De tragedie van Putten ook als boek op de markt THEATERWERK IN JANUARI OMSTREDEN VARA-PRODUKTIE OP TV Jaspenen Gratama Tekstpierement Films VRIJDAG 30 DECEMBER 1977 (Van onze correspondent Arjeh Kalmani H.t al voor verschijning: omstreden boek van Willem G. van Maanen en Koos Groen over het drama dat het dorp Putten in de oorlog: geteisterd heeft, zal vandaag op dezelfde dag dat het al niet minder omstreden tv-programma van de VARA over Putten zal worden uitgezonden, verschijnen. De titel van het boek is aan de tv-uitzending aangepast. Oorspronkelijk zou het boek Een Ve- luwse Tragedie gaan heten, maar de titel is nu exact dezelfde als die van de VARA-film Putten op de Veluwe-Het spoor terug naar de tragie van 1944. Een aanwijzing die nieuw voedsel zaï geven aan de in Putten veelvuldig' geuite veronderstelling dat het ge ruchtmakende interview met Willem van Maanen over één kam geschoren kan worden met het tv-programma waaraan Van Maanen - op wiens huis dinsdagavond door een onbekende werd geschoten - meewerkt, en aan het boek waai-van hij een der auteurs is. Is deze veronderstelling juist? En is de wees van de Puttenaren voor het boek over 'hun drama' gegrond? Laat ik vooropstellen dat het door Koos Groen geschreven hoofdstuk, dal on geveer drie vierde van hel 70 pagina's tellende boek beslaat, volledig losstaat van de beschouwing die Van Maanen in het resterende kwart aan het Puttcnse drama wijdt. Koos Groen, een journa list die bekendheid heeft verworven met zijn boek „Landverraders, wat de den we ermee?", geeft feiten weer: zijn bijdrage heet ook De Feiten. Allereerst beschrijft hij de oorlogssitua tie in Nederland ten tijde van de raz zia's Dolle Dinsdag, Luchtlanding bij Arnhem. Spoorwegstaking Dan ont leedt hij de nogal verwarde situatie waarin de verzetsgroepen in september 1944 door de bundeling in de Bin nenlandse Strijdkrachten kwamen te verkeren om vervolgens de houding van de Nederlander, en in het bijzonder.van de Veluwenaar tegenover de bezetter en tegenover het verzet te analyseren Hij komt. daarbij overigens tot dezelfde conclusie die Van Maanen in genoemd artikel heeft geuit, zij het in ge nuanceerder bewoordingen? „Zo ook in Putten, waar het verzet vooral een zaak is van de 'import' en de onderduikers" Later vermeldt hij overigens expliciet dat bij de in Putten opererende verzetsploegen ook échte Put tenaren - zoals Harry van Geen. de zoon van de burgemeester - zitten Duid olijk Vanuil de algemene inleiding werkt Koos Groen langzaam naar Putten toe naar de aanslag bij de Oldenallerbrug, en naar de razzia. Hij heeft zich bij de beschrijving van deze beide dramati sche gebeurtenissen zo breed mogelijk georiënteerd; zodat hel beeld van wat zich in die dagen in en rond Putten af speelde, zeer duidelijk oyerkoml. Jeugdcommissie wil cultureel leven in Reimerswaal bevorderen MIDDELBURG - De jeugdcommissie Krabbendijke wil ui de gemeente Reimerswaal het culturele leven op muziekgebied gaan bevorderen door het houden van een vijftal concerten in de periode van medio maart lot eind april van volgend jaar. Om de concerten te kunnen realiseren heeft de jeugdcommissie bij gedepu teerde staten een subsidie-aanvraag in gediend om het begrotingstekort van 2960 gulden te dekken. De culturele commissie van Reimerswaal heeft in middels al toegezegd om een bedrag van 750 gulden vóórhaar rekening te nemen Verder is