Standpunten Sinaï zijn onverzoenlijk Bestrijding van strandbevuiling door olie los je niet op met praten en 'afschuiven5 FRANSE COMMUNISTEN WILLEN HUN EIGEN WEG r VRIJDAG 13 JANUARI 1978 - P» maakt, wat ze in de Sinai nooit zijn ge weest. i Van onze correspondent, mr. J. van Wesel) JERUZALEM - Minister van defensie Weizman en president Sadat hebben woensdagmiddag het centrale probleem besproken waarmee het al of niet slagen van de besprekingen in Cairo staat of Heilige koeien valt. De standpunten van Israël en Egypte staan onverzoenlijk tegenover elkaar. Egypte staat op het standpunt dat er geen plaats is voor Israëlische nederzettingen in de Sinai. Het afbreken of verwijderen van de ne derzettingen is volgens Egypte een on derdeel van de problematiek, die sa menhangt met de Israëlische terug tocht uit de Sinai. Dat soort technische besprekingen, alsook de veiligheid sarrangementen, moeten in de militaire commissie besproken worden. Israël ziet de nederzettingen in de Sinai als een politiek probleem en wil daarom de discussie daarover voeren in de poli tieke commissie in Jeruzalem, die maandag met zijn beraadslagingen be gint Of Sadat en Weizman een formule heb ben gevonden in Aswan is niet bekend gemaakt Obstakel Het vraagstuk van de Israëlische ne derzettingen in de Sinai is eigenlijk een totaal onverwacht obstakel. Wel iswaar besloot de Israëlische regering afgelopen zondag het aantal nederzet tingen in de Sinai niet uit te breiden, maar de huidige nederzettingen leve ren al genoeg problemen op. Het idee om het gebied ten zuiden van de Gazastrook te voorzien van een ring van Israëlische nederzettingen is van Mosje Dayan afkomstig. Hij opperde nog als minister van defensie in de rege ring van Golda Meir de idee om de toe gang tot de Sinai in het noorden af te sluiten door een net van Israëlische dorpen, met als centrum een grote stad. Yamit. De Israëlische nederzettingen in de Si nai pasten in de algemene politieke mi litaire strategie, die ervan uit ging dat de grenzen van Israël bewaakt moeten worden door een combinatie van mili taire en civiele nederzettingen. Het is een ideologie, die in de eerste helft van deze eeuw is ontstaan, toen de pio niers van weleer het land bewerkten met het geweer in de hand. Letterlijk, om zodoende infiltranten van zich af te houden. Het idee van nederzettingen ter bewaking van de grens ging op in tijden van guerrilla-acties. Maar de Jom Kip poeroorlog bewees op de Golan hoe ver ouderd de idee over de nederzettingen vanuit militair gezichtspunt is. Bij het uitbreken van de Jom Kippoeroorlog in 1973 was de eerste daad van het opper bevel om de burgemederzetting op de Golan te ontruimen. Verdeeld Sindsdien zijn de Israëlische militaire experts verdeeld over de vraag of ne derzettingen militair nut hebben, of een blok aan het been zijn. De voor standers van nederzettingen beweren dat het mogelijk is de nederzettingen in het defensiesysteem te integreren. De bewoners kunnen voor patrouilletaken gebruikt worden. De tegenstanders zeggen dat je voor al die militaire taken geen civiele nederzettingen met vrou wen en kinderen nodig hebt. Het paradoxale van de nederzettingen in de Sinai. is dat Begin en Dayan deze discussie bij voorbaat overbodig heb ben gemaakt door aan Egypte voor te stellen de hele Sinai te ontruimen Vol gens het Israëlische plan zal het Israëli sche leger niet voor. maar achter de ne derzettingen worden ingegraven. Daarmee heeft Israël officieel de doc trine van een buffer via nederzettingen overboord gegooid. Anders dan op de westelijke Jordaa- noever hebben de nederzettingen in de Sinai nooit een ideologische motivering gehad. De nederzettingen, zo beweer den politici en militairen, maakten