Storm rond camping in Sirjansland Sombere toekomst voor Zeeuwse beroeps-vervoer FZC/, Dóe het PROBLEMEN MER VERGUNNINGEN MEERDERHEID KREEG KORTE VERLENGING Een jong gezin zonder levensverzekering doet iets verkeerd. ZATERDAG 12 NOVEMBER 1977 provincie Een beeld van de camping Sirjansland volgéns de heer Tun tier soepel worden weggewerkt. Via de vereniging kan er voor f 110 per maand een persoonlijke lening worden afgesloten voor een pe riode van vijftien jaar. Oudere mensen die gezien hun leeftijd moeilijkheden zouden krijgen by het afsluiten van een persoonlijke lening krijgen, aldus de heer Tuntler, van ons de garantie dat zij die lening kunnen afsluiten. Voor oudere mensen is er, zo zegt hij. trouwens ook een regeling getroffen om zonder al te veel problemen van het lidmaatschap en daarmee van hun standplaats af te komen. Gedacht wordt aan een opzegtermijn van drie maanden. Willen anderen hun stand plaats verkopen dan is dat ook geen probleem. 'De vereniging wil zelfs de standplaats terug kopen. Maar we gaan daar wel een kleine rem op zet ten In de bepalingen zal worden op genomen, dat men driejaar van tevo ren moet aankondigen dat men van z'n standplaats af wil' Op dit moment is de heer Tuntler nog voorzitter van de vereniging Zodra de nieuwe coöperatieve vereniging hon derd leden heeft, stelt hij zijn zetel be schikbaar 'Dan kan men op democ ratische wijze een bestuur kiezen. Maar ik wal tegen die tijd wel zekerheid hebben, dat degenen die de zaak over nemen goed met geld kunnen omgaan Want, uiteindelijk gaat het toch om een miljoenenbedrijf met een kas van vijf-, zeshonderdduizend gulden. Datkan ik niet overlaten aan alleen maar aardige mensen. Het is geen klaverjasverenï- ging.' Leden van de nieuwe coöpera tieve vereniging zijn overigens niet aansprakelijk voor schulden van die vereniging. 'Zij kunnen dus niet per soonlijk gepakt worden' zo formuleert de heer Tuntler. Voor het blok Lang niet alle campinggasten hebben de berichten over de omwentelingen op hun zomerse uitwijkplekje met ge juich ontvangen. Er zijn al berichten uitgestuurd. waarin campingbe zoekers zich voor het blok gesteld voelen. 'Voor het blok gesteld', her haalt Tuntler. 'Dat. is zo'n lelijke uit drukking in Nederland. Ik las ook al dat de heer Van Agt vindt, dat hij voor het blok wordt gesteld. Ik zie dat niet zo- je kunt lid worden van de vereni ging. En als je niet niet wilt. geven wij een redelijke tijd om het terrein te verlaten. Vanaf 1 januari begint er een opzegtermijn die drie maanden duurt Is men dan op een maart nog niet weg. dan smijten wij die caravan er heus niet af. We brengen vanaf dat moment wel een huurbedrag in rekening' En de heer Tuntler stelt verder:' Doordat er enkele oproerkraaiers wa ren, zijn er mensen in paniek geraakt. Maar ik verwacht nu wel dat meer dan vijftig procent van de oude cam pinggasten lid zal worden van de nieuwe vereniging. Want die regeling is echt niet zo gek. Een van de mensen die er niet voor voelde en elders pro beerde een standplaats te krijgen, moet daar nu wel ineens f 1350 per standplaats betalen per jaar. En ver der moet hij zijn eigen caravan ver kopen. want hij mag pas op die andere camping komen als hij een caravan van de campingeigenaar koopt'. De heer Willem Bonthuis, een 32-jarige Rotterdamse gemeente-opzichter hoort tot de als 'oproerkraaiers' aan gemerkte campinggasten, die niet zonder blikken of blozen de tienduizend gulden op tafel wensen te leggen. En ook niet kunnen leggen. Zo'n persoonlijke lening afsluiten, be tekent voor mij dat ik my voor een kleine twintigduizend in de schuld moet steken, want ik kom met het be talen