Vrachtauto tegen trein:
vier wagons ontspoord
Verliezen PSD in
1976 21 miljoen
Bluswater Attican Unity
mag op zee geloosd worden
PZC/p
Tachtig ton zware stookolie
in kanaal bij Sas van Gent
na scheepsbotsing in mist
RA VA GE BIJ ONBEWAAKTE O VERGANG NIEUWDORP
TWEEDE
ONGEVAL IN
EEN WEEK
almanak
[BRINK Luchtverwarming m
MEEVALLERVAN TWEE MILJOEN
OP 15 MIJL UIT DE KUST
Werktijdverkorting bij
Philips in Terneuzen
met zes weken verlengd
ZATtHOAG lo CKlUötM 13'7
rovincie
NIEUWDORP - Vier platte goederen
wagons zijn vrijdagmorgen uit de rails
geraakt toen een vrachtwagencom
binatie op de onbewaakte spoorwego
vergang in de Bemhardweg (de nieuwe
Sloeweg) bij Nieuwdorp tegen een juist
passerende goederentrein botste. De
bestuurder, de 58-jarige C. H. uit Oude-
iande, zag de trein ten gevolge van de
ter plekke vrij dichte mist te laat. On
danks de betrekkelijk geringe snelheid
(volgens de verklaring van de
chauffeur reed hij ongeveer 60 km per
uuri kon de zwaar beladen truck met
oplegger niet meer worden gestopt. Hij
raakte de trein, die in de richting van
het Sloegebied reed, middenin en
duwde vier platte wagons, die bestemd
zijn voor het vervoer van containers,
uit de rails. De chaufTeur bleef onge
deerd. De truck werd zwaar be
schadigd. De schade voor de Neder
landse spoorwegen wordt op 100.000,—
gulden geschat. Twee van de ont
spoorde wagons (ze waren even na de
middag alle vier weer op de rails getild)
liepen zware schade op.
Het is de tweede keer deze week dat op
deze spoorwegovergang een ongeval
gebeurt Maandagmorgen werd een au
tomobilist gewond toen hij met zijn wa
gen tegen een passerende goederentrein
botste. Sinds de ingebruikname van de
Bemhardweg rijdt meer verkeer over de
spoorwegovergang en er wordt ook har
der gereden. Er is een snelheid van 100
km per uur toegestaan omdat de Bem
hardweg een autoweg is. Bij provinciale
waterstaat (de Bemhardweg is een pro
vinciale weg) is al eerder onderkend dat
het een gevaarlijke situatie is om in een
autoweg een onbewaakte spoorwego
vergang te hebben liggen De Neder
landse Spoorwegen hebben inmiddels
een ontwerp gereed om de spoorwego
vergang te beveiligen met halfautoma-
tische halve overwegbomen. Deze zul
len echter pas vroeg in het voorjaar van
1979 kunnen worden geplaatst. Dat in
verband met de planning van de NS
Een woordvoerder van provinciale wa
terstaat. verklaarde desgevraagd niet te
verwachten dat de twee ongevallen van
deze week zullen leiden tot verzoeken
aan de NS om de beveiliging eerder te
plaatsen ..Voor zover ons bekend is er
tot voor deze week nooit iets gebeurd op
deze overweg zei hij. "We moeten er
voor oppassen dat we niet al te emotio
neel gaan nu er vlak achter elkaar twee
ongelukken zijn gebeurd Bovendien
laat de strakke planning van de NS niet
toe dat het werk eerder ter hand kan
worden genomen"
Naar aanleiding van het ongevaleerder
deze week hebben de Borselse Pvd-
raadsleden 1.1. Van Roven en H. Fran
sen burgemeester en wethouders van
Borsele schriftelijke vragen gesteld
over de beveiliging van de spoorwego
vergang. Ze vragen b en w onder meer
stappen te ondernemen bij de betrok
ken autoriteiten en instanties om die
beveiliging spoedig aangebracht te
krijgen.