deel uit van Israëls defensiesysteem. Heel begrijpelijk argumenteert Egypte nu dan ook dat die Israëlische nederzet tingen rustig kunnen verdwijnen, nu zij hun militaire functie hebben verloren, op grond van de Israëlische plannen President Sadat heeft dat wat ondi plomatiek uitgedrukt door de Israëli's de keuze te geven de nederzettingen te verbranden of af te breken. Eigen houtje Even paradoxaal is het dat juist een bekwaam militair als generaal Sharon nu aan het hoofd staat van de cam pagne voor het behoud en de uitbrei ding van de nederzettingen. Overigens worden hierbij geen militaire ar gumenten gehoord. Sharon is voorzitter van de minis teriële commissie voor nieuwe neder zettingen. In die hoedanigheid heeft hij de vorige week veel onrust gezaaid door min of meer op eigen houtje een begin te maken met een groots plan voor nieuwe nederzettingen in de Si nai. De regering had op een geheime vergadering besloten de nederzettin gen te versterken, en Sharon heeft dat besluit zo ruim mogelijk geïnterp reteerd. Het graafwerk van bulldozers en tracto ren wekte in de wereld, en vooral in Amerika, zoveel verbazing, ongeloof en weerstand dat de regering Sharon af gelopen zondag snel tot de orde riep en een verklaring uitgaf dat de bestaande nederzettingen versterkt en uitgebreid zullen worden, maar dat er geen nieuwe nederzettingen worden gebouwd. Maar daarmee loste premier Begin het probleem niet op. Want hij riep presi dent Sadat toe dat Israël zijn vredes voorstellen weieens zou kunnen intrek ken. als Egypte weigert de aanwezig heid van Israëlische nederzettingen in de Sinai te dulden En met die uitspraak heeft Begin, geheel onnodig, van de ne derzettingen een politiek probleem ge- Nederzettingen zijn in Israël heilige koeien: symbolen uit een schoon verle den van pioniers. Sharon zelf bewees dat, bekwaam militair, maar politiek onbenul als hij is. „Wij moeten oppassen dat wij niet aan zelfoverschatting gaan lijden", riep Sharon uit op een vergadering van zijn en Begins Cheroetpartij. „Daarom moeten wij in de bezette gebieden sle den, nederzettingen, fabrieken en vliegvelden vestigen. Dal zal bepalend zijn voor de vraag hoe Israël er over 20 of 30 jaar uit zal zien". Sharon uitte algemene zorg voor Israëls infrastructuur in de toekomst. Hij pro jecteerde dat op volstrekt irrationele - zeker geen militaire - redenen op de be zette gebieden. Israël is allang geen land meer van pioniers Het enige gebied, waar pioniers nog actief zijn is in de be zette gebieden. Daarom doen de poli tieke partijen hun uiterste best om daar datgene wat er van het pionierstijdperk over is te cultiveren Dat is de reden dat Goeh Emoeniem, het extreme blok der gelovigen, zoveel res pect afdwingt in Israël Ze zijn wel iswaar extreem, maar niemand kan ontkennen dat ze idealisten en pioniers zijn. Omdat nederzettingen nationale symbolen zijn geworden met een haast mystieke betekenis, verklaart iedere politicus die zichzelf respecteert, dat deze produkten van pioniersarbeid nooit en te nimmer mogen worden prijs gegeven Premier Begin heeft zich terwille van een paar duizend mensen, die in de Sinai hun huis hebben gebouwd, en daar goed aan de landbouw verdienen, lelijk in de nesten gewerkt Zoals de Jerusalem Post deze week op merkte: „Als Begin faalt als gevolg van zijn ideologie van een 'groot Israël', dan kan de geschiedenis hem dat wellicht vergeven. Maar als de vredesbesprekin gen met Egypte mislukken vanwege de nederzettingen in de Sinai. dan zal de geschiedenis dat Begin nooit vergeven" Van correspondent Rudolph Bakken H Let beeld van Frankrijk na de ver kiezingen van midden maart zal er al weer wat overzichtelijker uitzien na de gebeurtenissen van het