Storm rond camping
in Sirjansland
Sombere toekomst voor
Zeeuwse beroeps-vervoer
FZC/,
Dóe het
PROBLEMEN MER VERGUNNINGEN
MEERDERHEID
KREEG KORTE
VERLENGING
Een jong gezin
zonder levensverzekering
doet iets verkeerd.
ZATERDAG 12 NOVEMBER 1977
provincie
Een beeld van de camping Sirjansland
volgéns de heer Tun tier soepel worden
weggewerkt. Via de vereniging kan er
voor f 110 per maand een persoonlijke
lening worden afgesloten voor een pe
riode van vijftien jaar. Oudere mensen
die gezien hun leeftijd moeilijkheden
zouden krijgen by het afsluiten van
een persoonlijke lening krijgen, aldus
de heer Tuntler, van ons de garantie
dat zij die lening kunnen afsluiten.
Voor oudere mensen is er, zo zegt hij.
trouwens ook een regeling getroffen
om zonder al te veel problemen van
het lidmaatschap en daarmee van hun
standplaats af te komen. Gedacht
wordt aan een opzegtermijn van drie
maanden. Willen anderen hun stand
plaats verkopen dan is dat ook geen
probleem. 'De vereniging wil zelfs de
standplaats terug kopen. Maar we
gaan daar wel een kleine rem op zet
ten In de bepalingen zal worden op
genomen, dat men driejaar van tevo
ren moet aankondigen dat men van z'n
standplaats af wil'
Op dit moment is de heer Tuntler nog
voorzitter van de vereniging Zodra de
nieuwe coöperatieve vereniging hon
derd leden heeft, stelt hij zijn zetel be
schikbaar 'Dan kan men op democ
ratische wijze een bestuur kiezen.
Maar ik wal tegen die tijd wel zekerheid
hebben, dat degenen die de zaak over
nemen goed met geld kunnen omgaan
Want, uiteindelijk gaat het toch om een
miljoenenbedrijf met een kas van vijf-,
zeshonderdduizend gulden. Datkan ik
niet overlaten aan alleen maar aardige
mensen. Het is geen klaverjasverenï-
ging.' Leden van de nieuwe coöpera
tieve vereniging zijn overigens niet
aansprakelijk voor schulden van die
vereniging. 'Zij kunnen dus niet per
soonlijk gepakt worden' zo formuleert
de heer Tuntler.
Voor het blok
Lang niet alle campinggasten hebben
de berichten over de omwentelingen
op hun zomerse uitwijkplekje met ge
juich ontvangen. Er zijn al berichten
uitgestuurd. waarin campingbe
zoekers zich voor het blok gesteld
voelen. 'Voor het blok gesteld', her
haalt Tuntler. 'Dat. is zo'n lelijke uit
drukking in Nederland. Ik las ook al
dat de heer Van Agt vindt, dat hij voor
het blok wordt gesteld. Ik zie dat niet
zo- je kunt lid worden van de vereni
ging. En als je niet niet wilt. geven wij
een redelijke tijd om het terrein te
verlaten. Vanaf 1 januari begint er een
opzegtermijn die drie maanden duurt
Is men dan op een maart nog niet weg.
dan smijten wij die caravan er heus
niet af. We brengen vanaf dat moment
wel een huurbedrag in rekening'
En de heer Tuntler stelt verder:'
Doordat er enkele oproerkraaiers wa
ren, zijn er mensen in paniek geraakt.
Maar ik verwacht nu wel dat meer
dan vijftig procent van de oude cam
pinggasten lid zal worden van de
nieuwe vereniging. Want die regeling
is echt niet zo gek. Een van de mensen
die er niet voor voelde en elders pro
beerde een standplaats te krijgen,
moet daar nu wel ineens f 1350 per
standplaats betalen per jaar. En ver
der moet hij zijn eigen caravan ver
kopen. want hij mag pas op die andere
camping komen als hij een caravan
van de campingeigenaar koopt'.
De heer Willem Bonthuis, een 32-jarige
Rotterdamse gemeente-opzichter
hoort tot de als 'oproerkraaiers' aan
gemerkte campinggasten, die niet
zonder blikken of blozen de
tienduizend gulden op tafel wensen te
leggen. En ook niet kunnen leggen.