ZEEUWSE
Visite
Die Kapelse man. die gisteren bezig
was zijn voortuintje de herfstbeurt te
geven, had geen gebrek aan aan
spraak Er passeerden met grote re
gelmaat mensen, die een praatje be
gonnen
Een van de passanten was het
buurmeisje van acht. Ze meldde de
man. dat haar moeder druk bezig
was de slaapkamers schoon te ma
ken
„We kriege visite. M'n vader en
moeder bin bie die mensen gewist en
toen mosten z'óók boven kieke. En
noe ze bie ons komme, motte ze na
tuurlijk óók nae boven."
Tja - zo hoort een mens nog eens ivat
En deur de guus kiekje in uus
Uw installateur:
MAASAIR B.V. - THOLEN
Ampèrestraat 1. Postbus 24, Telefoon (01660) 21 50
NEDERLANDSE EN BELGISCHE INSTANTIES IN HET GEWEER
VERWIJDEREN
DUURT DEZE
OCHTEND DOOR
ZELZATE/SAS VAN GENT - Bij een
botsing tussen twee Nederlandse bin
nenvaartschepen. vrijdagochtend op
het kanaal Gent-Terneuzen. is zeker
tachtig ton zware stookolie in het ka
naal terecht gekomen. De scheeps
botsing deed zich omstreeks acht uur
voor ter hoogte van de douanesteiger,
bij de Belgisch-Nederlandse grens. Eén
van de schepen, de tanker'Henny F. Ju
nior' werd overeen lengte van bijna zes
meter opengereten. Er ontstond een gat
in één van de tanks, waaruil de olie in
het kanaal stroomde.
De botsing deed zich voor in dichte mist.
De 'Henny F. Junior', geladen met 1200
ton zware stookolie was op weg naar
Zelzate. Schipper was W. Hofman, het
schip is eigendom van de rederij Von-
gers in Rotterdam. Het motorschip
'Anjo' van schipper T. A. van Stokkam
was, geladen met 490 ton mais op weg
naar Temeuzen.
Volgens een woordvoerder van de
rijkspolitie te water vertrokken beide
schepen nagenoeg tegelijkertijd vanaf
de westelijke kanaaloever, waar zij ge-*
ruime tijd afgemeerd hadden gelegen.
'Beide schepen waren voorzien van ra
dar en marifoon. Daarom ook konden
zij, ondanks de dichte mist, gewoon
doorvaren. De Henny F. wilde koers
zetten richting Zelzate, terwijl de
'Anjo' richting Temeuzen wilde. Beide
schippers meenden dat er op dat mo
ment geen vaart was, dat ze dus te ma
ken hadden met een 'schoon kanaal',
aldus de politiewoordvoerder.
Bij de botsing, op ongeveer tweehon
derd meter van de Nederlands-Belgi
sche grens (op Belgisch grondgebied)
reet het stuurboordvooranker van de
'Anjo' de eerste stuurboordvoortank
van de 'Henny F. Junior' overeen lengte
van zes meter open. Uit dat gat
stroomde een groot deel van de Inhoud
van 'Tank 1' in het kanaal.
Er werd direct groot alarm gegeven. De
brandweerkorpsen van Sas van Gent,
Zelzate en Gent waren snel ter plaatse.
Ook de rijkshavendienst Temeuzen, de
dienstkring Kanaal Genl-Temeuzen
van rijkswaterstaat, de rijkspolitie te
water en de dienst 'bruggen en wegen,
Scheidemond' (uit Belgié) werden in
geschakeld.
De dienst 'bruggen en wegen' en rijks
waterstaat brachten beide direct een
oliescherm in het kanaal aan. Er was op
dat moment al zo'n tachtig ton stook
olie in het kanaal gestroomd. De
olievlek was op een bepaald moment
tachtig meter lang en zes meter breed,
terwijl de olielaag zeker tien centimeter j
Een beeld van het in het kanaal laten van een oliescherm.
dik was. Aanvankelijk werd geprobeerd
de olie met behulp van de 'Residu' van
rijkswaterstaat te verwijderen. Maar
daarvoor was de laag te dik. In de mid
daguren werd besloten het cleaning-
bedrijf Van der Velde uit Zelzate in te
schakelen. Er werden dne kolkzuigers
ingezet, die de olie uit het kanaal pomp
ten en het daarna naar Texaco in Gent
vervoerden. Met het verwijderen van de
stookolie is men zeker nog tot zaterdag
ochtend bezig.