afgelopen weekeinde. Het zijn de communisten die aan veel onduidelijkheid een eind hebben gemaakt. In feite komt hun recen te positiebepaling erop neer, dat in de regering van na de algemene verkiezingen geen communistische ministers zitting zullen hebben. Geen euro-communisme dus voor Frank rijk en geen herleving van de „volks- front"-idee. Communistenleider Marchais heeft het afgelopen weekeinde gezegd dat het stemmenpercentage dat de com munisten in de laatste verkiezingen van 1973 behaalden - het bedroeg 21,54 procent - absoluut te laag zou zijn als het zich zou herhalen. Hij stelde als streefpercentage 25 procent. Tussen deze beide cijfers zal de uitslag moeten liggen, willen de communisten aan een regering meedoen. Zo niet. dan achten ze hun invloed te klein. Het staatje van percentages van de afgelopen tien jaar geeft te zien dat de communisten in de algemene verkie zingen nooit hoger kwamen dan 22,46 procent (in 1967) en experts verwach ten niet dat in maart het en thousiasme voor de partij plotseling enorm zal zijn gestegen. Hiermee staat eigenlijk wel vast. dat de com munisten nu definitief hebben afge haakt. Het „gemeenschappelijk prog ram", dat in 1972 samen met de so cialisten en linksradicalen werd op gesteld als basis voor een regerings program, is daarmee zo dood als een pier verklaard. Veel onzekerheid over de rol van de communisten in de afgelopen maan den is daarmee verdwenen. De eerste breuk kwam toen de drie linkse part ners het niet eens konden worden over een „actualisering" van het gemeen schappelijk program en het was de kleine linkradicale partij die als eerste partner begreep dat de tijden sinds 1972 veranderd waren en de com munisten andere belangen hadden gekregen Het. weglopen van de links radicalen uit de onderhandelingen be tekende het historische einde van de samenwerking, ook tussen de „grote twee". Invloed Waarom wilden de communisten in eens niet meer, zo stelde men zich al gemeen de vraag. Die vraag is nu op gelost. Ze zagen aankomen dat hun invloed binnen een communistisch- socialistische regering kleiner zou zijn dan ze noodzakelijk achtten om hun doelstellingen te verwezenlijken, namelijk diepgaande veranderingen BPIIIIIIIIIIIIIIIllllllllilllllllllllllltllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllB IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIE aan te brengen in de structuur vani, land en de strijd doeltreffend te ren tegen de hegemonie van het w, terse kapitalisme. Het verschil tussen 1972 en 1978 is.d zes jaar geleden de communisten sterksten waren in het verbond i enorme opgang van de socialistic I partij, die toentertijd nog maart- schim van zichzelf was. was een far. die de communisten niethadden v# zien. Een overwinning waarover niet de volledige controle zouden h- ben. was geen overwinning voort communisme En de Franse ca munisten hebben vastgesteld, de- dit land een „klein beginnen", also; in landen als Tsjechoslowakije beurde, nooit via agitatie en malven tie tot de macht zal kunnen leiden De strategie van de Franse commur. ten heeft een lange adem Ze zijn t> reid te wachten Tenslotte hen om structuren van wereldoog tende betekenis. Precair Door dit alles zijn Francois V terrand en zijn socialisten, hou machtig, maar toch niet machtig noeg om alleen te regeren, in eem terst precair pakket geraakt vraag die zich nu dan ook in alle» lijkheid voordoet, is niet meer: vraag of de partijen van linkss licht toch nog zullen winnen. Deer; vraag van betekenis is, of het land: kunnen worden geregeerd door federatie van republikeinen (de pat van president Giscard), radicalen socialisten, en met uitsluiting van communisten aan de uiterst link» de gaullisten aan de uiterst