Zo'n persoonlijke lening afsluiten, be
tekent voor mij dat ik my voor een
kleine twintigduizend in de schuld
moet steken, want ik kom met het be
talen van rente en aflossing voor die
persoonlijke lening in vijftien jaar tot
een bedrag van ongeveer 1400 pe
jaar. En dat vind ik wel wat al te veel
om zo mijn recreatieplekje te moeten
betalen. Als je de centen ervoor zou
hebben liggen en die tienduizend gul
den meteen zou kunnen betalen zou
het nog wel om te doen zijn. maar op
deze manier kan ik het echt niet op
brengen En velen met mij. Ik denk dat
de heer Tuntler ons de schrik in de be
nen wil jagen zodat wij massaal op
stappen. zodat hij straks de grond vrij
heeft om de oosterburen in de gele
genheid te stellen er stenen bungalows
op te zettenHoe kan trouwens de heer
Tuntler zeggen, datje voor je leven ze
ker bent van dat plekje als je lid wordt
van die coöperatieve vereniging. Ik
heb van de gemeente, waartoe Sir
jansland behoort, gehoord dat het in
theorie mogelijk is dat binnen de tien
jaar het bestemmingsplan waar die
camping in ligt kan worden gewijzigd'.
Ter gemeentesecretarie van Duive-
land verklaarde een woordvoerder dat
bij een wijziging van het bestem
mingsplan de mensen die daar de dupe
van zouden worden redelijk vergoed
willen worden. Streek-VVVman Holm
meent dat men tegen die coöperatieve
vereniging nog wat vreemd aan kijkt,
omdat het iets nieuws is op een cam
ping Maar ik geloof niet. dat die oplos
sing nou zo gek is voor de campingbe
zoekers. Het is natuurlijk voor iede
reen verschillend of je het geld daar
voor hebt, of het ervoor over hebt.
maar je hebt als lid van zo'n vereniging
tenminste rechtszekerheid. Op een
andere camping ben je zo rechteloos
als wat'.
De Zeeuwse VVV-directeur Jo de Reet
heeft inmiddels laten weten het een
vervelende situatie te vinden, wan
neer ontwikkelingen als op de cam
ping Sirjansland op grotere schaal
zouden worden gesignaleerd. 'Want
uiteindelijk worden de passanten in
deze opzet volledig geweerd. Boven
dien wordt men nu min of meer ver
plicht om aandeelhouder van zo'n
vereniging te worden, aldus de heer
De Regt. Recron-secretaris Coppoolse
zegt er benauwd voor te zijn. dat door
de komst van projectontwikkelaars
ook op campings de prijs van recrea-
tiegrond zo hoog zal worden dat ze
voor de particulieren niet meer te be
talen zijn. De heer Coppoolse ver
wacht dat soortgelijke ontwikkelin
gen als in Sirjansland zich in de toe
komst wellicht op grotere schaal zul
len voordoen als de nu nog jonge
campingeigenaren en beheerders
komen te zitten met het probleem van
de opvolging. In Recronverband zal
er nu bij de leden op aan worden ge
drongen om bij de verkoop van de
camping zodanige regelingen te tref
fen dat de gasten geruime tijd van te
voren op de hoogte zijn, zodat ze reke
ning kunnen houden met de veran
derende situatie en niet plotseling
voor investeringen worden geplaatst.
Zoals dat nu in Sirjansland is gegaan
is het allemaal weg erg krap', zegt de
heer Coppoolse.
In afwachting van de eerste vergade
ring. die de coöperatieve vereniging
caravanpark Siijansland op 18 no
vember in het Bouwcentrum in Rot
terdam belegt, hebben de heer Bont
huis en zijn medestanders al een heel
apparaat in het geweer gebracht om
na te gaan wat er aan de nieuwe situa
tie is te doen. Zowel de ANWB als de
consumentenbond en de Economi
sche controledienst zijn op de hoogte
gesteld.
Camping Sirjansland: een coöpera
tieve vereniging. Welke camping zal er
volgen? De heer Tuntler heeft al laten
weten dat de onderneming Euroboden
Finanz meerdere projecten op het oog
heeft. Een bestaande camping, maar
ook nog andere recreatiegebieden die
nog van de grond moeten komen.
Op het kadaster in Middelburg berust
thans de verkoopakte. Daaruit, valt af
te leiden dat campingeigenaar Oost-
woud-Weidenes. de ongeveer negen
hectare grote camping in Sirjansland
heeft verkocht aan de coöperatieve
vereniging caravanpark Sirjansland
U.A. voor een bedrag van 1.430.000.
