Vrachtauto tegen trein: vier wagons ontspoord Verliezen PSD in 1976 21 miljoen Bluswater Attican Unity mag op zee geloosd worden PZC/p Tachtig ton zware stookolie in kanaal bij Sas van Gent na scheepsbotsing in mist RA VA GE BIJ ONBEWAAKTE O VERGANG NIEUWDORP TWEEDE ONGEVAL IN EEN WEEK almanak [BRINK Luchtverwarming m MEEVALLERVAN TWEE MILJOEN OP 15 MIJL UIT DE KUST Werktijdverkorting bij Philips in Terneuzen met zes weken verlengd ZATtHOAG lo CKlUötM 13'7 rovincie NIEUWDORP - Vier platte goederen wagons zijn vrijdagmorgen uit de rails geraakt toen een vrachtwagencom binatie op de onbewaakte spoorwego vergang in de Bemhardweg (de nieuwe Sloeweg) bij Nieuwdorp tegen een juist passerende goederentrein botste. De bestuurder, de 58-jarige C. H. uit Oude- iande, zag de trein ten gevolge van de ter plekke vrij dichte mist te laat. On danks de betrekkelijk geringe snelheid (volgens de verklaring van de chauffeur reed hij ongeveer 60 km per uuri kon de zwaar beladen truck met oplegger niet meer worden gestopt. Hij raakte de trein, die in de richting van het Sloegebied reed, middenin en duwde vier platte wagons, die bestemd zijn voor het vervoer van containers, uit de rails. De chaufTeur bleef onge deerd. De truck werd zwaar be schadigd. De schade voor de Neder landse spoorwegen wordt op 100.000,— gulden geschat. Twee van de ont spoorde wagons (ze waren even na de middag alle vier weer op de rails getild) liepen zware schade op. Het is de tweede keer deze week dat op deze spoorwegovergang een ongeval gebeurt Maandagmorgen werd een au tomobilist gewond toen hij met zijn wa gen tegen een passerende goederentrein botste. Sinds de ingebruikname van de Bemhardweg rijdt meer verkeer over de spoorwegovergang en er wordt ook har der gereden. Er is een snelheid van 100 km per uur toegestaan omdat de Bem hardweg een autoweg is. Bij provinciale waterstaat (de Bemhardweg is een pro vinciale weg) is al eerder onderkend dat het een gevaarlijke situatie is om in een autoweg een onbewaakte spoorwego vergang te hebben liggen De Neder landse Spoorwegen hebben inmiddels een ontwerp gereed om de spoorwego vergang te beveiligen met halfautoma- tische halve overwegbomen. Deze zul len echter pas vroeg in het voorjaar van 1979 kunnen worden geplaatst. Dat in verband met de planning van de NS Een woordvoerder van provinciale wa terstaat. verklaarde desgevraagd niet te verwachten dat de twee ongevallen van deze week zullen leiden tot verzoeken aan de NS om de beveiliging eerder te plaatsen ..Voor zover ons bekend is er tot voor deze week nooit iets gebeurd op deze overweg zei hij. "We moeten er voor oppassen dat we niet al te emotio neel gaan nu er vlak achter elkaar twee ongelukken zijn gebeurd Bovendien laat de strakke planning van de NS niet toe dat het werk eerder ter hand kan worden genomen" Naar aanleiding van het ongevaleerder deze week hebben de Borselse Pvd- raadsleden 1.1. Van Roven en H. Fran sen burgemeester en wethouders van Borsele schriftelijke vragen gesteld over de beveiliging van de spoorwego vergang. Ze vragen b en w onder meer stappen te ondernemen bij de betrok ken autoriteiten en instanties om die beveiliging spoedig aangebracht te krijgen. ZEEUWSE Visite Die Kapelse man. die gisteren bezig was zijn voortuintje de herfstbeurt te geven, had geen gebrek aan aan spraak Er passeerden met grote re gelmaat mensen, die