rer! kant. Een dergelijke sociaal-den ratïe is het doel waarnaar presii Giscard d'Estaing altijd heefl streefd. Hij ziet een dergelijk verb als het meest natuurlijke en dair als het gezondste voor het land. Voor de huidige premier Barrea nog plaats in dit beeld. Barre heeftc al het afgelopen weekeinde zijn W ten op tafel gelegd en hij is begoit aan een heuse verkiezingsactie, ai hij geen hoogleraar in de econo; was, maar een rasecht politicus. Bi vecht voor het behoud van de huid coalitie, waarin de gaullisten hebben. Als leider van deze coal kan hij moeilijk anders Daarbij zich de vraag voor of presideni card d'Estaing. de hoogste uit voe: van het staatsgezag, er wel zo o; brand is dat Barre's plan het haal: gaullisten, die Giscard aan de c winning in de presidents verkies hebben geholpen, liepen hem sr dien danig in de weg toen hij zijnes plannen voor zijn „Franse de mo tie" - en hij zette die in een boek: een, dat een bestseller werd - vj gaan doorvoeren. Het Franse ministerie van j nenlandse zaken heeft intussen eigen opinie-onderzoeken verrl Het is tot de conclusie gekomen naar alle waarschijnlijkheid huidige regeringscoalitie de t winning behaalt met 250 zei waaronder 130 voor de gaullist. Aan de kant van de oppositie zt- van de 240 zetels er 140 bezet zijnt de socialisten, die de grootste pi van het land zullen blijven. Dec munisten zouden niet meer dan SI tels behalen en de kleine linksradi: len ongeveer twintig. Om een voorsprong op de gaullist:', behouden, zou president Giscard: plan zijn binnen de eerste drie den na de vorming van de nieuwerr; ring een aantal hervormingsplan door te voeren, die nu al worden bereid, en. om de remmende werk van de gaullisten te elimineren, ra durend te dreigen met zijn een ik recht het parlement te ontbinden A wee olierampen op zee van formaat lig gen nog vers in de herinnering: in april 1977 de 'spuiter' op het boorplatform in het Noorse Ekofisk-veld op de Noordzee en nog geen maand geleden de botsing van twee mammoettankers in de Indische Oceaan, nog geen dertig kilometer uit de kust van Zuid-Afrika. Onwillekeurig denk je bij dal soort (dreigende) catastrofes: wat zouden de gevolgen zijn wanneer zoiets in de onmid dellijke nabijheid van de Nederlandse kust gebeurt? En de vraag die daar meteen op volgt: hoe hebben we ons 'gewapend' om die gevolgen te bestrijden? Het antwoord is even simpel als ontmoedi gend we zijn in Nederland tegen een fors ge val van olievervuiling op de stranden be paald niet opgewassen en hebben ook nog steeds niet uitgemaakt wie voor opruimings acties verantwoordelijk moet worden ge steld Hoe luchthartig ongeregeld deze hele kwes tie eigenlijk is en hoe weinig zicht er komt op een oplossing trad enkele dagen terug nog eens haarscherp naar voren, toen het provin ciaal bestuur van Zuid-Holland bekend maakte dat men in Den Haag had opgesteld een 'noodplan voor coördinatie en advisering in geval van strandverontreinigingdoorolie'. Zuid-Holland nam die beslissing voor zich zelf nadat er jarenlang is gepraat in een in terprovinciale commissie (een club van amb tenaren en beleidsfiguren uit Friesland. Noord-Holland, Zuid-Holland en Zeeland! en pogingen zijn ondernomen om de kust- gemeenten in een soort samenwerkingsver band te krijgen. Zonder tastbaar resultaat overigens Het overleg is namelijk blijven steken in twee problemen: een financieel en een organisatorisch. Het rijk heeft steeds dc boot.afgehouden wanieer het erom ging te erkennen dat bij een olieramp van enige om vang alle kosten van de bestrijding daarvan niet zonder meer kunnen worden toegere kend aan de kustgemeente die door de strandvervuiling wordt getroffen Vanuit Den Haag kregen de provincies en de betrok ken