Naast voorzitter Tulntler wordt in
deze acte gewag gemaakt van mr. F. L.
P Koek. kandidaat-notaris te
Schuddebeurs. De heer Koek treedt
op als secretaris-penningmeester van
de vereniging.
nor
JACQUES CATS
Ir. Tuntler: mensen zitten niet langer op een schopstoel.
Zowel de provinciale Zeeuwse VVV als de Zeeuwse afdeling van
de Recron, een organisatie van campinghouders, maken zich
zorgen over een nieuwe ontwikkeling, die er in de recreatieindu
strie valt te signaleren en die zich manifesteert in de aankoop
van een sinds jaren bestaande camping op Schouwen door een
op grondspeculatie gerichtebuitenlandse onderneming. Deze
organisatie, genaamd Euroboden Finanz UG heeft van de cam
ping een coöperatieve vereniging gemaakt. Een lidmaatschap
van die vereniging kost tienduizend gulden. Voor dat bedrag en
een jaarlijkse contributie van 120 heeft men dan het levens
lange recht voor zichzelf en de erfgenamen op een standplaats op
deze camping.
De camping Sirjansland, even buiten
het gelijknamige Schouwse dorp. ligt
er op die stormachtige middag tame
lijk troosteloos bij. In de zomer is het
waarschijnlijk een vanwege zijn lan
delijke eenvoud en lieflijkheid idyl
lisch geschilderd oord. waar het goed
uitpuffen is. Maar op zo'n sombere
herfstdag zoals we er deze week een
stuk of wat hadden, doorbuigend on
der de depressies, oogt het zeker niet
als een plek. die je spontaan 'Eureka'
doet uitroepen en waar je dan vervol
gens fluitend tienduizend gulden voor
neertelt om in de toekomst, zeker te
zijn van een plaatsje voor de caravan.
Toch moeten enkele honderden ge
zinnen uit Rotterdam en omgeving in
deze dagen beslissen of ze nu wel of
niet dat bedrag willen neertellen, want
het is kiezen of kabelen, nu de camping
onder de wielen van hun caravans is
verkocht en tot een coöperatieve ver
eniging is omgevormd. Tienduizend
gulden is geen kattedrek. En het is
toch al zo'n dure tijd met sinterklaas
en die andere decemberse feestdagen
voor de deur.
Tot nog toe was het zo dat er per cara
van-standplaats een bedrag moest,
worden neergeteld van f750. Die tijd is
voorbij- De grote man achter deze
coöperatieve vereniging is Harm Jan
Tuntler. een met een Prins-Claus-ac-
cent sprekende Berlijner. die Schou
wen vrij aardig kent omdat hij er een
vakantiewoning heeft in Renesse. De
heer Tuntler is de vertegenwoordiger
van Euroboden Finanz, een onderne
ming, die 'zich bezig houdt met het fi
nancieren van alles wat met grond te
maken heeft', aldus de heer Tuntler
Hoofdzetel van deze 'club van zaken
lieden die veel geld over hebben' is het
bij belastingvrezenden zo geliefde
staatje 'Lichtenstein
Commercieel
De heer Tun tier zegt Dit is natuurlijk
een commerciële zaak Maar er zitten
ook duidelijke sociale aspecten aan.
Campinggasten. die eerst jaarlijks een
bedrag neertelden voor een stand
plaats. zitten door de nieuwe regeling
niet langer op een schopstoel Ze hoe
ven niet langer bang te zijn dat. ze weg
moeten Nu is het eigenlijk nog zo dat
je op campings niet zeker bent van ie
standplaats, want als je neus de cam
pingeigenaar niet aanstaat vlieg je er
af Vrienden van mij zijn ook eens op
zo n manier een camping afgetrapt.
Zonder medezeggenschap van cara
vaneigenaren kan de huur worden op
gezegd of worden verhoogd. Daar heb
ben de campinggasten. die lid worden
van de coöperatieve vereniging nu
niets meer mee te maken'
Financiële problemen die kunnen ont
staan bij de aanmelding als lid van
deze coöperatieve vereniging, kunnen
GDëS - Voor het beroepsgoederen-
vervoer in Zeeland dreigt een sombere
toekomst. Van de 213 vergun
ninghouders in de provincie die ver
lenging moesten aanvragen, heeft on
geveer 52 procent een verlenging van
twee jaar gekregen en maar 48 procent
een verlenging met 10 jaar. Als gevolg
daarvan zit de meerderheid van de
Zeeuwse vervoersbedrijven in de pro
blemen. Voor sommigen zal een ge
dwongen bedrijfsbeëindiging te ver
wachten zijn.