een praatje be gonnen Een van de passanten was het buurmeisje van acht. Ze meldde de man. dat haar moeder druk bezig was de slaapkamers schoon te ma ken „We kriege visite. M'n vader en moeder bin bie die mensen gewist en toen mosten z'óók boven kieke. En noe ze bie ons komme, motte ze na tuurlijk óók nae boven." Tja - zo hoort een mens nog eens ivat En deur de guus kiekje in uus Uw installateur: MAASAIR B.V. - THOLEN Ampèrestraat 1. Postbus 24, Telefoon (01660) 21 50 NEDERLANDSE EN BELGISCHE INSTANTIES IN HET GEWEER VERWIJDEREN DUURT DEZE OCHTEND DOOR ZELZATE/SAS VAN GENT - Bij een botsing tussen twee Nederlandse bin nenvaartschepen. vrijdagochtend op het kanaal Gent-Terneuzen. is zeker tachtig ton zware stookolie in het ka naal terecht gekomen. De scheeps botsing deed zich omstreeks acht uur voor ter hoogte van de douanesteiger, bij de Belgisch-Nederlandse grens. Eén van de schepen, de tanker'Henny F. Ju nior' werd overeen lengte van bijna zes meter opengereten. Er ontstond een gat in één van de tanks, waaruil de olie in het kanaal stroomde. De botsing deed zich voor in dichte mist. De 'Henny F. Junior', geladen met 1200 ton zware stookolie was op weg naar Zelzate. Schipper was W. Hofman, het schip is eigendom van de rederij Von- gers in Rotterdam. Het motorschip 'Anjo' van schipper T. A. van Stokkam was, geladen met 490 ton mais op weg naar Temeuzen. Volgens een woordvoerder van de rijkspolitie te water vertrokken beide schepen nagenoeg tegelijkertijd vanaf de westelijke kanaaloever, waar zij ge-* ruime tijd afgemeerd hadden gelegen. 'Beide schepen waren voorzien van ra dar en marifoon. Daarom ook konden zij, ondanks de dichte mist, gewoon doorvaren. De Henny F. wilde koers zetten richting Zelzate, terwijl de 'Anjo' richting Temeuzen wilde. Beide schippers meenden dat er op dat mo ment geen vaart was, dat ze dus te ma ken hadden met een 'schoon kanaal', aldus de politiewoordvoerder. Bij de botsing, op ongeveer tweehon derd meter van de Nederlands-Belgi sche grens (op Belgisch grondgebied) reet het stuurboordvooranker van de 'Anjo' de eerste stuurboordvoortank van de 'Henny F. Junior' overeen lengte van zes meter open. Uit dat gat stroomde een groot deel van de Inhoud van 'Tank 1' in het kanaal. Er werd direct groot alarm gegeven. De brandweerkorpsen van Sas van Gent, Zelzate en Gent waren snel ter plaatse. Ook de rijkshavendienst Temeuzen, de dienstkring Kanaal Genl-Temeuzen van rijkswaterstaat, de rijkspolitie te water en de dienst 'bruggen en wegen, Scheidemond' (uit Belgié) werden in geschakeld. De dienst 'bruggen en wegen' en rijks waterstaat brachten beide direct een oliescherm in het kanaal aan. Er was op dat moment al zo'n tachtig ton stook olie in het kanaal gestroomd. De olievlek was op een bepaald moment tachtig meter lang en zes meter breed, terwijl de olielaag zeker tien centimeter j Een beeld van het in het kanaal laten van een oliescherm. dik was. Aanvankelijk werd geprobeerd de olie met behulp van de 'Residu' van rijkswaterstaat te verwijderen. Maar daarvoor was de laag te dik. In de mid daguren werd besloten het cleaning- bedrijf Van der Velde uit Zelzate in te schakelen. Er werden dne kolkzuigers ingezet, die de olie uit het kanaal pomp ten en het daarna naar Texaco in Gent vervoerden. Met het verwijderen van de stookolie is men zeker nog tot zaterdag ochtend bezig. Het