kustgemeenten niet veel meer te horen dan dat het schoonhouden van de stranden nu eenmaal bij het takenpakket van de ge meenten hoort. En dat 'nul op rekest' was er indirect de reden van dat het ook niet lukte om een zodanig samenwerkingsverband van kustgemeenten op te richten, dat de gevol gen van een olieramp op zee doeltreffend en snel te lijf zou kunnen gaan zodra deze de kust zouden bereiken Tenslotte kunnen ge nieenten die al geen kans zien hun eigen schoonmaakproblemen in zulke gevallen op te lossen moeilijk financiële en organisatori sche verplichtingen aangaan met anderen Tegelijk met het 'noodplan' van Zuid-Hol land kwam ook een interimrapport van de eerdergenoemde interprovinciale commissie in de publiciteit Daarin werd zonder veel omwegen vastgesteld dat de kustgemeenten in Nederland met de middelen waarover ze op het ogenblik beschikken niet in staat zijn om een middelgrote of een grote strand- verontreiniging door olie doeltreffend te be strijden Hoe ernstig zo'n manco is wordt in het bewuste rapport aangegeven via kans berekeningen op dergelijke olievervuilingen. En dan lees je dat op het Nederlandse deel van de Noordzee de laatste jaren gemiddeld één keer per jaar een zodanig scheepsonge- luk is voorgekomen, dat meer dan 100 m3 olie vrijkwam met een maximum van 5000 m3. Nog problematischer vervuilingen, waarbij de stranden over een lengte van enkele tientallen kilometers of meer onder de smur rie kunnen komen door meer dan 1000 m3 olie worden in die becijferingen opgevoerd als calamiteiten voor eenmaal per veertien jaar Welke technieken bij de opruiming van olie op het strand moeten worden toegepast. - daarover is ook al veel gezegd, geschreven nagedacht en gestudeerd Dezelfde commis sie heeft er al eerder een rapport over uitge bracht. Het. wondermiddel blijkt nog steeds niet gevonden De troep bijeenbrengen en er gens begraven lijkt nog steeds de enig doenlijke oplossing Voornamelijk mecha nisch zal dit werk moeten gebeuren Bij kleine gevallen zal het allemaal zo'n vaart niet lopen. Maar om rampen van enige om vang op te vangen zijn voorzorgsmaat regelen nodig en moet er meteen grootscheeps wor den aangepakt Dat vergt preventieve maat regelen Ideeën daarvoor zijn al aangedra gen. Op strategische punten langs de kust moeten opslagplaatsen komen voor mate riaal en materieel. Dat vergt geld. Voor de opzet van een organisatie om de zaken te re gelen is volgens het rapport in eerste instan tie een bedrag van 3 miljoen nodig Dat vergt een bundeling van alle belanghebben den Daarom is men het er in de kring van de instanties die zich tot nu toe over dit pro bleem hebben gebogen (gemeenten en pro- over eens dat er op centraal niveau initiatieven moeten worden genomen. Kort weg: het rijk kan niet categorisch weigerach tig blijven en zich aan de kant. opstellen. Ge beurt dat wèl, dan zou de bestrijding van olie vervuiling op de Nederlandse stranden wel eens een affaire van heel lange adem kunnen worden In Zuid-Holland heeft men zich op een der gelijke moeizame gang van zaken kennelijk al helemaal ingesteld, gezien de beslissing om in eigen huis in ieder geval de grootste onzekerheid op te heffen Het komt erop neer dat in het provinciehuis te Den Haag een cen trale meldpost voor olie vervuiling op het strand wordt ingericht Van daaruit worden aan de betrokken gemeentebesturen advie zen gegeven over de technische en organisa torische aanpak van de bestrijding, van daaruit kan in noodgevallen mogelijk ook voor hulp van elders worden gezorgd Zonder dat er in de publiciteit uitvoerig aan dacht aan is besteed functioneert ook in Zeeland al geruime t ijd een dergelijk proviso risch waarschuwingssysteem In beide ge vallen gaat het om