ook de gemeente Reimerswaal gevraagd om een bijdrage van vijf honderd gulden De jeugdcommissie heeft al contact op genomen met de Zeeuwse muziek school. die positief op het plan heeft ge reageerd. Aansluitend op de concerten wil de jeugdcommissie Krabbendijke een mu- ziekweek op de basisscholen gaan hou den. Dit houdt in het. geven van infor matie over muziekinstrumenten, over de muziekschool en het geven van con certen voor de leerlingen. De ver schillende scholen hebben hun mede werking aan dit muziekproject al toege zegd. In haar vergadering van donderdag 12 januari zal de sectie educatief werk van de Zeeuwse Culturele Raad zich over dit plan beraden. Verder zal de sectie een subsidieverzoek van de stichting Forum behandelen en een beleidsbepaling uitwerken ten aan zien van het vormuigs- en ontwik kelingswerk in mtemaatsverband. BOEKDRUKKER MARDERSTEIG OVERLEDEN VERONA |AP) - In de Italiaanse stad Verona is dinsdag de uit Duitsland af komstige boekdrukker Giovanni Mar- dersteig overleden. Hij werd 85 jaar oud. Mardersteig was een van 's werelds be- roemsdste drukkers van manuscripten en kunstboeken Hij werd in 1892 in Weimar geboren en verhuisde in 1966 naar Verona Een van Mardersteig s meest bekende werken was een bijbel in het Italiaans. Latijn Duits en Engels, waarin werken van Shakespeare, Dante en Goethe wa ren opgenomen. Hij kreeg ook vele on derscheidingen voor het ontwerpen van nieuwe lettertypen. Mardersteig s drukkerij, als eerbetoon voor de be roemde Italiaanse drukker Bodoni naar hem genoemd, zal worden voortgezet door zijn zoon Martino Voor de Puttenaren zelf. die met al deze feiten allang op de hoogte waren, heeft de bijdrage van Groen niets nieuws, maar dat hoeft ook niet. want het boek is juist geschreven voor de miljoenen Nederlanders die met bekend zijn met deze feiten Voor de complete volk stammen bijvoorbeeld die menen dat Putten gestraft is voor de aanslag op Rauter. of die denken dat in Putten veel burgers gefusilleerd zijn, zoals de Oost hoekencyclopedie vermeldt Niets dan lof dus voor Koos Groen, maar wat moet ik denken van de bij drage van Willem van Maanen die de titel ..Schuld en boete?" draagt In zijnessav-want dat is het -1 refik een afstandelijke, onderkoelde toon aan. die in niets doet denken aan de bewogen man uit het interview. Wat Van Maanen wil bereiken, heeft hij duidelijk gezegd hij wil de Puttenaren helpen. Maar hy schrijft over de Put tenaren zoals een psychiater met. een collega over een patiënt praat in een taaltje dus waarvan de patiënt op do loop gaat Huimo aandacht Zijn theorieën over de gereformeerde bond („de taal die de Gereform'eerde- Bonders graag horen is niet de taal van de opstand en verzet, maar van de stral en de berusting in die straf, de onder werping aan wat de Here met de men sen voor heeft"), over de rol van de do minee („het geloof van de kudde is het geloof van de herder") en over rouwverwerking (..Kouwen is geen passieve toestand, maar een actieve, men moet ermee bezig zijn. over zijn verlies kunnen pralen, aan zichzell werken om er weer bovenop te komen") al deze in „liét" interview reeds be sproken theorieën krijgen in hetboek zeer ruime aandacht Ik vind de theorieën - nogmaals - inte ressant. maar ik stoor me ditmaal aan de betweterige toon waarmee ze naar voren gebracht worden. Zoals ik me ook stoor aan hel feit dat hij werkelijk alles in houding