van rente en aflossing voor die persoonlijke lening in vijftien jaar tot een bedrag van ongeveer 1400 pe jaar. En dat vind ik wel wat al te veel om zo mijn recreatieplekje te moeten betalen. Als je de centen ervoor zou hebben liggen en die tienduizend gul den meteen zou kunnen betalen zou het nog wel om te doen zijn. maar op deze manier kan ik het echt niet op brengen En velen met mij. Ik denk dat de heer Tuntler ons de schrik in de be nen wil jagen zodat wij massaal op stappen. zodat hij straks de grond vrij heeft om de oosterburen in de gele genheid te stellen er stenen bungalows op te zettenHoe kan trouwens de heer Tuntler zeggen, datje voor je leven ze ker bent van dat plekje als je lid wordt van die coöperatieve vereniging. Ik heb van de gemeente, waartoe Sir jansland behoort, gehoord dat het in theorie mogelijk is dat binnen de tien jaar het bestemmingsplan waar die camping in ligt kan worden gewijzigd'. Ter gemeentesecretarie van Duive- land verklaarde een woordvoerder dat bij een wijziging van het bestem mingsplan de mensen die daar de dupe van zouden worden redelijk vergoed willen worden. Streek-VVVman Holm meent dat men tegen die coöperatieve vereniging nog wat vreemd aan kijkt, omdat het iets nieuws is op een cam ping Maar ik geloof niet. dat die oplos sing nou zo gek is voor de campingbe zoekers. Het is natuurlijk voor iede reen verschillend of je het geld daar voor hebt, of het ervoor over hebt. maar je hebt als lid van zo'n vereniging tenminste rechtszekerheid. Op een andere camping ben je zo rechteloos als wat'. De Zeeuwse VVV-directeur Jo de Reet heeft inmiddels laten weten het een vervelende situatie te vinden, wan neer ontwikkelingen als op de cam ping Sirjansland op grotere schaal zouden worden gesignaleerd. 'Want uiteindelijk worden de passanten in deze opzet volledig geweerd. Boven dien wordt men nu min of meer ver plicht om aandeelhouder van zo'n vereniging te worden, aldus de heer De Regt. Recron-secretaris Coppoolse zegt er benauwd voor te zijn. dat door de komst van projectontwikkelaars ook op campings de prijs van recrea- tiegrond zo hoog zal worden dat ze voor de particulieren niet meer te be talen zijn. De heer Coppoolse ver wacht dat soortgelijke ontwikkelin gen als in Sirjansland zich in de toe komst wellicht op grotere schaal zul len voordoen als de nu nog jonge campingeigenaren en beheerders komen te zitten met het probleem van de opvolging. In Recronverband zal er nu bij de leden op aan worden ge drongen om bij de verkoop van de camping zodanige regelingen te tref fen dat de gasten geruime tijd van te voren op de hoogte zijn, zodat ze reke ning kunnen houden met de veran derende situatie en niet plotseling voor investeringen worden geplaatst. Zoals dat nu in Sirjansland is gegaan is het allemaal weg erg krap', zegt de heer Coppoolse. In afwachting van de eerste vergade ring. die de coöperatieve vereniging caravanpark Siijansland op 18 no vember in het Bouwcentrum in Rot terdam belegt, hebben de heer Bont huis en zijn medestanders al een heel apparaat in het geweer gebracht om na te gaan wat er aan de nieuwe situa tie is te doen. Zowel de ANWB als de consumentenbond en de Economi sche controledienst zijn op de hoogte gesteld. Camping Sirjansland: een coöpera tieve vereniging. Welke camping zal er volgen? De heer Tuntler heeft al laten weten dat de onderneming Euroboden Finanz meerdere projecten op het oog heeft. Een bestaande camping, maar ook nog andere recreatiegebieden die nog van de grond moeten komen. Op het kadaster in Middelburg berust thans de verkoopakte. Daaruit, valt af te leiden dat campingeigenaar Oost- woud-Weidenes. de