Dit vertelde secretaris W. Flohr van het
district Zeeland van de nationale or
ganisatie voor het beroepsgoederen-
vervoer/wegtransport (NOB) vnjdag
tijdens een druk bezochte vergadering
in Goes. De heer Flohr noemde de situa
tie 'bijzonder somber'. Voorzitter H. de
Boot voorspelde dat in 1978 de eerste
klappen zullen vallen, „en die zullen
hard aankomen".
De heer Flohr wees erop dat Zeeland 288
vergunninghouders kent. waarvan er
213 in de verlengingsmolen verdwenen.
Hij zag met name problemen voor de 111
vergunninghouders die een verlenging
met 2 jaar kregen. „Bij zo'n verlenging
weetje als ondernemer niet waar je aan
toe bent", aldus de districtssecretaris.
Hij deelde mee dat in 1978 door 24 on
dernemers opnieuw verlenging moet
worden aangevraagd, terwijl in 1979
weer 84 bedrijven aan verlenging toe
zijn. „Deze bedrijven zijn hun leven niet
zeker. Men zit met de vraag, wat gaat er
gebeuren", stelde de heer Flohr Hij
uitte kritiek op de wijze waarop de over
heid de bedrijven bekijkt die om verlen
ging gevraagd hebben. „Men bekijkt
maar één boekjaar en hanteert een on
bekende beoordelingsmethode, zonder
tekst en uitleg. Dat is een onaan
vaardbare situatie", meende de heer
Flohr. Hij maakte bekend dat het
NOB-district de problemen inmiddels
heeft aangekaart bij het provinciaal be
stuur.
De districtssecretaris bracht naar voren
dat de gang van zaken rond de vergun
ningen inZeeuwsch-Vlaanderen nog het
minst ongunstig is: daar werd 43 pro
cent van de vergunningen met 2 jaar en
57 procent met 10 jaar verlengd. De heer
Flohr achtte het nietuitgesloten dat een
vroeger gestarte industrialisatie daarbij
een rol speelt. Voor de overige regio's gal
hij als cijfers: Walcheren 58 procent twee
jaar. 42 procent toen jaar: Bevelanden
52 procent twee jaar, 48 procent tien
jaar: Tholen 67 procent twee jaar. 33
procent tien jaar: Schouwen-Duiveland
82 procent twee jaar, 18 procent tien
jaar.
Vooruitzichten
Voorzitter De Boot benadrukte dat het
beroepsgoederenvervoer niet alleen
doot de vergunningen-problematiek in
de knel is geraakt. „De vooruitzichten
zijn niet best. De positie als weg
vervoerders is zo kwetsbaar als moge
lijk is. We zijn uiterst afhankelijk van
handel en industrie en de economische
toestand speelt ons parten", aldus de
heer De Boot, Hij onderstreepte dat de
concurrentiepositie ten opzichte van
het buitenland steeds zwakker wordt,
met name vanwege een stijgende loon-
post.
De Zeeuwse NOB-voorzitter vond dat
de overheid te weinigsteun verleentaan
de bedrijfstak. „Aan onze bijdrage aan
de economie en de werkgelegenheid
wordt te gemakkelijk voorbij gegaan",
meende hij. De heer De Boot vestigde er
de aandacht op dat onderlinge samen
werking van de vervoerders eens temeer
van belang is: „Samenwerking is een
pure noodzaak".
Deheer J. H. van de Vosse. directeur van
de stichting vakopleiding chauffeurs en
de stichting leerlingenstelsel weg
vervoer kondigde aan dal het komende
jaar ook in Zeeland meer activiteiten
zullen worden opgezet om jongeren te
wei-ven voor de opleiding tot chauffeur.
Hij vertelde dat er in Bergen op Zoom
momenteel al een kleine klas. met ook
deelnemers uit Zeeland, draait. De-
heerVan de Vosse benadrukte in zijn
toespraak het belang van een goede va
kopleiding. „Anders komen we als be
drijfstak in een moeilijke situatie. We
moeten dan putten uit het restje wat
over is en dat kan niet mker". betoogde
hij. „Het materiaal is te duur geworden
en dc verkeerssituatie is te ingewikkeld
geworden- Bovendien is er de verant
woordelijkheid voor de anderen in het
verkeer".