Het scheepvaartverkeer was vrijdag
ochtend direct na de botsing ruim een
uur gestremd. Daarna werd de scheep
vaart behoedzaam langs de olievlek en
beide schepen geloodsd. Twee schepen
van de rijkshavendienst en de RP 26
i ADVERTENTIE i
tel. (01180) 1900, b.g.g. 1965
Reserveringen:
j «fc diners - partijen - koffietafels
i sjjjf I a la carte
Vjjf vlees- en visspecialiteit
van de rijkspolitie te water bleven de'
gehele datg en ook vannacht ter plaatse
om het verkeer te regelen.
Terwijl de 'Anjo' en de 'Henny F. Junior'
op het Belgische deel van het kanaal
bleven liggen, dreef de olievlek de grens
over richting Sas van Gent. Daar wer
den de zogenaamde 'oilbooms'
(olieschermen) van rijkswaterstaat en
de dienst 'bruggen en wegen' aange
bracht om de olievlek onder controle te
houden. Dat lukte zonder veel proble
men. In de loop van de avond kon het
"Belgische oliescherm worden weg
gehaald. Alleen het 400 meter lange
oliescherm van rijkswaterstaat bleef
toen nog in het kanaalwater achter.
Woordvoerders van rijkspolitie en
rijkswaterstaat stelden vrijdagavond
vast dat de samenwerking met de Belgi
sche instanties uitermate soepel was
verlopen. De brandweer van Sas van
Gent behoefde overigens niet in actie te
komen. Men bleef wel geruime tijd
'stand by'.
Van de twee bij de botsing betrokken
schepen was de 'Henny F. Junior" het
zwaarst beschadigd. Het schip maakte
gaan water, zodat het uitgesloten was
dat het schip zou zinken. De 'Anjo' kon
de reis naar Temeuzen later op eigen
kracht voortzetten-
Kinderzegels
OOSTERLAND - De kinderzegel-actie
leverde in Oosterland een verkoop op
van 932,- aan klnderzegels en 13'2.-
aan kinderkaarten. De totaalverkoop
kwam hiermee op 1064.-
OPBRENGSTEN
VERVOER RUIM
MILJOEN HOGER
DAN GERAAMD
MIDDELBURG - De Provinciale
Stoombootdiensten in Zeeland hebben
in 1976 een verlies geleden van bijna .f
21 miljoen. Dat is ongeveer twee mil
joen minder dan voor 1976 was ge
raamd. Het totale verlies zal overigens
- zoals gebruikelijk - door de overheid
worden vergoed. Een en ander blijkt
uit de jaarstukken van de PSD, die aan
de Zeeuwse staten zijn aangeboden. De
vervoersopbrengsten bedroegen in
1976 ruim elf miljoen gulden, hetgeen
ruim een miljoen meer is dan werd ge
raamd. De PSD beschikte vorig jaar
over zeven schepen, waarvan er vijf
vrijwel continu in dienst waren, afge
zien van onderhoudsbeurten en andere
omstandigheden. Twee kleinere sche
pen werden alleen gebruikt voor hulp
diensten en waren maar een klein deel
van het jaar in actieve dienst.
Uit de jaarstukken blijkt dat 1976 een
niet onverdeeld gunstig jaar voor de
PSD is geworden Zo werden scheuren
geconstateerd in het motorblok van de
dubbeldeksveerboot Prinses Christina,
welke boot in januari vorig jaar door
storm schade opliep en in oktober vorig
jaar de oostelijke lichtopstand bij de
Kruiningse veerhaven scheef voer. Op 5
december 1976 kwam de 'Prinses Mar
griet op de dienst Vlissingen-Breskens
in aanvaring met het voor anker liggend
Japanse schip 'Azalea'. Zoals bekend
ontstpnd hierbij forse averij. De schade
aan de veerboot werd ge taxeerd op on
geveer 190.000,-., terwijl de schade aan
de Azalea ongeveer 325.000,-. bedroeg.
Passagiers van de veerboot dienden
voor ongeveer 14.000.- schadeclaims
in Assuradeuren van de provincie wik
kelen al deze schadeclaims af.
