- kenstein, waar de kunstschilder zijn domicillie heeft. In zijn openingstoespraak omschreef de heer Alberigs het Limburgse plaatsje als een „paradijselijk stukje Noord-Lim burg." van waaruit de kunst van Harr Scheffer ontstaat. „Hier vindt de schilder zijn talloze motieven voor zijn op het landschap geïnspireerde ver beeldingen," aldus de heer Alberigs. die Scheffer's werken onder meer het resul taat noemde van „hartverwarmende, spontane verbeeldingen, die in een be heerst compositorisch spel over het vlak worden verdeeld." Op de tentoon stelling zijn zo'n 70 grote en kleinere schilderijen, gouaches en lino's te zien. De expositie is dagelijks, tot 12 februari, te bezichtigen van 10.00 tot 17.00 uur. MOLENTHEATER MIDDELBURG Poppentheater 'Parcival' met 'Het verhaal van de graal'. In het kleine theater in de molen in Middelburg-Zuid speelde Willem Joppe vrijdagavond met zijn poppen het ver haal van de graal een vertelling over Parcival,wiens zoeken naar de uiterste waarhei voert langs wegen van geweld en inkeer. De basis van het spel is te vinden in de boeken van Créstien de Troves en Wolfram van Esschenbach, die rond 1200 de verhalen over koning Arthuren over Parcival samenvoegden. De vertelling die Willem Joppe op het toneel laat horen en zien, gaat over Par cival. die door zijn moeder buiten de ge welddadige wereld van de ridders wordt opgevoed, die later toch in die wereld terechtkomt en om zijn heldendaden kan worden toegelaten tot de Ronde Tafel van koning Arthur. Innerlijke vrede vindt Parcival daardoor niet. Hij blijft zoeken naar „hetlicht", „de opper ste waarheid". De waarheid krijgt in de legende gestalte in de graal, de kelk, die Christus tijdens het laatste avondmaal in handen had en waarin zijn bloed is opgevangen. Parcival verkrijgt inzicht in 'net mysterie van het lijden en hij vindt de weg naar de burcht, waarin de graal wordt bewaard. Het lijkt uitennate moeilijk op basis van dit gegeven in een poppentheater een voorstelling te geven, waarmee men het publiek enkele uren geboeid kan hou den. Willem Joppe doet daartoe een be- wonderesnwaardige poging, maar slaagt er - wat mij betreft althans - niet geheel in. In zijn spel maakt Joppe gebruik van stokpoppen en marionetten. Hijzelf blijft gedurende de hele voorstelling - in het zwart gehuld en daardoor tegen een zwart decor niet opvallend irfbeeld Dat levert zo nu en dan voorstreffelijke fragmenten op, maar de spanning is niet blijvend. Dat heeft naarmijn gevoel ver schillende oorzaken: de tekst, die Joppe spreekt, is niet steeds van grote zeg gingskracht, zijn wijze van spelen her innert soms aan de manier, waarop de poppenspeler voor kinderen optreedt - zoekend naar reacties uit de zaal - en de techniek van de voorstelling eist teveel van de aandacht van de speler en der halve van de toeschouwer. Het kan een verademing zijn eens een minder gepo lijste manier van theater maken te zien, waarbij de decors tijdens de voorstelling door de speler worden gewisseld, maar in Joppe's Parcival-voorstelling leidt het de aandacht nogal eens af. Deze kanttekeningen brengen mij niet tot een onverdeeld negatief oordeeL Zoals gezegd, het spel kent sterke frag menten. die de kennismaking met Joppe waardevol maken. Hij com bineerteen aantal spelmethoden op een manier, die weldadig aandoet. In het Molentheater waren vrijdagavond slechts tien bezoekers; aanzienlijk min der dan Willem Joppe verdient. A.J.S. GROTE KERK: TERNEUZEX Tweede cyclus orgelconcerten Solist- Stoffel Gunst. De /e degelijkheid van Stoffel Gunst kon eigenlijk reeds van