ongeveer negen hectare grote camping in Sirjansland heeft verkocht aan de coöperatieve vereniging caravanpark Sirjansland U.A. voor een bedrag van 1.430.000. Naast voorzitter Tulntler wordt in deze acte gewag gemaakt van mr. F. L. P Koek. kandidaat-notaris te Schuddebeurs. De heer Koek treedt op als secretaris-penningmeester van de vereniging. nor JACQUES CATS Ir. Tuntler: mensen zitten niet langer op een schopstoel. Zowel de provinciale Zeeuwse VVV als de Zeeuwse afdeling van de Recron, een organisatie van campinghouders, maken zich zorgen over een nieuwe ontwikkeling, die er in de recreatieindu strie valt te signaleren en die zich manifesteert in de aankoop van een sinds jaren bestaande camping op Schouwen door een op grondspeculatie gerichtebuitenlandse onderneming. Deze organisatie, genaamd Euroboden Finanz UG heeft van de cam ping een coöperatieve vereniging gemaakt. Een lidmaatschap van die vereniging kost tienduizend gulden. Voor dat bedrag en een jaarlijkse contributie van 120 heeft men dan het levens lange recht voor zichzelf en de erfgenamen op een standplaats op deze camping. De camping Sirjansland, even buiten het gelijknamige Schouwse dorp. ligt er op die stormachtige middag tame lijk troosteloos bij. In de zomer is het waarschijnlijk een vanwege zijn lan delijke eenvoud en lieflijkheid idyl lisch geschilderd oord. waar het goed uitpuffen is. Maar op zo'n sombere herfstdag zoals we er deze week een stuk of wat hadden, doorbuigend on der de depressies, oogt het zeker niet als een plek. die je spontaan 'Eureka' doet uitroepen en waar je dan vervol gens fluitend tienduizend gulden voor neertelt om in de toekomst, zeker te zijn van een plaatsje voor de caravan. Toch moeten enkele honderden ge zinnen uit Rotterdam en omgeving in deze dagen beslissen of ze nu wel of niet dat bedrag willen neertellen, want het is kiezen of kabelen, nu de camping onder de wielen van hun caravans is verkocht en tot een coöperatieve ver eniging is omgevormd. Tienduizend gulden is geen kattedrek. En het is toch al zo'n dure tijd met sinterklaas en die andere decemberse feestdagen voor de deur. Tot nog toe was het zo dat er per cara van-standplaats een bedrag moest, worden neergeteld van f750. Die tijd is voorbij- De grote man achter deze coöperatieve vereniging is Harm Jan Tuntler. een met een Prins-Claus-ac- cent sprekende Berlijner. die Schou wen vrij aardig kent omdat hij er een vakantiewoning heeft in Renesse. De heer Tuntler is de vertegenwoordiger van Euroboden Finanz, een onderne ming, die 'zich bezig houdt met het fi nancieren van alles wat met grond te maken heeft', aldus de heer Tuntler Hoofdzetel van deze 'club van zaken lieden die veel geld over hebben' is het bij belastingvrezenden zo geliefde staatje 'Lichtenstein Commercieel De heer Tun tier zegt Dit is natuurlijk een commerciële zaak Maar er zitten ook duidelijke sociale aspecten aan. Campinggasten. die eerst jaarlijks een bedrag neertelden voor een stand plaats. zitten door de nieuwe regeling niet langer op een schopstoel Ze hoe ven niet langer bang te zijn dat. ze weg moeten Nu is het eigenlijk nog zo dat je op campings niet zeker bent van ie standplaats, want als je neus de cam pingeigenaar niet aanstaat vlieg je er af Vrienden van mij zijn ook eens op zo n manier een camping afgetrapt. Zonder medezeggenschap van cara vaneigenaren kan de huur worden op gezegd of worden verhoogd. Daar heb ben de campinggasten. die lid worden van de coöperatieve vereniging nu niets meer mee te maken' Financiële problemen die kunnen ont staan bij de aanmelding als lid van deze coöperatieve vereniging, kunnen GDëS - Voor het beroepsgoederen- vervoer in Zeeland dreigt een sombere toekomst. Van de 213 vergun ninghouders in de provincie die ver lenging moesten aanvragen, heeft on geveer 52 procent een verlenging van twee jaar gekregen en maar 48 procent een verlenging met 10 jaar. Als gevolg daarvan zit de meerderheid van de Zeeuwse vervoersbedrijven in de pro blemen. Voor sommigen zal een ge dwongen bedrijfsbeëindiging te ver wachten zijn. Dit vertelde secretaris W. Flohr van het district Zeeland van de nationale or ganisatie voor het beroepsgoederen- vervoer/wegtransport (NOB) vnjdag tijdens een druk bezochte vergadering in Goes. De heer Flohr noemde de situa tie 'bijzonder somber'. Voorzitter H. de Boot voorspelde dat in 1978 de eerste klappen zullen vallen, „en die zullen hard aankomen". De heer Flohr wees erop dat Zeeland 288 vergunninghouders kent. waarvan er 213 in de verlengingsmolen verdwenen. Hij zag met name problemen voor de 111 vergunninghouders die een verlenging met 2 jaar kregen. „Bij zo'n verlenging weetje als ondernemer niet waar je aan toe bent", aldus de districtssecretaris. Hij deelde mee dat in 1978 door 24 on dernemers opnieuw verlenging moet worden aangevraagd, terwijl in 1979 weer 84 bedrijven aan verlenging toe zijn. „Deze bedrijven zijn hun leven niet zeker. Men zit met de vraag, wat gaat er gebeuren", stelde de heer Flohr Hij uitte kritiek op de wijze waarop de over heid de bedrijven bekijkt die om verlen ging gevraagd hebben. „Men bekijkt maar één boekjaar en hanteert een on bekende beoordelingsmethode, zonder tekst en uitleg. Dat is een onaan vaardbare situatie", meende de heer Flohr. Hij maakte bekend dat het NOB-district de problemen inmiddels heeft aangekaart bij het provinciaal be stuur. De districtssecretaris bracht naar voren dat de gang van zaken rond de vergun ningen inZeeuwsch-Vlaanderen nog het minst ongunstig is: daar werd 43 pro cent van de vergunningen met 2 jaar en 57 procent met 10 jaar verlengd. De heer Flohr achtte het nietuitgesloten dat een vroeger gestarte industrialisatie daarbij een rol speelt. Voor de overige regio's gal hij als cijfers: Walcheren 58 procent twee jaar. 42 procent toen jaar: Bevelanden 52 procent twee jaar, 48 procent tien jaar: Tholen 67 procent twee jaar. 33 procent tien jaar: Schouwen-Duiveland 82 procent twee jaar, 18 procent tien jaar. Vooruitzichten Voorzitter De Boot benadrukte dat het beroepsgoederenvervoer niet alleen doot de vergunningen-problematiek in de knel is geraakt. „De vooruitzichten zijn niet best. De positie als weg vervoerders is zo kwetsbaar als moge lijk is. We zijn uiterst afhankelijk van handel en industrie en de economische toestand speelt ons parten", aldus de heer De Boot, Hij onderstreepte dat de concurrentiepositie ten opzichte van het buitenland steeds zwakker wordt, met name vanwege een stijgende loon- post. De Zeeuwse NOB-voorzitter vond dat de overheid te weinigsteun verleentaan de bedrijfstak. „Aan onze bijdrage aan de economie en de werkgelegenheid wordt te gemakkelijk voorbij gegaan", meende hij. De heer De Boot vestigde er de aandacht op dat onderlinge samen werking van de vervoerders eens temeer van belang is: „Samenwerking is een pure noodzaak". Deheer J. H. van de Vosse. directeur van de stichting vakopleiding chauffeurs en de stichting leerlingenstelsel weg vervoer kondigde aan dal het komende jaar ook in Zeeland meer activiteiten zullen worden opgezet om jongeren te wei-ven voor de opleiding tot chauffeur. Hij vertelde dat er in Bergen op Zoom momenteel al een kleine klas. met ook deelnemers uit Zeeland, draait. De- heerVan de Vosse benadrukte in zijn toespraak