scheepvaartverkeer was vrijdag ochtend direct na de botsing ruim een uur gestremd. Daarna werd de scheep vaart behoedzaam langs de olievlek en beide schepen geloodsd. Twee schepen van de rijkshavendienst en de RP 26 i ADVERTENTIE i tel. (01180) 1900, b.g.g. 1965 Reserveringen: j «fc diners - partijen - koffietafels i sjjjf I a la carte Vjjf vlees- en visspecialiteit van de rijkspolitie te water bleven de' gehele datg en ook vannacht ter plaatse om het verkeer te regelen. Terwijl de 'Anjo' en de 'Henny F. Junior' op het Belgische deel van het kanaal bleven liggen, dreef de olievlek de grens over richting Sas van Gent. Daar wer den de zogenaamde 'oilbooms' (olieschermen) van rijkswaterstaat en de dienst 'bruggen en wegen' aange bracht om de olievlek onder controle te houden. Dat lukte zonder veel proble men. In de loop van de avond kon het "Belgische oliescherm worden weg gehaald. Alleen het 400 meter lange oliescherm van rijkswaterstaat bleef toen nog in het kanaalwater achter. Woordvoerders van rijkspolitie en rijkswaterstaat stelden vrijdagavond vast dat de samenwerking met de Belgi sche instanties uitermate soepel was verlopen. De brandweer van Sas van Gent behoefde overigens niet in actie te komen. Men bleef wel geruime tijd 'stand by'. Van de twee bij de botsing betrokken schepen was de 'Henny F. Junior" het zwaarst beschadigd. Het schip maakte gaan water, zodat het uitgesloten was dat het schip zou zinken. De 'Anjo' kon de reis naar Temeuzen later op eigen kracht voortzetten- Kinderzegels OOSTERLAND - De kinderzegel-actie leverde in Oosterland een verkoop op van 932,- aan klnderzegels en 13'2.- aan kinderkaarten. De totaalverkoop kwam hiermee op 1064.- OPBRENGSTEN VERVOER RUIM MILJOEN HOGER DAN GERAAMD MIDDELBURG - De Provinciale Stoombootdiensten in Zeeland hebben in 1976 een verlies geleden van bijna .f 21 miljoen. Dat is ongeveer twee mil joen minder dan voor 1976 was ge raamd. Het totale verlies zal overigens - zoals gebruikelijk - door de overheid worden vergoed. Een en ander blijkt uit de jaarstukken van de PSD, die aan de Zeeuwse staten zijn aangeboden. De vervoersopbrengsten bedroegen in 1976 ruim elf miljoen gulden, hetgeen ruim een miljoen meer is dan werd ge raamd. De PSD beschikte vorig jaar over zeven schepen, waarvan er vijf vrijwel continu in dienst waren, afge zien van onderhoudsbeurten en andere omstandigheden. Twee kleinere sche pen werden alleen gebruikt voor hulp diensten en waren maar een klein deel van het jaar in actieve dienst. Uit de jaarstukken blijkt dat 1976 een niet onverdeeld gunstig jaar voor de PSD is geworden Zo werden scheuren geconstateerd in het motorblok van de dubbeldeksveerboot Prinses Christina, welke boot in januari vorig jaar door storm schade opliep en in oktober vorig jaar de oostelijke lichtopstand bij de Kruiningse veerhaven scheef voer. Op 5 december 1976 kwam de 'Prinses Mar griet op de dienst Vlissingen-Breskens in aanvaring met het voor anker liggend Japanse schip 'Azalea'. Zoals bekend ontstpnd hierbij forse averij. De schade aan de veerboot werd ge taxeerd op on geveer 190.000,-., terwijl de schade aan de Azalea ongeveer 325.000,-. bedroeg. Passagiers van de veerboot dienden voor ongeveer 14.000.