Tenslotte blijkt uit de jaarstukken dat
de PSD eind 1976 415 personeelsleden in
dienst hadden, 13 minder dan eind de
cember 1975. Het aantal vacatures per
31 december 1976 bedroeg zes. Beide
kleinere schepen, de 'Koningin Juliana'
en de 'Prins Bemhard'. kunnen hoewel
al verouderd, nog altijd node worden
gemist.
De Koningin Juliana verrichtte
gedurende 136 dagen hulpdiensten op
de dienst Vlissingen Breskens en vijf
dagen op het traject Kruiningen-Perk-
polder Óp deze laatste dienst verleende
de Prins Bemhard 33 dagen hulpdien
sten.
VOOR VIERHONDERD WERKNEMERS
TERNEUZEN - Ook de komende zes weken is er nog een werktijd verkorting
bij Philips in Terneuzen. De eerste periode van zes weken zat er vrijdag op.
Maandag gaat men de tweede periode van zes weken in. Bij de werktijd
verkorting zijn zo'n vierhonderd werknemers betrokken. De maatregel
werd noodzakelijk omdat men bij de Terneuzense vestiging van het concern
te maken heeft met te grote voorraden. Bij Philips Terneuzen worden onder
meer flitslampjes en neonverlichting gemaakt.
Er komt ook de komende zes weken geen wijziging in het systeemzoals dat de
afgelopen zes weken werd toegepast, de betrokken werknemers een derde van
het totale personeelsbestand verschijnen de ene week gewoon op het werk en
blijven de week daarop thuis. De industriebonden gingen destijds met de
invoering van de werktijdverkorting akkoord. De bondsvertegenwoordigers
bedongen echter wel dat na twaalf weken opnieuw een gesprek met de be
drijfsleiding plaatsvindt Dat gesprek moet nu dus over zes weken plaatsv
(ADVERTENTIE)
VLISSINGEN - De directeur-generaal van-rijkswaterstaat heeft vrijdagmiddag
toestemming gegeven om het bluswater van de 'Attican Unity', het Griekse
vrachtschip dat al sinds 25 augustus op het strand voor Cadzand ligt, te lozen in de
Noordzee. Het giftige water (3000 ton) wordt vandaag (zaterdag) 15 mijl uit de kust
in de Noordzee geloosd. Volgens ir H. A. Q. Verhees van rijkswaterstaat in Vlissin
gen levert deze lozing geen gevaar op voor hel milieu: 'Het \v ordt volledig door het
zeewater geneutraliseerd'.
Bij rijkswaterstaat in Vlissingen verwacht men. dat de 'Attican Unity' eind vol
gende week vlotgetrokken kan worden. Het schip wordt dan naar alle waar
schijnlijkheid naar de Vlissingse Sloehaven gebracht Dankzij het mooie weer is het
uc mman «nii.v ue laatste uagen viui veiiopen vrijuagavunu lü het
laatste deel van de ongeveer 600 beschadigde vaten chemicaliën van het schip naar
dc verbrandingsoven in Rijnmond afgevoerd Zo'n duizend vaten met chemicaliën
zijn onbeschadigd uit het schip gekomen en liggen nu opgeslagen in de Buitenha
ven en de Sloehaven te Vlissingen Deze vaten hebben nog handelswaarde en
kunnen, evenals de drie a vierduizend ton gelost raapzaad, worden verkocht Van de
tot ale lading van 8000 ton ls, volgens ir Verhees, nu 5000 ton gelost De chemicaliën
die momenteel nog aan boord van het schip zijn. zijn ten gevolge van de brand die
het schip verwoestte, verklonterd met de andere lading Deze lading kan pas in de
haven worden gelost (Zie ook pagina 19)
Waar koop u
antieke klokken
met 1 jaar garantie, certificaat en onbeperkte inruil? Alleen bij J.
Hinderks, antieke klokken, Sint-Janstraat 3, Middelburg. Tel.
01180-13810.
Rechtstreekse aanvoer van Friese comtoise en staande klokken,
dus prijzen waarvoor u ergens anders geen risico kunt en mag
lopen.