van de Put tenaar toeschrijft aan de invloed van het geloof. Als Van Maanen de onbekendheid van de Put tenaren met war zij van de Duitsers verwachten konden i„de naieve goedgelovigheid") op conto van het ge loof schrijftgaat hij mij te ver Veel te ver zelfs Er hebben zich in die dagen- ook heel wat joodse landgenoten bij de op hun oproepkaart vermelde verza melplaatsen gemeld omdat ze in de me ning verkeerden in Duitsland in een ar beidskamp geplaatst te worden. En van de rabbijnen kan niet gezegd worden dat zij trouw aan het Duitse gezag pre- Koos Groeit dikten. Nee. welk goed mens kon zich in die jaren een voorstelling maken van de meer dan doortrapte slechtheid van de nazi's? Bitter weinig maar I oei te cru Er zijn meer passages waarover ik een „onaanvaardbaar" zou willen uitspre ken. Deze bijvoorbeeld: „Klinkt het niet erg cru om te zeggen dat hel weg voeren van die mannen, van wie im mers het merendeel in de landbouw w erkte, economisch gezien wel gunstig was? Dal klinkt inderdaad veel te cru en het is ook niet waar: maar het is ook niet helemaal onwaar". Waarom zet iemand een zui in een boek waarvan hij op z'n klompen kan aan voelen dat die bij de nabestaanden als een slag met een natte vaatdoek in het gezicht zal aankomen, terwijl hij zeil toegeeft dat die zin nietwaar eri ook niet onwaar is, en dus niets te betekenen heeft? Dat riekt, naar gebruik van de he den ten dage in de psychiatrie zo veraf schuwde elektroshock-therapie. Net zoals deze zin t rouwens AVe zijn dan natuurlijk al vele jaren verder, de duizend wezen en halfwezen zijn opge groeid. de talentvollen zijn uitgevlogen en er ironisch genoeg, beter op gewor den dan ze zouden zijn geweest als ei geen oorlog was uitgebroken en hun va ders met waren weggevoerd Dat is één van die bittere lesjes die uit de geschie denis kunnen worden geleerd". Hier geldt slechts één woord: 'bah. Er is voor mij maar één conclusie moge lijk Willem van Maanen is een begaafd schrijver en een bewogen mens. maar hij heeft in zijn poging een eerlijk boek ovei Putten te schrijven jammerlijk gefaald. Jammerlijk voor hemzelf en ook on merlijk voor de Puttenaren met wie hij zegt het zo goed te menen. iet kijken Ik kan tlië Puttenaren die van zichzell weten dat ze tegen dit soort lectuur niet bestand zijn. slechts adviseren het boek niet te kopen. Zoals ik diezelfde Puttenaren ook aanraad op 30 decem- herniet naar de televisie te kijken. Een daad die heel wat minder energie en emoties vreet dan het voeren van een actie die tocli zinloos is. En voor al die andere lezers geldt dat boek en programma mijns inziens wel degelijk de moeite waard zijn. Het boek wel te verstaan alleen vanwege de bij drage van Koos Groen.. Advertentie Vandaag zijn onze zaken gesloten wegens voorraadopname morgen op oudejaar open tot 4 uur. GOEDKOPE SIMON Goes - Middelburg Hier is Simon weer met wensen en die zijn voor alle mensen ook namens ons personeel, geen ziekte maar gezondheid veel en wat er straks gebeuren gaat is iets waar Zeeland over praat. Dit komt morgen en maandag in de PZC dus lezen hoor, doe er voordeel mee. De toneelagenda voor januari vermeldt enkele opvallende produkties: de groep Baal met 'Orpheus' tweemaal De Thea terunie met 'Jan Rap en z'n maat' en 'Mijnheer Klebs en Rosalie' van René de Obaldia. Als eerste staal op maandag 9 januari de extra-voorstelling van 'Jan Rap' in Middelburg