te voren worden vastgesteld uit de programma-keuze:' hij had immers een programma samen gesteld dat zich bewoog tussen kerst- en paaskring. Het. feit dat hij kerkmuziek heeft gestudeerd bij Adnaan Schuur man zal hieraan wel niet vreemd zijn en het kon daarom niemand van de aanwe zigen verbazen, dat Stoffel Gunst begon met de bekende koraalfantasie van Buxtehude (Wie schön leuchtet der Morgenstern) Kan de aan het kerkelijk jaar aangepaste muziek een voordeel zijn, het hoeft nog niet te betekenen dat op de interpretatie niets viel aan te merken. Want ook hier werkte de dege lijkheid iets te ver door. Er mankeerde niet ene noot dat niet, de vertolking was wel degelijk, maar niet sprankelend. Nu is het zo, dat Stoffel Gunst voor deze muziek het orgel niet meehad, dat zou niemand ontkennen, maar hij had wel door meer gearticuleerde voordracht de koraalfantasie wat meer barokker kun nen doen klinken. Daama speelde de organist van Joh. Seb. Bach 'In Dir ist freude'. gevolgd door twee bewerkingen van "Als tiefer Not schrei ich zu Dir', eveneens van Bach. Voor het eerste werk van Bach geldt hetzelfde als voor dat van Buxtehude: alle noten waren er en toch was er ook hier weer dat vlakke, dat weinig inspireerde. Hierbij moet worden aangetekend, dat de Holpijp- achtvoet verstek liet gaat. een euvel dat ook duidelij k bleek bij de Voluntary end van Stanley. Bovendien raakten naar mate de temperatuur in de kerk steeg, de tongwerken meer en meer ontstemd, een handicap die bij de twee bewerkin gen van het 'Aus tiefer Not' duidelijk bleek. Het Let derde werk dat Gunst vertolkte bestond uit twee delen uit de derde werk dat Gunst vertolkte twee delen uit de derde sonate van Mendelssohn. Zeer punctueel vertolkt en met minder naar voren komen van de beperktheden van het romantische orgel. Met mij zullen de toehoorders genoten hebben van deze Voluntary van Stanley, niet in het minst door de voortreffelijke registratie, zij het dat het aan het uitvallen van de Hoipijp de organist niet de minste schuld had Zeer geschikt voor uitvoering op het Temeuzense orgel bleek ook nu weer het 'Carillon de Westminster' van L. Vieme. Stoffel Gunst wist zijn publiek Stoffel Gunst hier kennelijk te boeien. Het is een goed in het gehoor liggend werk vanwege de overbekende melodie, ontleend aan de melodie van de bekende Londense klok. Geen gemakkelijk werk. en het pleit voor de organist dat hij met de techni sche uitvoering niet de minste moeite had. Toch mist ook deze interpretatie mijns inziens de nodige spanmng. Uit 'La nativite du seigneur' van Mes- siaen speelde de organist 'Les mages'. Wederom, zij het nu een moderne herin nering aan kerst, namelijk de Wijzen uit het Oosten. Een boeiend werk, qua harmonie iets minder door het. ritme, voortrenelijk door Stoffel Gunst ver tolkt. Mocht dit werk een hoog cijfer krijgen, de hoogste lof reserveer ik voor het slotwerk. Het Choral III van Cesar Franck. Stoffel Gunst speelde dit werk voortreffelijk. Hulde. Ook voor zijn vrouw, die hem bij de vertolking van dit werk uitstekend assisteerde als regi- strante. Samenvattend kan ik gewagen van ui termate degelijk orgeLspel dat wellicht ook door het onwennige van het spelen op een ietwat luid. pneumatisch orgel, wat vlak bleef. Althans dat spran kelende miste om ver boven de middel maat uit te steken. D. van E. GESLAAGD ROTTERDAM - Mejuffrouw M A. de Bruijne is aan de nijverheidsschool "De Windroos' te Rotterdam geslaagd voor de Nijverheidsakte Stofversieren (NS).

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1978 | | pagina 11