pogingen zich in te dek ken tegen onverwachte calamiteiten waarbij wel eens zou kunnen blijken dat alle betrok ken partijen verwijten kunnen worden ge maakt omdat er dan helemaal niets geregeld zou blijken te zijn. Maar intussen blijft het stumperen Bij gebrek aan iedere rugdekking door het rijk, liever nog: bij gebrek aan toe gankelijkheid bij het rijk voor het probleem als zodanig missen de vier kust provincies en de betrokken gemeentebesturen gewoon iedere mogelijkheid om zelfs maar een aanzet te geven tot een centrale aanpak Het begint er overigens n u wel naar uit te zien dat van de onderkant af een wat minder vriendelijke houding ten opzichte van het rijk in deze kwestie wordt aangenomen De gezamenlijke colleges van gedeputeerde sta ten hebben duidelijk gemaakt dat zij weige ren de verantwoording op zich te nemen voor het bestrijden van een grote olievervuiling op de stranden Ze willen met de nieuwe minis ters Wiegel (binnenlandse zaken), Tuijnman (verkeer en waterstaat) en Ginjaar (mi lieuhygiëne) een gesprek om hen ervan te overtuigen dat oliebestrijding op het strand évenzeer een taak van het rijk is als oliebe strijding op zee ling voor de bestrijding van erg hoge kosten waarover men kennelijk op het ministerie van CRM beschikt Maar zo'n potje met geld voor het betalen van rekeningen uit hopeloze gevallen achterafkan natuurlijk nooit de ba sis zijn voor een bestrijdingsorganisatie. waarvoor in ruwe trekken in het laatste rap port de contouren worden getekend. „Zo'n organisatie", wordt dan gezegd, „moet be schikken over een groot stuk slagkracht, over een grondige kennis van zaken en moet steeds in staat zijn om onmiddellijk hulp middelen in te zetten op de plaatsen waar dat nodig is Een prachtige omschrijving. Het. vreemde is alleen dat iedereen ziet wat er zou moeten gebeuren, maar dat. tegelijk iedereen roept: het is mijn zaak niet Wanneer rijk. de kustprovincies en de gezamenlijke gemeen ten zich niet geroepen voelen om de verant- woordelijkheid voor het probleem op zich te nemen, aan de opzet van een dergelijke or ganisatie te gaan werken en de financiering te gaan regelen, zit de zaak in wezen klem- vast, In de marge van het rapport wordt nog wel even opgemerkt dat sommige particu liere bedrijven hebben te kennen gegeven dat ze zich wel in de bestrijding van strand- vervuiling willen gaan specialiseren Naar de mogelijkheden in die hoek zou dan eerst een uitgebreid onderzoek moeten worden inge steld Op zichzelf geen gek idee. maar deze manoeuvre om uit de moeilijkheden te ko men riekt wel naar een poging om de zaak voorlpoig maar onder tafel te laten ver dwijnen. Een organisatie gefundeerd op dc basis van het particulier initiatief zou een technische oplossing kunnen opleveren maar ontslaat de drie overheden (rijk. kustp rovincies en betrokken gemeenten) niet van de noodzaak om het financieel met elkaar eens te worden Zuid-Holland heeft daarop met de wat nadrukkelijke aankondiging van een 'noodplan' voor het eigen gebied de vin ger gelegd En dat was na al die jaren praten wel even nodig KEES VAN DER MAAS. En r is op rijksniveau in zoverre wel eens naar het vraagstuk gekeken dat een interdepar tementale werkgroep leen club ambtenaren van verschillende ministeries dus) zich heeft bezig gehouden met de financiële con sequenties Tot nu toe heeft die voorzichtige benadering voor de direct betrokkenen geen enkele verandering in het standpunt van het njk opgeleverd, dat men daar eigenlijk niets met de zaak van doen wenst te hebben. Het enige waarop een gemeente die met eei. ernstige toestand op het strand te maken krijgt, kan terugvallen is een bijdrage rege-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1978 | | pagina 4