op het programma De schrijfster Yvonne Keulssitueert het spel in een 'opvanghuis', de plaats waat Jan Rap en z'n maat onderdak krijgen. Yvonne Keuls heeft geruime tijd in een dergelijke instellingen gewerkt Haar verhaal is dan ook gebaseerd op ware gebeurtenissen. Dit spel is alge meen goed ontvangen en als zeer aan grijpend ervaren De voorstelling in Middelburg begint om 20.00 uur De Theaterunie brengt het stuk later op de maand - zaterdag 24 januari - ook in het Zuidlandtheater te Terneuzen (20.30 uur). Onder regie van Christian Nortier spelen Adriaan Ad- riaansen. Peter Bolhuis. Cocki Boobstra. Huib Broos. Liesbeth Coops. Linda van Dijck. Ferd Hugas. Cor van Rijn. Renée Soulendijk, Pim Vosmaer en Jaap Wieringa. ObdldlClyrijdag 13 januari staan Luc Lutzen Simone Rooskens in 'Mijn heer Klcbs en Rosalie' in De Prins van Oranje te Goes. In dit stuk van Rene de Obaldia Keffen we professor Klebs. die zich voor dc buitenwereld verschuilt in een tot labo ratorium omgebouwd keldertje Hij is bezig met de creatie van zijn Rosalie Zijn uit computers opgebouwd bijna- menselijk wezen, zou kunnen worden geprogrammeerd met de meest tdale ménselijke eigenschappen. Naarmate het experiment vordert, ont wikkelen zich tal van amusante en ver rassende situaties Het enthousiasme waarmee de professor aan zijn project werkt, groeit uit tot een liefdesverhou dingmet het bijna-menselijke resultaat Zijn Rosalie beantwoordt in praktisch ieder opzicht aan het ideale beeld van de vrouw. Met haar droomt hij van een ge lukkiger maatschappij waarin een nieuw mensdom door zijn vinding om staat Wanneer meesterspion Dimitri Dimi- trow hem wederom op her spoor blijkt, li jdt zijn Faustiaanse onderneming ech ter schipbreuk en blijft ook van zijn creatie Rosalie niet meer dan een droom over De voorstelling - regie Alan Barlow - begint om 20 00 uur (BSCi Herfst in Riga Mary Dresselhu.vs en Ko van Dijk spe len de hoofdrollen in het door Peter Oosthoek geregiscerdc 'Herfst in Riga' van Arbusow: woensdag 18 januari in de Middelburgse Schouwburg. Het betreft hier een "vrije voorstelling georganiseerd door dc stichting Cul turele Gemeenschap Vlisslngen en de gemeentelijke Culturele Dienst van Middelburg Geen abonnementsplaai- sen dus alle kaarten zijn voor ieder - zonder welk bewijs van lidmaatschap ook - verkrijgbaar Herfst in Riga'wordt alom geprezen om dc knappe regie en het ontwapenende spel van Marv Dresselhuys en Ko van Dijk. twee groten van het vaderlands toneel (20 00 uuri latwerk 'Werk in Uitvoering' brengt vrijdag 27 januari in dc Soos openbare lagere school te Oostburg. de produktie 'Jat werk', Jatwerk is geschreven door Guus Baas in samenwerking met Werk in Uitvoe ring De groep bestaat uit vier popmuzi kanten en vijf toneelspelers uit Gronin gen Hun programma's gaan over zaken waar vele jongeren mee te maken heb ben: je werk. je loon. je baas. werkloos heid en in dit programma dus over jat ten. politic Jatwerk is een wervelende show. dit keer opgesierd met sensatie en suspense die volgens verveelde burger- mansdromen zo welig in de misdaadwe reld tieren Dc voorstelling begint om 20.00 uur- Zaterdag 28 januari is er dan in de Schouwburg te Middelburg de eerste voorstelling van het 'drieluik' dat Jeugd en Muziek dit seizoen presen teert naast de andere activiteiten. Ac tueel theater, muziektheater: Baal speelt 'Orpheus'. Tekst en regie zijn