het belang van een goede va kopleiding. „Anders komen we als be drijfstak in een moeilijke situatie. We moeten dan putten uit het restje wat over is en dat kan niet mker". betoogde hij. „Het materiaal is te duur geworden en dc verkeerssituatie is te ingewikkeld geworden- Bovendien is er de verant woordelijkheid voor de anderen in het verkeer". Vakopleiding De heer Van de Vosse gaf een uitvoerig overzicht van de wijze waarop de va- kopleidingwordt, aangepakt, zowel voor de jongeren als voor de oudere chauffeurs die een verplicht vak diploma moeten halen. Hij zei dater van de jeugdige kandidaten zo'n 25 procent moet worden afgewezen wegens li chamelijke gebreken (gezichtsvermo gen. zwaarlijvigheid en een slechte rug). De heer Van de Vosse herinnerde eraan dat er in het Nederlandse wegvervoer tussen de 112.000 en 115.000 echte chauffeurs zijn. ..Alleen al door natuur lijk verloop moeten daarvan jaarlijks tussen de 3500 en 400 worden vervan gen. Dat kan op den duur alleen maai gelukken als de bedrijfstak zorgt voor een goede opleiding", betoogde de heer Van de Vosse. Geslaagden aan De Ruyterschool VLISSINGEN- In oktober 1977 zijn aan de 'De Ruyterschool' te Vlissmgen ge- slaagd:Scheepswerktuigkundigen di ploma BIT M J Bey. Middelburg. F. M S. M Elshout.. Vlissingen. Diploma CI J. B. Douma, Buitenpost (Fr) Diploma CII' C. C. O J Teulings. Vlis singen: M. L. Wieland. Zuiddorpe: F A Christiaansen. Vlissingen. Stuurlieden: diploma SII: F. v. Berge Hengouwen. Eindhoven (theorie): A R. Koppejan. Middelburg (praktijk), diploma SI. J. M E. Korteweg, Oost- Souburg (praktijk). Radarnavigator: D T. Jansen. Vlissin gen- P. W Kamperlan. Arnemuiden. H H. W. Egbert en. Oost-Souburg Cert. R/O 2e kl: A. H. de Bruyne. Blan- kenberghe (Bi. Voor een kind van vijf is alles nog zo vanzelfsprekend. Maar weet wel beter. Je hebt immers nog jarenlang de volle verantwoor delijkheid voorde kinderen, de zware taak om ze rijp ie maken voor een leven zónder uw hulp. Maar stel nou 's dal een van u beiden iels overkomt als de kinderen nog jong zijn - kan hun opvoeding, hun studie, hun mens- worden dan zó doorgaan als u beiden zich dat gedacht had? Hoe vervelend het ook is maar daar móet u even bij stilstaan. Even maar. En stelt u zich dan twee vra gen: Is de levensverzekering die u destijds sloot afge stemd op het leefniveau van nu? F.n is het niet uiterst zinvol om ook het leven van de móeder verzekerd te welen?* Kijkdan is er. als er wat gebeurt, tenminste geld in huis. Elke verzekerings-adviseur zal u graag nelpen dit probleem op te lossen. Praktische Proefpolis voor moeders met jonge kinderen Een passende levensverzekering te sluiten vergt vaak veel overleg en dus tijd. Dat is nu %vat gemakkelijker gemaakt, vooral voor moeders met jonge kinderen: U vraagt de informatiebrochure aan (zie onder) en daarin vindt u een zogenaamde Proefpolis. Daarmee kunt u zich gedurende een maand direkl verzekerd weten van een uitkering van f 50000.- bij overlijden, Ihoeft slechts een formulier in te vullen, daarop drie gezondheids- vragen met neen te kunnen beantwoorden en hem daarna in te leveren bij uw verzekerings-adviseur onder betaling van een éénmalige premie van f 10.-. In die maand wordt dan precies bekeken of en zoja in welke vorm een polis bij u pasi. Maar gedurende die lijd bént u dan alvast verzekerd! N'.B De Proefpolis kan slechts éénmaal per per soon (met jonger dan 18 jaar en niet ouder dan 40 jaar) worden aangevraagd. Deze service van de gezamenlijke levensverze keraars geldt i/m 31 december 1977. Denk aan al die risiko's.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1977 | | pagina 9