- schadeclaims in Assuradeuren van de provincie wik kelen al deze schadeclaims af. Tenslotte blijkt uit de jaarstukken dat de PSD eind 1976 415 personeelsleden in dienst hadden, 13 minder dan eind de cember 1975. Het aantal vacatures per 31 december 1976 bedroeg zes. Beide kleinere schepen, de 'Koningin Juliana' en de 'Prins Bemhard'. kunnen hoewel al verouderd, nog altijd node worden gemist. De Koningin Juliana verrichtte gedurende 136 dagen hulpdiensten op de dienst Vlissingen Breskens en vijf dagen op het traject Kruiningen-Perk- polder Óp deze laatste dienst verleende de Prins Bemhard 33 dagen hulpdien sten. VOOR VIERHONDERD WERKNEMERS TERNEUZEN - Ook de komende zes weken is er nog een werktijd verkorting bij Philips in Terneuzen. De eerste periode van zes weken zat er vrijdag op. Maandag gaat men de tweede periode van zes weken in. Bij de werktijd verkorting zijn zo'n vierhonderd werknemers betrokken. De maatregel werd noodzakelijk omdat men bij de Terneuzense vestiging van het concern te maken heeft met te grote voorraden. Bij Philips Terneuzen worden onder meer flitslampjes en neonverlichting gemaakt. Er komt ook de komende zes weken geen wijziging in het systeemzoals dat de afgelopen zes weken werd toegepast, de betrokken werknemers een derde van het totale personeelsbestand verschijnen de ene week gewoon op het werk en blijven de week daarop thuis. De industriebonden gingen destijds met de invoering van de werktijdverkorting akkoord. De bondsvertegenwoordigers bedongen echter wel dat na twaalf weken opnieuw een gesprek met de be drijfsleiding plaatsvindt Dat gesprek moet nu dus over zes weken plaatsv (ADVERTENTIE) VLISSINGEN - De directeur-generaal van-rijkswaterstaat heeft vrijdagmiddag toestemming gegeven om het bluswater van de 'Attican Unity', het Griekse vrachtschip dat al sinds 25 augustus op het strand voor Cadzand ligt, te lozen in de Noordzee. Het giftige water (3000 ton) wordt vandaag (zaterdag) 15 mijl uit de kust in de Noordzee geloosd. Volgens ir H. A. Q. Verhees van rijkswaterstaat in Vlissin gen levert deze lozing geen gevaar op voor hel milieu: 'Het \v ordt volledig door het zeewater geneutraliseerd'. Bij rijkswaterstaat in Vlissingen verwacht men. dat de 'Attican Unity' eind vol gende week vlotgetrokken kan worden. Het schip wordt dan naar alle waar schijnlijkheid naar de Vlissingse Sloehaven gebracht Dankzij het mooie weer is het uc mman «nii.v ue laatste uagen viui veiiopen vrijuagavunu lü het laatste deel van de ongeveer 600 beschadigde vaten chemicaliën van het schip naar dc verbrandingsoven in Rijnmond afgevoerd Zo'n duizend vaten met chemicaliën zijn onbeschadigd uit het schip gekomen en liggen nu opgeslagen in de Buitenha ven en de Sloehaven te Vlissingen Deze vaten hebben nog handelswaarde en kunnen, evenals de drie a vierduizend ton gelost raapzaad, worden verkocht Van de tot ale lading van 8000 ton ls, volgens ir Verhees, nu 5000 ton gelost De chemicaliën die momenteel nog aan boord van het schip zijn. zijn ten gevolge van de brand die het schip verwoestte, verklonterd met de andere lading Deze lading kan pas in de haven worden gelost (Zie ook pagina 19) Waar koop u antieke klokken met 1 jaar garantie, certificaat en onbeperkte inruil? Alleen bij J. Hinderks, antieke klokken, Sint-Janstraat 3, Middelburg. Tel. 01180-13810. Rechtstreekse aanvoer van Friese comtoise en staande klokken, dus prijzen waarvoor u ergens anders geen risico kunt en mag lopen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1977 | | pagina 2