van Lodewijk de Boer, de muziek is van Louis Andries- sen Spelers Rudolf Lucieer. Hans Da- geletElj a Pelgrom. Els Ingeborg Smit s. Herman Naber. Diane Lensink. Kitty Courbois en Jack Vecht Muzikanten Hens Otter. Hans Kunneman. Quirijn van Regteren Altena. Paul Prenen en Gerhard Jeltes Over het verhaal In dc Orphousmythe van Lodewijk de Boer en Louis Andnessen is de hoofd persoon een onverbeterlijke ijdeltuit, met een ego van een dergelijke omvang, dat zijn liefde verkeert in eigenliefde Orpheus is een typische male chauvi nist' hij ziet Eundice als zijn bezit, waarbij het opvallend is dat hij op zijn beurt door zijn moeder Calliope als haar bezit wordt beschouwd Terwijl in de mythe Aristaeus Euridice tracht aan te raden is het hier Euridice die Aristaeus. Orpheus boezemvnend. verleidt, met de bedoeling Orpheus in zijn mannelijk eergevoel te treffen. Het is ook niet de heet van de slang die Eun- diee'sdood veroorzaakt geholpen door haar goddelijke vriendin Aphrodite pleegt zij zelfmoord, waardoor zij zich onttrekt aan Orpheus bezit teisinstmc ten De onderwereld is voor de twee vriendinnen dan ook meer een paradij selijk oord dan een somber dodenrijk- Samen met Hades en Persephone be reiden zij de held een warm welkom voortdurend wordt hij voor de gek ge houden en zijn totale ineenstorting wordt een feit wanneer zijn talent, zijr kunst hem in de steek iaat en van geer. enkele wezenlijke betekenis blijkt 't zijn in het licht van dc dood. Hei is dan ook Orpheus de vrouwenhater en niet Orpheus de harmonische held die zijr w-eg naar de mensenwereld terugvindt Dat de woedende vrouwen uit de mythe nier zijn hoofd, maar zijn geslacht in de rivier gooien, zal niemand verbazen evenmin als het. aanspoelen hiervan op her eiland Lesbos, geheel volgens de oorspronkelijke mythe Apollo, de god die Orpheus maakte lot wat hij w-as. ziet de gebeurtenissen met lede ogen aan wanneer een nieuwe dichter-zanger-priester-t ovenaar dreigt te omstaan treft hij tijdig maatregelen Louis Andriessen over de muziek: ..Orpheus was de eerste opera, een uit vinding van de Renaissance, rond 1600. Orpheus voldeed aan alle eisen die de renaissancisten aan een held stelden hij was mooi. hij overwon dood en leven, hij hield van zijn vrouw en hij kwam ui- het oude Griekenland. Van deze held blijft in onze Orpheus niet veel over. Maai-ook wat de muziek betreft wordt et zorgwekkend met de Kunst omge sprongen: zij begeeft zich op de gladde wegen van minimal art. rock-jazz. gangsterfilmmuziek en autoradio's De Amerikaanse Cultuur eet alle goede smaak op. de electriciteit verbrandt menselijke warmte en vernedert musici tot knopjesomdraaiers Nou. vergeet het maar. dil is de Vooruitgang. New Bottles - Old Wine. Het is nog steeds hetzelfde liedje, maar we zullen hd blijven doorzingen en daarbij geen mid del onbeproefd laten. Want de muziek overwint alles"' (De voorstelling begint om 20.30 uun Lach En dan kan er (ook in januari) gelat hen worden bij John banting's Theater van de Lach. Drie voorstellingen van de komedie 'In de kas. op (Ie kast'. Michael Pernvee, die beschouwd wordt als de grootste kluchtschrijver van deze tijd, is voor het theater van de Lach geen onbekende, in het seizoen 1975-1976 speelde men zijn 'Kom van het dak af en het succes was groot Opnieuw heeft John Lanting dc Engelse regisseur Alexander Doré geëngageerd en diens invallen maken van hel