Vakopleiding
De heer Van de Vosse gaf een uitvoerig
overzicht van de wijze waarop de va-
kopleidingwordt, aangepakt, zowel voor
de jongeren als voor de oudere
chauffeurs die een verplicht vak
diploma moeten halen. Hij zei dater van
de jeugdige kandidaten zo'n 25 procent
moet worden afgewezen wegens li
chamelijke gebreken (gezichtsvermo
gen. zwaarlijvigheid en een slechte rug).
De heer Van de Vosse herinnerde eraan
dat er in het Nederlandse wegvervoer
tussen de 112.000 en 115.000 echte
chauffeurs zijn. ..Alleen al door natuur
lijk verloop moeten daarvan jaarlijks
tussen de 3500 en 400 worden vervan
gen. Dat kan op den duur alleen maai
gelukken als de bedrijfstak zorgt voor
een goede opleiding", betoogde de heer
Van de Vosse.
Geslaagden aan
De Ruyterschool
VLISSINGEN- In oktober 1977 zijn aan
de 'De Ruyterschool' te Vlissmgen ge-
slaagd:Scheepswerktuigkundigen di
ploma BIT M J Bey. Middelburg. F. M
S. M Elshout.. Vlissingen.
Diploma CI J. B. Douma, Buitenpost
(Fr)
Diploma CII' C. C. O J Teulings. Vlis
singen: M. L. Wieland. Zuiddorpe: F A
Christiaansen. Vlissingen.
Stuurlieden: diploma SII: F. v. Berge
Hengouwen. Eindhoven (theorie): A R.
Koppejan. Middelburg (praktijk),
diploma SI. J. M E. Korteweg, Oost-
Souburg (praktijk).
Radarnavigator: D T. Jansen. Vlissin
gen- P. W Kamperlan. Arnemuiden. H
H. W. Egbert en. Oost-Souburg
Cert. R/O 2e kl: A. H. de Bruyne. Blan-
kenberghe (Bi.
Voor een kind van vijf is alles nog zo vanzelfsprekend. Maar weet wel beter.
Je hebt immers nog jarenlang de volle verantwoor
delijkheid voorde kinderen, de zware taak om ze rijp ie
maken voor een leven zónder uw hulp. Maar stel nou 's
dal een van u beiden iels overkomt als de kinderen nog
jong zijn - kan hun opvoeding, hun studie, hun mens-
worden dan zó doorgaan als u beiden zich dat gedacht
had? Hoe vervelend het ook is maar daar móet u even
bij stilstaan. Even maar. En stelt u zich dan twee vra
gen:
Is de levensverzekering die u destijds sloot afge
stemd op het leefniveau van nu? F.n is het niet uiterst
zinvol om ook het leven van de móeder verzekerd te
welen?*
Kijkdan is er. als er wat gebeurt, tenminste geld in
huis. Elke verzekerings-adviseur zal u graag nelpen
dit probleem op te lossen.
Praktische Proefpolis voor
moeders met jonge kinderen
Een passende levensverzekering te sluiten
vergt vaak veel overleg en dus tijd. Dat is nu %vat
gemakkelijker gemaakt, vooral voor moeders met
jonge kinderen: U vraagt de informatiebrochure
aan (zie onder) en daarin vindt u een zogenaamde
Proefpolis. Daarmee kunt u zich gedurende een
maand direkl verzekerd weten van een uitkering
van f 50000.- bij overlijden, Ihoeft slechts een
formulier in te vullen, daarop drie gezondheids-
vragen met neen te kunnen beantwoorden en hem
daarna in te leveren bij uw verzekerings-adviseur
onder betaling van een éénmalige premie van
f 10.-.
In die maand wordt dan precies bekeken of en zoja
in welke vorm een polis bij u pasi. Maar gedurende
die lijd bént u dan alvast verzekerd!
N'.B De Proefpolis kan slechts éénmaal per per
soon (met jonger dan 18 jaar en niet ouder dan 40
jaar) worden aangevraagd.
Deze service van de gezamenlijke levensverze
keraars geldt i/m 31 december 1977.
Denk aan al die risiko's.