dwaze 'In de kast, op de kast' een nog groter lach-siuk De medespelenden zijn Johan Strag. John Lanting. Annelies Balhan. Kloris van Spronsen. Maroesja iTi Ta Toven- aari Lacunes. Flip Heeneman. Joke Mi' - telmeyer en Moniek Nusselein 't Theater van de-Lach komt op 16 ja nuari in De Concertzaal te Zierikzee 18 lanuan in het Zuidlandtheater te Ter- neuzen en 30 januari in Do Prins van Oranje te Goes In alle gevalles-, begint de voorstelling om 20 00 uur Donderdag 5 en vrijdag 6 januari tweemaal Jozefien Jasperien in hel Zuidlandtheater van Terneuzen. Hoofdrol Jasperina de Jong. hoofdpersoon Jozefien. Dit nieuwe muzikale programma werd geschreven door Lennaert Nijgh er. Joop Slokkermans De regie is van Eric Herfet. Jasperina wordtin deze show muzikaal bijgestaan door het combo met Perei Nieuwerf. gitaar. Rob Langereïs. basgitaar. Henk Eikerbout; piano en synt hesizer en Gildo del Mistro. slagwerk Voorde pauze. Jasperien en Jozefien Wie is Jozefien? Opeen vroege ochtend stopt een auto Uit die auto komt Jozefien. Zc was op reis met haarman, maar na een hevige ruzie stap! zij de auto uit - of zet hij haar uit de auto? En haai man rijdt weg- voorgoed? Van dat moment volgen we Jozefien's dag en nacht in de vreemdestad waar zij niemand kent en de weg niet weet Misschien moet zij in deze stad haar verdere leven slijten En dan na de pauze- een tour de chant met in hoofdzaak nieuw repertoire zoals 'de goeie ouwe tijd', 'hoe wordt een mens een ster?', 'tante Cato' en 'de Zweedse policiers'. Beidc- voorstellingen beginnen om 20.00 uur Uit in Zeeuwsch-Vlaanderen). Vrijdag januari komt Rients Gratama in De Concertzaal te Zierikzee met zijn programma 'Geen zee te hoog'. Ditmaal staan aan Gratama's zijde- N'elleke Burg. Mare Nïeolai, Elsje Slats en Jan Simon Minkema. Combo - als vroeger - onder leiding van Cees Bijlstra. 'Geen zee te hoog' is samengesteld door Rients Gratama in nauwe samen werking met Friso Wiegersma die zoveel Sonneveld-producties voor zijn re kening nam. Teksten ook van anderen: Jan Boerstoel. Marjolein Heijermans. Regie- Johan Verdoner. De voorstelling begint om 20.00 uur (Zeeuwse Volks Universiteit i. Zaterdagavond 7 januari treedt liet cabaret Tekslpierement (Jos Brink) op in het Vestzaktheater te Vüssingeii. Tekstpieremcnt's zesde heel 'Dousje- In dit programma komen een aantal min of meer aciuele zaken aan de orde als emancipatie, nostalgie en de Hitlor-Welle. Tekst: Jos Brink, muziek: Henk Bokkinga. regie Frank Sanders, kostuums Robert Bos De voorstelling begint om 20.00 uur 'De in Vlissingen samenwerkende Cul turele Instellingen) i het Middelburgse Kuiper- tisch meesterwerk' 'I/Empire Vanavond - vrijdag - iwee spoortthcatcr (20.30~en 23.00 u des Sens' van de Japanse cineast N'agisa Oshin De film heef! hei grote succes niet te danken aan de keuringsverboden en inbeslagnames, maar aan de vorm en de inhoud zelf die een meeslepende verwoording zijn van de peuwenoude 'sexuele cultuur' van het oosten 'Het rijk der zinnen' word! in Middelburg vertoond in het Filmhuis van Jeugd en Muziek Aankondigingen 12.12.14 januari in Oosthurg. Terneuzen. Hulst 'Neem het a-s een man. mevrouw' een produktie van het Deense Rode Vrouwen Kol- ief' Kiek kot en op 1! januan voorde ZVUin het City-theater te Middel burg Next stop Greenwich Village' van Mazursky

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1977 | | pagina 15